Zimne luty/iskrzenie stacyjki i niebezpieczeństwa z tym związane

Tematy związane z wszelką instalacją elektryczną w konwersjach rowerów
miki
Forumowicz
Posty: 1414
Rejestracja: 14 gru 2019, 11:46

Re: Zimne luty/iskrzenie stacyjki i niebezpieczeństwa z tym związane

Post autor: miki »

Dede pisze:
10 cze 2020, 12:19
Moduł dla wyłączenia urządzeń z plusa akumulatora.

Nie stosować dla urządzeń co płynie prąd wsteczny do akumulatora np. dwóch akumulatorów.


IRF5305 0,2ohm prąd jedynej sztuki ciągły 7A
IRF4905 0,2ohm prąd jedynej sztuki ciogły 7A

Jesli zastosujemy 6 sztuk mosfetów prąd modułu będzie 42A
Rezygnacja z rezystora R3, wartości pozostałych elementy bez zmian wedłu tabeli zastosować dla napięć
Dzięki za schemat, ma do niego kilka pytań (jak zwykle):

1. jaka moc R2?
2. czy trzeba 42A jeśli mój kontroler ma max. w szczycie 25A?
3. czy przy równoległym łączeniu tranzystorów MOSFET nie ma kłopotu z pojemnością złącz zaraz po podłączeniu zasilania?
4. czy na pewno potrzeba tyle tranzystorów? IRF4905 pracuje z U=55V, I=74A i P=200W (no i ma fajny Rds), napięcie i prąd się zgadza, pozostaje temat mocy, tyle że to 200W to chyba jest moc tracona na złączu, a nie moc obciążenia? Mogę się mylić, jakbyś mógł się do tego ustosunkować.
5. rozumiem, że przy 2 akumulatorach robię dwa takie moduły, w danym momencie jest zawsze włączany tylko jeden z nich. I jeszcze dwa takie moduły obsługujące ładowanie z 1 gniazda XT60, jeśli włączam funkcję ładowania jednego z akumulatorów, muszą się wyłączyć moduły zasilające kontroler oraz moduł ładowania drugiego akumulatora. Dobrze myślę?
Awatar użytkownika
Sławek
Forumowicz
Posty: 53
Rejestracja: 08 mar 2020, 9:47

Re: Zimne luty/iskrzenie stacyjki i niebezpieczeństwa z tym związane

Post autor: Sławek »

Co do sygnału sterującego podawanego miedzy R2 a GND - P-mosfet jest załączany poprzez podanie niskiego potencjału na bramkę. Najlepiej byłoby wyrzucić R2, i wstawić tranzystor NPN np. BD139 emiterem do GND, kolektorem to R1, i poprzez rezystor ograniczający prąd bazy podać Vcc ze stacyjki.
Odnoszę się do tego co było wcześniej napisane, że układ ma być wyzwalany ze stacyjki na której jest potencjał plusa zasilania.

Pozdr
Ostatnio zmieniony 10 cze 2020, 13:09 przez Sławek, łącznie zmieniany 1 raz.
Dede
Forumowicz
Posty: 2089
Rejestracja: 11 cze 2018, 5:19
Lokalizacja: Ruda Śląska

Re: Zimne luty/iskrzenie stacyjki i niebezpieczeństwa z tym związane

Post autor: Dede »

1 rezystor według tabeli co wcześniej napisałem.
2,2K od 20V, do 40V 0,5W, do 55V 1W
3,3k od 25V, do 45V 0,5W, do 60V 1W
3,9k od 28V, do 50V 0,5W
4,7k od 32V, do 55V 0,5W

2 Nie trzeba. zastosuj tyle mosfetów ile pobiera urzędowania szczycie. Przelicznik jedna sztuka mosfetu 7A. Ewentualnie jedną sztukę dołożyć żeby mieć zapas prądu.

3 Jest duza pojemność bramki na pewno będzie powoli załączać ale to będzie działać jak soft start i nie bedzie dużego prądu na starcie. Moduł nie będzie działać częstotliwości PWN wiec powinno być na Plus.
A czas załączenia jest krótki milisekundy wiec nawet nie zauważymy różnicy.

4 przelicznik prądu jest bez radiatora dla mosfetu.
Idzie zwiększyć moc dodawać radiator i wyciągnąć więcej prądu z mosfetu.

5 moduł wolno zastosować dla ładowarki ale dla połoczenia dwóch akumulatorów juz nie wolno.
Jeśli zastosujemy dwa moduły dla dwóch akumulatorów to włączając jeden moduł to w drugim modułe popłynie prąd wsteczny do drugiego akumulatora i może dość do pożaru. A to wszytko przez diode pasożytnicza w Mosfecie kutra przepuszcza prąd wsteczny.

Zeby mosfet nie przypuszczał prąd wsteczny należy zastosować dwa mosfety skierowanie przeciwne strony diody pasożytniczą.
miki
Forumowicz
Posty: 1414
Rejestracja: 14 gru 2019, 11:46

Re: Zimne luty/iskrzenie stacyjki i niebezpieczeństwa z tym związane

Post autor: miki »

Sławek pisze:
10 cze 2020, 13:07
Co do sygnału sterującego podawanego miedzy R2 a GND - P-mosfet jest załączany poprzez podanie niskiego potencjału na bramkę. Najlepiej byłoby wyrzucić R2, i wstawić tranzystor NPN np. BD139 emiterem do GND, kolektorem to R1, i poprzez rezystor ograniczający prąd bazy podać Vcc ze stacyjki.
Odnoszę się do tego co było wcześniej napisane, że układ ma być wyzwalany ze stacyjki na której jest potencjał plusa zasilania.

Pozdr
Sławek, wydaje mi się, że chodzi o włączanie/wyłączanie plusa akumulatora, nie o samo sterowanie. Osobiście spokojnie mogę dać sygnał masy na R2, byle to spowodowało włączenie/wyłączenie głównego plusa. Możesz narysować swój układ?
miki
Forumowicz
Posty: 1414
Rejestracja: 14 gru 2019, 11:46

Re: Zimne luty/iskrzenie stacyjki i niebezpieczeństwa z tym związane

Post autor: miki »

Dede pisze:
10 cze 2020, 13:09
2 Nie trzeba. zastosuj tyle mosfetów ile pobiera urzędowania szczycie. Przelicznik jedna sztuka mosfetu 7A. Ewentualnie jedną sztukę dołożyć żeby mieć zapas prądu.

3 Jest duza pojemność bramki na pewno będzie powoli załączać ale to będzie działać jak soft start i nie bedzie dużego prądu na starcie. Moduł nie będzie działać częstotliwości PWN wiec powinno być na Plus.
A czas załączenia jest krótki milisekundy wiec nawet nie zauważymy różnicy.

5 moduł wolno zastosować dla ładowarki ale dla połoczenia dwóch akumulatorów juz nie wolno.
Jeśli zastosujemy dwa moduły dla dwóch akumulatorów to włączając jeden moduł to w drugim modułe popłynie prąd wsteczny do drugiego akumulatora i może dość do pożaru. A to wszytko przez diode pasożytnicza w Mosfecie kutra przepuszcza prąd wsteczny.
Zeby mosfet nie przypuszczał prąd wsteczny należy zastosować dwa mosfety skierowanie przeciwne strony diody pasożytniczą.
2. Skąd wziąłeś te 7A na każdy MOSFET?

3. Czy przy kilku sztukach połączonych równolegle nie będzie to skutkowało chwilową zwiększoną mocą na którymś z tranzystorów?

5. Czyli, że tak można:
MOSFET_1aku.jpg
a tak nie można?
MOSFET_2aku.jpg
Ostatnio zmieniony 10 cze 2020, 14:31 przez miki, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
Sławek
Forumowicz
Posty: 53
Rejestracja: 08 mar 2020, 9:47

Re: Zimne luty/iskrzenie stacyjki i niebezpieczeństwa z tym związane

Post autor: Sławek »

miki pisze:
10 cze 2020, 13:55
Sławek pisze:
10 cze 2020, 13:07
Co do sygnału sterującego podawanego miedzy R2 a GND - P-mosfet jest załączany poprzez podanie niskiego potencjału na bramkę. Najlepiej byłoby wyrzucić R2, i wstawić tranzystor NPN np. BD139 emiterem do GND, kolektorem to R1, i poprzez rezystor ograniczający prąd bazy podać Vcc ze stacyjki.
Odnoszę się do tego co było wcześniej napisane, że układ ma być wyzwalany ze stacyjki na której jest potencjał plusa zasilania.

Pozdr
Sławek, wydaje mi się, że chodzi o włączanie/wyłączanie plusa akumulatora, nie o samo sterowanie. Osobiście spokojnie mogę dać sygnał masy na R2, byle to spowodowało włączenie/wyłączenie głównego plusa. Możesz narysować swój układ?
Pisałem o tym wcześniej, ale @tas napisał :
tas pisze:
01 cze 2020, 19:19
stacyjka jest sterowana plusem
Pozdr
miki
Forumowicz
Posty: 1414
Rejestracja: 14 gru 2019, 11:46

Re: Zimne luty/iskrzenie stacyjki i niebezpieczeństwa z tym związane

Post autor: miki »

Sławek pisze:
10 cze 2020, 14:18
miki pisze:
10 cze 2020, 13:55
Sławek, wydaje mi się, że chodzi o włączanie/wyłączanie plusa akumulatora, nie o samo sterowanie. Osobiście spokojnie mogę dać sygnał masy na R2, byle to spowodowało włączenie/wyłączenie głównego plusa. Możesz narysować swój układ?
Pisałem o tym wcześniej, ale @tas napisał :
tas pisze:
01 cze 2020, 19:19
stacyjka jest sterowana plusem
Pozdr
Tak, pamiętam.
Dede
Forumowicz
Posty: 2089
Rejestracja: 11 cze 2018, 5:19
Lokalizacja: Ruda Śląska

Re: Zimne luty/iskrzenie stacyjki i niebezpieczeństwa z tym związane

Post autor: Dede »

miki pisze:
10 cze 2020, 14:31
Sławek pisze:
10 cze 2020, 14:18
Pisałem o tym wcześniej, ale @tas napisał :
Pozdr
Tak, pamiętam.
Stacyjka ma byc podłączona do minusa lub przełącznika. Sam moduł mosfet załącza plus z akumulatora to jest najważniejsze ze przełącza plus z akumulatora do urządzania.
Jeśli ktos chce mieć sterowamie z stacyjki na plusie to należy inny schemat zrobić.

Ale z drugiej strony wszytkie urządzenia będę do mosfeta na plusie sterowanie ze stacyjka będzie miała minus z akumulatora to nie przeszkadza.

Chyba ze nie chce komuś przerobić stacyjki i podmienić przewody do sterowania mosfeta z plusa na minus lub niech napisze z jakiegoś powodu nie może byc stacyjka na minusie?
miki
Forumowicz
Posty: 1414
Rejestracja: 14 gru 2019, 11:46

Re: Zimne luty/iskrzenie stacyjki i niebezpieczeństwa z tym związane

Post autor: miki »

Dede pisze:
10 cze 2020, 13:09
5 moduł wolno zastosować dla ładowarki ale dla połoczenia dwóch akumulatorów juz nie wolno.
Jeśli zastosujemy dwa moduły dla dwóch akumulatorów to włączając jeden moduł to w drugim modułe popłynie prąd wsteczny do drugiego akumulatora i może dość do pożaru. A to wszytko przez diode pasożytnicza w Mosfecie kutra przepuszcza prąd wsteczny.

Zeby mosfet nie przypuszczał prąd wsteczny należy zastosować dwa mosfety skierowanie przeciwne strony diody pasożytniczą.
Możesz jeszcze zamieścić schemat z tymi dwoma MOSFET'ami?
Dede
Forumowicz
Posty: 2089
Rejestracja: 11 cze 2018, 5:19
Lokalizacja: Ruda Śląska

Re: Zimne luty/iskrzenie stacyjki i niebezpieczeństwa z tym związane

Post autor: Dede »

miki pisze:
10 cze 2020, 14:01


2. Skąd wziąłeś te 7A na każdy MOSFET?

3. Czy przy kilku sztukach połączonych równolegle nie będzie to skutkowało chwilową zwiększoną mocą na którymś z tranzystorów?
2 Z wyliczenia ohma mosfet IRF5305 lub IRF4905 mają rezystację 0.02ohm jeśli przepuścić prąd 7A to widzieli moc strat 980mW wiec będzie miarę chłodny lub trochę ciepły. Zwiększając prąd będzie za dużo straty cieplnej na obudowie mosfeta i bez radiatora mosfet się spali.

3 jeśli połączyć mosfety różną długością co maja różną rezystację to naj bardziej ucierpi mosfet tam gdzie najmniejsza rezystacja.
Należy pogubić szczeski prądowe do mosfetów tak żeby rezystacja była najmniejsza i jednakowe dla mosfetów.


Dwa akumulatory nie można zastosować prąd wsteczny popłynie do drugiego akumulatora przez diode pasożytniczą mosfecie.
miki
Forumowicz
Posty: 1414
Rejestracja: 14 gru 2019, 11:46

Re: Zimne luty/iskrzenie stacyjki i niebezpieczeństwa z tym związane

Post autor: miki »

Dede pisze:
10 cze 2020, 15:14
2 Z wyliczenia ohma mosfet IRF5305 lub IRF4905 mają rezystację 0.02ohm jeśli przepuścić prąd 7A to widzieli moc strat 980mW wiec będzie miarę chłodny lub trochę ciepły. Zwiększając prąd będzie za dużo straty cieplnej na obudowie mosfeta i bez radiatora mosfet się spali.

3 jeśli połączyć mosfety różną długością co maja różną rezystację to naj bardziej ucierpi mosfet tam gdzie najmniejsza rezystacja.
Należy pogubić szczeski prądowe do mosfetów tak żeby rezystacja była najmniejsza i jednakowe dla mosfetów.

Dwa akumulatory nie można zastosować prąd wsteczny popłynie do drugiego akumulatora przez diode pasożytniczą mosfecie.
2. Dziękuję bardzo za te informacje. Czyli jeżeli dałbym odpowiedni radiator na MOSFET, to spokojnie mogę wydzielić na nim np. 3W ciepła (ok. 20A prądu)? Dobrze myślę? Albo 3 MOSFET'y równolegle bez radiatora. Mam aluminiową skrzynkę, radiator na 1000W :-)
Dede
Forumowicz
Posty: 2089
Rejestracja: 11 cze 2018, 5:19
Lokalizacja: Ruda Śląska

Re: Zimne luty/iskrzenie stacyjki i niebezpieczeństwa z tym związane

Post autor: Dede »

miki pisze:
10 cze 2020, 15:19
Czyli jeżeli dałbym odpowiedni radiator na MOSFET, to spokojnie mogę wydzielić na nim np. 3W ciepła (ok. 20A prądu)? Dobrze myślę? Albo 3 MOSFET'y równolegle bez radiatora. Mam aluminiową skrzynkę, radiator na 1000W :-)
Polecam kolkulator http://kalkulator.majsterkowicza.pl/oblicz/moc

Moc wg. P=I*I*R

20A i 0.02ohm to nie 3W tylko 8W
Jeśli chcesz przykredzic mosfet do aluminium to należy brać pod uwagę podkładki pod mosfet i paste co powodują straty cieplne.
Awatar użytkownika
Zxc843
Forumowicz
Posty: 665
Rejestracja: 30 gru 2018, 16:11
Lokalizacja: Kraków

Re: Zimne luty/iskrzenie stacyjki i niebezpieczeństwa z tym związane

Post autor: Zxc843 »

Dziś popatrzyłem co było z tą stacyjką i zobaczyłem coś takiego:
KRAKÓW
Dede
Forumowicz
Posty: 2089
Rejestracja: 11 cze 2018, 5:19
Lokalizacja: Ruda Śląska

Re: Zimne luty/iskrzenie stacyjki i niebezpieczeństwa z tym związane

Post autor: Dede »

:?
zeeltom pisze:
10 cze 2020, 18:14
Druta żeś urwał :)
To typowe w tych stacyjkach, trzeba przylutować i zalać glutem, lub innym klejem.
Potem przewody zamocować na sztywno, przywiązać do innej wiązki, lub inaczej.
Te zatrzaski kopułki są do bani, stąd te awarie. Jak się o tym wie, to nie ma z tym problemów.
zeeltom pisze:
17 maja 2020, 10:00
Ja stosuję stacyjki, które Tas wskazał jako złe. Zero problemów. Pod warunkiem, że stosuje się ją jako dedykowany włącznik kontrolera, a nie włącznik zasilania kontrolera, czyli tylko niskoprądowo. U mnie w sklepie w Żyrardowie kosztuje 19 zł.
Jako główny włącznik zasilania stosuję zwykłe bezpieczniki automatyczne typu S.
Podsumowując zero problemów pod warunkiem ze wiemy o wadach tych stacyjkach, stąd te awarie.

To może Tas tez miał przypadek luźnych przewodów co nie było porządnego styku i było iskrzenie przewodu i spalił sie sterownik.

Może Tas sie wypowie czy problem był kabel czy styki stacyjce?
Dede
Forumowicz
Posty: 2089
Rejestracja: 11 cze 2018, 5:19
Lokalizacja: Ruda Śląska

Re: Zimne luty/iskrzenie stacyjki i niebezpieczeństwa z tym związane

Post autor: Dede »

Dołączam schemat modułu wyłączania i wyłączenia plusa z akumulatora sterowane przez stacyjke na plusie akumulatora.
Napiecie modułu od 55V do 95V 4A
Załączniki
20200617_041512.jpg
Dede
Forumowicz
Posty: 2089
Rejestracja: 11 cze 2018, 5:19
Lokalizacja: Ruda Śląska

Re: Zimne luty/iskrzenie stacyjki i niebezpieczeństwa z tym związane

Post autor: Dede »

Dołączam schemat modułu wyłączania i wyłączenia plusa z akumulatora sterowane przez stacyjke na plusie akumulatora.
Napiecie modułu od 40V do 75V 4A
Załączniki
20200617_052325.jpg
Awatar użytkownika
Miklas
Forumowicz
Posty: 58
Rejestracja: 04 maja 2020, 17:05
Lokalizacja: BBa

Re: Zimne luty/iskrzenie stacyjki i niebezpieczeństwa z tym związane

Post autor: Miklas »

E, pany a nie łatwiej tak ?
stac.png
Awatar użytkownika
Miklas
Forumowicz
Posty: 58
Rejestracja: 04 maja 2020, 17:05
Lokalizacja: BBa

Re: Zimne luty/iskrzenie stacyjki i niebezpieczeństwa z tym związane

Post autor: Miklas »

No wiadomo, wartości są przykładowe. Dla napięcia 50V na bramce będzie jakieś 14V.
Generalnie prosciej i taniej o przyzwoity N-channel.
np:
https://www.tme.eu/Document/56587cfa08c ... 607pbf.pdf
3ziko i 185mW strat przy 5A
Ostatnio zmieniony 17 cze 2020, 8:25 przez Miklas, łącznie zmieniany 1 raz.
miki
Forumowicz
Posty: 1414
Rejestracja: 14 gru 2019, 11:46

Re: Zimne luty/iskrzenie stacyjki i niebezpieczeństwa z tym związane

Post autor: miki »

Miklas pisze:
17 cze 2020, 7:22
E, pany a nie łatwiej tak ?
stac.png
Możesz policzyć to dla typowych napięć (36, 48, 60, 72V)?
Awatar użytkownika
Miklas
Forumowicz
Posty: 58
Rejestracja: 04 maja 2020, 17:05
Lokalizacja: BBa

Re: Zimne luty/iskrzenie stacyjki i niebezpieczeństwa z tym związane

Post autor: Miklas »

No, mogę ale tu kalkulator:
https://www.digikey.pl/pl/resources/con ... ge-divider

tak żonglujemy rezystancjami żeby napięcie na wyjściu miało ok 10V przy prawie wyładowanej baterii, zależy jaki tranzystor, ale wiekszość załącza się na full elegancko przy 10V, trzeba patrzeć na noty katalogowe.
przykładowo dla 50V przy R1=50k R2=20k prąd "marnowany"-płynący przez stacyjkę to 0,7mA(włączoną, bo przy wyłączonej nic)
a wartości policzone np:
36V R1=50k R2=25k
48V R1=50k R2=20k
60V R1=50k R2=14k
72V R1=50k R2=11k

aha, no i kondonsator na odpowiednio wyższe napięcie od zasilania, jakiś mkp czy coś i bezpiecznik też nie na 12v
Dede
Forumowicz
Posty: 2089
Rejestracja: 11 cze 2018, 5:19
Lokalizacja: Ruda Śląska

Re: Zimne luty/iskrzenie stacyjki i niebezpieczeństwa z tym związane

Post autor: Dede »

Miklas pisze:
17 cze 2020, 7:22
E, pany a nie łatwiej tak ?
Obrazek
Zbyt mały prąd sterowania.
Nie brałeś uwagi na zalanie wodą stacyjki lub przełącznika jesli jest duże napięcie i mały prąd sterowania rzędu uA to przez wodę stacyjce to układ sam sie uruchomi i go nie wyłączy.
Najgorzej jesli przez wodę będzie napięcie do bramki okolicach 3V do 4V to mamy pewne ze mosfet sie spali bo ma dużą rezystację przewodzenia.


Przed chwilą zbudowałem dwie wersję dla 48V i dwa mosfety spalone cos jest nie tak schematem.
Po podłączeniu zasilania mosfet wyłączony po włączeniu stacyjki mosfet załącza zasilanie ale po wyłączeniu stacyjki mosfet nie wyłącza i okazuje sie ze jest spalony mosfet i dostał przebicia.
Schemat jest po testach u Cebie czy u mnie takie problemy bo zrobiłem według schematu?
Awatar użytkownika
Miklas
Forumowicz
Posty: 58
Rejestracja: 04 maja 2020, 17:05
Lokalizacja: BBa

Re: Zimne luty/iskrzenie stacyjki i niebezpieczeństwa z tym związane

Post autor: Miklas »

No, wody pod uwage nie brałem, z resztą wypadało by mieć stacyjkę ip65. Prądu to tam do sterowania nie trzeba dużego, mosfet jest przecie napięciowo sterowany. Po rozłączeniu stacyjki rezystor u dołu ma rozładować bramkę do masy i mosfet się zamyka. Nie testowałem na takim napięciu ale testowałem na 28-29V i działa. Przetestuję na wyższym jak będę miał chwilę.
W.P.
Forumowicz
Posty: 345
Rejestracja: 21 kwie 2020, 9:55
Lokalizacja: Łódź

Re: Zimne luty/iskrzenie stacyjki i niebezpieczeństwa z tym związane

Post autor: W.P. »

Dede pisze:
17 cze 2020, 15:44
Przed chwilą zbudowałem dwie wersję dla 48V i dwa mosfety spalone coś jest nie tak schematem.
Przecież ten schemat to totalna bzdura. Trochę się pospieszyłeś :(

Jeśli założyć, że od strony stacyjki i bezpiecznika jest źródło tranzystora a dren na wyjściu, to co stanie się po rozłączeniu stacyjki?
Bramka zostanie spolaryzowana pełnym napięciem akumulatora, dojdzie do przebicia złącza. Podobnie będzie po zwarciu styków stacyjki przy tych wartościach rezystancji. Jaka ma być funkcja kondensatora? Może chodzi o efektowną iskrę na stykach stacyjki w chwili włączenia.

Czytając wpisy wątku znalazłem jeszcze coś takiego:
Sławek pisze:
10 cze 2020, 13:07
Co do sygnału sterującego podawanego miedzy R2 a GND - P-mosfet jest załączany poprzez podanie niskiego potencjału na bramkę. Najlepiej byłoby wyrzucić R2, i wstawić tranzystor NPN np. BD139 emiterem do GND, kolektorem to R1, i poprzez rezystor ograniczający prąd bazy podać Vcc ze stacyjki.
Rodzi się więc pytanie, co wcześniej padnie? Tranzystor (BD139), czy dioda w obwodzie bramki. Zakładam, że wpis dotyczy schematu podanego przez Kolegę Dede (autor: Dede » 10 cze 2020, 12:19)
Nie można rezygnować z obecności R2. Poza tym BD139 to jak armata na muchę.
Awatar użytkownika
Miklas
Forumowicz
Posty: 58
Rejestracja: 04 maja 2020, 17:05
Lokalizacja: BBa

Re: Zimne luty/iskrzenie stacyjki i niebezpieczeństwa z tym związane

Post autor: Miklas »

Ajjjj racja, dupy dane totalnie! tak to jest jak się myśli w 2 minutowych przerwach między robotą :? NIE ROBIĆ!!!
To oczywiście zadziała ale jako low side switch!!! dołączając masę do układu a plus na stałe. Mosfet musi być podpięty stale do masy. Ehh Mea culpa...
A low side switch pewnie nie jest tu stosowny bo reszta układu ma pewnie masę na stałe z baterii. Nie miałem jeszcze sterownika w łapach i potem takie cuda :P

Mi scusi Panowie.
Powrót do wersji P channel.
W.P.
Forumowicz
Posty: 345
Rejestracja: 21 kwie 2020, 9:55
Lokalizacja: Łódź

Re: Zimne luty/iskrzenie stacyjki i niebezpieczeństwa z tym związane

Post autor: W.P. »

Łagodne beziskrowe załączanie akumulatora można zrealizować np. tak. Poniżej 2 wersje dla stacyjki załączającej (-) lub (+). Obrazek
Wartości elementów mogą być stosowane do zasilania nie niższego niż 25V. Można je jednak obliczyć stosownie do posiadanego pakietu ogniw.

W przykładowym opisie pakietu 13S6P, 13 oznacza ilość szeregowo połączonych ogniw. Ta wartość określa napięcie pakietu oznaczone na schemacie jako +Ua. Uwzględniając ją we wzorach nazwę ją "k". Zatem w tym przypadku k=13.

Obliczenia warto przeprowadzić dla najgorszego przypadku, czyli dla maksymalnie rozładowanych ogniw do 3V.

Wyznaczenie R3 dla prądu diody =5mA:
R3 = (k * 3) / 0,005

Wyznaczenie R2 dla napięcia bramki =12V (początek przewodzenia D1); dla łącznego prądu D1+R1=1mA:
R2 = [(k * 3) - 12] / 0,001

Wyniki w omach, moc rezystorów dowolnie mała.
Wyznaczone powyżej wartości należy nieznacznie zmniejszyć by dostosować się do występujących w szeregu.

Schemat przedstawia symbolicznie 1 tranzystor IRF4905. Dla zmniejszenia strat warto połączyć kilka równolegle. Przy deklarowanej rezystancji kanału równej 20 miliomów przy 5A wydzieli się ok. 0,5W; przy 7A będzie już ok. 1W.
Decyzja o ilości tranzystorów zależy od możliwości chłodzenia i założonej kwoty na ich zakup.

Dla prądu 30A
- można przyjąć 2 tranzystory i wytracać na nich po 4,5W. Konieczny radiator.
- dla 6 szt mamy 6 razy po 0,5W. Drożej ale bez radiatorów.

Element poniżej R2 to popularny, ogólnie dostępny transoptor 817.
Dede
Forumowicz
Posty: 2089
Rejestracja: 11 cze 2018, 5:19
Lokalizacja: Ruda Śląska

Re: Zimne luty/iskrzenie stacyjki i niebezpieczeństwa z tym związane

Post autor: Dede »

W.P. pisze:
17 cze 2020, 20:54

Element poniżej R2 to popularny, ogólnie dostępny transoptor 817.
Chodzi o T1 transoptor 817 ale zazwyczaj popularny jest do 35V

Jaki mógłby byc zamienik transoptora 817 dla akumulatora 20S do 84V lub nawet trochę większe napięcie żeby był zapas napięcia?
KrzysiekEV
Forumowicz
Posty: 261
Rejestracja: 18 lut 2018, 14:33
Lokalizacja: Częstochowa

Re: Zimne luty/iskrzenie stacyjki i niebezpieczeństwa z tym związane

Post autor: KrzysiekEV »

W tym schemacie transoptor musi być z dodatkowym tranzystorem na wyjściu bo PCF817 ma " Collector-emitter voltage VCEO 35 V" MAX.

Dede mnie ubiegł ...
miki
Forumowicz
Posty: 1414
Rejestracja: 14 gru 2019, 11:46

Re: Zimne luty/iskrzenie stacyjki i niebezpieczeństwa z tym związane

Post autor: miki »

W.P. pisze:
17 cze 2020, 20:54
Łagodne beziskrowe załączanie akumulatora można zrealizować np. tak. Poniżej 2 wersje dla stacyjki załączającej (-) lub (+). Obrazek
Wartości elementów mogą być stosowane do zasilania nie niższego niż 25V. Można je jednak obliczyć stosownie do posiadanego pakietu ogniw.

W przykładowym opisie pakietu 13S6P, 13 oznacza ilość szeregowo połączonych ogniw. Ta wartość określa napięcie pakietu oznaczone na schemacie jako +Ua. Uwzględniając ją we wzorach nazwę ją "k". Zatem w tym przypadku k=13.

Obliczenia warto przeprowadzić dla najgorszego przypadku, czyli dla maksymalnie rozładowanych ogniw do 3V.

Wyznaczenie R3 dla prądu diody =5mA:
R3 = (k * 3) / 0,005

Wyznaczenie R2 dla napięcia bramki =12V (początek przewodzenia D1); dla łącznego prądu D1+R1=1mA:
R2 = [(k * 3) - 12] / 0,001

Wyniki w omach, moc rezystorów dowolnie mała.
Wyznaczone powyżej wartości należy nieznacznie zmniejszyć by dostosować się do występujących w szeregu.

Schemat przedstawia symbolicznie 1 tranzystor IRF4905. Dla zmniejszenia strat warto połączyć kilka równolegle. Przy deklarowanej rezystancji kanału równej 20 miliomów przy 5A wydzieli się ok. 0,5W; przy 7A będzie już ok. 1W.
Decyzja o ilości tranzystorów zależy od możliwości chłodzenia i założonej kwoty na ich zakup.

Dla prądu 30A
- można przyjąć 2 tranzystory i wytracać na nich po 4,5W. Konieczny radiator.
- dla 6 szt mamy 6 razy po 0,5W. Drożej ale bez radiatorów.

Element poniżej R2 to popularny, ogólnie dostępny transoptor 817.
Wreszcie schematy bez rezystorów mocy, to cieszy. Jeszcze tylko dobór tego transoptora i będzie gitara. Jakie parametry ma ta dioda Zenera (dla tej instalacji 48V)?
W.P.
Forumowicz
Posty: 345
Rejestracja: 21 kwie 2020, 9:55
Lokalizacja: Łódź

Re: Zimne luty/iskrzenie stacyjki i niebezpieczeństwa z tym związane

Post autor: W.P. »

Zanim podałem typ transoptora to zajrzałem do katalogu.
https://www.tme.eu/Document/5404b2c4ffe ... OD814A.pdf

Zauważyłem jednak, że wyszukiwarki podają 35V, czasem 20V czy 30V. Być może zależy to od producenta, a na pewno od prefiksu przy 817. Rzecz w tym, że w sklepie można trafić na najtańszą wersję o niższym napięciu.
Rozwiązaniem jest dobór na stronie TME, ale tam tylko wysyłkowo i to powyżej określonej kwoty (kiedyś było 70 netto). Można przez Wekton na sztuki, na drugi dzień po zamówieniu (żyją w symbiozie z TME).

Można inaczej z pominięciem transoptora.
Obrazek
Śledząc temat przeczytałem o możliwym zawilgoceniu stacyjki. Stąd mniejsze wartości R4 na pierwszym i R5 na drugim schemacie. Chodzi tu o znieczulenie układu na prąd płynący przez wilgoć po korpusie łącznika, pomimo rozwartych styków.

Q2 i Q3 należy dobrać (wyszukiwarka TME) stosownie do napięcia +Ub z lekkim zapasem zależnie od przyjętego sposobu montażu. Część sterującą można zmieścić w objętości typowej kostki do gry - zalanej silikonem kulki z wyprowadzonymi czterema (+,-,stacyjka,bramka) lub trzema (stacyjka,-,bramka) przewodami.
W.P.
Forumowicz
Posty: 345
Rejestracja: 21 kwie 2020, 9:55
Lokalizacja: Łódź

Re: Zimne luty/iskrzenie stacyjki i niebezpieczeństwa z tym związane

Post autor: W.P. »

Napięcie robocze diody Zenera nie jest w żaden sposób związane z napięciem instalacji. Ma chronić tranzystor roboczy przed zbyt dużym napięciem bramka-źródło. Oczywiście wskazane jest używanie tu małych diod, tych 0,25W zamiast większych 1,3W.
Są mniejsze i łatwiejsze w montażu.

Kondensator w obwodzie bramki (470nF)... Ma zapewnić "miękkie", zwolnione włączenie zasilania by uniknąć iskry.
MKSE jest duży i najpewniejszy, ale chciałoby się mniejszy, np. SMD. Te są małe 2-3 mm.

Trzeba jednak pamiętać, że czasem są zawodne i potrafią dostać upływności. To grozi zmniejszeniem napięcia bramka-źródło i w efekcie usmażeniem tranzystorów. Można tego nie zauważyć, silnik dalej pracuje ale tranzystory zaczynają świecić a plastikowe elementy mięknąć.

Można tu wstawić kondensator elektrolityczny z przedziału 0,47 do 10 mikrofaradów/16V, są niewielkie, nie wykazują upływności. Koniecznie należy sprawdzić poprawność montażu - (+) do źródła, (-) do bramki Q1.
Dede
Forumowicz
Posty: 2089
Rejestracja: 11 cze 2018, 5:19
Lokalizacja: Ruda Śląska

Re: Zimne luty/iskrzenie stacyjki i niebezpieczeństwa z tym związane

Post autor: Dede »

W.P. pisze:
17 cze 2020, 23:54
Obrazek
Jakie wartości będą elementów dla akumulatora 20S od 55V do 84V?

Iskrzenie stacyjki największe jest instalacjach akumulatorów 20S bo przy niższym napięciu nie powstaje takich problemów jak iskrzenie stacyjki chyba ze ktoś dużo prądu ciągnie.

Więc przydało by sie schemat dla akumulatorów 20S
Awatar użytkownika
Sławek
Forumowicz
Posty: 53
Rejestracja: 08 mar 2020, 9:47

Re: Zimne luty/iskrzenie stacyjki i niebezpieczeństwa z tym związane

Post autor: Sławek »

W.P. pisze:
17 cze 2020, 18:58

Czytając wpisy wątku znalazłem jeszcze coś takiego:
Sławek pisze:
10 cze 2020, 13:07
Co do sygnału sterującego podawanego miedzy R2 a GND - P-mosfet jest załączany poprzez podanie niskiego potencjału na bramkę. Najlepiej byłoby wyrzucić R2, i wstawić tranzystor NPN np. BD139 emiterem do GND, kolektorem to R1, i poprzez rezystor ograniczający prąd bazy podać Vcc ze stacyjki.
Rodzi się więc pytanie, co wcześniej padnie? Tranzystor (BD139), czy dioda w obwodzie bramki. Zakładam, że wpis dotyczy schematu podanego przez Kolegę Dede (autor: Dede » 10 cze 2020, 12:19)
Nie można rezygnować z obecności R2. Poza tym BD139 to jak armata na muchę.
BD139 to nie przypadek, i nie chodzi o jego możliwość wytracania mocy a Vce które wynosi 80V.
Zamiast transoptora z Twojego schematu (który w tym schemacie niczego nie izoluje) można użyć właśnie rzeczonego BD139 lub innego o odpowiednio wysokim Vce i uniknąć problemu wysokiego napięcia, i taki był sens mojego postu.
Co do R2, masz rację.

Pozdr

EDIT

Widzę, że dałeś schemat z tranzystorem, czytałem wieczorem a odpisałem rano :D
Awatar użytkownika
Sławek
Forumowicz
Posty: 53
Rejestracja: 08 mar 2020, 9:47

Re: Zimne luty/iskrzenie stacyjki i niebezpieczeństwa z tym związane

Post autor: Sławek »

Dyskusja dotyczy też sterowania z "plusa" bo nie wszyscy sterują minusem, o czym @tas

Pozdr
W.P.
Forumowicz
Posty: 345
Rejestracja: 21 kwie 2020, 9:55
Lokalizacja: Łódź

Re: Zimne luty/iskrzenie stacyjki i niebezpieczeństwa z tym związane

Post autor: W.P. »

Dla obu schematów jest duża swoboda w doborze wartości elementów, oba mogą pracować w szerokim zakresie napięć zasilających. Jednak z tego względu wystąpią różne wartości elementów zależnie od napięcia pakietu.
Spróbuję wiec podać ogólne zasady ułatwiające policzenie wybranych wartości do własnych potrzeb.

W przykładowym opisie pakietu 13S6P, 13 oznacza ilość szeregowo połączonych ogniw. Ta wartość określa napięcie pakietu oznaczone na schemacie jako +Ua. Uwzględniając ją we wzorach nazwę ją "k". Zatem w tym przypadku k=13.

k - ilość ogniw w szeregu (niezależnie od P).
U_min - założone minimalne napięcie rozładowanego ogniwa.
U_max - końcowe napięcie po naładowaniu (najczęściej 4,2V).
Uz - napięcie diody Zenera, (dopuszczalne 12V do 16V), z szeregu produkowanych występują C12, C13, C15, C16.
Ic - prąd kolektora Q3. Minimalny wystarczający = 1 mA; maksymalny (zdroworozsądkowy) = 10mA.
-------------------------------------------------------------------------------
R2:
Górny zakres wartości: R2 = (k*U_min - Uz) / Ic
Dolny zakres wartości: R2 = (k*U_max - Uz) / Ic

Najmniejszą dopuszczalną wartość R2 trzeba wyznaczać dla najwyższego +Ua i najwyższego przyjętego Ic, kierując się dopuszczalnym prądem diody Zenera. Jednak nie ma to sensu, gdyż zmniejsza stałą czasową wyznaczoną obecnością C1 wymuszając jego zwiększenie.
-------------------------------------------------------------------------------
R5, R6 dla pierwszego schematu z lewej:
W zasadzie szkolny układ nie wymagający szczegółowych obliczeń w tym zastosowaniu.
R6 = 10K do 22K
R5 = (k*U_min - 1) * R6
Wzór uproszczony z postaci R5 = [(k*U_min - Ue) / Ue] * R6 dla Ue=1
-------------------------------------------------------------------------------
R3 (sch. z lewej) równy R6 (sch. prawy)
R4 (sch. z lewej) równy R5 (sch. prawy)
Obliczenia powinny założyć możliwość zawilgocenia korpusu i styków stacyjki. Trudno tu oprzeć się na miarodajnych założeniach zależnych od stopnia zawilgocenia. Trudno też silić się na obliczenia.
Należy więc kierować się zapewnieniem możliwie dużego prądu przez połączone styki stacyjki, w stosunku do pasożytniczego prądu upływności.
Przy małych wartościach R4 należy pamiętać o mocy. W przykładowym 20K i przy napięciu 84V będzie to 0,35W czyli rezystor 0,5W (jako tako chłodzony).
-------------------------------------------------------------------------------
W.P.
Forumowicz
Posty: 345
Rejestracja: 21 kwie 2020, 9:55
Lokalizacja: Łódź

Re: Zimne luty/iskrzenie stacyjki i niebezpieczeństwa z tym związane

Post autor: W.P. »

Kolego Zeeltom, dzięki za zdrowy rozsądek. Ale się zakręciłem :lol: :)))
Tak to jest jak pisze się w nocy, z wysuniętym krążkiem w kręgosłupie, gdzie o rowerze można tylko pomarzyć przez najbliższe 2 tygodnie.
Sławek pisze: BD139 to nie przypadek, i nie chodzi o jego możliwość wytracania mocy a Vce które wynosi 80V.
Zamiast transoptora z Twojego schematu (który w tym schemacie niczego nie izoluje) można użyć właśnie rzeczonego BD139 lub innego o odpowiednio wysokim Vce i uniknąć problemu wysokiego napięcia, i taki był sens mojego postu.
Tak sobie później pomyślałem, że BD139 to najprostszy sposób na NPN dla wyższych napięć bez zaawansowanego szukania, zwykle jest pod ręką.
Transoptor był pierwszym pomysłem na układ z prostym przełączaniem - stacyjka z (+) lub z (-). To banalnie prosty układ możliwy do rozwiązania na kilka sposobów.

A co myślicie o przycisku zamiast stacyjki? Są przecież wersje hermetyczne.
W.P.
Forumowicz
Posty: 345
Rejestracja: 21 kwie 2020, 9:55
Lokalizacja: Łódź

Re: Zimne luty/iskrzenie stacyjki i niebezpieczeństwa z tym związane

Post autor: W.P. »

Można to jeszcze bardziej uprościć.
Obrazek
Dede pisze:Jakie wartości będą elementów dla akumulatora 20S od 55V do 84V?
Typy tranzystorów ze schematów odpadają ze względu na zbyt niskie napięcie. Musisz dobrać coś posiłkując się wyszukiwarką TME (a później zamówić w Wektonie).
Awatar użytkownika
Sławek
Forumowicz
Posty: 53
Rejestracja: 08 mar 2020, 9:47

Re: Zimne luty/iskrzenie stacyjki i niebezpieczeństwa z tym związane

Post autor: Sławek »

W TME można robić zakupy normalnie, bez minimalnej kwoty, przesyłka PP 12 zl, więc tez ok, robię tam zakupy bardzo często. Może nie jest najtaniej, ale na pewno mają oryginalne produkty (nie podróbki) i duży wybór ;)

Pozdr
miki
Forumowicz
Posty: 1414
Rejestracja: 14 gru 2019, 11:46

Re: Zimne luty/iskrzenie stacyjki i niebezpieczeństwa z tym związane

Post autor: miki »

Czyli jako tranzystor sterujący dla instalacji do 48V (max. 54V) można spokojnie zastosować BC846.
W.P.
Forumowicz
Posty: 345
Rejestracja: 21 kwie 2020, 9:55
Lokalizacja: Łódź

Re: Zimne luty/iskrzenie stacyjki i niebezpieczeństwa z tym związane

Post autor: W.P. »

Ooo, to fajnie z tym TME. Jeszcze niedawno nie chcieli mi sprzedać bezpośrednio tłumacząc się tylko sprzedażą wysyłkową. Są drodzy ale nie mają chińszczyzny i innej podrabianej taniochy.
miki pisze:Czyli jako tranzystor sterujący dla instalacji do 48V (max. 54V) można spokojnie zastosować BC846.
Można, ale czy rozłączanie (-) zasilania w czymś komplikuje układ?
To chyba przyzwyczajenie, u siebie też rozłączam (+), chociaż nie mam stacyjki. :)
miki
Forumowicz
Posty: 1414
Rejestracja: 14 gru 2019, 11:46

Re: Zimne luty/iskrzenie stacyjki i niebezpieczeństwa z tym związane

Post autor: miki »

W.P. pisze:
18 cze 2020, 8:44
Typy tranzystorów ze schematów odpadają ze względu na zbyt niskie napięcie.
Sprawdź na przykład takie: FMMT493TA, PBSS8110T.215, ZXTN25100DFHTA.
miki
Forumowicz
Posty: 1414
Rejestracja: 14 gru 2019, 11:46

Re: Zimne luty/iskrzenie stacyjki i niebezpieczeństwa z tym związane

Post autor: miki »

W.P. pisze:
18 cze 2020, 9:16
miki pisze:Czyli jako tranzystor sterujący dla instalacji do 48V (max. 54V) można spokojnie zastosować BC846.
Można, ale czy rozłączanie (-) zasilania w czymś komplikuje układ?
To chyba przyzwyczajenie, u siebie też rozłączam (+), chociaż nie mam stacyjki. :)
Czyli skłaniasz się do sterowania MOSFET'u bez dodatkowych tranzystorów?
Ostatnio zmieniony 18 cze 2020, 10:52 przez miki, łącznie zmieniany 1 raz.
mr_x
Forumowicz
Posty: 515
Rejestracja: 26 wrz 2018, 19:19

Re: Zimne luty/iskrzenie stacyjki i niebezpieczeństwa z tym związane

Post autor: mr_x »

W.P. pisze:
17 cze 2020, 23:54
Rozwiązaniem jest dobór na stronie TME, ale tam tylko wysyłkowo i to powyżej określonej kwoty (kiedyś było 70 netto).
Ja zamawiałem nawet za kilka zł i wysłali.
Dede
Forumowicz
Posty: 2089
Rejestracja: 11 cze 2018, 5:19
Lokalizacja: Ruda Śląska

Re: Zimne luty/iskrzenie stacyjki i niebezpieczeństwa z tym związane

Post autor: Dede »

W.P. pisze:
18 cze 2020, 8:44
Można to jeszcze bardziej uprościć.
Obrazek
Dede pisze:Jakie wartości będą elementów dla akumulatora 20S od 55V do 84V?
Typy tranzystorów ze schematów odpadają ze względu na zbyt niskie napięcie. Musisz dobrać coś posiłkując się wyszukiwarką TME (a później zamówić w Wektonie).
Ja nie polecam schematu wyłączanie minusa z akumulatora mówione było o tym ze nie które osoby mogą spalić sterownik sabvotona o wartości 1000zł
miki
Forumowicz
Posty: 1414
Rejestracja: 14 gru 2019, 11:46

Re: Zimne luty/iskrzenie stacyjki i niebezpieczeństwa z tym związane

Post autor: miki »

Dede pisze:
18 cze 2020, 14:40
Ja nie polecam schematu wyłączanie minusa z akumulatora mówione było o tym ze nie które osoby mogą spalić sterownik sabvotona o wartości 1000zł
Chyba generalnie dobrą zasadą jest ustalenie stałej masy i włączanie urządzeń plusem. Jeżeli mamy układ mieszany, w pewnym momencie może się okazać, że jakiś moduł elektroniczny zaczyna stanowić ścieżkę zasilania (lub masy) dla dość znacznego prądu.
W.P.
Forumowicz
Posty: 345
Rejestracja: 21 kwie 2020, 9:55
Lokalizacja: Łódź

Re: Zimne luty/iskrzenie stacyjki i niebezpieczeństwa z tym związane

Post autor: W.P. »

Tak właściwie, z elektrycznego punku widzenia to rozłączenie ma spowodować niemożność zasilenia układu i czy to będzie od strony (+) czy (-) to efekt będzie identyczny.
Nie wiem, z czego wynika zasada rozłączania plusa, względy konstrukcyjne, przyzwyczajenie, czy coś innego.
He, he... ja w swoim akumulatorze też rozłączam (+).

Podobnie jest w samochodach, ale tam wskazanie na konkretną klemę jest uzasadnione.
Dla instalacji samochodu jest obojętne czy na czas naprawy zdejmiemy zacisk (+), czy (-). Jednak każdy mechanik zdejmie (-) nie (+).

Tutaj uzasadnienie jest logiczne.
Gdyby na czas prac mechanicznych zdjąć (+) to owszem, warunek rozłączenia instalacji jest spełniony, ale przypadkowe połączenie zacisku (+) akumulatora z jakimkolwiek metalowym elementem korpusu silnika kończyłoby się efektownym snopem iskier.

W przypadku odłączenia klemy z (-) ewentualne połączenie odkrytego zacisku (-) akumulatora z masą nie jest groźne.
Tak więc tutaj konieczność wyboru zacisku jest uzasadniona. Ale w rowerze...

Jeśli ktoś z Kolegów zna uzasadnienie to proszę o wyjaśnienie, w instalacjach rowerowych jestem pierwszak.
miki
Forumowicz
Posty: 1414
Rejestracja: 14 gru 2019, 11:46

Re: Zimne luty/iskrzenie stacyjki i niebezpieczeństwa z tym związane

Post autor: miki »

W rowerze elektrycznym są urządzenia sterowane plusem i są sterowane minusem. Pomieszanie takich modułów nie jest zdrowe. Nawet BMS jest chyba przełączany na "klemie" masy.
Awatar użytkownika
WojtekErnest
Forumowicz
Posty: 3337
Rejestracja: 02 maja 2017, 20:52
Lokalizacja: Warszawa

Re: Zimne luty/iskrzenie stacyjki i niebezpieczeństwa z tym związane

Post autor: WojtekErnest »

Tak BMS najczęściej ma rozliczenie mosfetem na minusie. Stąd pojęcie masy z teorii układów elektronicznych tu niezbyt pasuje. Czyli masa nie oznacza ninuda zasilania bo jest on nie ciagly od WEJ obwodu do WYJ.
Wcześniej : Pomógł 69 razy, postów 3,2+ tys. - wiadomo gdzie ...:-)
Dede
Forumowicz
Posty: 2089
Rejestracja: 11 cze 2018, 5:19
Lokalizacja: Ruda Śląska

Re: Zimne luty/iskrzenie stacyjki i niebezpieczeństwa z tym związane

Post autor: Dede »

W.P. pisze:
18 cze 2020, 15:24
Jeśli ktoś z Kolegów zna uzasadnienie to proszę o wyjaśnienie, w instalacjach rowerowych jestem pierwszak.
To wrudzić i przeczytaj temat od początku jak wspomniałem wcześniej temat był omawiany.
Ale przypomnę co było parę postów wcześniej.
Dede pisze:
01 cze 2020, 20:06
Jest dużo osób co regen (hamulce) załącza przez przetwornice step down 12V plusowy sygnał idzie do manetki po naciśnięciu idzie sygnał do sabvotona i załącza regen hamulcowe

Chciałem zauważyć ze odpięcie minusa od przetwornicy step down pojawia sie sygnał wyjściowy plus z akumulatora wiec nie 12V tylko prawie 92V przy naładowanym akumulatora 22S.
Wiec jest duza możliwość uszkodzenia sterownika wejścia sterowania regenu tam gdzie powinno być 12V a nie pełne napięcie akumulatora.

Nie będę proponować rozwiozania co idzie spalić sterownik i nie jest dobrym pomysłem odłączyć minusa na przetwornicy.

Sytuacja by była inna jeśli zastosowane byłyby przetwornice impulsowe na transformatorach zamiast modułu step down, co po wyłączeniu minusa nie pojawi sie plusowy sygnał z wyjściu z akumulatora.

Więc zostaje tylko moduł co wyłącza i załącza plus z akumulatora.

A co do BMSa który rozłącza minus mnie nie przeszkadza byś zauważył ze rozłącza minusa sterownika i przetworniczy to praktycznie wszedzie będzie napięcie plusowe z akumulatora i nie mozliwe zeby był potencjał różnica napięcia na sygnału do sterownika regenu od przetwornicy.

Więc BMS moze wyłączyć minusa dwa urządzenia sterownika i przetwornicy ale nie moze dość to sytuacji ze sterownik ma sygnał z akumulatora minusowy a przetwornica ma wyłączony podeciał minusowy.
Załączniki
20200601_200152.jpg
W.P.
Forumowicz
Posty: 345
Rejestracja: 21 kwie 2020, 9:55
Lokalizacja: Łódź

Re: Zimne luty/iskrzenie stacyjki i niebezpieczeństwa z tym związane

Post autor: W.P. »

WojtekErnest pisze:
18 cze 2020, 15:43
Tak BMS najczęściej ma rozłączenie mosfetem na minusie. Stąd pojęcie masy z teorii układów elektronicznych tu niezbyt pasuje. Czyli masa nie oznacza minusa zasilania bo jest on nieciągły od WEJ obwodu do WYJ.
Zwykle dla ułatwienia traktujemy zespół zasilający jako jednostkę zakończoną dwoma zaciskami (+) i (-) nie bacząc na to, że wewnątrz jest BMS. Takie podejście ułatwia analizę układu bądź to w postaci schematu blokowego, bądź ideowego.
Wówczas można spokojnie używać pojęcia masy jako punktu odniesienia.
W.P.
Forumowicz
Posty: 345
Rejestracja: 21 kwie 2020, 9:55
Lokalizacja: Łódź

Re: Zimne luty/iskrzenie stacyjki i niebezpieczeństwa z tym związane

Post autor: W.P. »

Odpowiedź Kolegi Dede pojawiła się w czasie mojego pisania. Teraz zobaczyłem schemat.
To oczywiste, że w tym miejscu nie wolno rozewrzeć obwodu, gdyż zamiast 12V pojawi się 90V.

Pisząc od wczoraj nt rozłączania akumulatora miałem na myśli odłączanie tylko akumulatora a nie dokonywanie przełączeń wewnątrz obwodu.
ODPOWIEDZ