Ultra lekka elektryfikacja
- PoulN
- Forumowicz
- Posty: 366
- Rejestracja: 17 lip 2018, 20:14
- Lokalizacja: Miasto Wież i Róż
Ultra lekka elektryfikacja
Witam
Od niedawna, bo od dwóch miesięcy śmigam na elektryku praktycznie codziennie i wszędzie
Watowica dopadła natychmiast wiem, że na obecnym "zestawie" się nie skończy na pewno i w planach
jest zmiana na Mxus`a 3k, ale nie o tym chciałem teraz...
Jeżdżąc na co dzień zaczęła doskwierać mi czasem waga (30kg), bez manetki straaasznie ciężko się kręci, ale co najważniejsze,
przyciąganie uwagi innych więc wpadłem na pomysł, aby na wypady do biedronki po bułki - dosłownie , bądź gdziekolwiek blisko pójść w
"downsizing" - tak to się chyba obecnie nazywa
Dawca ma zostać Kross Trans Alp, rama mała 17" ale to nieistotne, bo zależy mi na ultra lekkiej elektryfikacji.
Założenia:
- jak najniższa waga,
- jak najciszej,
- jak najmniej rzucająca się w oczy elektryfikacja,
- jak najniższy koszt
- zasięg max ~25km na samej manetce,
- prędkość maksymalna ~30km/h,
- napęd w tylnym kole,
- PAS
W planie, pakiet ~10s2p VTC5, bateria ze sterownikiem w torbie pod ramą i właśnie jaki silnik do tego? oraz sterownik?
z małych ~36-48V są jakieś sinusy do ~350W?
No i silnik, małe tylko przekładniowe? czy może są jakieś DD? j.w. zależy mi na ciszy.
Doradźcie coś proszę
Od niedawna, bo od dwóch miesięcy śmigam na elektryku praktycznie codziennie i wszędzie
Watowica dopadła natychmiast wiem, że na obecnym "zestawie" się nie skończy na pewno i w planach
jest zmiana na Mxus`a 3k, ale nie o tym chciałem teraz...
Jeżdżąc na co dzień zaczęła doskwierać mi czasem waga (30kg), bez manetki straaasznie ciężko się kręci, ale co najważniejsze,
przyciąganie uwagi innych więc wpadłem na pomysł, aby na wypady do biedronki po bułki - dosłownie , bądź gdziekolwiek blisko pójść w
"downsizing" - tak to się chyba obecnie nazywa
Dawca ma zostać Kross Trans Alp, rama mała 17" ale to nieistotne, bo zależy mi na ultra lekkiej elektryfikacji.
Założenia:
- jak najniższa waga,
- jak najciszej,
- jak najmniej rzucająca się w oczy elektryfikacja,
- jak najniższy koszt
- zasięg max ~25km na samej manetce,
- prędkość maksymalna ~30km/h,
- napęd w tylnym kole,
- PAS
W planie, pakiet ~10s2p VTC5, bateria ze sterownikiem w torbie pod ramą i właśnie jaki silnik do tego? oraz sterownik?
z małych ~36-48V są jakieś sinusy do ~350W?
No i silnik, małe tylko przekładniowe? czy może są jakieś DD? j.w. zależy mi na ciszy.
Doradźcie coś proszę
<<>>Merida: 16s8p >><< Kariwa: 26s15p<<>>
-
- Forumowicz
- Posty: 359
- Rejestracja: 23 lut 2018, 0:14
- Lokalizacja: Lubliniec
Re: Ultra lekka elektryfikacja
Każdy normalny silnik w kole + sterownik i bateria w torbie będzie się rzucać w oczy.
Mogę polecić silnik Keyde, który jest mały i ma wbudowany sterownik i dodatkowo możliwość montażu baterii dosłownie w "bidonie".
https://www.youtube.com/watch?v=hxTSaoIYIus
https://www.youtube.com/watch?v=gWabZVA_a3w
Lepiej już się nie da.
Mogę polecić silnik Keyde, który jest mały i ma wbudowany sterownik i dodatkowo możliwość montażu baterii dosłownie w "bidonie".
https://www.youtube.com/watch?v=hxTSaoIYIus
https://www.youtube.com/watch?v=gWabZVA_a3w
Lepiej już się nie da.
- WojtekErnest
- Forumowicz
- Posty: 3338
- Rejestracja: 02 maja 2017, 20:52
- Lokalizacja: Warszawa
Re: Ultra lekka elektryfikacja
Mniej się rzuca w oczy bidon lub mały płaski, pojemnik na tylny bagażnik o wymiarach typowego bagaznika. Raczej zakładaj 10S3P lub nawet 4P a nie 2.
Wcześniej : Pomógł 69 razy, postów 3,2+ tys. - wiadomo gdzie ...
- PoulN
- Forumowicz
- Posty: 366
- Rejestracja: 17 lip 2018, 20:14
- Lokalizacja: Miasto Wież i Róż
Re: Ultra lekka elektryfikacja
Noo, to by bylo idealne tylko cena
https://fr.aliexpress.com/item/keyde-re ... 21167.html
No i tylko na PAS'ie działa?
https://fr.aliexpress.com/item/keyde-re ... 21167.html
No i tylko na PAS'ie działa?
<<>>Merida: 16s8p >><< Kariwa: 26s15p<<>>
- equid
- Forumowicz
- Posty: 783
- Rejestracja: 26 mar 2018, 13:36
- Lokalizacja: zory
Re: Ultra lekka elektryfikacja
Zrobiłem sobie kiedys takie coś jako pierwszego ebika i chyba spełnia to wszystkie twoje wymagania oprócz hałasu jaki to wytwarza. Ale może cie to coś zaciekawi
link do posta na mojej stronie w którym opisałem ten wynalazek.
link do posta na mojej stronie w którym opisałem ten wynalazek.
- Yin
- Forumowicz
- Posty: 970
- Rejestracja: 19 lut 2018, 18:17
- Lokalizacja: Katowice
- Kontakt:
Re: Ultra lekka elektryfikacja
Koniecznie zwiększ ilość p. Silnik weź przekładniowy, cicho nie będzie ale będzie lekki i będzie działać z sterownikiem 36/48v i 17a co pozwoli na w miarę małą i lekką batkę.
Album rowerów poziomych i nietypowych:
pl.pinterest.com/jessecuster77/recumbent-bike/
pl.pinterest.com/jessecuster77/rower/
http://forum.poziome.pl
pl.pinterest.com/jessecuster77/recumbent-bike/
pl.pinterest.com/jessecuster77/rower/
http://forum.poziome.pl
- PoulN
- Forumowicz
- Posty: 366
- Rejestracja: 17 lip 2018, 20:14
- Lokalizacja: Miasto Wież i Róż
Re: Ultra lekka elektryfikacja
Jaki dokladnie tani silnik przekladniowy polecicie?
Dlaczego koniecznie muszę zwiększyć P?
Wychodzi mi tak:
VTC5 max prąd ciągły 15-20A, przyjmijmy 15A, sterownik 17A sinus, 17/2p = 8,5A na ogniwo więc trzymając się zasady 50/50 wychodzi idealnie połowa.
Max naładowana bateria 42V x 17A = 714W (chyba za dużo na przekladniowy?)
Przyjmujac średnie - robocze napięcie 36-37V x 5Ah (2p) = 180Wh, dzieląc na to ile może czerpać taki silnik pomagając mu (np. PAS) 10Wh/km? więc.. 180 / 10 = ok 18km zasięgu styka.
Kosztem dodatkowych 10 ogniw w (3P) licząc j.w.
wyjdzie ok.25km, tylko jeszcze bardziej wzrośnie moc i waga większa o pół kilo..
20 ogniw x 50g = 1kg, koszyki, BMS, sterownik, przewody itd, kolejne 2kg - 2.5kg = 3.5kg no niech będzie 4kg + silnik i tu nie wiem ile ważą 3-4kg? całościwo powinien wyjść w sumie dość mały balast, koło 7-8kg? i z wyglądu trekking z torbą na kanapki pod ramą i dodatkowym dynamem w piaście tylnego koła
Dobrze myślę, pewnie nie
Dlaczego koniecznie muszę zwiększyć P?
Wychodzi mi tak:
VTC5 max prąd ciągły 15-20A, przyjmijmy 15A, sterownik 17A sinus, 17/2p = 8,5A na ogniwo więc trzymając się zasady 50/50 wychodzi idealnie połowa.
Max naładowana bateria 42V x 17A = 714W (chyba za dużo na przekladniowy?)
Przyjmujac średnie - robocze napięcie 36-37V x 5Ah (2p) = 180Wh, dzieląc na to ile może czerpać taki silnik pomagając mu (np. PAS) 10Wh/km? więc.. 180 / 10 = ok 18km zasięgu styka.
Kosztem dodatkowych 10 ogniw w (3P) licząc j.w.
wyjdzie ok.25km, tylko jeszcze bardziej wzrośnie moc i waga większa o pół kilo..
20 ogniw x 50g = 1kg, koszyki, BMS, sterownik, przewody itd, kolejne 2kg - 2.5kg = 3.5kg no niech będzie 4kg + silnik i tu nie wiem ile ważą 3-4kg? całościwo powinien wyjść w sumie dość mały balast, koło 7-8kg? i z wyglądu trekking z torbą na kanapki pod ramą i dodatkowym dynamem w piaście tylnego koła
Dobrze myślę, pewnie nie
<<>>Merida: 16s8p >><< Kariwa: 26s15p<<>>
-
- Forumowicz
- Posty: 186
- Rejestracja: 19 lut 2018, 18:01
Re: Ultra lekka elektryfikacja
Ponieważ najlepiej nie przeciążać długotrwale ogniwa prądem większym jak 5A. Zwiększasz przez to żywotność.
Jak zrobisz 10S4P, to nie będziesz sobie w brodę pluł, że mogłeś większa baterię zrobić. 40 ogniw to nie jest ani duży gabaryt, ani wielki ciężar.
Jest jeszcze lekki silnik przekładniowy Q128 lub Q100. Ale opinie są różne.
Tu masz przykłady konwersji o jakie Ci chodzi:
https://endless-sphere.com/forums/viewt ... =6&t=79297
https://endless-sphere.com/forums/viewt ... =6&t=91309
Ostatnio zmieniony 25 wrz 2018, 18:24 przez sannis, łącznie zmieniany 1 raz.
- PoulN
- Forumowicz
- Posty: 366
- Rejestracja: 17 lip 2018, 20:14
- Lokalizacja: Miasto Wież i Róż
Re: Ultra lekka elektryfikacja
No tak, ale te ogniwa mają chyba większy "zapas" i te 8A nic złego zrobić nie powinno.
Oo właśnie taki Q128 był by idealny, nie wiem nawet czy ten słabszy by niestyknął, jeszcze jakby używkę dostać, bylo by taniej...
Oo właśnie taki Q128 był by idealny, nie wiem nawet czy ten słabszy by niestyknął, jeszcze jakby używkę dostać, bylo by taniej...
Ostatnio zmieniony 25 wrz 2018, 18:30 przez PoulN, łącznie zmieniany 1 raz.
<<>>Merida: 16s8p >><< Kariwa: 26s15p<<>>
-
- Forumowicz
- Posty: 186
- Rejestracja: 19 lut 2018, 18:01
Re: Ultra lekka elektryfikacja
No to zdradzę Ci tajemnicę:
https://bmsbattery.com/ebike-kit/775-q1 ... e-kit.html
I idź na kompromis i zrób 3P:)
- WojtekErnest
- Forumowicz
- Posty: 3338
- Rejestracja: 02 maja 2017, 20:52
- Lokalizacja: Warszawa
Re: Ultra lekka elektryfikacja
Pamietaj ze bedziesz b.czesto jechal na max, ruszal z max prądem. Nie radze robic mniej niz 3P a nawet 4P.
Wcześniej : Pomógł 69 razy, postów 3,2+ tys. - wiadomo gdzie ...
- PoulN
- Forumowicz
- Posty: 366
- Rejestracja: 17 lip 2018, 20:14
- Lokalizacja: Miasto Wież i Róż
Re: Ultra lekka elektryfikacja
I chyba nic lepszego/ tańszego nie znajde.sannis pisze: ↑25 wrz 2018, 18:30No to zdradzę Ci tajemnicę:
https://bmsbattery.com/ebike-kit/775-q1 ... e-kit.html
I idź na kompromis i zrób 3P:)
Przeznaczenie, to spokojne przemieszczanie, w zasadzie korba + manetka od czasu do czasu np. pod wiatr lub najlepiej PAS na średnim wspomaganiu,.. i tu chyba 2p da radę z VTC5 na max parę-naście km zasięgu? bo prądowo przeciążone niebędą.., ale jeśli jest coś, o czym nie wiem, to i te 3p przełknę
<<>>Merida: 16s8p >><< Kariwa: 26s15p<<>>
- Yin
- Forumowicz
- Posty: 970
- Rejestracja: 19 lut 2018, 18:17
- Lokalizacja: Katowice
- Kontakt:
Re: Ultra lekka elektryfikacja
Przełknij te 4p albo lepiej i 5.
Przeczytaj:
http://ebike.nexun.pl/liion-jak-zbudowac-akumulator/
Szczególnie punkt z obalaniem mitu.
Album rowerów poziomych i nietypowych:
pl.pinterest.com/jessecuster77/recumbent-bike/
pl.pinterest.com/jessecuster77/rower/
http://forum.poziome.pl
pl.pinterest.com/jessecuster77/recumbent-bike/
pl.pinterest.com/jessecuster77/rower/
http://forum.poziome.pl
- PoulN
- Forumowicz
- Posty: 366
- Rejestracja: 17 lip 2018, 20:14
- Lokalizacja: Miasto Wież i Róż
Re: Ultra lekka elektryfikacja
Przeczytałem cały blog
Nie chcę uprawiać jakiejś herezji, ale skoro ogniwa te mają maksymalny ciągły rozładowania 20A, to 8,5A chyba nie powinno wpłynąć drastycznie na ich żywotność..?
12:50 min, o dokładnie takiej samej wartości nawet jest mowa
Robiąc ew. 10s3p, przy 17A, wychodzi juz 5,5A na ogniwo, więc już ze spoorym zapasem..
Nie chcę uprawiać jakiejś herezji, ale skoro ogniwa te mają maksymalny ciągły rozładowania 20A, to 8,5A chyba nie powinno wpłynąć drastycznie na ich żywotność..?
12:50 min, o dokładnie takiej samej wartości nawet jest mowa
Robiąc ew. 10s3p, przy 17A, wychodzi juz 5,5A na ogniwo, więc już ze spoorym zapasem..
<<>>Merida: 16s8p >><< Kariwa: 26s15p<<>>
- Yin
- Forumowicz
- Posty: 970
- Rejestracja: 19 lut 2018, 18:17
- Lokalizacja: Katowice
- Kontakt:
Re: Ultra lekka elektryfikacja
Im większy zapas przyjmiesz na ogniwo tym dłużej bateria Ci posłuży. Moim zdaniem różnica wagowa w na 1 czy 2p w konfiguracji na 10s jest na tyle mała zarówno wagowo jak i cenowo że szedłbym bez wahania w więcej p. Druga sprawa to noty katalogowe dla pojedynczych ogniw a dla baterii - w rowerowym aku ogniwa grzeją się od siebie więc mają gorsze warunku pracy niż w warunkach laboratoryjnych. Kolejna sprawa to zawyżanie prądów przez producentów, poszukaj testów Tasa. No ale to Twoja maszyna, zawsze możesz opisać dla potomnych ile taka (10s3p) konfiguracja wytrzymała.
Album rowerów poziomych i nietypowych:
pl.pinterest.com/jessecuster77/recumbent-bike/
pl.pinterest.com/jessecuster77/rower/
http://forum.poziome.pl
pl.pinterest.com/jessecuster77/recumbent-bike/
pl.pinterest.com/jessecuster77/rower/
http://forum.poziome.pl
- PoulN
- Forumowicz
- Posty: 366
- Rejestracja: 17 lip 2018, 20:14
- Lokalizacja: Miasto Wież i Róż
Re: Ultra lekka elektryfikacja
Właśnie poradami/ opiniami Tas'a się tu posiłkuję np. link do filmu Tab'y powyżej
Tak, wiem producenci zawsze podają parametry przy pracy ogniwa w "pojedynkę", w pakiecie ze względu na temp. trzeba brać poprawkę stąd 50% przy planowaniu..
Tak, wiem producenci zawsze podają parametry przy pracy ogniwa w "pojedynkę", w pakiecie ze względu na temp. trzeba brać poprawkę stąd 50% przy planowaniu..
<<>>Merida: 16s8p >><< Kariwa: 26s15p<<>>
-
- Forumowicz
- Posty: 421
- Rejestracja: 19 lut 2018, 14:27
Re: Ultra lekka elektryfikacja
Już nie przesadzajcie, 3p na VTC 5 przy 17A nawet się nie zająknie. Te ogniwa na luzie wytrzymują 7-8A w pakiecie. 2p to rzeczywiście mało ale 3p na luzie wystarczy.
-
- Forumowicz
- Posty: 5056
- Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
- Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice
Re: Ultra lekka elektryfikacja
Jeżeli ma to być "rowerek po bułki", to silnik przekładniowy z wolnobiegiem 200-250watt na przednie koło ~2kg (mniej wat to najczęściej lżejszy silnik i mniejszy pobór prądu), bateria taka jak zamierzasz, PAS i LCD. Całość razem ze sterownikiem ~1.5kg. Osobiście połączyłbym baterię ze sterownikiem i BMS'em w jedną część zamontowaną pod tylnym bagażnikiem, z możliwością wyjmowania całości. Jeżdżąc na PAS'ie trwałość baterii jest porównywalna do nieużywanej baterii (opis w innym wątku).
- elektrotonus
- Forumowicz
- Posty: 1259
- Rejestracja: 19 lut 2018, 15:53
- Lokalizacja: Warszawa
Re: Ultra lekka elektryfikacja
Mi padła jedna cela z baterii 13S3p na panasonikach PF. Rower z silnikiem przekładniowym. Sterownik mały, więc zakładam, że max 15 A. Jak naprawię pakiet to w końcu podepnę watomierz by poznać ile A zasysa faktycznie.
- Wheller DD 250 W - w planowanej modernizacji :-) https://tiny.pl/tnmmg
- Rockrider MID 750 W - "Srebrna Strzała" ;-) https://tiny.pl/tnmmh
- Samurai DD 3500 W - prawie gotowy :) https://tiny.pl/tnmxv
- Rockrider MID 750 W - "Srebrna Strzała" ;-) https://tiny.pl/tnmmh
- Samurai DD 3500 W - prawie gotowy :) https://tiny.pl/tnmxv
- WojtekErnest
- Forumowicz
- Posty: 3338
- Rejestracja: 02 maja 2017, 20:52
- Lokalizacja: Warszawa
Re: Ultra lekka elektryfikacja
No bo to zależy ILE czasu idzie max prąd. Im słabszy silnik/sterownik, no to 'watownica' w głowie działa i jęzdzimy na full. A wtedy przy 17A aku 3P
wcale nie będzie letnie...
Fabrycznych pakietów 10S3P czyli 42V/17A -> do silników 250W, z mocą chwilową 600 W, nie spotkałem.
Mimo że mają PAS, 4P to minimum.
wcale nie będzie letnie...
Fabrycznych pakietów 10S3P czyli 42V/17A -> do silników 250W, z mocą chwilową 600 W, nie spotkałem.
Mimo że mają PAS, 4P to minimum.
Wcześniej : Pomógł 69 razy, postów 3,2+ tys. - wiadomo gdzie ...
-
- Forumowicz
- Posty: 279
- Rejestracja: 01 mar 2018, 12:59
- Lokalizacja: Poznań
Re: Ultra lekka elektryfikacja
Ja mam 4p z sanyo GA i sterownik 20a, zazwyczaj podczas jazdy idzie ok 450-500w czyli ok12a, po dość płaskim mieście.
Nie wyobrażam sobie mieć mniejszego pakietu ze względu na zasięg (teraz trase mam ok 22km i aku spada do połowy i już prędkość max spada znacznie) i przysiad napięcia jak się robi zimniej, w tym tygodniu jechałem przy 3 stopniach rankiem i czułem że gorzej sobie aku radzi niż jak było 20+ stopni. Przy 3p przysiad pewnie będzie większy, chyba że Twoje ogniwa lepiej sobie radzą w takich warunkach.
Co do samego zestawu to ja właśnie jeżdżę takim dość mały silnikiem przekładniowym, prawie go nie widać, aku starałem się zespolić z ramą żeby nie rzucało się w oczy i generalnie nikt nie zwraca na rower uwagi, jest dosyć dyskretna elektryfikacja.
Jednak kosztem dźwięku, przekładniówke słychać i nic na to nie poradzisz.
Nie wyobrażam sobie mieć mniejszego pakietu ze względu na zasięg (teraz trase mam ok 22km i aku spada do połowy i już prędkość max spada znacznie) i przysiad napięcia jak się robi zimniej, w tym tygodniu jechałem przy 3 stopniach rankiem i czułem że gorzej sobie aku radzi niż jak było 20+ stopni. Przy 3p przysiad pewnie będzie większy, chyba że Twoje ogniwa lepiej sobie radzą w takich warunkach.
Co do samego zestawu to ja właśnie jeżdżę takim dość mały silnikiem przekładniowym, prawie go nie widać, aku starałem się zespolić z ramą żeby nie rzucało się w oczy i generalnie nikt nie zwraca na rower uwagi, jest dosyć dyskretna elektryfikacja.
Jednak kosztem dźwięku, przekładniówke słychać i nic na to nie poradzisz.