Opóźnienie reakcji manetki

Tematy związane z wszelką instalacją elektryczną w konwersjach rowerów
ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
DumBum
Nowicjusz
Posty: 26
Rejestracja: 03 cze 2022, 1:03
Lokalizacja: Warszawa

Opóźnienie reakcji manetki

Post autor: DumBum »

Posiadam sterownik Kls7218s, mxusa 3k- turbo i typową manetke z nexuna. Próbuje zmniejszyć opóźnienie (reakcje na gaz i jego puszczenie). Opóźnienie nie jest ogromne, ale na tyle by prawie uiemożliwiało robienie wheele itp. Macie jakieś porady?
Załączniki
10349.jpg
Kona stinky 16s8p kls7218s mxus 3k-turbo 7kw :D
Dede
Forumowicz
Posty: 2089
Rejestracja: 11 cze 2018, 5:19
Lokalizacja: Ruda Śląska

Re: Opóźnienie reakcji manetki

Post autor: Dede »

Manetka ma tylko czujnik halla i nic więcej ta czy inna Manetka każda ma takie same szybkość reakcji.
Reakcja na szybkość to tylko sterownik daje nie manetka gazu.
Na pewno ustawienia sterownika lub za duża pojemność kondesatorów filtrujących napięcie sygnału z manetki ale zazwyczaj to mają taka pojemność że nie mają aż takiego opóźnienia, więc 99% ustawienia sterownika lub ten typ sterownika tak ma.
Awatar użytkownika
DumBum
Nowicjusz
Posty: 26
Rejestracja: 03 cze 2022, 1:03
Lokalizacja: Warszawa

Re: Opóźnienie reakcji manetki

Post autor: DumBum »

Dede pisze:
04 cze 2022, 17:03
Manetka ma tylko czujnik halla i nic więcej ta czy inna Manetka każda ma takie same szybkość reakcji.
Reakcja na szybkość to tylko sterownik daje nie manetka gazu.
Na pewno ustawienia sterownika lub za duża pojemność kondesatorów filtrujących napięcie sygnału z manetki ale zazwyczaj to mają taka pojemność że nie mają aż takiego opóźnienia, więc 99% ustawienia sterownika lub ten typ sterownika tak ma.
Dzięki, to coś w ustawieniach sterownika spróbuje zdziałać. Manetke podałem, bo pamiętałem, że był jakiś model co taki "soft start" miał przez kondensator w środku (pewnie właśnie te filtrujące), a może to było w środku sterownika kt60 :roll:
Kona stinky 16s8p kls7218s mxus 3k-turbo 7kw :D
Awatar użytkownika
pxl666
Forumowicz
Posty: 5862
Rejestracja: 27 cze 2018, 23:05
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Opóźnienie reakcji manetki

Post autor: pxl666 »

a podepnę się pod temat . w hulajce wrzuciłem jakiegoś sterownika znalezionego w szpargałach. manetka typowa z pomiarem napięcia. hulajka startuje nerwowo. trzeba bardzo ostrożnie dodawać gazu . czy to wina sterownika ? manetka chyba typowo podaje napięcie od do . chyba że można fizycznie zmodyfikować manetkę żeby płynniej zmieniała napięcie?
tkoko
Forumowicz
Posty: 4996
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Opóźnienie reakcji manetki

Post autor: tkoko »

Raczej nic z tym nie zrobisz. Podnieś koło/silnik i daj powoli gaz z manetki, zapewne nie będzie problemu z płynnymi i wolnymi obrotami. Niestety silnik pod obciążeniem potrzebuje "dużej" mocy do ruszenia, a wiec dosyć dużego wychylenia manetki. Aby gwałtownie nie narastało przyśpieszenie silnika, na manetce automatycznie musiałoby po ruszeniu spaść napięcie/wychylenie manetki, w celu zmniejszenia przyśpieszenia, a takiej manetki puki co nikt nie wymyślił.
Awatar użytkownika
pxl666
Forumowicz
Posty: 5862
Rejestracja: 27 cze 2018, 23:05
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Opóźnienie reakcji manetki

Post autor: pxl666 »

ale myślę czy fizycznie nie da się jej zmodyfikować aby odległość od halla do magnesu była większa?
Dede
Forumowicz
Posty: 2089
Rejestracja: 11 cze 2018, 5:19
Lokalizacja: Ruda Śląska

Re: Opóźnienie reakcji manetki

Post autor: Dede »

Jeśli masz sterownik blokowiec to nic nie zrobisz też miałem ten problem I ostatecznie wymieniłem sterownik na sinus i działa teraz manetka gazu płynie jak należy.
tkoko
Forumowicz
Posty: 4996
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Opóźnienie reakcji manetki

Post autor: tkoko »

pxl666 pisze:
10 lis 2022, 12:55
ale myślę czy fizycznie nie da się jej zmodyfikować aby odległość od halla do magnesu była większa?
Ale co Ci to da poza jeszcze większym wychyleniem manetki. Może w jakimś "programowalnym" sterowniku (np. MPe) można zmienić charakterystykę narastania mocy przy ruszaniu ale nie w "typowych" sterownikach.
Awatar użytkownika
pxl666
Forumowicz
Posty: 5862
Rejestracja: 27 cze 2018, 23:05
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Opóźnienie reakcji manetki

Post autor: pxl666 »

hm bo jak się delikatnie naciska to jest plynnie więc myślałem że może to kwestia do rozwiązania fizycznie zmianą odległości elementów w manecie żeby była mniej czuła...? narastania prądu w sterowniku realizuje jakiś chip czy może da się podmienić jakiś element żeby uzyskać softststart?
Dede
Forumowicz
Posty: 2089
Rejestracja: 11 cze 2018, 5:19
Lokalizacja: Ruda Śląska

Re: Opóźnienie reakcji manetki

Post autor: Dede »

Jak delikatnie się naciska i jest płynnie więc idzie zrobić Soft Start.
Do tego celu można użyć MPe ale jest drogi i chyba niedostępny teraz z powodu braku części nie produkują.

Najtaniej można zrobić dodawać rezystor z diodą i kondesatory pomiędzy sterownikiem a manetkę gazu.
Tylko teraz nie mam schematu Jak już mogę dostarczyć później jeśli będziesz chciał takie coś testować.
Awatar użytkownika
WojtekErnest
Forumowicz
Posty: 3338
Rejestracja: 02 maja 2017, 20:52
Lokalizacja: Warszawa

Re: Opóźnienie reakcji manetki

Post autor: WojtekErnest »

Takie prymitywne rozwiązanie opóźni narastanie ale i cofanie napiecia....
Wcześniej : Pomógł 69 razy, postów 3,2+ tys. - wiadomo gdzie ...:-)
tkoko
Forumowicz
Posty: 4996
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Opóźnienie reakcji manetki

Post autor: tkoko »

pxl666 pisze:
10 lis 2022, 14:53
hm bo jak się delikatnie naciska to jest plynnie więc myślałem że może to kwestia do rozwiązania fizycznie zmianą odległości elementów w manecie żeby była mniej czuła...? .......
Problem w tym że ten "delikatny" nacisk to zapewne skok manetki rzędu 1 - 2 mm, a tego nie da się racjonalnie wysterować. Jeżeli "odsuniesz" magnes od czujnika opóźnisz tylko reakcję manetki oraz zmniejszysz maksymalną moc/prędkość silnika. Dla sterownika/czułości nic się nie zmieni. Manetka na potencjometrze "logarytmicznym" (B) rozwiązałaby zapewne sprawę.
Dede
Forumowicz
Posty: 2089
Rejestracja: 11 cze 2018, 5:19
Lokalizacja: Ruda Śląska

Re: Opóźnienie reakcji manetki

Post autor: Dede »

WojtekErnest pisze:
10 lis 2022, 16:58
Takie prymitywne rozwiązanie opóźni narastanie ale i cofanie napiecia....
Masz rację ale pomyślałem o tym i dla tego napisałem o 3 częściach
- Kondensator ma zwiększyć pojemność wejścia żeby spowolnić wrastaniu napięcia
- rezystor ma ograniczyć prąd ładowania kondesatora spowolnić ładowania go.
- dioda ma na zadanie nie brać udziału trakcie ładowania ale ma na zadanie rozładować kondesatora dioda ustawiona zaporowo jak manetka będzie pozycji zerowej.

Więc dodając diodę zaporowo szybciej zostanie rozładowany kondesator przeciwnym kierunku reakcja będzie wiele mniejsza niż trakcie ładowania kondensatora.

Tylko kwestia jakie opóźnienia mają być w milisekundy czy w sekundach narastania manetki
Awatar użytkownika
pxl666
Forumowicz
Posty: 5862
Rejestracja: 27 cze 2018, 23:05
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Opóźnienie reakcji manetki

Post autor: pxl666 »

no to już mówicie po chińsku dlamnie...
tkoko
Forumowicz
Posty: 4996
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Opóźnienie reakcji manetki

Post autor: tkoko »

Soft start niewiele da przy wychylaniu manetki o 1 - 2 mm. To jest dobre dla tych co dają max i nie chcą przy ruszaniu leżeć na plecach. Najprościej dołóż dodatkowy przycisk na sygnale z manetki z odpowiednio dobranym oporem by uzyskać ruszanie jakie Ci spasuje i po nabraniu prędkości przejść na manetkę.
Awatar użytkownika
Yasiu77
Moderator
Posty: 1327
Rejestracja: 20 mar 2018, 20:17
Lokalizacja: Szczyrk

Re: Opóźnienie reakcji manetki

Post autor: Yasiu77 »

jakiej pojemności można by dać kondensator? Może zrobię pająka
Dede
Forumowicz
Posty: 2089
Rejestracja: 11 cze 2018, 5:19
Lokalizacja: Ruda Śląska

Re: Opóźnienie reakcji manetki

Post autor: Dede »

Yasiu77 pisze:
10 lis 2022, 21:27
jakiej pojemności można by dać kondensator? Może zrobię pająka
R1 zwiększenie rezystancji zmniejszamy moc sterownika , mniejsza rezytacja powrót do fabrycznych mocy sterownika.

C1 opóźnienie manetki gazu obliczenia R1 2KΩ i C1 100uf opóźnienie manetki 0,6 sekundy, dla R1 2KΩ i C1 200uf opóźnienie 1,2 sekundy.

R1 2KΩ trochę ogranicznik mocy będzie o ile to należy u siebie sprawdzić o ile wyniesie moc sterownika.

Przełącznik soft start wyłącza opóźnienia i zarazem moc sterownika.

To jest projekt który nie testowałem na sterowniku więc nie wiem jak działa, rezytacja i jak kondesator dobrać według testów.
Załączniki
manetka gazu .png
manetka gazu .png (16.55 KiB) Przejrzano 2084 razy
tkoko
Forumowicz
Posty: 4996
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Opóźnienie reakcji manetki

Post autor: tkoko »

Opór będzie zależny od oporu wejściowego sterownika, i oporu wyjściowego manetki.
Przykładowo "pseudo manetka" na potencjometrze 500 oHm która działała na KU65 w pełnym zakresie, nie działała ze sterownikiem DC z Magmy. Tam potrzebowałem potencjometr 5 k
Dede
Forumowicz
Posty: 2089
Rejestracja: 11 cze 2018, 5:19
Lokalizacja: Ruda Śląska

Re: Opóźnienie reakcji manetki

Post autor: Dede »

Praktycznie wszystkie sterowniki mają na wejściu dzielnik napiecia i zmniejsza się napięcie z 5V na 3,3V bo zazwyczaj są tam układy zasilające 3,3V i nie pozwalają dostarczyć napięcia sterowana powyżej 3,3V

Jak będzie działać układ z sterownikiem to należy sprawdzić i wybrać odpowiednie wartości R1 i C1. Dałem schemat z opisem że można zmienić te wartości według swojego uznania i dopasować do sterownika.
Awatar użytkownika
WojtekErnest
Forumowicz
Posty: 3338
Rejestracja: 02 maja 2017, 20:52
Lokalizacja: Warszawa

Re: Opóźnienie reakcji manetki

Post autor: WojtekErnest »

No właśnie dlatego że rezystancja wejsciowa sterowników jest (konstrukcyjnie) różna a do tego dla halla manetki, wejscie sterownika jest obciążeniem, to wprowadzenie tam kondensatora o dużej pojemności, może dać nieoczekiwany efekt. No i nie jest to metoda na linearyzacje charakterystyki wzrostu prędkości/mocy w funkcji wychylu mechanicznego.
Zatem nie jest to uniwersalne i 100 % bezpieczne rozwiązanie.
Wcześniej : Pomógł 69 razy, postów 3,2+ tys. - wiadomo gdzie ...:-)
Dede
Forumowicz
Posty: 2089
Rejestracja: 11 cze 2018, 5:19
Lokalizacja: Ruda Śląska

Re: Opóźnienie reakcji manetki

Post autor: Dede »

WojtekErnest pisze:
11 lis 2022, 12:45

No i nie jest to metoda na linearyzacje charakterystyki wzrostu prędkości/mocy w funkcji wychylu mechanicznego.
Właśnie o to chodzi żeby nie było linearyzację charakterystyki bo chcemy żeby było opóźnienie i ograniczenia manetki przy starcie.
W.P.
Forumowicz
Posty: 346
Rejestracja: 21 kwie 2020, 9:55
Lokalizacja: Łódź

Re: Opóźnienie reakcji manetki

Post autor: W.P. »

Czy ktoś z Kolegów rozbierał kiedyś manetkę i mógłby podzielić się informacją nt jej konstrukcji wewnętrznej?

Czytając czasem wątki zahaczające o manetkę usiłuję sobie wyobrazić jej konstrukcję mechaniczną i elektryczną. Najtrwalszą konstrukcją (i tak chyba jest) byłby magnes napędzany wodzikiem zbliżający się do konkretnych czujników Halla, 3, 5-ciu może więcej. Te z kolei mogłyby włączać kolejne rezystory tworząc w ten sposób kilkustopniowy przełącznik.
Znajomość konstrukcji wewnętrznej ułatwiłaby konstrukcję układu korygującego dynamikę regulacji.
Awatar użytkownika
WojtekErnest
Forumowicz
Posty: 3338
Rejestracja: 02 maja 2017, 20:52
Lokalizacja: Warszawa

Re: Opóźnienie reakcji manetki

Post autor: WojtekErnest »

Otwieralem kilka różnych modeli. Nie widzę powodów aby komplikować przez dawanie kilku halli.
Popatrz chocby tu (w polowie filmu)
Wcześniej : Pomógł 69 razy, postów 3,2+ tys. - wiadomo gdzie ...:-)
tkoko
Forumowicz
Posty: 4996
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Opóźnienie reakcji manetki

Post autor: tkoko »

W.P. pisze:
11 lis 2022, 22:43
....... Najtrwalszą konstrukcją (i tak chyba jest) byłby magnes napędzany wodzikiem zbliżający się do konkretnych czujników Halla, 3, 5-ciu może więcej. Te z kolei mogłyby włączać kolejne rezystory tworząc w ten sposób kilkustopniowy przełącznik ......
Manetka to tylko odpowiedni hall analogowy i jeden/dwa magnesy. W zależności od odległości magnesu od hala ("+" i "-") masz odpowiednie napięcie manetki.
Załączniki
_hall 49E _ 2.pdf
(500.75 KiB) Pobrany 62 razy
Awatar użytkownika
pxl666
Forumowicz
Posty: 5862
Rejestracja: 27 cze 2018, 23:05
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Opóźnienie reakcji manetki

Post autor: pxl666 »

pomiędzy którymi kolorami sprawdzić narastania napięcia? czerwony zielony ? u mnie w pierwszych milimetrach jest prawie pełna moc ...lub tak to wygląda
tkoko
Forumowicz
Posty: 4996
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Opóźnienie reakcji manetki

Post autor: tkoko »

pxl666 pisze:
12 lis 2022, 9:20
pomiędzy którymi kolorami sprawdzić narastania napięcia? czerwony zielony ? u mnie w pierwszych milimetrach jest prawie pełna moc ...lub tak to wygląda
Między masą (zapewne czarny przewód) a zielonym (sygnałowym).
Miedzy "+" (czerwony przewód) a zielonym (sygnałem) masz/powinieneś mieć "odwrotne" napięcie czyli ~-4V do ~-1V.
Awatar użytkownika
WojtekErnest
Forumowicz
Posty: 3338
Rejestracja: 02 maja 2017, 20:52
Lokalizacja: Warszawa

Re: Opóźnienie reakcji manetki

Post autor: WojtekErnest »

Na poczatek sprawdź czy między masa a czerwonym jest stabilne 5V gdy ruszasz Manetka. A dopiero po tym jakie jest napięcie sygnału w funkcji wychylenia. Spotyka się takie co mają 0,8 -4,2V ale i np 1V - 3,6-3,8V
Wcześniej : Pomógł 69 razy, postów 3,2+ tys. - wiadomo gdzie ...:-)
tkoko
Forumowicz
Posty: 4996
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Opóźnienie reakcji manetki

Post autor: tkoko »

Przecież manetka działa "prawidłowo". Przy małym wychyleniu silnik jedzie wolno, przy większym jedzie szybciej. Problem polega na tym że nie da się kontrolować prędkości/przyśpieszenia tak by nie było "zrywów", bo jest za małe wychylenie manetki w stosunku do przyrostu mocy/prędkości. Przy wyświetlaczu LED/LCD lub "3 speed" można by zmniejszyć poziom wspomagania, wówczas te "zrywy" powinny być mniejsze.
W.P.
Forumowicz
Posty: 346
Rejestracja: 21 kwie 2020, 9:55
Lokalizacja: Łódź

Re: Opóźnienie reakcji manetki

Post autor: W.P. »

tkoko pisze:
12 lis 2022, 9:13
Manetka to tylko odpowiedni hall analogowy i jeden/dwa magnesy. W zależności od odległości magnesu od hala ("+" i "-") masz odpowiednie napięcie manetki.
Bardzo dziękuję. Jak widać wieczór nie sprzyja konstruktywnemu myśleniu.
Nie wiem dlaczego próbując odgadnąć zasadę oparłem się na czujnikach z wyjściem Schmitta.

A tak swoją drogą zastanawiam się jaka jest rezystancja wyjściowa takiej manetki i jak zmienia się w zależności od napięcia wyjściowego. Czy ktoś z Kolegów to mierzył?
Jak widać choćby z tego wątku, są jakieś problemy z kompatybilnością.
Dede
Forumowicz
Posty: 2089
Rejestracja: 11 cze 2018, 5:19
Lokalizacja: Ruda Śląska

Re: Opóźnienie reakcji manetki

Post autor: Dede »

Rezystancja typ 40 ohm max 100ohm.
Wyjście kilka mA, napięcie wyjścia zależy od pola magnetycznego.
tkoko
Forumowicz
Posty: 4996
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Opóźnienie reakcji manetki

Post autor: tkoko »

W.P. pisze:
12 lis 2022, 17:24
........ Jak widać choćby z tego wątku, są jakieś problemy z kompatybilnością.
A jak nie ma być problemów z "kompatybilnością" jak się składa "jakiś" silnik, "jakiś" sterownik, "jakiś" PAS, "jakąś" manetkę. Na starszych manetkach był np. "mnożnik" który zapewne określał charakterystykę manetki. Teraz bierze się dowolną manetkę i oczekuje się że z dowolnym sterownikiem będzie działać prawidłowo.
Poniżej na zdjęciu masz "mnożnik" na starych manetkach, oraz manetkę zintegrowaną z wyświetlaczem z jednym magnesem.
Załączniki
M 1 magnes.jpg
Dede
Forumowicz
Posty: 2089
Rejestracja: 11 cze 2018, 5:19
Lokalizacja: Ruda Śląska

Re: Opóźnienie reakcji manetki

Post autor: Dede »

Kazda manetka ma ten sam czujnik SS49E i każda ma napięcia od ~0,9V do ~4,2V
Każdy sterownik jest przystosowany do sterowania 0,9V do 4,2V
Więc każda manetka powinna działać.
Jedynie są wadliwe manetki czasem czujnik źle zamontowane, zbyt dalego od magnesu lub pod kątem od magnesu i nie działają idealnie od 0,9V do 4,2V dla tego są problemy chińska jakość.
tkoko pisze:
13 lis 2022, 10:36
Poniżej na zdjęciu masz "mnożnik"
[/quote]

Pierwszy raz słyszę o jakiś mnożnik jest przy manetkach mógłbyś to bardziej wytłumaczyć jakie manetki mają mnożnik i czym się różni?
WojtekErnest pisze:
12 lis 2022, 11:35
Spotyka się takie co mają 0,8 -4,2V ale i np 1V - 3,6-3,8V
Jeśli jest napięcie od 1V do 3,8V to znaczy że czujnik jest za dalego zamontowany od magnesu i należy zamontować bliżej magnesu i uzyskasz prawidłowe napięcie 0,9V a 4,2V

Żeby uzyskać napięcie 0,9V i 4,2V musi czujnik odczytać pole magnetyczne powyżej +-1000 Gauss lub +-100 mT
Obrazek
Awatar użytkownika
pxl666
Forumowicz
Posty: 5862
Rejestracja: 27 cze 2018, 23:05
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Opóźnienie reakcji manetki

Post autor: pxl666 »

hm idzie mi nowa manetka I nowy sterownik to zobaczę czy też będzie się coś dziwnego dziać. może to sterownik źle podaje moc albo źle odczytuje sygnał manetki . manetki narazie nie rozbieram żeby się nie okazało że się potem nie poskłada do kupy...
Dede
Forumowicz
Posty: 2089
Rejestracja: 11 cze 2018, 5:19
Lokalizacja: Ruda Śląska

Re: Opóźnienie reakcji manetki

Post autor: Dede »

Co to za sterownik kupiłeś?
tkoko
Forumowicz
Posty: 4996
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Opóźnienie reakcji manetki

Post autor: tkoko »

Dede pisze:
13 lis 2022, 11:26
...... Jeśli jest napięcie od 1V do 3,8V to znaczy że czujnik jest za dalego zamontowany od magnesu i należy zamontować bliżej magnesu i uzyskasz prawidłowe napięcie 0,9V a 4,2V. .......
Tolerancja SS49 przy zasilaniu 5V
Zerowe napięcie - 2.25 - 2.75V
wyjściowe napięcie - +/- 1 - 1.75 V
tak więc przy napięciu zasilania 5V wyjściowe napięcie SPRAWNEGO HALA SS49 w skrajnych warunkach przy tym samym magnesie może wynieść min 0.5 - 1.25 V do max 3.25 - 4.5 V
Przy zasilaniu 4.2 V jakie występuje w chińskich sterownikach będzie proporcjonalnie mniejsze.
Załączniki
SS49.jpg
Dede
Forumowicz
Posty: 2089
Rejestracja: 11 cze 2018, 5:19
Lokalizacja: Ruda Śląska

Re: Opóźnienie reakcji manetki

Post autor: Dede »

Jaki sterownik ma zasilanie 4,2V?
Wszystkie sterowniki mają zasilanie 5V +-0.1V jeśli sterownik daje zasilanie 4,2V to znaczy że jest uszkodzony sterownik bo zasilanie jest zbyt niskie lub zbyt obciążony prądowo przez inne urządzenia podłączone do 5V

Przy 4,2V zasilania to czujnik halla silniku nie będzie prawidłowo działać bo one są od 4,5V to prawidłowo działania, no i manetka gazu będzie dawać poniżej 4V np. Koło 3,5V Przy zasilaniu 4,2V

Więc to prawidłowo działania musi sterownik dawać 5V minimum to 4,8V to prawidłowo działania, jeśli mamy mniejsze napięcie to problem z działaniem będzie.
Awatar użytkownika
pxl666
Forumowicz
Posty: 5862
Rejestracja: 27 cze 2018, 23:05
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Opóźnienie reakcji manetki

Post autor: pxl666 »

Dede pisze:
13 lis 2022, 14:15
Co to za sterownik kupiłeś?
najtańszy na ali . 350w . 18a ...halowy i bez hali niby ...
zielony71
Forumowicz
Posty: 1335
Rejestracja: 21 kwie 2021, 5:22
Lokalizacja: Kielce

Re: Opóźnienie reakcji manetki

Post autor: zielony71 »

Z mojego doświadczenia to zależy od sterownika. Jedne sterowniki są "nerwowe" i ostro reagują na manetkę, a inne "leniwe" :-D
Widocznie trafiłeś na ten pierwszy rodzaj.
Potrzebujesz huba w dobrej cenie: viewtopic.php?t=10489 lub napisz.
tkoko
Forumowicz
Posty: 4996
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Opóźnienie reakcji manetki

Post autor: tkoko »

Dede pisze:
13 lis 2022, 14:52
Jaki sterownik ma zasilanie 4,2V?
Wszystkie sterowniki mają zasilanie 5V +-0.1V jeśli sterownik daje zasilanie 4,2V to znaczy że jest uszkodzony sterownik bo zasilanie jest zbyt niskie lub zbyt obciążony prądowo przez inne urządzenia podłączone do 5V
.......
Sterownik DC z Magmy
viewtopic.php?p=47004#p47004
Niżej sterowniki GT, KU63/65 oraz Trotter
Zacytuję sam siebie
tkoko pisze:
23 cze 2019, 22:59
........... Tak z ciekawości, mam dwie manetki, jedna ma oznaczenie 29X, podczas kiedy druga 58X, i obie mają różne napięcia z tym samym sterownikiem. :D
viewtopic.php?p=47096#p47096
Załączniki
gt man.jpg
China-BLDC-motor-controller-36V-250W-circuit1.jpg
Awatar użytkownika
WojtekErnest
Forumowicz
Posty: 3338
Rejestracja: 02 maja 2017, 20:52
Lokalizacja: Warszawa

Re: Opóźnienie reakcji manetki

Post autor: WojtekErnest »

Ze sterownika przychodzi 5V. A jesli w panelu sterującym jest szeregowo dioda, no to napięcie spada do 4,3V
Wcześniej : Pomógł 69 razy, postów 3,2+ tys. - wiadomo gdzie ...:-)
tkoko
Forumowicz
Posty: 4996
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Opóźnienie reakcji manetki

Post autor: tkoko »

WojtekErnest pisze:
13 lis 2022, 21:08
Ze sterownika przychodzi 5V. A jesli w panelu sterującym jest szeregowo dioda, no to napięcie spada do 4,3V
Czy się to podoba czy nie, na większości obecnie produkowanych sterownikach GT/KT, napięcie zasilania to; 4.2 do 4.5V, napięcie sterujące manetki 20X to; 0.8V do 3.6V, napięcie "UŻYTKOWE" sterownika to; 1.25V do 3.3V (na KT na razie nie przetestowane, kłopot z pełną mocą/obrotami).
Dede pisze:
13 lis 2022, 14:52
Jaki sterownik ma zasilanie 4,2V?
Wszystkie sterowniki mają zasilanie 5V +-0.1V jeśli sterownik daje zasilanie 4,2V to znaczy że jest uszkodzony sterownik bo zasilanie jest zbyt niskie lub zbyt obciążony prądowo przez inne urządzenia podłączone do 5V

Przy 4,2V zasilania to czujnik halla silniku nie będzie prawidłowo działać bo one są od 4,5V to prawidłowo działania, no i manetka gazu będzie dawać poniżej 4V np. Koło 3,5V Przy zasilaniu 4,2V

Więc to prawidłowo działania musi sterownik dawać 5V minimum to 4,8V to prawidłowo działania, jeśli mamy mniejsze napięcie to problem z działaniem będzie.
Zmierzone napięcia manetki 20X (20 mm obrotu) w sterownikach GT/KT
GT "3 speed" 350 wat, zasilanie - 4.410V, nap wyjściowe - 0.874V - 3.640V, nap sterujące silnik = 1.25V - 3.1V
0.8V -- min 1.25V --- 2.5V --- 2.9V -- max 3.1V --- 3.6V >>> "3 speed"
Start = 1.25V/4%, "speed Low" = 2.5V/72%, "speed Medium" = 2.9V/92%, "speed High" = 3.1V/100% prędkości

GT-100, 250 wat, zasilanie - 4.364V, nap wyjściowe - 0.874V - 3.589V, nap sterujące silnik = 1.25V - 3.3V
0.8V -- min 1.25V --- 1.8V --- 2.6V -- max 3.3V --- 3.6V >>> "PAS 1 - 3"
Start = 1.25V/6%, "PAS-1" = 1.8V/27%, "PAS-2" = 2.6V/56%, "PAS-3" = 3.3V/88% prędkości

GT S6-61, 250 wat, zasilanie - 4.235V, nap wyjściowe - 0.874V - 3.590V, nap sterujące silnik = 1.25V - 3.3V
0.8V -- min 1.25V --- 1.9V --- 2.6V -- max 3.3V --- 3.6V
Start = 1.25V/6%, "PAS-1" = 1.8V/27%, "PAS-2" = 2.6V/56%, "PAS-3" = 3.3V/99% prędkości

KT 36/48V, 250 wat, zasilanie - 4.507V, nap wyjściowe - 0.894V - 3.605V, nap sterujące silnik = 1.25V - ?V
Start = 1.25V/6%, do ~40% mocy/prędkości jest OK, powyżej "kaszana" (bez wyświetlacza).

Ciekawostka, manetki i czujniki PAS do sterowników GT mają inne złączki niż do sterowników KT (odwrotne wtyczki/gniazda), da się więc na podstawie złącza SM określić do jakiego sterownika jest dedykowana manetka/PAS.
I druga uwaga, Manetka o napięciu wyjścia np. 0.8 - 4.8V, w połączeniu ze sterownikiem np.GT "3 speed" będzie działać praktycznie zero-jedynkowo. 55%/11 mm z 20 mm obrotu/napięcia manetki jest "bezużyteczne" gdyż nie wpływa na zmianę mocy/prędkości silnika. Zostaje tylko 8 - 9 mm obrotu manetki na wysterowanie silnika od zera do max mocy/prędkości.
Załączniki
Kontroler1.jpg
GT.jpg
Awatar użytkownika
DumBum
Nowicjusz
Posty: 26
Rejestracja: 03 cze 2022, 1:03
Lokalizacja: Warszawa

Re: Opóźnienie reakcji manetki

Post autor: DumBum »

Dawno nie zaglądałem na tego posta. U mnie rozwiązanie było dużo prostsze, po tym poście kupiłem kabel do programowania kelly i zmniejszyłem w ustawieniach czas reakcji sterownika na manetke do zera.
Kona stinky 16s8p kls7218s mxus 3k-turbo 7kw :D
ODPOWIEDZ