Przypominam sponsorom reklam o deklaracjach dotyczących zlotu 2019.

Czujnik pas / tensometr

Tematy związane z wszelką elektryką
ODPOWIEDZ
Gienadimon
Posty: 178
Rejestracja: 25 lip 2018, 19:06

Czujnik pas / tensometr

Post autor: Gienadimon » 05 paź 2018, 23:21

SIĘ MACIE :)

Interesuje mnie kwestia czy można podłączyć tensometr do sterownika zamiast czujników pas?
Czy to jest w ogóle możliwe?
Czy znacie inne silniki od bionxa z takim rozwiązaniem?
Pozdrawiam.

Wolan
Posty: 26
Rejestracja: 02 lip 2018, 16:33

Re: Czujnik pas / tensometr

Post autor: Wolan » 06 paź 2018, 12:33

Tongsheng w midzie ma tensometr jeszcze

Gienadimon
Posty: 178
Rejestracja: 25 lip 2018, 19:06

Re: Czujnik pas / tensometr

Post autor: Gienadimon » 06 paź 2018, 23:52

Fakt. Jednak ja preferuje napędy na tylną pastę.
Żeby dokończyć myśl z pytania, czy można zamątować tensometr w piaście silnika?
No i czy to już kto robił?
Chodzi mi o silniki mxus. QS itd..

Paff
Posty: 82
Rejestracja: 25 lut 2018, 10:09
Lokalizacja: Poznań

Re: Czujnik pas / tensometr

Post autor: Paff » 07 paź 2018, 7:36

Gienadimon pisze:
06 paź 2018, 23:52
(...) czy można zamątować tensometr w piaście silnika? (...)
Można. Na aliexpress można kupić wkład suportu z czujnikiem momentu. Ale nie wystarczy podpiąc go zamiast PAS. Sterownik musi obsługiwać czujnik momentu. Można kupić też cały zestaw ze sterownikiem: https://pl.aliexpress.com/item/Free-shi ... autifyAB=0
Nie jest tanio ale jak komuś mocno zależy... Poza tym warto zwrócić uwagę, że czujnik momentu mija się z celem przy mocach powyżej 1kW. Wtedy nadwyżka mocy silnika w stosunku do wkładu kolarza zabija przyjemność jazdy z czujnikiem momentu.

Awatar użytkownika
WojtekErnest
Posty: 977
Rejestracja: 02 maja 2017, 20:52
Lokalizacja: Warszawa

Re: Czujnik pas / tensometr

Post autor: WojtekErnest » 07 paź 2018, 9:19

Zeby to mialo sens rower musi byc lekki. Wiekszosc konstrukcji DIY tego nie spelnia. Bo im wieksza moc silnika, tym ciezar roweru, aku, silnika jest coraz wieksza i pedalowanie 'w przyrodzie' nie wystepuje.
Wcześniej : Pomógł 67 razy, postów 3,1+ tys. - wiadomo gdzie ...:-)

Awatar użytkownika
Inc0
Posty: 506
Rejestracja: 28 lut 2018, 19:46

Re: Czujnik pas / tensometr

Post autor: Inc0 » 07 paź 2018, 11:17

dla mnie jest logicznym że jeśli ktoś buduje e-bike który w założeniu ma mieć ponad 2kW ciągłej i osiągać ponad 50km/h to nie wiele ma zamiar sie wysilać a nawet gdy miał taki zamiar to nie specjalnie przy prędkościach powyżej 50km/h mu to wyjdzie ..zwyczajnie bedzie bic powietrze nogami.
Lepsze jest największym wrogiem dobrego.

Gienadimon
Posty: 178
Rejestracja: 25 lip 2018, 19:06

Re: Czujnik pas / tensometr

Post autor: Gienadimon » 07 paź 2018, 16:41

Podziwiam entuzjazm młodości, ale ja potrzebuje coś legalnego! Więc, albo tensometr, albo pas. Poradzcie, bo niechce płacić mandatów! A gliny zaczynają kontrolować, bo podatnicy opłacają im korepetycje z e bike ów. Mój rower, to jest zwykły Kross trekingowy, tył bez amor.
Dzięki za dotychczasowe wypowiedzi i info. Proszę o dalsze wymiany doświadczeń.

Tas planuje u ciebie zakupu, może też co podpowiesz?
Może masz jakieś doświadczenia z tensometrami?

Fajnej niedzieli, korzystacie ze słońca i fajnej pogody.
Pozdrawiam :)

wibi
Posty: 96
Rejestracja: 12 maja 2018, 23:33
Lokalizacja: Będzin-Śląsk

Re: Czujnik pas / tensometr

Post autor: wibi » 07 paź 2018, 22:27

Wolan pisze:
06 paź 2018, 12:33
Tongsheng w midzie ma tensometr jeszcze
Ale ma również PAS

Awatar użytkownika
zeeltom
Administrator
Posty: 1704
Rejestracja: 27 kwie 2017, 12:05
Lokalizacja: Żyrardów

Re: Czujnik pas / tensometr

Post autor: zeeltom » 08 paź 2018, 2:58

Tylko PAS, bo po co kombinować z nietypowymi rozwiązaniami? Zwykły PAS obsługuje praktycznie każdy dostępny kontroler, a tensometr, to już zabawa.

Gienadimon
Posty: 178
Rejestracja: 25 lip 2018, 19:06

Re: Czujnik pas / tensometr

Post autor: Gienadimon » 08 paź 2018, 8:44

Może wyjaśnienie, że z przodu mam naj więcej 53z a z tyłu naj mniej 11z więc mogę pedałować nawet przy 70 km na godzinę. Pas mieży obroty korby z podałam?
Jeżeli dobrze zgłębiłem temat. A tensometr obroty wokół ośi? Jadąc na naj cięższych przełożeniach ładuje siłę w pedały, jadę bardzo szybko, ale korbowód kręci się powoli! Dla tego pytam, bo pas reaguje na obroty korby... a nie na obroty koła!?

Awatar użytkownika
zeeltom
Administrator
Posty: 1704
Rejestracja: 27 kwie 2017, 12:05
Lokalizacja: Żyrardów

Re: Czujnik pas / tensometr

Post autor: zeeltom » 08 paź 2018, 10:50

Typowy PAS montujesz na korbie, a nie na kole. PAS podaje impulsy do kontrolera gdy kręcisz pedałami. Tensometr mierzy siłę nacisku na pedały i wymaga specjalnego wejścia do kontrolera. Działa przy nacisku na pedały, korba może się nawet nie kręcić, w przeciwieństwie do PAS, gdzie muszą być obroty powodujące impulsy.

Gienadimon
Posty: 178
Rejestracja: 25 lip 2018, 19:06

Re: Czujnik pas / tensometr

Post autor: Gienadimon » 08 paź 2018, 11:48

Czyli w moim przypadku idealny by był tensometr, ale koszta są raczej nie współmierne. Pas też daje legalizacje pojazdu a chce mieć spokój podczas jazdy po asfalcie. Jednak w bionx silniku tensometr jest montowany w pieście. To na pedały nakłada się czujniki tensometrryczne? Trochę to mnie zaskakuje, bo jak wyczuć inaczej nacisk na pedały?

tkoko
Posty: 262
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Czujnik pas / tensometr

Post autor: tkoko » 08 paź 2018, 16:13

PAS, to jest umowna nazwa funkcji sterownika. Aby móc zastosować PAS, manetkę czy tensometr twój sterownik musi obsługiwać tą funkcję. Jeżeli nie będzie obsługiwał danej funkcji (nie będzie miał wtyków do zewnętrznych czujników), nie uruchomisz tych funkcji.

Awatar użytkownika
zeeltom
Administrator
Posty: 1704
Rejestracja: 27 kwie 2017, 12:05
Lokalizacja: Żyrardów

Re: Czujnik pas / tensometr

Post autor: zeeltom » 08 paź 2018, 17:12

Nacisk na pedały możesz wykryć w korbach pedałów, lub na łańcuchu. Dla wykrycia obrotów korby wystarczy typowy PAS na korbie.

Gienadimon
Posty: 178
Rejestracja: 25 lip 2018, 19:06

Re: Czujnik pas / tensometr

Post autor: Gienadimon » 09 paź 2018, 11:15

No tak. Wszystko dobrze, co mi piszecie.
Jednak gdzie się taki tensometr mocuje? Bo pas jest oczywisty zwłaszcza montowany na kwadrat.
Pozdrówko :)

Awatar użytkownika
zeeltom
Administrator
Posty: 1704
Rejestracja: 27 kwie 2017, 12:05
Lokalizacja: Żyrardów

Re: Czujnik pas / tensometr

Post autor: zeeltom » 09 paź 2018, 15:27

Albo w korbach, albo w tylnym kole przy łańcuchu. Ja bym sobie to odpuścił.

Witt
Posty: 102
Rejestracja: 25 kwie 2018, 12:35

Re: Czujnik pas / tensometr

Post autor: Witt » 10 paź 2018, 22:36

ja rozbebeszyłem jeden z silników topruna na części pierwsze wyciągając oś. Czujnik tensometryczny był wtopiony w oś i mierzył skręcenie osi, czyli nacisk na pedały. Mega precyzyjne ustrojstwo, czyli po drugiej stronie musisz mieć równie dobrze "dobrany" odbiornik. W toprunie było to na jednej zaawansowanej płytce wewnątrz silnika. Rekomenduję PASa, chcesz mieć mega użytecznego zainstaluj z 12 magnesami. Ja mam z pięcioma daje radę. I wszystko do diagnozy masz pod ręką wymienialne za grosze.

Gienadimon
Posty: 178
Rejestracja: 25 lip 2018, 19:06

Re: Czujnik pas / tensometr

Post autor: Gienadimon » 12 paź 2018, 23:26

No i chyba tak zrobię.

Awatar użytkownika
tatar
Moderator
Posty: 1914
Rejestracja: 19 lut 2018, 12:42
Lokalizacja: Warszawa

Re: Czujnik pas / tensometr

Post autor: tatar » 17 paź 2018, 8:27

W starych Gazelle/do 2010r./był tzw, czujnik napięcia łańcucha.który pełni tę samą rolę-koszt ok.300zł.Problemem,tak jak pisze Witt,jest układ odbiorczy.Zrób dobry PAS i po kłopocie.

Gienadimon
Posty: 178
Rejestracja: 25 lip 2018, 19:06

Re: Czujnik pas / tensometr

Post autor: Gienadimon » 31 paź 2018, 8:26

Czyli tensometr, to jednak precyzyjne ustrojstwo.
Niestety ostatnio rozebrałem parę starych precyzyjnych wag... No i niespodzianka, też na tensometrach to funkcjonuje.
Pytanie, czy to jest podatne na uszkodzenia, bo rower zwłaszcza e rower jednak lubi teren i błoto?
No a w pasie tak naprawdę nie ma co się popsuć..

scuda
Posty: 271
Rejestracja: 24 lut 2018, 21:49

Re: Czujnik pas / tensometr

Post autor: scuda » 17 gru 2018, 0:57

Tensometr wg mnie jak najbardziej pasuje do nawet klockowatych falconów, bo się robi wtedy bardziej rowerowy, a to ze względu na to ze im mocniej pedalujesz tym szybciej jedziesz a na PAS wystarczy krecic korba. Oczywiscie trzeba ustawic ograniczenie pradu przy tensometrze/pasie na 500-1000w i juz jazda nawet na falconie robi sie bezpieczna. Nie wyobrazam sobie jak mozna robic wycieczki po kilka godzin po lasach, sciezkach i caly czas trzymac niewygodna manetke, gdzie przy sabvotonie nie ma nawet tempomatu.

Witt
Posty: 102
Rejestracja: 25 kwie 2018, 12:35

Re: Czujnik pas / tensometr

Post autor: Witt » 20 gru 2018, 16:45

Tylko że autor pisze, że chce mieć coś legalne, czyli poruszać po drogach publicznych, a tu czy tensometr, czy Pas nie ma większego znaczenia. Ja wybrałbym Pas, bo nie zawsze "chce mi się naciskać". Tak też Pas jest rozwiązany w niebrandowych rowerach. Zasuwa na prawie pełnej mocy (jednej z 1-8 do wybrania) osiągając 25-27km/h, Ja mam Pas n tylko 3 stopniach wspomagania (50-100-120%) i jakoś sobie radzi, napewno do jazdy miejskiej / dojazdowej do pracy wg mnie to wystarczy. Jak jeździłem na Batavusie z tensometrem, byłem zachwycony z 1 miesiąc, po żar malał z każdym tygodniem bo musiałem "naciskać" i to czasami bardzo mocno by załączył te 100%. Zdecydowanie lepiej współpracuje mi się z PASem choć jak mówiłem mam 5 magnesowy i trochę mnie jego "zwiecha denerwuje" ale jak już się wkręci i załączy.. to i pedałuje się przyjemniej.

Awatar użytkownika
tatar
Moderator
Posty: 1914
Rejestracja: 19 lut 2018, 12:42
Lokalizacja: Warszawa

Re: Czujnik pas / tensometr

Post autor: tatar » 20 gru 2018, 23:37

Obaj Panowie, tak @scuda jak i @Witt ,macie racje co do tensometru,a to z tego względu,że więcej mocy z silnika jest wskazane podczas jazdy w terenie/mocniejszy nacisk na korbę-więcej mocy silnika/, zaś jazda po mieście tudzież rekreacyjna lepiej wygląda z PAS-em

szkuba
Posty: 36
Rejestracja: 18 lis 2018, 20:22

Re: Czujnik pas / tensometr

Post autor: szkuba » 06 sty 2019, 20:21

Jeździłem zarówno na zwykłym PASie (1700km obecnie) jak i na czujniku nacisku na pedały. Osobiście tensometr uważam za dużo lepszy dlatego że bardziej naturalnie reaguje na nasz nacisk na pedały. Jadąc rowerem bez wspomagania to właśnie naciskając mocniej lub słabiej "sterujemy" mocą/momentem obrotowym. Jak jedziesz PASem to poziom wspomagania zależy tylko od tego co ustawisz na LCD a nie jak mocno pedałujesz. Czyli jak chcę by wspomagało delikatnie np. do manewrów zawracania 180stopni itp. to muszę zmienić na LCD co może być uciążliwe biorąc pod uwagę że np. za chwilę znów chcę mieć pełną moc.

Gienadimon
Posty: 178
Rejestracja: 25 lip 2018, 19:06

Re: Czujnik pas / tensometr

Post autor: Gienadimon » 06 sty 2019, 22:49

szkuba pisze:
06 sty 2019, 20:21
Jeździłem zarówno na zwykłym PASie (1700km obecnie) jak i na czujniku nacisku na pedały. Osobiście tensometr uważam za dużo lepszy dlatego że bardziej naturalnie reaguje na nasz nacisk na pedały. Jadąc rowerem bez wspomagania to właśnie naciskając mocniej lub słabiej "sterujemy" mocą/momentem obrotowym. Jak jedziesz PASem to poziom wspomagania zależy tylko od tego co ustawisz na LCD a nie jak mocno pedałujesz. Czyli jak chcę by wspomagało delikatnie np. do manewrów zawracania 180stopni itp. to muszę zmienić na LCD co może być uciążliwe biorąc pod uwagę że np. za chwilę znów chcę mieć pełną moc.

Dzięki. O taką informację mi chodziło.

Awatar użytkownika
tatar
Moderator
Posty: 1914
Rejestracja: 19 lut 2018, 12:42
Lokalizacja: Warszawa

Re: Czujnik pas / tensometr

Post autor: tatar » 07 sty 2019, 14:34

Dostępny jest również inny rodzaj tensometru dostępny na Allegro https://allegro.pl/oferta/sensor-napiec ... 7274847277


Obrazek

Witt
Posty: 102
Rejestracja: 25 kwie 2018, 12:35

Re: Czujnik pas / tensometr

Post autor: Witt » 11 sty 2019, 13:48

szkuba pisze:
06 sty 2019, 20:21
Czyli jak chcę by wspomagało delikatnie np. do manewrów zawracania 180stopni itp. to muszę zmienić na LCD co może być uciążliwe biorąc pod uwagę że np. za chwilę znów chcę mieć pełną moc.
A tu akurat masz rację. Ja po prostu jeżdżę na manetce przy zawracaniu, przy używaniu pedałów weszło w nawyk że jeżdżę na lekko wciśniętych klamkach, gdzie mikrowyłącznik rozłącza silnik.

ODPOWIEDZ