Chyba dorosłem do huba.

Podziel się z nami opisem własnych konstrukcji
ODPOWIEDZ
pk999
Posty: 71
Rejestracja: 30 mar 2019, 16:43
Lokalizacja: Lublin

Chyba dorosłem do huba.

Post autor: pk999 » 05 lip 2019, 21:33

Hejho. Ostatnie dwa sezony jeżdżę szosą z pomocą rolki opisanej tu na forum.
W tym tygodniu w moje ręce wpadło to:
IMG_20190703_201459.jpg
Nada się to na elektryka? Mam nadzieję.
Interesuje mnie jedyny męski sposób wspomagania - maneta (tak jak mam teraz na rolce). Bez zbędnych czujników. Jakich sterowników szukać?
Znam trochę VESC, ale nie ma na nim wielu rowerów. Dlaczego? Jest malutki co daje dużą łatwość zabudowy.
Chciałbym mieć maksymalny moment na kole i prędkość max 45km/h. Szybciej nie trzeba. Szukać DD czy przekładniówki?
Oczywiście zasięg powinien być rozsądny to 50km na samej manecie? To osiągalne? Miejsca w ramie nie ma zbyt dużo. A może wystarczy bidon?
Chciałoby się 12-14s.

Tak dużo pytań, a za mało doświadczenia w temacie. Proszę o konsultację.

Awatar użytkownika
elektrotonus
Posty: 847
Rejestracja: 19 lut 2018, 15:53
Lokalizacja: Warszawa

Re: Chyba dorosłem do huba.

Post autor: elektrotonus » 05 lip 2019, 21:40

Baza fajna. Moment na kole i przyspieszenie to jakaś mocna przeaładniowka, jednak dla bezawaryjności i niemal bezobsługowości jakiś silnik z rozstawem 135 mm np nine continent. Sterownik jakiś sinus 30 A max i będzie śmigać. Do tegoroweru warto zbudować skrzynkę i upchać całość z pakietem.
Obrazek

Łukasz :mrgreen: => elektrotonus <= eWheller 250W

Awatar użytkownika
grafffik
Posty: 892
Rejestracja: 05 lis 2018, 21:31
Lokalizacja: zza rogu

Re: Chyba dorosłem do huba.

Post autor: grafffik » 05 lip 2019, 21:43

jakie 30 :D wal śmiało 45A :D bądź odważny :D

pk999
Posty: 71
Rejestracja: 30 mar 2019, 16:43
Lokalizacja: Lublin

Re: Chyba dorosłem do huba.

Post autor: pk999 » 05 lip 2019, 22:05

12-14s i 30A to okolice 1.5KW. Celuję raczej poniżej 1KW.

Awatar użytkownika
Inc0
Posty: 769
Rejestracja: 28 lut 2018, 19:46

Re: Chyba dorosłem do huba.

Post autor: Inc0 » 05 lip 2019, 22:44

a gdzie napisano że "MUSISZ" wykorzystywac 1500W sterowniki lubią w zwyczaju mieć mozliwośc wyboru poziomu mocy , na codzien mozesz sobie smigac na 50% a w razie W masz przełączniczek z dopalaczem :P
Lepsze jest największym wrogiem dobrego.

Awatar użytkownika
grafffik
Posty: 892
Rejestracja: 05 lis 2018, 21:31
Lokalizacja: zza rogu

Re: Chyba dorosłem do huba.

Post autor: grafffik » 06 lip 2019, 1:10

tak jak pisze Inc0. przecież możesz jeździć na codzień z mocą 200W. a jak wjedziesz w las - górki te sprawy i but na pedał i 3kW

pk999
Posty: 71
Rejestracja: 30 mar 2019, 16:43
Lokalizacja: Lublin

Re: Chyba dorosłem do huba.

Post autor: pk999 » 06 lip 2019, 10:40

grafffik pisze:
06 lip 2019, 1:10
tak jak pisze Inc0. przecież możesz jeździć na codzień z mocą 200W. a jak wjedziesz w las - górki te sprawy i but na pedał i 3kW
Wszystko super, ale ciągle muszę wozić ze sobą akumulator potrafiący oddać te kW.
Wolałbym za to wozić +20km zasięgu na pojemniejszych ogniwach.

Potrzebuję porady głównie odnośnie silnika. Nie wiem nawet od czego zacząć poszukiwania.

Awatar użytkownika
elektrotonus
Posty: 847
Rejestracja: 19 lut 2018, 15:53
Lokalizacja: Warszawa

Re: Chyba dorosłem do huba.

Post autor: elektrotonus » 06 lip 2019, 11:24

Ja miałem rower z silnikiem wolnobieżnym 7x9 nine continent.
V max przy 13s6p ok 39 km/h. Zasięg do 80 km ze wspomaganiem.
Moha waga 95 kg. Zobacz też projekt kolegi TomaS pisany na starym forum:

https://forum.arbiter.pl/viewtopic.php? ... sc&start=0

Koledzy, umówmy się, ża mało kto wykorzystuje możliwości sterownika w 50%, chyba, że robi długą trasę wycieczkową ;-)
Zazwyczaj lecimy 75%, zaś 100 % w sytuacjach tego wymagających.


aktualnie odpowiednik:

https://nexun.pl/pl/p/Mxus-30H-7x9-Tyl- ... biezny/381 7x9

https://nexun.pl/pl/p/Mxus-30H-10x6-Tyl-KASETA/380 10x6
Obrazek

Łukasz :mrgreen: => elektrotonus <= eWheller 250W

pk999
Posty: 71
Rejestracja: 30 mar 2019, 16:43
Lokalizacja: Lublin

Re: Chyba dorosłem do huba.

Post autor: pk999 » 06 lip 2019, 12:29

To by było to. Jeśli dobrze liczę, na 14s będzie 45km/h. Trochę mnie przeraża to 6kg. Jest tam gdzie zamontować tarczę?
Jest coś takiego do 4kg?
Tylko jak wygląda to 65nm? Jak wypadłoby porównanie przyspieszenia z przekładnią na tym samym kole, z tym samym zasilaniem?

Awatar użytkownika
pxl666
Posty: 913
Rejestracja: 27 cze 2018, 23:05
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Chyba dorosłem do huba.

Post autor: pxl666 » 06 lip 2019, 12:53

pk999 pisze:
05 lip 2019, 22:05
12-14s i 30A to okolice 1.5KW. Celuję raczej poniżej 1KW.
polecam q128h , mam go w lekkiej konstrukcji giant xtc950 . jest lekki i mały , pozwala na stosowanie niewielkiej baterii (10s7p) , dyskretny i można jeździć pedałując razem z silnikiem. Testuje właśnie nad morzem i super się śmiga po piaszczystych górkach. Podkreślam - jesli chcesz mieć rowerowy feel to ten motor jest okej.

Obrazek

pk999
Posty: 71
Rejestracja: 30 mar 2019, 16:43
Lokalizacja: Lublin

Re: Chyba dorosłem do huba.

Post autor: pk999 » 06 lip 2019, 14:57

Kusicie tym Mxusem. Na szybko sprawdziłem ile może pomieścić skrzynka:
14s7p w plaster miodu z marginesem 0.6mm na jakiś miękki materiał między ogniwami wygląda tak. Powinno być z tego 35-40A.
Przyjąłem 5mm płaskownika między ramą a baterią. Wyspawam to sobie z alu chyba.
skrzynka.jpg
Zostaje około 25mm na sterownik i bms pod sufitem.

W tym wypadku powinno być dziko - rower + 12kg nie licząc sterownika i materiału skrzynki (stanie na +15?). W zamian 2,2kW.
Pytanie, jak ten rower zniesie wagę. Nie ukrywam, że lubię sobie czasem zeskoczyć ze schodów. Moja masa własna ok 75kg.
Rozmarzyłem się.

Awatar użytkownika
pxl666
Posty: 913
Rejestracja: 27 cze 2018, 23:05
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Chyba dorosłem do huba.

Post autor: pxl666 » 06 lip 2019, 15:10

skrzynka z alu przewodzi prąd oraz pięknie się w niej kondensuje ...
codo masy - zapakuj plecak workiem cementu 25 kilo i idź pojeździć...owszem środek ciężkości nie ten ale zawieszenie poczuje masę

pk999
Posty: 71
Rejestracja: 30 mar 2019, 16:43
Lokalizacja: Lublin

Re: Chyba dorosłem do huba.

Post autor: pk999 » 07 lip 2019, 10:00

Panowie szlachta. Przespałem się z tematem.
Jak już mam pakować 6kg silnika to idziemy w to.
Pomiary wykazały, że nie ma możliwości zmieszczenia takiego sterownika KT w skrzynce. Będzie musiał być pod ramą.
W takim wypadku można zmieścić w skrzynce 14s8p. Ehhh + 0,5kg
Czy może lepiej 16s7p? Przy tej samej ilości ogniw. Dałoby to możliwość polecenia 60km/h po prostej drodze.

Teraz mam nowe zapytania odnośnie sterownika sunus KT. Jak on reaguje na manetkę? Czy nie ma niemożliwego do wyłączenia softstartu?(edit: tu już doczytałem)
Czy 14s jest ok dla sterownika, który jest opisany do 60V? Wiem, że napięcie się mieści ale w sklepie proponują 13s.

Jest ktoś na forum z nexun.pl, czy trzeba do nich dzwonić? Szykują się chyba duże zakupy.

No i teraz jaka cela będzie odpowiednia? Jeśli pójdzie 8p obciążenie nie będzie straszne. Do 5,5A na ogniwo.
Widziałem na forum nowe sanyo GA. To dobre ogniwa?

Jak jest faktycznie z tą prędkością na sinusie? Policzyłem, znalezione tutaj do -15%.
1km/h/V x 0.85 przy max 60V to 51km/h. Potem gdzieś na sklepie wyczytałem 7%. Różnica 4km/h ale lubię mieć wszystko wcześniej policzone.

AST034
Posty: 293
Rejestracja: 20 mar 2018, 20:04
Lokalizacja: Edynburg, Szkocja

Re: Chyba dorosłem do huba.

Post autor: AST034 » 07 lip 2019, 19:24

Czy 4-6 kg dodatkowej masy jest takie straszne? Przecież na manetce nie odczujesz tych kilogramów. A co do tego silnika i generalnie podobnej konstrukcji to zobacz jak jeździ Taba z Kanału na YouTube - TabaNaRowerze. Kona na silniku MXUS 30H, na pewno jej nie oszczędza - i działa :)

ximad
Posty: 254
Rejestracja: 01 mar 2018, 12:59
Lokalizacja: Poznań

Re: Chyba dorosłem do huba.

Post autor: ximad » 07 lip 2019, 21:03

Ja obciazam maks 5a te Sanyo i jestem zadowolony. Zimą troche przysiadaly przy temp ponizej 0 ale to chyba wszystkie tak mają. Od pazdziernika mam pakiet i nie zauwazylem spadku pojemnosci czy rozjazdow, aczkolwiek jakis specjalnych pomiarow nie przeprowadzalem.

Awatar użytkownika
cyklista
Posty: 60
Rejestracja: 27 maja 2019, 11:14
Lokalizacja: Rzeszów

Re: Chyba dorosłem do huba.

Post autor: cyklista » 08 lip 2019, 14:58

Ten KT będzie bez problemu działać na 14s, mi przynajmniej chodzi i problemów żadnych nie robi.

Awatar użytkownika
elektrotonus
Posty: 847
Rejestracja: 19 lut 2018, 15:53
Lokalizacja: Warszawa

Re: Chyba dorosłem do huba.

Post autor: elektrotonus » 08 lip 2019, 16:04

pxl666 pisze:
06 lip 2019, 15:10
skrzynka z alu przewodzi prąd oraz pięknie się w niej kondensuje ...
codo masy - zapakuj plecak workiem cementu 25 kilo i idź pojeździć...owszem środek ciężkości nie ten ale zawieszenie poczuje masę
Miałem w rowerze skrzynkę z metalowej blachy kwasoodpornej. Wnętrze wyłożyłem wykleiłam preszpanem. Nic nie zwierało, po 3 latach uzytkowanie wnętrze jakbym wczoraj złożył rower. Oczywiście wszystkie przewody w uszczelnianych dławnicach przepuszczone.
Obrazek

Łukasz :mrgreen: => elektrotonus <= eWheller 250W

pk999
Posty: 71
Rejestracja: 30 mar 2019, 16:43
Lokalizacja: Lublin

Re: Chyba dorosłem do huba.

Post autor: pk999 » 24 lip 2019, 15:13

W związku z awarią forum tragicznie zginęło pół tematu...
W streszczeniu, właściwie wszystkie zakupy zrobione. Silnik siedzi w kole, koło siedzi w wahaczu. Będzie lutowany pakiet 16s8p.

Przeliczyłem prądy, planowałem znacznie przesadzony przewodnik między celami. Przy okazji znalazłem bardziej odpowiedni, darmowy, przewodnik miedziany. W związku z tym poszoł proces:
IMG_20190724_150031.jpg
Mostki między pakietami cel będą w wcześniej planowanego 2x2,5mm^2

To mój pierwszy pakiet tej wielkości. Od dzisiaj podziwiam wszystkich budujących lutowane pakiety. To ogrom roboty.
Od godziny 10 do 15 oszlifowałem i pobieliłem 128 ogniw obustronnie, oraz zrównolegliłem 8 pakietów cel jednostronnie.

Awatar użytkownika
pxl666
Posty: 913
Rejestracja: 27 cze 2018, 23:05
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Chyba dorosłem do huba.

Post autor: pxl666 » 24 lip 2019, 20:37

uważam ze drut to błąd... ale to może tylko ja...

Awatar użytkownika
WojtekErnest
Posty: 1600
Rejestracja: 02 maja 2017, 20:52
Lokalizacja: Warszawa

Re: Chyba dorosłem do huba.

Post autor: WojtekErnest » 24 lip 2019, 22:54

Drut nie jest błędem ale nie takie zygzaki...Gdybyś zrobił szynę prądową (dla 2S) z cienkimi odczepami do ogniw, byłoby dużo prościej montować.
Poniżej przykład o co chodzi...
Załączniki
dobry-lut-zbliz.JPG
Wcześniej : Pomógł 69 razy, postów 3,2+ tys. - wiadomo gdzie ...:-)

pk999
Posty: 71
Rejestracja: 30 mar 2019, 16:43
Lokalizacja: Lublin

Re: Chyba dorosłem do huba.

Post autor: pk999 » 25 lip 2019, 0:45

pxl666 pisze:
24 lip 2019, 20:37
uważam ze drut to błąd... ale to może tylko ja...
Słyszałem takie głosy, ale żadnego dobrego argumentu.
WojtekErnest pisze:
24 lip 2019, 22:54
Drut nie jest błędem ale nie takie zygzaki...Gdybyś zrobił szynę prądową (dla 2S) z cienkimi odczepami do ogniw, byłoby dużo prościej montować.
Poniżej przykład o co chodzi...
Pamiętam to zdjęcie z wcześniej. Było przed awarią w tym wątku.
Nie wiem w czym to lepsze. Jak wyżej, chętnie posłucham argumentów.
W tym pakiecie już zacząłem tak, to i pewnie tak zostanie. Ale na następny raz chciałbym być mądrzejszy.

Awatar użytkownika
WojtekErnest
Posty: 1600
Rejestracja: 02 maja 2017, 20:52
Lokalizacja: Warszawa

Re: Chyba dorosłem do huba.

Post autor: WojtekErnest » 25 lip 2019, 5:26

Szyna pradowa ma byc jak najkrótsza. Ma być również gruba, nie chodzi tylko o zwykla wytrzymalosc prądowa ale i o jak najmniejsza rezystancje własną. To ogólna zasada bez wzgledu na to czy zgrzewamy czy lutujemy. Zygzak ją wydłuża conajmniej dwukrotnie. No a cienkie odgalezienie do ogniw ulatwiaja latwy i szybki lut.
To cala argumentacja.
Wcześniej : Pomógł 69 razy, postów 3,2+ tys. - wiadomo gdzie ...:-)

tkoko
Posty: 601
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Chyba dorosłem do huba.

Post autor: tkoko » 25 lip 2019, 6:37

pk999 pisze:
25 lip 2019, 0:45
..Nie wiem w czym to lepsze. Jak wyżej, chętnie posłucham argumentów....
Podstawowy problem to opory i prądy płynące w takim "układzie". Jeżeli punkt "poboru prądu" będzie na skrajnym ogniwie, to pobór prądu z pierwszego ogniwa będzie maksymalny, ale pobór prądu z ostatniego ogniwa, będzie pomniejszony o 7 oporników z drutu łączącego go z pierwszym ogniwem. Ponadto na pierwszym oporze popłynie prąd z sześciu ogniw, na drugim z pięciu itd.

Awatar użytkownika
WojtekErnest
Posty: 1600
Rejestracja: 02 maja 2017, 20:52
Lokalizacja: Warszawa

Re: Chyba dorosłem do huba.

Post autor: WojtekErnest » 25 lip 2019, 9:00

Nie bez znaczenia jest również pkt lutowania dla balansera BMS. Winien być centralnie na szynie lub zawsze z jednej strony brzegu. Nie ma to znaczenia dla balansowania, ale dla kontroli napięć max przy dużym obciązeniu juz tak- (robisz aku na 40A). Z tego samego powodu, bo różnica kilku/nastu mV na skrajnych brzegach (spowodowana różnicą oporności drutu i styków) to może być fałszywy sygnał dla komparatora BMS czy napięcie w tym pkt jest np 2,900 czy 2,855 V. Spełnienie tych warunków nie jest w praktyce łatwe, no bo kształty pakietów (nieregularne), usadowienie miejsc lutu itp Ale warto to przemyśleć PRZED, a nie po martwiąc się i dziwiąc dlaczego równe ogniwa przed montażem, dają w praktyce rozjazdy w pakiecie pod dużym obciążeniem.
Wcześniej : Pomógł 69 razy, postów 3,2+ tys. - wiadomo gdzie ...:-)

Awatar użytkownika
pxl666
Posty: 913
Rejestracja: 27 cze 2018, 23:05
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Chyba dorosłem do huba.

Post autor: pxl666 » 25 lip 2019, 9:01

drut jest na tyle sztywny i na tyle twardy ze po czasie mogą luzować się luty (pękać)

Awatar użytkownika
WojtekErnest
Posty: 1600
Rejestracja: 02 maja 2017, 20:52
Lokalizacja: Warszawa

Re: Chyba dorosłem do huba.

Post autor: WojtekErnest » 25 lip 2019, 9:05

Właśnie dlatego cienkie odgałęzienia na styki to niwelują. A konstrukcja pozostaje sztywna i pewna.
Ps. Ja stosuję szynę ze srebrzanki (warkocz z 2 nitek) która jest elastyczniejsza od zwykłego drutu i ma b. małe RW.
Wcześniej : Pomógł 69 razy, postów 3,2+ tys. - wiadomo gdzie ...:-)

Awatar użytkownika
pxl666
Posty: 913
Rejestracja: 27 cze 2018, 23:05
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Chyba dorosłem do huba.

Post autor: pxl666 » 25 lip 2019, 9:32


Awatar użytkownika
WojtekErnest
Posty: 1600
Rejestracja: 02 maja 2017, 20:52
Lokalizacja: Warszawa

Re: Chyba dorosłem do huba.

Post autor: WojtekErnest » 25 lip 2019, 9:57

Tak to srebrzanka ale 1,2 mm i (chyba) dodatkowo foliowana termokurczem, więc droga.
Ja stosuję 0,5 mm którą skręcam (2 nitki)
Wcześniej : Pomógł 69 razy, postów 3,2+ tys. - wiadomo gdzie ...:-)

Awatar użytkownika
pxl666
Posty: 913
Rejestracja: 27 cze 2018, 23:05
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Chyba dorosłem do huba.

Post autor: pxl666 » 25 lip 2019, 10:06

ile A możesz puścić taką jak mówisz ?

pk999
Posty: 71
Rejestracja: 30 mar 2019, 16:43
Lokalizacja: Lublin

Re: Chyba dorosłem do huba.

Post autor: pk999 » 25 lip 2019, 10:16

Z tego, jak widzę, można zrobić osobny temat. Nie ma jeszcze takiego?
Połączenia są zorganizowane tak, aby można było łączyć mostki szeregowe w ten sposób:
serial.jpg
serial.jpg (53.26 KiB) Przejrzano 2001 razy
WojtekErnest pisze:
25 lip 2019, 9:00
... Nie ma to znaczenia dla balansowania, ale dla kontroli napięć max przy dużym obciązeniu juz tak- (robisz aku na 40A). Z tego samego powodu, bo różnica kilku/nastu mV na skrajnych brzegach (spowodowana różnicą oporności drutu i styków) to może być fałszywy sygnał dla komparatora BMS
...
To bms robi cokolwiek, kiedy pakiet jest obciążony? Balansuje ogniwa prądami <50mA kiedy pakiet jest obciążany 40A?

Awatar użytkownika
WojtekErnest
Posty: 1600
Rejestracja: 02 maja 2017, 20:52
Lokalizacja: Warszawa

Re: Chyba dorosłem do huba.

Post autor: WojtekErnest » 25 lip 2019, 10:36

BMS ma kilka funkcji.
Jedną z nich jest monitorowanie napięc każdego segmentu POD obciążeniem. Jeśli którekolwiek napięcie ( z Twoich 16-tu napięc) zejdzie poniżej progu, to klucz/mosfet wyjścia odłącza cały pakiet.
I odwrotnie jeśli podczas ładowania i REGENU którekolwiek napięcie przekroczy próg max, to klucz/mosfet wejścia ładowania go odłączy.
W przypadku wspólnych we/wy czyli -C i -P sprawa się komplikuje i warto sprawdzić jak ten model BMS naprawdę zabezpiecza przed takimi przepięciami...
Wcześniej : Pomógł 69 razy, postów 3,2+ tys. - wiadomo gdzie ...:-)

Awatar użytkownika
pxl666
Posty: 913
Rejestracja: 27 cze 2018, 23:05
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Chyba dorosłem do huba.

Post autor: pxl666 » 25 lip 2019, 12:12

WojtekErnest pisze:
25 lip 2019, 9:57
Tak to srebrzanka ale 1,2 mm i (chyba) dodatkowo foliowana termokurczem, więc droga.
Ja stosuję 0,5 mm którą skręcam (2 nitki)
gdzie kupujesz? i ile A zniesie taka wiązka ?

Awatar użytkownika
WojtekErnest
Posty: 1600
Rejestracja: 02 maja 2017, 20:52
Lokalizacja: Warszawa

Re: Chyba dorosłem do huba.

Post autor: WojtekErnest » 25 lip 2019, 12:42

Z zapasów, lepiej kupić (na kg na allegro). Moją używam do 20A ale staram się by moduły pakietu były o regularnych kształtach np prostokąt 1S6P (2x3). łączony szeregowo z 10-cioma (10S), wtedy całość szyny jest stosunkowo krótka. Ze względu na ułożenie czyli 6P plusy łączone z kolejnym 6P minusy, taka szyna jest co 2S.
Wcześniej : Pomógł 69 razy, postów 3,2+ tys. - wiadomo gdzie ...:-)

pk999
Posty: 71
Rejestracja: 30 mar 2019, 16:43
Lokalizacja: Lublin

Re: Chyba dorosłem do huba.

Post autor: pk999 » 25 lip 2019, 19:03

WojtekErnest pisze:
25 lip 2019, 10:36
BMS ma kilka funkcji.
Jedną z nich jest monitorowanie napięc każdego segmentu POD obciążeniem. Jeśli którekolwiek napięcie ( z Twoich 16-tu napięc) zejdzie poniżej progu, to klucz/mosfet wyjścia odłącza cały pakiet.
...
I to wtedy ma znaczenie ten błąd pomiaru 2,900 czy 2,855 V wynikający z (rzekomej) dużej oporności dłuższych połączeń między celami?
Bo mi to wszystko jedno czy odłączenie nastąpi ciut wcześniej czy ciut później (mówimy o setnych wolta). Poniżej 3V w celach i tak już są opary energii.

A tak z innej beczki, chociaż w temacie tej przeróbki.
Mam takie opony:
opona.jpg
Nie wróżę im długiego życia. Jeżdżę 75% ulica i 25% drogi polne, leśne. Jaka opona będzie lepsza?
Myślałem o kendach k-rad albo schwalbe z podobnym bieżnikiem, nie pamiętam teraz nazwy.
Ostatnio zmieniony 25 lip 2019, 19:58 przez pk999, łącznie zmieniany 1 raz.

tkoko
Posty: 601
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Chyba dorosłem do huba.

Post autor: tkoko » 25 lip 2019, 21:52

Jakie znaczenie ma różne RW, test masz np. tutaj.

viewtopic.php?f=19&t=1812&start=50

pk999
Posty: 71
Rejestracja: 30 mar 2019, 16:43
Lokalizacja: Lublin

Re: Chyba dorosłem do huba.

Post autor: pk999 » 25 lip 2019, 22:12

tkoko pisze:
25 lip 2019, 21:52
Jakie znaczenie ma różne RW, test masz np. tutaj.

viewtopic.php?f=19&t=1812&start=50
Nikt tutaj nawet nie wspomniał o RW ogniw.

Awatar użytkownika
elektrotonus
Posty: 847
Rejestracja: 19 lut 2018, 15:53
Lokalizacja: Warszawa

Re: Chyba dorosłem do huba.

Post autor: elektrotonus » 25 lip 2019, 22:46

Opona Maaxis Icon 25x2.2 ?
Jeśli nie jest za mały balon.
Chyba, że musi być coś typowo DH z grubą kostka.
Obrazek

Łukasz :mrgreen: => elektrotonus <= eWheller 250W

pk999
Posty: 71
Rejestracja: 30 mar 2019, 16:43
Lokalizacja: Lublin

Re: Chyba dorosłem do huba.

Post autor: pk999 » 25 lip 2019, 23:48

elektrotonus pisze:
25 lip 2019, 22:46
Opona Maaxis Icon 25x2.2 ?
Jeśli nie jest za mały balon.
Chyba, że musi być coś typowo DH z grubą kostka.
Wolałbym minimum 2.3.
Gdybym nie zjeżdżał z asfaltu włożyłbym Maxxis HOOKWORM i po problemie. No ale już jeden rower tylko na szosę mam. Tym chciałbym się udać czasem w delikatny teren.
DH będą warczeć na twardym, a to większa część moich wycieczek.

MAXXIS HOLY ROLLER 26X2.40 ??

Awatar użytkownika
elektrotonus
Posty: 847
Rejestracja: 19 lut 2018, 15:53
Lokalizacja: Warszawa

Re: Chyba dorosłem do huba.

Post autor: elektrotonus » 25 lip 2019, 23:59

Ja kupiłem hookworm na miasto i okolice Warszawy, zobaczymy jak sie spisza.
Obrazek

Łukasz :mrgreen: => elektrotonus <= eWheller 250W

tkoko
Posty: 601
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Chyba dorosłem do huba.

Post autor: tkoko » 26 lip 2019, 10:37

pk999 pisze:
25 lip 2019, 22:12
....Nikt tutaj nawet nie wspomniał o RW ogniw.
RW ogniwa to RW "samego ogniwa" i RW drutu którym ogniwo to jest połączone. Tak wiec pierwsze ogniwo będzie miało tylko "swoje" RW, natomiast ostatnie ogniwo oprócz "swojego" RW, będzie miało 7 x RW drutu którym jest połączone z pierwszym ogniwem . Jak zachowuje się taki układ masz właśnie opisane w powyższym temacie :D

Awatar użytkownika
WojtekErnest
Posty: 1600
Rejestracja: 02 maja 2017, 20:52
Lokalizacja: Warszawa

Re: Chyba dorosłem do huba.

Post autor: WojtekErnest » 26 lip 2019, 10:52

Dokładnie tak, to istota problemu który niektórzy bagatelizuja.
Wcześniej : Pomógł 69 razy, postów 3,2+ tys. - wiadomo gdzie ...:-)

pk999
Posty: 71
Rejestracja: 30 mar 2019, 16:43
Lokalizacja: Lublin

Re: Chyba dorosłem do huba.

Post autor: pk999 » 26 lip 2019, 11:49

WojtekErnest pisze:
26 lip 2019, 10:52
Dokładnie tak, to istota problemu który niektórzy bagatelizuja.
Wy chłopacy serio? Po pierwsze macie na rysunku wcześniej jak wygląda połączenie szeregowe. Gdzie tam jest ta 7mio krotność?
Po drugie, nawet jeśli cały prąd płynąłby z jednego ogniwa, a połączenie byłoby niezmienionej długości (nigdy tak nie będzie) to:
opór drutu 1,2mm na całej długości 120mm byłby R = 1.78 mΩ. Jak to się ma do 30mΩ (optymistycznie) RW ogniwa?


Jeśli o oponę chodzi, znalazłem też Schwalbe Crazy Bob 26x2.35. Ma solidny gruby bok, co mi bardzo pasuje.
Jakby ktoś był chętny na moje Big Betty Evo 26x2.4 kevlar zwijane to zapraszam :)

Awatar użytkownika
WojtekErnest
Posty: 1600
Rejestracja: 02 maja 2017, 20:52
Lokalizacja: Warszawa

Re: Chyba dorosłem do huba.

Post autor: WojtekErnest » 26 lip 2019, 12:21

Na tym połączeniu optymistycznie zakładając 2 m ohm (bo w rzeczywistości rózne styki i połączenia niestety dadze więcej) x 40 A będzie róznica 80 mV. Czyli patrząc od strony BMS-a błąd lub nierównomierności odczytu per segment wynosi 5 mV.
Czyli jest dla balansera np 4,175 lub 4,180 V, albo przy niższym zakresie 3,000 lub 2,995 V.
Niby niewiele, ale to tylko teoria. Bo nie ma idealnego lutu/zgrzewu ani takiego ułożenia segmentów że wszędzie są równe odcinki.
A to oznacza że w jednym będzie spadek tylko 2mV ale w innym np 10 mV. To daje niepoprawny sygnał dla BMS, niepoprawny bo nieodpowiadający rzeczywistemu napięciu segmentu. A gdy dodamy do tego niedokładność samych BMS-ów, to powoduje że nawet równe ogniwa są w układzie pakietu
który ma nieoptymalne połączenia ogniw, czyli nierównomierne długości, małe średnice szyny, złe niepowtarzalne styki, są żle balansowane.
Dla jednych to bicie piany, dla innych to wynik ciągłej walki z rozbalansowanymi pakietami 'bez przyczyny'.
Dlatego tak serio piszemy. A każdy robi jak uważa, ale zbyt często (kilkanaście pewnie %) 'konstruktorów swoich pakietów jest zaskoczonych naglą awarią aku w drodze. A przecież : " BMS powinien pilnować, a przed awarią/odcięciem było jeszcze 20-30 % zapasu...itp"
Bo nie może być 'normą' że wyrównany pakiet, po mies/dwóch jest permanentnie rozbalansowany, podczas gdy pakiety z nowych ogniw zrobione poprawnie ale bez BMS-ów, potrafią się nie rozjeżdzać przez kilka lat.
Wcześniej : Pomógł 69 razy, postów 3,2+ tys. - wiadomo gdzie ...:-)

tkoko
Posty: 601
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Chyba dorosłem do huba.

Post autor: tkoko » 26 lip 2019, 14:02

pk999 pisze:
26 lip 2019, 11:49
...Wy chłopacy serio? ..
Jak najbardziej. :D właśnie tydzień temu "odzyskiwałem" baterię do roweru, przed wyjazdem na wczasy. W marcu, wysokość napięcia 27V (dla BMS'a 8S, min - 22V, max - 33.6V), wydawała się bezpieczna, wiec nie podładowywałem aku (ta bateria jest używany sporadycznie, głównie na wakacjach). Z końcem lipca BMS zablokowany, a napięcie, spadło poniżej 2.5V na ogniwo!!! Z pomiarów wynika że jedno "P" jest "walnięte". Prawdopodobna przyczyna, to zapewne oderwane dwa z czterech zgrzewów na ogniwie, przy montażu baterii, i ówczesny brak wiedzy, jak taki "niuans" może wpływać na żywotność baterii. Realna pojemność baterii spadła o ~30%. Sprawdzę to dopiero po przyjeździe z wakacji :D

pk999
Posty: 71
Rejestracja: 30 mar 2019, 16:43
Lokalizacja: Lublin

Re: Chyba dorosłem do huba.

Post autor: pk999 » 26 lip 2019, 18:00

tkoko pisze:
26 lip 2019, 14:02
...
Prawdopodobna przyczyna, to zapewne oderwane dwa z czterech zgrzewów na ogniwie
...
Dokładnie. Wiem, że lutowanie jest lepsze :?

Tymczasem w wolnej chwili powstał zgrubny zarys skrzynki. Realizacja chyba dopiero w urlop.
Na całe szczęście kona nie lubi okrągłych kątów ramy. Ostry kąt pakietu to 30 stopni, w ramie jest 31.8
To pozwala na oparcie pakietu na dwóch dolnych ściankach, całą długością. Można będzie skakać bez obawy o pakiet. Do tego zostaje klin wolnego miejsca na górze, w który mieści się bms i wypełniacz. Wypełniacz będę musiał wydrukować na wymiar jako perforowany. Skrzynka posiada wlot powietrza z przodu ramy, wylot pod siodłem.
Do tego otwór wentylacyjny i jednocześnie miejsce wyprowadzenia przewodów od dołu. Jeśli taki taka wentylacja nie wystarczy, to nad amortyzatorem wjedzie tunel z wentylatorem mocowany do skrzynki. Włączy się go na jakieś 45st.C ? Wtedy między ogniwami będzie przeciąg.

Chciałbym gniazdo ładowania wyprowadzić w przedniej kratce wentylacyjnej. Gniazdo zabezpieczy bezpiecznik 5A.
Czy można skorzystać z gniazda ładowania jako portu zasilania lampki? Czy może jest ono odłączone od pakietu kiedy ładowarka nie jest podłączona.
Zamiast zaślepiać gniazdo po ładowaniu mógłbym sobie podłączyć tam wtyk od lampki?
box.jpg

tkoko
Posty: 601
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Chyba dorosłem do huba.

Post autor: tkoko » 26 lip 2019, 19:09

pk999 pisze:
26 lip 2019, 18:00
....Dokładnie. Wiem, że lutowanie jest lepsze :? ...
Pech chce że się mylisz, to był pakiet fabrycznie zgrzewany na "2S, 20P". Potrzebowałem go przerobić na "8S, 5P" bez niszczenia oryginalnych połączeń, więc musiałem rozciąć "20P" na "4 x 5P". i podczas rozcinania połączeń doszło do "zerwania" dwóch z czterech zgrzewów. Ponieważ wówczas jeszcze nie miałem wiedzy, którą dziś posiadam, sądziłem że skoro dwa pozostałe zgrzewy trzymają, a dodatkowo blaszka na krawędzi jest dociskana przez mikrogumę do "+" ogniwa, nie będzie problemu z połączeniem. Jak widać myliłem się :D

pk999
Posty: 71
Rejestracja: 30 mar 2019, 16:43
Lokalizacja: Lublin

Re: Chyba dorosłem do huba.

Post autor: pk999 » 03 sie 2019, 19:07

Skrzynka pancerna zaczęła życie. Pierwszy element "leżący" na dolnej rurze musiał dostać sloty aby ukryć kołnierze nitonakrętek do bidonu.
IMG_20190803_175136.jpg

pk999
Posty: 71
Rejestracja: 30 mar 2019, 16:43
Lokalizacja: Lublin

Re: Chyba dorosłem do huba.

Post autor: pk999 » 03 sie 2019, 19:14

Jest też pierwsze złożenie. Dominuje kanciastość, którą mam nadzieję wynagrodzi mała szerokość skrzynki.
IMG_20190803_182808.jpg
Jutro trzeba będzie dociąć trzeci bok i spasować całość. Potem już "tylko" elementy łączące narożniki.
Włożenie do roweru i druk ćwierćobejm mocujących całość w ramie pewnie w następny weekend.

pk999
Posty: 71
Rejestracja: 30 mar 2019, 16:43
Lokalizacja: Lublin

Re: Chyba dorosłem do huba.

Post autor: pk999 » 16 sie 2019, 21:11

Nie było czasu pisać.
Ale maszyna dzisiaj oblatana! Pierwsze 30km w godzinkę trzaśnięte.
Na akumulatorze nie zrobiło to żadnego wrażenia. Rozładowałem go 4.1V do 3.9V na celę. Dane z wyświetlacza.
Co tu dużo mówić. Było trochę "pałowania" 40km/h po szutrze, pod górę - jest ok. Jest to jakaś namiastka mojej 250 2t :)
Fajny moment obrotowy jest od 10 do 30km/h. Potem ciepłe kluchy. (Wygląda to tak, jakby silnik chciał być w zimie przezwojony.)

Mimo dociskania manety, nie mam jeszcze założonego PASa, temperatura silnika wyskoczyła raz na 85st (na wspomnianym podjeździe).

Myślę co włożyć w mały trójkąt skrzynki, tam puki co jest "miejsce na twoją reklamę", szary izolator.

No i najgorsze na koniec - reakcja na manetkę sterownika kt jest na pierwszy raz obrzydliwa. To kolejny temat na zimę.
IMG_20190816_182558.jpg
A na teraz jeszcze coś na kable pod sterownikiem, bo na dzisiaj trzyma to taśma izolacyjna..

ODPOWIEDZ