Zimne luty/iskrzenie stacyjki i niebezpieczeństwa z tym związane

Tematy związane z wszelką instalacją elektryczną w konwersjach rowerów
miki
Forumowicz
Posty: 1414
Rejestracja: 14 gru 2019, 11:46

Re: Zimne luty/iskrzenie stacyjki i niebezpieczeństwa z tym związane

Post autor: miki »

WojtekErnest pisze:
29 maja 2020, 19:55
miki pisze:
29 maja 2020, 18:04

A co to za sygnał sterujący? Kilka-kilkanaście miliamperów?
Sygnal sterujacy patrz opis na schemacie. Nie chodzi o kilka mA ale o to że jest to rodzaj anteny przy duzej rezystancji wejscia bramki mosfeta. Jesli to polaczenie będzie długości kilkadziesiąt cm, w otoczeniu metalowej nieuziemionej ramy no to odbiór pasożytniczego sygnalu, który może wzbudzić nie jest wykluczony.
No ok, kupuję ten argument. W takim razie jeszcze para słuchawek i można łapać RWE :-)
Awatar użytkownika
WojtekErnest
Forumowicz
Posty: 3338
Rejestracja: 02 maja 2017, 20:52
Lokalizacja: Warszawa

Re: Zimne luty/iskrzenie stacyjki i niebezpieczeństwa z tym związane

Post autor: WojtekErnest »

Radzę jeszcze przeanalizować sytuację gdy ktoś użyje tego ukladu do sterownika z regenem, gdy jest duży prad zwrotny, czyli o odwrotnej polaryzacji.....
Wcześniej : Pomógł 69 razy, postów 3,2+ tys. - wiadomo gdzie ...:-)
Dede
Forumowicz
Posty: 2089
Rejestracja: 11 cze 2018, 5:19
Lokalizacja: Ruda Śląska

Re: Zimne luty/iskrzenie stacyjki i niebezpieczeństwa z tym związane

Post autor: Dede »

WojtekErnest pisze:
31 maja 2020, 2:12
Radzę jeszcze przeanalizować sytuację gdy ktoś użyje tego ukladu do sterownika z regenem, gdy jest duży prad zwrotny, czyli o odwrotnej polaryzacji.....
Chodzi o moduł mosfet Tobie?

Dla czego mamy brać na wagę odwrotnej polaryzacji można wyjaśnić?

Moduł ma na żądanie tylko jednym kierunku przypuszczać prąd dla sterowania załączenia urządzeń co nie płynie tam prąd wsteczny i nie odwrotnej polaryzacji.
Moduł mosfet nie jest stworzony dla zasilania sterownika głównego plusa z akumulatora gdzie płynie prąd dwie strony.
Awatar użytkownika
tas
Administrator
Posty: 3000
Rejestracja: 27 kwie 2017, 15:10
Lokalizacja: Żywiec
Kontakt:

Re: Zimne luty/iskrzenie stacyjki i niebezpieczeństwa z tym związane

Post autor: tas »

Dede a miałbyś chwile, żeby w eaglu zrobić mały moduł pcb żeby każdy mógł to sobie zamówić w prototypowni pcb?
Silniki, sterowniki, BMSy: https://nexun.pl tel: +48 33 50 00 105
Tanie ogniwa: https://e-foton.pl
----------------------
Mój blog o rowerach elektrycznych: http://ebike.nexun.pl
miki
Forumowicz
Posty: 1414
Rejestracja: 14 gru 2019, 11:46

Re: Zimne luty/iskrzenie stacyjki i niebezpieczeństwa z tym związane

Post autor: miki »

tas pisze:
31 maja 2020, 8:48
Dede a miałbyś chwile, żeby w eaglu zrobić mały moduł pcb żeby każdy mógł to sobie zamówić w prototypowni pcb?
To w końcu który schemat jest ostateczny? Mogę wyrzeźbić PCB w Kicad.
Dede
Forumowicz
Posty: 2089
Rejestracja: 11 cze 2018, 5:19
Lokalizacja: Ruda Śląska

Re: Zimne luty/iskrzenie stacyjki i niebezpieczeństwa z tym związane

Post autor: Dede »

miki pisze:
31 maja 2020, 9:14
tas pisze:
31 maja 2020, 8:48
Dede a miałbyś chwile, żeby w eaglu zrobić mały moduł pcb żeby każdy mógł to sobie zamówić w prototypowni pcb?


To w końcu który schemat jest ostateczny? Mogę wyrzeźbić PCB w Kicad.
Fajnie by było zaprojektować wersję na podzespołach SMD to by zmniejszyło wymiary płytki PCB

Lista części:
Infineon (IRF) IRF5210STRLPBF
Tranzystor: P-MOSFET; 100V; 40A; 3,8W; D2PAK
R1 SMD 1206; 1,8kΩ; 0,25W
R2 SMD; 2512; 4,7kΩ 2W
R3 SMD 1206; 100Ω; 0,25W
C1 SMD 1206; 470nF
D1 Dioda: Zenera; 1W; 15V; SMD
Bezpiecznik: topikowy; zwłoczny; 3A; 125VAC; 125VDC; SMD 2410
Załączniki
20200529_165656.jpg
Ostatnio zmieniony 31 maja 2020, 12:09 przez Dede, łącznie zmieniany 1 raz.
miki
Forumowicz
Posty: 1414
Rejestracja: 14 gru 2019, 11:46

Re: Zimne luty/iskrzenie stacyjki i niebezpieczeństwa z tym związane

Post autor: miki »

Ok, w tygodniu się tym zajmę. Jeszcze musimy określić, jakie złącza stosujemy. Wystarczą pad'y SMD do podlutowania przewodów? Czy R1, R3, C1 mogą mieć rozmiar 0603? Chodzi o łatwość lutowania, czy o moce z tym 1206? Myślałeś o bezpieczniku polimerowym? Zastosowanie lutowanego bezpiecznika topikowego powoduje, że kiedy zadziała podczas jazdy, nie jesteśmy tego w stanie szybko wymienić. A polimerowy sam się "naprawi". W przypadku wystąpienia chwilowych przeciążeń to ma sens. Jakiś konkretny tranzystor? THT, SMD, z radiatorem, czy bez?
Dede
Forumowicz
Posty: 2089
Rejestracja: 11 cze 2018, 5:19
Lokalizacja: Ruda Śląska

Re: Zimne luty/iskrzenie stacyjki i niebezpieczeństwa z tym związane

Post autor: Dede »

Mosfet znalazłem wersji SMD jeszcze leprzy parametry od IRF9540N
Infineon (IRF) IRF5210STRLPBF
Tranzystor: P-MOSFET; unipolarny; 100V; 40A; 3,8W; D2PAK

R1, R3, C1 mogą mieć rozmiar 0603 ale dla R1 moc 200mW dla R3 100mW

Co do bezpiecznika bardziej myślałem o jednorazowym z powodu zwarcia ma zadziałać jednorazowo to będzie znak ze należy cos naprawić a nie zatuszować usterkę.
Po ustaleniu zwarcia np. spalona przetwornica lub inne urządzenie które powoduje zwarcie należy wymienić pierwszej kolejności, puzniej wymienić bezpiecznik modułu mosfet.
Bezpiecznik można zastosować na podstawce są wersję bez lutowania wymienne bezpieczniki.

Jesli tam będzie bezpiecznik polimerowym to będzie ukrywać zwarcie lub obciążenia, jeśli będzie przetwornica i sterownik pod jednym przewodzie do takiego bezpiecznika i będą spadki napięcia przez zwarcie i ponowne odzyskanie prądu to może uszkodzić sterownik lub przetwornice trakcie jazdy.

Jestem za jednorazowym jak zadziała należy podjąć ustaleniu zwarcia lub obciążenia.
Załączniki
20200531_131509.jpg
miki
Forumowicz
Posty: 1414
Rejestracja: 14 gru 2019, 11:46

Re: Zimne luty/iskrzenie stacyjki i niebezpieczeństwa z tym związane

Post autor: miki »

Dede pisze:
31 maja 2020, 12:46
R1, R3, C1 mogą mieć rozmiar 0603 ale dla R1 moc 200mW dla R3 100mW

Jesli tam będzie bezpiecznik polimerowym to będzie ukrywać zwarcie lub obciążenia, jeśli będzie przetwornica i sterownik pod jednym przewodzie do takiego bezpiecznika i będą spadki napięcia przez zwarcie i ponowne odzyskanie prądu to może uszkodzić sterownik lub przetwornice trakcie jazdy.
Dobra, bezpiecznik zostawimy topikowy, przekonałeś mnie. Masz jakąś notę katalogową takiego bezpiecznika, albo może nawet gniazda bezpiecznika? W TEM znalazłem coś takiego, ale dać tyle grosza za bezpiecznik to przestępstwo:

https://www.tme.eu/pl/details/0154003.d ... ittelfuse/

Sam bezpiecznik, bez podstawki:

https://www.tme.eu/pl/details/bsmd-t3.0 ... /158000-3/

W THT mamy coś takiego:

https://www.tme.eu/pl/details/372131504 ... ittelfuse/

Rezystor 0603 ma moc nominalną 63mW, 0805 - 100mW, 1206 - 250mW. Więc zostawmy rozmiar 1206.

Ten tranzystor chyba nie wymaga radiatora? 3A to dla niego raczej nikły prąd.

Co do rezystora 2W, w TME znalazłem coś takiego:
Rezystor: ROYAL OHM, SMD 2512, 4,7kΩ, 2W, ±1% - 1,79zł za sztukę, minimalny zakup 10 szt. plus koszt wysyłki. Razem wyjdzie prawie 40zł. Może lepiej dać równolegle 8 x 39k 250mW 1206 - (wyjdzie 4k88/2W) to są dostępne i tanie rezystory... W zasadzie można dać np. 4 pad'y i montować po dwa na "kanapkę". Co o tym sądzisz?

No chyba, że ktoś z forum zechce zrobić serię gotowych modułów, wtedy zostajemy przy tym rezystorze 2W.
Ostatnio zmieniony 31 maja 2020, 18:19 przez miki, łącznie zmieniany 1 raz.
Dede
Forumowicz
Posty: 2089
Rejestracja: 11 cze 2018, 5:19
Lokalizacja: Ruda Śląska

Re: Zimne luty/iskrzenie stacyjki i niebezpieczeństwa z tym związane

Post autor: Dede »

Jedna sztuka produkcji PCB i zakup dla jednego modułu czesci tanio nie będzie.

Ktoś chętny na produkcję masową ?

Dużo chętnych będzie chciało juz gotowy produkt szczególnie ze nie wszyscy znają sie na elektronice i samemu zrobienie według schematu.

Ja nie planuje produkcji na skalę masową z powodu więcej czasu przebywam po za granicami Polski

Co do bezpiecznika to zakup 50/100 sztuk na ali opłaca kupic
https://a.aliexpress.com/_BffjEQyF
https://a.aliexpress.com/_dURxYOJ
Z Polski:
https://www.tme.eu/pl/details/bsmd-t3.0 ... /158000-3/

Lub inna seria smd
https://www.tme.eu/pl/details/0031.7701 ... /schurter/
https://www.tme.eu/pl/details/3404.0118 ... /schurter/
miki
Forumowicz
Posty: 1414
Rejestracja: 14 gru 2019, 11:46

Re: Zimne luty/iskrzenie stacyjki i niebezpieczeństwa z tym związane

Post autor: miki »

Dede pisze:
31 maja 2020, 15:10
Jedna sztuka produkcji PCB i zakup dla jednego modułu czesci tanio nie będzie.
Ktoś chętny na produkcję masową ?
Jedną sztukę to lepiej sobie wytrawić, dobry projekt PCB ułatwi proste trawienie i lutowanie. Co do masowej produkcji, jestem raczej sceptykiem. To są wąskie, specjalistyczne nisze rynku. Ale projekt zrobić można, każdy sobie podejmie decyzję, czy chce robić fabryczne PCB. A może na forum się skrzykniemy i będzie kilkadziesiąt chętnych osób, wtedy już warto robić to profesjonalnie. Na własne potrzeby na pewno zrobiłbym domową techniką termotransferu.
Dede
Forumowicz
Posty: 2089
Rejestracja: 11 cze 2018, 5:19
Lokalizacja: Ruda Śląska

Re: Zimne luty/iskrzenie stacyjki i niebezpieczeństwa z tym związane

Post autor: Dede »

Albo najprościej płytka uniwersalna.
Projekt bardzo prosty do zrobienia samemu na płycie uniwersalnej jak na foto
Załączniki
20200531_193422.jpg
miki
Forumowicz
Posty: 1414
Rejestracja: 14 gru 2019, 11:46

Re: Zimne luty/iskrzenie stacyjki i niebezpieczeństwa z tym związane

Post autor: miki »

Dede pisze:
31 maja 2020, 19:34
Albo najprościej płytka uniwersalna.
Projekt bardzo prosty do zrobienia samemu na płycie uniwersalnej jak na foto
Jakoś nie lubię tych płytek, one są dobre na etapie doświadczalnym, ale potem warto zrobić docelowy moduł.

Możesz odpowiedzieć na moje pytania (powyżej)?
miki
Forumowicz
Posty: 1414
Rejestracja: 14 gru 2019, 11:46

Re: Zimne luty/iskrzenie stacyjki i niebezpieczeństwa z tym związane

Post autor: miki »

Sprawdź, czy się gdzieś nie "walnąłem" w schemacie, szczególnie przy IRF'ie. Wszelkie sugestie mile widziane.
Iskra_02.jpg
A może dorzucić tu jeszcze wejście i wyjście masy oraz zrobić legalne gniazdo na wtyk od stacyjki? Czy to lepiej zrobić bezpośrednio na przewodach?
Ostatnio zmieniony 01 cze 2020, 11:25 przez miki, łącznie zmieniany 2 razy.
Awatar użytkownika
tas
Administrator
Posty: 3000
Rejestracja: 27 kwie 2017, 15:10
Lokalizacja: Żywiec
Kontakt:

Re: Zimne luty/iskrzenie stacyjki i niebezpieczeństwa z tym związane

Post autor: tas »

lepiej na przewodach bo później cały moduł można włożyć w wiesza koszulkę termo
Silniki, sterowniki, BMSy: https://nexun.pl tel: +48 33 50 00 105
Tanie ogniwa: https://e-foton.pl
----------------------
Mój blog o rowerach elektrycznych: http://ebike.nexun.pl
Dede
Forumowicz
Posty: 2089
Rejestracja: 11 cze 2018, 5:19
Lokalizacja: Ruda Śląska

Re: Zimne luty/iskrzenie stacyjki i niebezpieczeństwa z tym związane

Post autor: Dede »

miki pisze:
31 maja 2020, 22:28


Możesz odpowiedzieć na moje pytania (powyżej)?
Mosfet IRF9540N nie potrzebuje radiatora do 2,5A przy 3A trochę sie nagrzewa.
IRF5210STRLPBF ma mniejszą rezystację od IRF9540N co powinno działać bez radiatora nawet do 4A tylko ktoś musi sprawdzić bo nie testowałem IRF5210STRLPBF

Co do rezystora R2 to zrób gniado uniwersalne tak zeby pasowało smd SMD 2512 2W lub 8 sztuk smd 1206 po 39K na kanapkę.

Jeśli zmienimy rezystor R2 na wartość 2,5K to można wykorzystać do akumulatora na napięcie od 24V do 60V
Jeśli ma działać do 60V wersja to można zamienić na inny model mosfeta co przełoży na sprawność prądu.

Wersja można zbudować zależności od wartości R2 i mosfetu co przełoży na uniwersalność projektu zależności od podzespołów a płytka PCB będzie jedna.
Ostatnio zmieniony 01 cze 2020, 12:49 przez Dede, łącznie zmieniany 2 razy.
Awatar użytkownika
Sławek
Forumowicz
Posty: 53
Rejestracja: 08 mar 2020, 9:47

Re: Zimne luty/iskrzenie stacyjki i niebezpieczeństwa z tym związane

Post autor: Sławek »

IRF9540 ma Rdson = 0,2ohm, czyli przy prądzie 2,5A wydzielona moc równa się 2,5 * 2,5 * 0,2 = 1,25W więc to jest ok, przy 3A = 1,8W, czyli potrzebny mały radiator.

P{ozdr
Dede
Forumowicz
Posty: 2089
Rejestracja: 11 cze 2018, 5:19
Lokalizacja: Ruda Śląska

Re: Zimne luty/iskrzenie stacyjki i niebezpieczeństwa z tym związane

Post autor: Dede »

miki pisze:
01 cze 2020, 0:04
Sprawdź, czy się gdzieś nie "walnąłem" w schemacie, szczególnie przy IRF'ie. Wszelkie sugestie mile widziane.
Schemat jest dobry tylko szkoda ze numerowanie rezystorów jest zamienione.
To teraz mogą byc problemy sie dogadać zależności kto na jaki wersję schematu ogląda.
Sławek pisze:
01 cze 2020, 10:20
IRF9540 ma Rdson = 0,2ohm, czyli przy prądzie 2,5A wydzielona moc równa się 2,5 * 2,5 * 0,2 = 1,25W więc to jest ok, przy 3A = 1,8W, czyli potrzebny mały radiator.

P{ozdr
Dogładnie dla IRF5210STRLPBF ma Rdson = 0,06ohm, czyli przy prądzie 4,5A wydzielona moc równa sie 4,5 * 4,5 * 0.06 =1,2W
Zastosowane IRF5210STRLPBF można zastosować bezpiecznik 4~5A
Przy 20S akumulatora napięcie 74V przy 4,5A moc sterująca aż 333W to bardzo dużo. Co można podłączyć 3 przetwornice o mocy 111W i pobierać moc ciągłym na maxa.
miki
Forumowicz
Posty: 1414
Rejestracja: 14 gru 2019, 11:46

Re: Zimne luty/iskrzenie stacyjki i niebezpieczeństwa z tym związane

Post autor: miki »

Dede pisze:
01 cze 2020, 10:49
Schemat jest dobry tylko szkoda ze numerowanie rezystorów jest zamienione.
Poprawiłem numerację rezystorów.

Co do IRF zdecydujcie się, ma być THT, czy SMD?
tas pisze:
01 cze 2020, 8:17
lepiej na przewodach bo później cały moduł można włożyć w wiesza koszulkę termo
Czyli nie dodaję nic do schematu.
Dede pisze:
01 cze 2020, 10:12
Co do rezystora R1 to zrób gniado uniwersalne tak zeby pasowało smd SMD 2512 2W lub 8 sztuk smd 1206 po 39K na kanapkę.

Jeśli zmienimy rezystor R1 na wartość 2,5K to można wykorzystać do akumulatora na napięcie od 24V do 60V
Jeśli ma działać do 60V wersja to można zamienić na inny model mosfeta co przełoży na sprawność prądu.
Wersja można zbudować zależności od wartości R1 i mosfetu co przełoży na uniwersalność projektu zależności od podzespołów a płytka PCB będzie jedna.
Dobrze, czyli wiadomo jak rozwiązujemy montaż rezystora mocy. Teraz jeszcze poproszę o szczegóły odnośnie tej wersji 24-60V (wartości rezystorów i typ tranzystora). Generalnie jak najwięcej szczegółów, żeby zrobić raz i nie poprawiać potem co tydzień.
Dede
Forumowicz
Posty: 2089
Rejestracja: 11 cze 2018, 5:19
Lokalizacja: Ruda Śląska

Re: Zimne luty/iskrzenie stacyjki i niebezpieczeństwa z tym związane

Post autor: Dede »

miki pisze:
01 cze 2020, 11:26

Co do IRF zdecydujcie się, ma być THT, czy SMD?
Zastanawiam czy nie zrobić uniwersalne żeby było możliwość montażu THT lub SMD d2pak zależności od dostępnej wersji mosfetu.
miki pisze:
01 cze 2020, 11:26
Teraz jeszcze poproszę o szczegóły odnośnie tej wersji 24-60V (wartości rezystorów i typ tranzystora). Generalnie jak najwięcej szczegółów, żeby zrobić raz i nie poprawiać potem co tydzień.
Jeśli gniazdo dla mosfeta będzie uniwersalne SMD d2pak i THT to zrobimy adnotacje dla jakiej wersji napięcia użyć elementów

Za nie długo napisze listę z adnotacją jaka wersja na jakich elementach.
Awatar użytkownika
Sławek
Forumowicz
Posty: 53
Rejestracja: 08 mar 2020, 9:47

Re: Zimne luty/iskrzenie stacyjki i niebezpieczeństwa z tym związane

Post autor: Sławek »

Panowie,

Nie wiem czy jest sens bawić się w urządzenia pośrednie, lepiej moim zdaniem zrobić ten układ https://github.com/msglazer/Anti-Spark_Switch
Nie obciąża styków stacyjki i nie potrzeba grzejnika w postaci rezystora.

Mam praktycznie gotowy projekt płytki, użyłem mosfetów IRFS7730 które są na wyższe napięcie.

Zaletą tego układu jest beziskrowe podłączanie wtyków oraz działa jako switch sterowany stacyjką. Wszystkie urządzenia typu przetwornice itp. wystarczy podpiąć na wyjściu i po problemie. Może być wersja z bezpiecznikiem lub bez.

Dodatkowo, na swojej plytce dałem ACS770 to pomiaru prądu na hall, więc nie trzeba bocznika, obniżającego napięcie.

Pozdr
Dede
Forumowicz
Posty: 2089
Rejestracja: 11 cze 2018, 5:19
Lokalizacja: Ruda Śląska

Re: Zimne luty/iskrzenie stacyjki i niebezpieczeństwa z tym związane

Post autor: Dede »

Sławek pisze:
01 cze 2020, 13:47
Panowie,

Nie wiem czy jest sens bawić się w urządzenia pośrednie, lepiej moim zdaniem zrobić ten układ https://github.com/msglazer/Anti-Spark_Switch
Nie obciąża styków stacyjki i nie potrzeba grzejnika w postaci rezystora.
Pozdr
Fajny schemat ale nie przydatny bo steruje minusem akumulatora a nie plusem.

Dla naszego zapotrzebowania potrzebujemy włączanie i wyłączanie plusa z akumulatora.
Awatar użytkownika
Sławek
Forumowicz
Posty: 53
Rejestracja: 08 mar 2020, 9:47

Re: Zimne luty/iskrzenie stacyjki i niebezpieczeństwa z tym związane

Post autor: Sławek »

A jakie to ma znaczenie ? montujesz pomiędzy BMS a resztę urządzeń, i nie ma znaczenia czy odłączasz plus czy minus, przecież np. BMS ma rozłączany minus i to Ci nie przeszkadza ? Plus czy minus to tylko kwestia umowna.

Pozdr
Awatar użytkownika
tas
Administrator
Posty: 3000
Rejestracja: 27 kwie 2017, 15:10
Lokalizacja: Żywiec
Kontakt:

Re: Zimne luty/iskrzenie stacyjki i niebezpieczeństwa z tym związane

Post autor: tas »

stacyjka jest sterowana plusem
Silniki, sterowniki, BMSy: https://nexun.pl tel: +48 33 50 00 105
Tanie ogniwa: https://e-foton.pl
----------------------
Mój blog o rowerach elektrycznych: http://ebike.nexun.pl
Dede
Forumowicz
Posty: 2089
Rejestracja: 11 cze 2018, 5:19
Lokalizacja: Ruda Śląska

Re: Zimne luty/iskrzenie stacyjki i niebezpieczeństwa z tym związane

Post autor: Dede »

Sławek pisze:
01 cze 2020, 19:03
A jakie to ma znaczenie ? montujesz pomiędzy BMS a resztę urządzeń, i nie ma znaczenia czy odłączasz plus czy minus, przecież np. BMS ma rozłączany minus i to Ci nie przeszkadza ? Plus czy minus to tylko kwestia umowna.

Pozdr
Jest i to duże ma znaczenie idzie spalić sobie sterownik sabvotona a dokładnie wejście sygnałowe regenu i spalenia procesora.

Jest dużo osób co regen (hamulce) załącza przez przetwornice step down 12V plusowy sygnał idzie do manetki po naciśnięciu idzie sygnał do sabvotona i załącza regen hamulcowe

Chciałem zauważyć ze odpięcie minusa od przetwornicy step down pojawia sie sygnał wyjściowy plus z akumulatora wiec nie 12V tylko prawie 92V przy naładowanym akumulatora 22S.
Wiec jest duza możliwość uszkodzenia sterownika wejścia sterowania regenu tam gdzie powinno być 12V a nie pełne napięcie akumulatora.

Nie będę proponować rozwiozania co idzie spalić sterownik i nie jest dobrym pomysłem odłączyć minusa na przetwornicy.

Sytuacja by była inna jeśli zastosowane byłyby przetwornice impulsowe na transformatorach zamiast modułu step down, co po wyłączeniu minusa nie pojawi sie plusowy sygnał z wyjściu z akumulatora.

Więc zostaje tylko moduł co wyłącza i załącza plus z akumulatora.

A co do BMSa który rozłącza minus mnie nie przeszkadza byś zauważył ze rozłącza minusa sterownika i przetworniczy to praktycznie wszedzie będzie napięcie plusowe z akumulatora i nie mozliwe zeby był potencjał różnica napięcia na sygnału do sterownika regenu od przetwornicy.

Więc BMS moze wyłączyć minusa dwa urządzenia sterownika i przetwornicy ale nie moze dość to sytuacji ze sterownik ma sygnał z akumulatora minusowy a przetwornica ma wyłączony podeciał minusowy.
Załączniki
20200601_200152.jpg
miki
Forumowicz
Posty: 1414
Rejestracja: 14 gru 2019, 11:46

Re: Zimne luty/iskrzenie stacyjki i niebezpieczeństwa z tym związane

Post autor: miki »

Dede pisze:
01 cze 2020, 13:22
Zastanawiam czy nie zrobić uniwersalne żeby było możliwość montażu THT lub SMD d2pak zależności od dostępnej wersji mosfetu. Jeśli gniazdo dla mosfeta będzie uniwersalne SMD d2pak i THT to zrobimy adnotacje dla jakiej wersji napięcia użyć elementów. Za nie długo napisze listę z adnotacją jaka wersja na jakich elementach.
Ok, to spokojnie czekam na konkretne dane.
Dede
Forumowicz
Posty: 2089
Rejestracja: 11 cze 2018, 5:19
Lokalizacja: Ruda Śląska

Re: Zimne luty/iskrzenie stacyjki i niebezpieczeństwa z tym związane

Post autor: Dede »

Wartości rezystora R2 zależności od napięcia akumulatora i mocy rezystora.
2,2K od 20V, do 40V 0,5W, do 55V 1W, do 65V 2W
3,3k od 25V, do 45V 0,5W, do 60V 1W, do 80V 2W
3,9k od 28V, do 50V 0,5W, do 65V 1W, do 85V 2W
4,7k od 32V, do 55V 0,5W, do 70V 1W, do 95V 2W
6,2k od 40V, do 60V 0,5W, do 75V 1W, do 100V 2W
6,8k od 43V, do 65V 0,5W, do 80V 1W, do 100V 2W
8,2k od 50V, do 70V 0,5W, do 85V 1W, do 100V 2W
10k od 59V, do 75V 0,5W, do 90V 1W, do 100V 2W
12k od 69V, do 80V 0,5W, do 95V 1W, do 100V 2W

Dla akumulatora 20S optymalnie pasuje rezystor 8,2k 1W
Sterowanie od 5mA do 8,5mA

Moja wersja testowa płytki zbudowane dostępnych części jakie miałem.
Dodałem sobie kontrolke led kiedy jest moduł załączony.
Jak sie postaramy to idzie wykonać moduł wielkości złotówki jeśli będzie płytka dwustronna i części smd.
Załączniki
20200604_105923_copy_1512x2016.jpg
miki
Forumowicz
Posty: 1414
Rejestracja: 14 gru 2019, 11:46

Re: Zimne luty/iskrzenie stacyjki i niebezpieczeństwa z tym związane

Post autor: miki »

Pierwszy zarys jednostronnego PCB w wersji w R2 o mocy 2W, ścieżki i elementy SMT na górnej warstwie płytki (Top). Muszę jeszcze sprawdzić pad'y pod bezpiecznik, ale ogólny plan widać. Takie coś spokojnie można wykonać termotransferem w domu. Czekam na sugestie.
iskra_top.jpg
iskra_ele.jpg
Co można dodać? Na przykład przelotki do warstwy Botom, aby powiększyć powierzchnię radiatora dla MOSFET'a. Oczywiście dwustronne PCB będzie nieco droższe w wykonaniu. Wydaje mi się, że można trochę zmniejszyć powierzchnię termalną pod tranzystorem, to kolejne mm kwadratowe do "urwania".

W wersji 32-55V z R2 = 4k7/0.5W pad'y pod ten rezystor będą miały rozmiar R1206, w to pole wlutujemy na "kanapkę" 2 rezystory 10k. W wersji do 70V ta "kanapka" może się składać z 4 rezystorów R1206 20k - to też da się spokojnie zrobić. Tym sposobem załatwimy zakres napięć 32-70V jedną płytką.

Myślę, że warto też podać typy tanich i dobrych P-MOSFET dla kilku głównych napięć, wtedy nie będzie niedomówień.
miki
Forumowicz
Posty: 1414
Rejestracja: 14 gru 2019, 11:46

Re: Zimne luty/iskrzenie stacyjki i niebezpieczeństwa z tym związane

Post autor: miki »

I pierwszy szkic uniwersalnej płytki dwustronnej. Mamy tu 4 pad'y pod różne kombinacje R2, można tu zamontować od 1 do 8 rezystorów o rozmiarze R1206, co pokrywa nam cały zakres napięć.
iskra_uni_01.jpg
iskra_uni_02.jpg
iskra_uni_03.jpg
iskra_uni_04.jpg
iskra_uni_05.jpg
iskra_uni_06.jpg
Dede
Forumowicz
Posty: 2089
Rejestracja: 11 cze 2018, 5:19
Lokalizacja: Ruda Śląska

Re: Zimne luty/iskrzenie stacyjki i niebezpieczeństwa z tym związane

Post autor: Dede »

PCB mi sie podoba małe wymiary i łatwość samemu zrobieniu płytki domu.

Mosfety z kanałem P-channel są mało popularne i za bardzo nie ma co wybierać z oferty.

IRF5210STRLPBF 100V
IRF9540 100V

IRF5305 55V
IRF5305PBF 55V
IRF4905 55V
IRF4905LPBF 55V


Dla kolegi robią sterowanie z stacyjki plusem zamiast minusa z akumulatora, czy ktoś jest jeszcze zainteresowany sterowanie z stacyjki plusem z akumulatora?
miki
Forumowicz
Posty: 1414
Rejestracja: 14 gru 2019, 11:46

Re: Zimne luty/iskrzenie stacyjki i niebezpieczeństwa z tym związane

Post autor: miki »

Dede pisze:
07 cze 2020, 11:41
PCB mi sie podoba małe wymiary i łatwość samemu zrobieniu płytki domu.

Mosfety z kanałem P-channel są mało popularne i za bardzo nie ma co wybierać z oferty.

IRF5210STRLPBF 100V
IRF9540 100V

IRF5305 55V
IRF5305PBF 55V
IRF4905 55V
IRF4905LPBF 55V


Dla kolegi robią sterowanie z stacyjki plusem zamiast minusa z akumulatora, czy ktoś jest jeszcze zainteresowany sterowanie z stacyjki plusem z akumulatora?
Taka ciekawostka, ceny IRF5305 w W-wie to 3 zł (AVT, Piekarz), a u mnie w sklepie... 9 zł. Chyba pozłacają je tu lokalnie. Pomijam cenę w Chinach.
miki
Forumowicz
Posty: 1414
Rejestracja: 14 gru 2019, 11:46

Re: Zimne luty/iskrzenie stacyjki i niebezpieczeństwa z tym związane

Post autor: miki »

Jeszcze pytanko o moc diody Zenera dla poszczególnych napięć. Myślę, że np. w instalacjach 48V (55V) nie będzie potrzebna moc 1,3W.

Przy okazji, nie dałoby się dać kilku takich MOSFET'ów równolegle i zrobić podobny wyłącznik całej instalacji (odłączanie akumulatora) dla rowerów o mocy 250-500W? Na pewno musiałaby być rezerwa mocy, żeby nam się napęd w trasie nie wyłączył.
Dede
Forumowicz
Posty: 2089
Rejestracja: 11 cze 2018, 5:19
Lokalizacja: Ruda Śląska

Re: Zimne luty/iskrzenie stacyjki i niebezpieczeństwa z tym związane

Post autor: Dede »

Dioda zenera może być mniejszej mocy dla wersji gdzie występuje rezystor R2 do 1W, wersja dla rezystora 2W zastosować diode zenera 1,3W
Tabela rezystora wcześniej napisałem.

Co do wyłączania sterownika idzie zrobić dla małej mocy włączanie i załączenie plusa z akumulatora.
Nie wolno odłączyć minusa sterownika jeśli są inne urządzenie w instalacji podłączone do sterownika jeśli jest wspólna minus dla innych urządzeń co nie będą wyłączone wspólnie razem z sterownikiem.
Wiec bezpieczniej zrobić to na pulsie akumulatora wyłączanie.

Do jakiego napięcia byś chciał wyłączanie sterownika do 55V czy powyżej 55V i jaki prąd?
miki
Forumowicz
Posty: 1414
Rejestracja: 14 gru 2019, 11:46

Re: Zimne luty/iskrzenie stacyjki i niebezpieczeństwa z tym związane

Post autor: miki »

Dede pisze:
08 cze 2020, 8:16
Dioda zenera może być mniejszej mocy dla wersji gdzie występuje rezystor R2 do 1W, wersja dla rezystora 2W zastosować diode zenera 1,3W
Tabela rezystora wcześniej napisałem.

Co do wyłączania sterownika idzie zrobić dla małej mocy włączanie i załączenie plusa z akumulatora.
Nie wolno odłączyć minusa sterownika jeśli są inne urządzenie w instalacji podłączone do sterownika jeśli jest wspólna minus dla innych urządzeń co nie będą wyłączone wspólnie razem z sterownikiem.
Wiec bezpieczniej zrobić to na pulsie akumulatora wyłączanie.

Do jakiego napięcia byś chciał wyłączanie sterownika do 55V czy powyżej 55V i jaki prąd?
Tak, to logiczne, włączamy tylko plusem, masa jest podłączona na stałe. Czyli wchodzą w grę MOSFET'y z kanałem P. Chodzi mi o 55V (akumulator 48V) i prąd max. w piku 22A (taki mam tu sterownik), chociaż normalnie to tam pewnie hula 7-8A. LCD3 pokazuje mi max. 570W na największym poziomie wspomagania pod górkę, z reguły jest to 80-200W.

Czyli dla 55V (R2=4k7 0,5W) mogę dać diodę Zenera 0,5W? Jak to się mniej więcej liczy?
Awatar użytkownika
Zxc843
Forumowicz
Posty: 665
Rejestracja: 30 gru 2018, 16:11
Lokalizacja: Kraków

Re: Zimne luty/iskrzenie stacyjki i niebezpieczeństwa z tym związane

Post autor: Zxc843 »

ta stacyjka prawdopodobnie spowodowała awarie u mnie w rowerze, bo rower stanął pewnego razu i już nie pojechał, nic sie nie rozłączyło.
KRAKÓW
miki
Forumowicz
Posty: 1414
Rejestracja: 14 gru 2019, 11:46

Re: Zimne luty/iskrzenie stacyjki i niebezpieczeństwa z tym związane

Post autor: miki »

Zxc843 pisze:
08 cze 2020, 18:05
ta stacyjka prawdopodobnie spowodowała awarie u mnie w rowerze, bo rower stanął pewnego razu i już nie pojechał, nic sie nie rozłączyło.
Możesz jaśniej? Jaka stacyjka, jak podłączona, więcej szczegółów.
Awatar użytkownika
Zxc843
Forumowicz
Posty: 665
Rejestracja: 30 gru 2018, 16:11
Lokalizacja: Kraków

Re: Zimne luty/iskrzenie stacyjki i niebezpieczeństwa z tym związane

Post autor: Zxc843 »

stacyjka taka:Obrazek
podłączona do + baterii i przewodu stacyjki, pozostałe dwa przewody były niepodłączone
KRAKÓW
Dede
Forumowicz
Posty: 2089
Rejestracja: 11 cze 2018, 5:19
Lokalizacja: Ruda Śląska

Re: Zimne luty/iskrzenie stacyjki i niebezpieczeństwa z tym związane

Post autor: Dede »

Zxc843 pisze:
08 cze 2020, 18:19
stacyjka taka:Obrazek
podłączona do + baterii i przewodu stacyjki, pozostałe dwa przewody były niepodłączone
Ta stacyjka nie jest wysoko prądowa z powodu kondensatorów i dużego prądu ładowania kondensatorów padają jak muchy.
Nadaje sie tylko do sterowania przekaźnikiem lub mosfetem i nie obciążać nią wcale prądowo.

Mam tą stacyjke pod ręką delikatnie pociągnąłem za kabel przy wtyczce i sie urwał :shock:
Bardzo gruba izolacja a cienki kabelek środku ale co możemy sie spodziewać za 3zł z Chin

Zrobiłem test przy 2A robą sie ciepłe przewody i wychodzę kable z wtyczek gdzie są zaciśnięte po rozgrzanej izolacji.
Załączniki
20200608_191939_copy_1512x2016.jpg
roland
Forumowicz
Posty: 213
Rejestracja: 26 cze 2019, 8:14
Lokalizacja: Wrocław

Re: Zimne luty/iskrzenie stacyjki i niebezpieczeństwa z tym związane

Post autor: roland »

Używanie przekaźnika do przełączania napięć stałych wyższych niż przewidział jego producent niesie ryzyko sklejenia styków. Usterka Apollo 13 była własnie z tego powodu, nawet napięcia były "rowerowe" (przekaźnik zaprojektowano na 28V a przełączano 65V).
Dede
Forumowicz
Posty: 2089
Rejestracja: 11 cze 2018, 5:19
Lokalizacja: Ruda Śląska

Re: Zimne luty/iskrzenie stacyjki i niebezpieczeństwa z tym związane

Post autor: Dede »

Co do sklejania styków to mi sie zrobiło na przekazniku 5A niby do napięcia 250V był przekaźnik a miał tylko załączać sterownik sabvotona.
zeeltom pisze:
09 cze 2020, 5:30
Do dużych prądów polecam przekaźniki samochodowe od świec żarowych. Są na 80A więc szybko się nie popsują. Są zazwyczaj na 24V, ale wyższe zasilanie można w prosty sposób zbić diodami Zenera.
Jak ktoś zastosuje 80A przekaźnik to juz mniejsze ryzyko sklejania i na pewno będzie działać jak należy, ale z tą diodą zenera to trochę naciągane jaka moc i napięcie musiała by mieć dioda zenera dla tego przekaźnika dla akumulatora 20S 84V?

Moich obliczeń nie mozliwe podłączenie diody zenera dla akumulatora 20S nie ma prawa to działać.
Ostatnio zmieniony 09 cze 2020, 8:02 przez Dede, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
Sławek
Forumowicz
Posty: 53
Rejestracja: 08 mar 2020, 9:47

Re: Zimne luty/iskrzenie stacyjki i niebezpieczeństwa z tym związane

Post autor: Sławek »

Wystarczy tranzystor zamiast diody zenera, i po sprawie.

Pozdr
Dede
Forumowicz
Posty: 2089
Rejestracja: 11 cze 2018, 5:19
Lokalizacja: Ruda Śląska

Re: Zimne luty/iskrzenie stacyjki i niebezpieczeństwa z tym związane

Post autor: Dede »

Tranzystor bedzie działać, plus mały radiator dla tranzytora i odpowiednie sterowanie to powinno działać na przekazniku 80A przy bateri 20S.
Ale podsumowując wymiary przekaźnika 80A i wszystkich elementów to wolę system na Mosfecie który jest 50 razy mniejsze wymiary ma od przekaźnika.
ap0f1s
Forumowicz
Posty: 558
Rejestracja: 03 maja 2017, 9:37
Lokalizacja: Kęty

Re: Zimne luty/iskrzenie stacyjki i niebezpieczeństwa z tym związane

Post autor: ap0f1s »

Az tyle macie awarii przez stacyjki jak wyżej podlaczone do kontrolera? Zrobiłem może z 50 rowerów na tych stacyjkach i nie miałem awarii. Podłączone zawsze jest jeszcze oświetlenie I watomierze. Nie powiem zawsze mam dany rezystor na stacyjce.
Budowa pakietów lion, rowerów elektrycznych (Falcon, vektor, E-kross itp.)
Kontakt 513388355
Kilka moich konstrukcji
viewtopic.php?f=30&t=399
Dede
Forumowicz
Posty: 2089
Rejestracja: 11 cze 2018, 5:19
Lokalizacja: Ruda Śląska

Re: Zimne luty/iskrzenie stacyjki i niebezpieczeństwa z tym związane

Post autor: Dede »

zeeltom pisze:
09 cze 2020, 8:25
Diody zenera tylko do zbicia napięcia zasilającego cewkę przekaźnika. Sam przekaźnik niewiele pobiera.
Przekaźnik 80A jest do duży mocy, dużo nie pobiera prądu niech będzie 100mA wiec prąd mały ale różnica napiecia 24V a bateria 20S 84V to będzie napięcie 60V przez diode i 100mA co daje moc az 6W minimum dioda.
Problemem jest ruznica pomiędzy naładowanym akumulatora 20S 55V do 84V. Jak chcesz zbic napięcie diodami zenera jak jest taka różnica napięcia?
ap0f1s pisze:
09 cze 2020, 8:24
Nie powiem zawsze mam dany rezystor na stacyjce.
Rezystor bardzo pomaga ale należy brać pod uwagę ze są spadki napięcia na nim zależności od obciążenia.

A sprawie rezystora jakie używacie rezystację i moc dla instalacji 20S aktualnie?
ap0f1s
Forumowicz
Posty: 558
Rejestracja: 03 maja 2017, 9:37
Lokalizacja: Kęty

Re: Zimne luty/iskrzenie stacyjki i niebezpieczeństwa z tym związane

Post autor: ap0f1s »

5ohm. Miałem jeden przypadek, gdzie rezystor się przepalił i przed awaria były spadki napięcie na watomierzy po włączeniu świateł. Tylko Tak jak pisałem wcześniej rower ma 5 lat i przejechane ponad 30k km. Jednak wystarczyło wymienić rezystor.
Budowa pakietów lion, rowerów elektrycznych (Falcon, vektor, E-kross itp.)
Kontakt 513388355
Kilka moich konstrukcji
viewtopic.php?f=30&t=399
Dede
Forumowicz
Posty: 2089
Rejestracja: 11 cze 2018, 5:19
Lokalizacja: Ruda Śląska

Re: Zimne luty/iskrzenie stacyjki i niebezpieczeństwa z tym związane

Post autor: Dede »

Rezystor 5ohm ile wat miałeś?

Według wyliczeń dla rezystora 5ohm:
2A rezystor min 20W spadek napięcia 10V
1A rezystor min 5W spadek napięcia 5V
0,5A rezystor min 1,25W spadek napięcia 2,5V

Więc dla rezystora 5W można podpiąć sterownik sabvotona i tylko jedną lampkę led mocną, dwie lampy będzie za złaby rezystor 5W.
ap0f1s
Forumowicz
Posty: 558
Rejestracja: 03 maja 2017, 9:37
Lokalizacja: Kęty

Re: Zimne luty/iskrzenie stacyjki i niebezpieczeństwa z tym związane

Post autor: ap0f1s »

5W albo 10W. Podpięte do niego oświetlenie przód i tył. W swoim falconie mam 5w ceramiczny. Do tego 2 lampki przód i tył max 20wat i ev computer . Działa tak już 5lat. Zresztą w innych customach jest podobnie i to wystarcza.
Budowa pakietów lion, rowerów elektrycznych (Falcon, vektor, E-kross itp.)
Kontakt 513388355
Kilka moich konstrukcji
viewtopic.php?f=30&t=399
miki
Forumowicz
Posty: 1414
Rejestracja: 14 gru 2019, 11:46

Re: Zimne luty/iskrzenie stacyjki i niebezpieczeństwa z tym związane

Post autor: miki »

Dede pisze:
09 cze 2020, 13:11
Rezystor 5ohm ile wat miałeś?

Według wyliczeń dla rezystora 5ohm:
2A rezystor min 20W spadek napięcia 10V
1A rezystor min 5W spadek napięcia 5V
0,5A rezystor min 1,25W spadek napięcia 2,5V

Więc dla rezystora 5W można podpiąć sterownik sabvotona i tylko jedną lampkę led mocną, dwie lampy będzie za złaby rezystor 5W.
Temat skręcił w innym kierunku, ale się przypomnę z pytaniem o wyłącznik całego akumulatora na P-MOSFET'ach. Chodzi mi o przełącznik na MOSFET'ach dla instalacji max. 55V (akumulator 48V) i prąd max. w piku 22A (taki mam tu sterownik), chociaż normalnie to tam pewnie hula 5-8A. LCD3 pokazuje mi max. 570W na największym poziomie wspomagania pod górkę (czyli ok. 12A), z reguły jest to 80-200W. Najchętniej zbudowałbym jakąś płytkę zarządzającą dwoma wbudowanymi akumulatorami. Elektronika powinna pozwolić na beziskrowe, niskoprądowe przełączanie zasilania z jednego akumulatora na drugi oraz mieć funkcję odłączania każdego akumulatora na czas ładowania (rozważałem mikroswitche i Attiny13). Chciałbym na ścianie skrzynki wyprowadzić tylko jedno gniazdo ładowania XT60. W moim przypadku ładuję 54V/17-18A, więc gniazdo oraz ew. przełącznik na MOSFET'ach musi być przygotowany na takie prądy (i moce).
Dede
Forumowicz
Posty: 2089
Rejestracja: 11 cze 2018, 5:19
Lokalizacja: Ruda Śląska

Re: Zimne luty/iskrzenie stacyjki i niebezpieczeństwa z tym związane

Post autor: Dede »

miki pisze:
09 cze 2020, 16:22

Elektronika powinna pozwolić na beziskrowe, niskoprądowe przełączanie zasilania z jednego akumulatora na drugi oraz mieć funkcję odłączania każdego akumulatora na czas ładowania (rozważałem mikroswitche i Attiny13). Chciałbym na ścianie skrzynki wyprowadzić tylko jedno gniazdo ładowania XT60. W moim przypadku ładuję 54V/17-18A, więc gniazdo oraz ew. przełącznik na MOSFET'ach musi być przygotowany na takie prądy (i moce).
To muszę zrobić dwa schematy dla Ciebie.
Jeden dla sterownika druki dla bateri którą można ładować i rozładować więc przepływ prądu dwie strony.
Wolnej chwili wieczorem zrobię schemat.
Dede
Forumowicz
Posty: 2089
Rejestracja: 11 cze 2018, 5:19
Lokalizacja: Ruda Śląska

Re: Zimne luty/iskrzenie stacyjki i niebezpieczeństwa z tym związane

Post autor: Dede »

Moduł dla wyłączenia urządzeń z plusa akumulatora.

Nie stosować dla urządzeń co płynie prąd wsteczny do akumulatora np. dwóch akumulatorów.


IRF5305 0,2ohm prąd jedynej sztuki ciągły 7A
IRF4905 0,2ohm prąd jedynej sztuki ciogły 7A

Jesli zastosujemy 6 sztuk mosfetów prąd modułu będzie 42A
Rezygnacja z rezystora R3, wartości pozostałych elementy bez zmian wedłu tabeli zastosować dla napięć
Załączniki
20200610_081520.jpg
ODPOWIEDZ