Strona 1 z 1

12v, 24v, 36v, 48v 60v, 72v ALL IN ONE

: 31 lip 2019, 22:34
autor: Jarek?
Mam 90 ogniw 18650, walizeczkę i całą stertę innych akcesoriów, na które mam zastosowanie. Akumulatorki chcę zblokować w 6 pakietach po 12v.
2018-09-30_12-30-17.jpg
Potrzebuję jednej walizeczki do wielu zastosowań i rożnych napięć.
Załącznik 2018-09-30_12-30-17.jpg nie jest już dostępny
Wiem, że najprościej byłoby połączyć szeregowo i zrobić odgałęzienia, ale oznaczałoby, że używając 12V korzystałbym tylko z cześć ogniw.
Załącznik walizka1.jpg nie jest już dostępny
Pytanie do bardziej doświadczonych kolegów, jak zrobić aby mieć kilka napięć (np 12V, 24V i 36v) bez konieczności otwierania walizki i każdorazowo ręcznego łączenia 12V bloków?

Re: 12v, 24v, 36v, 48v 60v, 72v ALL IN ONE

: 31 lip 2019, 22:35
autor: Jarek?
Dlaczego na podglądzie widać wszystkie fotki a po opublikowaniu tylko ostatnią??

Re: 12v, 24v, 36v, 48v 60v, 72v ALL IN ONE

: 31 lip 2019, 22:44
autor: Jarek?
Niestety muszę każda fotkę w nowym poście...
walizka1.jpg

Re: 12v, 24v, 36v, 48v 60v, 72v ALL IN ONE

: 31 lip 2019, 22:44
autor: Jarek?
walizka2.jpg

Re: 12v, 24v, 36v, 48v 60v, 72v ALL IN ONE

: 31 lip 2019, 22:51
autor: Goliath
Dokładnie jakich napięć oczekujesz i jakiej wydajności prądowej ??
Najłatwiej byłoby połączyć ogniwa 18650 w klasyczny pakiet 7S12P i podpiąć do tego przetwornice typu Step-up/down

dla napięć wyjściowych 0-38V
https://pl.aliexpress.com/item/32847949 ... 5c0ffr5p1z
lub
https://pl.aliexpress.com/item/32969997 ... 5c0ffr5p1z
polecam zwłaszcza tą drugą.
Ustawiasz dokładnie napięcie /CV / oraz limit prądu /CC/ a dodatkowo na wyświetlaczu masz dane odnośnie mocy wyjściowej oraz pojemności oddanej w Ah
Przydaje się też zapamiętywanie ustawień napięcia i prądów na 9 niezależnych pozycjach. :mrgreen:

A jeżeli 38V napięcia wyjściowego to za mało.... to polecam przetwornice Step-up 10-120V 900W
https://pl.aliexpress.com/item/32712692 ... b201603_52

Re: 12v, 24v, 36v, 48v 60v, 72v ALL IN ONE

: 31 lip 2019, 22:59
autor: Jarek?
Zależy mi na 12, 36V
Myślałem o przetwornicy, ale ona zajmuje misce a co najgorsze generuje ciepło.

12v potrzebuje do rożnych zabawek samochodowych, surwiwalowych i elektronicznych, silnika łodzi i innych zabawek a 36 do rowerów, wiec musi być spory prąd. Do wyjścia na 12V mam OGROMNY bufor kondensatorowy 6X500F aby awaryjnie uruchamiać auto. ;)

Re: 12v, 24v, 36v, 48v 60v, 72v ALL IN ONE

: 31 lip 2019, 23:08
autor: Jarek?
Taka mała przetwornica i 15A to daje 540W!!! To rozwiąże problem zasilania roweru z silnikiem 250W :)
To rozwiąże wszystkie moje problemy. (nawet nie szukałem przetwornic, ponieważ sądziłem że o takiej mocy bedą drogie, i wielkie a tu niespodzianka)
DZIĘKI

Re: 12v, 24v, 36v, 48v 60v, 72v ALL IN ONE

: 31 lip 2019, 23:08
autor: Goliath
To użyj przełącznika który będzie Ci łączył "bloki 12V" równolegle, szeregowo, lub w kombinacji mieszanej :mrgreen:
Tylko przemyśl... jak takie "bloki 12" złożone z ogniw 18650 będziesz ładował z balansowaniem.
Co z ochroną ogniw ??

Re: 12v, 24v, 36v, 48v 60v, 72v ALL IN ONE

: 31 lip 2019, 23:13
autor: Jarek?
Skoro przetwornice sa aż tak małe to zrobię ze wszystkich ogniw jeden akumulator 12V i dam przetwornicę, będzie Super!
Jak zrobię te walizeczkę to zamawiam ogniwa tytanowe LTO i poeksperymentuje z nimi. ;)

Re: 12v, 24v, 36v, 48v 60v, 72v ALL IN ONE

: 01 sie 2019, 1:36
autor: pxl666
Że tak się spytam to ma być aku do wszystkiego?

Re: 12v, 24v, 36v, 48v 60v, 72v ALL IN ONE

: 01 sie 2019, 10:21
autor: Jarek?
pxl666 pisze:
01 sie 2019, 1:36
Że tak się spytam to ma być aku do wszystkiego?
Na pewno nie do noszenie po mieście i na zakupach.
To ma być "osobisty power pack", na wszelkie wyjazdy surwiwalowe, biwaki, itp. z wbudowana niewielką przetwornica 230V. Po za tym chciałbym go używać moich dwóch rowerów elektrycznych na 36v (trzeci na 24v i tak już sprzedaję). Awaryjnie do uruchamiania moich samochodów, dlatego wbudowałem OGROMNY bufor z super kondensatorów (same kondensatory pozwalają uruchomić ciężarówkę!). Ponadto ma współpracować z moim miniaturowym agregatem surwiwalowy, który często zabieram.



Bateria waży tylko 6kg! Ma około 1000Wh (90sztX3,6vX2,6Ah)
2018-09-29_14-23-58_resize.JPG

Re: 12v, 24v, 36v, 48v 60v, 72v ALL IN ONE

: 01 sie 2019, 10:33
autor: Jarek?
Goliath pisze:
31 lip 2019, 22:51
A jeżeli 38V napięcia wyjściowego to za mało.... to polecam przetwornice Step-up 10-120V 900W
Dzisiaj w nocy jeszcze przemyślałem Twoja podpowiedź i doszedłem do wniosku, że nie ma co pakować przetwornicy do środka, gdyż niebezpiecznie zwiększy temperaturę w walizeczce. Przetwornice są tanie, wiec kupie dwie i zamontuje je przy rowerach a będę do nich podłączał 12v walizeczkę. Gdyby moje rowery miały silniki po 1000W to bzdurą byłoby puszczać kablem taki prąd przy 12V a potem marnować w przetwornicy, ale to są silniczki 250W, więc to tylko 20A. Po za tym odpadnie kombinowanie z rożnymi wyjściami napięciowymi i ułatwi lądowanie ładowarka modelarską.

(że tez sam nie wpadłem na to, ze współczesne przetwornice sa takie tanie i takie małe) :D

Re: 12v, 24v, 36v, 48v 60v, 72v ALL IN ONE

: 01 sie 2019, 10:48
autor: Dede
Zauważ ze przetwornica step up 900W nie będzie miała takiej wydajności przy 12V bo wejście jest max 15A to maksymalna wydajność przy 12V tylko 180W.
15A max chwilowy wejsciowy prąd ciągły będzie mnieszy to realnie jeszcze mniejsza wydajność.

Re: 12v, 24v, 36v, 48v 60v, 72v ALL IN ONE

: 01 sie 2019, 11:01
autor: Jarek?
Dede pisze:
01 sie 2019, 10:48
Zauważ ze przetwornica step up 900W nie będzie miała takiej wydajności przy 12V bo wejście jest max 15A to maksymalna wydajność przy 12V tylko 180W.
15A max chwilowy wejsciowy prąd ciągły będzie mnieszy to realnie jeszcze mniejsza wydajność.
Niestety, ale chyba masz rację...:)
Wracam do punktu wyjścia.

Re: 12v, 24v, 36v, 48v 60v, 72v ALL IN ONE

: 01 sie 2019, 11:07
autor: pxl666
zapytam - będziesz z tego ładować czy zasilać ? jaki koszt takiego banku i dlaczego mieszasz kondensatory z lionami ? nie prościej/bezpieczniej iść w jedną technologię ?

Re: 12v, 24v, 36v, 48v 60v, 72v ALL IN ONE

: 01 sie 2019, 11:16
autor: Jarek?
pxl666 pisze:
01 sie 2019, 11:07
zapytam - będziesz z tego ładować czy zasilać ? jaki koszt takiego banku i dlaczego mieszasz kondensatory z lionami ? nie prościej/bezpieczniej iść w jedną technologię ?
Rożnie, ale głownie zasilać:
Przetwornicę 230V wbudowaną. Małej mocy do gadgetów 150W
Przetwornicę 230V zewnętrzną 3000W
Rowery 36V 250W
Ładowanie laptoków, telefonów i innych gagetów
Awaryjny rozruch samochodów (po to są kondensatory)
Silnik łodzi 12v
Lodówka 12v
Gromadzenie energii z ogniw słonecznych i z generatora, gdy i tak musi pracować.
itd...

Koszt? :D
Już dawno przekroczyłem budżet i straciłem rachubę, aby by się nie denerwować. ;)
główny koszt to 90 ogniw 18650

Ta walizeczka ma być też swego rodzaju buforem zagospodarowującym nie zużytą energię, wyprodukowaną podczas pracy walizkowego agregatu, który prawie zawsze zabieram ze sobą:
1200 DSC_0317.jpg
(na pierwszym planie maleńki ultrabook z matrycą 13")

Re: 12v, 24v, 36v, 48v 60v, 72v ALL IN ONE

: 01 sie 2019, 12:35
autor: pxl666
czyli kondensatory tylko pod rozruch ? nie taniej i łatwiej lipo ? kondensatory chyba drogo wychodzą i nie mieszczą zbyt wiele energii ? ich zaleta to szybkie ładowanie - tak ?

Re: 12v, 24v, 36v, 48v 60v, 72v ALL IN ONE

: 01 sie 2019, 12:48
autor: Jarek?
pxl666 pisze:
01 sie 2019, 12:35
czyli kondensatory tylko pod rozruch ? nie taniej i łatwiej lipo ? kondensatory chyba drogo wychodzą i nie mieszczą zbyt wiele energii ? ich zaleta to szybkie ładowanie - tak ?
Kondensatory i akumulatory to calkowicie inna klasa sprzętu, nie da się ich nawzajem zastąpić (na razie)
Jeżeli akumulatory NiMh porównamy drewna kominkowego to najbardziej wydajne ogniwa litowe będą paliwem lotniczym a kondensatory DYNAMITEM! Dosłownie! Drewno kominkowe od biedy da się zastąpić paliwem lotniczym i na odwrót, ale dynamit to całkiem inna jakość.
Super kondensatory sa bardzo drogie, ale przy koszcie 90 sztuk LiIon nawet to bardzo nie boli.

Ładują sie dosyć szybko i oddają całą energie w jednej chwili, jak dynamit.Obrazek

Re: 12v, 24v, 36v, 48v 60v, 72v ALL IN ONE

: 01 sie 2019, 14:01
autor: pxl666
wiesz mnie chodziło raczej o prądy , napięcia i ceny w zł...mam mały akumulator rozruchowy którym czasem startuje auto jak zapomnę np zgasić światła . kosztował mnie ok 300 i ma chyba 120A . nie wiem jakie prądy potrzebujesz ale nie sadze ze będziesz startował jelcza ... stad pytam dlaczego AŻ superkondensatory skoro chyba za mniejsza kasę a większą pojemność można było zastosować lipo / lifepo ? chyba ze musisz je załadować w 15min...

Re: 12v, 24v, 36v, 48v 60v, 72v ALL IN ONE

: 01 sie 2019, 14:32
autor: Dede
Jeśli chcesz podpiąć przetwornice 3000W to lepsze rozwiązanie będzie 24V pod warunkiem ze taka posiadasz.
Osobno przetwornica step down z 24V na 12V do zasilania super kondensatorów.
A dla rowerów step up z 24V na 36V, dla czego 24V bo leprza sprawność przetwornicy dwukrotnie od napięcia 12V.

Re: 12v, 24v, 36v, 48v 60v, 72v ALL IN ONE

: 01 sie 2019, 17:40
autor: Jarek?
Dede pisze:
01 sie 2019, 14:32
Jeśli chcesz podpiąć przetwornice 3000W to lepsze rozwiązanie będzie 24V pod warunkiem ze taka posiadasz.
Osobno przetwornica step down z 24V na 12V do zasilania super kondensatorów.
A dla rowerów step up z 24V na 36V, dla czego 24V bo leprza sprawność przetwornicy dwukrotnie od napięcia 12V.
Mam już przetwornice 12V 3000W i 150W, oraz całą galanterie samochodową też na12V więc pozostawię 12V jako główne napięcie.
Dlatego na samym początku szukałem jakiegoś sposobu aby zrobić układ np. na przełącznikach tyrystorowych układ przełączający organizacje baterii z 12V na 36V. (wewnątrz walizki jest 6 akumulatorów 12V) Nie wiem czy wiesz co mam na mysli. Już teraz mogę zawsze otworzyć walizeczkę i przepiąć kable tak, aby stworzyć baterię 12V, 24V czy 36v (z tych 6 dwunastwlotowych), ale chciałbym to zrobić elegancko, bez otwierania walizki i grzebania w kablach, za pomocą przełączników na obudowie. Wtedy nie potrzebna żadna przetwornica, poza tą na 230v

Re: 12v, 24v, 36v, 48v 60v, 72v ALL IN ONE

: 01 sie 2019, 17:48
autor: Jarek?
pxl666 pisze:
01 sie 2019, 14:01
stad pytam dlaczego AŻ superkondensatory skoro chyba za mniejsza kasę a większą pojemność można było zastosować lipo / lifepo ? chyba ze musisz je załadować w 15min...
Akumulatory tytanowe LTO, które zamierzam kupić i zastosować w kolejnej walizce można ładować prądem nawet 400A, więc pod tym wzgledem zbliżają sie do kondensatorów. Chcę poeksperymentować z takim buforem i sprawdzić jak zachowa sie w rożnych sytuacjach i czy przyda się takie rozwiązanie.

Re: 12v, 24v, 36v, 48v 60v, 72v ALL IN ONE

: 01 sie 2019, 17:56
autor: Jarek?
PYTANKO DO BARDZIEJ DOŚWIADCZONYCH KOLEGÓW

Sądzicie, że rozsądne bezie gdy nie dam w walizce BMSa? Napięcie i temperatura wnętrza będą na bieżąco wyświetlane po uruchomieniu baterii (kupiłem 200A) "hebel" jak w silosie atomowym Obrazek
Ładowanie będzie z zewnętrznej ładowarki modelarskiej z pierwszego zdjęcia.
Termometr jest z termostatem na przekaźnikach, więc jak zmieści sie to może dam wentylatorek do przepompowywania powietrza, gdyby zrobiło sie gorąco. NIe wiem, czy się to zmieści, ponieważ brakuje juz miejsca. Już wiem, ze następną walizka powinna być aluminiowa.

Re: 12v, 24v, 36v, 48v 60v, 72v ALL IN ONE

: 01 sie 2019, 19:27
autor: Dede
Jeśli większość urządzeń masz na 12V i przetwornica 3000W tez na 12V to wyjścia nie masz jak zrobić walizkę na 12V.

Teraz taka uwaga czy będziesz robił 4S czy 3S?
Bo przy 4S nie wszytkie przetwornice działają bo maja zabezpieczenie powyżej 15V
A przy 3S mamy odwrotnie przetwornica wyłączy wcześniej bo przy 11V juz alarm załącza nie które przetwornice.

Czesko określić co bedzie leprze 3S czy 4S dla przetwornicy napisz co to za przetwornica 3000W i jakie zakres napięcia spełnia

Re: 12v, 24v, 36v, 48v 60v, 72v ALL IN ONE

: 01 sie 2019, 19:50
autor: Dede
szwagier.gieldowy pisze:
01 sie 2019, 17:56
PYTANKO DO BARDZIEJ DOŚWIADCZONYCH KOLEGÓW

Sądzicie, że rozsądne bezie gdy nie dam w walizce BMSa? Napięcie i temperatura wnętrza będą na bieżąco wyświetlane po uruchomieniu baterii (kupiłem 200A)
Jeśli bedzie przetwornica 3000W na 12A to jest pobór prądu do 250A to BMS na taki prąd nie jest gabarytowe małe jak juz mówisz ze miejsca nie masz to walizka jest za mała na ten projekt.

Re: 12v, 24v, 36v, 48v 60v, 72v ALL IN ONE

: 01 sie 2019, 22:21
autor: Jarek?
Dede pisze:
01 sie 2019, 19:27
Teraz taka uwaga czy będziesz robił 4S czy 3S?
Bo przy 4S nie wszytkie przetwornice działają bo maja zabezpieczenie powyżej 15V
A przy 3S mamy odwrotnie przetwornica wyłączy wcześniej bo przy 11V juz alarm załącza nie które przetwornice.
Dzięki za zwrócenie mojej uwagi na ważna sprawę, ale już wcześniej sprawdziłem, że przetwornica dobrze pracuje na 3S (na 4S bałem się ją podłączyć). Po za tym praca na 3 S będzie swego rodzaju zabezpieczeniem dla akumulatorów, gdyż przetwornica prędzej przestanie działać niż niebezpiecznie obniży napięcie ogniw. Dlatego już podjąłem decyzje o 3S i kupiłem plastikowe ramki do baterii 3S5C (6 takich baterii 12v będzie)

Re: 12v, 24v, 36v, 48v 60v, 72v ALL IN ONE

: 01 sie 2019, 23:21
autor: Dede
szwagier.gieldowy pisze:
01 sie 2019, 22:21
Dede pisze:
01 sie 2019, 19:27
Teraz taka uwaga czy będziesz robił 4S czy 3S?
Bo przy 4S nie wszytkie przetwornice działają bo maja zabezpieczenie powyżej 15V
A przy 3S mamy odwrotnie przetwornica wyłączy wcześniej bo przy 11V juz alarm załącza nie które przetwornice.
Po za tym praca na 3 S będzie swego rodzaju zabezpieczeniem dla akumulatorów, gdyż przetwornica prędzej przestanie działać niż niebezpiecznie obniży napięcie ogniw.
Przy 90 sztuk ogniw 3S30P przy 3000W poboru mocy 250A to na jedne ogniwo przypada prąd 8,3A to nie jest tak źle jak ma sie dobre ogniwa.
Ale czas działania przetwornicy na max obciążeniu to bedzie tylko parę minut i szybko bedzie na przetwornicy poniżej 11V to wypada na ogniwo 3,66V to może wyłączyć przetwornice przy 50% pojemności akumulatora.

Jakie masz ogniwa?

Re: 12v, 24v, 36v, 48v 60v, 72v ALL IN ONE

: 02 sie 2019, 8:37
autor: Jarek?
Dzięki za zwrócenie uwagi cenną poradę ale tym razem to moja wina, gdyż nie precyzyjnie opisałem problem.
- Przetwornica 3000W ma w szczycie a ciągłej mocy jakieś 1500-2000W
- Jest sinusoidalna wiec wykorzystuję ja do zasilania silników indukcyjnych w domu i na wyjazdach (narzędzia)
- Podczas typowego campingu rzadko korzystam z większej mocy niż kilkaset W
- Przeważnie korzystam z agregatu walizkowego 800W, ale gdy potrzeba chwilowo większej mocy, lub na na kilkanaście minut to odpalam przetwornice.
- Dotychczas wystarczył mi akumulator rozruchowy 72Ah, wiec ta bateria powinna być doskonała.

Moje ogniwa to 2,6Ah niskopradowe.

Re: 12v, 24v, 36v, 48v 60v, 72v ALL IN ONE

: 02 sie 2019, 9:06
autor: Dede
Jak do 1500W to na jedne ogniwo okolicach 4,16A.

Wracając do przetwornicy step up to znalazłem cos takiego:
https://s.click.aliexpress.com/e/JQSzHiC

Jest to wersja wejściowa 30A to realnie przy 12V będzie do 360W tylko ze regulacja napięcia i prądu poteciometrem.

Re: 12v, 24v, 36v, 48v 60v, 72v ALL IN ONE

: 02 sie 2019, 9:35
autor: Jarek?
Fajna sprawa ta przetwornica! Spodobało mi się umieszczenie radiatora, gdyż odkręcę go, przykręcę przetwornicę do walizki z wcześniej przygotowana dziurą i na zewnątrz dam jakiś ładny, pasujacy stylistycznie, duży, czarny i płaski kształtownik aluminiowy, połączony z "producentami ciepła" za pomocą silikonowych grubych mat, termoprzewodzacych. Całe ciepło będzie wydalane na zewnątrz bez wentylatora

Re: 12v, 24v, 36v, 48v 60v, 72v ALL IN ONE

: 02 sie 2019, 15:17
autor: Dede
Coś wspomniałeś ze nie masz miejsca na BMS i możliwe ze nie będziesz zakładać to przetwornica ta 1500W ma funkcje UV kontrola niskiego napięcia, poteciometrem ustawić 10V i automatycznie wyłącza zasilanie i nie pozwala wyładowanie akumulatora.