Merida Lightn̶i̶n̶g̶

Podziel się z nami opisem własnych konstrukcji
Awatar użytkownika
Inc0
Posty: 149
Rejestracja: 28 lut 2018, 19:46

Re: Merida Lightn̶i̶n̶g̶

Post autor: Inc0 » 12 lip 2018, 20:10

P1 jak robić to bez śruby górnej bo nic nie daje i inaczej ulokować szczelinę odprężająca tak by oba ramiona były jednakowo grube bo przy obecnym ulokowaniu cieńsze będzie pracować mocniej i może pęknąć , P2 na dwie śruby gwarantuje najściślej przylegające ramiona blokady ( w opcji P1 w wyniku sciskania szczelina przybiera kształt trapezu w P2 bedzie to prostokat i dlatego lepiej obejmuje oś ten typ blokady)jesli dasz odpowiednio gruby materiał ( minimum 8mm optymalnie 10/12mm )tak by weszła śruba minimum M5 a najlepiej M6 i jeśli dasz je w klasie twardości co najmniej 8.8 lub wyższej nie ma opcji by się zerwały . Swoje blokady zrobiłem pierwsza na szybko z pręta kwadratowego stalowego 12x12mm ( w przypływie weny zastąpię go "dziełem sztuki " z PA9 ), druga juz z premedytacja wykonałem z kawałka płyty 12mma ze stopu PA9 , w obu przypadkach to są blokady na dwie śruby i sa katowane przez silnik mocy ciagłej 1,5kW z regenem puki co nie zauważyłem jakichkolwiek luzuw zrobie 1000km rozkrece temat i zobacze czy i jakie pietno oś odcisneła zwłaszcza na amelinium ;)
Lepsze jest największym wrogiem dobrego.

NoName
Posty: 21
Rejestracja: 06 mar 2018, 14:56

Re: Merida Lightn̶i̶n̶g̶

Post autor: NoName » 12 lip 2018, 22:12

@xyz2a W sumie racja. Dodałem chyba z rozpędu podpatrując inne blokady

@art Z zmniejszeniem nacięcia pomyślałem jeszcze przed wstawieniem ale zapomniałem zmienić

@Inc0 W P1 przy standardowych wymiarach ośki faktycznie ta górna śruba by nic nie dała ale tutaj będę łapał za prostokąt o wymiarach 18x23mm i o ile od dołu będzie zaciśnięta to od góry będzie się rozginać. Powstanie tam luz, ponieważ nie spiłuje tego idealnie. Niestety nie będzie robiła to fabryka :cry: Śruba od góry powinna docisnąć nierówności

Z pogrubieniem lewego ramienia nie da rady. Idealnie dopasowane do ramy. Jedynie mogę zwęzić prawe ramię.

Co do szczeliny też pomyślałem że będzie ustawiać się w trapez ale nie powinno to robić większego problemu, ponieważ zamocowanie będzie szerokie 18mm oraz będzie kąt prosty. Standardowa ośka jest zaokrąglana i węższa więc tam to może być już spory problem. Lepiej jest w tedy zrobić bez górnej śruby.

Co do grubości to planuję 8mm z nierdzewki. 10mm nie za bardzo wejdzie. Śruby od tarczy hamulcowej ograniczają miejsce.
W planach są śruby m5, ponieważ posiadają nakrętki o szerokości 8mm i wejdą w grubość blachy. m6 mają szerokość 10mm i akurat są na wysokości śrub tarczy hamulcowej i nie bardzo się mieszczą. Dało by radę zamontować m6 ale musiałbym przedłużyć ramiona o co najmniej 1,5cm. Górna śruba to max m5 i inaczej nie da rady.

Kurcze teraz mniej wiem niż wcześniej. Zbyt wiele wątpliwości do pierwszego jak i do drugiego.

Może ktoś powiedzieć że dobrze główkuję czy po prostu wywalić tą górną śrubę z P1 i tyle?. Albo zrobić P2 tak jak jest?

Ps Jeśli ktoś ten monolog przeczyta to gratki ;)

xyz2a
Posty: 174
Rejestracja: 12 mar 2018, 19:43
Lokalizacja: Wrocław

Re: Merida Lightn̶i̶n̶g̶

Post autor: xyz2a » 12 lip 2018, 23:51

To by było tak:
Z lewej strony jest niepotrzebne wcięcie osłabiające niepotrzebnie blokadę. U góry (w zasadzie oba otwory mocujące) widać że tam masz około 3 mm - trochę mało a jeśli przyjdzie potrzeba rozwiercenia otworu to już lipa. Odrobinę daj tam materiału aby było przynajmniej na 5 mm. I zmniejszyłem rozcięcie blokady - ono trochę niesymetryczne ale może być. Zawsze możesz zerknąć jak to u mnie wyszło.
Obrazek

A i jeśli ona ma mieć 8mm grubości to śruba ściskająca będzie miała 4mm grubości.
GT-1500 16s3p LiPo 29er 7x9 NC

verre
Posty: 86
Rejestracja: 27 maja 2018, 18:52
Lokalizacja: Śląskie

Re: Merida Lightn̶i̶n̶g̶

Post autor: verre » 13 lip 2018, 5:49

panowie, czy nie można by było tego umieścić w jakimś wątku o blokadach?
kurcze sam kombinuję z nową blokadą a tutaj akurat się nie spodziewałem coś, że coś znajdę :)
mnie właśnie interesuje sprawa rodzaju stali, jej grubości oraz twardości śrub. Czy na przykład, jak piszecie, blokada ze stali 8 mm to śruba tylko M4, za mało "mięsa" na M5? Jak z twardością śrub czy im twardsza to tym bardziej krucha? jakie te twardości lepsze 8,8; 9,8; 10,9; 12,9 ?? Czy 12,9 zwyczajnie nie pęknie? Jaka stal będzie lepsza nierdzewka czy jakaś inna - tutaj to w ogóle nie wiem jaką lepiej zastosować, jak są one oznaczane?
Czy stosowaliście śruby bez łebka? W tym przypadku wielkość tego łebka nie ma znaczenia bo w zasadzie mamy gwintowaną szpilkę np. na śrubokręt płaski, tylko czy da się takie coś odpowiednio mocno dokręcić?

janukar
Posty: 19
Rejestracja: 17 cze 2018, 16:03
Lokalizacja: Bydgoszcz

Re: Merida Lightn̶i̶n̶g̶

Post autor: janukar » 13 lip 2018, 10:37

Mam taki sam silnik jak Ty i jeździłem w ubiegłym roku tylko z fabryczną blokadą
(bardzo pilnowałem dociągania śrub przez pierwsze 200-300km).
W układzie: aku 48V, sterownik blokowy 25A ten silnik nie ciągnął jakoś bardzo mocno przy niskich prędkościach.
Możę z FOC-em będzie inaczej.
Z tego co wiem inni też tak jeżdżą, tzn. bez blokad.
Oczywiście zrób blokadę, ponieważ ja też cały czas miałem obawy,
szczególnie jeśli chcesz używać regen-a.
Jeśli będziesz jeździł bez regena wydaje mi się, że blokada nie musi być taka pancerna.
Ja po przełożeniu silnika do innego roweru, który ma płytkie mocowania, musiałem coś zrobić.
Blokada jest z płaskownika 4mm mocowana między fabryczną blokadę i ramę (grubsza nie może być, ponieważ śruba jest za krótka).
W płaskowniku wypiłowana jest fasolka szerokości 10mm obejmująca oś i wypust na fabrycznej blokadzie.
To taki szybki pomysł i wykonanie. Na razie przejechałem tak ok. 500km (jeżdżę raczej spokojnie).
Po sezonie odkręcę koło i zobaczę jak to się sprawdziło, może wówczas "kupię" Twój pomysł.
Gdybyś przypadkiem nie zmieścił swojej blokady, możesz na początek "kupić" mój pomysł :)
Załączniki
DSC_0009.jpg

NoName
Posty: 21
Rejestracja: 06 mar 2018, 14:56

Re: Merida Lightn̶i̶n̶g̶

Post autor: NoName » 13 lip 2018, 17:09

@xyz2a

To była bardziej przykładowa blokada aby dopytać który sposób ścisku wybrać więc u góry będzie sporo więcej materiału.
Dodatkowo będzie blokada zrobiona wraz z uchwytem na hamulec

Tak jak pisałem w przednim komentarzu w lewym ramieniu musi być zwężenie. Cała lewa strona przylega do ramy i nie przesunę nawet o mm.
Jedynie w miejscu śruby górnej jest przerwa między rurami ramy ale tam już wystarczająco dużo dałem.

Śrubę daję 5mm

@verre

Faktycznie lepiej to byłoby w osobnym wątku ale takiego nie ma a jednak zakładać taki wątek i w pierwszym poście dać nieskończoną, niestandardową blokadę to trochę kiepsko. Lepiej by było wstawić blokadę pod standardową ośkę. Nowi by nie pogłupieli ;)

Jeśli chodzi o śruby to im twardsza tym lepiej. 12.9 nie pęknie, ponieważ będzie w tych blokadach jedynie rozciągać śrubę
Tutaj masz fajną tabelkę http://artykulytechniczne.pl/blog/twardosc-srub/.
Co do stali nie znam się ale podobno nierdzewka jest wytrzymała :D

Śruba bez łba jest problematyczna, ponieważ ciężko dokręci a po drugie musisz mieć od strony główki gwint a z drugiej przewierconą dziurę i nakrętkę. Jeśli będziesz miał gwint z obu stron to nie ściśniesz ośki a nakrętką też nie dociśniesz, ponieważ dokręcając będziesz jedynie próbował zerwać gwint.

@janukar

Też tak zrobiłem z tą blachą między fabryczną blokadą a ramą ale niestety u mnie bardzo mocno przesuwało koło że nawet opona by ciężko weszła i to przy 3mm. Próbowałem wyrównać z drugiej strony ale rama jakoś nie rozginała się równomiernie i nic to nie dało.

NoName
Posty: 21
Rejestracja: 06 mar 2018, 14:56

Re: Merida Lightn̶i̶n̶g̶

Post autor: NoName » 13 lip 2018, 17:14

Jeśli chodzi o stan prac to aktualnie blokada wygląda w ten sposób.
Myślę że zostały co najwyżej drobne poprawki.
Dałem ze śrubą na górze, ponieważ będę piłował ręcznie fabryczną blokadę i nie wyjdzie to idealnie.
Górna śruba również z góry dociśnie ewentualne nierówności.

Blokada jest wraz z montażem hamulca, ponieważ blokada idzie od wewnętrznej strony i nie zamontuję adaptera.
forum.png

Awatar użytkownika
Inc0
Posty: 149
Rejestracja: 28 lut 2018, 19:46

Re: Merida Lightn̶i̶n̶g̶

Post autor: Inc0 » 13 lip 2018, 21:16

verre pisze:
13 lip 2018, 5:49
... Jaka stal będzie lepsza nierdzewka czy jakaś inna - tutaj to w ogóle nie wiem jaką lepiej zastosować, jak są one oznaczane?
....
możesz z każdej stali to wykonać pierwsza blokade zrobiłem z tego co mi sie walało po garazu czyli z kawałka pręta stali takiej zwykłej z której bramy kute robia i jest ona niewiele twardsza od stopu aluminium PA9 z którego zrobiłem druga blokadę zintegrowana z uchwytem hamulca , stal nierdzewna jest ...nierdzewna wiec ma +5 do lansu ;) i jest twarda ale mało odporna na zmęczenie i trudna w obróbce dlatego do projektu DIY sie średnio nadaje , stale gatunkowe dla ułatwienia procesu obróbki maja niskie parametry wytrzymałościowe i twardość , w pełni uzyskują swoje parametry zazwyczaj po procesie hartowania
Pamiętaj że blokada jest poddawana dynamicznym naciskom osi silnika raz w jedna a raz w druga stronę (regen) dlatego jeśli zapodasz druga śrubę u góry masz dwa słabe punkty obok siebie pierwszy to przejście śruby przez materiał i drugi punkt przewężenie do szczeliny odprężnej nad górna śruba ja bym to zrobił albo piłeczka do metalu ładnie odciął od przewężenia do końca szczeliny odprzedanej ramie uzyskując elegancka blokadę na dwie śruby ściskające oś lub bym kontynuował ale bez górnej śruby z szczelina odprężą koniecznie z otworem okrągłym nieco większej średnicy 5-6mm który rozłoży naprężenia na większej powierzchni,na całym swoim obwodzie , szczelinę bym dodatkowo przesuną tak by oba ramiona blokady były w tym miejscu mniej więcej jednakowo grube. Proste wcięcie spowoduje skupienie naprężeń na jego końcu na małej przestrzeni i w tym miejscu zacznie pękać . btw jest temat z blokadami obrotu osi wystarczyło poszukać :P viewtopic.php?f=5&t=994&hilit=blokada
Lepsze jest największym wrogiem dobrego.

verre
Posty: 86
Rejestracja: 27 maja 2018, 18:52
Lokalizacja: Śląskie

Re: Merida Lightn̶i̶n̶g̶

Post autor: verre » 14 lip 2018, 6:01

dzięki Inc0 wiem, że jest, raczej chodziło mi o to żeby wszystko było w kupie, łatwiej się wtedy szuka. Ja też zrobiłem swoją pierwszą i aktualną blokadę z kawałków blachy 6mm, najeździć się szybko chciałem :) , gdzieś tam się walały po piwnicach. Planuję teraz zrobić już jakąś porządną więc jestem mocno zainteresowany, jednak w temacie stali jestem :mrgreen:

NoName
Posty: 21
Rejestracja: 06 mar 2018, 14:56

Re: Merida Lightn̶i̶n̶g̶

Post autor: NoName » 15 lip 2018, 13:30

@ Inc0 Faktycznie jest temat blokad. Nowy wątek a od tamtej pory zabrałem się za budowę i mi umknął.
Aby temat blokad był razem to przenoszę się :D

ODPOWIEDZ