Zasilanie stycznika z szyny 5V sterownika

Tematy związane z wszelką instalacją elektryczną w konwersjach rowerów
ODPOWIEDZ
Wojciechu00
Nowicjusz
Posty: 15
Rejestracja: 18 gru 2019, 20:37
Lokalizacja: Niepołomice

Zasilanie stycznika z szyny 5V sterownika

Post autor: Wojciechu00 »

Witam panowie. Składam maszynkę na sabvotonie ml60 i chciałbym uruchamiać pojazd z pilota z alarmu. Sterownik wtedy jest podłączony cały czas do baterii. I jak już zalacze z pilota i sterownik wejdzie w tryb pracy to pojawi się 5V na zasilanie czujników manetki itp. No i tym napięciem chciałbym zasterować mikrostycznik (odzysk z UPS-a) żeby załączyć nim przetwornice 12v. Po prostu chce ominąc dodatkowe włączniki. Klikam pilota i wszystko startuje. Oczywiście będzie awaryjna stacyjka jakby pilot w trasie nawalił 🤣Robił ktoś podobnie? Czy sterownik uciągnie te dodatkowe 100 czy 200mA? A może macie inne patenty na to? Pozdrawiam.
Awatar użytkownika
Umbur
Moderator
Posty: 1346
Rejestracja: 27 kwie 2017, 11:02
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Re: Zasilanie stycznika z szyny 5V sterownika

Post autor: Umbur »

Żeby to działało musi być "alarm" podłączony bezpośrednio pod aku. Będzie cały czas pobierać prąd i po jakimś czasie rozładuje aku do zera.
Wojciechu00
Nowicjusz
Posty: 15
Rejestracja: 18 gru 2019, 20:37
Lokalizacja: Niepołomice

Re: Zasilanie stycznika z szyny 5V sterownika

Post autor: Wojciechu00 »

Zdaje sobie sprawę z poboru. Czuwający alarm pobierać będzie kilkanaście-kilkadziesiąt mA więc pakiet jaki będę miał (ok. 60Ah) więc starczy mi tego na jakieś pół roku zasilania a pojazd będzie między innymi na dojazdy do pracy więc no problemo 😉 tylko o ten pobór prądu chodzi na cewke stycznika, czy nie zniszczę przetwornicy sterownika? Jedna osoba starczy że napiszę że tak zrobiła i jest ok to pójdę ta droga 😉
Awatar użytkownika
Umbur
Moderator
Posty: 1346
Rejestracja: 27 kwie 2017, 11:02
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Re: Zasilanie stycznika z szyny 5V sterownika

Post autor: Umbur »

Zdarzały się przypadki rozładowania aku po miesiącu z takimi wynalazkami. W zimie łatwo się zapomnieć. Później trzeba było robić nowe, a to boli. ;)
Wojciechu00
Nowicjusz
Posty: 15
Rejestracja: 18 gru 2019, 20:37
Lokalizacja: Niepołomice

Re: Zasilanie stycznika z szyny 5V sterownika

Post autor: Wojciechu00 »

No zima jeśli będzie taka jak zeszła to będę jeździł codziennie 😁 a na dłuższy okres to fakt trzeba odłączyć. A alarm, jak wszystko z resztą za bms będzie powinien odłączyć.
Awatar użytkownika
AST034
Forumowicz
Posty: 1090
Rejestracja: 20 mar 2018, 20:04
Lokalizacja: Edynburg, Szkocja

Re: Zasilanie stycznika z szyny 5V sterownika

Post autor: AST034 »

Wojciechu00 pisze:
03 lip 2020, 9:13
No zima jeśli będzie taka jak zeszła to będę jeździł codziennie 😁 a na dłuższy okres to fakt trzeba odłączyć. A alarm, jak wszystko z resztą za bms będzie powinien odłączyć.
BMS przy takich pradach rzedu kilku mA moze nie zadzialac i zdrenujesz baterie do zera. Poza tym nigdy nie zasilany niczego z przetwornicy w sterowniku na linii +5V, bo ma ona wydajnosc taką jaką wymaga sterownik do zasilania halli, manetki, nigdy wiecej. Kiedys byl taki temat (chyba na poprzednim forum) o watomierzu ktory byl zasilany z +5V sterownika, i dziwnym trafem wszystkim zaczeły te sterowniki padać :D Idealnie to wyglada zawsze w projekcie, a potem podczas uzytkowania prad podskoczy i spalisz sobie linie zasilania w sterowniku :P
Czy problemem byloby zasilanie z zewnatrznej przetwornicy?
Dede
Forumowicz
Posty: 2088
Rejestracja: 11 cze 2018, 5:19
Lokalizacja: Ruda Śląska

Re: Zasilanie stycznika z szyny 5V sterownika

Post autor: Dede »

Nie polecam podłączyć przekaźnika do sterownika jak juz chcesz podłączyć to przez fototranzytor jako tranzystor wykonawcy dla przekaźnika, fototranzytor max pobiera 5÷10mA z sterownika i masz pewność ze nic nie popsuje bo będzie Izolacja galwaniczna.

Ja mam alarm podłączony na 24H i muszę doładować okresie zimowym raz lub dwa razy żeby spokojnie spać, nie mam dużego poboru energi i działa bardzo długo bo mogę zostawić spokojnie na ponad pół roku bez ładowania.

Nie polecam przetwornicy step down połączonej na 24h dużo energi idzie na straty.
Polecam przetwornice na transformatorze onne pobierają najmniej prądu i plus tego ze jest Izolacja od akumulatora jeśli popsuje.

U siebie mam alarm gps gsm z pilotem który pobiera ~20mA 12V 240mW z przetwornicą impulsową o mocy 1A z akumulatora pobiera mi tylko 4mA
Doliczyć pobór prądu smart BMS 2mA
Przetwornica spoczynku pobiera mniej niz 1mA z akumulatora.
Więc za całość pobór mocy ~6mA na godzinę z akumulatora 74V
Na 30 dni pobór 4,32ah
Na 6 miesięcy 25,92ah
Na 12 miesięcy 51,84ah

Uwaga na przetwornice step down 10A onne pobierają koło 11mA spoczynku doliczyć dodatkowe 6mA to juz az 17mA to juz tragicznie przedstawia pobór prądu.
Na 30dni 12,24ah
Na 6 miesięcy 73,44ah
Na 12 miesięcy 146,88ah

Należy tez wrudzić uwagę na alarmy na prąd bo nie wszytkie sa energooszczędne, żeby nie okazało ze po miesiącu akumulator 50ah wyładowany do zera.
Wojciechu00
Nowicjusz
Posty: 15
Rejestracja: 18 gru 2019, 20:37
Lokalizacja: Niepołomice

Re: Zasilanie stycznika z szyny 5V sterownika

Post autor: Wojciechu00 »

Dzięki panowie za spostrzeżenia. Właśnie chodzi mi o to żeby przetwornica 12v nie działała cały czas tylko jak sterownik pracuje. Szkoda że ten sabek nie ma jakiegoś prądowego wyjścia czy coś w tym stylu. W zwykłym blokowcu za 120zl z LCD jest wyjście na światła podłączylem tam przetwornice i zasilam lampę z przodu i działa już dwa lata. A jakby wysterować tym napięciem 5v jakiegoś mosfeta?
Dede
Forumowicz
Posty: 2088
Rejestracja: 11 cze 2018, 5:19
Lokalizacja: Ruda Śląska

Re: Zasilanie stycznika z szyny 5V sterownika

Post autor: Dede »

Będziesz miał pilota który załącza sabvotona, wiec masz sterowanie włączanie gdzie idzie plus z akumulatora do sterownika dla czego nie podłączyć tam przetwornicy?
W.P.
Forumowicz
Posty: 345
Rejestracja: 21 kwie 2020, 9:55
Lokalizacja: Łódź

Re: Zasilanie stycznika z szyny 5V sterownika

Post autor: W.P. »

Wojciechu00 pisze:
03 lip 2020, 7:50
I jak już załączę z pilota i sterownik wejdzie w tryb pracy to pojawi się 5V na zasilanie czujników manetki itp. No i tym napięciem chciałbym zasterować mikrostycznik (odzysk z UPS-a) żeby załączyć nim przetwornicę 12v. Po prostu chce ominąć dodatkowe włączniki. Klikam pilota i wszystko startuje. Oczywiście będzie awaryjna stacyjka jakby pilot w trasie nawalił (...) Czy sterownik uciągnie te dodatkowe 100 czy 200mA?
Przekaźnik z jednej strony stanowi separację ale z drugiej obciążenie (cewka) dla obwodu +5V.
W tej sytuacji można by użyć bądź transoptora ograniczając prąd diody do np. 1 mA, i przetwornicę sterować fototranzystorem (plus niewielki wzmacniacz), bądź wykorzystać tranzystor MOS załączający przetwornicę.
Bardziej skłaniam się do drugiego rozwiązania, gdyż nie obciąża ono zupełnie obwodu +5V.
AST034 pisze:BMS przy takich prądach rzędu kilku mA może nie zadziałać i zdrenujesz baterie do zera.
To po co on tam jest? Czy czasem nie po to by pilnować granic napięcia ogniw?

Może zbyt pobieżnie przeczytałem, odbiornik pilota ma własne zasilanie, czy tak?
Awatar użytkownika
WojtekErnest
Forumowicz
Posty: 3337
Rejestracja: 02 maja 2017, 20:52
Lokalizacja: Warszawa

Re: Zasilanie stycznika z szyny 5V sterownika

Post autor: WojtekErnest »

BMS na na ogół nie reaguje na powolne spadki napięcia. Nadto jego logika jest zasilana z 2 pierwszych S a jak to napięcie zejdzie poniżej jego napięcia krytycznego to nie wysteruje reszty elektroniki. BMS nie ma własnego systemu podtrzymania zasilania. Cudów nie ma...
Wcześniej : Pomógł 69 razy, postów 3,2+ tys. - wiadomo gdzie ...:-)
tkoko
Forumowicz
Posty: 4991
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Zasilanie stycznika z szyny 5V sterownika

Post autor: tkoko »

WojtekErnest pisze:
04 lip 2020, 7:53
BMS na na ogół nie reaguje na powolne spadki napięcia. Nadto jego logika jest zasilana z 2 pierwszych S a jak to napięcie zejdzie poniżej jego napięcia krytycznego to nie wysteruje reszty elektroniki. BMS nie ma własnego systemu podtrzymania zasilania. Cudów nie ma...
Sprawny BMS ZAWSZE zareaguje na spadek napięcia. Przekonało sie o tym wielu użytkowników baterii Li-Ion, którzy na dłużej pozostawili aku bez doładowania, i BMS zablokował/wyłączył im baterię. BMS nie jest natomiast ładowarką mogącą podnieść minimalne napięcie, i jedyne co może w takim przypadku zrobić to całkowicie wyłączyć BMS/mosfety, czyli prąd pobierany z baterii. Niemniej jednak i wówczas jest pobierany jakiś prąd skutkujący dalszym spadkiem napięcia.
W.P.
Forumowicz
Posty: 345
Rejestracja: 21 kwie 2020, 9:55
Lokalizacja: Łódź

Re: Zasilanie stycznika z szyny 5V sterownika

Post autor: W.P. »

WojtekErnest pisze:
04 lip 2020, 7:53
BMS na na ogół nie reaguje na powolne spadki napięcia.
Ubiegł mnie Kolega tkoko, tak kończy się sobotnie odsypianie tygodnia :)

Nie ma czegoś takiego jak "powolne". BMS to przede wszystkim zespół komparatorów, stromość zmian napięcia nie ma tu nic do rzeczy. To układy progowe wykrywające poziomy napięcia ogniwa (górny dla ładowania i dolny dla rozładowania).
Zasilane w części pomiarowej z kontrolowanego ogniwa, niskoprądowe struktury w technologii MOS wysyłające sygnał do kontrolera BMS. Ten na podstawie informacji m. in. o stanie ogniw załącza bądź wyłącza cały pakiet akumulatorów. Dodatkowo kontrolowany jest prąd pakietu. Po jego przekroczeniu następuje awaryjne rozłączenie zasilania.

To bardzo ogólny opis "blokowego szkieletu" BMS. Zależnie od wykonania można doposażyć układ w logikę wyrównywania napięć na poszczególnych ogniwach, układ reakcji na zwiększenie temperatury ogniw, czasem dodatkowe "wodotryski".
Awatar użytkownika
WojtekErnest
Forumowicz
Posty: 3337
Rejestracja: 02 maja 2017, 20:52
Lokalizacja: Warszawa

Re: Zasilanie stycznika z szyny 5V sterownika

Post autor: WojtekErnest »

Tylko w teorii jest tak idealnie jak piszesz. Komparatory mają histerezę a każda elektronika wymaga zasilania w określonym zakresie i często jest mniej odporna na zakłócenia, szczególnie że w jej otoczeniu jest siejący sterownik i silnik. A do tego dochodzi przypadkowy montaż przez przypadkowe osoby, które to montują w sposób, który w fabryce by nie powstał.
Wcześniej : Pomógł 69 razy, postów 3,2+ tys. - wiadomo gdzie ...:-)
Wojciechu00
Nowicjusz
Posty: 15
Rejestracja: 18 gru 2019, 20:37
Lokalizacja: Niepołomice

Re: Zasilanie stycznika z szyny 5V sterownika

Post autor: Wojciechu00 »

Panowie kwestia czy BMS mi rozłączy czy nie nie jest aż dla mnie tak istotna dlatego że pojazd nie ma szans stać dłużej niż tydzień. Nawet w zimie o ile nie ma zamieci śnieżnej to jeżdżę do pracy. A pozatym jak koledzy piszą, jakby miał nie reagować na powolne rozładowanie to po co miałby być? Większość sterowników ma odcięcie LVC a jak sprzęt jest używany to użytkownik zorientuje się że coś jest nie tak. A sens mojego kombinowania jest taki że jak odpalam alarm z pilota, sterownik startuje to chciałbym żeby od razu załączyło się MPE i przetwornica świateł. Jeśli zastosuje fototranzystor to i tak układ muszę zasilać z głównego napięcia pakietu. W sumie wyczaiłem na allegro elektroniczny przekaźnik dc /dc moze się nada?
Dede
Forumowicz
Posty: 2088
Rejestracja: 11 cze 2018, 5:19
Lokalizacja: Ruda Śląska

Re: Zasilanie stycznika z szyny 5V sterownika

Post autor: Dede »

Wojciechu00 pisze:
04 lip 2020, 20:49
A sens mojego kombinowania jest taki że jak odpalam alarm z pilota, sterownik startuje to chciałbym żeby od razu załączyło się MPE i przetwornica świateł. Jeśli zastosuje fototranzystor to i tak układ muszę zasilać z głównego napięcia pakietu. W sumie wyczaiłem na allegro elektroniczny przekaźnik dc /dc moze się nada?
To nie rozumie jak masz załączenie sterownika z pilota to dla czego nie uruchomić wszytko z pilota pod jednym kablu?
ODPOWIEDZ