Dokładnie,,
@Dede napisał "Nawiecej dowiemy sie o akumulatorze jeśli zostanie wyładowany do zera i odczytaniu napięć."
Dokladnie,,
Dokładnie,,
Niekoniecznie jest coś uszkodzone. Jeżeli poprzedni właściciel faktycznie "trzymał się" czterech godzin ładowania dla tej baterii ładowarką o prądzie 3.5A, to jeździł praktycznie na rozładowanej baterii (ósmym "P"). Opór ósmego "P" w pobliżu 3 V był zapewne większy niż pozostałych "pięter P", i część energii/prądu "wyparowywała" w postaci ciepła. Tak wiec za każdym takim wyłączeniem w okolicy 3 V, to "P" startowało z coraz mniejszego napięcia, a skoro prąd był jednakowy dla wszystkich "P", to ósme "P" miało coraz mniejszą pojemność (co sugerowałem wcześniej). Prawidłowy czas ładowania dla tego aku ładowarką którą ma Golcu, to 7.5 godz CC, i 2.5 godz CV czyli razem DZIESIĘĆ GODZINDede pisze: ↑14 maja 2021, 22:19Może nie witać spadku napięcia po paru godzin na sekcji ale brakowało dobre ponad 10~16Ah na sekcji więc musi byc cos nie sprawnego.
Dalej wydaje mi się ze bedzie uszkodzone jedno ogniwo które ma tendencję do wyładowania całej sekcji tylko pobór jest taki niski ze po paru godzinach nie witać spadku napięć a zauważmy na pewno po paru dniach.
Nawiecej dowiemy sie o akumulatorze jeśli zostanie wyładowany do zera i odczytaniu napięć.
Wg. mnie to założenie jest nieprawdziwe. Właśnie dlatego dopytałem czy BMS ładuje przez złącze wielopinowe, wtedy mógłby odłączyć tylko te piętro a resztę ładować dalej.WojtekErnest pisze: ↑14 maja 2021, 20:48Szybciej się laduje, a właściwie ma wyższe napiecie w trakcie ladowania, odcina go BMS i napięcie mu spada, poniżej pozostalych. To typowe.
Też miałem takie podejrzenie i dlatego przed ładowaniem 8 piętra ładowarką 1S, ładowałem całą noc dedykowaną ładowarką całość.WojtekErnest pisze: ↑14 maja 2021, 20:48odcina go BMS i napięcie mu spada, poniżej pozostalych. To typowe.
Gdyby było tak jak piszesz, to napięcie na 8 piętrze było by jednakowe z pozostałymi i dopiero później by spadło. Bądź też było by zupełnie odwrotnie: 8 piętro naładowało by się najszybciej osiągając napięcie maksymalne i BMS odłączył by ładowarkę nie doładowując pozostałych pięter.
Nie wiem dokładnie kiedy ta ładowarka przeszła z trybu CC na CV, bo rano ładowała już 0,5 A więc ile dokładnie naładowała nie policzę. Może ktoś bardziej doświadczony może przybliżyć ile Ah mógł przyjąć pakiet 1S9P startując z napięcia 3,85V
Żeby to podejrzenie wykluczyć po naładowaniu 8 piętra zostawiłem akumulator z odłączonym BMSem na 24h i wiemy, że napięcie 8 piętra samo nie spada. Było jeszcze podejrzenie zwarcia tranzystora w balanserze i to wykluczyłem po kolejnych 24h
O! To wg. mnie najbardziej prawdopodobne wytłumaczenie tego co się stało. I najbardziej mi pasujące Tym bardziej potwierdzał by to ostatni pomiar:tkoko pisze: ↑15 maja 2021, 7:27Niekoniecznie jest coś uszkodzone. Jeżeli poprzedni właściciel faktycznie "trzymał się" czterech godzin ładowania dla tej baterii ładowarką o prądzie 3.5A, to jeździł praktycznie na rozładowanej baterii (ósmym "P"). Opór ósmego "P" w pobliżu 3 V był zapewne większy niż pozostałych "pięter P", i część energii/prądu "wyparowywała" w postaci ciepła. Tak wiec za każdym takim wyłączeniem w okolicy 3 V, to "P" startowało z coraz mniejszego napięcia, a skoro prąd był jednakowy dla wszystkich "P", to ósme "P" miało coraz mniejszą pojemność (co sugerowałem wcześniej). Prawidłowy czas ładowania dla tego aku ładowarką którą ma Golcu, to 7.5 godz CC, i 2.5 godz CV czyli razem DZIESIĘĆ GODZIN
Wczoraj po przejechaniu 3,2 km (na samym końcu pod górkę na maksymalnej mocy i prędkości sprawdziłem temperatury na ile mogłem. Nie wygląda to chyba źle:
Jak możesz podawaj "pojemność" Wh, Ah bez znajomości napięcia przy jakim to Ah jest mierzone, to w zasadzie niewiele mówiąca liczba. Dla mnie to tak jakbyś objętość np 1 litra określał polem powierzchni podstawy bez podania wysokości. Te 2.8 Ah dotyczy wyjściowego napięcia 54.1V czy może aktualnego napięcia 53.05 V, a może napięcia pod obciążeniem a więc zapewne 52, 51, 50V. Jak widzisz, bez znajomości przy jakim napięciu jest tak określone Ah nie jesteś w stanie stwierdzić ile tak naprawdę zużyłeś "pojemności" baterii.
Ale różnica między 152 Wh a 140 Wh, jest już istotna, bo to dla całości zamiast 1100 Wh jest "tylko" 1000 Wh, czyli dystans który dotychczas przejechał na tym aku.WojtekErnest pisze: ↑15 maja 2021, 12:38Bez przesady,,, 2,8 Ah to widoczny wprost ubytek w stosunku do 28 Ah nominalu.
Jasne, że mogę, tylko skąd mam wziąć te dane? Watomierz nie pokazuje zużytych Wh, zlicza Ah na podstawie aktualnego napięcia i płynącego prądu przez bocznik. Mam mnożyć Ah przez napięcie znamionowe (54,6V)?
Jeżeli nie masz wskazań Wh, to pozostają te Ah, plus napięcia maksymalne bez obciążenia i z obciążeniem, oraz napięcia minimalne, również bez obciążenia i z obciążeniem. Tak wyliczymy przybliżoną "pojemność/zasieg" Twojego aku.
Ale ja jestem durny! Przeczytałem w specyfikacji którą dostałem od poprzedniego właściciela, że to silnik 7x9 90Nm i jakoś nie przyszło mi do głowy żeby... spojrzeć na silnik
Moje przewidywania z dnia 13 maja.
Dla czego mówisz ze jest sprawny jak tak nie jest?
Nie spojrzałeś na Jego wyniki, co sie stało z "8" od napięcia 3,6V do 3V.
Ale on ma 9P a nie 8P.tkoko pisze: ↑28 maja 2021, 15:41Dede, Wojtek, wiem jaka jest różnica miedzy "8P" a resztą ogniw i jakie były końcowe napięcia wszystkich "P". "8P" ma zapewne mniejszą pojemność od reszty, i jaki z tego wniosek. Ano taki że bateria ma minimalnie mniejszą pojemność niż mogłaby mieć (moim zdaniem ~5%). Gdyby w baterii było "padnięte" ogniwo, bateria po naładowaniu nie utrzymała by napięcia przez 24 godziny, nastąpiłby naturalny spadek napięcia wynikający z rozładowywania reszty ogniw przez to "walnięte" ogniwo.
Tymi dwoma zdaniami "manipulujesz " wynikiem....
A jak z dalszymi wynikamiWojtekErnest pisze: ↑28 maja 2021, 20:41......
Tymi dwoma zdaniami "manipulujesz " wynikiem....
.....
Wszystko robisz żeby zamieszać informacjami masz jakiś interesy w tym żeby przekonać ze akumulator ktury jest częściowo nie sprawny udowodnić ze wszystko pożądku?tkoko pisze: ↑28 maja 2021, 20:45A jak z dalszymi wynikamiWojtekErnest pisze: ↑28 maja 2021, 20:41......
Tymi dwoma zdaniami "manipulujesz " wynikiem....
.....
Jedna cela odbiega od normy od pozostałych wszystkich gdzie równo mają 3,37 + - 0,01V a jedna odbiega od reszty az 0,37V więc gdzie tu logika ze akumulator sprawny?Dede pisze: ↑28 maja 2021, 14:15
Zobaczmy charestyka wyładowania
Ruznica pomiędzy 3V a 3,37V jest na jednym ogniwie 300mAh pakiecie ma 9 ogniw licząc ze jedno jest nie sprawne to przy 8 ogniwach jest juz różnica 2400mAh.
Wiec akumulator jest częściowo nie sprawny bo według wyliczeń i obserwacji pomiarów wynika ze tej celi jest padnięte jedno ogniwo.
Chciałem zauważyć ze start był wyrównany min 4,15V max 4,16V wiec odchyłki tylko 0,01V to normalka.Golcu pisze: ↑28 maja 2021, 0:24
__|__F__|__G__|__H__|__I__|__J__|__K_
01: 4,15_|_4,04__3,95__3,67__3,43__3,36
02: 4,16_|_4,05__3,96__3,68__3,44__3,38
03: 4,17_|_4,05__3,95__3,67__3,44__3,37
04: 4,15_|_4,05__3,95__3,67__3,43__3,36
05: 4,16_|_4,05__3,95__3,67__3,45__3,38
06: 4,16_|_4,05__3,95__3,67__3,44__3,37
07: 4,15_|_4,05__3,95__3,67__3,44__3,37
08: 4,15_|_4,03__3,92__3,63__3,19__3,00
09: 4,15_|_4,05__3,96__3,67__3,44__3,37
10: 4,16_|_4,05__3,95__3,67__3,44__3,37
11: 4,15_|_4,05__3,95__3,68__3,44__3,38
12: 4,16_|_4,05__3,95__3,67__3,44__3,37
13: 4,15_|_4,05__3,96__3,67__3,44__3,37
Teraz ładuje się już bardzie tak jak napisał Dede, aczkolwiek przez naładowanie "8" zbyt wcześnie ładowarka najprawdopodobniej nie doładowała reszty do końca bo BMS odłączył ją wcześniej.Dede pisze: ↑06 maja 2021, 11:54
Ładowarka 3,5A powinna ładować akumulatora od zera do 80% az 6 godzin (21Ah) później pozostałe 20% (5Ah) następne 3 godziny ładowania bo pod koniec spada prąd ładowania.
Następny 2/3 godziny balasowanie ogniw.
Narazie to akumulator od zera do 80% ładuje dwie godziny a następne trzy godziny juz spada prąd jemu do kilka mA
Trakcie ładowania od zera wykazuje 10Ah a powinno byc 26Ah
To jest ponad przeszło połowa pojemności akumulatora to nie możemy zwalić na temperaturę bardziej bym stawiam na uszkodzoną cele.
Czas nie ma wpływu na wyładowanie (przynajmniej przez 24h). Bardziej właśnie ta mniejsza pojemność lub brak styku z jednym ogniwem w tym pakiecie.Dede pisze: ↑28 maja 2021, 0:48Na to wygląda ze cela 08 ma mniejszą pojemność od pozostałych podejrzewam dalej to co wcześniej napisałem ze jedna sztuka ogniwa jest uszkodzona z 9P celi 08.
Z powodu ze jedna sztuka jest uszkodzona i po dłuższym czasie występuje wyładowanie tej celi i obniżanie napięcia.
Wszystko wskazuje na to, że jest tak jak piszesz. Mam jeszcze cień nadziei, że po doładowaniu 10Ah "8" piętra i wyrównaniu napięć, po kilku ładowniach całości to piętro "ożyje", ale dane sugerują coś innegoWojtekErnest pisze: ↑28 maja 2021, 4:10Pakiet zachowal sie tak jak przewidywałem. Albo 1 ogniwo uszkodzone lub puścił zgrzew, ale ponieważ byl problem z doladowaniem do 4,20, to raczej jest wyższe RW od pozostalych lub nizsza sumaryczna pojemność.
Moja dorazna rada : podladuj te 8, do poziomu 3,40-3,50 a potem caly pakiet, normalnie ładowarką tak aby BMS pracowal. I na razie jezdzij a na jesień zaplanujj serwis.
Brzmi to realnie, jeśli poprzedni użytkownik mówił faktycznie prawdę i od zawsze ładował 4 godziny, to od początku "8" mogło mieć niższe napięcie. Teraz sprawdzę, czy BMS wyrówna to piętro no i pozostaje mi na razie jeździć i obserwować jak się będzie zachowywała całość.tkoko pisze: ↑28 maja 2021, 7:32To "P" równie dobrze mogło być niedoładowane od początku. Masz sprawny aku, jedynie dla pewności możesz kontrolować to "P", i w razie konieczności doładować gdyby BMS tego nie zrobił. Różnica w pojemności całego aku gdyby to napięcie było podobne do reszty to ~3 - 5%, czyli dalsze 5 - 6 km jazdy.
Ponieważ gatunek posiadł zdolność mowy/pisma ... I korzysta z tego . Spoko . Ja myślę że każda dyskusja jest w jakiś sposób konstruktywna
Zwłaszcza, że dla wielu ładowarek przy zielonej diodzie prąd wynosi 0.
W mojej przy zielonej diodzie idzie jeszcze 0,5 A, więc zielona dioda nie jest równoznaczna z zakończeniem ładowania.
Jeszcze trochę naiwnie liczę, że jest 4 opcja: po doładowaniu brakujących 10Ah ósmego piętra zacznie ono pracować w większym zakresie napięć i po kilku/kilkunastu pełnych ładowaniach wróci trochę pojemności (o ile w ogóle takie zjawisko może wystąpić przy ogniwach 18650).
Zgodnie z obietnicą pomiary, co prawda dla Sanyo GA bo nie mam LG, ale wyniki będą mniej lub bardziej podobne
Ale co tu naprawiać. Jeżeli ten "walnięty" segment nie ma "upływności", czyli jego napięcie samoistnie nie spada bardziej niż w pozostałych "P", to bateria ma tylko mniejszą pojemność niż mogłaby mieć. Sam segment się szybciej rozładuje, ale tez szybciej naładuje i tyle. Zwykły BMS da sobie z tym radę. Trzeba tylko ładować do pełna, by za każdym razem startować z tego samego napięcia wyjściowego, czyli około 4.16 V. A co jest przyczyną mniejszej pojemności, np. jedno takie ogniwo jak niżej czyli LG M1 (zbliżony do Sanyo GA) tyle że używka o mniejszej pojemności.WojtekErnest pisze: ↑12 cze 2021, 20:20@tkoko, istotą rozbieżności naszych wniosków jest to nie jestes przekonany do stanu w którym ciąg szeregowy ogniw, ma USTERKĘ polegająca na tym ze jeden segment ma:
a) niższą pojemność oraz
b) wyższą impedancje.
Naladowany na równe 4,20V a następne rozladowany JAKO pakiet, musi dawać różnicę. I to wyrównywanie BMS-em napięć przy LADOWANIU, go Fizycznie nie naprawi, bo jest wadliwe. To wszystko.
Jeśli różnica jest okolo 10%, to ten segment jest do naprawy. Puścił zgrzew 1 ogniwa lub/i pracuje w gorącu i są skoki RW itp. No jest po prostu wadliwy i nie ma co "lukrowac" że jest prawie dobry.
Będę zmieniał wtyk z BMSa na nowy, bo niestety przy tych wszystkich pomiarach kilka razy zrobiłem zwarcie końcówką miernika i kable są podtopione.. Więc może ten zabieg coś pomoże, zobaczymyWojtekErnest pisze: ↑12 lut 2022, 5:55Czyli ew. spójrz na styk DO BMS 8 kanalu, bo może jest niepewny lut,
Z tego co widzę, to takiego wtyku nie da się łatwo kupić. Zamówiłem nowego BMSa, za 100 zł mam święty spokój i pewność, że BMS będzie sprawny a tu przeciez chodzi równiez o bezpieczeństwo. Wykluczę przy okazji potencjalnie wadliwe połączenia na 8 sekcji i jakąś usterkę BMSa (chociaż wątpie, że sytuacja się poprawi)WojtekErnest pisze: ↑13 lut 2022, 0:12@Tkoko dobrze radzi. Bo jak do takich zwarc doprowadzales, to i nie ma pewności czy BMS jest sprawny....