Kalkulator zasięgu roweru elektrycznego

Tematy związane z wszelką instalacją elektryczną w konwersjach rowerów
tkoko
Forumowicz
Posty: 5050
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Kalkulator zasięgu roweru elektrycznego

Post autor: tkoko »

Tas, Dede, rozumiem że zbijając termometr rozwiązaliście problem chorób. :D

Yoch, 95 kg całość, opona Fat, 48 (52V) 13 Ah aku.

przełożenie 51/24T
symulator; 28.5 km/godz (na luzie 32 km/godz), 340 wat baterii / 270 wat silnika, zasięg 58 km, zużycie Wh = 12 Wh/km
mój pomiar; 26 km/godz (na luzie 32 km/godz), 340 wat baterii / xxx wat silnika, zasięg 58 km, zużycie Wh = 12 Wh/km
Tas dla 32 km/godz; 310 wat, zasięg dla 30 km/godz = 60 km / 10.5 Wh/km
Tas dla 28.5 km/godz; 250 wat, zasięg = 63 km /10 Wh km
Tas dla 26 km/godz; 210 wat, zasięg = 69 km / 9.1 Wh/km

przełożenie 51/14T
symulator; 41.2 km/godz (na luzie 53 km/godz), 850 wat baterii / 700 wat silnika, zasięg 32 km, zużycie Wh = 21 Wh/km
mój pomiar; 34 km/godz (na luzie 53 km/godz), 760 wat baterii / xxx wat silnika, zasięg 36 km, zużycie Wh = 19 Wh/km
Tas dla 53 km/godz; 910 wat, zasięg dla 51 km/godz = 34 km / 18.5 Wh/km
Tas dla 41 km/godz; 510 wat, zasięg = 45 km / 14 Wh/km
Tas dla 36 km/godz; 390 wat, zasięg = 51 km / 12.4 Wh/km

Jedyna "zmienna" która występuje w tym zestawieniu to przełożenie. O ile przy przełożeniu bliskim 1 : 1, różnice mocy/zasięgu są porównywalne (w tolerancji błędu pomiaru) o tyle po zwiększeniu przełożenia jest i dwukrotna różnica w mocach/zasięgu, i to już nie wynika z różnic w pomiarze a w zastosowanym algorytmie.
Dede
Forumowicz
Posty: 2100
Rejestracja: 11 cze 2018, 5:19
Lokalizacja: Ruda Śląska

Re: Kalkulator zasięgu roweru elektrycznego

Post autor: Dede »

tkoko pisze:
31 sty 2023, 12:06
Tas, Dede, rozumiem że zbijając termometr rozwiązaliście problem chorób. :D

Jedyna "zmienna" która występuje w tym zestawieniu to przełożenie. O ile przy przełożeniu bliskim 1 : 1, różnice mocy/zasięgu są porównywalne (w tolerancji błędu pomiaru) o tyle po zwiększeniu przełożenia jest i dwukrotna różnica w mocach/zasięgu, i to już nie wynika z różnic w pomiarze a w zastosowanym algorytmie.
Ale my rozmawialiśmy o innym temacie a o co dokładnie Tobie chodzi o przełożeniach mid drive zależności jaki masz bieg?
Jeśli tobie chodzi o biegi Mid-Drive to każdy inny bieg będzie inne parametry jak i silnikach MID.
A my o czym inny rozmawialiśmy vmax silnika więc inny temat nie związane z Mid-Drive i przełożeniach.
Temat był o maksymalnych obrotach według testu producenta które na drogach nie uzyskamy takich wyników jak tabeli testów jak producent podaje dla tego jest błąd obliczeń przy maksymalnych obrotach.
tkoko
Forumowicz
Posty: 5050
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Kalkulator zasięgu roweru elektrycznego

Post autor: tkoko »

Dede pisze:
31 sty 2023, 12:27
..... Jeśli tobie chodzi o biegi Mid-Drive to każdy inny bieg będzie inne parametry jak i silnikach MID.
a my o czym inny rozmawialiśmy inny temat nie związane z Mid-Drive i przełożeniach.
Temat był o maksymalnych obrotach według testu producenta które na drogach nie uzyskamy takich wyników jak tabeli testów jak producent podaje dla tego jest błąd obliczeń przy maksymalnych obrotach.
Temat dotyczy;

Kalkulator ZASIĘGU rowera elektrycznego

i jak mniemam dotyczy DOWOLNEGO silnika HUB, MID, DD, DC, itd. Jak się ociepli będą i porównawcze/"zmierzone" osiągi mojego HUB'a bezprzekładniowego 500 wat, oraz MID'a i HUB'a przekładniowego 250 wat.
Dede
Forumowicz
Posty: 2100
Rejestracja: 11 cze 2018, 5:19
Lokalizacja: Ruda Śląska

Re: Kalkulator zasięgu roweru elektrycznego

Post autor: Dede »

tkoko pisze:
31 sty 2023, 12:46
Dede pisze:
31 sty 2023, 12:27
..... Jeśli tobie chodzi o biegi Mid-Drive to każdy inny bieg będzie inne parametry jak i silnikach MID.
a my o czym inny rozmawialiśmy inny temat nie związane z Mid-Drive i przełożeniach.
Temat był o maksymalnych obrotach według testu producenta które na drogach nie uzyskamy takich wyników jak tabeli testów jak producent podaje dla tego jest błąd obliczeń przy maksymalnych obrotach.
Temat dotyczy;

Kalkulator ZASIĘGU rowera elektrycznego

i jak mniemam dotyczy DOWOLNEGO silnika HUB, MID, DD, DC, itd. Jak się ociepli będą i porównawcze/"zmierzone" osiągi mojego HUB'a bezprzekładniowego 500 wat, oraz MID'a i HUB'a przekładniowego 250 wat.
:roll:
Chyba nie zrozumiałeś zagadnienia tematu ostatnich postów a Tobie chodzi o coś innego.

Więc żeby ułatwić zagadnienie jaką masz prędkość km/h vmax koło w powietrzu a jaka prędkość km/h vmax na drodze prostej?
tkoko
Forumowicz
Posty: 5050
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Kalkulator zasięgu roweru elektrycznego

Post autor: tkoko »

Dede pisze:
31 sty 2023, 12:54
.... Więc żeby ułatwić zagadnienie jaką masz prędkość km/h vmax koło w powietrzu a jaka prędkość km/h vmax na drodze prostej?
Kilka postów wyżej prędkości sprzed dwóch dni, na płaskiej, lekko pofalowanej, łatanej, asfaltowej nawierzchni
tkoko pisze:
29 sty 2023, 17:57
dzisiejsze przejazdy na manetce, i osiągane prędkości na luzie, oraz pod obciążeniem, czy wg symulatora internetowego_____na luzie______osiągane w realu
"7" - 51/13T (3,9) - 56 km/godz
"6" - 51/15T (3,4) - 49 km/godz ---- 34 km/godz ---- (internet 40 km/godz / 760 wat / 19 Wh/km)
"5" - 51/17T (3,0) - 44 km/godz
"4" - 51/19T (2.7) - 40 km/godz ---- 30 km/godz ---- (internet 34 km/godz / 500 wat / 15 Wh/km)
"3" - 51/21T (2.4) - 36 km/godz
"2" - 51/24T (2.1) - 32 km/godz ---- 26 km/godz ---- (internet 29 km/godz / 340 wat / 12 Wh/km)
Dede
Forumowicz
Posty: 2100
Rejestracja: 11 cze 2018, 5:19
Lokalizacja: Ruda Śląska

Re: Kalkulator zasięgu roweru elektrycznego

Post autor: Dede »

Te badania nie dotyczą mojego tematu zagadnienia.

Jaką masz prędkość km/h vmax koło w powietrzu a jaka prędkość km/h vmax na drodze prostej realnie nie według kalkulatora.
I nie zmieniaj biegów tylko napisz wszystko o jednym przełożeniu np o 51/13T
tkoko
Forumowicz
Posty: 5050
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Kalkulator zasięgu roweru elektrycznego

Post autor: tkoko »

Dede pisze:
31 sty 2023, 13:19
Te badania nie dotyczą mojego tematu zagadnienia.

Jaką masz prędkość km/h vmax koło w powietrzu a jaka prędkość km/h vmax na drodze prostej realnie nie według kalkulatora.
I nie zmieniaj biegów tylko napisz wszystko o jednym przełożeniu np o 51/13T
Przełożenie 51/13T, moc nominalna 500 wat, moc maksymalna 18 A x 58 V = 1000 wat, koło/opona, stara 26" x 1.95, nowa 26" x 2.7, 95 kg całość.
Średnia 4 przejazdów (2018 - 2022 rok) - 51/13T // ~14 A // ~750 wat // maksymalna prędkość jazdy ~35 km/godz (z nominalnych 56 km/godz "na luzie") // 590 - 610 Wh/godz / 18.5 - 20 Wh/km
w skrajnym przypadku (zapewne wiatr) - 960 Wh/godz / 27 Wh/km, przy max prędkości jazdy 36 km/godz. (z nom. 56 km/godz "na luzie")
I sobotni przejazd na 51/15T, gdyż na 51/13 T łańcuch przeskakiwał.
"bieg 6" - 51/15T - 49 km/godz "na luzie" - prędkość jazdy 34 km/godz (z maksymalnych 49 km/godz "na luzie"), wg symulatora 40 km/godz / 760 wat / 19 Wh/km
Dede
Forumowicz
Posty: 2100
Rejestracja: 11 cze 2018, 5:19
Lokalizacja: Ruda Śląska

Re: Kalkulator zasięgu roweru elektrycznego

Post autor: Dede »

tkoko pisze:
31 sty 2023, 14:20
"bieg 6" - 51/15T - 49 km/godz "na luzie" - prędkość jazdy 34 km/godz (z maksymalnych 49 km/godz "na luzie")
Więc u ciebie 49km na luzie a pod obciążeniem vmax jest 34km/h? Czy to prędkość przelotową a nie maksymalna?

Bo na to wygląda że u ciebie pod obciążeniem spadek prędkości 15km/h co daje 70% prędkość od vmax więc do vmax brakuje 30% prędkości i nie uzyskałeś vmax według danych producenta bez obciążenia.

Producent podaje dane prędkości aż do maksymalnych prawie do zerowego obciążenia na silniku bez felgi i opony (test na hamowni z regulacją obciążenia) praktycznie trakcie jazdy nie uzykamy maksymalnych obrotów według danych testów producenta.
Więc należy przyjąć że nie osiągamy vmax producenta tylko mniejsze.
Należy poprawić kalkulator że sprawność silnika vmax pod obciążeniem jest ~80% a nie jak teraz chyba poniżej 30% bo złe obliczenia są kalkulatora na realny zasięg.
tkoko pisze:
31 sty 2023, 14:20
Przełożenie 51/13T, moc nominalna 500 wat, moc maksymalna 18 A x 58 V = 1000 wat, koło/opona, stara 26" x 1.95, nowa 26" x 2.7, 95 kg całość.
Średnia 4 przejazdów (2018 - 2022 rok) - 51/13T // ~14 A // ~750 wat // maksymalna prędkość jazdy ~35 km/godz (z nominalnych 56 km/godz "na luzie")
Według tych danych zbyt obciążony silnik źłe przełożenie na zębatkach jeśli to Mid-Drive lub za szybkie uzwojenie jeśli to HUB do możliwości sterownika idzie dużo na straty bo po co szybkie przełożenie na prędkość 56km jak moc sterownika nie pozwala jazdę większą jak 35km/h.
Żeby jechać z prędkością ponad 50km/h należy mieć realnie ponad +1000W że sterownika to przy 48V ponad 30A.

Inaczej mówiąc nawet jeśli byś miał silnik 3000W i na luzie uzyskał 100km/h ale z powodu ze masz sterownik 18A to z powodu małej mocy sterownika uzyskasz tylko 35km/h i pomiary kalkulatora nie będą pasować z powodu złego doboru silnika lub przełożenia do realnych optymalnych parametrów.
Ostatnio zmieniony 31 sty 2023, 16:57 przez Dede, łącznie zmieniany 1 raz.
tkoko
Forumowicz
Posty: 5050
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Kalkulator zasięgu roweru elektrycznego

Post autor: tkoko »

Dede pisze:
31 sty 2023, 16:05
Więc u ciebie 49km na luzie a pod obciążeniem vmax jest 34km/h? Czy to prędkość przelotową a nie maksymalna?
1. 49 km/godz to średnia prędkość koła w powietrzu odczytana z wyświetlacza.
2. 34 km/godz to ŚREDNIA/MAKSYMALNA/PRZELOTOWA prędkość odczytana z tegoż samego wyświetlacza, jaką osiągnąłem przy jeździe na poniższej trasie, z maksymalnie wychyloną manetką (mam włącznik/przycisk);
https://www.google.com/maps/dir/49.9178 ... 0?hl=pl-PL
Warunki sobotniego testu;
temperatura około zera, kilkumetrowy start z pomocą korby do osiągnięcia ~30 km/godz, dalsze 180 metrów jazda na manetce ze średnią/maksymalną prędkością przejazdu, na 180 metrach dwa małe łagodne garby/przewyższenia po 0.5 m. Średnia przejazdu jest testowana w obu kierunkach. Chwilowe różnice prędkości od 33 do 35 km/godz, zależne czy wjeżdżam na garb czy zjeżdżam.
Dede
Forumowicz
Posty: 2100
Rejestracja: 11 cze 2018, 5:19
Lokalizacja: Ruda Śląska

Re: Kalkulator zasięgu roweru elektrycznego

Post autor: Dede »

Więc jak spomnialem post wcześniej używasz szybkiego uzwojenia lub przełożenia na zębatkach a sterownik jest za małej mocy żeby rozpędzić szybkie uzwojenie lub przełożenie.

Więc uzyskałeś pod obciążeniem 34km/h ale na luzie 49km/h to co wpisałeś do kalkulatora że vmax jest 34km/h czy 49km/h?
Znając ludzi będę wpisywać prędkość jaka maksymalną którą jechali a nie tą co silnik może wykręcić koło w powietrzu.
Z powodu małej mocy sterownika zaburza wyniki jak bys miał sterownik odpowiedni mocy to wyniki były by inne i większa prędkość byś uzyskał.
Wyślij dane kalkulatora i zaznacz co Tobie się nie zgadza która część tego wykresu.
Wysyłasz jakieś testy ale nie wiemy co się nie zgadza Tobie na wykresie
tkoko
Forumowicz
Posty: 5050
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Kalkulator zasięgu roweru elektrycznego

Post autor: tkoko »

Dede pisze:
31 sty 2023, 17:14
Więc jak spomnialem post wcześniej używasz szybkiego uzwojenia lub przełożenia na zębatkach a sterownik jest za małej mocy żeby rozpędzić szybkie uzwojenie lub przełożenie.
Każdy MID i HUB przekładniowy to szybkie silniki
Yoch ma 2850 RPM silnika
Sunstar 03 / 24 V ma 4100 RPM (korba 112), dla 36 V silnik ma 6500 RPM (180 RPM korby x przełożenie 36.4)
DXF 137 (HUB) ma 1650 RPM silnika.
Dede pisze:
31 sty 2023, 17:14
Więc uzyskałeś pod obciążeniem 34km/h ale na luzie 49km/h to co wpisałeś do kalkulatora że vmax jest 34km/h czy 49km/h?
tkoko pisze:
31 sty 2023, 12:06
przełożenie 51/15T
mój pomiar; 34 km/godz (na luzie 53 km/godz), 760 wat baterii / xxx wat silnika, zasięg 36 km, zużycie Wh = 19 Wh/km
symulator; 41.2 km/godz (na luzie 53 km/godz), 850 wat baterii / 700 wat silnika, zasięg 32 km, zużycie Wh = 21 Wh/km
Tas dla 53 km/godz; 910 wat, zasięg dla 51 km/godz = 34 km / 18.5 Wh/km
Tas dla 41 km/godz; 510 wat, zasięg = 45 km / 14 Wh/km
Tas dla 36 km/godz; 390 wat, zasięg = 51 km / 12.5 Wh/km
Masz po kolei, prędkość, pobieraną moc przez silnik, zasięg, Wh/km;

moje pomiary na pokazanej wyżej trasie od 2019 - 2023 r (oczywiście z pewną tolerancją).
34 (36) km/godz /// 760 wat z baterii /// zasięg 33 - 36 km /// 18.5 - 20 Wh/km

porównawczy pomiar z symulatora internetowego dla BBS02;
41 km/godz /// 850 wat z baterii /// zasięg 32 km /// 21 Wh/km

porównawczy pomiar wg. kalkulatora Tas'a;
53 (56) (km/godz /// 910 (1050) wat /// zasięg 34 km /// 18.5 Wh/km (dla prędkość na luzie)
36 km/godz /// 390 wat /// zasięg 51 km /// 12.5 Wh/km (dla mojej średniej z lat 2019 - 22023)
41 km/godz /// 510 wat /// zasięg 45 km /// 14 Wh/km (dla prędkości z symulatora)
Dede pisze:
31 sty 2023, 17:14
Wyślij dane kalkulatora i zaznacz co Tobie się nie zgadza która część tego wykresu.
Wysyłasz jakieś testy ale nie wiemy co się nie zgadza Tobie na wykresie
Jak widać wyżej, ten "irracjonalny" z Twojego punktu widzenia pomiar "prędkości na luzie", jest znacznie bliższy moim pomiarom i wynikom z symulatora, niż dane które są "realną" prędkością roweru pod obciążeniem.
Dede
Forumowicz
Posty: 2100
Rejestracja: 11 cze 2018, 5:19
Lokalizacja: Ruda Śląska

Re: Kalkulator zasięgu roweru elektrycznego

Post autor: Dede »

tkoko pisze:
31 sty 2023, 19:25
Dede pisze:
31 sty 2023, 17:14
Wyślij dane kalkulatora i zaznacz co Tobie się nie zgadza która część tego wykresu.
Wysyłasz jakieś testy ale nie wiemy co się nie zgadza Tobie na wykresie
Jak widać wyżej, ten "irracjonalny" z Twojego punktu widzenia pomiar "prędkości na luzie", jest znacznie bliższy moim pomiarom i wynikom z symulatora, niż dane które są "realną" prędkością roweru pod obciążeniem.
Prosiłem o dane kalkulatora co tam wpisujesz mam zgadywać skąd mam wiedzieć jakie dane wpisujesz w kalkulator? Nie wysłałeś danych jak mam otworzyć wykres kalkulatora i porównać Twoje obliczenia i testy.

Druga sprawa ty robisz inne pomiary dla małego silnika ja robię inne pomiary dla dużego silnika.
Jeśli u Ciebie się zgadza to znaczy że błąd jest przy dużych silnikach proste i wracam uwagę na wykres mojego silnika dużego.
Ja nie mówię że u ciebie jest źle czy dobrze ale obliczenia dla dużego silnika się nie zgadza.

Pytanie dla ciebie czy ten wykres dla mojego silnika jest dobry poprawny czy nie? Jeśli nie to która część Tobie nie pasuje?
Drugie pytanie czy robiłeś testy dużych silnikach trakcie jazdy jak QS205 czy QS273 mocy i zasięgu?
Załączniki
Screenshot_20230131-000825_Chrome.jpg
tkoko
Forumowicz
Posty: 5050
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Kalkulator zasięgu roweru elektrycznego

Post autor: tkoko »

Dede pisze:
31 sty 2023, 20:54
Prosiłem o dane kalkulatora co tam wpisujesz mam zgadywać skąd mam wiedzieć jakie dane wpisujesz w kalkulator? Nie wysłałeś danych jak mam otworzyć wykres kalkulatora i porównać Twoje obliczenia i testy.
tkoko pisze:
31 sty 2023, 12:06
Tas, Dede, rozumiem że zbijając termometr rozwiązaliście problem chorób. :D

Yoch, 95 kg całość, opona Fat, 48 (52V) 13 Ah aku.

przełożenie 51/14T
symulator; 41.2 km/godz (na luzie 53 km/godz), 850 wat baterii / 700 wat silnika, zasięg 32 km, zużycie Wh = 21 Wh/km
mój pomiar; 34 km/godz (na luzie 53 km/godz), 760 wat baterii / xxx wat silnika, zasięg 36 km, zużycie Wh = 19 Wh/km
Tas dla 53 km/godz; 910 wat, zasięg dla 51 km/godz = 34 km / 18.5 Wh/km
Tas dla 41 km/godz; 510 wat, zasięg = 45 km / 14 Wh/km
Tas dla 36 km/godz; 390 wat, zasięg = 51 km / 12.4 Wh/km
Załączniki
kalkulator.jpg
Dede
Forumowicz
Posty: 2100
Rejestracja: 11 cze 2018, 5:19
Lokalizacja: Ruda Śląska

Re: Kalkulator zasięgu roweru elektrycznego

Post autor: Dede »

tkoko pisze:
31 sty 2023, 19:25

Jak widać wyżej, ten "irracjonalny" z Twojego punktu widzenia pomiar "prędkości na luzie", jest znacznie bliższy moim pomiarom i wynikom z symulatora, niż dane które są "realną" prędkością roweru pod obciążeniem.

Więc Tobie nie chodzi o symulator od Tasa tylko inny symulator zasięgu który używasz?
który symulator pasuje to twoich pomiarów?
Bo wyniki kalkulatora od Tasa źle obliczenia robi według mnie.
Według mnie kalkulator od Tasa zaniża pobór mocy jak i Wh/km dla twoich pomiarów o to Tobie Chodzi czy o coś innego?
tkoko pisze:
31 sty 2023, 22:25
mój pomiar; 34 km/godz (na luzie 53 km/godz), 760 wat

Tas dla 36 km/godz; 390 wat, zasięg = 51 km / 12.4 Wh/km
Według Twojego testu to 34km/h i moc 760W
U Tasa kalkulator zaniża moc bo jadąc 36km/h jest tylko 390W.

U mnie też zaniża moc i pobór energii Wh/km ale mam inne parametry po za zakresem ustawienia jak waga brakuje 30kg do prawidłowego ustawienia.
Najbardziej u mnie nie pasuje wykres vmax co już wcześniej pisałem. Że różnica prędkości 1km/h spadek 50km na 22km
Żeby obliczył dobra średnią zasięgu realnie takim terenie co ja jadę to muszę ustawić nachylenie 3% to tak jak bym jechał terenie zabudowanym mniej ekonomicznie i parę górek małych.
Załączniki
Screenshot_20230131-000825_Chrome.jpg
Awatar użytkownika
tas
Administrator
Posty: 3002
Rejestracja: 27 kwie 2017, 15:10
Lokalizacja: Żywiec
Kontakt:

Re: Kalkulator zasięgu roweru elektrycznego

Post autor: tas »

usunąłem ten spadek efektywności przy ostatnich km/h, bo jak pisałem wcześniej, to był błąd logiczny go pokazywać na wykresie bo silnik nie może osiągnąć nigdy prędkości spadku efektywności
Na próbę też wliczyłem w wynik kalkulację sprawności sterownika na około 17% strat na nim bo tyle piszą Internety wlec nie wiem czy wykresy efektywności silników to one mają wliczoną sprawność sterownika czy nie mają, trudno o taki materiały i czy te straty powinny brane pod uwagę to nie wiem
zwiększyłem też masę maksymalną na 200kg
Silniki, sterowniki, BMSy: https://nexun.pl tel: +48 33 50 00 105
Tanie ogniwa: https://e-foton.pl
----------------------
Mój blog o rowerach elektrycznych: http://ebike.nexun.pl
Dede
Forumowicz
Posty: 2100
Rejestracja: 11 cze 2018, 5:19
Lokalizacja: Ruda Śląska

Re: Kalkulator zasięgu roweru elektrycznego

Post autor: Dede »

Aktualizacja v3 jest już lepiej bliżej prawdy będę sprawdzał za nie długo realnie.
Zrobię parę dokładniejszych testów to powiem czy jest porządku czy coś zmienić na leprze według mojego roweru i konfiguracji 8-)

Nie wiem jak inne konstrukcje i konfigurację zestawu poniżej 1000W czy pasują wyniki to zostawiam wypowiedź dla nich.

Weryfikację zrobię dla moich silnikach QS273 i mxus 30H 6T
tkoko
Forumowicz
Posty: 5050
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Kalkulator zasięgu roweru elektrycznego

Post autor: tkoko »

Dede pisze:
31 sty 2023, 23:20
Więc Tobie nie chodzi o symulator od Tasa tylko inny symulator zasięgu który używasz?
który symulator pasuje to twoich pomiarów?
Chodzi właśnie o symulator/kalkulator Tas'a. Na "poprawę" wskazań internetowego symulatora nie mam wpływu, natomiast na Tas'a jest taka możliwość.
Pierwszy problem z symulatorem Tas'a to wykres mocy jaki generuje człowiek, a nie silnik, do osiągnięcia zadanej prędkości (lewa strona zdjęcia). Człowiek aby osiągnąć daną prędkość potrzebuje odpowiedniej mocy i ta zależność jest liniowa, tak jak na zdjęciu. Przy silnikach (dowolnych) mamy do pewnych obrotów narastanie mocy, po czym dosyć szybki spadek pobieranej mocy przy dochodzeniu do maksymalnego RPM silnika (prawa strona zdjęcia, czerwone wykresy).
Drugi problem jest w braku powiązania parametrów silnika z parametrami sterownika, a to wpływa na uzyskane wyniki.

"Strzeliłem" sobie porównanie (na odległość) miedzy zachowaniem mojego Yocha (wykres "A" z lewej), a Twojego QS (wykres "B" z prawej strony).

https://ebikes.ca/tools/simulator.html? ... heel_b=24i

Trochę kiepsko wygląda czerwona linia mocy między 500 a 660 RPM "Twojego" silnika, bo moim zdaniem powinna być bardziej płaska jak u BBS02, niemniej jednak parametry "Load" w tabeli odpowiadają "z grubsza"parametrom fabrycznym tak BBS02, jak i QS.
Pobaw się w przesuwanie tych przerywanych kresek w prawo i lewo, porównaj jakie moce/prądy idą ns silnik czy z baterii, oraz porównaj to z wynikami kalkulatora Tas'a i Swoimi, które będą bliższe Twoim pomiarom.

Jeszcze jedna ciekawostka. Wh symulatora, na tym zjeździe między Katowicami a Tychami nadal nie osiągniesz maksymalnego RPM na luzie mimo pełnej mocy z manetki.
Załączniki
rower1.JPG
Dede
Forumowicz
Posty: 2100
Rejestracja: 11 cze 2018, 5:19
Lokalizacja: Ruda Śląska

Re: Kalkulator zasięgu roweru elektrycznego

Post autor: Dede »

tkoko pisze:
01 lut 2023, 10:09
Jeszcze jedna ciekawostka. Wh symulatora, na tym zjeździe między Katowicami a Tychami nadal nie osiągniesz maksymalnego RPM na luzie mimo pełnej mocy z manetki.
Jak wcześniej pisałem że trakcie jazdy nie osiągniemy maksymalnych obrotów tylko osiągniemy tylko jak silnik jest w powietrzu.
Dla tego pisałem też żeby zrobić test koło w powietrzu bo na tej podstawie możemy uznać jakie mamy prędkość Kv silnika.

Druga sprawa to jaka prędkością jedziemy bo może się okazać że silnik mamy szybki lub szybkie przełożenie np. 60km/h a maksymalna prędkość na drogach uzykamy 35km/h bo mamy za słaby sterownik i wpisując prędkość vmax kalkulatora 35km/h popełniamy błąd obliczeniowy należy wpisać prędkość 60km/h

Dla tego Tas poprawił do tej pory kalkulator na:

-żeby nie brać spadku sprawnośći silnika przy maksymalnych obrotach przy normalniej jazdy ulicą jak wcześniej spomnialem.

-sprawność silnika jest różna zależności od Kv silnika bo przy małych obrotach szczególnie jadąc pod górę jest duża rozbieżność sprawnośći i zasięgu dla tego zwróciłem na ten szczegół bo wpisujemy prędkość a nie Kv silnika.

-uzglednił rodzaje opon i opory toczenia. Bo wcześniej tego nie było dla tego też mi nie pasowało.

-poprawił dla mnie wagę z limitu 150kg na 200kg
Awatar użytkownika
tas
Administrator
Posty: 3002
Rejestracja: 27 kwie 2017, 15:10
Lokalizacja: Żywiec
Kontakt:

Re: Kalkulator zasięgu roweru elektrycznego

Post autor: tas »

Dede ale zmieniłem CI już jakiś czas temu na 200kg i kalkulator od początku bierze pod uagę opory toczenia, patrz:

if (opor == 1) {
opona = 0.005;
} else if (opor == 2) {
opona = 0.01;
} else if (opor == 3) {
opona = 0.015;
} else if (opor == 4) {
opona = 0.020;
} else {
opona = 0.025;
}

To są opory dla opon, wartości uśrednione brałem z tabelek pomiarów współczynnika tarcia opon rowerowych i moto
Myślę wsprowadzić Kv silnika zamiast wpisywania km/h
Silniki, sterowniki, BMSy: https://nexun.pl tel: +48 33 50 00 105
Tanie ogniwa: https://e-foton.pl
----------------------
Mój blog o rowerach elektrycznych: http://ebike.nexun.pl
tkoko
Forumowicz
Posty: 5050
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Kalkulator zasięgu roweru elektrycznego

Post autor: tkoko »

Dede pisze:
01 lut 2023, 11:50
Jak wcześniej pisałem że trakcie jazdy nie osiągniemy maksymalnych obrotów tylko osiągniemy tylko jak silnik jest w powietrzu.
Nieprawda :D

https://ebikes.ca/tools/simulator.html? ... heel_b=24i

jak widzisz ja na Yochu przekroczę prędkość maksymalną z tej górki, Ty na QS prawdopodobnie nie.

Nie napisałeś czy błąd wskazań z symulatora jest większy/mniejszy niż u Tas'a w przypadku Twoich pomiarów.
tkoko
Forumowicz
Posty: 5050
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Kalkulator zasięgu roweru elektrycznego

Post autor: tkoko »

tas pisze:
01 lut 2023, 12:29
Myślę wsprowadzić Kv silnika zamiast wpisywania km/h
To przecież nic nie zmieni.
Dede
Forumowicz
Posty: 2100
Rejestracja: 11 cze 2018, 5:19
Lokalizacja: Ruda Śląska

Re: Kalkulator zasięgu roweru elektrycznego

Post autor: Dede »

tas pisze:
01 lut 2023, 12:29
Dede ale zmieniłem CI już jakiś czas temu na 200kg i kalkulator od początku bierze pod uagę opory toczenia, patrz:
Zauważyłem jak napisałeś że zmieniłeś na 200kg
Wybór opon był wstawiony dzień później od wstawienia kalkulatora i nie było od początku wybór opon.
Ogólnie napisałem co zostało zmienione od początku od pierwszego dnia wstawienia kalkulatora a nie co teraz sie zmieniło a tych poprawek zrobiłeś sporo i bardziej dopracowałeś kalkulator po ostatnich poprawkach.
tas pisze:
01 lut 2023, 12:29
Myślę wsprowadzić Kv silnika zamiast wpisywania km/h
Lepiej zostawić km/h bo nie każdy będzie wiedział co wpisać KV silnika szczególnie dla silników Mid-Drive lub pojazdów co nie wiedzą jaki mają Kv silnika a prędkości każdy może sprawdzić.

tkoko pisze:
01 lut 2023, 12:49
jak widzisz ja na Yochu przekroczę prędkość maksymalną z tej górki, Ty na QS prawdopodobnie nie.
Zgadzam się z Tobą ale jadąc w dół z górki gdzie masa ciągnie w dół to możemy osiągnąć.

Ale po co komu sprawdzać zasięg jadąc z górki w dół?
Po co sprawdzać sprawność silnika jadąc w dół z górki?
Po co sprawdzać czy osiągniemy maksymalnych obrotów jak producent podał czy nawet przekroczyć tą prędkość z górki?
Kalkulator nie uwzględnia jazdy z góry tylko pod górę albo na prostej.
Jadąc na prostej drodze lub pod górę bo tylko takie opcje są dla Tas kalkulatora to nie osiągniesz maksymalnych obrotów jak podaje producent.
tkoko pisze:
01 lut 2023, 12:49
Nie napisałeś czy błąd wskazań z symulatora jest większy/mniejszy niż u Tas'a w przypadku Twoich pomiarów.
Przecież napisałem że będę robił testy i sprawdzę poprawność muszę znaleźć czas na sprawdzanie i na testy.
Ostatnio zmieniony 01 lut 2023, 13:22 przez Dede, łącznie zmieniany 2 razy.
Awatar użytkownika
tas
Administrator
Posty: 3002
Rejestracja: 27 kwie 2017, 15:10
Lokalizacja: Żywiec
Kontakt:

Re: Kalkulator zasięgu roweru elektrycznego

Post autor: tas »

myślicie, żeby zrobić suwak też "wstecz" czyli można ustawić parametry przy zjeździe z górki?
Silniki, sterowniki, BMSy: https://nexun.pl tel: +48 33 50 00 105
Tanie ogniwa: https://e-foton.pl
----------------------
Mój blog o rowerach elektrycznych: http://ebike.nexun.pl
tkoko
Forumowicz
Posty: 5050
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Kalkulator zasięgu roweru elektrycznego

Post autor: tkoko »

tas pisze:
01 lut 2023, 13:20
myślicie, żeby zrobić suwak też "wstecz" czyli można ustawić parametry przy zjeździe z górki?
W przypadku Twojego kalkulatora to nie ma sensu. W symulatorze internetowym ma to uzasadnienie bo można "wizualnie" ocenić jak zachowa się silnik/pojazd w takim przypadku
Dede
Forumowicz
Posty: 2100
Rejestracja: 11 cze 2018, 5:19
Lokalizacja: Ruda Śląska

Re: Kalkulator zasięgu roweru elektrycznego

Post autor: Dede »

Bardziej praktycznie było by średnia zasięgu dla różnych terenie jak:
- Droga asfaltowa
- Droga leśna
- Ścieżki leśne z wniesieniami
- Droga przez miasto
- droga przez góry (wysokość wniesenia w metrach)

Wiadomo że to było by średnia i duży błąd obliczeń ale bardziej ciekawostka zasięgu.
Awatar użytkownika
Yin
Forumowicz
Posty: 970
Rejestracja: 19 lut 2018, 18:17
Lokalizacja: Katowice
Kontakt:

Re: Kalkulator zasięgu roweru elektrycznego

Post autor: Yin »

Opcją wypas było by wyznaczenie trasy na google maps, wrzucenie gpx do programu i na tej podstawie kalkulacja zasięgu. Potwierdzam też obserwację Dede w kwestii nawojów, jeździłem na wielu silnikach z od 9c i mxus 30h z nawojami 12x4 w kołach 20" 10x6 w 26" 7x9 w 26" i kilka 3k turbo i zawsze wyraźnie mniejsze zużycie energii wychodzi na wolniejszych nawojach. Podejrzewam że knif tkwi w lepszej sprawności od dołu co przekłada się na efektywniejsze ruszanie spod świateł / podjazdy.

Btw byłem ciekaw czy da się wykorzystać czat gpt do kalkulacji zasięgu to uzyskałem:

Ile energii zużyje rower elektryczny jadąc z prędkością 40 km/h z Katowic do Krakowa droga dk79. Zakładając brak wiatru i efektywność silnika 80%. Waga rowerzysty i roweru to 120 kg. Droga jest płaska.

The energy consumption of an electric bicycle traveling at 40 km/h from Katowice to Krakow (approximately 160 km) with no wind, an efficiency of 80%, and a total weight of 120 kg (including the bicycle and the rider) on a flat road, can be estimated as follows:

Energy consumption (in Wh) = Total distance (in km) * Total weight (in kg) * Terrain resistance * Total energy efficiency

Terrain resistance can be estimated as 1, as the road is flat. Total energy efficiency can be estimated as 0.8, as the electric motor has an efficiency of 80%.

So, the energy consumption can be calculated as follows:

Energy consumption = 160 * 120 * 1 * 0.8 = 11520 Wh

This is just an estimation and the actual energy consumption may vary.
Album rowerów poziomych i nietypowych:
pl.pinterest.com/jessecuster77/recumbent-bike/
pl.pinterest.com/jessecuster77/rower/
http://forum.poziome.pl
Dede
Forumowicz
Posty: 2100
Rejestracja: 11 cze 2018, 5:19
Lokalizacja: Ruda Śląska

Re: Kalkulator zasięgu roweru elektrycznego

Post autor: Dede »

Yin pisze:
01 lut 2023, 17:38
Potwierdzam też obserwację Dede w kwestii nawojów, jeździłem na wielu silnikach z od 9c i mxus 30h z nawojami 12x4 w kołach 20" 10x6 w 26" 7x9 w 26" i kilka 3k turbo i zawsze wyraźnie mniejsze zużycie energii wychodzi na wolniejszych nawojach. Podejrzewam że knif tkwi w lepszej sprawności od dołu co przekłada się na efektywniejsze ruszanie spod świateł / podjazdy.
Dokładnie największe straty ma silnik szybki trakcie ruszania i podjazdach górach.

Przykład mojej przygód w górach dla szybkiego nawoju QS273 3T rozpędzić może do 100km/h ale w górach jak spokojnie jechałem 7km/h nagle silnik dostał temperatury az się wyłączył a zasięg na parę km pokazywał smart BMS I jak MPe. Później jechałem jak szalony powyżej 25km/h w górach i temperatura była niska jak i zasięg zrosło kilka krotnie.
Co bardzo mnie zaciekawiło czym szybciej jechałem w górach to zasięg miałem większy według MPe i BMS smart.

Jak zmieniłem na nawój 5T wolny i pojechałem znowu w góry i jak jechałem 7km/h dla testu to zasięg i pobór mocy już nie był taki niski jak przy szybkim nawoju i do duża różnica była.

Więc największe zaleta wolnego nawoju jest w górach i przy starcie. Ale jadąc nawet na prostej gdzie chciałem uzyskać największy zasięg to na wolnym jest o wiele większy zasięg km.

Oglądając teraz wykresy Tas kalkulatora przy ustawieniach 30% nachylenia to wyraźnie witać ze w górach nie opłaca się jechać powoli tylko szybko i najlepiej na wolnym uzwojeniu.

Mid-Drive 500W (1000W) jest odwrotnie inaczej bo jadąc pod stromą górkę to najlepiej zrobić redukcję żeby wolno jechać a obroty silnika były jak największe żeby zyskać moment obrotowy i dobrą sprawność.
Dla tego Mid-Drive z możliwością zmiany przełożenia w górach są oszczędne jak jedziemy bardzo powoli.
Załączniki
Screenshot_20230201-181345_Chrome.jpg
tkoko
Forumowicz
Posty: 5050
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Kalkulator zasięgu roweru elektrycznego

Post autor: tkoko »

Szybki test roweru po wiosennym przeglądzie, regulacji, naprawie. Temperatura otoczenia 8 - 9 *C, trasa płaska z przewyższeniem wg Google 0.2%.
https://www.google.com/maps/dir/49.9120 ... 1?hl=pl-PL

Waga całości ~95 kg, opona FAT, nap. aku 48 V (TAS prędkość max = 46 km/godz), moje i internetowe napięcie aku 48/52 V, prędkość na luzie dla 48 V = 46 km/godz, dla 52 V = 52 km/godz. Maksymalna prędkość przy 52 V na testowym odcinku ~36 km/godz "pod górkę", ~39 km/godz "z górki" w pozycji pochylonej.

Porównanie mocy z trzech "pomiarów" (mój, internet, Tas)

mój pomiar; ~650 wat, 13,5 A, na luzie ~46 km/godz, z obciążeniem ~35 km/godz, (dla 52 V z obciążeniem ~38 km/godz przy 700 wat, 13.5 A), co dla baterii 48 V / 13 Ah / 625 Wh i pobieranej mocy ~650 wat, daje zasięg ~33 km

internetowy kalkulator; ~620 wat, 13.5 A, na luzie ~45 km/godz, z obciążeniem ~36.5 km/godz, (dla 52 V z obciążeniem ~39.5 km/godz km/godz) co dla baterii 48 V / 13 Ah / 625 Wh i pobieranej mocy ~620 wat, daje zasięg ~35 km (wg kalkulatora), 36 - 37 km "matematycznie".
https://ebikes.ca/tools/simulator.html? ... bopen=true

kalkulator Tas'a; ~590 wat dla 46 km/godz, i ~350 wat dla 38 km/godz, co dla baterii 48 V / 13 Ah / 625 Wh i pobieranej mocy ~590 wat przy 46 km/godz, daje zasięg (wg kalkulatora) 44 km, matematycznie 49 km.
dla 36 km/godz jest jeszcze gorzej, moc to ~300 wat, a zasięg 63 km (100% różnicy w zasięgu)
Różnica pobieranej przez silnik mocy miedzy moim pomiarem/internetowym kalkulatorem a kalkulatorem Tas'a (przy 46 km/godz) jest 5 - 10%, natomiast różnica w zasięgu to 25 - 30%, i to "na plusie".
Awatar użytkownika
tas
Administrator
Posty: 3002
Rejestracja: 27 kwie 2017, 15:10
Lokalizacja: Żywiec
Kontakt:

Re: Kalkulator zasięgu roweru elektrycznego

Post autor: tas »

Jakieś podsumowanie? bo się gubię w tych cyferkach :D
Silniki, sterowniki, BMSy: https://nexun.pl tel: +48 33 50 00 105
Tanie ogniwa: https://e-foton.pl
----------------------
Mój blog o rowerach elektrycznych: http://ebike.nexun.pl
tkoko
Forumowicz
Posty: 5050
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Kalkulator zasięgu roweru elektrycznego

Post autor: tkoko »

spróbuję prościej.
Aku 48 V / 13 Ah / 625 Wh
Maksymalna prędkość "na luzie", ~46 km/godz
Maksymalna prędkość "z obciążeniem", internet 36.5 km/godz, moje pomiary 36 do 38 km/godz (przy napięciu 52 V i "kolarskiej" pozycji, wcześniej 34 km/godz w "wyprostowanej" pozycji), Twój kalkulator do wyboru 35 lub 38 km/godz z obciążeniem (dla 46 km/godz ustawionych na suwaku)

Tak więc przy 625 Wh z baterii,
* wg internetu przejadę matematycznie 60.5 min/~37 km, przy 620 watach na silniku i prędkości 36.5 km/godz.

* wg mojego pomiaru przejadę matematycznie 58 min/ pesymistycznie/realnie 32.5 km, optymistycznie 36 km (34 - 38 km/godz), przy 650 watach na silniku.

* wg Twojego kalkulatora przejadę matematycznie ~1 godz 23 min/~41 km, przy 450 watach na silniku i prędkości 35 km/godz (suwak ustawiony na 46 km/godz), lub 1 godz 10 min/~38 km, przy 540 watach na silniku i prędkości 38 km/godz
Wcześniej gdzieś strzeliłem "szewski błąd" w danych z Twojego kalkulatora, lub świrująca ostatnio myszka zrobiła chochlika. Niemniej jednak Twój kalkulator, w mojej ocenie, jest bardzo optymistyczny co do zasięgu.
Awatar użytkownika
tas
Administrator
Posty: 3002
Rejestracja: 27 kwie 2017, 15:10
Lokalizacja: Żywiec
Kontakt:

Re: Kalkulator zasięgu roweru elektrycznego

Post autor: tas »

no to teraz trzeba sprawdzic ile przejedziesz w rzeczywistosci :)
Silniki, sterowniki, BMSy: https://nexun.pl tel: +48 33 50 00 105
Tanie ogniwa: https://e-foton.pl
----------------------
Mój blog o rowerach elektrycznych: http://ebike.nexun.pl
tkoko
Forumowicz
Posty: 5050
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Kalkulator zasięgu roweru elektrycznego

Post autor: tkoko »

tas pisze:
16 lut 2023, 20:40
no to teraz trzeba sprawdzic ile przejedziesz w rzeczywistosci :)
Sprawdzę i to na trzech różnych rowerach tylko musi się trochę ocieplić. Z Yoch'em będzie problem bo już w tej temperaturze mam "Error code OAH" po 1.5 km, a co dopiero po godzinie jazdy i 30 km. :D
viewtopic.php?p=66851#p66851
Dede
Forumowicz
Posty: 2100
Rejestracja: 11 cze 2018, 5:19
Lokalizacja: Ruda Śląska

Re: Kalkulator zasięgu roweru elektrycznego

Post autor: Dede »

tas pisze:
16 lut 2023, 20:40
no to teraz trzeba sprawdzic ile przejedziesz w rzeczywistosci :)
Teraz nie ma co robić testów jak jest zimno.
Chyba że dodasz funkcje zasięg zależności od temperatury.
Ale bardziej to zależy od sprawnośći akumulatora na warunki temperaturowe.
Chyba że ktoś ma watomierz i przeliczyć ile energii pobraliśmy z akumulatora od początku do końca.

Warunkach zimowych może być 30% mniejszy zasięg niż warunkach letnich.

Też należy mieć na uwadze że pojemność akumulatora użytkowa zawsze jest mniejsza niż to co pisze producent.

Np. Bateria 13S7P na samsung 35E według producenta 24,5Ah ale nigdy tyle nie będzie rowerze użytkowa pojemnośc i tutaj może okazać rozbieżność zasięgu jeśli uznamy że mamy 24,5Ah.
tkoko
Forumowicz
Posty: 5050
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Kalkulator zasięgu roweru elektrycznego

Post autor: tkoko »

Pierwszy z obiecanych testów realnych zasięgów roweru na manetce.

Rower;
viewtopic.php?p=90649#p90649

Bateria "10S3P", Sanyo GA (mało używana). "Nominalnie" 9.9 Ah / 355 Wh, "realna" pojemność w 20*C i napięciu 30 - 42 V = 9.3 Ah / 335 Wh, w dzisiejszej temperaturze ~10*C i poborze prądu 7 - 10 A (3 - 3.5 A na ogniwo) = 8.7 Ah / 315 Wh.

Trasa płaska z przewyższeniem wg Google 0.1 - 0.2%
https://www.google.com/maps/dir/49.9158 ... 1?hl=pl-PL

Uzyskane prędkości (tempomat) w obu kierunkach, bocznym wietrze ~17 km/godz, i napięciu początkowym 42 V;
Niższe wartości przy jeździe "pod górkę" (Międzyrzecze), wyższe przy jeździe "z górki" (Zabrzeg).
~39 V = 26 - 27 km/godz
~37.5 V = 25 - 26 km/godz
~36 V = 24 - 25 km/godz = średnia prędkość przejazdu ~24 km/godz
~34.5 V = 23 - 24 km/godz
~33 V = 22 -23 km/godz
~31 - 33 V = 20 - 21 km/godz
~30 - 31 V = 6 - 20 km/godz.
sterownik GT-100 przy minimalnym nastawionym napięciu (u mnie 30 V) automatycznie zmniejsza moc, co sprawia że baterię praktycznie można rozładować do 30 V. Końcowe napięcie baterii bez obciążenia po teście = 30.7 V.

Uzyskany "realny" zasięg = 26 km (minimalne napięcie = 31 V) prędkość przejazdu 20 - 27 km/godz. Dalsze "wyciśnięte" 4 km na napięciu 30 - 31 V i prędkości 6 - 20 km/godz (na "podjazdach" wspomaganie korbą).
Średnia moc pobierana przez silnik przy napięciu 31 - 42 V = 290 wat

Kalkulator Tas'a
waga = 100 kg
prędkość wiatru = 9 km/godz (boczny wiatr 17 km/godz)
napięcie aku = 39 V
pojemność aku = 10 Ah
maksymalna prędkość = 30 km/godz

Wynik dla maksymalnej prędkości 30 km/godz = 290 wat, zasięg 34 km
Wynik dla średniej prędkości 24 km/godz = 180 wat, zasięg 41 km

Porównanie wyników;
moja moc przejazdu ~290 wat (260 - 320 wat), moc z kalkulatora Tas'a dla 30 km/godz ~290 wat, dla 24 km/godz ~180 wat.
mój zasięg ~26 km ("nominalny" = 29.5 km), zasięg z kalkulatora Tas'a dla 30 km/godz = 34 km, dla "średniej" 24 km/godz = 41 km.

Poniżej przykładowy zasięg na PAS tym rowerkiem po Chorwackich podjazdach 15 - 20% z przewyższeniem 500 metrów;
https://pl.mapy.cz/turisticka?planovani ... 49279&z=12
.
Załączniki
_mix2.jpg
Sanyo GA.JPG
tkoko
Forumowicz
Posty: 5050
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Kalkulator zasięgu roweru elektrycznego

Post autor: tkoko »

Z ciekawości porównałem wyniki z kalkulatorem internetowym.

Kalkulator Internetowy, silnik 395 RPM (DXF 380 RPM), waga 100 kg, aku 36 V, 10 Ah, opona gładka, szosowa, FAT.
https://ebikes.ca/tools/simulator.html? ... gear_b=2.5
w optymalnych warunkach;
1. opona gładka; 27.6 km/godz (prędkość) = 60 km (zasięg) = 155 wat (moc) = 4.6 A (prąd)
2. opona szosowa - 26.7 km/godz (prędkość) = 47 km (zasięg) = 185 wat (moc) = 6 A (prąd)
3. opona szosowa - 24.0 km/godz (prędkość) = 26 km (zasięg) = 275 wat (moc) = 9 A (prąd), realny pomiar w terenie.
4. opona FAT - 24.8 km/godz (prędkość) = 30 km (zasięg) = 250 wat (moc) = 8 A (prąd)

Kalkulator NEXUN; waga 100 kg, aku 36 V, 10 Ah, opona szosowa, FAT, maksymalna prędkość 30 km/godz.
w optymalnych warunkach;
1. opona szosowa - 30 km/godz (prędkość) = 52 km (zasięg) = 200 wat (moc)
2. opona szosowa - 27 km/godz (prędkość) = 54 km (zasięg) = 150 wat (moc)
3. opona szosowa - 25 km/godz (prędkość) = 61 km (zasięg) = 130 wat (moc)
1. opona FAT - 30 km/godz (prędkość) = 28 km (zasięg) = 350 wat (moc)
2. opona FAT - 27 km/godz (prędkość) = 28 km (zasięg) = 290 wat (moc)
3. opona FAT - 25 km/godz (prędkość) = 30 km (zasięg) = 260 wat (moc)

Mój pomiar; 100 kg, aku 36 V, 10 Ah (realnie 8.8Ah), opona szosowa, FAT, maksymalna prędkość 30 km/godz.
w realnych warunkach;
opona szosowa, ciśnienie 50 PSI / 3.5 bara - 24 km/godz (prędkość) = 26 km (zasięg)

Wziąwszy pod uwagę wcześniejsze pomiary porównawcze sprawności moich rowerów (dwa HUB, trzy MID);

teren "płaski" dwie małe zmiany wysokości (~0.5 metra)
* Yoch, Wenecka 190 m; przełożenie 44/25T; 2.8 Wh / 33 s, 21.0 km/godz, ~290 Wh/godz / 14 Wh/km
* DXF + GT, Wenecka 190 m; (HUB) 3.0 Wh / 33 s, 21.0 km/godz, ~330 Wh/godz / 16 Wh/km - testowany rower
* Moon + GT, Wenecka 190 m; przeł. 48/14T; 3.0 Wh / 32 s, 21.0 km/godz, ~330 Wh/godz / 16 Wh/km
* Moon + GT, Wenecka 190 m; przeł. 48/28T; 3.0 Wh / 34 s, 20.0 km/godz, ~330 Wh/godz / 16 Wh/km
* Trendl + ZS, Wenecka 190 m; przeł 58/18T; 4.3 Wh / 36 s, 19.0 km/godz, ~430 Wh/godz / 23 Wh/km
* Trendl + GT, Wenecka 190 m; przeł 58/18T; 4.2 Wh / 32 s, 21.0 km/godz, ~470 Wh/godz / 23 Wh/km
* Trotter, Wenecka 190 m; (HUB); 3.0 Wh / 33 s, 21.0 km/godz, ~300 Wh/godz / 15 Wh/km

żaden z nich nie zbliża się do "teoretycznych/matematycznych" wyników kalkulatora.
Dodatkowy kłopot z kalkulatorem NEXUN to pytanie; którą wartość prędkości brać jako "podstawę" do oceny zasięgu. Prędkość na luzie czy średnią prędkość przy średnim napięciu aku.
Załączniki
DXF 135 d.JPG
tkoko
Forumowicz
Posty: 5050
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Kalkulator zasięgu roweru elektrycznego

Post autor: tkoko »

Następny test zasięgu.

rower;
viewtopic.php?p=47844#p47844

Moon Sunstar 03, 36V / 15A, korba 48T, wolnobieg 14/16/18/21/24/28T.
bateria "10S3P" na LGGBM50T2170, przy prądzie 1 - 5 A pojemność 4.7 (14 Ah) - 4.4 (13 Ah), 18.1 - 16.7 Wh
Silnik Sunstar 03 na luzie na manetce ze wspomaganiem
PAS 2 = ~ 80 obr/min, - 22 km/godz, - 15 km/godz, - ~25 km/godz
PAS 3 = ~120 obr/min, - 37 km/godz, - 23 km/godz, - ~30 km/godz
PAS 4 = ~160 obr/min, - 53 km/godz, - 26 km/godz, - ~35 km/godz
PAS 5 = ~180 obr/min, - 60 km/godz, - 27 km/godz, - ~38 km/godz

Kalkulator internet; waga 100 kg, opona szosowa "Road", bat 36 V, 10 Ah, przełożenie 44/14T
https://ebikes.ca/tools/simulator.html? ... f=75&tr=14
44/14T = prędkość 32.9 km/godz (z 55 km/godz) = zasięg 21 km = 405 wat, 15 A
44/16T = prędkość 31.8 km/godz (z 47 km/godz) = zasięg 25 km = 360 wat, 12.5 A
44/18T = prędkość 30.4 km/godz (z 42 km/godz) = zasięg 28 km = 320 wat, 11 A
44/21T = prędkość 28.2 km/godz (z 36 km/godz) = zasięg 33 km = 260 wat, 8.5 A
44/24T = prędkość 26.1 km/godz (z 31 km/godz) = zasięg 39 km = 220 wat, 7 A
44/28T = prędkość 23.5 km/godz (z 27 km/godz) = zasięg 45 km = 170 wat, 5 A

Kalkulator NEXUN; waga 100 kg, opona szosowa, bat 36 V, 10 Ah, prędkość 55 km/godz.
prędkość 55 km/godz = 980 wat, zasięg = 18 km
prędkość 33 km/godz = 250 wat, zasięg = 40 km
prędkość 27 km/godz = 150 wat, zasięg = 52 km

Mój dzisiejszy szybki pomiar zasięgu, może niezbyt miarodajny ale do późniejszego porównania w "realu" OK.
średnia prędkość na dystansie 14.5 km = 27 - 28 km/godz. Duży wpływ wiatru na prędkość, od 22 do 36 km/godz..
Przy jeździe pod "górę" (0.2 - 0.3%) i "wiatr" (20 - 25 km/godz), prędkość przejazdu od 22 - 30 km/godz (moc ~350 wat)
Przy jeździe z "góry" i "z wiatrem", prędkość przejazdu od 30 - 38 km/godz (moc ~350 wat) Przy napięciu 38.5 do 35 V.
Zasięg (matematyczny) 23 (pod górę i wiatr) - 28 km (z góry i z wiatrem) dla baterii 36 V, 10 Ah.
Zużyte Ah na dystansie 14.5 km = 5.2 Ah, co daje zasięg 26 - 28 km, na baterii 10 Ah.

Już teraz widać jednak dużą różnicę między HUB'em przekładniowym 36 V, 250 wat (DXF 135), a MID'em "przekładniowym" 36 V, 250 wat (Sunstar 03). Oba rowery to składaki, tyle że HUB na kołach 16", a MID na kołach 20", oba mają ten sam sterownik GT-100 z identycznymi nastawami, oba mają silniki "przekładniowe". Różnią się tylko prędkością maksymalną "na kole". Zrobię i test z tą samą prędkością maksymalną, lecz już teraz widzę że DXF 135 przegra z Sunstar 03 zapewne o 50% zasięgu, przy tej samej prędkości maksymalnej koła "na luzie".
Silnik DXF 135 ma wyraźnie wyższe opory niż MID. Także opona HUB'a, w moim odczuciu z jazdy, ma wyższe opory toczenia niż składak 20" stąd zapewne ta różnica.
Trzeba będzie zrobić test na maksymalną prędkość bez wspomagania w obu rowerach.
Awatar użytkownika
tas
Administrator
Posty: 3002
Rejestracja: 27 kwie 2017, 15:10
Lokalizacja: Żywiec
Kontakt:

Re: Kalkulator zasięgu roweru elektrycznego

Post autor: tas »

a jakies podsumowanie? :)
Silniki, sterowniki, BMSy: https://nexun.pl tel: +48 33 50 00 105
Tanie ogniwa: https://e-foton.pl
----------------------
Mój blog o rowerach elektrycznych: http://ebike.nexun.pl
tkoko
Forumowicz
Posty: 5050
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Kalkulator zasięgu roweru elektrycznego

Post autor: tkoko »

tas pisze:
20 lut 2023, 15:07
a jakies podsumowanie? :)
Którą wartość prędkości/zasięgu z Twojego kalkulatora mam wziąć do podsumowania.
Awatar użytkownika
tas
Administrator
Posty: 3002
Rejestracja: 27 kwie 2017, 15:10
Lokalizacja: Żywiec
Kontakt:

Re: Kalkulator zasięgu roweru elektrycznego

Post autor: tas »

Obojętne :)

"Z moich testów zawyża/zaniża o xx%"
Silniki, sterowniki, BMSy: https://nexun.pl tel: +48 33 50 00 105
Tanie ogniwa: https://e-foton.pl
----------------------
Mój blog o rowerach elektrycznych: http://ebike.nexun.pl
tkoko
Forumowicz
Posty: 5050
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Kalkulator zasięgu roweru elektrycznego

Post autor: tkoko »

tas pisze:
20 lut 2023, 22:17
Obojętne :)

"Z moich testów zawyża/zaniża o xx%"
Mówisz obojętne :D Jak temperatura skoczy powyżej 16*C i będzie bezwietrznie będą testy.

Bateria ta sama, trasa ta sama, prędkość maksymalna silnika "na luzie" ta sama, opony trochę różne bo MID ma już "łysą" oponę a HUB jeszcze oryginalny bieżnik. Nawet dodatkowy prędkościomierz będzie ten sam, więc zasięg powinien być Twoim zdaniem (wg kalkulatora) TAKI SAM lub zbliżony.

Podaj zasięg (wg Twojego kalkulatora) dla baterii "10S3P" 13 Ah (max 42 V, min 30 V) dla obu rowerów (parametry na zdjęciu), oraz przy jakiej prędkości i oponie w kalkulatorze będzie podany zasięg. Porównamy wówczas wyniki z realnej jazdy.
Załączniki
20230221_072509.jpg
tkoko
Forumowicz
Posty: 5050
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Kalkulator zasięgu roweru elektrycznego

Post autor: tkoko »

tas pisze:
20 lut 2023, 15:07
a jakies podsumowanie? :)
Takie wystarczy :D oba rowery 30 km/godz "na luzie"
Załączniki
20230221_072509a.jpg
Dede
Forumowicz
Posty: 2100
Rejestracja: 11 cze 2018, 5:19
Lokalizacja: Ruda Śląska

Re: Kalkulator zasięgu roweru elektrycznego

Post autor: Dede »

Więc kalkulator internetowy bliżej prawdy a kalkulator nexun zawyża trochę zasięg.
Trochę korekty Tas zrobić będzie musiał.
Awatar użytkownika
tas
Administrator
Posty: 3002
Rejestracja: 27 kwie 2017, 15:10
Lokalizacja: Żywiec
Kontakt:

Re: Kalkulator zasięgu roweru elektrycznego

Post autor: tas »

zastanawiam sie jakiego efektu nie dodalem powodujacego dodatkowe straty :D
Silniki, sterowniki, BMSy: https://nexun.pl tel: +48 33 50 00 105
Tanie ogniwa: https://e-foton.pl
----------------------
Mój blog o rowerach elektrycznych: http://ebike.nexun.pl
tkoko
Forumowicz
Posty: 5050
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Kalkulator zasięgu roweru elektrycznego

Post autor: tkoko »

tas pisze:
22 lut 2023, 18:31
zastanawiam sie jakiego efektu nie dodalem powodujacego dodatkowe straty :D
Zapewne różna charakterystyka silników (o czym wspominałem), tego nie ma w kalkulatorze Nexun.
https://ebikes.ca/tools/simulator.html? ... bopen=true
Dobrałem możliwie dokładnie z dostępnych silników takie które spełniają poniższe parametry;
MID, Sunstar 03; 250 wat, 180 RPM korby, 44 Nm, sprawność 75%.
DXF, 135; 250 wat, 380 RPM koła, 35 Nm, sprawność 78%
Najbliższy parametrom MID'a był "Bafang Whellbarrow", a HUB'a TDCM IGH 395 RPM. Nie chce mi się bardziej dokładnie "wgryzać" w optymalizację charakterystyki moich silników w kalkulatorze, bo zasięgi z kalkulatora są wystarczające do oceny zasięgu, które praktycznie zawsze będą mniejsze niż "laboratoryjne" pomiary, tak jak jest w motoryzacji.
Myślę też ze rozmiar koła również ma jakieś znaczenie. Może w przyszłości zamontuję Sunstara do większych kół i sprawdzę/porównam osiągi przy tej samej prędkości.
Porównanie wpływu średnicy koła w internetowym kalkulatorze.
https://ebikes.ca/tools/simulator.html? ... 8&eff_b=75
Zaskoczeniem dla mnie jest większa "sprawność" małego koła.
Dede
Forumowicz
Posty: 2100
Rejestracja: 11 cze 2018, 5:19
Lokalizacja: Ruda Śląska

Re: Kalkulator zasięgu roweru elektrycznego

Post autor: Dede »

tas pisze:
22 lut 2023, 18:31
zastanawiam sie jakiego efektu nie dodalem powodujacego dodatkowe straty :D
tkoko pisze:
22 lut 2023, 19:31
MID, Sunstar 03; 250 wat, 180 RPM korby, 44 Nm, sprawność 75%.
DXF, 135; 250 wat, 380 RPM koła, 35 Nm, sprawność 78%
Sprawność 75% albo 78% dla QS205 jest koło 88% dla QS273 90%.
Przy prędkości 30km/h zależności od uzwojenia może się różnić sprawność danego silnika.
Brak wyboru konkretnie modelu silnika
tkoko
Forumowicz
Posty: 5050
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Kalkulator zasięgu roweru elektrycznego

Post autor: tkoko »

Dede pisze:
22 lut 2023, 21:56
.... Brak wyboru konkretnie modelu silnika
Znając dane silnika jesteś w stanie "zasymulować" dowolny silnik, w tym Twoje QS.

W obu kalkulatorach (internetowych) pierwszą czynnością jest podanie parametrów silnika.
W niedostępnym już kalkulatorze graficzno/animacyjnym, pierwszym oknem były następujące parametry silnika/roweru;
Napięcie baterii - "V", pojemność baterii - "Ah", prąd sterownika - "A", sprawność silnika - "%", prędkość max - "km", moment obrotowy - "Nm",
dopiero po podaniu tych danych przechodziło się do parametrów roweru/rowerzysty czyli;
waga - "kg", opory toczenia - "współczynnik", opory aerodynamiczne - "współczynnik", opory czołowe - "m2", rozmiar koła - "cale", poziom wspomagania/manetka, nachylenie terenu.
W dostępnym obecnie kalkulatorze internetowym mamy "tylko" wybór silnika, baterii, sterownika, rozmiar koła, moc wspomagania, nachylenie terenu. Zaletą jest dostępność indywidualnej korekcji każdej z tych wartości, czyli dosyć dokładna symulacja posiadanego silnika.
Załączniki
e-bike symulator3.jpg
tkoko
Forumowicz
Posty: 5050
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Kalkulator zasięgu roweru elektrycznego

Post autor: tkoko »

Kolejny test, tym razem Yoch'a
Załączniki
DSCN2766.JPG
AdamR1990
Nowicjusz
Posty: 1
Rejestracja: 03 mar 2023, 9:11

Re: Kalkulator zasięgu roweru elektrycznego

Post autor: AdamR1990 »

Kalkulator zasięgu roweru elektrycznego to narzędzie, które pozwala oszacować, ile kilometrów można przejechać na jednym ładowaniu baterii w zależności od różnych czynników. W celu skorzystania z kalkulatora, należy wprowadzić dane takie jak pojemność baterii, moc silnika, ciężar roweru oraz rodzaj terenu, po którym będzie się poruszał. Warto pamiętać, że oszacowany zasięg jest tylko przybliżeniem i zależy od wielu czynników, takich jak styl jazdy czy warunki pogodowe.
Awatar użytkownika
DumBum
Nowicjusz
Posty: 26
Rejestracja: 03 cze 2022, 1:03
Lokalizacja: Warszawa

Re: Kalkulator zasięgu roweru elektrycznego

Post autor: DumBum »

Dede pisze:
22 sty 2023, 10:46
Kolkulator fajny.
Ale u mnie zasięg się nie zgadza jak jest nachylenie 0% zawyża zasięg o 300%
Na pewno z powodu ze mam nie rower a bardziej pomiędzy monster rower a motocross elektryczny
Zasięg się zgadza jeśli nachylenie jest 3% lub 4%
Ciężko określić nachylenie jeśli teren jest mieszany.

Powinna być opcja:
-Rower małe użycie energii W/km
-rower monster średnio użycie energii W/km
-motocross elektryczny duże użycie energii W/km

Bo czym większy silnik to większe użycie energii i mniejszy zasięg.

Nawój też ma znaczenie u mnie 3T szybki nawój jadąc 40km/h zasięg zaledwie 60km a już nawój 5T wolny jadąc też 40km/h zasięg już 100km, zasięg jest większy o 40km na wolnym silniku u mnie.
U mnie także ustawienie nachylenia na 2% pokazuje dużo bardziej realne wyniki.
Kona stinky 16s8p kls7218s mxus 3k-turbo 7kw :D
Awatar użytkownika
tas
Administrator
Posty: 3002
Rejestracja: 27 kwie 2017, 15:10
Lokalizacja: Żywiec
Kontakt:

Re: Kalkulator zasięgu roweru elektrycznego

Post autor: tas »

Przepisuje trochę działanie kalkulatora, myślę, że przeliczanie na bazie wzoru jest ok, problemem z tym, że kalkulator nie jest obecnie zbyt dokładny polega na tym, że nie dysponuję wystarczająco dokładnymi danymi:
1. Średni opór toczenia poszczególnych typów opon, nie mogę znaleźć powtarzalnych danych, do tego z jakiegoś powodu nie mogę znaleźć jak waga roweru wpływa na te opory i uważam, że tabelki rowerowe mogą fałszować wyniki bo nie uwzględniają dodatkowej wagi
2. Efektywność sterownika w funkcji rpm silnika co potencjalnie może mieć wpływ gdy wykresy efektywności mówią o sterownikach no blokowych a ktoś ma wektorowy

Na razie bazuję na krzywej efektywności w funkcji RPM bazowanej na ebikes.ca czyli rzeczywista efektywność odczytana z hamowni, więc myślę, że jest to wystarczająco dokładna i nie liniowa wartość
Silniki, sterowniki, BMSy: https://nexun.pl tel: +48 33 50 00 105
Tanie ogniwa: https://e-foton.pl
----------------------
Mój blog o rowerach elektrycznych: http://ebike.nexun.pl
ODPOWIEDZ