Pomiar prędkości w silniku przekładniowym
-
- Nowicjusz
- Posty: 4
- Rejestracja: 30 kwie 2018, 15:49
- Lokalizacja: Lublin
Pomiar prędkości w silniku przekładniowym
Witam wszystkich
Szanowni Panowie od dłuższego czasu czerpię z tego forum wiedzę ale nie znalazłem odpowiedzi jak mierzyć w sposób ciągły prędkość w silniku przekładniowym. W momencie kiedy odpuszczam manetkę lub przestaję pedałować na wyświetlaczu prędkość spada do zera, jest to zapewne spowodowane zastosowaniem w tym silniku sprzęgła jednokierunkowego które powoduje że w momencie zaniku zasilania silnik przestaje się kręcić i nie ma sygnału z hali.
Jak można ominąć ten problem, jakiś czujnik zewnętrzny typu magnes jak przy licznikach rowerowych?
Tylko jak go podłączyć aby prędkość była na wyświetlaczu?
Wyświetlacz to KTLCD3 a sterownik to też coś z KT, nie pamiętam dokładnie modelu.
Szanowni Panowie od dłuższego czasu czerpię z tego forum wiedzę ale nie znalazłem odpowiedzi jak mierzyć w sposób ciągły prędkość w silniku przekładniowym. W momencie kiedy odpuszczam manetkę lub przestaję pedałować na wyświetlaczu prędkość spada do zera, jest to zapewne spowodowane zastosowaniem w tym silniku sprzęgła jednokierunkowego które powoduje że w momencie zaniku zasilania silnik przestaje się kręcić i nie ma sygnału z hali.
Jak można ominąć ten problem, jakiś czujnik zewnętrzny typu magnes jak przy licznikach rowerowych?
Tylko jak go podłączyć aby prędkość była na wyświetlaczu?
Wyświetlacz to KTLCD3 a sterownik to też coś z KT, nie pamiętam dokładnie modelu.
-
- Forumowicz
- Posty: 2083
- Rejestracja: 11 cze 2018, 5:19
- Lokalizacja: Ruda Śląska
Re: Pomiar prędkości w silniku przekładniowym
Nie znam na tych sterowniku ale według schematu kabli to biały jest odpowiedzialny za prędkość chyba.
Jeśli masz podłączony do hali to spróbuj podłączyć do czujnika z roweru sygnały impulsy do masy minusowej i powinno zadziałać.
Jeśli masz podłączony do hali to spróbuj podłączyć do czujnika z roweru sygnały impulsy do masy minusowej i powinno zadziałać.
-
- Forumowicz
- Posty: 525
- Rejestracja: 16 mar 2018, 14:41
- Lokalizacja: podkarpackie
Re: Pomiar prędkości w silniku przekładniowym
Zgadza się. Biały z tej wtyczki.
A jaki masz silnik? miałem w rękach kilka różnych i miały w sobie czujniki obrotu.
A jaki masz silnik? miałem w rękach kilka różnych i miały w sobie czujniki obrotu.
- Goliath
- Forumowicz
- Posty: 1320
- Rejestracja: 25 lut 2018, 1:02
- Lokalizacja: Izabelin-Dziekanówek
Re: Pomiar prędkości w silniku przekładniowym
@kielo - poczytaj wątek viewtopic.php?f=18&t=3463 tam coś jest wspomniane o rozwiązaniu Twojego problemu
- tatar
- Forumowicz
- Posty: 2556
- Rejestracja: 19 lut 2018, 12:42
- Lokalizacja: Warszawa
Re: Pomiar prędkości w silniku przekładniowym
viewtopic.php?f=18&t=3463 trzeba czasami poszukać na forum .
-
- Nowicjusz
- Posty: 4
- Rejestracja: 30 kwie 2018, 15:49
- Lokalizacja: Lublin
Re: Pomiar prędkości w silniku przekładniowym
Dziękuję za Wasze błyskawiczne odpowiedzi.
@slow ten silnik to jakiś 9continent , niestety nie ma na nim oznaczenia modelu jest tylko jakiś numer ale po wpisaniu go w google nic nie wyświetla na jego temat
@Goliath & tatar wątek czytałem ale tak naprawdę nic z niego nie jest mi pomocne, zmiana ustawień wyświetlacza zmienia tylko to że wskazanie prędkości jest tak jak napisałem w momencie zasilania silnika, albo nie ma go wcale.
A wpis tasa
Zastosuję sposób od @Dede, może nie upalę kontrolera
Jeszcze raz wielkie dzięki Panowie za odpowiedzi.
@slow ten silnik to jakiś 9continent , niestety nie ma na nim oznaczenia modelu jest tylko jakiś numer ale po wpisaniu go w google nic nie wyświetla na jego temat
@Goliath & tatar wątek czytałem ale tak naprawdę nic z niego nie jest mi pomocne, zmiana ustawień wyświetlacza zmienia tylko to że wskazanie prędkości jest tak jak napisałem w momencie zasilania silnika, albo nie ma go wcale.
A wpis tasa
niewiele mi rozjaśnił w moim pytaniu bo nie wiem gdzie się wpiąć i do czego.
Zastosuję sposób od @Dede, może nie upalę kontrolera
Jeszcze raz wielkie dzięki Panowie za odpowiedzi.
-
- Nowicjusz
- Posty: 4
- Rejestracja: 30 kwie 2018, 15:49
- Lokalizacja: Lublin
Re: Pomiar prędkości w silniku przekładniowym
Problem rozwiązany, aby zostało dla następnych:
-kupujemy najtańszy licznik przewodowy, taki za 9,99, wykorzystamy z niego tylko magnes na szprychę i czujnik
-przewody od czujnika podłączamy do kostki czujników halla, jeden przewód do masy(czarny przewód) drugi do przewodu sygnałowego(biały przewód) od strony sterownika, od strony silnika usuwamy pin w kostce
-wchodzimy w ustawienia na wyświetlaczu i zmieniamy parametr P2 na 1 czyli jeden impuls na jeden obrót koła
-jedziemy testować i cieszymy się stałym pomiarem prędkości w silniku przekładniowym
-kupujemy najtańszy licznik przewodowy, taki za 9,99, wykorzystamy z niego tylko magnes na szprychę i czujnik
-przewody od czujnika podłączamy do kostki czujników halla, jeden przewód do masy(czarny przewód) drugi do przewodu sygnałowego(biały przewód) od strony sterownika, od strony silnika usuwamy pin w kostce
-wchodzimy w ustawienia na wyświetlaczu i zmieniamy parametr P2 na 1 czyli jeden impuls na jeden obrót koła
-jedziemy testować i cieszymy się stałym pomiarem prędkości w silniku przekładniowym
- czndl
- Forumowicz
- Posty: 91
- Rejestracja: 23 lip 2019, 20:35
Re: Pomiar prędkości w silniku przekładniowym
Odgrzebuję temat: czy zamontowanie czujnika, który mierzy prędkość obrotową koła a nie samego silnika (która może być mniejsza po rozpędzeniu) nie spowoduje jakiś dziwnych rzeczy w sterowniku? Chodzi mi o to czy czujnik halla jest wykorzystywany przez sterownik do dobierania parametrów sterowania silnika czy nie jest mu obojętne czy mierzy prędkośc obrotową koła czy silnika?
Tak na logikę to wydaje mi się, że powinny być 2 czujniki halla w silnikach przekładniowych: pierwszy dla steroiwnika z informacją jak szybko obraca się silnika, drugi dla wyświetlacza, żeby znać prękość i liczyć przebiegi pojazdu.
Tak na logikę to wydaje mi się, że powinny być 2 czujniki halla w silnikach przekładniowych: pierwszy dla steroiwnika z informacją jak szybko obraca się silnika, drugi dla wyświetlacza, żeby znać prękość i liczyć przebiegi pojazdu.
-
- Forumowicz
- Posty: 267
- Rejestracja: 25 kwie 2018, 12:35
Re: Pomiar prędkości w silniku przekładniowym
czndl musisz przeredagować pierwsze zdanie, bo nie dokońca jest jasne co masz na myśli.
W silinikach masz od 3 do 6 czujników halla które pracują na ddzielnych pinach. Czujnik Halla mierzący RPM silnika to jeden hall który zasilanie pobiera z pozostałych czujników halla, a jeden pin z wyniku idzie na sygnał. W sterowniku musisz mieć właśnie pin do podłączenia sygnału.
Panowie wyżej piszą o czymś innym. Są silniki bez halla mierzącego prędkość i co trzeba zrobić by jednak lcd nie przekłamywał.
Silniki przekładniowe z Halami wprowadzasz to pulpitu obliczając Ratio, ale na to są inne wątki.
W silinikach masz od 3 do 6 czujników halla które pracują na ddzielnych pinach. Czujnik Halla mierzący RPM silnika to jeden hall który zasilanie pobiera z pozostałych czujników halla, a jeden pin z wyniku idzie na sygnał. W sterowniku musisz mieć właśnie pin do podłączenia sygnału.
Panowie wyżej piszą o czymś innym. Są silniki bez halla mierzącego prędkość i co trzeba zrobić by jednak lcd nie przekłamywał.
Silniki przekładniowe z Halami wprowadzasz to pulpitu obliczając Ratio, ale na to są inne wątki.
- czndl
- Forumowicz
- Posty: 91
- Rejestracja: 23 lip 2019, 20:35
Re: Pomiar prędkości w silniku przekładniowym
Muszę się jeszcze douczyć w tym temacie. Dzięki za odpowiedź, jak poczytam więcej i dalej nie będę miał probłem to będę pytał.
-
- Forumowicz
- Posty: 267
- Rejestracja: 25 kwie 2018, 12:35
Re: Pomiar prędkości w silniku przekładniowym
Hej kielo, Dede, próbowałem zmienić różne ustawienia w swoim przekładniowcu. Licznik zewnętrzny sprawił, że pokazuje raczej dobre wskazania (przy działającym silniku) ale w moim s866 nie mam opcji z LCD3/5 z ilością impulsów na jeden obrót. Macie jakiś pomysł jak to obejść. po puszczeniu manetki licznik prędkości pokazuje zero, koło się obraca.kielo pisze: ↑30 sie 2019, 10:37-kupujemy najtańszy licznik przewodowy, taki za 9,99, wykorzystamy z niego tylko magnes na szprychę i czujnik
-przewody od czujnika podłączamy do kostki czujników halla, jeden przewód do masy(czarny przewód) drugi do przewodu sygnałowego(biały przewód) od strony sterownika, od strony silnika usuwamy pin w kostce
Dla pozostałych, którzy tu trafią:
Na białym kablu wychodzącym z kontrolera jest 5V, na GND wiadomo:). Licznik zwykły z tego co widzę jest zwykłym kontraktronem, który rozłącza / załącza to napięcie.
-
- Nowicjusz
- Posty: 4
- Rejestracja: 30 kwie 2018, 15:49
- Lokalizacja: Lublin
Re: Pomiar prędkości w silniku przekładniowym
Witt, a podłączyłeś do kontrolera ten czujnik od zwykłego licznika???
-
- Forumowicz
- Posty: 267
- Rejestracja: 25 kwie 2018, 12:35
Re: Pomiar prędkości w silniku przekładniowym
Tak tak podłączyłem zgodnie z Waszymi sugestiami dodadkowo u mnie tylko ustawienie na 50% dostosowania speedu dało właściwe wskazania. Na pedelecach mówią o konieczności podpięcia do tego systemu PASa. Ale co ma PAS do tego skoro puszczę manetkę, przestanę pedałować i tak wskazania obrotów z silnika będą na zero. Idzie now dtswiss zaplotę przyokazji rozbiorę jeszcze raz silnik i zobaczę ile tam magnesów cewek siedzi
- florek
- Forumowicz
- Posty: 74
- Rejestracja: 11 sty 2019, 20:56
Re: Pomiar prędkości w silniku przekładniowym
odgrzebuję, w nexunowych sinusach kt biały przewód służy do pomiaru temp silnika ntc10, więc wpięcie się pod biały kabel z złączce nic nie da. sterownik kt który wcześniej miałem brał prędkość z czujnika a nie hall silnika był podlączony na płytce sterownika do pinu x5, czy ktoś już rozpracował czy da się mierzyć prędkość z nexunowymi sinusami kt nie za pomocą hall ?
- czndl
- Forumowicz
- Posty: 91
- Rejestracja: 23 lip 2019, 20:35
Re: Pomiar prędkości w silniku przekładniowym
Dzisiaj rozebrałem, swój sterownik, żeby do białego i czarnego przewodu z silnika wlutować licznik rowerowy i okazało się że w wiązce z silnika jest tylko 8 przewodów - nie ma białego.
Mój sterownik to:
A wiązka z silnika wygląda tak:
Widać grube przewody od faz silnika i 5 cienkich od czujników halla silnika. Jak widać na schmacie z początku tematu powinno być 6 przewodów w tym przewód od czujnika hall odpowiedzialnego za prędkość obrotową koła.
Ma ktoś pomysł gdzie wlutować przewody od licznika rowerowego? Zpoprzedniego postu kolegi wynika, że można by przylutować do x5 i masy
Mój sterownik to:
A wiązka z silnika wygląda tak:
Widać grube przewody od faz silnika i 5 cienkich od czujników halla silnika. Jak widać na schmacie z początku tematu powinno być 6 przewodów w tym przewód od czujnika hall odpowiedzialnego za prędkość obrotową koła.
Ma ktoś pomysł gdzie wlutować przewody od licznika rowerowego? Zpoprzedniego postu kolegi wynika, że można by przylutować do x5 i masy
- florek
- Forumowicz
- Posty: 74
- Rejestracja: 11 sty 2019, 20:56
Re: Pomiar prędkości w silniku przekładniowym
tak było w moim poprzednim sterowniku masa była masą od hall a biały sygnałowy był wlutowany w pole x5, ale nie wiem czy samo wlutowanie przewodu coś da , bo być może procesor sterownika nie zwraca uwagi na pole x5
- czndl
- Forumowicz
- Posty: 91
- Rejestracja: 23 lip 2019, 20:35
Re: Pomiar prędkości w silniku przekładniowym
Sprawdziłem dzisiaj przewodem połączenie GND z x5 i niestety nie zmienia się prędkość. Nie mam jeszcze czujnika rowerowego ale poprawcie mnie jeśli się mylę: tam jest zwykły kontaktron więc spokojnie do testów mogę łączyć przewodem 2 porty w sterowniku,
Parametr na wyświetlaczu odpowiedzialny za pomiar prędkości zmieniłam z domyślnego 0 na 1 (na 0 również nie mierzy prędkości).
Jeszcze jedna sprawa: zauważyłem na etykiecie mojego sterownika że parametr Speed set jest inny niż w przypadku większości sterowników jaki widziałem. Ja mam Hall sensor, przeważnie jest 1-4.2V. Wydaje mi się, że opcja z podpięcie czujnika z licznika rowerowego w przypadku takich sterowników jak mój nie może się udać.
Parametr na wyświetlaczu odpowiedzialny za pomiar prędkości zmieniłam z domyślnego 0 na 1 (na 0 również nie mierzy prędkości).
Jeszcze jedna sprawa: zauważyłem na etykiecie mojego sterownika że parametr Speed set jest inny niż w przypadku większości sterowników jaki widziałem. Ja mam Hall sensor, przeważnie jest 1-4.2V. Wydaje mi się, że opcja z podpięcie czujnika z licznika rowerowego w przypadku takich sterowników jak mój nie może się udać.
-
- Nowicjusz
- Posty: 4
- Rejestracja: 14 gru 2019, 22:00
Re: Pomiar prędkości w silniku przekładniowym
czndl czy rozwiązałeś ten problem, bo u mnie jest to samo. Silnik przekładniowy Bafang 500W/48V i podobny kontroler.
-
- Forumowicz
- Posty: 525
- Rejestracja: 16 mar 2018, 14:41
- Lokalizacja: podkarpackie
Re: Pomiar prędkości w silniku przekładniowym
czndl
1-4,2V bierze się właśnie z manetki na analogowym czujniku Halla.
Wiec wg mnie te 2 napisy oznaczają to samo
1-4,2V bierze się właśnie z manetki na analogowym czujniku Halla.
Wiec wg mnie te 2 napisy oznaczają to samo
-
- Nowicjusz
- Posty: 4
- Rejestracja: 14 gru 2019, 22:00
Re: Pomiar prędkości w silniku przekładniowym
Problem rozwiązałem. Nie doczytałem instrukcji wyświetlacza KT-LCD8H . Parametr P2 ustawiłem na 6 (mój silnik chyba tyle ma czujników) i prędkość wyświetlana jest prawidłowo, także wtedy gdy silnik nie pracuje. Pozdrawiam.
-
- Forumowicz
- Posty: 50
- Rejestracja: 19 lis 2019, 17:50
Re: Pomiar prędkości w silniku przekładniowym
P2: Ilość impulsów na 1 obrót koła
Domyślnie: 0 lub 1
Ile impulsów pomiaru prędkości przypada na 1 obrót koła, w większości konstrukcji ustawiamy:
– 0 (sterownik bierze wtedy prędkość z czujników halla)
– 1 (jeden impuls na 1 obrót koła)
Nie wiem co ci wyświetla tj. czy realną prędkość ale do jej wyświetlania potrzebny jest albo czujnik na kole wtedy ustawiamy P2=1 lub P2=0 gdy chcemy aby predkość była liczona z implulsów hallotronów ale do tego potrzebna jest prawidłowo podana wartość P1 tj. ilości magnesów ( w przekładniowych mnoży się go przeważnie x 3) . Jeśli jest ich np. 48 to po 48 impulsach z hallotronu sterownik zalicza jeden obrót koła i podaje jej wartość w zależności jaki jest podany rozmiar koła.
Domyślnie: 0 lub 1
Ile impulsów pomiaru prędkości przypada na 1 obrót koła, w większości konstrukcji ustawiamy:
– 0 (sterownik bierze wtedy prędkość z czujników halla)
– 1 (jeden impuls na 1 obrót koła)
Nie wiem co ci wyświetla tj. czy realną prędkość ale do jej wyświetlania potrzebny jest albo czujnik na kole wtedy ustawiamy P2=1 lub P2=0 gdy chcemy aby predkość była liczona z implulsów hallotronów ale do tego potrzebna jest prawidłowo podana wartość P1 tj. ilości magnesów ( w przekładniowych mnoży się go przeważnie x 3) . Jeśli jest ich np. 48 to po 48 impulsach z hallotronu sterownik zalicza jeden obrót koła i podaje jej wartość w zależności jaki jest podany rozmiar koła.
-
- Nowicjusz
- Posty: 4
- Rejestracja: 14 gru 2019, 22:00
Re: Pomiar prędkości w silniku przekładniowym
U mnie jest tak: P2 na 0 licznik w czasie jazdy pokazuje prędkość prawidłową (ale jeszcze sprawdzę z zewnętrznym licznikiem GPS), tylko wówczas gdy silnik pracuje. Jeśli przestaję pedałować i nie używam manetki wyświetlana jest wartość 0 km/h.
P2 na 1 - licznik wskazuje także w czasie gdy silnik nie pracuje, ale są to wartości nierealne (100 km/h) Parametr P2 mogę ustawić od 0 do 6 i właśnie przy 6 ta prędkość wydaje się miarodajna. W instrukcji rosyjskiej do mego wyświetlacza KT-LCD8H jest napisane (Zakres ustawienia parametru P2 jest ustawiony od 0 do 6.W rzeczywistości jest to liczba czujników prędkości zainstalowanych wewnątrz obudowy silnika).
Mój silnik to Bafang przekładniowy o symbolu RM G020.500.DC 12. Nigdzie nie mogę znaleźć ile ma on magnesów i czujników halotronowych, aby ustawić prawidłowy parametr P1. Mam ustawiony na 144
P2 na 1 - licznik wskazuje także w czasie gdy silnik nie pracuje, ale są to wartości nierealne (100 km/h) Parametr P2 mogę ustawić od 0 do 6 i właśnie przy 6 ta prędkość wydaje się miarodajna. W instrukcji rosyjskiej do mego wyświetlacza KT-LCD8H jest napisane (Zakres ustawienia parametru P2 jest ustawiony od 0 do 6.W rzeczywistości jest to liczba czujników prędkości zainstalowanych wewnątrz obudowy silnika).
Mój silnik to Bafang przekładniowy o symbolu RM G020.500.DC 12. Nigdzie nie mogę znaleźć ile ma on magnesów i czujników halotronowych, aby ustawić prawidłowy parametr P1. Mam ustawiony na 144
- cyklista
- Forumowicz
- Posty: 204
- Rejestracja: 27 maja 2019, 11:14
- Lokalizacja: Rzeszów, gg:7481912
Re: Pomiar prędkości w silniku przekładniowym
Ja u mnie teoretycznie powinienem ustawić 160 ale ustawienie ilości magnesów na 80 daje mi dopiero poprawna wartość prędkości z hali zgodna z gps, wiec jak ci silnik w czasie jazdy pokazuje dobrze to pewnie ilość magnesów jest wpisana dobrze, a jak ma odchyłkę to zmień ilość magnesów tak żeby odchyłka zniknęła
- cyklista
- Forumowicz
- Posty: 204
- Rejestracja: 27 maja 2019, 11:14
- Lokalizacja: Rzeszów, gg:7481912
Re: Pomiar prędkości w silniku przekładniowym
i udało się dolutowac biały kabelek i działa czy nie?czndl pisze: ↑02 lis 2019, 20:26Dzisiaj rozebrałem, swój sterownik, żeby do białego i czarnego przewodu z silnika wlutować licznik rowerowy i okazało się że w wiązce z silnika jest tylko 8 przewodów - nie ma białego.
Mój sterownik to:
A wiązka z silnika wygląda tak:
Widać grube przewody od faz silnika i 5 cienkich od czujników halla silnika. Jak widać na schmacie z początku tematu powinno być 6 przewodów w tym przewód od czujnika hall odpowiedzialnego za prędkość obrotową koła.
Ma ktoś pomysł gdzie wlutować przewody od licznika rowerowego? Zpoprzedniego postu kolegi wynika, że można by przylutować do x5 i masy
- czndl
- Forumowicz
- Posty: 91
- Rejestracja: 23 lip 2019, 20:35
Re: Pomiar prędkości w silniku przekładniowym
Niestety dolutowanie przewodu w żadne miejsce nic nie dało, sprawdzałem kilka miejsc, podpinałem nawet czujnik Halla z passa. Okazało się, że moja wersja sterownika jest stara i nie obsługuje dodatkowego czujnika prędkości z silnika. Zmieniłem sterownik na sinusa nowszy model i prędkość jest wyświetlana bez zarzutu