Strona 1 z 1

EVs mobilny punkt ładowania.

: 23 maja 2020, 18:01
autor: hi_aro
Stoję przed wyborem testera instalacji elektrycznych z możliwością pomiarów punktów ładowania elektryków... Nic związanego z forum, chyba?

Ale przeglądając ofertę, wpadł mi w oczy pewien koncept. Czyli mobilny punk ładowania elektryków, nie mam na myśli rowerów, bo one sobie dadzą radę, ale samochodów elektrycznych. To właściwie autonomiczna część rynku EV. Tylko kwestia czasu, kiedy takie usługi będą absolutnie nieodzowne.

Więc zacznijmy rozważania nad tym. Budujemy zestaw 50s50p, ładujemy na dostawczaka i....

P.S. @tas ta koncepcja oraz Twój wątek o banku energii, mogły by się uzupełniać... czyli bank energii na przyczepie ładowany z solarów, w razie potrzeby odpinany od instalacji i "zaciągany" na miejsce potencjalnego ładowania. Czysty zysk... W takiej konfiguracji można by zrobić $$$
P.S.2
Wstępnie system 48VDC...

Re: EVs mobilny punkt ładowania.

: 23 maja 2020, 19:53
autor: WojtekErnest
Informacyjnie : Aktualnie w Galerii Handlowej w której na parkingu podziemnym były stałe zajęte 3 stanowiska ladowania samochodów, jest 0 samochodów. Ludzi oczywiscie mniej, ale atrakcyjność elektryków spada gdy paliwo płynne taniej. Takie czasy. A jaka przyszłość? Wg mnie powszechne pkt ladowania przy latarniach, czyli niemal wszędzie.....

Re: EVs mobilny punkt ładowania.

: 23 maja 2020, 20:13
autor: hi_aro
WojtekErnest pisze:
23 maja 2020, 19:53
ale atrakcyjność elektryków spada gdy paliwo płynne taniej.
Chwilowa fluktuacja ceny baryłki związana z wojną handlową pomiędzy Rosją i Opec2 + niespodziewane drastyczne spowolnienie związane z Covid. Putin powiedział, że jest w stanie sprzedawać baryłkę po 30USD przez 6 lat. To było przed pandemią, teraz pocałuje w d... szejków arabskich i ceny wrócą do normy. Zresztą PL jest daleko, daleko jeszcze przed wprowadzaniem EVs...

Obecnie na świecie jest 1.1 miliarda samochodów. Od 2030r na wyspach nie będą sprzedawane samochody spalinowe. Wystarczy max 8 lat aby wszystkie spalinowe poszły na złom. Do tego czasu będzie 2 miliarda samochodów i nie ma tyle słupów oświetleniowych na świecie. Teraz samochody elektryczne mają raczej bardziej rozgarnięte osoby, rozumiejące zasady użytkowania, śledzące punkty ładowania, kalkulujące dystanse i przerwy na kawę. Jak EVs będą popularne jak spalinówki to wszystko diametralnie się zmieni.

Re: EVs mobilny punkt ładowania.

: 23 maja 2020, 20:29
autor: WojtekErnest
Te prognozy znam, ale teraz chyba jednak pandemia na wiele lat zmieni profile zakupów, postrzeganie potrzeb zakupu towarów luksusowych czytaj NIE niezbędnych .

Re: EVs mobilny punkt ładowania.

: 23 maja 2020, 20:53
autor: hi_aro
Oczywiście, dobra luksusowe idą w czasową odstawkę. Pandemia nie będzie trwała latami...max 2-3 lata do czasu masowych szczepień.

Tym bardziej teraz właśnie, parcie na otwarcie nowych fabry elektryków będzie większe. Na tym założeniu opiera się nowa strategia rynku auto na wyspach. Tak samo jak rowery elektryczne kilka lat temu (kiedy miałem pierwszą zajawkę na bateryjki) były w mocnych powijakach.

Jednak nie o tym wątek. Rozważajmy, mam taką nadzieję, co i jak połączyć aby taki mobilny punk ładowania "pospawać". Zasadniczo sprawa jest prosta. 80-90% europejskiego rynku to instalacje, punkty ładowania to AC. Czyli potrzebujemy bank energii na 48VDC + inwerter na sinus 230VAC.

Re: EVs mobilny punkt ładowania.

: 25 maja 2020, 13:33
autor: hi_aro
Byłem właśnie u znajomka, który ma pomoc drogową. Już teraz, kiedy jest mało EVs, nie ma tygodnia a nawet dnia, aby ktoś nie potrzebował pomocy z takimi elektrykami. On akurat nie jest zainteresowany (narazie) aby coś takiego mieć. Wspominał tylko że chciałby mieć mały power bank, tylko aby podłączyć i odblokować napędy w samochodzie. A następnie wciągnąć na lawetę... Wiec taki rynek jest rozwojowy.

Przejrzałem trochę stron i mała jednostka do ładowania to 10-15tEur
https://www.jtmpower.com/products/ev-re ... ing-system

Aby taki układ zadziałał potrzebne inwerter 230VAC z wyprowadzeniem 3 przewodów, L-faza, N-neutralny, PE-ochronny. Problemem jest jedynie PE. A właściwie jego brak w przypadku generatorów. Generatory mają w większości, pływające PE co samochody wykrywają jako błąd i nie pozwalają na ładowanie.

Inwertery zabudowane w EV widocznie mierzą impedancję pętli zwarciowej źródła i jeżeli jest ok, zaczynają ładować. Generalnie impedancja poniżej 1Ohm jest OK. Stanowiska do ładowania EV są robione w dwojaki sposób. PE jest pobierane z TN-C-S i takie są zalecenia. Ale jakiś rok temu, normy mówiły, że musi być układ TT (system zasilania) + elektroda uziemiająca. W takim przypadku impedancja pętli zwarciowej może być pomiędzy 40-100Ohm. A widziałem nawet 200Ohm i wtedy trzeba dawać jeszcze jedną elektrodę. Czyli takie wartości przyjmuje samochód.

Ktoś coś już testował z inwerterem?

P.S.
A więc wystarczy łączyć N z PE i samochodowe ładowarki to przyjmą. Sprawność spada o 25-30% takiego układu w porównaniu do zasilania z sieci...
P.S.2
Wszystko jest już jasne. Jeżeli korzystamy z przejściówek do ładowania z reguły dołączonych do EVs, to one wykrywają, czy jest podłączony przewód PE. Wiadomo zw względów bezpieczeństwa. Ale normy związane z ładowaniem samego samochodu mówią tylko o dwóch przewodach. Np Typ2, najbardziej popularny w EU.
P.S.3
Już tak naprawdę na koniec, ponieważ widzę, że temat nie jest chłonny. EVs z wtyczką typ 2 to standard J1772. Ten standard wymaga komunikacji pomiędzy ładowarką i samochodem Pilot Source. Aby inwerter w samochodzie wiedział jaki prąd ma być pobierany :). Tak więc jest kilka rozwiązań OpenSource. Zastosuję chyba najprostszy schemat https://ev-olution.yolasite.com/DIY-Arduino-EVSE.php i napiszę do tego własne oprogramowanie. W taki sposób możemy sami ustawić prąd ładownia, taki jaki będzie max możliwy z inwertera lub np. zrobić podręczny power pack ładujący 5A 230VAC aby tylko odblokować napędy. Wielkości skrzynki na narzędzia. Tylko sprawdzę czy wszystkie elektryki będą współpracować z tym protokołem... Zastanawiałem się wcześniej na temat wtyczek z Aliiiiex. Czym się różni 32A od 16A, właśnie tym sygnałem do elektryka.