Budowa pakietu 16S12P 21700-50E

Tematy związane z wszelką instalacją elektryczną w konwersjach rowerów
ODPOWIEDZ
grzechu1999
Nowicjusz
Posty: 14
Rejestracja: 06 lip 2023, 20:36

Budowa pakietu 16S12P 21700-50E

Post autor: grzechu1999 »

Witam.
Za kilka dni będę będę lutował pakiet 16S12P na ogniwach Samsung 21700-50E z depakietu pod sterownik KT sinus 60V 45A i mam parę pytań:
1) Skrzynka zrobiona będzie ze sklejki 10 mm pomalowanej dwiema warstwami farby wodoodpornej. Początkowo skrzynka miała mieć w dolnej części małe otwory do odprowadzenia wody, jednak zdecydowałem, że będzie w 100% szczelna z racji, że rower będzie cały czas przebywał na zewnątrz pod dachem a zimę w wilgotnej piwnicy. Jedna z bocznych ścianek ma być z możliwością otwarcia z raz, może 2 razy w roku i tutaj pytanie: jak najlepiej rozwiązać montaż tej bocznej ścianki oraz jej uszczelnienie? Postanowiłem kupić BMS Daly 60A z modułem bluetooth i w sumie się zastanawiam, czy w ogóle będzie potrzeba zaglądania do środka i czy nie lepiej skręcić obu ścianek na stałe i uszczelnić silikonem.
2) Pierwsza warstwa ochronna pakietu będzie w całości z taśmy kapton, druga warstwa wzmocniona taśmą z włóknem szklanym. Polecacie jakąś taśmę samowulkanizującą o szerokości ~5 cm jako ostatnią warstwę pakietu, która po lekkim podgrzaniu ładnie ściśnie pakiet?
3) Będę miał dostęp do kamery termowizyjnej i po zlutowaniu i podłączeniu BMSa, chciałbym zrobić test obciążeniowy pakietu. Jest jakiś sposób na przeprowadzenie takiego testu bez kupowania przetwornicy?
Dede
Forumowicz
Posty: 2089
Rejestracja: 11 cze 2018, 5:19
Lokalizacja: Ruda Śląska

Re: Budowa pakietu 16S12P 21700-50E

Post autor: Dede »

Jeśli będziesz miał smart BMS i wszystkie dane o bateri I jakie napięcia na ogniwach to nie ma co zaglądać do bateri aż do momentu awarii bateri lub BMSa.

Najpewniej będzie obudowa przykręcana na silikon i razie awarii można nożykiem naciąć i ściągnąć dekiel po naprawie nowy silikon na dekiel.

Najlepiej trochę rant zrobić frezem tak żeby parę mm zostawić na silikon i łatwo obciąć nożem później.
Jeśli nie będzie szczeliny do będzie trudno wsadzić nóż obciąć nożem silikon bo może się okazać ze dekiel może mocno być przyklejone przez silikon a frezowanie i zostawienie szczeliny na silikon ułatwia otwieranie.

Druga opcja bez klejenia dekla to zrobić uszczelkę dopasowana do obudowy z silikonu, robisz dystans ~3mm na dekielku i dekiel smarujesz smarem lub czym tłustym żeby silikon nie przykleił smarujesz silikon rant obudowy jakieś 5mm i dajesz dekiel po paru dniach jak już silikon będzie twardy można dekiel ściągnąć umyć z smaru i ściągnąć dystans ~3mm nadmiar silikonu obciąć i masz fajna uszczelkę na wymiar twojej obudowy
grzechu1999
Nowicjusz
Posty: 14
Rejestracja: 06 lip 2023, 20:36

Re: Budowa pakietu 16S12P 21700-50E

Post autor: grzechu1999 »

Ok. Dzięki za podpowiedzi.
Ktoś coś w sprawie podpunktów 2) i 3)?
tkoko
Forumowicz
Posty: 4997
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Budowa pakietu 16S12P 21700-50E

Post autor: tkoko »

grzechu1999 pisze:
08 sie 2023, 19:00
Ktoś coś w sprawie podpunktów 2) i 3)?
Ad 3. - "pan cegła" lub inne dowolne obciążenie (żelazka, farelki, czajniki el, suszarki do włosów, nagrzewnice itd)
rezystor1990
Forumowicz
Posty: 173
Rejestracja: 17 wrz 2020, 11:14

Re: Budowa pakietu 16S12P 21700-50E

Post autor: rezystor1990 »

1) Skrzynek ze sklejki nie rozumiem w momencie gdy włożony jest do środka jeszcze sterownik. Zamykamy w tedy elementy które podczas pracy się nagrzewają w obudowie z materiału termoizolującego... Tutaj wnioskuje że mowa o samym pakiecie i to sporo przewymiarowanym do sterownika więc spoko. Odradzam BMS Daly ponieważ on balansuje tylko podczas ładowania przy zdrowym pakiecie to jest wystarczające ale po czasie już nie, inne smart BMSy balansują po naładowaniu i robią to do skutku bez względu na czas. Jeżeli w środku jest tylko pakiet z BMS to zakleić to na stałe z możliwością otwarcia ale tylko awaryjnego. Jednak bym radził zgrzewać niż lutować. Podczas lutowania jest wysokie ryzyko uszkodzenia ogniwa.
2) Ja polecam pierwsze objechać kaptonem, potem przekładka z szkła epoksydowego lub czegoś podobnego a całość zapakować w termokurcz z szczelnym jego wykończeniem
3)Tutaj to muszą sie wypowiedzieć ludzie którzy mają takie doświadczenia. Ogólnie pomysł dobry ale trzeba by było badać na dużych prądach bo przy 45A na pakiecie 12P na ogniwach 21700 nie powinno się tam nic grzać. Ja mam pakiet 14s4p na 21700 i sterownik 30A, dwa czujniki temperatury na pakiecie i temperatura nie różni się zbytnio od temperatury otoczenia.
grzechu1999
Nowicjusz
Posty: 14
Rejestracja: 06 lip 2023, 20:36

Re: Budowa pakietu 16S12P 21700-50E

Post autor: grzechu1999 »

Dzięki za odpowiedzi.
@rezystor1990
1) Sterownik będzie poza skrzynką. Jaki byś polecił BMS z bluetooth do tego zestawu?
3) Test obciążeniowy z termowizją przede wszystkim będzie miał na celu wykrycie ewentualnych słabych połączeń - zimnych lutów itp.
Ostatnio zmieniony 08 sie 2023, 20:53 przez grzechu1999, łącznie zmieniany 2 razy.
rezystor1990
Forumowicz
Posty: 173
Rejestracja: 17 wrz 2020, 11:14

Re: Budowa pakietu 16S12P 21700-50E

Post autor: rezystor1990 »

1) Teraz używam ANT BMS (7s do 16s, 80A) do kupienia za 210zł wg mnie lepsze to niż daly i zajmuje mniej miejsca w obudowie
3) Jakiś sens ten test ma ale i tak nie wykluczy wad które mogą pojawić się dopiero podczas użytkowania (drgania, zmiany temperatur, wilgotności)
grzechu1999
Nowicjusz
Posty: 14
Rejestracja: 06 lip 2023, 20:36

Re: Budowa pakietu 16S12P 21700-50E

Post autor: grzechu1999 »

1)Ten mi jeszcze wpadł w oko z aktywnym balanserem https://allegro.pl/oferta/bms-jk-7s-8s- ... 3728239452 Lepszy wybór niż DALY?
Dede
Forumowicz
Posty: 2089
Rejestracja: 11 cze 2018, 5:19
Lokalizacja: Ruda Śląska

Re: Budowa pakietu 16S12P 21700-50E

Post autor: Dede »

rezystor1990 pisze:
08 sie 2023, 20:06
Odradzam BMS Daly ponieważ on balansuje tylko podczas ładowania przy zdrowym pakiecie to jest wystarczające ale po czasie już nie, inne smart BMSy balansują po naładowaniu i robią to do skutku bez względu na czas.
Do kolegi zamontowałem BMS Daly i miał problemy z balancerem po kilku miesiącach trochę się rozjechał pakiet a miał ładowarkę co automaczynie wyłącza prąd po naładowaniu i balancer zachowywał jak go nie było.
Myślałem że to wina BMSa a możliwe że ładowarka która za wcześnie wyłączała prąd i balancer nie działał.
O czas BMS też się wyłączał bo wystarczyło 4,2V na jednej celi i odcinał prąd akumulatora.

Po wymianie BMSa na smart żeby monitorować akumulator wszystko wróciło do normy i do teraz ma wszystkie cele jednakowym napięciu i brak jakichkolwiek problemów z wyrównaniem po naładowaniu.

Osobiście odradzam Daly BMS
Ostatnio zmieniony 08 sie 2023, 21:55 przez Dede, łącznie zmieniany 1 raz.
grzechu1999
Nowicjusz
Posty: 14
Rejestracja: 06 lip 2023, 20:36

Re: Budowa pakietu 16S12P 21700-50E

Post autor: grzechu1999 »

Dede
Forumowicz
Posty: 2089
Rejestracja: 11 cze 2018, 5:19
Lokalizacja: Ruda Śląska

Re: Budowa pakietu 16S12P 21700-50E

Post autor: Dede »

Jeśli będziesz używać regen sterowniku to uważaj co programujesz tym smart BMS bo jak wyłączy prąd BMS trakcie regenu to spalić można sterownik i BMS
Polecam przeczytać jak go zaprogramować i na jakich ustawieniach.
rezystor1990
Forumowicz
Posty: 173
Rejestracja: 17 wrz 2020, 11:14

Re: Budowa pakietu 16S12P 21700-50E

Post autor: rezystor1990 »

Do kolegi zamontowałem BMS Daly i miał problemy z balancerem po kilku miesiącach trochę się rozjechał pakiet a miał ładowarkę co automaczynie wyłącza prąd po naładowaniu i balancer zachowywał jak go nie było.
To bierze się ze specyfiki działania BMS. Balansowanie jest realizowane tylko podczas ładowania. Jeżeli to był zwykły BMS to jest jeszcze gorzej bo balansowanie zaczyna się dopiero od około 4,16V więc ile trwa 15-30min zanim podczas ładowania osiągnie jedna z sekcji 4,22V. W smart BMS Daly można przynajmniej obniżyć próg napięciowy rozpoczęcia balansowania podczas ładowania. Kolejną wadą którą zauważyłem na filmie na YT to że balansuje jednocześnie chyba tylko jedną-dwie sekcje. Gdzie inne smart BMS balansują jednocześnie wiele sekcji.
Dede
Forumowicz
Posty: 2089
Rejestracja: 11 cze 2018, 5:19
Lokalizacja: Ruda Śląska

Re: Budowa pakietu 16S12P 21700-50E

Post autor: Dede »

Nie wiem jak smart BMS Daly ale standardowy to nie polecam nikomu.
grzechu1999
Nowicjusz
Posty: 14
Rejestracja: 06 lip 2023, 20:36

Re: Budowa pakietu 16S12P 21700-50E

Post autor: grzechu1999 »

Co do JK BMS, spróbuję sobie niedługo spisać wstępne nastawy, żeby mieć już gotowe. Wrzucę tu i ocenicie, czy będą sensowne.
4) Zaniepokoił mnie trochę ten temat: viewtopic.php?f=54&t=9667&p=118664&hili ... 5a#p118664
Zastanawiam się, czy po prostu nie rozkręcić sterownika, usunąć stare uszczelki i maznąć porządnie takim silikonem https://allegro.pl/oferta/soudal-siliko ... 0629423786 . Mam jeszcze taki wysokotemperaturowy, mógłby być lepszy https://allegro.pl/oferta/wysokotempera ... 9454499540 ale z datą ważności do grudnia 2022r. nie otwierany. Będzie po gwarancji ale chociaż będę miał względny spokój. Może bym go jeszcze pomalował sprayem na czarno https://allegro.pl/oferta/dragon-lakier ... 2413512050, bo rower cały czarny i się nie będzie tak wyróżniał. Walić z zewnątrz silikonem bez rozkręcania to chyba nie ma sensu, co sądzicie?
grzechu1999
Nowicjusz
Posty: 14
Rejestracja: 06 lip 2023, 20:36

Re: Budowa pakietu 16S12P 21700-50E

Post autor: grzechu1999 »

Dede pisze:
08 sie 2023, 22:32
Jeśli będziesz używać regen sterowniku to uważaj co programujesz tym smart BMS bo jak wyłączy prąd BMS trakcie regenu to spalić można sterownik i BMS
Polecam przeczytać jak go zaprogramować i na jakich ustawieniach.
Bateria gotowa, poniżej moje obecne ustawienia, jutro podłączę pierwszy raz po ładowarkę i zobaczymy, czy się zatrzyma na 3.7V.
Jeśli chodzi o to wyłączenie BMS w trakcie regenu to wydaje mi się, że mogą mieć na to wpływ te pozycje:
Continued Charge Curr.(A): 60 (wg. mnie dobrze ustawione dla sterownika 45A i silnika 3k turbo)
Charge OTP(°C): 70 (ustawione domyślnie, nie wiem, czy to dobre ustawienie (za nisko?))
MOS OTP(°C): 100 (ustawione domyślnie, nie wiem, czy to dobre ustawienie (za nisko?))

I jeszcze pytanko. Pod baterię będę podpinał taką przetwornicę https://allegro.pl/oferta/przetwornica- ... 3382081875 oraz moduł GPS https://pl.aliexpress.com/item/1005004912733404.html Na plusie zasilania przetwornicy zamontowałem bezpiecznik 20A. Czy jest szansa, że regen z silnika ubije mi tę przetwornicę oraz moduł GPS?

Obrazek
Obrazek
Obrazek
Awatar użytkownika
Tooropek
Forumowicz
Posty: 2067
Rejestracja: 08 wrz 2018, 10:50

Re: Budowa pakietu 16S12P 21700-50E

Post autor: Tooropek »

Jak nie wejdziesz z napięciem poza górny zakres przetwornicy to nie ubije bo niby dlaczego.
* Akumulatory * Bidony * 36V/48V. Zapraszam na priv.
grzechu1999
Nowicjusz
Posty: 14
Rejestracja: 06 lip 2023, 20:36

Re: Budowa pakietu 16S12P 21700-50E

Post autor: grzechu1999 »

Po zwarciu dwóch szarych przewodów limitera nie ma żadnych zmian, maksymalna moc dostępna z pedałów i manetki. Co może być przyczyną?

Obrazek
Dede
Forumowicz
Posty: 2089
Rejestracja: 11 cze 2018, 5:19
Lokalizacja: Ruda Śląska

Re: Budowa pakietu 16S12P 21700-50E

Post autor: Dede »

A masz podłączony wyświetlacz LCD i przekracza prędkość 25km/h czy testujesz bez wyświetlacza?
grzechu1999
Nowicjusz
Posty: 14
Rejestracja: 06 lip 2023, 20:36

Re: Budowa pakietu 16S12P 21700-50E

Post autor: grzechu1999 »

Okazało się, że miałem ustawiony parametr P2 na 1, zmieniłem na 0 i jest git.
ODPOWIEDZ