Problemy z czujnikami halla w ebiku
-
- Nowicjusz
- Posty: 0
- Rejestracja: 19 cze 2020, 11:28
Problemy z czujnikami halla w ebiku
Cześć
zacznę od tego, że jestem tu nowy i średnio się znam na elektyce
W tamtym roku złożyłem sobie ebika z silnikiem 48v 1500w ,ale jako początkujący nie wiedziałem, że przy takiej mocy trzeba założyć blokadę obrotu osi . Jej brak zaskutkował tym, że koło wyrwało się z mocowania i uszkodziło przewody. starałem się je dobrze zaizolować, ale niestety... poszło spięcie i padły czujniki halla . poszedłem z tym do serwisu w warszawie i miły pan po jakimś czasie zadzwonił, że naprawa będzie kosztować 600 zł. byłem zaskoczony tą ceną, ale mówie że okej . Jak ma być dobrze to będzie dobrze. odebrałem rower , zamontowałem blokadę obrotu osi i pojechałem. Pojechałem to za dużo powiedziane . nie dojechałem nawet do bramy i już się znowu popsuło. zadzwoniłem do serwisu ale ten miły pan już nie był taki miły i powiedział że mi tego nie naprawi . Zrezygnowany zostawiłem rower na zimę w garażu i tydzień temu znowu go odpaliłem i o dziwo działał
tylko w specyficzny sposób , mianowicie czasem jak dodawałem mu gazu to nagle odpuszczał i nie podawał prądu , ale dało się to znieść . wczoraj pojechałem na wycieczkę i było coraz gorzej (częściej odpuszczał gaz, a czasem nawet go nie podawał ) z manetką wszystko w porządku . Dzisiaj gdy go odpaliłem pojawił się komunikat motor sensor position fault.
Proszę o pomoc bo już nie mam pojęcia co robić .
zacznę od tego, że jestem tu nowy i średnio się znam na elektyce
W tamtym roku złożyłem sobie ebika z silnikiem 48v 1500w ,ale jako początkujący nie wiedziałem, że przy takiej mocy trzeba założyć blokadę obrotu osi . Jej brak zaskutkował tym, że koło wyrwało się z mocowania i uszkodziło przewody. starałem się je dobrze zaizolować, ale niestety... poszło spięcie i padły czujniki halla . poszedłem z tym do serwisu w warszawie i miły pan po jakimś czasie zadzwonił, że naprawa będzie kosztować 600 zł. byłem zaskoczony tą ceną, ale mówie że okej . Jak ma być dobrze to będzie dobrze. odebrałem rower , zamontowałem blokadę obrotu osi i pojechałem. Pojechałem to za dużo powiedziane . nie dojechałem nawet do bramy i już się znowu popsuło. zadzwoniłem do serwisu ale ten miły pan już nie był taki miły i powiedział że mi tego nie naprawi . Zrezygnowany zostawiłem rower na zimę w garażu i tydzień temu znowu go odpaliłem i o dziwo działał
tylko w specyficzny sposób , mianowicie czasem jak dodawałem mu gazu to nagle odpuszczał i nie podawał prądu , ale dało się to znieść . wczoraj pojechałem na wycieczkę i było coraz gorzej (częściej odpuszczał gaz, a czasem nawet go nie podawał ) z manetką wszystko w porządku . Dzisiaj gdy go odpaliłem pojawił się komunikat motor sensor position fault.
Proszę o pomoc bo już nie mam pojęcia co robić .
- Goliath
- Forumowicz
- Posty: 1320
- Rejestracja: 25 lut 2018, 1:02
- Lokalizacja: Izabelin-Dziekanówek
Re: Problemy z czujnikami halla w ebiku
Możesz podać więcej szczegółów co to za zastaw... jaki sterownik, silnik, gdzie kupiony, ewentualnie podać linki do oferty.
...przy okazji daj namiar na ten serwis w Warszawie
...przy okazji daj namiar na ten serwis w Warszawie
-
- Forumowicz
- Posty: 207
- Rejestracja: 07 cze 2020, 10:51
Re: Problemy z czujnikami halla w ebiku
No trzeba zdjagnozować co jest nie tak. Prąd na silnik podaje sterownik. Co to za sterownik ? Czy bateria jest naładowana? Czy nie blokuje coś silnika przy próbie kręcenia kołem ? Dużo może być usterek jeśli sterownik blokuje podawanie prądu na silnik. Te czujniki też mogą być złe , może być coś mechanicznie uszkodzone jakieś przewody zatarte i zabezpieczenie sterownika blokuje podawanie prądu.
Na początek to sprawdź uzwojenia silniak miernikiem czy nie mają zwarcia do obudowy. Potem czujniki halla czy nie mają zwarcia. Musisz to wszystko miernikiem zdjagnozować ewentualnie rozebrać silnik i wizualnie popatrzeć co jest nie tak.
Bląd motor sensor to błąd czujników. Tylko taki błąd też moze z innej przyczyny sie pojawic jak wyżej napisałem. Najlepiej dogadaj się z jakimś znajomym elektrykiem by Ci pomierzył silnik i sterownik czy nie ma gdzieś zwarcia.
Jak nie masz kolegi takiego to przejrzyj sobie filmiki Tasa na YT on pokazał jak się silnik rozbiera i ktore przewody do czego sa. Też ważna informacja że jak krecisz kołem to działa ci jak prądnica i moze wygnenerowac ładunek elektryczny ktory moze czujniku uszkodzic jak beda nie zaizolowane taśmą i nie odseparowane od siebie, moglo się to i tak uszkodzic... tyle moich wypocin,.
Na początek to sprawdź uzwojenia silniak miernikiem czy nie mają zwarcia do obudowy. Potem czujniki halla czy nie mają zwarcia. Musisz to wszystko miernikiem zdjagnozować ewentualnie rozebrać silnik i wizualnie popatrzeć co jest nie tak.
Bląd motor sensor to błąd czujników. Tylko taki błąd też moze z innej przyczyny sie pojawic jak wyżej napisałem. Najlepiej dogadaj się z jakimś znajomym elektrykiem by Ci pomierzył silnik i sterownik czy nie ma gdzieś zwarcia.
Jak nie masz kolegi takiego to przejrzyj sobie filmiki Tasa na YT on pokazał jak się silnik rozbiera i ktore przewody do czego sa. Też ważna informacja że jak krecisz kołem to działa ci jak prądnica i moze wygnenerowac ładunek elektryczny ktory moze czujniku uszkodzic jak beda nie zaizolowane taśmą i nie odseparowane od siebie, moglo się to i tak uszkodzic... tyle moich wypocin,.
-
- Forumowicz
- Posty: 1415
- Rejestracja: 14 gru 2019, 11:46
- pape
- Forumowicz
- Posty: 95
- Rejestracja: 13 maja 2019, 16:26
- Lokalizacja: Warszawa
Re: Problemy z czujnikami halla w ebiku
Bardzo fajny model biznesowy. Rowerów elektrycznych jest coraz więcej, więc można zarabiać. Chyba ,że podana zostanie nazwa serwisu, a potencjalni klienci to przeczytają.
-
- Forumowicz
- Posty: 1415
- Rejestracja: 14 gru 2019, 11:46
-
- Nowicjusz
- Posty: 0
- Rejestracja: 19 cze 2020, 11:28
-
- Nowicjusz
- Posty: 0
- Rejestracja: 19 cze 2020, 11:28
Re: Problemy z czujnikami halla w ebiku
https://l.facebook.com/l.php?u=https%3A ... Pl5G8otpFg
to jest ten wariant 1500w 48v lcd8
jak jest coś jeszcze nie jasne odnośnie sterownika to zaraz wyślę jego zdjęcie czy coś w tym stylu
to jest link do aukci z której kupiłem części. proszę bez pisania że chińczyk itd.
bateria jest do połowy naładowana
myślę, że tata mi pomoże ze sprawdzaniem miernikiem przewodów tylko nie wiem kiedy bo ma dużo pracy aktualnie
nic nie blokuje przy kręceniu kołem
do mierzenia trzeba rozbierać silnik ? czy wystarczy przyłożyć miernik to jego pokrywy ? czy jak to zrobić ?
Bo lubię wyzwania i chyba się wezmę za to sam
pierwszy raz pytam o caś na jakimś forum i jestem zaskoczony zaangażowaniem . dziękuje bardzo
to jest ten wariant 1500w 48v lcd8
jak jest coś jeszcze nie jasne odnośnie sterownika to zaraz wyślę jego zdjęcie czy coś w tym stylu
to jest link do aukci z której kupiłem części. proszę bez pisania że chińczyk itd.
bateria jest do połowy naładowana
myślę, że tata mi pomoże ze sprawdzaniem miernikiem przewodów tylko nie wiem kiedy bo ma dużo pracy aktualnie
nic nie blokuje przy kręceniu kołem
do mierzenia trzeba rozbierać silnik ? czy wystarczy przyłożyć miernik to jego pokrywy ? czy jak to zrobić ?
Bo lubię wyzwania i chyba się wezmę za to sam
pierwszy raz pytam o caś na jakimś forum i jestem zaskoczony zaangażowaniem . dziękuje bardzo
-
- Forumowicz
- Posty: 207
- Rejestracja: 07 cze 2020, 10:51
Re: Problemy z czujnikami halla w ebiku
Wszystko to chinczyki wiec spokojnie. Sprawdz Te czujniki halla Na poczatek . Zmieniajac pole magnetyczne czyli krecac silnikiem Na pinie wyjsciowym z czujnika powinien pojawiac sie Stan zmiany z low signal Na high signal , Musial bys podpiac miernik zmienic zakres Na nim Na odczyt napiecia DC. Zasilic układ I wpiscic sie miernikiem w wyjscie z czujnika I mase. No ale Jak nie robiłes tego to moze Lepiej Na Tate zaczekaj bo bedzie Na mnie Jak Cos uszkodzisz xd.
-
- Nowicjusz
- Posty: 0
- Rejestracja: 19 cze 2020, 11:28
-
- Forumowicz
- Posty: 207
- Rejestracja: 07 cze 2020, 10:51
Re: Problemy z czujnikami halla w ebiku
Nie no przewody od czujnikow wychodza z silnika przeciez. Na tych przewodach Mozesz sprawdzic.
-
- Nowicjusz
- Posty: 0
- Rejestracja: 19 cze 2020, 11:28
-
- Forumowicz
- Posty: 348
- Rejestracja: 21 kwie 2020, 9:55
- Lokalizacja: Łódź
Re: Problemy z czujnikami halla w ebiku
Jak na nie trafić, wyszukiwarka yt nie odnajduje.daniel89 pisze: przejrzyj sobie filmiki Tasa na YT
- verre
- Forumowicz
- Posty: 767
- Rejestracja: 27 maja 2018, 18:52
- Lokalizacja: Śląskie
-
- Forumowicz
- Posty: 5056
- Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
- Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice
Re: Problemy z czujnikami halla w ebiku
Najprościej wejść na "Nexun" > "blog" z głównej strony forum.
-
- Forumowicz
- Posty: 290
- Rejestracja: 18 lut 2018, 14:22
- Lokalizacja: BLACHOWNIA
- WojtekErnest
- Forumowicz
- Posty: 3338
- Rejestracja: 02 maja 2017, 20:52
- Lokalizacja: Warszawa
Re: Problemy z czujnikami halla w ebiku
Warszawa Ursynów,
Techno-speed, Wypożyczalnia hulajnóg, pojazdów Segway, Eventy z wykorzystaniem poj. elektrycznych
Urwisko 10, 03-739 Warszawa
576 106 586
https://maps.app.goo.gl/VApAsypGzsGc415r7
Wcześniej : Pomógł 69 razy, postów 3,2+ tys. - wiadomo gdzie ...
- Yasiu77
- Moderator
- Posty: 1327
- Rejestracja: 20 mar 2018, 20:17
- Lokalizacja: Szczyrk
-
- Forumowicz
- Posty: 5056
- Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
- Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice
Re: Problemy z czujnikami halla w ebiku
- Yasiu77
- Moderator
- Posty: 1327
- Rejestracja: 20 mar 2018, 20:17
- Lokalizacja: Szczyrk
Re: Problemy z czujnikami halla w ebiku
mi tak nie wchodzi nie wiem czemu ale z googla faktycznie blog rusza https://ebike.nexun.pl/diagnostyka-silnika/
-
- Forumowicz
- Posty: 50
- Rejestracja: 19 lis 2019, 17:50
Re: Problemy z czujnikami halla w ebiku
Mam chwilę to ci opiszę krok po kroku co masz zrobić żeby dowiedzieć się co jest nie hallo z silnikem.Grzegorz Pawlak pisze: ↑19 cze 2020, 14:11myślę, że tata mi pomoże ze sprawdzaniem miernikiem przewodów tylko nie wiem kiedy bo ma dużo pracy aktualnie
nic nie blokuje przy kręceniu kołem
do mierzenia trzeba rozbierać silnik ? czy wystarczy przyłożyć miernik to jego pokrywy ? czy jak to zrobić ?
Bo lubię wyzwania i chyba się wezmę za to sam
pierwszy raz pytam o caś na jakimś forum i jestem zaskoczony zaangażowaniem . dziękuje bardzo
Na marginesie ten serwis cię skroił pięknie
Koszt halli to ok. 5zł/szt. a nowy przewód to koszt coś ok 60zł (u chińczyka ok 30zł). W przypadku halli ich wymiana jest trochę bardziej skomplikowana bo trzeba je "wydłubać" i potem wkleić (jeśli są wklejone jak dla mnie czas pracy max. 2h) wymiana kabla to czas ok 1h . Koszt naprawy 600zł to wartość bliska nowego silnika grubo przesadzona chyba , że było robione coś jeszcze np. przewijanie silnika ale tej opcji nie widzę bo awaria była od przekręcenia ośki a tu najczęściej leci kabel lub kabel+hall(e). W/g. mnie jeśli w grę wchodziłaby wymiana halle+kabe to uczciwa cena powinna wynosić max. 200zł lub max.100zł za sam kabel (+ koszt części)
Jeśli diagnozą chcesz się zająć sam to zrób to co podaję poniżej.
Rozłącz kabel od sterownika do silnika.
W kablu będziesz miał 3 żyły "grubsze" powinny być koloru mniej więcej żółtego , zielonego i niebieskiego. To jest zasilanie silnika (fazy).
Weź miernik i ustaw go na opcję omomierza.
Ustaw zakres pomiaru na najmniejszy (pomiar do kilkuset ohm) .
Zmierz jakie są wartości oporności pomiędzy kablami zielony-niebieski , niebieski-żółty i żółty-zielony.
Powinno być w granicach kilku omów).
Jeśli miernik pokaże 0 lub np. 0.2 (bo taką wartość może mieć np. oporność twoich kabli miernika) to masz zwarcie na danym uzwojeniu lub zwarcie w kablu. Wtedy trzeba odlutować dane kable na których jest zwarcie od uzwojeń silnika i sprawdzić oddzielnie odłączony kabel i sam silnik. Tak namierzysz co ma zwarcie uzwojenia silnika czy kabel.
Jeśli na żadnym z powyższych układów pomiarowych nie będzie zwarcia to zrób to samo tylko mierz każdy kolor kabla względem obudowy silnika tu powinno być cały czas 0 i nic poza tym.
Każda inna wartość którą pokaże miernik będzie oznaczała przebicie/zwarcie kabla do obudowy lub mechaniczną usterkę wewnątrz silnika (uszkodzenie uzwojenia i zwarcie do obudowy). Wtedy robisz to samo co powyżej opisałem. Trzeba odlutować kable od uzwojenia i sprawdzić co ma zwarcie silnik czy kable.
Jeśli w powyższym opisie nie zobaczysz na mierniku wyniku bliskiego "0" to nie masz zwarcia między:
-fazami silnika
-fazami sinika a obudową
-między kablami fazowymi w przewodzie głównym oraz ich zwarcia do obudowy
Pozostają ci cienkie przewody w kablu silnika.
Dla halli powinno być ich 5 szt.
Przeważnie kolory
czerwony - zasilanie halli (+)
czarny - masa halli (-)
oraz żółty , zielony i niebieski - sygnał z halli
Zabawa z miernikiem tak samo jak z kablami fazowymi
Pomierz między sobą zielony , żółty i niebieski - powinno być 0 omów (lub tyle ile mają zwarte kable miernika np 0.2 ohm)
Potem zrób to samo między czerwonym i czarnym też ma być jak powyżej.
Potem pomierz między czerwonym a zielonym/niebieskim/żółtym oraz tak samo z czarnym i zielonym/niebieskim/żółtym
Na mierniku może pojawiać się kilkaset omów ale to nie jest zwarcie nie może być wartość 0ohm
Jeśli po tych pomiarach nigdzie nie znalazłeś zwarcia to masz uszkodzony któryś z halli lub masz przerwany któryś przewód.
Musisz otworzyć silnik i sprawdzić połączenie między początkiem kabla a każdą z nóżek halli.
Czarny i czerwony kabel jest połączony równolegle do każdego z halli natomiast niebieski/zielony/ żółty idzie z osobna na każdego halla.
Jeśli połączenia są OK to masz upalonego halla.
Żeby go namierzyć możesz to zrobić miernikiem lub np. diodą świecącą.
Na cienki kabel czerwony (+) i cienki czarny(-) podajesz ok. 5V (może być np. 9V bateryjka)
Ustaw w mierniku pomiar napięć stałych na zakres nie mniejszy niż to napięcie jakim zasilasz halle.
Kabel miernika masowy (czarny) podłącz pod cienki kabel silnika dla halli np. pod kolor żółty.
Kabel miernika plusowy (czerwony) podłącz pod + zasilania jakie podałeś dla halli czyli pod przykładowy + bateryjki 9V.
Teraz powoli obracasz silnikiem tak jakbyś obracał kołem.
Na mierniku cyklicznie powinno ci się pojawiać i znikać napięcie bliskie temu jakim zasilasz halle.
Jeśli napięcia na mierniku nie ma albo jest cały czas podczas kręcenia to oznacza , że hall podpięty do przewodu koloru żółtego jest uszkodzony.
Jeśli hall na kolorze żółtym "miga" napięciem na mierniku to oznacza , że jest sprawny i zaczynasz zabawę od nowa z innym hallem przepinając tylko czarny kabel miernika na kolejny cienki przewód silnika tj. niebieski lub zielony i dalej sprawdzasz.
Przy tym sprawdzeniu miernik można zastąpić diodą LED z wpiętym z nią szeregowo rezystorem ok. 500ohm.
Diodę podpinasz tak jak miernik czyli + (anoda dłuższa nóżka diody) poprzez opornik do + baterii a krótsza nóżka diody katoda do danego koloru kabla. Taki układ daje ci od razu wizualną informację co dzieje się na wyjściu danego halla. Podczas kręcenia dioda ma mrugać po zatrzymaniu może nie świecić lub świecić ale przy kręceniu musi migać bo to oznacza , że dany hall działa poprawnie bo reaguje na pole magnetyczne magnesów.
Jeśli wszystkie halle działają poprawnie kabe zasilający nie ma zwarć i przerwy uzwojenia przebić to znaczy , że masz problem ze sterownikiem lub innym elementem układu.
- WojtekErnest
- Forumowicz
- Posty: 3338
- Rejestracja: 02 maja 2017, 20:52
- Lokalizacja: Warszawa
Re: Problemy z czujnikami halla w ebiku
Nie popadajmy w skrajnosci.. W przypadku firmy musi być stawka przynajmniej 40-50 zl za godz
Wcześniej : Pomógł 69 razy, postów 3,2+ tys. - wiadomo gdzie ...
-
- Forumowicz
- Posty: 50
- Rejestracja: 19 lis 2019, 17:50
Re: Problemy z czujnikami halla w ebiku
tzn. co przez to rozumiesz ?WojtekErnest pisze: ↑20 cze 2020, 15:59Nie popadajmy w skrajnosci.. W przypadku firmy musi być stawka przynajmniej 40-50 zl za godz
100zł/h przy legalnie działającym warsztacie i np. wynajmowanym lokalu to dużo ? mówię tu o właścicielu nie pracowniku.
jeśli ktoś uczciwie płaci podatki zus-y srusy etc. działa w wynajmowanym lokalu , gdzie trzeba zapłacić czynsz prąd , wodę etc. to podziwiam tego kto wyżyje z stawki 40-50zł/h brutto
przy takiej stawce to lepiej wyjdzie serwisant zatrudniony na etacie który przychodzi powiedzmy na 10 a wychodzi o 18 ma wywalone lejce na wszystkie te koszta które podałem i ma mieć wszystko pod nos -narzędzia warsztat i klienta a jako go nie ma to się nie martwi czy będzie z czego ZUS zapłacić.
- WojtekErnest
- Forumowicz
- Posty: 3338
- Rejestracja: 02 maja 2017, 20:52
- Lokalizacja: Warszawa
Re: Problemy z czujnikami halla w ebiku
Pisalem ze biorac po uwage stawke przynajmniej 40-50 zl, nie da sie zmiescic w koszcie ktory sugerowales. Bo to nie jest naprawa roweru ktory znasz, ale obcego w ktorym musisz poswiecicz czas na sprawdzenie jak to jest zrobione. A przy 100 zl za godz TYM BARDZIEJ.
Wcześniej : Pomógł 69 razy, postów 3,2+ tys. - wiadomo gdzie ...
-
- Nowicjusz
- Posty: 0
- Rejestracja: 19 cze 2020, 11:28
Re: Problemy z czujnikami halla w ebiku
mosfet pisze: ↑20 cze 2020, 13:27Mam chwilę to ci opiszę krok po kroku co masz zrobić żeby dowiedzieć się co jest nie hallo z silnikem.Grzegorz Pawlak pisze: ↑19 cze 2020, 14:11myślę, że tata mi pomoże ze sprawdzaniem miernikiem przewodów tylko nie wiem kiedy bo ma dużo pracy aktualnie
nic nie blokuje przy kręceniu kołem
do mierzenia trzeba rozbierać silnik ? czy wystarczy przyłożyć miernik to jego pokrywy ? czy jak to zrobić ?
Bo lubię wyzwania i chyba się wezmę za to sam
pierwszy raz pytam o caś na jakimś forum i jestem zaskoczony zaangażowaniem . dziękuje bardzo
Na marginesie ten serwis cię skroił pięknie
Koszt halli to ok. 5zł/szt. a nowy przewód to koszt coś ok 60zł (u chińczyka ok 30zł). W przypadku halli ich wymiana jest trochę bardziej skomplikowana bo trzeba je "wydłubać" i potem wkleić (jeśli są wklejone jak dla mnie czas pracy max. 2h) wymiana kabla to czas ok 1h . Koszt naprawy 600zł to wartość bliska nowego silnika grubo przesadzona chyba , że było robione coś jeszcze np. przewijanie silnika ale tej opcji nie widzę bo awaria była od przekręcenia ośki a tu najczęściej leci kabel lub kabel+hall(e). W/g. mnie jeśli w grę wchodziłaby wymiana halle+kabe to uczciwa cena powinna wynosić max. 200zł lub max.100zł za sam kabel (+ koszt części)
Jeśli diagnozą chcesz się zająć sam to zrób to co podaję poniżej.
Rozłącz kabel od sterownika do silnika.
W kablu będziesz miał 3 żyły "grubsze" powinny być koloru mniej więcej żółtego , zielonego i niebieskiego. To jest zasilanie silnika (fazy).
Weź miernik i ustaw go na opcję omomierza.
Ustaw zakres pomiaru na najmniejszy (pomiar do kilkuset ohm) .
Zmierz jakie są wartości oporności pomiędzy kablami zielony-niebieski , niebieski-żółty i żółty-zielony.
Powinno być w granicach kilku omów).
Jeśli miernik pokaże 0 lub np. 0.2 (bo taką wartość może mieć np. oporność twoich kabli miernika) to masz zwarcie na danym uzwojeniu lub zwarcie w kablu. Wtedy trzeba odlutować dane kable na których jest zwarcie od uzwojeń silnika i sprawdzić oddzielnie odłączony kabel i sam silnik. Tak namierzysz co ma zwarcie uzwojenia silnika czy kabel.
Jeśli na żadnym z powyższych układów pomiarowych nie będzie zwarcia to zrób to samo tylko mierz każdy kolor kabla względem obudowy silnika tu powinno być cały czas 0 i nic poza tym.
Każda inna wartość którą pokaże miernik będzie oznaczała przebicie/zwarcie kabla do obudowy lub mechaniczną usterkę wewnątrz silnika (uszkodzenie uzwojenia i zwarcie do obudowy). Wtedy robisz to samo co powyżej opisałem. Trzeba odlutować kable od uzwojenia i sprawdzić co ma zwarcie silnik czy kable.
Jeśli w powyższym opisie nie zobaczysz na mierniku wyniku bliskiego "0" to nie masz zwarcia między:
-fazami silnika
-fazami sinika a obudową
-między kablami fazowymi w przewodzie głównym oraz ich zwarcia do obudowy
Pozostają ci cienkie przewody w kablu silnika.
Dla halli powinno być ich 5 szt.
Przeważnie kolory
czerwony - zasilanie halli (+)
czarny - masa halli (-)
oraz żółty , zielony i niebieski - sygnał z halli
Zabawa z miernikiem tak samo jak z kablami fazowymi
Pomierz między sobą zielony , żółty i niebieski - powinno być 0 omów (lub tyle ile mają zwarte kable miernika np 0.2 ohm)
Potem zrób to samo między czerwonym i czarnym też ma być jak powyżej.
Potem pomierz między czerwonym a zielonym/niebieskim/żółtym oraz tak samo z czarnym i zielonym/niebieskim/żółtym
Na mierniku może pojawiać się kilkaset omów ale to nie jest zwarcie nie może być wartość 0ohm
Jeśli po tych pomiarach nigdzie nie znalazłeś zwarcia to masz uszkodzony któryś z halli lub masz przerwany któryś przewód.
Musisz otworzyć silnik i sprawdzić połączenie między początkiem kabla a każdą z nóżek halli.
Czarny i czerwony kabel jest połączony równolegle do każdego z halli natomiast niebieski/zielony/ żółty idzie z osobna na każdego halla.
Jeśli połączenia są OK to masz upalonego halla.
Żeby go namierzyć możesz to zrobić miernikiem lub np. diodą świecącą.
Na cienki kabel czerwony (+) i cienki czarny(-) podajesz ok. 5V (może być np. 9V bateryjka)
Ustaw w mierniku pomiar napięć stałych na zakres nie mniejszy niż to napięcie jakim zasilasz halle.
Kabel miernika masowy (czarny) podłącz pod cienki kabel silnika dla halli np. pod kolor żółty.
Kabel miernika plusowy (czerwony) podłącz pod + zasilania jakie podałeś dla halli czyli pod przykładowy + bateryjki 9V.
Teraz powoli obracasz silnikiem tak jakbyś obracał kołem.
Na mierniku cyklicznie powinno ci się pojawiać i znikać napięcie bliskie temu jakim zasilasz halle.
Jeśli napięcia na mierniku nie ma albo jest cały czas podczas kręcenia to oznacza , że hall podpięty do przewodu koloru żółtego jest uszkodzony.
Jeśli hall na kolorze żółtym "miga" napięciem na mierniku to oznacza , że jest sprawny i zaczynasz zabawę od nowa z innym hallem przepinając tylko czarny kabel miernika na kolejny cienki przewód silnika tj. niebieski lub zielony i dalej sprawdzasz.
Przy tym sprawdzeniu miernik można zastąpić diodą LED z wpiętym z nią szeregowo rezystorem ok. 500ohm.
Diodę podpinasz tak jak miernik czyli + (anoda dłuższa nóżka diody) poprzez opornik do + baterii a krótsza nóżka diody katoda do danego koloru kabla. Taki układ daje ci od razu wizualną informację co dzieje się na wyjściu danego halla. Podczas kręcenia dioda ma mrugać po zatrzymaniu może nie świecić lub świecić ale przy kręceniu musi migać bo to oznacza , że dany hall działa poprawnie bo reaguje na pole magnetyczne magnesów.
Jeśli wszystkie halle działają poprawnie kabe zasilający nie ma zwarć i przerwy uzwojenia przebić to znaczy , że masz problem ze sterownikiem lub innym elementem układu.
Dziękuję bardzo
Jutro się za to biorę
-
- Nowicjusz
- Posty: 0
- Rejestracja: 19 cze 2020, 11:28
Re: Problemy z czujnikami halla w ebiku
Na przewodach od zasilania mierzone między sobą 1,2-1,4mosfet pisze: ↑20 cze 2020, 13:27Mam chwilę to ci opiszę krok po kroku co masz zrobić żeby dowiedzieć się co jest nie hallo z silnikem.Grzegorz Pawlak pisze: ↑19 cze 2020, 14:11myślę, że tata mi pomoże ze sprawdzaniem miernikiem przewodów tylko nie wiem kiedy bo ma dużo pracy aktualnie
nic nie blokuje przy kręceniu kołem
do mierzenia trzeba rozbierać silnik ? czy wystarczy przyłożyć miernik to jego pokrywy ? czy jak to zrobić ?
Bo lubię wyzwania i chyba się wezmę za to sam
pierwszy raz pytam o caś na jakimś forum i jestem zaskoczony zaangażowaniem . dziękuje bardzo
Na marginesie ten serwis cię skroił pięknie
Koszt halli to ok. 5zł/szt. a nowy przewód to koszt coś ok 60zł (u chińczyka ok 30zł). W przypadku halli ich wymiana jest trochę bardziej skomplikowana bo trzeba je "wydłubać" i potem wkleić (jeśli są wklejone jak dla mnie czas pracy max. 2h) wymiana kabla to czas ok 1h . Koszt naprawy 600zł to wartość bliska nowego silnika grubo przesadzona chyba , że było robione coś jeszcze np. przewijanie silnika ale tej opcji nie widzę bo awaria była od przekręcenia ośki a tu najczęściej leci kabel lub kabel+hall(e). W/g. mnie jeśli w grę wchodziłaby wymiana halle+kabe to uczciwa cena powinna wynosić max. 200zł lub max.100zł za sam kabel (+ koszt części)
Jeśli diagnozą chcesz się zająć sam to zrób to co podaję poniżej.
Rozłącz kabel od sterownika do silnika.
W kablu będziesz miał 3 żyły "grubsze" powinny być koloru mniej więcej żółtego , zielonego i niebieskiego. To jest zasilanie silnika (fazy).
Weź miernik i ustaw go na opcję omomierza.
Ustaw zakres pomiaru na najmniejszy (pomiar do kilkuset ohm) .
Zmierz jakie są wartości oporności pomiędzy kablami zielony-niebieski , niebieski-żółty i żółty-zielony.
Powinno być w granicach kilku omów).
Jeśli miernik pokaże 0 lub np. 0.2 (bo taką wartość może mieć np. oporność twoich kabli miernika) to masz zwarcie na danym uzwojeniu lub zwarcie w kablu. Wtedy trzeba odlutować dane kable na których jest zwarcie od uzwojeń silnika i sprawdzić oddzielnie odłączony kabel i sam silnik. Tak namierzysz co ma zwarcie uzwojenia silnika czy kabel.
Jeśli na żadnym z powyższych układów pomiarowych nie będzie zwarcia to zrób to samo tylko mierz każdy kolor kabla względem obudowy silnika tu powinno być cały czas 0 i nic poza tym.
Każda inna wartość którą pokaże miernik będzie oznaczała przebicie/zwarcie kabla do obudowy lub mechaniczną usterkę wewnątrz silnika (uszkodzenie uzwojenia i zwarcie do obudowy). Wtedy robisz to samo co powyżej opisałem. Trzeba odlutować kable od uzwojenia i sprawdzić co ma zwarcie silnik czy kable.
Jeśli w powyższym opisie nie zobaczysz na mierniku wyniku bliskiego "0" to nie masz zwarcia między:
-fazami silnika
-fazami sinika a obudową
-między kablami fazowymi w przewodzie głównym oraz ich zwarcia do obudowy
Pozostają ci cienkie przewody w kablu silnika.
Dla halli powinno być ich 5 szt.
Przeważnie kolory
czerwony - zasilanie halli (+)
czarny - masa halli (-)
oraz żółty , zielony i niebieski - sygnał z halli
Zabawa z miernikiem tak samo jak z kablami fazowymi
Pomierz między sobą zielony , żółty i niebieski - powinno być 0 omów (lub tyle ile mają zwarte kable miernika np 0.2 ohm)
Potem zrób to samo między czerwonym i czarnym też ma być jak powyżej.
Potem pomierz między czerwonym a zielonym/niebieskim/żółtym oraz tak samo z czarnym i zielonym/niebieskim/żółtym
Na mierniku może pojawiać się kilkaset omów ale to nie jest zwarcie nie może być wartość 0ohm
Jeśli po tych pomiarach nigdzie nie znalazłeś zwarcia to masz uszkodzony któryś z halli lub masz przerwany któryś przewód.
Musisz otworzyć silnik i sprawdzić połączenie między początkiem kabla a każdą z nóżek halli.
Czarny i czerwony kabel jest połączony równolegle do każdego z halli natomiast niebieski/zielony/ żółty idzie z osobna na każdego halla.
Jeśli połączenia są OK to masz upalonego halla.
Żeby go namierzyć możesz to zrobić miernikiem lub np. diodą świecącą.
Na cienki kabel czerwony (+) i cienki czarny(-) podajesz ok. 5V (może być np. 9V bateryjka)
Ustaw w mierniku pomiar napięć stałych na zakres nie mniejszy niż to napięcie jakim zasilasz halle.
Kabel miernika masowy (czarny) podłącz pod cienki kabel silnika dla halli np. pod kolor żółty.
Kabel miernika plusowy (czerwony) podłącz pod + zasilania jakie podałeś dla halli czyli pod przykładowy + bateryjki 9V.
Teraz powoli obracasz silnikiem tak jakbyś obracał kołem.
Na mierniku cyklicznie powinno ci się pojawiać i znikać napięcie bliskie temu jakim zasilasz halle.
Jeśli napięcia na mierniku nie ma albo jest cały czas podczas kręcenia to oznacza , że hall podpięty do przewodu koloru żółtego jest uszkodzony.
Jeśli hall na kolorze żółtym "miga" napięciem na mierniku to oznacza , że jest sprawny i zaczynasz zabawę od nowa z innym hallem przepinając tylko czarny kabel miernika na kolejny cienki przewód silnika tj. niebieski lub zielony i dalej sprawdzasz.
Przy tym sprawdzeniu miernik można zastąpić diodą LED z wpiętym z nią szeregowo rezystorem ok. 500ohm.
Diodę podpinasz tak jak miernik czyli + (anoda dłuższa nóżka diody) poprzez opornik do + baterii a krótsza nóżka diody katoda do danego koloru kabla. Taki układ daje ci od razu wizualną informację co dzieje się na wyjściu danego halla. Podczas kręcenia dioda ma mrugać po zatrzymaniu może nie świecić lub świecić ale przy kręceniu musi migać bo to oznacza , że dany hall działa poprawnie bo reaguje na pole magnetyczne magnesów.
Jeśli wszystkie halle działają poprawnie kabe zasilający nie ma zwarć i przerwy uzwojenia przebić to znaczy , że masz problem ze sterownikiem lub innym elementem układu.
A na tych od halla nic się nie zmienia na mierniku
-
- Forumowicz
- Posty: 50
- Rejestracja: 19 lis 2019, 17:50
Re: Problemy z czujnikami halla w ebiku
Czyli oporność wszystkich cewek w silniku masz między 1,2ohm - 1,4ohm przyjmując , że oporność wewnętrzna miernika jest 0 ohm (po zwarciu kabli miernika masz 0 ohm ?) to oznacza , że cewki są na 99% OKGrzegorz Pawlak pisze: ↑26 cze 2020, 15:14Na przewodach od zasilania mierzone między sobą 1,2-1,4
A na tych od halla nic się nie zmienia na mierniku
Jeśli po złożeniu takiego układu z podpiętą baterią pod zasilanie halli i przy kręceniu silnikiem na mierniku nie pojawia się żadne napięcie oznacza , że halle są uwalone lub urwany jest kabel zasilający halle. Sprawdzałeś kable czy mają przejście między nóżkami halli a końcem kabli ?
-
- Forumowicz
- Posty: 1415
- Rejestracja: 14 gru 2019, 11:46
Re: Problemy z czujnikami halla w ebiku
I polecam to sprawdzić, po prostu ustawiamy pomiar rezystancji na najmniejszy zakres i zwieramy przewody multimetru. U mnie w takim tanim dostałem wynik prawie 3 Ω. Także można się zdziwić...
-
- Nowicjusz
- Posty: 0
- Rejestracja: 11 kwie 2023, 16:04
Re: Problemy z czujnikami halla w ebiku
Witam, a co jeżeli mam zwarcie na wszystkich kablach fazowych silnika: 0,3 Oma?
-
- Nowicjusz
- Posty: 0
- Rejestracja: 11 kwie 2023, 16:04
Re: Problemy z czujnikami halla w ebiku
Witam, a co jeżeli mam zwarcie na wszystkich 3 przewodach fazowych: 0,3 Oma?mosfet pisze: ↑20 cze 2020, 13:27Mam chwilę to ci opiszę krok po kroku co masz zrobić żeby dowiedzieć się co jest nie hallo z silnikem.Grzegorz Pawlak pisze: ↑19 cze 2020, 14:11myślę, że tata mi pomoże ze sprawdzaniem miernikiem przewodów tylko nie wiem kiedy bo ma dużo pracy aktualnie
nic nie blokuje przy kręceniu kołem
do mierzenia trzeba rozbierać silnik ? czy wystarczy przyłożyć miernik to jego pokrywy ? czy jak to zrobić ?
Bo lubię wyzwania i chyba się wezmę za to sam
pierwszy raz pytam o caś na jakimś forum i jestem zaskoczony zaangażowaniem . dziękuje bardzo
Na marginesie ten serwis cię skroił pięknie
Koszt halli to ok. 5zł/szt. a nowy przewód to koszt coś ok 60zł (u chińczyka ok 30zł). W przypadku halli ich wymiana jest trochę bardziej skomplikowana bo trzeba je "wydłubać" i potem wkleić (jeśli są wklejone jak dla mnie czas pracy max. 2h) wymiana kabla to czas ok 1h . Koszt naprawy 600zł to wartość bliska nowego silnika grubo przesadzona chyba , że było robione coś jeszcze np. przewijanie silnika ale tej opcji nie widzę bo awaria była od przekręcenia ośki a tu najczęściej leci kabel lub kabel+hall(e). W/g. mnie jeśli w grę wchodziłaby wymiana halle+kabe to uczciwa cena powinna wynosić max. 200zł lub max.100zł za sam kabel (+ koszt części)
Jeśli diagnozą chcesz się zająć sam to zrób to co podaję poniżej.
Rozłącz kabel od sterownika do silnika.
W kablu będziesz miał 3 żyły "grubsze" powinny być koloru mniej więcej żółtego , zielonego i niebieskiego. To jest zasilanie silnika (fazy).
Weź miernik i ustaw go na opcję omomierza.
Ustaw zakres pomiaru na najmniejszy (pomiar do kilkuset ohm) .
Zmierz jakie są wartości oporności pomiędzy kablami zielony-niebieski , niebieski-żółty i żółty-zielony.
Powinno być w granicach kilku omów).
Jeśli miernik pokaże 0 lub np. 0.2 (bo taką wartość może mieć np. oporność twoich kabli miernika) to masz zwarcie na danym uzwojeniu lub zwarcie w kablu. Wtedy trzeba odlutować dane kable na których jest zwarcie od uzwojeń silnika i sprawdzić oddzielnie odłączony kabel i sam silnik. Tak namierzysz co ma zwarcie uzwojenia silnika czy kabel.
Jeśli na żadnym z powyższych układów pomiarowych nie będzie zwarcia to zrób to samo tylko mierz każdy kolor kabla względem obudowy silnika tu powinno być cały czas 0 i nic poza tym.
Każda inna wartość którą pokaże miernik będzie oznaczała przebicie/zwarcie kabla do obudowy lub mechaniczną usterkę wewnątrz silnika (uszkodzenie uzwojenia i zwarcie do obudowy). Wtedy robisz to samo co powyżej opisałem. Trzeba odlutować kable od uzwojenia i sprawdzić co ma zwarcie silnik czy kable.
Jeśli w powyższym opisie nie zobaczysz na mierniku wyniku bliskiego "0" to nie masz zwarcia między:
-fazami silnika
-fazami sinika a obudową
-między kablami fazowymi w przewodzie głównym oraz ich zwarcia do obudowy
Pozostają ci cienkie przewody w kablu silnika.
Dla halli powinno być ich 5 szt.
Przeważnie kolory
czerwony - zasilanie halli (+)
czarny - masa halli (-)
oraz żółty , zielony i niebieski - sygnał z halli
Zabawa z miernikiem tak samo jak z kablami fazowymi
Pomierz między sobą zielony , żółty i niebieski - powinno być 0 omów (lub tyle ile mają zwarte kable miernika np 0.2 ohm)
Potem zrób to samo między czerwonym i czarnym też ma być jak powyżej.
Potem pomierz między czerwonym a zielonym/niebieskim/żółtym oraz tak samo z czarnym i zielonym/niebieskim/żółtym
Na mierniku może pojawiać się kilkaset omów ale to nie jest zwarcie nie może być wartość 0ohm
Jeśli po tych pomiarach nigdzie nie znalazłeś zwarcia to masz uszkodzony któryś z halli lub masz przerwany któryś przewód.
Musisz otworzyć silnik i sprawdzić połączenie między początkiem kabla a każdą z nóżek halli.
Czarny i czerwony kabel jest połączony równolegle do każdego z halli natomiast niebieski/zielony/ żółty idzie z osobna na każdego halla.
Jeśli połączenia są OK to masz upalonego halla.
Żeby go namierzyć możesz to zrobić miernikiem lub np. diodą świecącą.
Na cienki kabel czerwony (+) i cienki czarny(-) podajesz ok. 5V (może być np. 9V bateryjka)
Ustaw w mierniku pomiar napięć stałych na zakres nie mniejszy niż to napięcie jakim zasilasz halle.
Kabel miernika masowy (czarny) podłącz pod cienki kabel silnika dla halli np. pod kolor żółty.
Kabel miernika plusowy (czerwony) podłącz pod + zasilania jakie podałeś dla halli czyli pod przykładowy + bateryjki 9V.
Teraz powoli obracasz silnikiem tak jakbyś obracał kołem.
Na mierniku cyklicznie powinno ci się pojawiać i znikać napięcie bliskie temu jakim zasilasz halle.
Jeśli napięcia na mierniku nie ma albo jest cały czas podczas kręcenia to oznacza , że hall podpięty do przewodu koloru żółtego jest uszkodzony.
Jeśli hall na kolorze żółtym "miga" napięciem na mierniku to oznacza , że jest sprawny i zaczynasz zabawę od nowa z innym hallem przepinając tylko czarny kabel miernika na kolejny cienki przewód silnika tj. niebieski lub zielony i dalej sprawdzasz.
Przy tym sprawdzeniu miernik można zastąpić diodą LED z wpiętym z nią szeregowo rezystorem ok. 500ohm.
Diodę podpinasz tak jak miernik czyli + (anoda dłuższa nóżka diody) poprzez opornik do + baterii a krótsza nóżka diody katoda do danego koloru kabla. Taki układ daje ci od razu wizualną informację co dzieje się na wyjściu danego halla. Podczas kręcenia dioda ma mrugać po zatrzymaniu może nie świecić lub świecić ale przy kręceniu musi migać bo to oznacza , że dany hall działa poprawnie bo reaguje na pole magnetyczne magnesów.
Jeśli wszystkie halle działają poprawnie kabe zasilający nie ma zwarć i przerwy uzwojenia przebić to znaczy , że masz problem ze sterownikiem lub innym elementem układu.
-
- Nowicjusz
- Posty: 0
- Rejestracja: 11 kwie 2023, 16:04
Re: Problemy z czujnikami halla w ebiku
A może to nie jest zwarcie skoro rezystancja na wszystkich fazach jest jednakowa co prawda bardzo mała ale przewód zwojowy jest dosyć gruby jest to silnik centralny Bafang 500W?
-
- Nowicjusz
- Posty: 0
- Rejestracja: 11 kwie 2023, 16:04
- DumBum
- Nowicjusz
- Posty: 26
- Rejestracja: 03 cze 2022, 1:03
- Lokalizacja: Warszawa