Strona 1 z 1

akumulator

: 07 maja 2022, 20:04
autor: rogoznik77
Witam
Niedawno kupiłem dwa akumulatory do mojego e-bika. Akumulatory to 48V20Ah i tyle o nich wiem. Od razy napiszę, że sprzedawca po transakcji zamilkł tzn. nie odbiera telefonów, nie odpisuje na maile. Sprawa dotyczy tego, że po około 7 godz. ładowania kontrolka na ładowarce jest cały czas czerwona. Wskaźnik naładowania baterii jest pełny (umieszczony na akumulatorze jako 5 diod) jednak po włożeniu w rower obie baterie pokazują inne V (49,7 oraz 52,7). Nie jestem elektrykiem, ale myślę, że przy takich samych bateriach i takim samym czasie ładowania V na wyświetlaczu powinny być chyba takie same. Wyświetlacz to KTLCD3. Ładowarka 54V, 2A. Mam taki plan, by znaleźć fachowca (budowniczego baterii) i wtedy zlecić sprawdzenie i przetestowanie akumulatorów. Równocześnie wszystko z bateriami może być w porządku, ale tak jak pisałem sprzedawca zapomniał o kliencie, a ja nie mam żadnego pojęcia o takich sprawach. Będę wdzięczny za wszelkie opinie i sugestie.

Re: akumulator

: 07 maja 2022, 20:09
autor: Tooropek
A multimetr posiadasz? Sam możesz sprawdzić każdą sekcję, z czego składa się akumulator i jak jest zrobiony. Wystarczy obejrzeć jeden film na YT o budowie akumulatora li-ion i będziesz wiedział na czym stoisz.

Re: akumulator

: 07 maja 2022, 20:11
autor: tkoko
Doładuj jeszcze oba aku bo są niedoładowane. Przy pojemności 20Ah i ładowarce 2A czas pełnego ładowania bez CV to 10 godz, z CV ~13 godz.

Re: akumulator

: 07 maja 2022, 20:15
autor: rogoznik77
dziękuję, po 7 h ładowania ładowarka jest bardzo gorąca w niczym to nie zaszkodzi? jakie V powinny być wyświetlane na pełnym naładowaniu?

Re: akumulator

: 07 maja 2022, 20:47
autor: pxl666
jak parzy w rękę to zły znak. 54v z grosikiem

Re: akumulator

: 07 maja 2022, 21:16
autor: Pirat
Tabela

Re: akumulator

: 07 maja 2022, 21:31
autor: tkoko
rogoznik77 pisze:
07 maja 2022, 20:15
dziękuję, po 7 h ładowania ładowarka jest bardzo gorąca w niczym to nie zaszkodzi? jakie V powinny być wyświetlane na pełnym naładowaniu?
Przydała by się ładowarka o większym prądzie, to po pierwsze. Czy temperatura zaszkodzi ładowarce trudno powiedzieć, ale raczej nie powinna zaszkodzić.
Dla tego aku maksymalne napięcie ładowania to nominalnie 54.6V bezpośrednio po pełnym naładowaniu, i 54 - 54.2 V po zbalansowaniu (po kilku godzinach od wyłączenia ładowania).

Re: akumulator

: 08 maja 2022, 7:49
autor: rogoznik77
tkoko pisze:
07 maja 2022, 20:11
Doładuj jeszcze oba aku bo są niedoładowane. Przy pojemności 20Ah i ładowarce 2A czas pełnego ładowania bez CV to 10 godz, z CV ~13 godz.
włączyłem na noc ładowanie i rano kontrolka na ładowarce zielona, a napięcie na wyświetlaczu 53,1, czy te 53,1 zamiast sugerowanych 54,2 jest oznaką czegoś niedobrego?

Re: akumulator

: 08 maja 2022, 7:51
autor: rogoznik77
tkoko pisze:
07 maja 2022, 21:31
rogoznik77 pisze:
07 maja 2022, 20:15
dziękuję, po 7 h ładowania ładowarka jest bardzo gorąca w niczym to nie zaszkodzi? jakie V powinny być wyświetlane na pełnym naładowaniu?
Przydała by się ładowarka o większym prądzie, to po pierwsze. Czy temperatura zaszkodzi ładowarce trudno powiedzieć, ale raczej nie powinna zaszkodzić.
Dla tego aku maksymalne napięcie ładowania to nominalnie 54.6V bezpośrednio po pełnym naładowaniu, i 54 - 54.2 V po zbalansowaniu (po kilku godzinach od wyłączenia ładowania).
Chcę kupić druga ładowarkę. Z tego co wiem prąd ładowarki dobiera się do BMS a ja nie wiem jakie BMS mam

Re: akumulator

: 08 maja 2022, 8:19
autor: WojtekErnest
Jeśli ładowarka ma nominalne napięcie to może wskazywać że aku jest nierówny lub nadal niedoladowany. Jeśli masz dostęp do wnętrza lub chociaż styku BMS sprawdź 13 napięć, bo tak to tylko zgadywanie.

Re: akumulator

: 08 maja 2022, 8:37
autor: tkoko
rogoznik77 pisze:
08 maja 2022, 7:49
......... włączyłem na noc ładowanie i rano kontrolka na ładowarce zielona, a napięcie na wyświetlaczu 53,1, czy te 53,1 zamiast sugerowanych 54,2 jest oznaką czegoś niedobrego?
Zapewne jest rozjazd między "P". Pojeździj i podładuj możliwie długo aku. Jeżeli napięcie końcowe będzie stopniowo rosło to zapewne będzie OK. Jeżeli jednak rozjazd zacznie się powiększać i końcowe napięcie jeszcze spadnie to konieczne będzie wyrównanie baterii i być może wymiana któregoś "P/ogniw".
rogoznik77 pisze:
08 maja 2022, 7:51
........ Chcę kupić druga ładowarkę. Z tego co wiem prąd ładowarki dobiera się do BMS a ja nie wiem jakie BMS mam
Jaką maksymalną moc ma Twój sterownik/silnik, taką zapewne moc/prąd ma BMS. 10% tej mocy to nominalny prąd ładowania BMS'a. W Twoim przypadku zapewne 5 - 10A.

Re: akumulator

: 08 maja 2022, 12:51
autor: rogoznik77
tkoko pisze:
08 maja 2022, 8:37
rogoznik77 pisze:
08 maja 2022, 7:49
......... włączyłem na noc ładowanie i rano kontrolka na ładowarce zielona, a napięcie na wyświetlaczu 53,1, czy te 53,1 zamiast sugerowanych 54,2 jest oznaką czegoś niedobrego?
Zapewne jest rozjazd między "P". Pojeździj i podładuj możliwie długo aku. Jeżeli napięcie końcowe będzie stopniowo rosło to zapewne będzie OK. Jeżeli jednak rozjazd zacznie się powiększać i końcowe napięcie jeszcze spadnie to konieczne będzie wyrównanie baterii i być może wymiana któregoś "P/ogniw".
rogoznik77 pisze:
08 maja 2022, 7:51
........ Chcę kupić druga ładowarkę. Z tego co wiem prąd ładowarki dobiera się do BMS a ja nie wiem jakie BMS mam
Jaką maksymalną moc ma Twój sterownik/silnik, taką zapewne moc/prąd ma BMS. 10% tej mocy to nominalny prąd ładowania BMS'a. W Twoim przypadku zapewne 5 - 10A.
sterownik KT48SVPRCK prąd znamionowy 22A, prąd maksymalny 45A, czyli ładowarka 4A?

Re: akumulator

: 08 maja 2022, 13:59
autor: tkoko
rogoznik77 pisze:
08 maja 2022, 12:51
........ sterownik KT48SVPRCK prąd znamionowy 22A, prąd maksymalny 45A, czyli ładowarka 4A?
4A - to pełne ładowanie 7 - 8 godz, OK jeżeli chodzi o brak degradacji ogniw i czas ładowania. Myślę że BMS jest na min 60 - 80A i osobiście szukałbym ładowarki 5 - 6A. Masz wówczas "optymalny" czas ładowania 4 - 6 godz i relatywnie niski prąd ładowania (degradację ogniw, temperaturę)

Re: akumulator

: 08 maja 2022, 14:15
autor: Tooropek
45A sterownik to wątpię, że jest tam większy bms jak 50A i ładowanie takiego pakietu 20Ah prądem większym niż 5A też nie będzie wpływać korzystnie. Pakiet za pewne jest 6P lub 7P. Więc nie ma sensu ani korzyści dawać ładowarki mocniejszej jak 5A. Ja bym polecił dostać się do złącza bmsa i zmierzyć cele po naładowaniu. Jeżeli pakiet jest świeży, ogniwa są w porządku to wystarczy wyrównać i za kilkaset kilometrów znów zmierzyć napięcia na sekcjach, wtedy będzie można stwierdzić czy coś jest nie tak i podjąć decyzję co dalej.

Re: akumulator

: 08 maja 2022, 15:30
autor: WojtekErnest
Zmierzyć cele po naładowaniu oraz PO ROZLADOWANIU czyli w okolicach 40-45V. To po rozladowaniu jest bardziej wiarygodnym wskaznikiem rozjazdu bo BMS nie falszuje wskazan napięcia. Nierówność FIZYCZNĄ ogniw lepiej widać przy obciążeniu/rozladowaniu.

Re: akumulator

: 08 maja 2022, 16:51
autor: Tooropek
WojtekErnest pisze:
08 maja 2022, 15:30
Zmierzyć cele po naładowaniu oraz PO ROZLADOWANIU czyli w okolicach 40-45V. To po rozladowaniu jest bardziej wiarygodnym wskaznikiem rozjazdu bo BMS nie falszuje wskazan napięcia. Nierówność FIZYCZNĄ ogniw lepiej widać przy obciążeniu/rozladowaniu.
Jeżeli nie wykorzystasz całkowitej dostępnej pojemności a ogniwa są w szeregach o tej samej rezystancji i pojemności to w połowicznym rozładowaniu też nic nie wykryjesz bo z każdej sekcji pobierze tyle samo prądu. Dla laika najprostszym sposobem jest zrównanie sekcji i ładowanie przez ładowarkę ebajkową i za kilka dni zmierzenie napięć na każdej z sekcji.

Dla bardziej zaawansowanych dopiero obciążenie całego Aku jakimś większym prądem może wykazać rozbieżności w sekcjach, w grę wchodzi także użycie termokamery .

Na razie nie ma co wchodzić w głębsze tematy jak zmierzenie napięć na sekcji - od tego powinien zacząć autor.

Re: akumulator

: 08 maja 2022, 19:20
autor: Pirat
Tooropek pisze:
08 maja 2022, 14:15
45A sterownik to wątpię, że jest tam większy bms jak 50A i ładowanie takiego pakietu 20Ah prądem większym niż 5A też nie będzie wpływać korzystnie. Pakiet za pewne jest 6P lub 7P. Więc nie ma sensu ani korzyści dawać ładowarki mocniejszej jak 5A.
Przy bidonie 14s6p na Sanyo GA mam ładowarkę 6A i wszystko działa jak powinno. Ładuje do pełna i oddaje to co powinno.