Silnik Ananda M109 SD

Tematy związane z wszelką instalacją elektryczną w konwersjach rowerów
wichur
Forumowicz
Posty: 215
Rejestracja: 22 lut 2018, 11:59

Re: Silnik Ananda M109 SD

Post autor: wichur »

Kumpel kupił sterownik , taki jakiś dziwny gabarytowo duży a moc 350W oznaczeń nie pamiętam , na nim działał ale był głośny , dopiero gdy przerobiłem wtyczkę i halle zaczęły działać silnik się wyciszył i teraz działa prawidłowo . Najprawdopodobniej na innych sterownikach by też działał ale nie było halli i bez tego nie pracował prawidłowo .
zielony71
Forumowicz
Posty: 1335
Rejestracja: 21 kwie 2021, 5:22
Lokalizacja: Kielce

Re: Silnik Ananda M109 SD

Post autor: zielony71 »

Jaką metodą skracałes te bolce fazowe?
Potrzebujesz huba w dobrej cenie: viewtopic.php?t=10489 lub napisz.
wichur
Forumowicz
Posty: 215
Rejestracja: 22 lut 2018, 11:59

Re: Silnik Ananda M109 SD

Post autor: wichur »

Usunąłem tą obwódkę plastikowa co osłania bolce brzeszczotem delikatnie na około , tak że całe widać i po włożeniu do gniazda zobaczymy w czym problem , następnie po trochu szlifowałem , ja mam takie małe kółko szlifierskie , pewnie zwykła szlifierka lub pilnik by dała rade to miękkie jest pewnie miedź. Wtyki od halli trzeba delikatnie poprzeginać bo nie chcą idealnie wchodzić do gniazda , widać to po usunięciu tej obwódki z nich , na gniazdo z wtykiem po złożeniu nasunąłem koszulkę termokurczliwa .
PolskiKrecik
Nowicjusz
Posty: 7
Rejestracja: 23 paź 2023, 22:09

Re: Silnik Ananda M109 SD

Post autor: PolskiKrecik »

Tkoko, włożyłeś na Anandę kasetę falcon cs-750. Dlaczego ją wybrałeś? jest inna niż standardowe kasety, czy po prostu miałeś ją pod ręką?
W opisie falcona jest napisane: (12-14-16--18-21-24-28), więc na chłopski rozum powinien mieć luźne 3 pierwsze zębatki, a nie jedną jak w standardowej 7rz. Jest też możliwość że przez przypadek dopisali w opisie o jedną spację za dużo :P
Zależy mi na tym, żeby mieć z tyłu zębatkę 32t. Shimano cs-hg200 lub Sram pg-730 też będą pasować, czy trzeba będzie rozwiercać nity? Wolę tego nie robić po zobaczeniu jak wyrobiona jest piasta u kolegi który "modował" kasety. Z tego co wiem to nie ma dostępnych części zamiennych do Anandy, więc wymiana bębenka byłaby pewnie równoznaczna z kupieniem nowego silnika jako dawcę.
tkoko
Forumowicz
Posty: 4997
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Silnik Ananda M109 SD

Post autor: tkoko »

PolskiKrecik pisze:
15 lis 2023, 20:19
Tkoko, włożyłeś na Anandę kasetę falcon cs-750. Dlaczego ją wybrałeś? jest inna niż standardowe kasety, czy po prostu miałeś ją pod ręką?
Wybrałem taką bo była najtańsza, czy się różni od innych trudno mi to porównać bo głównie używam wolnobiegów.
PolskiKrecik pisze:
15 lis 2023, 20:19
W opisie falcona jest napisane: (12-14-16--18-21-24-28), więc na chłopski rozum powinien mieć luźne 3 pierwsze zębatki, a nie jedną jak w standardowej 7rz. Jest też możliwość że przez przypadek dopisali w opisie o jedną spację za dużo :P
Wszystko jest zgodne z opisem, masz 12, 14, 16, 18, 21, 24, 28. Po usunięciu dwóch zębatek (12 i 14), znitowaniu pięciu pozostałych zębatek, powstała 6-rzedowa kaseta 13, 16, 18, 21, 24, 28
PolskiKrecik pisze:
15 lis 2023, 20:19
Zależy mi na tym, żeby mieć z tyłu zębatkę 32t. Shimano cs-hg200 lub Sram pg-730 też będą pasować, czy trzeba będzie rozwiercać nity? Wolę tego nie robić po zobaczeniu jak wyrobiona jest piasta u kolegi który "modował" kasety. Z tego co wiem to nie ma dostępnych części zamiennych do Anandy, więc wymiana bębenka byłaby pewnie równoznaczna z kupieniem nowego silnika jako dawcę.
Jeżeli Twoja kaseta będzie pasować do uchwytu, to nie widzę powodu byś jej nie założył. Problemem jest szerokość kasety i gniazda silnika. Nominalnie silnik dostosowany jest do kaset 7 rzędów, ale z tym typem kasety który zastosowałem i dodatkową nakręcaną zębatką będzie to tylko 6 rzędów.
PolskiKrecik
Nowicjusz
Posty: 7
Rejestracja: 23 paź 2023, 22:09

Re: Silnik Ananda M109 SD

Post autor: PolskiKrecik »

Dzięki wielkie, w wolnym czasie pokombinuję z tym SRAMem i zobaczymy co z tego wyjdzie
PolskiKrecik
Nowicjusz
Posty: 7
Rejestracja: 23 paź 2023, 22:09

Re: Silnik Ananda M109 SD

Post autor: PolskiKrecik »

Wczoraj złożyłem rower z Anandą i sterownikiem s866 250w. Jechało to fajnie, ale po jakichś 200 metrach po prostym silnik odmówił posłuszeństwa :shock: specjalnie wybrałem najmniejszy sterownik (14A) i nawet ograniczyłem go do 10A. Przy 36v w peaku wychodziło jakieś 350 watów, najwyraźniej dla chińczyka było to za dużo :(. Zwarło wszystkie 3 fazy na silniku i najpewniej spaliło mosfety w kontrolerze. Nawet nie zdążył się zagrzać. Myślicie że da się to jakoś sensownie naprawić? Jeśli trzeba by było robić nowe nawoje na silniku to już wolę kupić mxusa 30h z sinusem i nie bawić się w te miniaturki :lol: akurat jest promocja na nexunie :)
zielony71
Forumowicz
Posty: 1335
Rejestracja: 21 kwie 2021, 5:22
Lokalizacja: Kielce

Re: Silnik Ananda M109 SD

Post autor: zielony71 »

Po czym poznajesz, że zwarło fazy?
Potrzebujesz huba w dobrej cenie: viewtopic.php?t=10489 lub napisz.
Awatar użytkownika
Kajman
Forumowicz
Posty: 1288
Rejestracja: 18 maja 2018, 9:51

Re: Silnik Ananda M109 SD

Post autor: Kajman »

PolskiKrecik pisze:
07 kwie 2024, 15:58
Wczoraj złożyłem rower z Anandą i sterownikiem s866 250w. Jechało to fajnie, ale po jakichś 200 metrach po prostym silnik odmówił posłuszeństwa :shock: specjalnie wybrałem najmniejszy sterownik (14A) i nawet ograniczyłem go do 10A. Przy 36v w peaku wychodziło jakieś 350 watów, najwyraźniej dla chińczyka było to za dużo :(. Zwarło wszystkie 3 fazy na silniku i najpewniej spaliło mosfety w kontrolerze. Nawet nie zdążył się zagrzać. Myślicie że da się to jakoś sensownie naprawić? Jeśli trzeba by było robić nowe nawoje na silniku to już wolę kupić mxusa 30h z sinusem i nie bawić się w te miniaturki :lol: akurat jest promocja na nexunie :)
W chinach masz promo na xf15r po chyba 380-420zł, chyba lepsza opcja od tej cegły 30h
Awatar użytkownika
tas
Administrator
Posty: 3000
Rejestracja: 27 kwie 2017, 15:10
Lokalizacja: Żywiec
Kontakt:

Re: Silnik Ananda M109 SD

Post autor: tas »

Z tym, że prawie nikt nie wymienia 30H na małego przekładniowca, a z małego przekładniowca to, jak widać, sporo osób nie jest zadowolona i jakby ktoś ostrzegł to by nie musieli 2 silników kupować.
Ja zawsze byłem zdania, że robienie elektryka na zasadzie "na razie mi wystarczy" to się kończy robieniem go 2x w 2x wyższej cenie :)
Silniki, sterowniki, BMSy: https://nexun.pl tel: +48 33 50 00 105
Tanie ogniwa: https://e-foton.pl
----------------------
Mój blog o rowerach elektrycznych: http://ebike.nexun.pl
Awatar użytkownika
Kajman
Forumowicz
Posty: 1288
Rejestracja: 18 maja 2018, 9:51

Re: Silnik Ananda M109 SD

Post autor: Kajman »

Ostatnio laikowi dałem się przejechać xf15r na 25A i potem 30H też na 25A. Ależ zawód na 30h :)
zielony71
Forumowicz
Posty: 1335
Rejestracja: 21 kwie 2021, 5:22
Lokalizacja: Kielce

Re: Silnik Ananda M109 SD

Post autor: zielony71 »

Kajman pisze:
07 kwie 2024, 18:14
... i potem 30H też na 25A. Ależ zawód na 30h :)
Z jakim nawojem?
Potrzebujesz huba w dobrej cenie: viewtopic.php?t=10489 lub napisz.
Awatar użytkownika
Kajman
Forumowicz
Posty: 1288
Rejestracja: 18 maja 2018, 9:51

Re: Silnik Ananda M109 SD

Post autor: Kajman »

Niestety nie wiem, jedzie to 50+ w 26".
zielony71
Forumowicz
Posty: 1335
Rejestracja: 21 kwie 2021, 5:22
Lokalizacja: Kielce

Re: Silnik Ananda M109 SD

Post autor: zielony71 »

Czyli raczej szybkim. Gdyby był wolny to pewnie rozczarowanie byłoby mniejsze.
Potrzebujesz huba w dobrej cenie: viewtopic.php?t=10489 lub napisz.
Awatar użytkownika
Kajman
Forumowicz
Posty: 1288
Rejestracja: 18 maja 2018, 9:51

Re: Silnik Ananda M109 SD

Post autor: Kajman »

Aczkolwiek zaskoczony jestem jak dobrze xf15r reaguje na KT blokowe, odczuwalnie lepiej niż na sinusa.
tkoko
Forumowicz
Posty: 4997
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Silnik Ananda M109 SD

Post autor: tkoko »

PolskiKrecik pisze:
07 kwie 2024, 15:58
Wczoraj złożyłem rower z Anandą i sterownikiem s866 250w. Jechało to fajnie, ale po jakichś 200 metrach po prostym silnik odmówił posłuszeństwa :shock: specjalnie wybrałem najmniejszy sterownik (14A) i nawet ograniczyłem go do 10A. Przy 36v w peaku wychodziło jakieś 350 watów, najwyraźniej dla chińczyka było to za dużo :(. Zwarło wszystkie 3 fazy na silniku i najpewniej spaliło mosfety w kontrolerze. Nawet nie zdążył się zagrzać.
Trochę to dziwne że na 200 metrach "ugotowałeś" silnik. Sam dzisiaj przed południem testowałem Anandę ze sterownikiem KT sinus 15 A +/- 1 A, na napięciu 54 V. Przejechałem dotychczas testowo na tym silniku przeszło 70 km, w tym na napięciu 54 - 46 V, około 40 km. Mimo dosyć wysokiej temperatury otoczenia, temperatura silnika i sterownika nie przekroczyła 35*C, przy prędkości przejazdu 35 km/godz, z minimalnym wspomaganiem, i 38 -39 km/godz przy maksymalnym wspomaganiu. Albo miałeś wyjątkowego pecha, lub sterownik źle przeprowadził samonaukę, albo tej samonauki nie zrobiłeś. Przy złej synchronizacji faz/halli silnik nawet bez obciążenia może pobierać prąd powyżej 8 A, zamiast 0.5 - 1 A.
PolskiKrecik
Nowicjusz
Posty: 7
Rejestracja: 23 paź 2023, 22:09

Re: Silnik Ananda M109 SD

Post autor: PolskiKrecik »

zielony71 pisze:
07 kwie 2024, 16:44
Po czym poznajesz, że zwarło fazy?
Silnik ma duży opór, tak jakby cały czas ktoś wciskał hamulec.
tkoko pisze:
07 kwie 2024, 21:37
Trochę to dziwne że na 200 metrach "ugotowałeś" silnik. Sam dzisiaj przed południem testowałem Anandę ze sterownikiem KT sinus 15 A +/- 1 A, na napięciu 54 V. Przejechałem dotychczas testowo na tym silniku przeszło 70 km, w tym na napięciu 54 - 46 V, około 40 km. Mimo dosyć wysokiej temperatury otoczenia, temperatura silnika i sterownika nie przekroczyła 35*C, przy prędkości przejazdu 35 km/godz, z minimalnym wspomaganiem, i 38 -39 km/godz przy maksymalnym wspomaganiu. Albo miałeś wyjątkowego pecha, lub sterownik źle przeprowadził samonaukę, albo tej samonauki nie zrobiłeś. Przy złej synchronizacji faz/halli silnik nawet bez obciążenia może pobierać prąd powyżej 8 A, zamiast 0.5 - 1 A.
Wydaje mi się że po prostu miałem pecha :| robiłem samonaukę i silnik na luzie pobierał bardzo mały prąd, poniżej 0.5A, a przynajmniej tak pokazywał wyświetlacz.
Jak wcześniej pisałem, silnik nie zdążył się nawet zagrzać, więc jest to bardzo dziwne że nagle się spalił. Przejechałem na nim około 100 metrów na 14A (510W) a potem ograniczyłem do 10A, no i padł :( Jeśli przy 14A nic się nie działo, to raczej przyczyną spalenia nie był za wysoki skok prądu.
Dodam jeszcze że silnik jechał normalnie, nagle szarpnął i na kontrolerze wyświetlił się błąd e09. Potem włączyłem go jeszcze raz, działał przez sekundę i przestał działać na dobre. Sterownik się włącza, ale cały czas jest błąd e09.
Nie wiem czy to wina wadliwego egzemplarza, ale trochę się zawiodłem. Na 500w był zauważalnie słabszy od mojego roweru z silnikiem szczotkowym 350w (my1016z3) który ma 10nm, a przecież Ananda miała mieć 40.
Kajman pisze:
07 kwie 2024, 18:14
Ostatnio laikowi dałem się przejechać xf15r na 25A i potem 30H też na 25A. Ależ zawód na 30h :)
Czyli lepiej brać jakąś przekładniowkę? Zależy mi najbardziej na momencie obrotowym, ale nie mogłem znaleźć nigdzie przekładniówek 1kw+ bo takiej mocy bym teraz szukał. Stąd myślałem o 30H 10x6, ale teraz widzę że xf15r działa ci na 25A :o przy takim prądzie na pewno byłby lepszy od kloca :D
zielony71
Forumowicz
Posty: 1335
Rejestracja: 21 kwie 2021, 5:22
Lokalizacja: Kielce

Re: Silnik Ananda M109 SD

Post autor: zielony71 »

Silnik ma duży opór, tak jakby cały czas ktoś wciskał hamulec.
Czy po odpięciu od sterownika dalej jest tak samo?
Potrzebujesz huba w dobrej cenie: viewtopic.php?t=10489 lub napisz.
tkoko
Forumowicz
Posty: 4997
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Silnik Ananda M109 SD

Post autor: tkoko »

PolskiKrecik pisze:
07 kwie 2024, 23:34
Silnik ma duży opór, tak jakby cały czas ktoś wciskał hamulec.
Ma opór w obu kierunkach czy tylko podczas cofania.
PolskiKrecik pisze:
07 kwie 2024, 23:34
... silnik jechał normalnie, nagle szarpnął i na kontrolerze wyświetlił się błąd e09. Potem włączyłem go jeszcze raz, działał przez sekundę i przestał działać na dobre. Sterownik się włącza, ale cały czas jest błąd e09.
"Error code 09" to błąd sterownika nie silnika
Błąd silnika to "error code 07", wiec taki błąd powinien się pokazać na wyświetlaczu przy awarii silnika.
PolskiKrecik pisze:
07 kwie 2024, 23:34
Jak wcześniej pisałem, silnik nie zdążył się nawet zagrzać, więc jest to bardzo dziwne że nagle się spalił. Przejechałem na nim około 100 metrów na 14A (510W) a potem ograniczyłem do 10A, no i padł :( Jeśli przy 14A nic się nie działo, to raczej przyczyną spalenia nie był za wysoki skok prądu.
Masz zapewne zwarte (przetopione) przewody fazowe do silnika, lub uwalone tranzystory fazowe w sterowniku. Jak rozłączysz przewody sterownik <> silnik, łatwiej będzie o diagnozę.
Awatar użytkownika
Kajman
Forumowicz
Posty: 1288
Rejestracja: 18 maja 2018, 9:51

Re: Silnik Ananda M109 SD

Post autor: Kajman »

PolskiKrecik pisze:
07 kwie 2024, 23:34

Czyli lepiej brać jakąś przekładniowkę? Zależy mi najbardziej na momencie obrotowym, ale nie mogłem znaleźć nigdzie przekładniówek 1kw+ bo takiej mocy bym teraz szukał. Stąd myślałem o 30H 10x6, ale teraz widzę że xf15r działa ci na 25A :o przy takim prądzie na pewno byłby lepszy od kloca :D
Jak masz takie aspiracje, to weź XF19r, na ali jak dobrze poszukasz to około 850-900zł są. On na 40A już bardzo daje radę :) Ale xf15r na 25A jak na swój mikro rozmiar też polecam :)
PolskiKrecik
Nowicjusz
Posty: 7
Rejestracja: 23 paź 2023, 22:09

Re: Silnik Ananda M109 SD

Post autor: PolskiKrecik »

zielony71 pisze:
08 kwie 2024, 6:44
Silnik ma duży opór, tak jakby cały czas ktoś wciskał hamulec.
Czy po odpięciu od sterownika dalej jest tak samo?
Tak, po odpięciu jest to samo, więc problem z silnikiem :|
tkoko pisze:
08 kwie 2024, 7:25
Ma opór w obu kierunkach czy tylko podczas cofania.
Do przodu na pewno ma opór, jak wrócę to sprawdzę czy też podczas cofania
"Error code 09" to błąd sterownika nie silnika
Błąd silnika to "error code 07", wiec taki błąd powinien się pokazać na wyświetlaczu przy awarii silnika.
Całkiem możliwe że zwarcie uszkodziło tranzystory i dlatego pokazuje błąd sterownika, a nie silnika. Ale nadal jest to dość dziwne.
Masz zapewne zwarte (przetopione) przewody fazowe do silnika, lub uwalone tranzystory fazowe w sterowniku. Jak rozłączysz przewody sterownik <> silnik, łatwiej będzie o diagnozę.
Jak wyżej pisałem, rozłączyłem przewody i jest to samo. Bałem się że przepaliły się uzwojenia, ale wtedy raczej fazy byłyby rozwarte, a nie zwarte. Jeśli problemem byłyby przetopione przewody fazowe to dało by się to dość łatwo naprawić, więc trochę mnie uspokoiłeś :)
Kajman pisze:
08 kwie 2024, 10:06
Jak masz takie aspiracje, to weź XF19r, na ali jak dobrze poszukasz to około 850-900zł są. On na 40A już bardzo daje radę :) Ale xf15r na 25A jak na swój mikro rozmiar też polecam :)
Zainteresuję się xf15r, bo widzę że jest dość tani, a na 25A na pewno byłby wystarczająco mocny :P ananda na 14A już fajnie ciągła, a co dopiero przekładniówka z prawdziwego zdarzenia ;) Mocno się grzeje przy 25A?
Awatar użytkownika
Kajman
Forumowicz
Posty: 1288
Rejestracja: 18 maja 2018, 9:51

Re: Silnik Ananda M109 SD

Post autor: Kajman »

Trudno stwierdzić, ale jeszcze nikomu ze znajomych nie udało się go przegrzać. Do anandy to niebo a ziemia jeśli chodzi o osiągi. Jak Ci zależy na prędkości, to weź 36v, ma szybszy nawój.
tkoko
Forumowicz
Posty: 4997
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Silnik Ananda M109 SD

Post autor: tkoko »

PolskiKrecik pisze:
08 kwie 2024, 15:35
tkoko pisze:
08 kwie 2024, 7:25
Ma opór w obu kierunkach czy tylko podczas cofania.
Do przodu na pewno ma opór, jak wrócę to sprawdzę czy też podczas cofania
Jeżeli koło ma opór do przodu, to silnik musi mieć raczej mechaniczną nie elektryczną awarię.
zielony71
Forumowicz
Posty: 1335
Rejestracja: 21 kwie 2021, 5:22
Lokalizacja: Kielce

Re: Silnik Ananda M109 SD

Post autor: zielony71 »

Dokładnie, brak działania wolnobiegu w silniku sugeruje problem z przekładnią lub łożyskiem (choć to drugie byłoby dziwne po takim przebiegu).
Potrzebujesz huba w dobrej cenie: viewtopic.php?t=10489 lub napisz.
PolskiKrecik
Nowicjusz
Posty: 7
Rejestracja: 23 paź 2023, 22:09

Re: Silnik Ananda M109 SD

Post autor: PolskiKrecik »

Zrobiłem teraz testy i wstyd się przyznać ale do przodu trzymała mi luźna wiązka przewodów :lol: wszystko montowałem na szybko i musiałem przeoczyć :) sprawa przedstawia się tak: koło kręci się normalnie bez oporów, ale kiedy podepnę sterownik to do tyłu ma bardzo duży opór. Rozkręciłem sterownik i faktycznie ma spięcie na tranzystorach, a kiedy podepnę go do prądu to cały czas pokazuje e09. Więc po prostu zjarał się sterownik :lol: zwrócił bym go, ale zalutowałem już własne złączki więc chyba nie mogę :( przepraszam wszystkich za zamieszanie :lol: Dam drugą szansę anandzie ale pewnie kiedyś skuszę się na xf15 :)
tkoko
Forumowicz
Posty: 4997
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Silnik Ananda M109 SD

Post autor: tkoko »

Ok, od tygodnia testuję Anandę ze sterownikiem KT36/48SVPR-ffF11L (sinus), na 48 V, 7 - 15 A, z czujnikiem PAS jak na zdjęciu, lecz z tarczą 6 magnesów, przełożeniem 48/13T, kołem 26", z ustawieniami parametrów jak niżej

Moje ustawienia KT ______ C1 - 00* (czułość PAS) _______ C8 - 0
P1 - 94* (silnik magnesy) __ C2 - 3* (korekcja silnika) _____ C9 - 0
P2 - 1* (zewn czujnik) ____ C3 - 8 _____________________ C10 - n
P3 - 0 ___________________ C4 - 0* (korekcja PAS/man) __ C11 - 0
P4 - 0 ___________________ C5 - 03* (optymalizacja) _____ C12 - 4
P5 - 15* (test 48 V) _______ C6 - 3 _____________________ C13 - 0
________________________ C7 - 0 _____________________ C14 - 1 (korekcja PAS/man)

Przy C5-3 (ograniczeniu mocy o połowę) ogólnie zestaw jest OK, "rowerowy", maksymalna prędkość dochodzi do 38 km/godz (z moim wspomaganiem ~100 wat). Bez wspomagania (na manetce") prędkość maksymalna przy napięciu baterii 54 V i mojej masie z rowerem ~95 kg, dochodzi do 35 km/godz dla 15 A. Za chwilę będzie test zasięgu z napięciem nominalnym 52 V, maksymalnym 58 V.
Tyle "dobrych" wieści".
Teraz "bardzo złe" wieści, szczególnie dla zwolenników sterownika KT. Jako że mam zwyczaj realnie porównywać osiągi poszczególnych zestawów, zaskoczył mnie bardzo mały dystans przejechany na baterii (z Yoch'a). Po podpięciu watomierza wszystko stało się jasne.
http://chomikuj.pl/Preview.ashx?e=c1wy9 ... 2upei&pv=2
padł pierwszy mit o "oszczędności" baterii przez sterownik sinus. Jak widać na video, KT ma dwa stany poboru mocy z baterii, zero lub maksymalny ustawiony w wyświetlaczu. Tak więc na tej samej testowej trasie średni pobór mocy z baterii przy KT ustawionym na 7.5 A to ~370 wat (dla 15 A to 700 wat), podczas gdy z mocniejszego GT 18 A, średni pobór prądu to zaledwie ~250 wat. Nie mam porównania, jeżeli chodzi o takie zachowanie, z innymi sterownikami KT, ale w moim przypadku to porażka KT.
Drugi mit, to "duży" wpływ na zachowanie zestawu, zależnie od ustawień wyświetlacza. Pozycji do zmian jest dużo, lecz jedynie C4 i C5 realnie wpływają na reakcję zestawu. Parametr C1 odpowiada za szybkość reakcji sterownika na obrót tarczy z magnesami. U mnie przy C1-00, minimalna prędkość reakcji to ~5 km/godz przy przełożeniu 48/13T. Dla porównania, C1-3 to 12 km/godz przy tym samym przełożeniu.
Zakres zmian KT jest porównywalny z GT. W najbliższym czasie zapewne wrzucę pełniejsze porównanie obu sterowników (podobieństwa/różnice) w zależności od reakcji na PAS.
Jeszcze raz powtórzę, osobiście nie widzę znaczącej różnicy w działaniu między sterownikiem KT a GT. Wszystko zależy od tego jak zestaw jest "zoptymalizowany".
Załączniki
_PAS KT vs GT 1.jpg
tkoko
Forumowicz
Posty: 4997
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Silnik Ananda M109 SD

Post autor: tkoko »

tkoko pisze:
13 kwie 2024, 10:50
...... mit o "oszczędności" baterii przez sterownik KT sinus.
Małe porównanie, wczorajsza trasa 45 km, KT sinus, Ananda, max 7.5 A, 370 wat;
https://pl.mapy.cz/turisticka?planovani ... 16136&z=13
vs wcześniejsza trasa WTR do Oświęcimia 80 km,, Yoch, PA-8, max 8A, 350 - 500 wat;
viewtopic.php?p=107271#p107271
Z racji tego że bateria jest ta sama, rowery podobne 26", moce podobne 7.5 A vs 8 A, pogoda podobna, moje możliwości serducha podobne, widać jaka jest różnica między "oszczędnym" sinusem KT, a "badziewnym" Yoch'em.
KT sinus na trasie 45 km "spalił" 10 V (58 - 48 V, z baterii 52 V, 15 Ah, 780 Wh), czyli przeszło 70% pojemności baterii.
Yoch na trasie 80 km "spalił" 8 V 58 - 50 V), czyli z 50% pojemności baterii.
viewtopic.php?p=107271#p107271
Jak widać, w podobnych warunkach użytkowania, KT sinus "spalił" 1/3 więcej energii z baterii niż Yoch, na dwukrotnie krótszej trasie, co prawda przy nieco większej prędkości przelotowej bo 32 - 35 km/godz, KT sinus, vs 28 - 30 km/godz Yoch.
Krótko mówiąc totalna "kaszana". Tak to jest jak się człowiek sugeruje "wiarą" i internetowymi "opiniami", a nie realnym porównaniem możliwości sterowników. Gdyby nie fakt że sterownik jest już w docelowym rowerze, najchętniej bym go sprzedał.
Załączniki
WTR.jpg
tkoko
Forumowicz
Posty: 4997
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Silnik Ananda M109 SD

Post autor: tkoko »

Dzisiaj dla porównania, test GT-100, 250 wat, 15 A, na tej samej trasie co wczorajszy test KT sinus, przy porównywalnej mocy, prędkości maksymalnej, osiągów roweru, przy znacznie większym obciążeniu (silny, porywisty wiatr)
Moje ustawienia GT-100
P1 - 3 __________ P2 - 0 __________ P3 - 36 (V) _______ P4 - 3 __________ P5 - 1
P6 _ 19.5 (koło) _ P7 - 76 (silnik) ___ P8 - 75 (*) _______ P9 - 0 __________ P10 - 0
P11 - 1 (*) ______ P12 - 5 (*) _______ P13 - 5 (*) _______ P14 - 3 (* A) _____ P15 - 30 (LVB)
P16 - ODO _______ P17 - 0 __________ P18 - 70 _______ P19 - 1 __________1
P20 - 0 __________ EA - 0
GT-100, bateria 36 V, nominalnie 520 Wh. P14 (prąd) ustawiony na 3 A, lecz realnie zapewne osiągał i 10 A. Prędkość maksymalna roweru ~40 km/godz. Większość trasy przejechałem na maksymalnym przełożeniu 58/14T i kole 20". Przy silnych podmuchach prędkość z 32 - 35 km/godz, spadała do 23 - 25 km/godz, i wówczas zmieniałem na mniejsze zębatki. Początkowe napięcie baterii 39.7 V. Końcowe napięcie baterii 33.7 V. "zużycie energii 6 V.
matematycznie;
6 V : 11.5 V * 520 Wh = 270 Wh
Czyli na trasie 45.4 km, GT "spalił" 270 Wh na pokonanie tej trasy z "przelotową prędkością 32 - 35 km/godz
KT sinus, bateria 52 V, nominalnie 780 Wh. Prędkość maksymalna roweru podobna ~39 km/godz. Początkowe napięcie baterii 58 V, końcowe 48.4 V.
matematycznie;
10 V : 15 V * 780 Wh = 520 Wh
Czyli na trasie 45 km KT "spalił" 520 Wh, czyli prawie dwa razy więcej niż GT, przy porównywalnych osiągach.
Cóż, mój "czar i bajka" na temat KT prysł. Jak ktoś z forumowiczów jest zainteresowany samym sterownikiem/wyświetlaczem KT, całym zestawem (koło z silnikiem 26", sterownikiem, wyświetlaczem), lub nawet całym rowerem, zapraszam na PW, lub do Cz-Dz
Załączniki
DSCN4739.JPG
GT-100.JPG
DSCN4749b.JPG
zielony71
Forumowicz
Posty: 1335
Rejestracja: 21 kwie 2021, 5:22
Lokalizacja: Kielce

Re: Silnik Ananda M109 SD

Post autor: zielony71 »

Jeśli dobrze zrozumiałem to rowery różniły się nie tylko sterownikiem, ale także silnikiem, więc wyciąganie wniosków na temat samego sterownika jest nieuprawnione.
Ogólnie porównywanie zużycia energii jest trudne, bo jest sporo czynników, które mają wpływ a są bardzo trudne do oszacowania: wiatr, ciśnienie w oponach, kondycja itp
Potrzebujesz huba w dobrej cenie: viewtopic.php?t=10489 lub napisz.
tkoko
Forumowicz
Posty: 4997
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Silnik Ananda M109 SD

Post autor: tkoko »

zielony71 pisze:
14 kwie 2024, 17:09
Jeśli dobrze zrozumiałem to rowery różniły się nie tylko sterownikiem, ale także silnikiem, więc wyciąganie wniosków na temat samego sterownika jest nieuprawnione.
Ogólnie porównywanie zużycia energii jest trudne, bo jest sporo czynników, które mają wpływ a są bardzo trudne do oszacowania: wiatr, ciśnienie w oponach, kondycja itp
Bardzo łatwo porównać sprawność, zużycie energii, Wh, przy tych samych prędkościach/mocach.
Poniżej siedem różnych rowerów MID, HUB, o różnych kołach, sterownikach, silnikach, testowanych na tej samej trasie, i w tych samych warunkach. Jak widzisz poniżej, przy porównywalnej prędkości/mocy/czasie przejazdu, nie ma znaczenia czy to jest MID, HUB, sterownik taki, siaki, nijaki. Ważna jest zbliżona moc i prędkość, wówczas zużycie w Wh, sprawność sterownika jest widoczne jak na dłoni. Silniki mają najczęściej znaną sprawność na poziomie 80 - 95%.
Yoch MID 500 wat, 52 V, 18 A
DXF HUB 250 wat, 36 V, 15 A
Moon MID 250 wat, 36 V, 15 A
Trendline + ZS MID 250 wat, 36 V, bez ograniczenia prądu
Trendline + GT MID 250 wat, 36 V, 15 A (być może 18 A)
Trotter HUB, 500 wat, 36 V, 20 A.
Przełożenie/prędkość MID'ów są dostosowane do prędkości HUB'ów. Oczywiście bywają różnice kilku/nasto procentowe, ale nie są to różnice o 100%.

teren "płaski" dwie małe zmiany wysokości (~0.5 metra)
* Yoch, Wenecka 190 m; przełożenie 44/25T; 2.8 Wh / 33 s, 21.0 km/godz, ~290 Wh/godz / 14 Wh/km
* DXF + GT, Wenecka 190 m; (HUB) 3.0 Wh / 33 s, 21.0 km/godz, ~330 Wh/godz / 16 Wh/km
* Moon + GT, Wenecka 190 m; przeł. 48/14T; 3.0 Wh / 32 s, 21.0 km/godz, ~330 Wh/godz / 16 Wh/km
* Moon + GT, Wenecka 190 m; przeł. 48/28T; 3.0 Wh / 34 s, 20.0 km/godz, ~330 Wh/godz / 16 Wh/km
* Trendl + ZS, Wenecka 190 m; przeł 58/18T; 4.3 Wh / 36 s, 19.0 km/godz, ~430 Wh/godz / 23 Wh/km
* Trendl + GT, Wenecka 190 m; przeł 58/18T; 4.2 Wh / 32 s, 21.0 km/godz, ~470 Wh/godz / 23 Wh/km
* Trotter, Wenecka 190 m; (HUB); 3.0 Wh / 33 s, 21.0 km/godz, ~300 Wh/godz / 15 Wh/km

górka, wg Google 240 m, przewyższenie 11 m (4,5%), wg mapy.cz 230m, przewyższenie 24 m (to raczej żart)
* Yoch, Piasta 240 m; "PAS 6", przełożenie 44/25T; 5.8 Wh / 60 s, 14.5 km/godz, ~350 Wh/godz / 24 Wh/km
* Yoch, Piasta 240 m; "PAS 9", przełożenie 44/25T; 5.4 Wh / 57 s, 15.0 km/godz, ~340 Wh/godz / 23 Wh/km
* Yoch, Piasta 240 m; "PAS 9", przełożenie 51/13T; 6.5 Wh / 47 s, 18.0 km/godz, ~500 Wh/godz / 28 Wh/km
* DXF, Piasta 240 m; "PAS 9", (HUB) 5.8 Wh / 44 s, 20.0 km/godz, ~470 Wh/godz / 24 Wh/km
* Moon, Piasta 240 m;"PAS 9", przełożenie 48/14T; 6.1 Wh / 56 s, 15.5 km/godz, ~390 Wh/godz / 25 Wh/km
* Moon, Piasta 240 m; "PAS 9", przełożenie 48/28_24T; 6.0 Wh / 52/48s, 16.5/18 km/g, ~390 Wh/godz / 24/22 Wh/km
* Trendline, ZS Piasta 240 m; przełożenie 58/18T; 9.6 Wh / 59 s, 14.5 km/godz, ~590 Wh/godz / 41 Wh/km
* Trendline, GT 10/20A; przełożenie 58/18T; 7.1/7.7 Wh / 54/53 s, 16 km/g, ~480/520 Wh/godz / 30/33 Wh/km

górka, wg Google 210 m, przewyższenie 7 m, realnie z 15m (7%). Zmierzone nachylenie na 150 m to 3 - 8 - 5 - 9 - 3 stopni, wg mapy.cz 210 m, przewyższenie 17 m (to jest bliżej prawdy)
* Yoch, Miarki 210 m; "PAS 6", przełożenie 44/25T; 6.3 Wh / 54 s, 14.0 km/godz, ~420 Wh/godz / 30 Wh/km
* Yoch, Miarki 210 m; "PAS 9", przełożenie 44/25T; 6.2 Wh / 48 s, 16.0 km/godz, ~470 Wh/godz / 29 Wh/km
* DXF Miarki 210 m; "PAS 9" (HUB); 5.8 Wh / 43 s, 17.5 km/godz, ~490 Wh/godz / 28 Wh/km
* Moon, Miarki 210 m; "PAS 9", przełożenie 48/14T; 5.9 Wh / 49 s, 15.5 km/godz, ~430 Wh/godz / 28 Wh/km
* Trendline ZS, Miarki 210 m; przełożenie 58/18T; 10.6 Wh / 54 s, 14.0 km/godz, ~710 Wh/godz / 50 Wh/km
* Trendline GT, Miarki 210 m; przełożenie 58/18T; 7.9 Wh / 51 s, 15.0 km/godz, ~560 Wh/godz / 37 Wh/km
tkoko
Forumowicz
Posty: 4997
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Silnik Ananda M109 SD

Post autor: tkoko »

zielony71 pisze:
14 kwie 2024, 17:09
Jeśli dobrze zrozumiałem to rowery różniły się nie tylko sterownikiem, ale także silnikiem, więc wyciąganie wniosków na temat samego sterownika jest nieuprawnione.
Ogólnie porównywanie zużycia energii jest trudne, bo jest sporo czynników, które mają wpływ a są bardzo trudne do oszacowania: wiatr, ciśnienie w oponach, kondycja itp
Poniżej masz porównanie jakie zużycie Wh/km mają różne moje rowery (w tym DC) w zbliżonych/porównywalnych warunkach eksploatacji. Nawet przejazdy "po górach" mają niższy Wh/km niż KT po płaskim. Jak pogoda na to pozwoli będzie dokładny (nie matematyczny) test na Wh/km mojego sterownika KT.
Załączniki
Wh HUB MID.jpg
zielony71
Forumowicz
Posty: 1335
Rejestracja: 21 kwie 2021, 5:22
Lokalizacja: Kielce

Re: Silnik Ananda M109 SD

Post autor: zielony71 »

Ja nie neguję tego, że w tym przypadku sterownik blokowy mógł mieć u Ciebie wyższą sprawność niż sinus, zwłaszcza, że sam zaobserwowałem spadek prędkości maksymalnej w swoim rowerze po wymianie sterownika z blokowego na sinus. Ale ja nie mam pewności czy u mnie powodem była sama wymiana sterownika, bo właśnie w grę wchodzą też inne czynniki - temperatura zewnętrzna, być może wiatr itp (silnik pozostał ten sam).
Tym bardziej u Ciebie, na podstawie jednego, bardzo szacunkowego pomiaru, wyciąganie takich wniosków wydaje mi się przedwczesne.
Potrzebujesz huba w dobrej cenie: viewtopic.php?t=10489 lub napisz.
tkoko
Forumowicz
Posty: 4997
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Silnik Ananda M109 SD

Post autor: tkoko »

zielony71 pisze:
15 kwie 2024, 9:57
Ja nie neguję tego, że w tym przypadku sterownik blokowy mógł mieć u Ciebie wyższą sprawność niż sinus, zwłaszcza, że sam zaobserwowałem spadek prędkości maksymalnej w swoim rowerze po wymianie sterownika z blokowego na sinus.
Spadek prędkości KT sinus względem GT blokowy, to zupełnie inna "bajka". Też mam spadek 10% prędkości KT względem GT, i nie o to tu chodzi, bo jak widzisz na zdjęciach wyżej, i tak na Anandzie jechałem nawet 39 km/godz, tyle co na blokowym. Problemem jest bardzo duże zużycie energii (prawie dwukrotne) bez adekwatnego zwiększenia prędkości/mocy przejazdu. Pytanie brzmi; gdzie KT wytracił tą energię, bo zarówno sterownik jak i silnik, przy słońcu i temperaturze otoczenia 25*C (w cieniu), miał temperaturę mojego czoła (badanie organoleptyczne), przez całe 45 km..
zielony71
Forumowicz
Posty: 1335
Rejestracja: 21 kwie 2021, 5:22
Lokalizacja: Kielce

Re: Silnik Ananda M109 SD

Post autor: zielony71 »

To bardzo interesujące pytanie, zwłaszcza że stoi w sprzeczności z Twoim wnioskami. :-D
Potrzebujesz huba w dobrej cenie: viewtopic.php?t=10489 lub napisz.
tkoko
Forumowicz
Posty: 4997
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Silnik Ananda M109 SD

Post autor: tkoko »

zielony71 pisze:
15 kwie 2024, 10:42
To bardzo interesujące pytanie, zwłaszcza że stoi w sprzeczności z Twoim wnioskami. :-D
Szybki test KT na Wh, tym razem nie matematyczny a realny pomiar. Jak widać na foto, jest (z grubsza) to samo co przy matematycznym pomiarze. Nadal pozostaje pytanie; gdzie znika 40 - 50% energii, skoro rower nie jedzie szybciej. Dziś średnia z całego przejazdu to 24 km/godz na dystansie 5.7 km (15 minut jazdy).
Załączniki
Test KT.JPG
zielony71
Forumowicz
Posty: 1335
Rejestracja: 21 kwie 2021, 5:22
Lokalizacja: Kielce

Re: Silnik Ananda M109 SD

Post autor: zielony71 »

W sumie to znikające 150W to za mało, żeby zauważalnie podgrzać silnik w warunkach dobrego chłodzenia.
Potrzebujesz huba w dobrej cenie: viewtopic.php?t=10489 lub napisz.
tkoko
Forumowicz
Posty: 4997
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Silnik Ananda M109 SD

Post autor: tkoko »

zielony71 pisze:
15 kwie 2024, 21:04
W sumie to znikające 150W to za mało, żeby zauważalnie podgrzać silnik w warunkach dobrego chłodzenia.
Widzę że nadal nie kojarzysz w czym problem. Sterowniki KT sinus, wg opinii na forum, SĄ OSZCZĘDNIEJSZE/ZUŻYWAJĄ MNIEJ Wh od GT. Z moich pomiarów zużycia Wh/km wynika że to "bajka, placebo". Dzisiaj rano wykonałem porównawczy przejazd, tej samej trasy co wczoraj z KT, lecz na sterowniku GT. Temperatura znacznie niższa niż wczoraj, samopoczucie też nieco gorsze, stąd zapewne różnica w zasięgu nie tak spektakularna jak przy wcześniejszym "matematycznym" pomiarze w letni dzień, lecz i tak jest to 20% na niekorzyść KT, co mówi samo za siebie. W realu miałbyś na KT 80 km zamiast 100 km na GT, w tych samych warunkach przejazdu.
Na drugim zdjęciu masz porównanie jak zachowuje się KT i GT podczas wspomagania (video 0 - 11 s)
http://chomikuj.pl/Preview.ashx?e=c1wy9 ... 2upei&pv=2

Przy sterowniku GT i trasie 41 m jak na mapie;
Około 2 sekundy następuje start wspomagania.
Między 2 a 3 sekundą, prąd/moc wspomagania na GT rośnie nawet do 20 A.
Po 3 sekundzie, w miarę wzrostu prędkości, następuje stopniowy spadek pobieranego prądu/mocy.

Przy sterowniku KT i trasie 41 m jak na mapie;
Około 2 sekundy również następuje start wspomagania.
Między 2 a 8 sekundą, prąd/moc wspomagania na KT JEST STAŁA/MAKSYMALNA adekwatna do ustawień wyświetlacza. Przy maksymalnym prądzie sterownika 15 A, przez pierwsze 1 - 2 sekundy startu działa "soft start", i tu widać narastanie prądu/mocy w tym czasie, lecz później jest STALE 15 A podczas obrotów korby.

KT w 9 sekundzie, a GT w 11 sekundzie mają 0.7 Wh
KT w 25 sekundzie, a GT w 27 sekundzie mają już odpowiednio 1.7 Wh vs 1.4 Wh !!!
Załączniki
Test GT vs KT.JPG
Test GTvsKT.jpg
szkuba
Forumowicz
Posty: 440
Rejestracja: 18 lis 2018, 20:22
Lokalizacja: Bydgoszcz
Kontakt:

Re: Silnik Ananda M109 SD

Post autor: szkuba »

Tak żeby uzyskać bardzo dokładne porównanie należałoby wstawić rower na trenażer z pomiarem mocy mechanicznej na kole. Następnie mierząc ilość watogodzin dostarczonych porównywać z watogodzinami wegenrowanymi na kole. Tak mi też świta że różnice poboru mocy mogą wynikać z innego kąta halli. W OSF jak i lepszych sterownikach FOC ustawia się ręcznie albo automatycznie specyficzny kat dla każdego silnika. Różnica może byc taka ze silnik przekladniowy kręcąc w powietrzu może zużyć 40W mniej niż bez dopasowania. [edit] czyli idąc dalej KT sinus nie zawsze się dobrze zgra z kątem danego silnika
Ostatnio zmieniony 18 kwie 2024, 9:41 przez szkuba, łącznie zmieniany 1 raz.
przeróbki na rower elektryczny https://www.elektrorider.pl/
czujnik nacisku Sempu T4, Erider T9, ori Chińskie lub Open firmware Kuteng
także dla dzieci 8-12lat z czujnikiem nacisku. naprawy TSDZ2
Awatar użytkownika
pxl666
Forumowicz
Posty: 5862
Rejestracja: 27 cze 2018, 23:05
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Silnik Ananda M109 SD

Post autor: pxl666 »

mnie sie wydaje ze takie porównania to na manecie bez pedałowania trzeba robić
tkoko
Forumowicz
Posty: 4997
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Silnik Ananda M109 SD

Post autor: tkoko »

szkuba pisze:
16 kwie 2024, 20:24
Tak żeby uzyskać bardzo dokładne porównanie należałoby wstawić rower na trenażer z pomiarem mocy mechanicznej na kole. Następnie mierząc ilość watogodzin dostarczonych porównywać z watogodzinami wegenrowanymi na kole.
Nie mam sprzętu by robić "bardzo dokładne porównania", ale być może po powrocie z Sycylii pobawię się w takie pomiary na tym co posiadam (elektroniczny pomiar mocy, RPM, prędkości itd). Muszę tylko wymyślić jak połączyć rower z trenażerem.
Sterownik KT, mimo że trzykrotnie droższy od GT, został kupiony z trzech powodów;
1. sinus miał być oszczędniejszy od blokowego GT
2. miał umożliwiać "bogatsze/precyzyjniejsze" ustawienia niż GT
3. miał być "bezdźwięczny"
W moim przypadku, praktycznie żaden z z tych przypadków się nie sprawdził.
pxl666 pisze:
16 kwie 2024, 21:05
mnie sie wydaje ze takie porównania to na manecie bez pedałowania trzeba robić
Żaden problem. Jak dzisiaj chwilę przestanie padać, to będą jazdy. KT będzie miał dodatkowe "fory", bo z braku manetki, korba będzie manetką, tyle że na przełożeniu 28/28T.

Tak na marginesie, moja średnia moc przejazdu na KT to 235 wat, Średnia moc przejazdu na GT to 190 wat. Różnica to 45 wat, których ja na pewno nie dołożyłem. Jak już pisałem, moja akceptowalna/"użytkowa" moc to 80 - 100 wat. Podczas lekarskiego badania wydolnościowego na "rowerze" 8 lat temu, 150 wat wytrzymałem przez 2 - 3 minuty, i to z wielkim wysiłkiem.
tkoko
Forumowicz
Posty: 4997
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Silnik Ananda M109 SD

Post autor: tkoko »

tkoko pisze:
17 kwie 2024, 7:58
pxl666 pisze:
16 kwie 2024, 21:05
mnie sie wydaje ze takie porównania to na manecie bez pedałowania trzeba robić
Żaden problem. Jak dzisiaj chwilę przestanie padać, to będą jazdy. KT będzie miał dodatkowe "fory", bo z braku manetki, korba będzie manetką, tyle że na przełożeniu 28/28T.
Co prawda nie do końca "na manetce", ale małe porównanie KT vs GT napędzanych tylko obrotem korby, czyli PAS'em.
Przełożenie GT to 44/24T, co przy obrotach korby 60 RPM daje prędkość 9.6 km/h, przy 100 RPM daje 16 km/h.
Przełożenie KT to 28/18T, co przy obrotach korby 60 RPM daje prędkość 10.6 km/h, przy 100 RPM daje 17.7 km/h.
Były to najbliższe sobie przełożenia/prędkości obu rowerów. W obu przypadkach, przez całą trasę przejazdu, korba obracała się z prędkością ~90 RPM.
Tu jak na dłoni widać różnicę w działaniu czujnika PAS obu sterowników.
KT działa zero-jedynkowo jak BBSXX, a nawet gorzej. Do jazdy więc wystarczają praktycznie dowolne obroty korby.
GT po osiągnięciu "maksimum" zmniejsza moc wspomagania.
Takie zachowanie obu sterowników na PAS sprawiło że KT ZUŻYŁ 5.6 RAZA WIĘCEJ ENERGII, przy wzroście średniej prędkości przejazdu zaledwie o 1.45 raza (16 min 25 sek / 21 km/h vs 23 min 40 sek / 14.5 km/h).
Mam więc odpowiedź gdzie znikają Wh sterownika KT, i jak realnie zachowuje się PAS obu sterowników.
Załączniki
Test GTvsKT0.JPG
Test GTvsKT2.jpg
Awatar użytkownika
Yin
Forumowicz
Posty: 968
Rejestracja: 19 lut 2018, 18:17
Lokalizacja: Katowice
Kontakt:

Re: Silnik Ananda M109 SD

Post autor: Yin »

zielony71 pisze:
15 kwie 2024, 9:57
bo właśnie w grę wchodzą też inne czynniki
Odpowiedz kryje się zapewne w wadze kół i ogumienia. Jak ktoś jeździł konkretniej na analogach i zmieniał koła lub ogumienie na lżejsze to rozumie o co chodzi. Druga opcja ilość monnetów największego poboru (zatrzymanie do zera i ruszenie) była rożna dla obu przejazdów. I jak wspomniałeś pogoda ( wiatr) też pewnie zrobiła swoje. Ewentualnie ubranie, luźne ciuchy potrafią zrobić różnice na watomierzu szczególnie przy większych dystansach.
Album rowerów poziomych i nietypowych:
pl.pinterest.com/jessecuster77/recumbent-bike/
pl.pinterest.com/jessecuster77/rower/
http://forum.poziome.pl
tkoko
Forumowicz
Posty: 4997
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Silnik Ananda M109 SD

Post autor: tkoko »

Yin pisze:
18 kwie 2024, 11:49
zielony71 pisze:
15 kwie 2024, 9:57
bo właśnie w grę wchodzą też inne czynniki
Odpowiedz kryje się zapewne w wadze kół i ogumienia. Jak ktoś jeździł konkretniej na analogach i zmieniał koła lub ogumienie na lżejsze to rozumie o co chodzi.
Dzisiejszy "dokładny" pomiar średniej mocy, prędkości, watogodzin przy pokonywaniu tego samego dystansu.
Wynik;
* KT sinus; "pseudo manetka" czyli 90 RPM korby, dystans 5.7 km, zużyte 80.3 Wh, czas przejazdu 14 min 8 sek (14,083 min), średnia prędkość przejazdu 24.28 km/godz, średnia moc przejazdu 342 waty.
* Yoch manetka/przycisk; dystans 5.7 km, zużyte 64.7 Wh, czas przejazdu 14 min 38 sek (14,633 min), średnia prędkość przejazdu 23.37 km/godz, średnia moc przejazdu 265 wat.
* Yoch pas (odpowiednik pseudo manetki KT, czyli 90 RPM korby); dystans 5.7 km, zużyte 57.3 Wh, czas przejazdu 14 min 13 sek (14,217 min), średnia prędkość przejazdu 24.06 km/godz, średnia moc przejazdu 242 wat.

Ponieważ mam i porównanie Yoch'a ze sterownikiem GT w różnych warunkach obciążenia,
teren "płaski" dwie małe zmiany wysokości (~0.5 metra)
* Yoch, Wenecka 190 m; przełożenie 44/25T; 2.8 Wh / 33 s, 21.0 km/godz, ~290 Wh/godz / 14 Wh/km
* Moon + GT, Wenecka 190 m; przeł. 48/28T; 3.0 Wh / 34 s, 20.0 km/godz, ~330 Wh/godz / 16 Wh/km

górka, wg Google 240 m, przewyższenie 11 m (4,5%), wg mapy.cz 230m, przewyższenie 24 m (to raczej żart)
* Yoch, Piasta 240 m; "PAS 9", przełożenie 44/25T; 5.4 Wh / 57 s, 15.0 km/godz, ~340 Wh/godz / 23 Wh/km
* Moon, Piasta 240 m; "PAS 9", przełożenie 48/28T; 6.0 Wh / 52 s, 16.5 km/godz, ~390 Wh/godz / 24 Wh/km

górka, wg Google 210 m, Zmierzone nachylenie na 150 m to 3 - 8 - 5 - 9 - 3 stopni
* Yoch, Miarki 210 m; "PAS 9", przełożenie 44/25T; 6.2 Wh / 48 s, 16.0 km/godz, ~470 Wh/godz / 29 Wh/km
* Moon, Miarki 210 m; "PAS 9", przełożenie 48/14T; 5.9 Wh / 49 s, 15.5 km/godz, ~430 Wh/godz / 28 Wh/km

wiem że GT zachowa się podobnie niezależnie od opon.
Na marginesie; opona Yocha to prawie Fat, a mimo to różnica względem KT przy jeździe na korbie to 40% pojemności baterii na korzyść tej opony/Yocha.
Yin pisze:
18 kwie 2024, 11:49
Druga opcja ilość monnetów największego poboru (zatrzymanie do zera i ruszenie) była rożna dla obu przejazdów. I jak wspomniałeś pogoda ( wiatr) też pewnie zrobiła swoje. Ewentualnie ubranie, luźne ciuchy potrafią zrobić różnice na watomierzu szczególnie przy większych dystansach.
Cała trasa jest pokonana bez zatrzymań, w miarę porównywalnych warunkach tak co się tyczy pogody, ubrań, temperatury itd. To są dzisiejsze trzy przejazdy w ciągu półtorej godziny. Nic się nie zmienia, KT sinus przegrywa każdy test na zużycie energii przy tym samym dystansie, porównywalnej prędkości, porównywalnym obciążeniu obciążeniu, i nie chodzi tu o kilkuprocentowe różnice ALE O 40% ZASIĘGU
Załączniki
Yoch KT opona.jpg
zielony71
Forumowicz
Posty: 1335
Rejestracja: 21 kwie 2021, 5:22
Lokalizacja: Kielce

Re: Silnik Ananda M109 SD

Post autor: zielony71 »

40% a 100% o czym mówiły Twoje wcześniejsze szacunki to spora różnica.
Tym samym wiarygodność testów znacząco rośnie. Teraz przydało by się sprawdzić czy to nie jest wina tego konkretnego egzemplarza.
Potrzebujesz huba w dobrej cenie: viewtopic.php?t=10489 lub napisz.
tkoko
Forumowicz
Posty: 4997
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Silnik Ananda M109 SD

Post autor: tkoko »

zielony71 pisze:
23 kwie 2024, 17:39
40% a 100% o czym mówiły Twoje wcześniejsze szacunki to spora różnica.
Tym samym wiarygodność testów znacząco rośnie. Teraz przydało by się sprawdzić czy to nie jest wina tego konkretnego egzemplarza.
40% czy 100% różnicy będzie zależało od tego czy pojedziesz "z wiatrem i z górki" czy"pod wiatr i górkę. :D
Poniżej masz wycinek trasy (~400 metrów), różnicę w czasie przejazdu między KT na pseudo manetce 1 min 09 sek(górny wyświetlacz), a Yochu na pseudo manetce 1 min 3 sek (dolny wyświetlacz), i zużyte Wh na tym odcinku, KT 6.5 Wh, Yoch 4.3 Wh.
Zestawiłem poniżej video z trzech przejazdów tego samego ~400 metrowego odcinka trasy (górny i dolny na korbie 90 RPM);
http://chomikuj.pl/Preview.ashx?e=b5Nut ... cgxvV&pv=2
co prawda kiepska jakość wskazań wyświetlacza (temperatura jest jaka jest), więc opiszę co tam widać. KT MA TYLKO DWA STANY PRĄDU/MOCY zero bez obrotów korby, i max (~7.5 A, ~380 wat) z obrotami korby, niezależnie od występującego podczas jazdy obciążenia (zjazd, podjazd, wiatr z przodu, tyłu itd). Yoch/GT MA ZMIENNE OBCIĄŻENIE zależne od obrotów korby, prędkości obrotowej silnika i aktualnego obciążenia. Tak więc przy starcie jest nawet 16 A, 800 wat, a mimo to sumarycznie jest o 33% mniejszy pobór prądu z aku, bo po ustabilizowaniu prędkości bywa i 1.2 A, 70 wat.
Środkowe wskazania to Yoch na manetce bez obrotów korby.
Nad wskazaniami napięcia widać teren, z prawej strony w białym trójkącie widać nogę i obroty korby.
Załączniki
trasa.jpg
tkoko
Forumowicz
Posty: 4997
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Silnik Ananda M109 SD

Post autor: tkoko »

tkoko pisze:
23 kwie 2024, 16:43
* KT sinus; "pseudo manetka" czyli 90 RPM korby, dystans 5.7 km, zużyte 80.3 Wh, czas przejazdu 14 min 8 sek (14,083 min), średnia prędkość przejazdu 24.28 km/godz, średnia moc przejazdu 342 waty.
* Yoch manetka/przycisk; dystans 5.7 km, zużyte 64.7 Wh, czas przejazdu 14 min 38 sek (14,633 min), średnia prędkość przejazdu 23.37 km/godz, średnia moc przejazdu 265 wat.
* Yoch pas (odpowiednik pseudo manetki KT, czyli 90 RPM korby); dystans 5.7 km, zużyte 57.3 Wh, czas przejazdu 14 min 13 sek (14,217 min), średnia prędkość przejazdu 24.06 km/godz, średnia moc przejazdu 242 wat.
Małe porównanie co mówią "mądre głowy" w internecie na temat potrzebnej mocy/energii (załączniki).
Jak widać w załączonych zdjęciach, przy prędkości ~24 km/godz, potrzeba od 200 do 250 wat mocy. Nawet uwzględniając dodatkowe opory (wiatr, temperatura), 340 wat KT, znacząco odbiega od "normy".
Załączniki
Waty0.jpg
Ananda.jpg
tkoko
Forumowicz
Posty: 4997
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Silnik Ananda M109 SD

Post autor: tkoko »

Wcześniejszy pomiar sterownika KT dla 52 V, 7.5 A, 390 wat, C5-3.
tkoko pisze:
23 kwie 2024, 16:43
* KT sinus; "pseudo manetka" czyli 90 RPM korby, dystans 5.7 km, zużyte 80.3 Wh, czas przejazdu 14 min 8 sek (14,083 min), średnia prędkość przejazdu 24.28 km/godz, średnia moc przejazdu 342 waty.
i dzisiejszy pomiar sterownika KT dla 36 V, 15 A, 540 wat, C5-10.
* KT sinus; "pseudo manetka" czyli 90 RPM korby, dystans 5.7 km, zużyte 78.3 Wh, czas przejazdu 13 min 50 sek (13,833 min), średnia prędkość przejazdu 24.72km/godz, średnia moc przejazdu 340 waty.

Jak widać dzisiejsze waty są zbliżone/takie same jak przy wcześniejszym pomiarze.
Nie mam GT-100 na napięcie 36/48 V, założę więc S6-61, 36/48/60 ("klon" GT) jako punkt odniesienia dla KT.
tkoko
Forumowicz
Posty: 4997
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Silnik Ananda M109 SD

Post autor: tkoko »

tkoko pisze:
25 kwie 2024, 12:52
Wcześniejszy pomiar sterownika KT dla 52 V, 7.5 A, 390 wat, C5-3.
tkoko pisze:
23 kwie 2024, 16:43
* KT sinus; "pseudo manetka" czyli 90 RPM korby, dystans 5.7 km, zużyte 80.3 Wh, czas przejazdu 14 min 8 sek (14,083 min), średnia prędkość przejazdu 24.28 km/godz, średnia moc przejazdu 342 waty.
i dzisiejszy pomiar sterownika KT dla 36 V, 15 A, 540 wat, C5-10.
* KT sinus; "pseudo manetka" czyli 90 RPM korby, dystans 5.7 km, zużyte 78.3 Wh, czas przejazdu 13 min 50 sek (13,833 min), średnia prędkość przejazdu 24.72km/godz, średnia moc przejazdu 340 waty.

Jak widać dzisiejsze waty są zbliżone/takie same jak przy wcześniejszym pomiarze.
Nie mam GT-100 na napięcie 36/48 V, założę więc S6-61, 36/48/60 ("klon" GT) jako punkt odniesienia dla KT.
Zgodnie z obietnicą następne dwa testy "króliczka Duracell", tym razem z klonem GT S6-61, bez żadnych "optymalizacji". Sterownik został tylko podłączony, i ustawiony w P14 na ampery.

S6-61, napięcie 36 V, 15 A, P14 -14 A, realnie do 16 A 600 wat, wiatr 16 km/godz
czas przejazdu14 min 13 sek / 14.217 min, 71.7 Wh, prędkość przejazdu 24.06 km/godz, średnia moc 302 waty.

S6-61, napięcie 52 V, 15 A, P14-3 A, realnie do 16 A 800 wat.
czas przejazdu11 min 43 sek / 11.395 min, 94.7 Wh, prędkość przejazdu 30.01 km/godz, średnia moc 488 wat.

Jak widać z porównania, dopiero ostatni przejazd na GT ma większe zużycie Wh w porównaniu do Kt. Kłopot w tym że prędkość przejazdu jest znacznie większa (30 km/godz, wzrost oporu powietrza) od prędkości osiąganych dla KT (24.28 km/godz / 24.72 km/godz) i Yocha. Ponadto obie średnie prędkości/moce są osiągnięte w gorszych warunkach (wiatr 16 km/godz, samochody).
Awatar użytkownika
Yin
Forumowicz
Posty: 968
Rejestracja: 19 lut 2018, 18:17
Lokalizacja: Katowice
Kontakt:

Re: Silnik Ananda M109 SD

Post autor: Yin »

tkoko pisze:
23 kwie 2024, 16:43
Dzisiejszy "dokładny" pomiar średniej mocy, prędkości, watogodzin przy pokonywaniu tego samego dystansu.
Spoko, doceniam że Ci się chce - nie zniechęcaj się.
tkoko pisze:
23 kwie 2024, 16:43
wiem że GT zachowa się podobnie niezależnie od opon.
Na marginesie; opona Yocha to prawie Fat, a mimo to różnica względem KT przy jeździe na korbie to 40% pojemności baterii na korzyść tej opony/Yocha.
Zakładać a sprawdzić to nie to samo. Na grubość opon na oko nie patrz. Ostatnio zakładałem oponki 26" 2.4 które miały 1300g sztuka i miałem w rękach zwijane maxxis 26" 2.3 które miały 400g. Na oko rozmiar balona podobny. Jeszcze zabawniej jest przy oponach do fat bike gdzie przy tym samym balonie może być nawet 2kg różnicy. Do tego wahania masy obręczy rowerowych też są spore, przy takich samych rozmiarach.
tkoko pisze:
23 kwie 2024, 16:43
i nie chodzi tu o kilkuprocentowe różnice ALE O 40% ZASIĘGU
zielony71 pisze:
23 kwie 2024, 17:39
40% a 100% o czym mówiły Twoje wcześniejsze szacunki to spora różnica.
Tym samym wiarygodność testów znacząco rośnie. Teraz przydało by się sprawdzić czy to nie jest wina tego konkretnego egzemplarza.
Dokładnie, jeśli zmienne w postaci wagi kół, ubrania i pogody były by zbliżone to imho różnica wynika bardziej z silnika niż z sterownika szczególnie że jest info że w yoch prąd pobierany narasta stopniowo.
Album rowerów poziomych i nietypowych:
pl.pinterest.com/jessecuster77/recumbent-bike/
pl.pinterest.com/jessecuster77/rower/
http://forum.poziome.pl
tkoko
Forumowicz
Posty: 4997
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Silnik Ananda M109 SD

Post autor: tkoko »

Yin pisze:
25 kwie 2024, 17:28
tkoko pisze:
23 kwie 2024, 16:43
Dzisiejszy "dokładny" pomiar średniej mocy, prędkości, watogodzin przy pokonywaniu tego samego dystansu.
Spoko, doceniam że Ci się chce - nie zniechęcaj się.
Zacząłem sprawdzać jak dwa razy nie dojechałem do domu na baterii, na której zawsze dojeżdżałem bez problemu. :D
Yin pisze:
25 kwie 2024, 17:28
tkoko pisze:
23 kwie 2024, 16:43
wiem że GT zachowa się podobnie niezależnie od opon.
Na marginesie; opona Yocha to prawie Fat, a mimo to różnica względem KT przy jeździe na korbie to 40% pojemności baterii na korzyść tej opony/Yocha.
Zakładać a sprawdzić to nie to samo. Na grubość opon na oko nie patrz. Ostatnio zakładałem oponki 26" 2.4 które miały 1300g sztuka i miałem w rękach zwijane maxxis 26" 2.3 które miały 400g. Na oko rozmiar balona podobny.

W Anandzie jest chińska oponka 1.95, w Yochu 2.70 również chińska. Masa opony 2.7 pewnie z dwa razy większa. Opór toczenia zapewne również z dwa razy większy, a mimo to Yoch spalił mniej na trasie. Jako ciekawostkę podam że mój "udział" w niższym zużyciu Wh przy 90 - 100 RPM na korbie to "całe" 5.37 Wh (zapewne dla każdego testu).
Yin pisze:
25 kwie 2024, 17:28
tkoko pisze:
23 kwie 2024, 16:43
i nie chodzi tu o kilkuprocentowe różnice ALE O 40% ZASIĘGU
zielony71 pisze:
23 kwie 2024, 17:39
40% a 100% o czym mówiły Twoje wcześniejsze szacunki to spora różnica.
Tym samym wiarygodność testów znacząco rośnie. Teraz przydało by się sprawdzić czy to nie jest wina tego konkretnego egzemplarza.
Dokładnie, jeśli zmienne w postaci wagi kół, ubrania i pogody były by zbliżone to imho różnica wynika bardziej z silnika niż z sterownika szczególnie że jest info że w yoch prąd pobierany narasta stopniowo.
Pierwsze dwa testy "w terenie"
KT 370 wat vs GT 270 wat.

Testy na 5.7 km odcinku
Yoch na manetce; 265 wat / 23.37 km/godz / 52 V, 18 A
Yoch na pseudomanetce; 242 waty / 24.06 km/godz / 52 V, 18 A

Ananda KT na pseudomanetce; 342 waty / 24.28 km/godz / 52 V, 7.5 A
Ananda KT na pseudomanetce; 340 watów / 24.72 km/godz / 36 V, 15 A

Ananda S6-61 na pseudomanetce; 302 waty / 24.06 km/godz / 36 V, 15 A
Ananda S6-61 na pseudomanetce; 488 watów / 30.01 km/godz / 52 V, 15 A, "PAS 5"
Ananda S6-61 na pseudomanetce; 336 watów / 25.30 km/godz / 52 V, 15 A, "PAS 4"

Wszystkie przejazdy na Anandzie są na tej samej trasie, z tym samym oprzyrządowaniem, w tym samym ubraniu, z tym samym silnikiem, rowerem, kołami, oponami, z tym samym RPM korby. Przy 100 RPM korby Ananda rozwija 17,7 km/godz, Yoch 17.9 km/godz. Tak więc 24 km/godz to jazda na manetce bez wspomagania korbą (korba działa praktycznie tylko podczas ruszania). Jak widać z powyższego zestawienia GT/Yoch przy porównywalnej prędkości/obciążeniu są zawsze oszczędniejsze od KT.

* Pierwszy mit: "KT sinus" JEST OSZCZĘDNIEJSZY OD BLOKOWYCH. Być może w sterownikach "KT" jest to prawda (nie sprawdzałem i nie zamierzam sprawdzać), lecz w stosunku do sterowników typu "GT" jest to co najmniej wątpliwe.
* Drugi mit; "KT" MA SZEROKĄ SKALĘ USTAWIEŃ, większą niż w "GT". Twierdzę że w praktyce jest to samo co w "GT",a w mojej ocenie nawet gorzej, z racji tego że mam "wątpliwe" doświadczenie tylko z jednym "KT", w przeciwieństwie do "GT".
* trzeci mit; "KT sinus" JEST CICHY. Zapewne przy mocach zestawu powyżej 1 kW i silnikach DD tak będzie, lecz poniżej 1 kW i silnikach przekładniowych różnica jest znikoma, i bardziej zależy od prędkości obrotowej silnika (GT wyższe obroty, KT niższe obroty).

Dla mnie, mój "KT sinus", to w najlepszym przypadku rozczarowanie. :D
ODPOWIEDZ