Pakiet Ni-MH do starego roweru?
-
- Forumowicz
- Posty: 83
- Rejestracja: 26 lip 2018, 8:44
Pakiet Ni-MH do starego roweru?
Dostałem w spadku starego (2004r.) składaka ze wspomaganiem elektrycznym. Bateria padnięta, 24V, NiMH, 8AH z ładowarką.
Wszystko chce zrobić jak najmniejszym kosztem. Wiem że najlepsze by były li-ony z BMS i nową ładowarką, ale znacznie podnosi mi to budżet projektu. Tym bardziej że chce używać roweru tylko na podróże do pracy po gładkiej drodze (ok 8km w obie strony)
Zastanawiam się czy nie zrobić pakietu z 20 ogniw everActive R20 Ni-MH 5500 połączonych szeregowo
20 sztuk tych ogniw to ok 290zł
wpakowałbym je w 5 koszyków LINK
Polutowałbym koszyki ze sobą i z wyjściami grubymi przewodami i całość zamknął, usztywniając w oryginalnej obudowie rowerowej baterii. Dobry pomysł?
20x R20 Ni-MH w szeregu dałyby mi odpowiednie parametry bez wymiany elektroniki oraz oryginalnej ładowarki przy niskim koszcie.
Koszyki umożliwiałby mi wyjmowanie ogniw co jakiś czas (raz na miesiąc? raz na pare miesięcy?) i odświeżanie ich w mikroprocesorowej ładowarce którą posiadam. Przy okazji mieszanie ich kolejności wyrównywałoby w jakimś stopniu ich zużycie?
Tu mam jeszcze pytanie odnośnie krążącej opinii, z którą spotkałem się nawet na zagranicznych forach, a mianowicie że ogniwa Ni-MH nie potrzebują BMS, mimo że czasem na jakichś egzotycznych stronach spotykam się z takimi wynalazkami jak BMS dla Ni-MH, jednak bardzo rzadko. To jak to w końcu wygląda sytuacja?
Wszystko chce zrobić jak najmniejszym kosztem. Wiem że najlepsze by były li-ony z BMS i nową ładowarką, ale znacznie podnosi mi to budżet projektu. Tym bardziej że chce używać roweru tylko na podróże do pracy po gładkiej drodze (ok 8km w obie strony)
Zastanawiam się czy nie zrobić pakietu z 20 ogniw everActive R20 Ni-MH 5500 połączonych szeregowo
20 sztuk tych ogniw to ok 290zł
wpakowałbym je w 5 koszyków LINK
Polutowałbym koszyki ze sobą i z wyjściami grubymi przewodami i całość zamknął, usztywniając w oryginalnej obudowie rowerowej baterii. Dobry pomysł?
20x R20 Ni-MH w szeregu dałyby mi odpowiednie parametry bez wymiany elektroniki oraz oryginalnej ładowarki przy niskim koszcie.
Koszyki umożliwiałby mi wyjmowanie ogniw co jakiś czas (raz na miesiąc? raz na pare miesięcy?) i odświeżanie ich w mikroprocesorowej ładowarce którą posiadam. Przy okazji mieszanie ich kolejności wyrównywałoby w jakimś stopniu ich zużycie?
Tu mam jeszcze pytanie odnośnie krążącej opinii, z którą spotkałem się nawet na zagranicznych forach, a mianowicie że ogniwa Ni-MH nie potrzebują BMS, mimo że czasem na jakichś egzotycznych stronach spotykam się z takimi wynalazkami jak BMS dla Ni-MH, jednak bardzo rzadko. To jak to w końcu wygląda sytuacja?
-
- Forumowicz
- Posty: 110
- Rejestracja: 25 lut 2018, 10:09
- Lokalizacja: Poznań
Re: Pakiet Ni-MH do starego roweru?
W mojej opinii Ni-MH to zły pomysł. Kiepska pojemność, niska wydajność prądowa i do tego efekt pamięci. To wyrzucanie pieniędzy.
W dziale sprzedaży Kajman sprzedaje baterię o niebo lepszych parametrach za mniejsze pieniądze:
http://pojazdyelektryczne.org/viewtopic.php?f=33&t=1320
W dziale sprzedaży Kajman sprzedaje baterię o niebo lepszych parametrach za mniejsze pieniądze:
http://pojazdyelektryczne.org/viewtopic.php?f=33&t=1320
-
- Forumowicz
- Posty: 83
- Rejestracja: 26 lip 2018, 8:44
Re: Pakiet Ni-MH do starego roweru?
Dzięki, właśnie do niego napisałem . Gdybym wcześniej znalazł gdzieś taki pakiet za takie pieniądze to bym się nie zastanawiał
A jak teraz wygląda sprawa z ładowarką? Potrzebna będzie nowa? To nie jest tak, że ładowarka jest zwykłym zasilaczem 23-26V, a ładowaniem steruje BMS?
A jak teraz wygląda sprawa z ładowarką? Potrzebna będzie nowa? To nie jest tak, że ładowarka jest zwykłym zasilaczem 23-26V, a ładowaniem steruje BMS?
-
- Forumowicz
- Posty: 110
- Rejestracja: 25 lut 2018, 10:09
- Lokalizacja: Poznań
Re: Pakiet Ni-MH do starego roweru?
No niestety do baterii LiFePo4 potrzebujesz dedykowanej ładowarki.
- Yasiu77
- Moderator
- Posty: 1327
- Rejestracja: 20 mar 2018, 20:17
- Lokalizacja: Szczyrk
Re: Pakiet Ni-MH do starego roweru?
jak masz ładowarkę modelarską to można by go ładować bez bmsa ale to kłopotliwe.
A może spróbuj sam zrobić z ogniw li ion 18650 ? Też możesz ładować na początku modelarską przez złącze balansujące.
pakiet 7s3p czyli 21 średnich ogniw wyszłoby 70-140
A gdybyś chciał tak normalniej to trzeba np: zasilacz np z magmy 79 + prosty bms od 70
. tak czy inaczej musisz mieć dobrą lutownicę lub przynajmniej dobry topnik do lutowania by te ogniwa li ion połączyć.
A jaką masz tą ładowarkę mikroprocesorową?
A może spróbuj sam zrobić z ogniw li ion 18650 ? Też możesz ładować na początku modelarską przez złącze balansujące.
pakiet 7s3p czyli 21 średnich ogniw wyszłoby 70-140
A gdybyś chciał tak normalniej to trzeba np: zasilacz np z magmy 79 + prosty bms od 70
. tak czy inaczej musisz mieć dobrą lutownicę lub przynajmniej dobry topnik do lutowania by te ogniwa li ion połączyć.
A jaką masz tą ładowarkę mikroprocesorową?
-
- Forumowicz
- Posty: 83
- Rejestracja: 26 lip 2018, 8:44
Re: Pakiet Ni-MH do starego roweru?
Już kupiłem pakiet od Kajmana, niestety prawdopodobnie i tak będę go musiał przerobić bo nie wejdzie mi do oryginalnej skrzynki baterii. Główna komora skrzynki na ogniwa to 10x22cm, resztę zajmują gniazda (ładowanie, zasilanie).
Swoją drogą, często stosuje się gniazda podobne do męskich gniazd 220V takich jak np. w zasilaczach PC? Bo takim gniazdem wychodzi mi zasilanie z baterii ;p Ładowanie to już zwykły XLR.
Jakbym robił pakiet to mogę korzystać z koszyków na 18650? Nie mam stacji lutowniczej, tylko zwykły transformator- co prawda grzeje jak głupi, ale nigdy wcześniej nie widziałem żeby ktoś transformatorem łączył ogniwa, poza tym jestem trochę leniwy
BMS może być taki sam jak do LI-ion,czy dla LiFePo4 jest jakiś inny?
Moja procesorowa ładowarka to zwykły Opus BT 3100.
Swoją drogą, często stosuje się gniazda podobne do męskich gniazd 220V takich jak np. w zasilaczach PC? Bo takim gniazdem wychodzi mi zasilanie z baterii ;p Ładowanie to już zwykły XLR.
Jakbym robił pakiet to mogę korzystać z koszyków na 18650? Nie mam stacji lutowniczej, tylko zwykły transformator- co prawda grzeje jak głupi, ale nigdy wcześniej nie widziałem żeby ktoś transformatorem łączył ogniwa, poza tym jestem trochę leniwy
BMS może być taki sam jak do LI-ion,czy dla LiFePo4 jest jakiś inny?
Moja procesorowa ładowarka to zwykły Opus BT 3100.
- WojtekErnest
- Forumowicz
- Posty: 3338
- Rejestracja: 02 maja 2017, 20:52
- Lokalizacja: Warszawa
Re: Pakiet Ni-MH do starego roweru?
Li-ion ma napięcie końcowe 4,20V, LifoPO4 3,65. BMS - MUSZA być inne !!
Wcześniej : Pomógł 69 razy, postów 3,2+ tys. - wiadomo gdzie ...
-
- Forumowicz
- Posty: 224
- Rejestracja: 17 mar 2018, 22:34
- Lokalizacja: Łódź
-
- Forumowicz
- Posty: 83
- Rejestracja: 26 lip 2018, 8:44
Re: Pakiet Ni-MH do starego roweru?
Macie jakąś metode na rozpakietowanie? Mam pakiet 8s11, a chce zrobic z niego 8s6. Rozpakietowanie na 8 cel poszło gładko w kilka minut. Problem zaczyna sie robić gdy mam pakiecik 11 równolegle, ciasno zgrzanych ogniw.
Chce go rozciąć w połowie, niestety trudno sie wbić szczypcami między ogniwa, już jedna iskierka poszła, nie chce dalej próbować. Mam taśme rozciąć od góry brzeszczotem? Kupić dremela? Jakieś porady?;)
Chce go rozciąć w połowie, niestety trudno sie wbić szczypcami między ogniwa, już jedna iskierka poszła, nie chce dalej próbować. Mam taśme rozciąć od góry brzeszczotem? Kupić dremela? Jakieś porady?;)
- WojtekErnest
- Forumowicz
- Posty: 3338
- Rejestracja: 02 maja 2017, 20:52
- Lokalizacja: Warszawa
Re: Pakiet Ni-MH do starego roweru?
Rozcinaj od strony minusa, Wtedy rozginasz ogniwa i łatwiej ciąć plusy. Tak czy inaczej bez dremela będzie trudno. No i nie odrywaj blaszek, chyba ze słabo zgrzane, bo będą rozszczelnienia
ogniwa.
ogniwa.
Wcześniej : Pomógł 69 razy, postów 3,2+ tys. - wiadomo gdzie ...
-
- Forumowicz
- Posty: 83
- Rejestracja: 26 lip 2018, 8:44
Re: Pakiet Ni-MH do starego roweru?
Pierwszy pakiet w życiu gotowy, wszystko idealnie zamknęło się w skrzynce. Pakiet nawet wchodzi na lekki wcisk, więc jest całkiem nieźle usztywniony Całość styków i taśmy łączące ogniwa, zostały dodatkowo zapsikane lakierem do płytek PCB. Lakier po wyschnięciu (10min) zamienia się w świetny, przeźroczysty izolator chroniący przed działaniem czynników zewnętrznych i przypadkowymi
zwarciami. Na pierwszym zdjęciu widać świeżo polakierowany pakiet.
Z dodatkowych pytań, czy to normalnie że bezpośrednio na baterii mam 25,3V, natomiast na wyjściu z BMS już 24,9 ?
zwarciami. Na pierwszym zdjęciu widać świeżo polakierowany pakiet.
Z dodatkowych pytań, czy to normalnie że bezpośrednio na baterii mam 25,3V, natomiast na wyjściu z BMS już 24,9 ?
-
- Forumowicz
- Posty: 421
- Rejestracja: 19 lut 2018, 14:27
Re: Pakiet Ni-MH do starego roweru?
Podłącz pakiet na chwilę pod ładowarkę. Jeżeli po odpięciu od ładowarki dalej będzie różnica między bms a pakietem to nie jest to normalne.
- Kajman
- Forumowicz
- Posty: 1292
- Rejestracja: 18 maja 2018, 9:51