Jak obniżyć napięcie ładowarki do ebike?
-
- Nowicjusz
- Posty: 7
- Rejestracja: 25 lip 2020, 19:59
Jak obniżyć napięcie ładowarki do ebike?
Jak w tytule. Czy jest jakaś prosta metoda dla kogoś kto nie jest elektronikiem aby obniżyć napięcia na ładowarce 48v? Lutownicę mam ale niewiele nią robiłem. Obniżyć, powiedzmy do 53.3 albo 52V
- szczur333
- Forumowicz
- Posty: 451
- Rejestracja: 18 maja 2019, 1:19
- Lokalizacja: Kraków/Busko-Zdrój
- Kontakt:
Re: Jak obniżyć napięcie ładowarki do ebike?
jaka ładowarka? foto moze jakies?
rozbierz ją i sprawdz w srodku czy nie ma jakichs potencjometrow zwykle są i mozna wykalibrowac napiecie, nic nie trzeba lutowac itp
rozbierz ją i sprawdz w srodku czy nie ma jakichs potencjometrow zwykle są i mozna wykalibrowac napiecie, nic nie trzeba lutowac itp
falcon v2 - qs205 5T - sabvoton - 20s14p vtc5a - 54kg - 76kmh/vmax
energica eva esse esse 9+ 80kW, 21,5kWh 0-100kmh 3,1s
tesla model 3 2018 (US) 75kWh RWD 0-100kmh 5,6s
energica eva esse esse 9+ 80kW, 21,5kWh 0-100kmh 3,1s
tesla model 3 2018 (US) 75kWh RWD 0-100kmh 5,6s
-
- Nowicjusz
- Posty: 7
- Rejestracja: 25 lip 2020, 19:59
Re: Jak obniżyć napięcie ładowarki do ebike?
Pobierz zdjęcie, żeby zobaczyć w lepszej rozdzielczości.
Podejrzewam, że to ten mały, niebieski prostokątny wihajster z napisem "122t w102"
Edit. Ciekawość zabiła kota... To było takie proste. Szkoda, że nie łatwo było info na ten temat znaleźć.
Podejrzewam, że to ten mały, niebieski prostokątny wihajster z napisem "122t w102"
Ps jaka jest wasza opinia na temat kolejności podłączania ładowarki? Najpierw do kontaktu a następnie do roweru, czy na odwrót?Tutaj są takie dwa.
Edit. Ciekawość zabiła kota... To było takie proste. Szkoda, że nie łatwo było info na ten temat znaleźć.
- Kajman
- Forumowicz
- Posty: 1292
- Rejestracja: 18 maja 2018, 9:51
- WojtekErnest
- Forumowicz
- Posty: 3338
- Rejestracja: 02 maja 2017, 20:52
- Lokalizacja: Warszawa
Re: Jak obniżyć napięcie ładowarki do ebike?
To zalezy od kontrukcji. Te proste/prymitywne ktore mają po włączeniu do sieci od razu wysokie /pelne napiecie, włączamy do kontaktu a potem do roweru. Jesli model x zabezpieczeniem ktore po wlaczeniu ma na wyjsciu niskie napiecie a potem probkuje, to odwrotnie.
Uwaga : zmiana napiecia, najczesciej prowadzi do naruszenia progu CC/CV i regulacji prądu. Poza tym trzeba sprawdzic jak taki zasilacz zachowa sie po podgrzaniu, czyli czy wtedy nie obniza lub co gorsza zwieksza napięcie. Dlatego nie warto robic tego pochopnie bez przeprowadzenia pomiarow.
Wcześniej : Pomógł 69 razy, postów 3,2+ tys. - wiadomo gdzie ...
-
- Nowicjusz
- Posty: 7
- Rejestracja: 25 lip 2020, 19:59
Re: Jak obniżyć napięcie ładowarki do ebike?
Przestawiłem potencjometr na 53.3v, naładowałem baterię i wszystko działa. Jakie pomiary jeszcze powinienem zrobić?WojtekErnest pisze: ↑10 wrz 2020, 4:48Uwaga : zmiana napiecia, najczesciej prowadzi do naruszenia progu CC/CV i regulacji prądu. Poza tym trzeba sprawdzic jak taki zasilacz zachowa sie po podgrzaniu, czyli czy wtedy nie obniza lub co gorsza zwieksza napięcie. Dlatego nie warto robic tego pochopnie bez przeprowadzenia pomiarow.
Tylko to co planowałem. Nie spodziewałem się, że to takie proste się okaże.
- szczur333
- Forumowicz
- Posty: 451
- Rejestracja: 18 maja 2019, 1:19
- Lokalizacja: Kraków/Busko-Zdrój
- Kontakt:
Re: Jak obniżyć napięcie ładowarki do ebike?
z ciekawosci - czy po obnizeniu napiecia prąd ładowania sie zwiekszył nieznacznie?
falcon v2 - qs205 5T - sabvoton - 20s14p vtc5a - 54kg - 76kmh/vmax
energica eva esse esse 9+ 80kW, 21,5kWh 0-100kmh 3,1s
tesla model 3 2018 (US) 75kWh RWD 0-100kmh 5,6s
energica eva esse esse 9+ 80kW, 21,5kWh 0-100kmh 3,1s
tesla model 3 2018 (US) 75kWh RWD 0-100kmh 5,6s
- Perszing1800
- Forumowicz
- Posty: 161
- Rejestracja: 03 sie 2018, 9:27
Re: Jak obniżyć napięcie ładowarki do ebike?
Tak naprawdę to przydało by się sprawdzić fazę CV czy nie ładuje do koca czasem dużym prądem.
-
- Forumowicz
- Posty: 348
- Rejestracja: 21 kwie 2020, 9:55
- Lokalizacja: Łódź
Re: Jak obniżyć napięcie ładowarki do ebike?
Dlaczego miałby się zwiększyć? Autor zmniejszył napięcie zasilacza, czyli napięcie dla fazy CV.
Czy Kolega Relican mógłby zamieścić zdjęcie strony druku ładowarki?
- szczur333
- Forumowicz
- Posty: 451
- Rejestracja: 18 maja 2019, 1:19
- Lokalizacja: Kraków/Busko-Zdrój
- Kontakt:
Re: Jak obniżyć napięcie ładowarki do ebike?
dlatego napisalem z ciekawosci
a skad wiesz ze dla CV?
czyli co?
ładuje 54,6V caly czas a na koncu zniza na 52,0?
to tak nie dziala raczej w tej ładowarce - jak obnizył to te 52V ma caly czas, a CV moze byc automatyczne obliczane procentowo wartosci ustawionej na ładowarce
czyli 54,6V jak dasz to np masz cv od 53,6V
a jak dasz na 52,0 to CV moze sie rozpoczac od 51,0 przykladowo
do tego skoro ładowarka ma 10A to przy 54,6V teoretycznie ma 546W, a przy 52V ma te 520W wiec zapas jest 26W czyli prad moglby sie zwiekszyc o 0,5A
a skad wiesz ze dla CV?
czyli co?
ładuje 54,6V caly czas a na koncu zniza na 52,0?
to tak nie dziala raczej w tej ładowarce - jak obnizył to te 52V ma caly czas, a CV moze byc automatyczne obliczane procentowo wartosci ustawionej na ładowarce
czyli 54,6V jak dasz to np masz cv od 53,6V
a jak dasz na 52,0 to CV moze sie rozpoczac od 51,0 przykladowo
do tego skoro ładowarka ma 10A to przy 54,6V teoretycznie ma 546W, a przy 52V ma te 520W wiec zapas jest 26W czyli prad moglby sie zwiekszyc o 0,5A
falcon v2 - qs205 5T - sabvoton - 20s14p vtc5a - 54kg - 76kmh/vmax
energica eva esse esse 9+ 80kW, 21,5kWh 0-100kmh 3,1s
tesla model 3 2018 (US) 75kWh RWD 0-100kmh 5,6s
energica eva esse esse 9+ 80kW, 21,5kWh 0-100kmh 3,1s
tesla model 3 2018 (US) 75kWh RWD 0-100kmh 5,6s
-
- Forumowicz
- Posty: 348
- Rejestracja: 21 kwie 2020, 9:55
- Lokalizacja: Łódź
Re: Jak obniżyć napięcie ładowarki do ebike?
No właśnie... Tak założyłem przyglądając się zdjęciu dość prostego (na oko) zasilacza, jakie zamieścił autor. Stąd moja prośba o więcej, chociażby o stronę druku, czy może jakiś opis producenta.
Po obejrzeniu zdjęć nic konkretnego nie można powiedzieć o pracy zasilacza a umiejętności wróżki nie posiadłem .
Gdyby chcieć wyciągnąć wnioski nt całego procesu ładowania należałoby zdjąć charakterystykę wyjściową używając jako obciążenia jakiś naprędce skonstruowany model akumulatora.
Można by wtedy prześledzić wartość prądu ładowania zależnie od napięcia pakietu akumulatorów.
Mając taki zasilacz podłączyłbym go do sztucznego obciążenia symulującego akumulator. Regulując napięcie udawanego akumulatora od np. 39V wzwyż, obserwowałbym prąd zasilacza.
Taka wiedza pozwoliłaby na pełną ocenę możliwości ładowarki.
Nie wiem co masz na myśli.
Przy 54,6V na wyjściu i 10A oddaje do obciążenia moc 546W. Zwiększając obciążenie możemy wymusić obniżenie napięcia wyjściowego do np. 52V, ale nie oznacza to żadnego zapasu. Po prostu zasilacz wejdzie w fazę CC ograniczając prąd do 10A.
Oddawana do obciążenia moc spadnie do 520W, również zasilacz pobierze mniej z sieci.
-
- Nowicjusz
- Posty: 7
- Rejestracja: 25 lip 2020, 19:59
Re: Jak obniżyć napięcie ładowarki do ebike?
Po pierwszym ładowaniu było ok. dzisiaj odłączyłem naładowaną baterię 53.3v i po 2-4 godzinach sprawdziłem napięcie które... spadło do 52,8. Myślę że znaczenie ma przełącznik BMS na baterii. Pierwsze ładowanie było z włączonym a drugie z wyłączonym. Teraz naładuję znowu z włączonym i zobaczymy czy przez noc spadnie. Już wcześniej miałem jakiś problem z tym przełącznikiem ale niestety nie pamiętam dokładnie o co chodziło. Na pewno też o napięcie.
Panowie, czy naprawdę mało kto tutaj ingeruje w napięcie ładowarek, że aż tyle tutaj pytań i pomysłów? Wszyscy ładują "do pełna"?
-
- Forumowicz
- Posty: 348
- Rejestracja: 21 kwie 2020, 9:55
- Lokalizacja: Łódź
Re: Jak obniżyć napięcie ładowarki do ebike?
Prosząc o zdjęcie strony druku miałem na myśli stronę druku płyty drukowanej, zawierającą punkty lutownicze i połączenia w postaci ścieżek, zwykle pokryta zielonym lakierem.
Jeśli to możliwe to zdjęcie czytelne, w dobrej rozdzielczości i bez refleksów świetlnych i perspektywy. Analizując takie zdjęcie można wyciągnąć wnioski nt konstrukcji i ewentualnej korekty parametrów.
Jeśli to możliwe to zdjęcie czytelne, w dobrej rozdzielczości i bez refleksów świetlnych i perspektywy. Analizując takie zdjęcie można wyciągnąć wnioski nt konstrukcji i ewentualnej korekty parametrów.
-
- Forumowicz
- Posty: 55
- Rejestracja: 11 wrz 2018, 19:10
Re: Jak obniżyć napięcie ładowarki do ebike?
Ja mam w swojej 2 potencjometry, potrzebuje obnizyc napiecie o 0.8v.
Zanim zaczne krecic obie na raz zapytam: która najpierw? Obie po równo? Proszę o wskazówki
-
- Forumowicz
- Posty: 5056
- Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
- Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice
Re: Jak obniżyć napięcie ładowarki do ebike?
Jeżeli masz podobną ładowarkę jak na zdjęciu, to potencjometr górny, to regulacja napięcia, drugi potencjometr (dolny), to regulacja prądu.Pawel.1000w pisze: ↑17 gru 2020, 11:50..... Ja mam w swojej 2 potencjometry, potrzebuje obnizyc napiecie o 0.8v.
Zanim zaczne krecic obie na raz zapytam: która najpierw? Obie po równo? Proszę o wskazówki
-
- Forumowicz
- Posty: 55
- Rejestracja: 11 wrz 2018, 19:10
Re: Jak obniżyć napięcie ładowarki do ebike?
Dzięki wielkie.tkoko pisze: ↑17 gru 2020, 12:42Jeżeli masz podobną ładowarkę jak na zdjęciu, to potencjometr górny, to regulacja napięcia, drugi potencjometr (dolny), to regulacja prądu.Pawel.1000w pisze: ↑17 gru 2020, 11:50..... Ja mam w swojej 2 potencjometry, potrzebuje obnizyc napiecie o 0.8v.
Zanim zaczne krecic obie na raz zapytam: która najpierw? Obie po równo? Proszę o wskazówki
Moja ładowarka wygląda w 99% identycznie.
-
- Nowicjusz
- Posty: 6
- Rejestracja: 28 lip 2022, 10:45
Re: Jak obniżyć napięcie ładowarki do ebike?
Witam,
dołączam do tego tematu choć interesuje mnie sytuacja odwrotna tzn podwyższenie napięcia wyjściowego na ładowarce.
Posiadam dwie ładowarki (jedna 3,5A 84V, której używam na płytce napisane 380W) oraz dopiero co zakupioną ładowarkę 71,4V 6A C600 (podobno 600W ale na płytce nie znalazłem oznaczenia mocy).
Potrzebuję podwyższyć napięcie wyjściowe tej drugiej do 84V (i chyba przy tym napięciu powinienem zmienijszyć natężenie do 5A?) mam pakiet li-on 20s.
Uprzedzam - jestem mechanikiem nie elektrykiem... Coś tam w życiu przylutowałem kilka razy...
Niestety nie mam schematów elektrycznych.
Gorąca prośba do "dobrych dusz" o łopatologiczne wytłumaczenie lub napisanie w kilku zdaniach instrukcji:
a. jak wyregulować potencjometrami (są trzy, dwa obok siebie blisko transformatora(domyślam się że to są prądowe) i jeden bliżej wentylatora (pewnie nepięciowy)) tą ładowarkę w celu uzyskania 84V,
b. jaki prąd maksymalnie można ustawić zwiększając napięcie do 84V,
c. jak to mierzyć/spawdzać - gdzie i co podłączać
d. gdzie podłączyć wyświetlacz napięcia i prądu (100v, 10A), który chciałbym zamontować na obudowie tej ładowarki.
dołączam do tego tematu choć interesuje mnie sytuacja odwrotna tzn podwyższenie napięcia wyjściowego na ładowarce.
Posiadam dwie ładowarki (jedna 3,5A 84V, której używam na płytce napisane 380W) oraz dopiero co zakupioną ładowarkę 71,4V 6A C600 (podobno 600W ale na płytce nie znalazłem oznaczenia mocy).
Potrzebuję podwyższyć napięcie wyjściowe tej drugiej do 84V (i chyba przy tym napięciu powinienem zmienijszyć natężenie do 5A?) mam pakiet li-on 20s.
Uprzedzam - jestem mechanikiem nie elektrykiem... Coś tam w życiu przylutowałem kilka razy...
Niestety nie mam schematów elektrycznych.
Gorąca prośba do "dobrych dusz" o łopatologiczne wytłumaczenie lub napisanie w kilku zdaniach instrukcji:
a. jak wyregulować potencjometrami (są trzy, dwa obok siebie blisko transformatora(domyślam się że to są prądowe) i jeden bliżej wentylatora (pewnie nepięciowy)) tą ładowarkę w celu uzyskania 84V,
b. jaki prąd maksymalnie można ustawić zwiększając napięcie do 84V,
c. jak to mierzyć/spawdzać - gdzie i co podłączać
d. gdzie podłączyć wyświetlacz napięcia i prądu (100v, 10A), który chciałbym zamontować na obudowie tej ładowarki.
-
- Forumowicz
- Posty: 348
- Rejestracja: 21 kwie 2020, 9:55
- Lokalizacja: Łódź
Re: Jak obniżyć napięcie ładowarki do ebike?
Będąc w podobnej sytuacji rozejrzałbym się za zasilaczem 12V/6A (oczywiście może być o większej wydajności prądowej np. 8 -10A).
Np. takim:
Potencjometr pozwala na korektę napięcia do 12,6V, by obsłużyć 20S czyli 71,4 + 12,6V = 84V
Tak więc połączyłbym ładowarkę i zasilacz szeregowo
( [-] ładowarki do [-] pakietu akumulatorów, [+] ładowarki do [-] zasilacza, [+] zasilacza do [+] pakietu).
-
- Nowicjusz
- Posty: 6
- Rejestracja: 28 lip 2022, 10:45
Re: Jak obniżyć napięcie ładowarki do ebike?
Czyli jak mam potencjometry (trzy niebieskie 10k) to nie ma szans na podciągnięcie z tych 71,4V do 84v?
Zakup dodatkowego zasilacza i łączenie ich w szereg odpada - w takim przypadku raczej odsprzedałbym tą ładowarkę i wymieniłbym na odpowiednią.
Zakup dodatkowego zasilacza i łączenie ich w szereg odpada - w takim przypadku raczej odsprzedałbym tą ładowarkę i wymieniłbym na odpowiednią.
-
- Forumowicz
- Posty: 348
- Rejestracja: 21 kwie 2020, 9:55
- Lokalizacja: Łódź
Re: Jak obniżyć napięcie ładowarki do ebike?
Trudno radzić bez schematu, a tego nie ma. Zwykle potencjometr to rodzaj precyzera. Jeśli nawet któryś z nich mógłby korygować napięcie to nie aż o tyle.
Jeśli nie wiadomo do czego służą to lepiej ich nie ruszać.
-
- Nowicjusz
- Posty: 6
- Rejestracja: 28 lip 2022, 10:45
Re: Jak obniżyć napięcie ładowarki do ebike?
Dzięki wielkie za odpowiedzi. Kombinuję dalej dlatego poniższe pytanie:
1. YT mówi, że zasilacze laptopowe 19-20V i 9-12A można w prosty i skuteczny sposób przerobić na ładowarkę pakietów li-ion przez dołożenie przetwornicy. Czyli tak jak proponowałeś.
2. Jeżeli mam zasilacz laptopowy o parametrach 19,5V i 9,23A i dołożyłbym w szereg przetwornicę aliexpress 1200W 20A lub 1800W 40A z napięciem regulowanym potencjometrami o parametrach:
Moc wyjściowa: 1800W
Zakres napięcia wejściowego: 10V-60V
Zakres napięcia wyjściowego: 12V-90V
Prąd wejściowy: 40A
Prąd wyjściowy: 22A
Efektywność konwersji: 48V do 60V 8A (98.1%)
48V do 72V 8A (98.1%)
48V 84V 8A (97.6%)
Regulacja ładowania: 10% do 50% ładowania (wyjście 72V)
Współczynnik temperaturowy: 50% obciążenia
Tętnienia i szumy: pasmo 20MHz (48V-72V 4A) 100 mvp-p
Częstotliwość przełączania: VIN = 48V VO = 72V 4A (110khz)
Prąd jałowy: VIN = 48V VO = 72V (18mA)
Wejście odwrotna ochrona: tak
Wilgotność przechowywania: 95%
Temperatura pracy: -20 65 ° c
Temperatura przechowywania: -40 125 ° c
Wzrost temperatury pracy: 48V do 60V 5A (45 ° c)
Zabezpieczenie przed przegrzaniem: 60 ° c
Metoda okablowania: wejście, wyjście (bez lutowania, zacisk blok).
Metoda chłodzenia: silne chłodzenie powietrzem
To jaki maksymalny prąd ładowania na wyjściu z tej przetwornicy powinienem ustawić przy ustawionym napięciu wyjściowym 84V?
Mam pakiet 20S7P z ogniwami wysokoprądowymi Samsung 25R.
Czy taki sam jak ma ładowarka/zasilacz laptopa? Czy mniejszy? Jeżeli tak to jak to uzasadnić? - Chciałbym zrozumieć bardziej niż tylko ustawić i nie wiedzieć czemu tyle a nie inaczej...
Z góry dzięki za wsparcie.
1. YT mówi, że zasilacze laptopowe 19-20V i 9-12A można w prosty i skuteczny sposób przerobić na ładowarkę pakietów li-ion przez dołożenie przetwornicy. Czyli tak jak proponowałeś.
2. Jeżeli mam zasilacz laptopowy o parametrach 19,5V i 9,23A i dołożyłbym w szereg przetwornicę aliexpress 1200W 20A lub 1800W 40A z napięciem regulowanym potencjometrami o parametrach:
Moc wyjściowa: 1800W
Zakres napięcia wejściowego: 10V-60V
Zakres napięcia wyjściowego: 12V-90V
Prąd wejściowy: 40A
Prąd wyjściowy: 22A
Efektywność konwersji: 48V do 60V 8A (98.1%)
48V do 72V 8A (98.1%)
48V 84V 8A (97.6%)
Regulacja ładowania: 10% do 50% ładowania (wyjście 72V)
Współczynnik temperaturowy: 50% obciążenia
Tętnienia i szumy: pasmo 20MHz (48V-72V 4A) 100 mvp-p
Częstotliwość przełączania: VIN = 48V VO = 72V 4A (110khz)
Prąd jałowy: VIN = 48V VO = 72V (18mA)
Wejście odwrotna ochrona: tak
Wilgotność przechowywania: 95%
Temperatura pracy: -20 65 ° c
Temperatura przechowywania: -40 125 ° c
Wzrost temperatury pracy: 48V do 60V 5A (45 ° c)
Zabezpieczenie przed przegrzaniem: 60 ° c
Metoda okablowania: wejście, wyjście (bez lutowania, zacisk blok).
Metoda chłodzenia: silne chłodzenie powietrzem
To jaki maksymalny prąd ładowania na wyjściu z tej przetwornicy powinienem ustawić przy ustawionym napięciu wyjściowym 84V?
Mam pakiet 20S7P z ogniwami wysokoprądowymi Samsung 25R.
Czy taki sam jak ma ładowarka/zasilacz laptopa? Czy mniejszy? Jeżeli tak to jak to uzasadnić? - Chciałbym zrozumieć bardziej niż tylko ustawić i nie wiedzieć czemu tyle a nie inaczej...
Z góry dzięki za wsparcie.
- Tooropek
- Forumowicz
- Posty: 2094
- Rejestracja: 08 wrz 2018, 10:50
Re: Jak obniżyć napięcie ładowarki do ebike?
Zasilacz laptopowy jak ma moc 170W to nie można jej przekraczać, ale uwzględniając straty przetwornicy z aliexpress raczej trzymałbym się mocy nie większej niż 150W czyli dla 20S 84V prąd nie większy jak 1,7A. Experymantalnie jak ustawisz 2A z przetwornicy to sprawdź czy zasilacz się wyłączy pod obciążeniem (w teorii powinien)...
* Akumulatory * Bidony * 36V/48V. Zapraszam na priv.
-
- Forumowicz
- Posty: 1343
- Rejestracja: 21 kwie 2021, 5:22
- Lokalizacja: Kielce
Re: Jak obniżyć napięcie ładowarki do ebike?
Te zasilacze laptopowe, które ja testowałem (Toshiba) nie wyłączały się, tylko obniżały napięcie wyjściowe, więc to może zależeć od konkretnego zasilacza.
Potrzebujesz huba w dobrej cenie: viewtopic.php?t=10489 lub napisz.
- Tooropek
- Forumowicz
- Posty: 2094
- Rejestracja: 08 wrz 2018, 10:50
Re: Jak obniżyć napięcie ładowarki do ebike?
Kudzar nie dopisałem tego wcześniej bo jakoś mi umknęło...
Można także dwóch takich samych zasilaczy użyć w połączeniu równoległym (o ile są identyczne) i summarum wyjdzie 84V 4A a to już fajna moc się robi.
Można także dwóch takich samych zasilaczy użyć w połączeniu równoległym (o ile są identyczne) i summarum wyjdzie 84V 4A a to już fajna moc się robi.
* Akumulatory * Bidony * 36V/48V. Zapraszam na priv.
-
- Forumowicz
- Posty: 348
- Rejestracja: 21 kwie 2020, 9:55
- Lokalizacja: Łódź
Re: Jak obniżyć napięcie ładowarki do ebike?
Równoległe łączenie zasilaczy impulsowych niezbyt się sprawdza. Każdy z nich pracuje w pętli sprzężenia zwrotnego ustalającego konkretne napięcie wyjściowe. Przy takim połączeniu zasilacz o nieznacznie wyższym napięciu wyłączy tego o niższym.
Nawet przy nominalnym obciążeniu takiego zestawu moc nie rozłoży się równomiernie.
Znacznie lepsze byłoby szeregowe połączenie 2 lub 3 takich zasilaczy.
-
- Nowicjusz
- Posty: 6
- Rejestracja: 28 lip 2022, 10:45
Re: Jak obniżyć napięcie ładowarki do ebike?
Ok dziękuję za wsparcie i odpowiedzi.
Panowie jeszcze jedna kwestia:
Czy zasilacz ATX od komputera stacjonarnego będzie spełniał taką samą funkcję jak zasilacz od laptopa?
Pytam bo laptopowy ładuje pakiety lioion w baterii a ATX nie robi tego... ale ogólnie te zasilacze ATX występują z nawet czterokrotnością mocy zasilaczy laptopowych.
Panowie jeszcze jedna kwestia:
Czy zasilacz ATX od komputera stacjonarnego będzie spełniał taką samą funkcję jak zasilacz od laptopa?
Pytam bo laptopowy ładuje pakiety lioion w baterii a ATX nie robi tego... ale ogólnie te zasilacze ATX występują z nawet czterokrotnością mocy zasilaczy laptopowych.
-
- Forumowicz
- Posty: 348
- Rejestracja: 21 kwie 2020, 9:55
- Lokalizacja: Łódź
Re: Jak obniżyć napięcie ładowarki do ebike?
Niestety, pomimo obiecująco większej mocy zasilacz ATX nie nadaje się do takiego zastosowania. Nie chcę zbytnio wchodzić w szczegóły (to forum rowerowe) ale powód leży w konstrukcji. W zasilaczu ATX tzw. sygnał błędu wypracowywany jest jako wypadkowa funkcja napięcia +12V i +5V.
Jeśli oba w/w tory obciążone są nominalnie to układ nadzorujący wielkość napięć wyjściowych nie protestuje. Jeśli jednak dojdzie do obciążenia tylko jednego wyjścia, np. +12V to na nieobciążonym wyjściu +5V nastąpi wzrost napięcia ponad dopuszczalną dla standardu ATX wartość. Kontroler napięć wyjściowych wyłączy przetwornicę.
Można by oczywiście dociążyć sztucznie tor +5V ale to i niepotrzebna strata energii, i trudność uzyskania właściwego dociążenia toru +5V w stosunku do toru +12V podczas całego cyklu ładowania akumulatorów.
Rozwiązaniem jest przeróbka zasilacza. Jeszcze 10 lat temu można było się pokusić o podobną zabawę (odtwarzając po drodze schemat). Dziś to przedsięwzięcie raczej nieopłacalne, nawet przy cenie takiego zasilacza na poziomie 5zł.
Jeśli oba w/w tory obciążone są nominalnie to układ nadzorujący wielkość napięć wyjściowych nie protestuje. Jeśli jednak dojdzie do obciążenia tylko jednego wyjścia, np. +12V to na nieobciążonym wyjściu +5V nastąpi wzrost napięcia ponad dopuszczalną dla standardu ATX wartość. Kontroler napięć wyjściowych wyłączy przetwornicę.
Można by oczywiście dociążyć sztucznie tor +5V ale to i niepotrzebna strata energii, i trudność uzyskania właściwego dociążenia toru +5V w stosunku do toru +12V podczas całego cyklu ładowania akumulatorów.
Rozwiązaniem jest przeróbka zasilacza. Jeszcze 10 lat temu można było się pokusić o podobną zabawę (odtwarzając po drodze schemat). Dziś to przedsięwzięcie raczej nieopłacalne, nawet przy cenie takiego zasilacza na poziomie 5zł.
- Vegasnight9
- Forumowicz
- Posty: 569
- Rejestracja: 04 cze 2018, 0:10
- Lokalizacja: Żary
Re: Jak obniżyć napięcie ładowarki do ebike?
Kupiłem te nowe ładowarki co są w nexun. Model 16s.
Jak ustawić ją na 66V?
Są 3 potencjometry w środku: VR1, VR2, VR3.
Którym się reguluje napięcie?
Druga sprawa że miernik pokazuje 0V na wyjściu bez podłączonego roweru a w starej ładowarce było od razu napięcie i dało się zmierzyć "na pusto" i precyzyjnie ustawić
Z tego co pamiętam to vr2 było od napięcia....
Znalazłem na forum że te ładowarki mają przekaźnik i trzeba mierzyć przed przekaźnikiem "między drutem pomiarowym prądu a wyjściem z dławika". Proszę o Łopatologiczne namalowanie gdzie przyłożyć miernik
Jak ustawić ją na 66V?
Są 3 potencjometry w środku: VR1, VR2, VR3.
Którym się reguluje napięcie?
Druga sprawa że miernik pokazuje 0V na wyjściu bez podłączonego roweru a w starej ładowarce było od razu napięcie i dało się zmierzyć "na pusto" i precyzyjnie ustawić
Z tego co pamiętam to vr2 było od napięcia....
Znalazłem na forum że te ładowarki mają przekaźnik i trzeba mierzyć przed przekaźnikiem "między drutem pomiarowym prądu a wyjściem z dławika". Proszę o Łopatologiczne namalowanie gdzie przyłożyć miernik
Jeżdżę na HT Viper GTS 3kW viewtopic.php?f=30&t=1243
- tas
- Administrator
- Posty: 3004
- Rejestracja: 27 kwie 2017, 15:10
- Lokalizacja: Żywiec
- Kontakt:
Re: Jak obniżyć napięcie ładowarki do ebike?
Ja przestrzegam przed zmianą napięć na ładowarkach tych lepszych 3 potkowych z 3 fazą bo jak się nie wie co się robi to można sobie zaszkodzić.
Regulacja napięcia jest w pętli dzielnika z potkiem regulującym prąd zakończenia ładowania 3 fazy odłączenia przy spadku prądu ładowania, a jak rozreguluje się to do BARDZO ciężko to w domu ustawić. A później lament bo pakiet przeżył rok zamiast 5 lat. Po co w ogóle zmieniasz to napięcie na 66V? Przecież to szkodzi akumulatorowi, a nie pomaga.
Regulacja napięcia jest w pętli dzielnika z potkiem regulującym prąd zakończenia ładowania 3 fazy odłączenia przy spadku prądu ładowania, a jak rozreguluje się to do BARDZO ciężko to w domu ustawić. A później lament bo pakiet przeżył rok zamiast 5 lat. Po co w ogóle zmieniasz to napięcie na 66V? Przecież to szkodzi akumulatorowi, a nie pomaga.
Silniki, sterowniki, BMSy: https://nexun.pl tel: +48 33 50 00 105
Tanie ogniwa: https://e-foton.pl
----------------------
Mój blog o rowerach elektrycznych: http://ebike.nexun.pl
Tanie ogniwa: https://e-foton.pl
----------------------
Mój blog o rowerach elektrycznych: http://ebike.nexun.pl
-
- Forumowicz
- Posty: 348
- Rejestracja: 21 kwie 2020, 9:55
- Lokalizacja: Łódź
Re: Jak obniżyć napięcie ładowarki do ebike?
Bez wiedzy nt układu jaki wymyślił sobie projektant, bez schematu (tych na ogół nie publikuje się), bez możliwości dokonania podstawowych pomiarów pozwalających na wyznaczenie zależności prądu ładowania od napięcia w całym cyklu ładowania, lepiej zaufać producentowi i nie poprawiać fabrycznych ustawień.
Czy naprawdę zaufałbyś komuś, kto napisałby, że trzeba pokręcić np. "2-gim 3 obroty w prawo", i spokojnie ładowałbyś swój akumulator?
Czy naprawdę zaufałbyś komuś, kto napisałby, że trzeba pokręcić np. "2-gim 3 obroty w prawo", i spokojnie ładowałbyś swój akumulator?
A czy widzisz go gdzieś na zdjęciu?Vegasnight9 pisze: ↑27 cze 2023, 22:52Znalazłem na forum że te ładowarki mają przekaźnik i trzeba mierzyć przed przekaźnikiem
- Vegasnight9
- Forumowicz
- Posty: 569
- Rejestracja: 04 cze 2018, 0:10
- Lokalizacja: Żary
Re: Jak obniżyć napięcie ładowarki do ebike?
Po to że chce ładować do 4.1V a że mam bms z bluetooth to sobie ustawiam balanser jak mi pasuje.tas pisze: ↑28 cze 2023, 8:01Ja przestrzegam przed zmianą napięć na ładowarkach tych lepszych 3 potkowych z 3 fazą bo jak się nie wie co się robi to można sobie zaszkodzić.
Regulacja napięcia jest w pętli dzielnika z potkiem regulującym prąd zakończenia ładowania 3 fazy odłączenia przy spadku prądu ładowania, a jak rozreguluje się to do BARDZO ciężko to w domu ustawić. A później lament bo pakiet przeżył rok zamiast 5 lat. Po co w ogóle zmieniasz to napięcie na 66V? Przecież to szkodzi akumulatorowi, a nie pomaga.
W starych ładowarkach wystarczyło przekręcić vr2 i działało miód malina
Jeżdżę na HT Viper GTS 3kW viewtopic.php?f=30&t=1243
- tas
- Administrator
- Posty: 3004
- Rejestracja: 27 kwie 2017, 15:10
- Lokalizacja: Żywiec
- Kontakt:
Re: Jak obniżyć napięcie ładowarki do ebike?
Ale po co chcesz mieć 4.1 poza szkodą taką, że trzeba robić przeróbki, ryzykować usterki, kombinować z progami balansowania, ładowania, napięć końcowych.
Zostaw tak jak jest czyli 4.18V przecież Twój aku przeżyje cały rower 2x. Nie masz żadnej korzyści z 4.1, a zmniejszasz pojemność, nie wydłużysz żywotności aku a ryzykujesz jego mocne skrócenie
Zostaw tak jak jest czyli 4.18V przecież Twój aku przeżyje cały rower 2x. Nie masz żadnej korzyści z 4.1, a zmniejszasz pojemność, nie wydłużysz żywotności aku a ryzykujesz jego mocne skrócenie
Silniki, sterowniki, BMSy: https://nexun.pl tel: +48 33 50 00 105
Tanie ogniwa: https://e-foton.pl
----------------------
Mój blog o rowerach elektrycznych: http://ebike.nexun.pl
Tanie ogniwa: https://e-foton.pl
----------------------
Mój blog o rowerach elektrycznych: http://ebike.nexun.pl
-
- Forumowicz
- Posty: 348
- Rejestracja: 21 kwie 2020, 9:55
- Lokalizacja: Łódź
Re: Jak obniżyć napięcie ładowarki do ebike?
Mogę zrozumieć motywy Kolegi autora.
Na tym forum i jeszcze gdzieś, kilka razy wyczytałem, że zmniejszenie końcowego napięcia ogniwa z 4,2V do 4,1V wydłuża deklarowany okres ilości ładowań dwukrotnie zachowując akceptowalne parametry akumulatora.
W moim zestawie balanser nie pozwala na przekroczenie kompromisowej wartości 4,15V. Oczywiście skorygowałem napięcie ładowarek do 41,5V.
Codzienna jazda do pracy ustala mi roczną ilość ładowań na ok. 50÷60 cykli, a teraz mam 5-ty sezon. Chcę odłożyć w czasie wymianę 100 ogniw.
Ps. Zastanawiam się nad rolą dodatkowych potencjometrów. Producenci udziwniają konstrukcje tłumacząc to poprawą jakości, lepszą obsługą akumulatora, etc.
Oczywiście utrudnia to, a często uniemożliwia naprawę czy korektę parametrów końcowych, ale skutecznie podbija cenę, nie wspominając już o bogatej liście możliwości, które można wyartykułować na opakowaniu. Przecież nikt tego nie sprawdzi - kupuje, podłącza i ładuje ciesząc się urządzeniem z "wysokiej półki".
Czasem korci mnie wykonanie wręcz laboratoryjnego badania, którego wynikiem byłoby wyznaczenie charakterystyki obciążenia takiej ładowarki i porównanie wyników z analogicznym najtańszym modelem.
Na tym forum i jeszcze gdzieś, kilka razy wyczytałem, że zmniejszenie końcowego napięcia ogniwa z 4,2V do 4,1V wydłuża deklarowany okres ilości ładowań dwukrotnie zachowując akceptowalne parametry akumulatora.
W moim zestawie balanser nie pozwala na przekroczenie kompromisowej wartości 4,15V. Oczywiście skorygowałem napięcie ładowarek do 41,5V.
Codzienna jazda do pracy ustala mi roczną ilość ładowań na ok. 50÷60 cykli, a teraz mam 5-ty sezon. Chcę odłożyć w czasie wymianę 100 ogniw.
Ps. Zastanawiam się nad rolą dodatkowych potencjometrów. Producenci udziwniają konstrukcje tłumacząc to poprawą jakości, lepszą obsługą akumulatora, etc.
Oczywiście utrudnia to, a często uniemożliwia naprawę czy korektę parametrów końcowych, ale skutecznie podbija cenę, nie wspominając już o bogatej liście możliwości, które można wyartykułować na opakowaniu. Przecież nikt tego nie sprawdzi - kupuje, podłącza i ładuje ciesząc się urządzeniem z "wysokiej półki".
Czasem korci mnie wykonanie wręcz laboratoryjnego badania, którego wynikiem byłoby wyznaczenie charakterystyki obciążenia takiej ładowarki i porównanie wyników z analogicznym najtańszym modelem.
- tas
- Administrator
- Posty: 3004
- Rejestracja: 27 kwie 2017, 15:10
- Lokalizacja: Żywiec
- Kontakt:
Re: Jak obniżyć napięcie ładowarki do ebike?
To by była prawda gdyby za żywotność ogniw odpowiadały tylko i wyłącznie stan naładowania, ale tak nie jest.
Degradują cykle, prąd/temperatura, średni stan naładowania i aktualna obciążalność przy konkretnym napięciu, fizyczna budowa pakietu. Napięcie końcowe ładowania to tylko jeden z kilku czynników.
Dodatkowy argument to to, że w praktyce się nie zdarza aby wszystkie ogniwa się zużyły jednocześnie i ktokolwiek naprawiający akumulatory widzi, że powodem unieruchomienia jest zawsze 1 sekcja która unieruchamia pakiet. Nie 13 sekcji na raz się zużywa identycznie tak samo. Dlatego progi ładowania mają sens jeśli mamy akumulator 1s, a nie mają sensu jeśli w rowerze jest 13s
Degradują cykle, prąd/temperatura, średni stan naładowania i aktualna obciążalność przy konkretnym napięciu, fizyczna budowa pakietu. Napięcie końcowe ładowania to tylko jeden z kilku czynników.
Dodatkowy argument to to, że w praktyce się nie zdarza aby wszystkie ogniwa się zużyły jednocześnie i ktokolwiek naprawiający akumulatory widzi, że powodem unieruchomienia jest zawsze 1 sekcja która unieruchamia pakiet. Nie 13 sekcji na raz się zużywa identycznie tak samo. Dlatego progi ładowania mają sens jeśli mamy akumulator 1s, a nie mają sensu jeśli w rowerze jest 13s
Silniki, sterowniki, BMSy: https://nexun.pl tel: +48 33 50 00 105
Tanie ogniwa: https://e-foton.pl
----------------------
Mój blog o rowerach elektrycznych: http://ebike.nexun.pl
Tanie ogniwa: https://e-foton.pl
----------------------
Mój blog o rowerach elektrycznych: http://ebike.nexun.pl
-
- Forumowicz
- Posty: 348
- Rejestracja: 21 kwie 2020, 9:55
- Lokalizacja: Łódź
Re: Jak obniżyć napięcie ładowarki do ebike?
Wszystko to racja.
Po co więc konstrukcje takie jak np. viewtopic.php?f=22&t=9750
Mnóstwo dodatkowych udziwnień zamieniających ładowarkę w komputer?
Po co więc konstrukcje takie jak np. viewtopic.php?f=22&t=9750
Mnóstwo dodatkowych udziwnień zamieniających ładowarkę w komputer?
- Vegasnight9
- Forumowicz
- Posty: 569
- Rejestracja: 04 cze 2018, 0:10
- Lokalizacja: Żary
Re: Jak obniżyć napięcie ładowarki do ebike?
Mam pakiet 16s12p na którym zrobiłem już ponad 45tys km w 5lat, rower jeździ wszędzie i cały czas, łącznie z dojazdem do pracy. Zawsze rozładowuje go do połowy (58v) i ładuje do 66V (4.1V na cele). Mimo ponad 500 takich niepełnych cykli pojemność nie spadła prawie wcale a wszystkie sekcje są idealnie równe więc nikt mi nie powie że to nie ma znaczenia. Ja rozumiem argumentację Tasa bo na jego miejscu najważniejszy jest święty spokój, bezobsługowość i bezawaryjność nawet kosztem zmniejszenia żywotności. Jasne jest że regulacja prądów ładowania, bmy z bluetooth itd. to zabawa dla ludzi z pewnym poziomem wiedzy. Gdyby to puścić w mainstream byłby jeden wielki chaos.
Ja mam takiego bmsa i to jest świetna sprawa bo na żywo widzę wszystko co chcę: prąd ładowania/rozładowania, napięcia na poszczególnych sekcjach, działanie balansera i próg jego załączania. Wszystko mogę ustawić tak jak mi pasuje.
Tylko nie wiem jak zmierzyć napięcie tej nowej ładowarki
pomoże ktoś
Ja mam takiego bmsa i to jest świetna sprawa bo na żywo widzę wszystko co chcę: prąd ładowania/rozładowania, napięcia na poszczególnych sekcjach, działanie balansera i próg jego załączania. Wszystko mogę ustawić tak jak mi pasuje.
Tylko nie wiem jak zmierzyć napięcie tej nowej ładowarki
pomoże ktoś
Jeżdżę na HT Viper GTS 3kW viewtopic.php?f=30&t=1243
-
- Forumowicz
- Posty: 348
- Rejestracja: 21 kwie 2020, 9:55
- Lokalizacja: Łódź
Re: Jak obniżyć napięcie ładowarki do ebike?
W takiej sytuacji podłączyłbym nieco rozładowany pakiet akumulatorów wymuszając ładowanie. Równolegle do wyjścia ładowarki oraz akumulatorów dołączyłbym niewielkie obciążenie w postaci żarówki (żarowej, nie LED i nie świetlówki) 60÷100W/240V.
W następnym kroku odłączyłbym pakiet ogniw pozostawiając żarówkę. Niewielki prąd płynący przez włókno żarówki symulowałby prąd końcowej fazy ładowania.
Niestety, to początek zabawy.
Nie znając zasad jakie przyświecały konstruktorowi musiałbym upewnić się, czy pomierzone w taki sposób napięcie odpowiada fazie CV, a to oznacza powtórzenie w/w kroku z innym nieco mniejszym obciążeniem.
Dopiero kilka jednakowych wyników napięcia dla różnych coraz mniejszych obciążeń upewniłoby mnie w przekonaniu, że to ostateczna wartość, do jakiej ładowarka ładuje pakiet.
Wtedy mógłbym próbować wyodrębnić potencjometr ustalający napięcie końcowe. Na szczęście to potencjometry wieloobrotowe, więc niewielki kąt obrotu jest bez znaczenia, można spokojnie wrócić, jeśli to nie ten.
Bez warsztatu i szufladki z rezystorami dużej mocy będzie trudno.
W następnym kroku odłączyłbym pakiet ogniw pozostawiając żarówkę. Niewielki prąd płynący przez włókno żarówki symulowałby prąd końcowej fazy ładowania.
Niestety, to początek zabawy.
Nie znając zasad jakie przyświecały konstruktorowi musiałbym upewnić się, czy pomierzone w taki sposób napięcie odpowiada fazie CV, a to oznacza powtórzenie w/w kroku z innym nieco mniejszym obciążeniem.
Dopiero kilka jednakowych wyników napięcia dla różnych coraz mniejszych obciążeń upewniłoby mnie w przekonaniu, że to ostateczna wartość, do jakiej ładowarka ładuje pakiet.
Wtedy mógłbym próbować wyodrębnić potencjometr ustalający napięcie końcowe. Na szczęście to potencjometry wieloobrotowe, więc niewielki kąt obrotu jest bez znaczenia, można spokojnie wrócić, jeśli to nie ten.
Bez warsztatu i szufladki z rezystorami dużej mocy będzie trudno.
-
- Forumowicz
- Posty: 348
- Rejestracja: 21 kwie 2020, 9:55
- Lokalizacja: Łódź
Re: Jak obniżyć napięcie ładowarki do ebike?
Zapomniałem napisać o włączonym woltomierzu do wyjścia.
- Vegasnight9
- Forumowicz
- Posty: 569
- Rejestracja: 04 cze 2018, 0:10
- Lokalizacja: Żary
Re: Jak obniżyć napięcie ładowarki do ebike?
Tutaj gość mierzy miernikiem napięcie ale wymaga to dostania się do dolnej warstwy płyty pcb czyli rozebrania całej obudowy.... Pytanie czy ten sposób zadziała w każdej ładowarce to raz a dwa że nie chce mi się wierzyć że nie ma prostszej metody
Ostatnio zmieniony 28 cze 2023, 22:36 przez Vegasnight9, łącznie zmieniany 1 raz.
Jeżdżę na HT Viper GTS 3kW viewtopic.php?f=30&t=1243
- WojtekErnest
- Forumowicz
- Posty: 3338
- Rejestracja: 02 maja 2017, 20:52
- Lokalizacja: Warszawa
Re: Jak obniżyć napięcie ładowarki do ebike?
Rozsądna prostą metodę pomiaru napięcia dal Ci W.P.. Ale niestety przyłączam się do słów @Tas-a. Nie powinieneś tego samodzielnie robić.
Wcześniej : Pomógł 69 razy, postów 3,2+ tys. - wiadomo gdzie ...