Zimne luty/iskrzenie stacyjki i niebezpieczeństwa z tym związane

Tematy związane z wszelką instalacją elektryczną w konwersjach rowerów
Awatar użytkownika
tas
Administrator
Posty: 2999
Rejestracja: 27 kwie 2017, 15:10
Lokalizacja: Żywiec
Kontakt:

Zimne luty/iskrzenie stacyjki i niebezpieczeństwa z tym związane

Post autor: tas »

Lutując elementy instalacji pamiętajcie aby miejsca łączeń były pewne. Najczęstszym problemem z lutowaniem grubych przewodów jest niedostatecznej mocy lutownica. Zbyt słabe łączenia to miejsce dużych spadków napięć, odkładania się dużych temperatur podczas zwiększonego poboru i dalsza degradacja miejsca lutowniczego z powodu występowania cykli zimno-ciepło
Dodatkowym problemem są wszelakie dziwne zachowania instalacji, przerywanie pracy, odłączanie ładowarki, a nawet usterki.
Przewody lub miejsca łączeń o niepewnym styku powodują występowanie szpilek napięcia w instalacji mogących przebić tranzystory sterownika czy ładowarki i powodując ich awarię. Bardzo niebezpieczne jest także użytkowanie instalacji z zimnymi lutami podczas hamowania regeneracyjnego, nawet minimalny brak kontaktu podczas rekuperacji spowoduje wzrost napięcia w instalacji na linii sterownik - BMS - ogniwa (z powodu braku obciążenia) i uszkodzenie sterownika.

Przykład nieprawidłowego polutowania instalacji który spowodował usterki.



Pewnym wariantem awaryjności przez zimne luty jest awaryjność spowodowana iskrzeniem stacyjki włączającej rower.
Pamiętajcie, że stacyjki, przyciski, kluczyki i przełączniki z biegiem czasu się zużywają (niezależnie od ich wielkości) i np po 50 zł/wył zaczynają iskrzyć. Spowodowane jest to płynącymi dużymi prądami chwilowymi podczas włączania (w końcu uruchamiają sterownik i inne urządzenia wyposażone w zasilacze impulsowe z kondensatorami wejściowymi o dość dużej pojemności). Wypalają one styki powodując chwilowe iskrzenie. To iskrzenie jest możliwym problemem wielu usterek jak uszkadzanie sterowników, watomierzy. Potrafi nawet wyzerować pamięć sterownika czy watomierza (np Pikacza)
Aby minimalizować zużycie mechaniczne wszelakich stacyjek zawsze stosuj rezystor "soft start" w szeregu zasilającym ze stacyjką.
2-5 Ohm 3-5W będzie odpowiedni.
Silniki, sterowniki, BMSy: https://nexun.pl tel: +48 33 50 00 105
Tanie ogniwa: https://e-foton.pl
----------------------
Mój blog o rowerach elektrycznych: http://ebike.nexun.pl
gienek333
Forumowicz
Posty: 632
Rejestracja: 19 lut 2018, 22:37
Lokalizacja: Kraków

Re: Zimne luty/iskrzenie stacyjki i niebezpieczeństwa z tym związane

Post autor: gienek333 »

Jest taki stary stop cyny z ołowiem, jest bardziej plastyczny i nie pęka, ale jest "nieekologiczny" i łunja zabroniła. Jak ktoś ma to nie należy zjadać ;)
ap0f1s
Forumowicz
Posty: 558
Rejestracja: 03 maja 2017, 9:37
Lokalizacja: Kęty

Re: Zimne luty/iskrzenie stacyjki i niebezpieczeństwa z tym związane

Post autor: ap0f1s »

Właśnie u sobie w falconie miałem niedawno dziwny problem spadku napięcia po włączeniu światła. Ev computer przy 40w, które pobiera oświetlenie pokazywał spadki napięcia nawet 10v. Później rower przestał jeździć. Okazało że winny był rezystor, który miałem podłączony na stacyjce aby nie było iskrzenia i już nie przewodził. Po wymianie było ok. Tylko rezystor padł po 5 latach a spełnia swoją rolę stacyjka działa dalej.
Ostatnio zmieniony 14 maja 2020, 16:44 przez ap0f1s, łącznie zmieniany 1 raz.
Budowa pakietów lion, rowerów elektrycznych (Falcon, vektor, E-kross itp.)
Kontakt 513388355
Kilka moich konstrukcji
viewtopic.php?f=30&t=399
Awatar użytkownika
zero79
Forumowicz
Posty: 151
Rejestracja: 19 mar 2018, 21:45
Lokalizacja: Stargard

Re: Zimne luty/iskrzenie stacyjki i niebezpieczeństwa z tym związane

Post autor: zero79 »

Ale to co przepalił się?
ap0f1s
Forumowicz
Posty: 558
Rejestracja: 03 maja 2017, 9:37
Lokalizacja: Kęty

Re: Zimne luty/iskrzenie stacyjki i niebezpieczeństwa z tym związane

Post autor: ap0f1s »

W końcu się przepalił, ale przez dłuższy czas jeszcze przewodził. Oświetlenia mam wpięty w przewód stacyjki.
Budowa pakietów lion, rowerów elektrycznych (Falcon, vektor, E-kross itp.)
Kontakt 513388355
Kilka moich konstrukcji
viewtopic.php?f=30&t=399
miki
Forumowicz
Posty: 1414
Rejestracja: 14 gru 2019, 11:46

Re: Zimne luty/iskrzenie stacyjki i niebezpieczeństwa z tym związane

Post autor: miki »

Żadna unia nam nie zabroni. To dotyczy producentów, a nie osób tworzących sobie prototyp. Co ciekawe, unia wie, że lutowie bezołowiowe to g...o, ponieważ w ustawie podała dziedziny, w których nie zaleca się stopu bezołowiowego. Są to m.in. lotnictwo, wojsko, sprzęt służący ochronie zdrowia, ochronie instytucji rządowych, itd. Czyli oni wiedzą, że tam MUSI działać.

W naszych konstrukcjach używajmy wyłącznie lutowia z dodatkiem ołowiu (37-40%) i do tego stosujmy topnik. Ten środek w zdecydowany sposób poprawia jakość powstających połączeń. W dawnych polskich książkach (np. Poradnik radioelektronika) pokazywano nawet jaki kształt powinna mieć prawidłowa kropla zastygłej w punkcie lutowniczym cyny. Dodatkowo uczono sposobów wstępnej mechanicznej stabilizacji lutowanych końcówek, tak aby to nie sama cyna była obciążona późniejszymi naprężeniami mechanicznymi. Niby drobiazg, ale jakże istotny dla długiej, prawidłowej pracy całego układu. I - jak napisał Tas - przy większych lutowanych powierzchniach potrzebujemy odpowiedniej mocy lutownicy, inaczej nie jesteśmy w stanie równomiernie podgrzać lutowanej powierzchni do wymaganej temperatury. Dobrze spisywały się polskie lutownice serii LEH (np. LEH-10) o mocy 100-150W, miały miedziany grot o odpowiedniej pojemności cieplnej.
Ostatnio zmieniony 14 maja 2020, 16:53 przez miki, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
zero79
Forumowicz
Posty: 151
Rejestracja: 19 mar 2018, 21:45
Lokalizacja: Stargard

Re: Zimne luty/iskrzenie stacyjki i niebezpieczeństwa z tym związane

Post autor: zero79 »

To albo za wysoka rezystancja albo zbyt małej mocy - a jaki miałeś?
miki
Forumowicz
Posty: 1414
Rejestracja: 14 gru 2019, 11:46

Re: Zimne luty/iskrzenie stacyjki i niebezpieczeństwa z tym związane

Post autor: miki »

ap0f1s pisze:
14 maja 2020, 16:42
Okazało że winny był rezystor, który miałem podłączony na stacyjce aby nie było iskrzenia i już nie przewodził.
Jaki ten rezystor tam miałeś? Chodzi mi o wartość rezystancji i moc.
ap0f1s
Forumowicz
Posty: 558
Rejestracja: 03 maja 2017, 9:37
Lokalizacja: Kęty

Re: Zimne luty/iskrzenie stacyjki i niebezpieczeństwa z tym związane

Post autor: ap0f1s »

5ohm 5w. Tylko to stało się po 5 latach i ponad 30k km z tego z 10k w górach. Więc mialo prawo. Taki rezystor jak pisze tas warto dać. Stacyjka u mnie działa dalej w innym moim falconie bez rezystora już padla I przepalilo styki.
Budowa pakietów lion, rowerów elektrycznych (Falcon, vektor, E-kross itp.)
Kontakt 513388355
Kilka moich konstrukcji
viewtopic.php?f=30&t=399
miki
Forumowicz
Posty: 1414
Rejestracja: 14 gru 2019, 11:46

Re: Zimne luty/iskrzenie stacyjki i niebezpieczeństwa z tym związane

Post autor: miki »

On tam jest włączony szeregowo?
Paweł
Forumowicz
Posty: 224
Rejestracja: 17 mar 2018, 22:34
Lokalizacja: Łódź

Re: Zimne luty/iskrzenie stacyjki i niebezpieczeństwa z tym związane

Post autor: Paweł »

Mi również w jednej konstrukcji przestał przewodzić rezystor ze stacyjki.
Klasyczny ceramiczny 5W, po wymianie wszystko śmigało.
A przebieg był symboliczny jakieś 1500km
ap0f1s
Forumowicz
Posty: 558
Rejestracja: 03 maja 2017, 9:37
Lokalizacja: Kęty

Re: Zimne luty/iskrzenie stacyjki i niebezpieczeństwa z tym związane

Post autor: ap0f1s »

Rezystor od plusa łączysz jako pierwszy idzie na stacyjke z kluczykiem i dalej wpinasz resztę gratów, przetwornice 12v, watomierz itp. I później na końcu na przewód stacyjki od sterownika. Oczywiście o ile sterownik potrzebuję + batt aby się uruchomić.
Budowa pakietów lion, rowerów elektrycznych (Falcon, vektor, E-kross itp.)
Kontakt 513388355
Kilka moich konstrukcji
viewtopic.php?f=30&t=399
Awatar użytkownika
tas
Administrator
Posty: 2999
Rejestracja: 27 kwie 2017, 15:10
Lokalizacja: Żywiec
Kontakt:

Re: Zimne luty/iskrzenie stacyjki i niebezpieczeństwa z tym związane

Post autor: tas »

UWAGA na stacyjkę wyglądającą jak ta:

Obrazek

Jest ona powodem awarii, wczoraj udało się ją zidentyfikować jako element wspólny co najmniej kilku(nastu) awarii sterowników wektorowych. Jeśli masz tą stacyjkę w swoim rowerze - zainstaluj na przewodzie między +BAT a pierwszym przewodem rezystor softstart!

Jeśli twój sterownik uszkodził się w następujący sposób:
Włączasz rower, dajesz gazu, a tu tylko delikatne pyk lub brak efektu - winą za to obarczona jest iskrząca stacyjka/przycisk/zimny lut
Silniki, sterowniki, BMSy: https://nexun.pl tel: +48 33 50 00 105
Tanie ogniwa: https://e-foton.pl
----------------------
Mój blog o rowerach elektrycznych: http://ebike.nexun.pl
Awatar użytkownika
Eryk
Forumowicz
Posty: 450
Rejestracja: 02 maja 2017, 21:18
Lokalizacja: Wadowice

Re: Zimne luty/iskrzenie stacyjki i niebezpieczeństwa z tym związane

Post autor: Eryk »

Zgadza się ja już lata temu miałem z nią problem, po pierwsze jest dziurawa, łatwo woda przez nią przecieka a po drugie ma kiepskie styki. Na moje szczęście i nie szczęście przy finalnym podpinaniu w skutek zmęczenia późna porą i chęcią odpalenia falkona, pomyliłem przewody przetwornicy. Zamiast wylecieć bezpiecznik, wyleciały styki w stacyjce :D Automatycznie był to znak że potrzeba coś lepszego ;)
sky
Forumowicz
Posty: 225
Rejestracja: 19 lut 2018, 16:28
Lokalizacja: Kraków

Re: Zimne luty/iskrzenie stacyjki i niebezpieczeństwa z tym związane

Post autor: sky »

Jaką sprawdzoną polecacie? Jakiś konkretny model lub sklep?
Awatar użytkownika
Eryk
Forumowicz
Posty: 450
Rejestracja: 02 maja 2017, 21:18
Lokalizacja: Wadowice

Re: Zimne luty/iskrzenie stacyjki i niebezpieczeństwa z tym związane

Post autor: Eryk »

Ja preferuję takie z certyfikatem IP65 znanych firm europejskich oraz dołączanymi stykami.
Awatar użytkownika
tas
Administrator
Posty: 2999
Rejestracja: 27 kwie 2017, 15:10
Lokalizacja: Żywiec
Kontakt:

Re: Zimne luty/iskrzenie stacyjki i niebezpieczeństwa z tym związane

Post autor: tas »

Nie chodzi o model tylko o to, aby instalacja była zabezpieczona. Nawet najlepszą stacyjkę da się zajechać jak będzie odpalana z 60 czy 80V.
Powyższa stacyjka jest po prostu najpopularniejsza (chyba)
Silniki, sterowniki, BMSy: https://nexun.pl tel: +48 33 50 00 105
Tanie ogniwa: https://e-foton.pl
----------------------
Mój blog o rowerach elektrycznych: http://ebike.nexun.pl
Awatar użytkownika
Eryk
Forumowicz
Posty: 450
Rejestracja: 02 maja 2017, 21:18
Lokalizacja: Wadowice

Re: Zimne luty/iskrzenie stacyjki i niebezpieczeństwa z tym związane

Post autor: Eryk »

tas pisze:
17 maja 2020, 9:33
Nie chodzi o model tylko o to, aby instalacja była zabezpieczona. Nawet najlepszą stacyjkę da się zajechać jak będzie odpalana z 60 czy 80V.
Powyższa stacyjka jest po prostu najpopularniejsza (chyba)
Oczywiście rezystor wskazany przy każdej stacyjce. Co nie zmienia faktu że ta stacyjka którą wskazałeś jest kiepska, brak w niej jakiegokolwiek uszczelnienia.
Awatar użytkownika
tas
Administrator
Posty: 2999
Rejestracja: 27 kwie 2017, 15:10
Lokalizacja: Żywiec
Kontakt:

Re: Zimne luty/iskrzenie stacyjki i niebezpieczeństwa z tym związane

Post autor: tas »

Bogu i takie rady powodują właśnie, że się ludziom palą sterowniki. "Mnie działa"
Bo nie wspomnisz, że to zależy od napiecia wejściowego i modelu sterownika. Tobie na 36V działa a drugiemu na 72V taki Sabvoton MINI wydymi po 3 włączeniu i pozwiera fazy.
Kilku ohmowy rezystor musi być, nie ma dyskusji :)
Silniki, sterowniki, BMSy: https://nexun.pl tel: +48 33 50 00 105
Tanie ogniwa: https://e-foton.pl
----------------------
Mój blog o rowerach elektrycznych: http://ebike.nexun.pl
ap0f1s
Forumowicz
Posty: 558
Rejestracja: 03 maja 2017, 9:37
Lokalizacja: Kęty

Re: Zimne luty/iskrzenie stacyjki i niebezpieczeństwa z tym związane

Post autor: ap0f1s »

Po mojej pierwszej konstrukcji zawsze daje rezystor, jednak było to spowodowane przepalaniem się przycisków na kierownicy przez idzie stacyjka. Już odruchowo go zakładam. Kosztuje pare groszy, a jak widać przy okazji zabezpiecza sterownik.
Budowa pakietów lion, rowerów elektrycznych (Falcon, vektor, E-kross itp.)
Kontakt 513388355
Kilka moich konstrukcji
viewtopic.php?f=30&t=399
Awatar użytkownika
Przemek
Forumowicz
Posty: 1009
Rejestracja: 03 maja 2017, 17:13
Lokalizacja: Katowice

Re: Zimne luty/iskrzenie stacyjki i niebezpieczeństwa z tym związane

Post autor: Przemek »

Panowie podepnę się pod temat nieznacznie od niego odbiegając ma stacyjkę na razie na jakimś bieda włączniku zabezpieczonym rezystorem cementowym 5ohm - nie iskrzy ma kilka set cykli za sobą, chce aby po włączeniu tego przełącznika ruszała przetwornica 10A, chce podłączyć jak prze przekaźnik ale nie chcę żeby to był elektromagnetyczny tylko jakiś elektroniczny trzy 'nóżkowiec", czy to dobry sposób/ pomysł ? jeśli tak to czy możecie jakiś podlinkować , słaby jestem w te klocki, zasilanie 22S
Awatar użytkownika
zero79
Forumowicz
Posty: 151
Rejestracja: 19 mar 2018, 21:45
Lokalizacja: Stargard

Re: Zimne luty/iskrzenie stacyjki i niebezpieczeństwa z tym związane

Post autor: zero79 »

możesz to zrobić np. na przekaźniku półprzewodnikowym (SSR)
Awatar użytkownika
Przemek
Forumowicz
Posty: 1009
Rejestracja: 03 maja 2017, 17:13
Lokalizacja: Katowice

Re: Zimne luty/iskrzenie stacyjki i niebezpieczeństwa z tym związane

Post autor: Przemek »

oglądalem w TME ale one są sterowanie do max +- 70V a ja mam 94V
Awatar użytkownika
zero79
Forumowicz
Posty: 151
Rejestracja: 19 mar 2018, 21:45
Lokalizacja: Stargard

Re: Zimne luty/iskrzenie stacyjki i niebezpieczeństwa z tym związane

Post autor: zero79 »

W takim przypadku możesz zastosowac diodę zenera na 27, 28 lub 30V i zastosować przekaźnik SSR na napięcie sterujące do 32V DC to mi przychodzi na myśl . Ale może ktoś ma inny lepszy sposób - no ale odbiegamy od tematu.
Wojtek
Forumowicz
Posty: 179
Rejestracja: 02 maja 2019, 9:48

Re: Zimne luty/iskrzenie stacyjki i niebezpieczeństwa z tym związane

Post autor: Wojtek »

No cóż, w temacie stacyjki to zeeltom ma rację, nie sprawiają problemów, jeśli używa się ich zgodnie ze specyfikacją. Nie potrzeba też rezystora. Stacyjka to nie włącznik prądowy. Ale jeśli ktoś "puszcza" przez nią kilkudziesięcio watowe oświetlenie, jakąś przetwornicę, USB do telefonu i co tam jeszcze wymyślił, to nie dziwota, że mu się sypie. I na takim rezystorze 5ohm wtedy odkłada się też parę watów, więc biedak pada po jakimś czasie. W zamkniętej przestrzeni, bez chłodzenia i 10-watowy przy obciążeniu 1-2W będzie po paru godzinach parzył. A jak ktoś jeszcze przez stacyjkę "puszcza" ładowanie...
Dede
Forumowicz
Posty: 2089
Rejestracja: 11 cze 2018, 5:19
Lokalizacja: Ruda Śląska

Re: Zimne luty/iskrzenie stacyjki i niebezpieczeństwa z tym związane

Post autor: Dede »

Spróbował ktoś z masz zrobić sterowanie przez P-channel mosfet?
Plusy stosowania mosfeta IRF9540N do 100V:
-Mały prąd płynący przez stacyjke
-Brak iskrzenia
-cały prąd idze przez mosfet a nie przez stacyjke
-Brak awarii stacyjki przez wypalanie styków.
Awatar użytkownika
Eryk
Forumowicz
Posty: 450
Rejestracja: 02 maja 2017, 21:18
Lokalizacja: Wadowice

Re: Zimne luty/iskrzenie stacyjki i niebezpieczeństwa z tym związane

Post autor: Eryk »

Dede pisze:
25 maja 2020, 21:00
Spróbował ktoś z masz zrobić sterowanie przez P-channel mosfet?
Plusy stosowania mosfeta IRF9540N do 100V:
-Mały prąd płynący przez stacyjke
-Brak iskrzenia
-cały prąd idze przez mosfet a nie przez stacyjke
-Brak awarii stacyjki przez wypalanie styków.
A z czego zasilanie na bramki mosów?
Dede
Forumowicz
Posty: 2089
Rejestracja: 11 cze 2018, 5:19
Lokalizacja: Ruda Śląska

Re: Zimne luty/iskrzenie stacyjki i niebezpieczeństwa z tym związane

Post autor: Dede »

Eryk pisze:
25 maja 2020, 21:26
Dede pisze:
25 maja 2020, 21:00
Spróbował ktoś z masz zrobić sterowanie przez P-channel mosfet?
Plusy stosowania mosfeta IRF9540N do 100V:
-Mały prąd płynący przez stacyjke
-Brak iskrzenia
-cały prąd idze przez mosfet a nie przez stacyjke
-Brak awarii stacyjki przez wypalanie styków.
A z czego zasilanie na bramki mosów?
Stacyjka działa jako sterownik do mosfeta a mosfet przepuszcza przez siebie cały prąd i zasilanie.
Awatar użytkownika
Eryk
Forumowicz
Posty: 450
Rejestracja: 02 maja 2017, 21:18
Lokalizacja: Wadowice

Re: Zimne luty/iskrzenie stacyjki i niebezpieczeństwa z tym związane

Post autor: Eryk »

Dede pisze:
25 maja 2020, 21:30
Eryk pisze:
25 maja 2020, 21:26
A z czego zasilanie na bramki mosów?
Stacyjka działa jako sterownik do mosfeta a mosfet przepuszcza przez siebie cały prąd i zasilanie.
No ok, ale skąd napięcie na sterowanie mosów? Przecież nie przywalisz tam zasilania prosto z baterii, wypada dać przetwornice, lub jakiś układ obniżający napięcie i znowu stacyjka żeby to odpalić?
Dede
Forumowicz
Posty: 2089
Rejestracja: 11 cze 2018, 5:19
Lokalizacja: Ruda Śląska

Re: Zimne luty/iskrzenie stacyjki i niebezpieczeństwa z tym związane

Post autor: Dede »

No właśnie ze prosto z bateri sterowanie, mozna zrobić sterowanie przez minus lub przez podanie plusa z bateri, wystarczy dołączyć diode zenera na 15V i rezystor przed mosfetem.
Jak ktoś jest zainteresowany to moge zrobić schemat takiego układu.
Awatar użytkownika
Eryk
Forumowicz
Posty: 450
Rejestracja: 02 maja 2017, 21:18
Lokalizacja: Wadowice

Re: Zimne luty/iskrzenie stacyjki i niebezpieczeństwa z tym związane

Post autor: Eryk »

Mi to pachnie awarią baterii. Zwłaszcza jeżeli taki układ nie zostanie odpięty w przypadku głębokiego rozładowania baterii i pozostawieniu jej nie ładowanej na dłuższy okres czasu.

A co do stosowania takich układów to pewnie dlatego praktycznie nikt tego nie używa z powodu prostoty działania i stosowania tradycyjnej stacyjki ;)
Dede
Forumowicz
Posty: 2089
Rejestracja: 11 cze 2018, 5:19
Lokalizacja: Ruda Śląska

Re: Zimne luty/iskrzenie stacyjki i niebezpieczeństwa z tym związane

Post autor: Dede »

Nic tu nie pachnie awarią bateri bo jak stacyjka wyłączona to zero poboru energi. Jak załączona to pobór energi na pozomie mikroamper (µA).
Można porównać działanie jak na przekazniku SSR bo zasada działania jest podobna.

Można tradycyjnie podłączyć do stacyjki urządzenia ale jak zauważyłem ze dużo osób zepsuło sterowniki z powodu stacyjki która przerywa i powoduje zanik prądu przez iskrzące styki stacyjce.

Stacyjki i rezystory padają z powodu dużego prądu trakcie załączenia, przetwornicy i sterowniku są duże kondensatory pojemnościowe i jest duży pobór energii trakcie ładowania tych kondensatorów dla tego styki stacyjce po czasie przerywają bo są spalone uszkodzone.
Ostatnio zmieniony 29 maja 2020, 17:11 przez Dede, łącznie zmieniany 1 raz.
Dede
Forumowicz
Posty: 2089
Rejestracja: 11 cze 2018, 5:19
Lokalizacja: Ruda Śląska

Re: Zimne luty/iskrzenie stacyjki i niebezpieczeństwa z tym związane

Post autor: Dede »

Przemek pisze:
17 maja 2020, 14:26
oglądalem w TME ale one są sterowanie do max +- 70V a ja mam 94V
SSR sterowanie 5V do 32V można zastosować rezystor i diode zenera 30V

Schemat poniżej jak podłączyć
D1 dioda zenera 30V 1,3W
R1 należy doświadczalne dobrać od 30K do 10K 1W tak zeby przy wyładowanym akumulatorze na wejściu nie było poniżej 5V dla sterowania SSR, przy pełnym naładowanym akumulatorze nie przekroczyć 29V sterowania dla SSR.
Dioda 30V zenera ma zabezpieczyć jeśli będzie napięcie blisko górnej granicy sterowania SSR
Załączniki
20200526_050248.jpg
Dede
Forumowicz
Posty: 2089
Rejestracja: 11 cze 2018, 5:19
Lokalizacja: Ruda Śląska

Re: Zimne luty/iskrzenie stacyjki i niebezpieczeństwa z tym związane

Post autor: Dede »

zeeltom pisze:
26 maja 2020, 5:32
Obecnie większość kontrolerów ma osobny przewód do podłączania stacyjki. Niskoprądowy.
Sterownik sabvoton ma osobny przewód załączenia sterownika prąd tym przewodzie idzie zaledwie 450mA ale problem jest trakcie załączenia duża iskra duży prąd trakcie załączenia przy starcie.
Miałem przekaźnik na 5A i prąd załączenia jest taki duży ze styki się połączyły na stałe.
A to wszytko przez kondensator na przetwornicy sterowniku.
Możliwe ze na innych sterowniku na mniejsze napięcie nie ma problemu.
Problem jest tez popularnych przetwornic zastosowane dla instalacji prawie 90V tam są duże pojemne kondensatory i jest duży prąd załączenia bez rezystora stacyjka spali się bardzo szybko.
Temat raczej dotyczy napięcia powyżej 70V i sterowników sabvoton i przetwornicy połączonej do stacyjki
Awatar użytkownika
Przemek
Forumowicz
Posty: 1009
Rejestracja: 03 maja 2017, 17:13
Lokalizacja: Katowice

Re: Zimne luty/iskrzenie stacyjki i niebezpieczeństwa z tym związane

Post autor: Przemek »

dokładnie, pytałem w temacie o mojego sabka na napięcie 22S , a jeśli chodzi o stacyjkę to ma ona własnie sterować takim układem który to bierze prąd bezpośrednio z akumulatora i nie obciąża stacyjki, ona nim tylko steruje, o takie rozwiązanie jak pokazuje Dede mi chodziło,
Dede
Forumowicz
Posty: 2089
Rejestracja: 11 cze 2018, 5:19
Lokalizacja: Ruda Śląska

Re: Zimne luty/iskrzenie stacyjki i niebezpieczeństwa z tym związane

Post autor: Dede »

Zrobiłem projekt i jest po testach.
Prąd ciągły 2,5A mosfet nie potrzebuje radiatora.
Dla baterii 20S nominalne napięcie 74V tym mosfetem osiągnie 185W mocy sterującej, śmiało można podłączyć przetwornice 120W i sterownik sabvotona który pobiera około 35W.
Sterowanie odbywa się sygnału do minusa akumulatora,
Prąd sygnału załączenia od 4,5mA do 18mA
Pobór prądu spoczynku zerowy.
Załączniki
20200529_165656.jpg
Ostatnio zmieniony 29 maja 2020, 16:58 przez Dede, łącznie zmieniany 1 raz.
roland
Forumowicz
Posty: 213
Rejestracja: 26 cze 2019, 8:14
Lokalizacja: Wrocław

Re: Zimne luty/iskrzenie stacyjki i niebezpieczeństwa z tym związane

Post autor: roland »

A ja już zlutowałem i wytestowałem na stole, inspirowany poprzednim schematem, odrobinę inne wartości elementów w stosunku do tego co powyżej, w przyszłym tygodniu montuję do roweru.
IMG_20200529_151624~2.jpg
Dede
Forumowicz
Posty: 2089
Rejestracja: 11 cze 2018, 5:19
Lokalizacja: Ruda Śląska

Re: Zimne luty/iskrzenie stacyjki i niebezpieczeństwa z tym związane

Post autor: Dede »

Możesz podać jakie inne wartości zmieniłeś? Zrobię weryfikację dla ciekawości czy bedzie prawidłowo działać.

Uwaga dla tych co chcą używać mosfeta to podłączony pod stacyjke lub przełącznik to nie można innych urządzeń podpiąć do stacyjki lub przełącznik!

Jest możliwość podpiąć innych urządzeń do stacyjki z mosfetem ale należy użyć to tych urządzeń diody prostowniczej do każdego urządzenia i mosfeta modułu.

Diody prostownicza ma na żądanie oddzielić napięcia innych urządzeń bez diody jest ryzyko spalenia mosfeta z powody powolnego wyłączenia (napięcie zgromadzone innych urządzeń co mają pojemne kondensatory)
Załączniki
20200529_160413.jpg
roland
Forumowicz
Posty: 213
Rejestracja: 26 cze 2019, 8:14
Lokalizacja: Wrocław

Re: Zimne luty/iskrzenie stacyjki i niebezpieczeństwa z tym związane

Post autor: roland »

Zener 12v, R2=40k (3 x 120K), R1=8K, C1=330n, R3 nie występuje, zamiast bezpiecznika rezystor 1 om - liczę że w razie zwarcia pierwszy pójdzie z dymem, mosfety steruje się napięciowo więc nie trzeba przepuszczać wielkich prądów przez dzielnik dlatego zastosowałem większe rezystancje, nie za duże z kolei aby ewentualne napięcie wyindukowane na przewodach nie wyłączało tranzystora. Podobnie tez C1 u mnie ma 330nF dla lepszego filtrowania zakłóceń, z R1 ma stała czasową 60Hz czyli dużo poniżej częstotliwości kluczowania wszelakich sterowników, taki był mój tok rozumowania, pewnie można by to sprawdzić ale komu chce się jeździć z oscyloskopem.
Dede
Forumowicz
Posty: 2089
Rejestracja: 11 cze 2018, 5:19
Lokalizacja: Ruda Śląska

Re: Zimne luty/iskrzenie stacyjki i niebezpieczeństwa z tym związane

Post autor: Dede »

Zrobiłem weryfikację będzie działać, ale jest jedna uwaga będzie za mały prąd sterujący mosfeta i nie bedzie moduł odporny na zalanie wodą stacyjki lub przełącznika lub przypadkowo dotknięcie przewodu sterującego.
Jesli masz wodoodporny przełącznik lub stacyjka będzie działać.

Do do C1 miało byc 470nF zamiast 470pF błąd zapisze juz zmieniłem na schemacie trakcie testów miałem 470nF

Jak robiłem pierwszy test R1 10K to brałem pod uwagę zalanie wodą styki przełącznika lub stacyjki zbyt duża rezystacja R1 spowodowała pojawieniu napięcia ~4V na bramce G mosfetu i otwarcie minimalne ostatecznie spalił się pod obciążeniem, dla tego wybrałem mniejszą wartość rezystora R1 1,8K co spowodowało zastosowania rezystora R2 o mocy 2W ale moduł jest odporny na zalanie wodą stacyjki, zakłóczenia, dotknięcie ręką przewodu sterującego itp.
miki
Forumowicz
Posty: 1414
Rejestracja: 14 gru 2019, 11:46

Re: Zimne luty/iskrzenie stacyjki i niebezpieczeństwa z tym związane

Post autor: miki »

Dede pisze:
28 maja 2020, 2:48
Zrobiłem projekt i jest po testach.
Prąd ciągły 2,5A mosfet nie potrzebuje radiatora.
Dla baterii 20S nominalne napięcie 74V tym mosfetem osiągnie 185W mocy sterującej, śmiało można podłączyć przetwornice 120W i sterownik sabvotona który pobiera około 35W.
Sterowanie odbywa się sygnału do minusa akumulatora,
Prąd sygnału załączenia od 4,5mA do 18mA
Pobór prądu spoczynku zerowy.
Ciekawy projekt. Czy jest sensowne zasilanie w ten sposób kontrolera o mocy 500W? Tranzystory pewnie by się dało podłączyć równolegle, tylko pytanie o niezawodność takiego rozwiązania. W trasie najważniejsze, żeby rower jechał.
Dede
Forumowicz
Posty: 2089
Rejestracja: 11 cze 2018, 5:19
Lokalizacja: Ruda Śląska

Re: Zimne luty/iskrzenie stacyjki i niebezpieczeństwa z tym związane

Post autor: Dede »

Można dowolną moc zrobić łączyć mosfety taką sama zasada jak BMS które mają nawet ponad 15 sztuk i sięgają duże prądy i moc.
Dla sterownika odciąć go całkowicie to lepiej zastosować N-chanel mosfet leprze parametry i taniej wyjdzie.
Tylko po co całkowicie wyłączać sterownik jak wystarczy tylko sygnałowym sterować z sterownika?
miki
Forumowicz
Posty: 1414
Rejestracja: 14 gru 2019, 11:46

Re: Zimne luty/iskrzenie stacyjki i niebezpieczeństwa z tym związane

Post autor: miki »

Dede pisze:
29 maja 2020, 17:54
Można dowolną moc zrobić łączyć mosfety taką sama zasada jak BMS które mają nawet ponad 15 sztuk i sięgają duże prądy i moc.
Dla sterownika odciąć go całkowicie to lepiej zastosować N-chanel mosfet leprze parametry i taniej wyjdzie.
Tylko po co całkowicie wyłączać sterownik jak wystarczy tylko sygnałowym sterować z sterownika?
Chodzi mi o wyeliminowanie iskry podczas podłączania złącza XT-60.
Awatar użytkownika
WojtekErnest
Forumowicz
Posty: 3338
Rejestracja: 02 maja 2017, 20:52
Lokalizacja: Warszawa

Re: Zimne luty/iskrzenie stacyjki i niebezpieczeństwa z tym związane

Post autor: WojtekErnest »

Ten sygnał sterujacy można puścić ekranem aby nie indukowal się sygnał w pobliżu nadajników radiowych lub GSM . Tym bardziej że nie wiadomo czy nie będzie jeszcze wplywu nowych nadajnikow 5G.
Wcześniej : Pomógł 69 razy, postów 3,2+ tys. - wiadomo gdzie ...:-)
miki
Forumowicz
Posty: 1414
Rejestracja: 14 gru 2019, 11:46

Re: Zimne luty/iskrzenie stacyjki i niebezpieczeństwa z tym związane

Post autor: miki »

WojtekErnest pisze:
29 maja 2020, 18:03
Ten sygnał sterujacy można puścić ekranem aby nie indukowal się sygnał w pobliżu nadajników radiowych lub GSM . Tym bardziej że nie wiadomo czy nie będzie jeszcze wplywu nowych nadajnikow 5G.
A co to za sygnał sterujący? Kilka-kilkanaście miliamperów?
Dede
Forumowicz
Posty: 2089
Rejestracja: 11 cze 2018, 5:19
Lokalizacja: Ruda Śląska

Re: Zimne luty/iskrzenie stacyjki i niebezpieczeństwa z tym związane

Post autor: Dede »

miki pisze:
29 maja 2020, 18:00
Dede pisze:
29 maja 2020, 17:54
Można dowolną moc zrobić łączyć mosfety taką sama zasada jak BMS które mają nawet ponad 15 sztuk i sięgają duże prądy i moc.
Dla sterownika odciąć go całkowicie to lepiej zastosować N-chanel mosfet leprze parametry i taniej wyjdzie.
Tylko po co całkowicie wyłączać sterownik jak wystarczy tylko sygnałowym sterować z sterownika?
Chodzi mi o wyeliminowanie iskry podczas podłączania złącza XT-60.
To jest na to sposób przez ładowanie kondensatorów przez rezystor.

Zrób sobie moduł ładowania kondesatora sterowniku jesli masz wtyczkę XT-60 gniazdo i wtyk pomiędzy nimi rezystor wstaw 100Ω 5W.
Taki modół podłączyć na chwilę 2 sekundy dla ładowania kondesatora i wyciągnąć moduł i podłączyć baterie bezpośrednio i masz bez iskry.
miki
Forumowicz
Posty: 1414
Rejestracja: 14 gru 2019, 11:46

Re: Zimne luty/iskrzenie stacyjki i niebezpieczeństwa z tym związane

Post autor: miki »

Dede pisze:
29 maja 2020, 18:39
miki pisze:
29 maja 2020, 18:00
Chodzi mi o wyeliminowanie iskry podczas podłączania złącza XT-60.
To jest na to sposób przez ładowanie kondensatorów przez rezystor.

Zrób sobie moduł ładowania kondesatora sterowniku jesli masz wtyczkę XT-60 gniazdo i wtyk pomiędzy nimi rezystor wstaw 100Ω 5W.
Taki modół podłączyć na chwilę 2 sekundy dla ładowania kondesatora i wyciągnąć moduł i podłączyć baterie bezpośrednio i masz bez iskry.
No tak, myślałem o czymś w miarę zautomatyzowanym. Jest taka wersja XT-90 beziskrowa, też z rezystorem, czy on jest odłączany po pełnym włożeniu wtyku?
maciek72
Forumowicz
Posty: 290
Rejestracja: 18 lut 2018, 14:22
Lokalizacja: BLACHOWNIA

Re: Zimne luty/iskrzenie stacyjki i niebezpieczeństwa z tym związane

Post autor: maciek72 »

A czy do ładowania kondensatorów XT-90 antyspark to dobre rozwiązanie?
MACIEK
Dede
Forumowicz
Posty: 2089
Rejestracja: 11 cze 2018, 5:19
Lokalizacja: Ruda Śląska

Re: Zimne luty/iskrzenie stacyjki i niebezpieczeństwa z tym związane

Post autor: Dede »

XT-90 antyspark jest dobry, ponoć nie wytwarzają iskry bo mają jakiś rezystor pierwszej etapie ładuje kondensatory a później mocniejsze wciśnięcie powoduje połączenie.
Załączniki
20200529_195258.jpg
Awatar użytkownika
WojtekErnest
Forumowicz
Posty: 3338
Rejestracja: 02 maja 2017, 20:52
Lokalizacja: Warszawa

Re: Zimne luty/iskrzenie stacyjki i niebezpieczeństwa z tym związane

Post autor: WojtekErnest »

miki pisze:
29 maja 2020, 18:04

A co to za sygnał sterujący? Kilka-kilkanaście miliamperów?
Sygnal sterujacy patrz opis na schemacie. Nie chodzi o kilka mA ale o to że jest to rodzaj anteny przy duzej rezystancji wejscia bramki mosfeta. Jesli to polaczenie będzie długości kilkadziesiąt cm, w otoczeniu metalowej nieuziemionej ramy no to odbiór pasożytniczego sygnalu, który może wzbudzić nie jest wykluczony.
Wcześniej : Pomógł 69 razy, postów 3,2+ tys. - wiadomo gdzie ...:-)
ODPOWIEDZ