Silnik Ananda M109 SD

Tematy związane z wszelką instalacją elektryczną w konwersjach rowerów
tkoko
Forumowicz
Posty: 5062
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Silnik Ananda M109 SD

Post autor: tkoko »

Kolejny test Anandy ze sterownikiem "GT" S6_61 na tej samej trasie co testy KT sinus i Moon z GT-100;
viewtopic.php?p=126823#p126823
i kolejne "baty KT".
małe porównanie Wh/oszczędności;

Ananda KT sinus; "optymalizowany", C5 -3 (7.5 A), zużyte napięcie; 9.6 V : 15 V * 780 Wh = 500 Wh, bezwietrznie.

GT-100 Moon; "optymalizowany", "PAS 4", PO8 - 75, PO14 - 3, zużyte napięcie; 6 V : 11 V * 520 Wh = 284 Wh

Ananda S6-61; "PAS 4", PO14 - 3, zużyte napięcie; 6.9 V : 15 V * 780 Wh = 360 Wh, wiatr 25 km/godz

Ananda S6-61 pomiar watomierzem 345.7 Wh, czas przejazdu 1 godz 24 min, średnia prędkość przejazdu 27.3 km/godz, średnia moc silnika 247 wat, na trasie wiatr 25 km/godz. Jeżeli czas przejazdu KT sinus był zbliżony, to średnia moc silnika wyniosła 357 wat.

KT sinus vs GT-100 Moon, różnica 76%, KT sinus vs S6-61, matematyczna różnica 39%, KT sinus vs watomierz 45%.
Jak więc widać, niezależnie od przeprowadzanej próby, końcowy wynik jest zawsze na korzyść GT, przynajmniej przy moim stylu jazdy.

Jest też prawdopodobne że wskazania prędkości/zasięgu "KT sinus" były zawyżone o ~10%, co "wyskoczyło" przy dokładnym pomiarze miernikiem rowerowym, gdzie zamiast 45 km, mamy 38.263 metry trasy (przy zmierzonym obwodzie opony)
tkoko
Forumowicz
Posty: 5062
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Silnik Ananda M109 SD

Post autor: tkoko »

Małe porządki w konfrontacji "GT" vs "KT", z silnikiem HUB Ananda, bo już sam się trochę pogubiłem, plus porównawczo MID z silnikiem Sunstar + GT-100 "zoptymalizowanym" pod moją preferencję jazdy..
Jak widać w zestawieniu, tak S6-61 jak i GT-100, w każdej przeprowadzonej próbie, miały mniejsze zużycie prądu, przy większej prędkość średniej/przelotowej od "KT sinus".
Dodatkowo oryginalny GT-100, wg mnie i pomiarów, ma większą zdolność "optymalizacji" parametrów niż "KT sinus". Widać to wyraźnie po prędkości, średniej mocy, watach/Wh, zależnej od parametrów/ustawień czujnika pas, "PO8", "P11", "P12", "P13", "P14". S6-61 nie reaguje na zmiany prądu w "P14".
Watogodziny są brane z watomierza, średnia prędkość, czas jazdy, najczęściej z licznika rowerowego, część wyników jest przeliczanych np. średnia moc wspomagania.
Załączniki
Testy GT vs KT.jpg
tkoko
Forumowicz
Posty: 5062
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Silnik Ananda M109 SD

Post autor: tkoko »

Ponowny test KT sinus vs GT-100, dla rozwiania wątpliwości. Ten sam dzień, rower, przejazd, moja moc wspomagania i wyniki poszczególnych przejazdów;

http://chomikuj.pl/Preview.ashx?e=b7O44 ... uApGM&pv=2

Ananda GT-100, PO8-87, P14-5, dystans 37.7 km, czas przejazdu 83.5 min, zużyte 237 Wh / 4.7 V
średnia prędkość 27.1 kmh, maks prędkość 43.4 kmh.

Ananda GT-100, PO8-100, P14-7, dystans 37.7 km, czas przejazdu 75.5 min, zużyte 320.9 Wh / 6.6 V
średnia prędkość 29.9 kmh, maks prędkość 44.2 kmh.

Ananda KT sinus, C5- 03 (7.5 A), dystans 37.7 km, czas przejazdu 77.3 min, zużyte 342.2 Wh / 7.4 V
średnia prędkość 29.2 kmh, maks prędkość 40.4 kmh.

Poradnik jak "optymalizuję" GT-100;
** przełożenie przy 90 - 100 RPM korby powinno być powyżej prędkości max silnika.
** parametr "P11" = 1, czułość czujnika pas (optymalna)
** parametr "P12", "softstart". dobrać indywidualnie
** parametr "PO8", "moc wspomagania" dobrać indywidualnie. Ten parametr najbardziej wpływa na zachowanie zestawu. Razem z parametrem "P14" umożliwia zoptymalizować tak parametry, że zestaw zachowuje się jak "rower". Ponadto umożliwia zminimalizować zużycie Wh, bez wyraźnego zmniejszenia prędkości/czasu/mocy użytkowej.
** parametr "P13", "ilość magnesów pas" dla GT-100 ma realnie dwie wartości, "6" dla tarcz 4, 5, 6 magnesów, i "12" dla tarcz 8, 10, 12 magnesów. Reszta "cyferek" nie wpływa na zmianę parametrów czujnika (nie testowałem innych "GT").
** parametr "P14", "prąd sterownika", dobrać indywidualnie. Nawet przy prądzie 1 A sterownik 15 A, w piku może dać 10 A.

Jeszcze jedna rada, jeżeli "kasujemy" zębatki z wolnobiegu/kasety, to nie kasujemy najmniejszych. Skasowałem bez zastanowienia 14T, co przy przełożeniu 48T 13/16T daje dużą różnicę prędkości wspomagania (42/34 kmh), co wpływa na końcowe Wh i komfort jazdy. Myślę że przy zębatkach 13T/14 T/16T (42/39/34 kmh), zużyte Wh byłyby jeszcze o kilka procent niższe.

Teraz trochę o "odczuciach" z samej jazdy, i różnic między sterownikami S6-61, GT-100, KT sius;
Wspomaganie KT jest płynne z racji tego że praktycznie nie zależy od obrotów korby tylko od stałej mocy silnika, lecz nie umożliwia kontrolowania różnego tempa jazdy obrotami korby. Pas działa zero-jedynkowo, czyli kręcąc korbą mamy cały czas maksymalna moc/przyśpieszenie.
Wspomaganie S6-61 jest również dosyć płynne, lecz tu wyraźnie czuć zależność wspomagania od obrotów korby. Da się przy niskich obrotach korby jechać z prędkością 8 - 10 kmh, kręcąc cały czas korbą.
Najdziwniejszy w zachowaniu jest GT-100. Być może, z racji tego że sterownik jest nominalnie na 36 V (KT, i S6-61 są na 36/48V), wspomaganie mocno "pompuje", przez co jazda jest średnio komfortowa, a zużycie Wh zapewne większe niż przy płynnym wspomaganiu. Za to z racji tego że sterownik reaguje również na zmianę prądu w "P14", jest oszczędny w zużyciu energii. Tak na marginesie; mam kilka rowerów na GT-100 lecz pierwszy raz mam tego typu objaw. "pompowania". Porównywalny sterownik GT w Moon tak się nie zachowuje, a wspomaganie jest płynne, pytanie dlaczego.
ODPOWIEDZ