smar - oryginalny, zamiennik, polecane do plastiku/poliamidu
: 22 lut 2022, 19:30
Na początek; zębatki w rowerach to POLIAMID bo Nylon to zastrzeżony znak towarowy włókien.
https://termoplastik.pl/poliamid-pa-6-naturalny/
https://termoplastik.pl/poliamid-pa6-g-mos2/
https://termoplastik.pl/poliamid-pa-4-6/
Poliamid posiada dobrą odporność na smary/oleje więc praktycznie większość smarów nie powinna mu szkodzić. Przykładem może być "lotniczy" smar Mobilegrease 28 stosowany od kilku lat w silnikach Bafang. Niemniej jednak skoro są smary dedykowane/przetestowane do plastiku to warto z tego korzystać.
Punktem odniesienia/porównania będą smary Molykote do plastiku firmy DuPont
https://www.dupont.com/molykote/greases.html
http://e-lozyska.com/Molykote/zastosowa ... stikow.php
Oraz zamienniki smaru dostępne w Polsce, dwu - trzykrotnie tańsze, podobnej klasy i przeznaczenia firmy Exxon Mobil
https://www.mobil.pl/pl-pl/site-search# ... 0ascending
Ponieważ trudno znaleźć jakiego typu/rodzaju smary są stosowane/dedykowane przez wiodące firmy do smarowania poliamidowych zębatek w MID'ach HUB'ach (i innym sprzęcie z poliamidowymi zębatkami), pozwolę sobie zrobić małe zestawienie/porównanie dostępnych smarów do plastiku na naszym rynku.
Podstawowymi smarami tego zestawienia/odniesienia będą;
Molycote EM 50L / EM 30L (80zł / 0.1 kg, ~380 zł/kg) białe smary litowe.
https://pl.farnell.com/molykote/molykot ... dp/3605782
http://sklep.smary.pl/pl/p/Molykote-EM-30L-1KG/1693
oraz Mobilith SHC 100/1000 (42zł / 0.4kg), kolorowe smary litowe
https://allegro.pl/oferta/mobilith-shc- ... gJa2fD_BwE
lub Mobil SHC Polyrex 460 (58 zł / 0.4 kg), biały smar polimocznikowy
https://allegro.pl/oferta/mobil-shc-pol ... gLQMfD_BwE
Najtańszą "krajową" alternatywą białego smaru z PTFE porównywalnej klasy co Molycote EM 50L/EM 30L, oraz Mobilith SHC 100/1000 są "Biały smar w sprayu K2" 30 zł/kg, odpowiednik Molycote G 4500/01 (120zł / 0.4kg), Mobil SHC Polyrex (58 zł / 0.4 kg),
https://k2.com.pl/produkty/k2-bialy-smar-z-ptfe
lub "Smar biały z PTFE WG 260 Ecochemical" (70 zł/kg).
https://ecochemical.pl/smary-uniwersaln ... 47276.html
Tu producent nie zechciał podzielić się klasą/typem smaru względem produktów Molycote. Jednak bardzo wysoka temperatura graniczna świadczy raczej pozytywnie o smarze.
Zestawienie smarów/zamienników Molycote (dane firmowe) <> Mobil (tylko smary syntetyczne)
Molycote EM 50L (?) --- Mobilith SHC 100 (42zł / 0.4kg) --- syntetyczny smar do zębatek drukarki
Molycote G 2003 (140zł / 0.9kg) --- Mobilith SHC 460 --- syntetyczny wodoodporny plastik/metal
Molycote G 4500/01 (120zł / 0.4kg) --- Mobil SHC Polyrex --- PAO PTFE (biały), aluminium, spożywczy
Molycote G 4700 (130zł / 0.4kg) --- Mobilith SHC 1000 --- PAO do łożysk
Molycote G 6000 --- Mobilith SHC 460 --- wysokotemperaturowy -40 - 200*C,
Tak ogólnie; każdy smar syntetyczny oraz z PTFE powinien być zgodny z plastikami, i można go przetestować na polistyrenie (styropianie). Nanieść smar podgrzać do 60*C przez 24 godziny, lub w domowych warunkach przez tydzień/dwa podgrzewać co jakiś czas suszarką do włosów. Polistyren po wytarciu smaru nie powinien wykazywać przebarwień wżerów itp.
Smary z molibdenem do plastiku o podwyższonej odporności.
Molycote G 4700, Mobilith SHC 1000 special, Mobiltemp SHC 460 special.
Syntetyczne ExxonMobil
Mobilith SHC - syntetyczny, litowy, uniwersalny (polyalfaolefin PAO)
Mobil SHC Polyrex - syntetyczny, polimocznik, spożywczy BIAŁY (NSF)
Mobiltemp SHC - syntetyczny, wysokotemperaturowy
Korzyści płynące z używania syntetyków. (Poradnik Exxon Mobil)
Wybór odpowiedniej lepkości oleju bazowego dla smaru jest jednym z najważniejszych parametrów, które należy rozważyć, dobierając smar. Lepkość (współczynnik lepkości "VI") jest zależna od temperatury. Oleje bazowe o wysokim "VI" cechują się mniejszą zmianą lepkości w szerokim zakresie temperatur w porównaniu z olejami bazowymi o niskim "VI", co zapewnia grubszą powłokę olejową w pełnym zakresie temperatur w przypadku korzystania z syntetycznych środków smarnych. Gdy konieczne jest efektywne smarowanie w szerokim zakresie temperatur, syntetyczny olej bazowy o wysokim "VI" stanowi najlepszy wybór.
Po wybraniu odpowiedniego rodzaju oleju bazowego oraz lepkości, kolejnym wyzwaniem jest zapewnienie kontrolowanego uwalniania oleju do najważniejszych stref styku. Nawet najlepszy olej nie zapewni dobrego smarowania i bezawaryjnej pracy smarowanego sprzętu, jeśli nie jest dostępny w odpowiednim momencie i w odpowiedniej ilości. Zbyt duża ilość oleju spowoduje „wyschnięcie” smaru, co doprowadzi do zużycia i przedwczesnej awarii. Zbyt mała ilość oleju spowoduje powstanie niewystarczającej powłoki olejowej, co również powoduje zużycie i przedwczesną awarię. Syntetyczne oleje bazowe o wysokim "VI" pomagają zapewnić wystarczający przepływ oleju w niskiej temperaturze. Jest to szczególnie ważne podczas uruchamiania, gdy prędkości są zbyt niskie do wytworzenia powłoki EHL. Smary o miękkiej konsystencji i niskiej zawartości zagęszczacza szybciej i łatwiej uwalniają olej, dzięki czemu są preferowane w zastosowaniach wymagających uwalniania oleju w niskich temperaturach.
Pod wpływem wysokich temperatur mogą zajść dwa procesy powodujące nieprawidłowe działanie smaru
Pierwszym jest utlenianie oleju, które może prowadzić do zwiększenia lepkości, tworzenia osadów i utraty zdolności tworzenia powłoki olejowej. Drugim procesem, występującym wyłącznie w przypadku smaru, jest utrata zdolności utrzymywania fazy olejowej. W wyjątkowych przypadkach prowadzi to do utraty oleju. Utlenianie i rozkład termiczny zmienia się o współczynnik 2 dla każdej zmiany temperatury o 10°C, tj. zwiększenie temperatury o 10°C podwoi szybkość reakcji, skracając okres eksploatacji o 50%. Rosnące temperatury zwiększają szansę na nieprawidłowe działanie smaru.
Moje wnioski na temat "najlepszego" smaru do zębatek bazując na radach Exxona
1. smar na bazie syntetyku - najoptymalniejsze parametry "smarowania"
2. smar o wysokiej konsystencji NLGI (1 - 2) gdyż w bardzo niskich temperaturach raczej nie jeździmy
3. smar o jak najwyższej lepkości oleju bazowego, gdyż z tym wiąże się odporność na "zespawanie/zatarcie" (Weld) w kg/N oraz "skaza zużycia/wytarcie" w mm. Im większa wartość "Weld" i mniejsza "skaza" tym lepiej.
4. odporność na utlenianie, straty odparowywania, oddzielanie oleju - im mniejsze wartości tym smar dłużej spełnia swoje funkcje.
Reszta parametrów jest już mniej istotna.
Na podstawie powyższych spostrzeżeń osobiście wybrałbym następujące smary w kolejności:
1. Mobilith SHC 1000 special - szaro czarny z molibdenem (najwyższa wartość "Weld/zatarcia" 620 kg).
2. Mobil SHC Polyrex 462 - biały, (dowolny smar jest OK, wybór 462 ze względu wymywanie przez wodę i 400 kg "Weld").
3. Mobilith SHC 100 - czerwony, (wybór ze względu na najlepsze parametry "oporu toczenia" w przedziale -20 -150*C)
4. Biały smar w sprayu K2 - biały, (cena, PTFE, parametry Molycote G 4500/1, przynajmniej deklarowane przez producenta)
W najbliższym czasie zamierzam domowym sposobem porównać lepkość niektórych smarów między sobą.
https://termoplastik.pl/poliamid-pa-6-naturalny/
https://termoplastik.pl/poliamid-pa6-g-mos2/
https://termoplastik.pl/poliamid-pa-4-6/
Poliamid posiada dobrą odporność na smary/oleje więc praktycznie większość smarów nie powinna mu szkodzić. Przykładem może być "lotniczy" smar Mobilegrease 28 stosowany od kilku lat w silnikach Bafang. Niemniej jednak skoro są smary dedykowane/przetestowane do plastiku to warto z tego korzystać.
Punktem odniesienia/porównania będą smary Molykote do plastiku firmy DuPont
https://www.dupont.com/molykote/greases.html
http://e-lozyska.com/Molykote/zastosowa ... stikow.php
Oraz zamienniki smaru dostępne w Polsce, dwu - trzykrotnie tańsze, podobnej klasy i przeznaczenia firmy Exxon Mobil
https://www.mobil.pl/pl-pl/site-search# ... 0ascending
Ponieważ trudno znaleźć jakiego typu/rodzaju smary są stosowane/dedykowane przez wiodące firmy do smarowania poliamidowych zębatek w MID'ach HUB'ach (i innym sprzęcie z poliamidowymi zębatkami), pozwolę sobie zrobić małe zestawienie/porównanie dostępnych smarów do plastiku na naszym rynku.
Podstawowymi smarami tego zestawienia/odniesienia będą;
Molycote EM 50L / EM 30L (80zł / 0.1 kg, ~380 zł/kg) białe smary litowe.
https://pl.farnell.com/molykote/molykot ... dp/3605782
http://sklep.smary.pl/pl/p/Molykote-EM-30L-1KG/1693
oraz Mobilith SHC 100/1000 (42zł / 0.4kg), kolorowe smary litowe
https://allegro.pl/oferta/mobilith-shc- ... gJa2fD_BwE
lub Mobil SHC Polyrex 460 (58 zł / 0.4 kg), biały smar polimocznikowy
https://allegro.pl/oferta/mobil-shc-pol ... gLQMfD_BwE
Najtańszą "krajową" alternatywą białego smaru z PTFE porównywalnej klasy co Molycote EM 50L/EM 30L, oraz Mobilith SHC 100/1000 są "Biały smar w sprayu K2" 30 zł/kg, odpowiednik Molycote G 4500/01 (120zł / 0.4kg), Mobil SHC Polyrex (58 zł / 0.4 kg),
https://k2.com.pl/produkty/k2-bialy-smar-z-ptfe
lub "Smar biały z PTFE WG 260 Ecochemical" (70 zł/kg).
https://ecochemical.pl/smary-uniwersaln ... 47276.html
Tu producent nie zechciał podzielić się klasą/typem smaru względem produktów Molycote. Jednak bardzo wysoka temperatura graniczna świadczy raczej pozytywnie o smarze.
Zestawienie smarów/zamienników Molycote (dane firmowe) <> Mobil (tylko smary syntetyczne)
Molycote EM 50L (?) --- Mobilith SHC 100 (42zł / 0.4kg) --- syntetyczny smar do zębatek drukarki
Molycote G 2003 (140zł / 0.9kg) --- Mobilith SHC 460 --- syntetyczny wodoodporny plastik/metal
Molycote G 4500/01 (120zł / 0.4kg) --- Mobil SHC Polyrex --- PAO PTFE (biały), aluminium, spożywczy
Molycote G 4700 (130zł / 0.4kg) --- Mobilith SHC 1000 --- PAO do łożysk
Molycote G 6000 --- Mobilith SHC 460 --- wysokotemperaturowy -40 - 200*C,
Tak ogólnie; każdy smar syntetyczny oraz z PTFE powinien być zgodny z plastikami, i można go przetestować na polistyrenie (styropianie). Nanieść smar podgrzać do 60*C przez 24 godziny, lub w domowych warunkach przez tydzień/dwa podgrzewać co jakiś czas suszarką do włosów. Polistyren po wytarciu smaru nie powinien wykazywać przebarwień wżerów itp.
Smary z molibdenem do plastiku o podwyższonej odporności.
Molycote G 4700, Mobilith SHC 1000 special, Mobiltemp SHC 460 special.
Syntetyczne ExxonMobil
Mobilith SHC - syntetyczny, litowy, uniwersalny (polyalfaolefin PAO)
Mobil SHC Polyrex - syntetyczny, polimocznik, spożywczy BIAŁY (NSF)
Mobiltemp SHC - syntetyczny, wysokotemperaturowy
Korzyści płynące z używania syntetyków. (Poradnik Exxon Mobil)
Wybór odpowiedniej lepkości oleju bazowego dla smaru jest jednym z najważniejszych parametrów, które należy rozważyć, dobierając smar. Lepkość (współczynnik lepkości "VI") jest zależna od temperatury. Oleje bazowe o wysokim "VI" cechują się mniejszą zmianą lepkości w szerokim zakresie temperatur w porównaniu z olejami bazowymi o niskim "VI", co zapewnia grubszą powłokę olejową w pełnym zakresie temperatur w przypadku korzystania z syntetycznych środków smarnych. Gdy konieczne jest efektywne smarowanie w szerokim zakresie temperatur, syntetyczny olej bazowy o wysokim "VI" stanowi najlepszy wybór.
Po wybraniu odpowiedniego rodzaju oleju bazowego oraz lepkości, kolejnym wyzwaniem jest zapewnienie kontrolowanego uwalniania oleju do najważniejszych stref styku. Nawet najlepszy olej nie zapewni dobrego smarowania i bezawaryjnej pracy smarowanego sprzętu, jeśli nie jest dostępny w odpowiednim momencie i w odpowiedniej ilości. Zbyt duża ilość oleju spowoduje „wyschnięcie” smaru, co doprowadzi do zużycia i przedwczesnej awarii. Zbyt mała ilość oleju spowoduje powstanie niewystarczającej powłoki olejowej, co również powoduje zużycie i przedwczesną awarię. Syntetyczne oleje bazowe o wysokim "VI" pomagają zapewnić wystarczający przepływ oleju w niskiej temperaturze. Jest to szczególnie ważne podczas uruchamiania, gdy prędkości są zbyt niskie do wytworzenia powłoki EHL. Smary o miękkiej konsystencji i niskiej zawartości zagęszczacza szybciej i łatwiej uwalniają olej, dzięki czemu są preferowane w zastosowaniach wymagających uwalniania oleju w niskich temperaturach.
Pod wpływem wysokich temperatur mogą zajść dwa procesy powodujące nieprawidłowe działanie smaru
Pierwszym jest utlenianie oleju, które może prowadzić do zwiększenia lepkości, tworzenia osadów i utraty zdolności tworzenia powłoki olejowej. Drugim procesem, występującym wyłącznie w przypadku smaru, jest utrata zdolności utrzymywania fazy olejowej. W wyjątkowych przypadkach prowadzi to do utraty oleju. Utlenianie i rozkład termiczny zmienia się o współczynnik 2 dla każdej zmiany temperatury o 10°C, tj. zwiększenie temperatury o 10°C podwoi szybkość reakcji, skracając okres eksploatacji o 50%. Rosnące temperatury zwiększają szansę na nieprawidłowe działanie smaru.
Moje wnioski na temat "najlepszego" smaru do zębatek bazując na radach Exxona
1. smar na bazie syntetyku - najoptymalniejsze parametry "smarowania"
2. smar o wysokiej konsystencji NLGI (1 - 2) gdyż w bardzo niskich temperaturach raczej nie jeździmy
3. smar o jak najwyższej lepkości oleju bazowego, gdyż z tym wiąże się odporność na "zespawanie/zatarcie" (Weld) w kg/N oraz "skaza zużycia/wytarcie" w mm. Im większa wartość "Weld" i mniejsza "skaza" tym lepiej.
4. odporność na utlenianie, straty odparowywania, oddzielanie oleju - im mniejsze wartości tym smar dłużej spełnia swoje funkcje.
Reszta parametrów jest już mniej istotna.
Na podstawie powyższych spostrzeżeń osobiście wybrałbym następujące smary w kolejności:
1. Mobilith SHC 1000 special - szaro czarny z molibdenem (najwyższa wartość "Weld/zatarcia" 620 kg).
2. Mobil SHC Polyrex 462 - biały, (dowolny smar jest OK, wybór 462 ze względu wymywanie przez wodę i 400 kg "Weld").
3. Mobilith SHC 100 - czerwony, (wybór ze względu na najlepsze parametry "oporu toczenia" w przedziale -20 -150*C)
4. Biały smar w sprayu K2 - biały, (cena, PTFE, parametry Molycote G 4500/1, przynajmniej deklarowane przez producenta)
W najbliższym czasie zamierzam domowym sposobem porównać lepkość niektórych smarów między sobą.