Zabezpieczenie termiczne silnika, poprzez termometr

Omówienie modeli silników. Ich dane techniczne, zastosowanie, moc, napięcie itp.
ODPOWIEDZ
ArcziK36
Nowicjusz
Posty: 16
Rejestracja: 23 lut 2019, 14:44

Zabezpieczenie termiczne silnika, poprzez termometr

Post autor: ArcziK36 »

Witam. Mam silnik Ananda M109SD , bardzo malutki , przekładniowy, ma on wbudowany czujnik NTC10K ( mierzyłem multimetrem ).

Jako, że mój sterownik KT i tak nie ma czytania temp ( przelutowalem pin na X4 a i tak ciągle pisze "Motor 15st." )

Przelutowanie raczej nie wchodzi w gre bo jest tam bardzo ciasno i nie ma nawet dostepu do białego przewodu. Chce zrobić zabezpieczenie termiczne . Najlepiej żeby po dojściu do danej temp. zwierało mi do masy ( wepne pod kalmke hamulcową bo i tak nie mam czujników )

Teraz 2 pytanka:

1. Przy jakiej temp. powinno wyłączać silnik, jako że jest to przekładniowy, ale czujnik jest wlutowany w sam środek stojanu ( mogę mylić nazwy, jestem amatorem )

2. Jak wykonać takie zabezpieczenie bo w konstruowaniu takich układów jestem zielony :/
W.P.
Forumowicz
Posty: 188
Rejestracja: 21 kwie 2020, 9:55
Lokalizacja: Łódź

Re: Zabezpieczenie termiczne silnika, poprzez termometr

Post autor: W.P. »

ArcziK36 pisze:
18 cze 2022, 15:42
Jak wykonać takie zabezpieczenie bo w konstruowaniu takich układów jestem zielony :/
Spróbuj założyć podobny temat tutaj.
Awatar użytkownika
tas
Administrator
Posty: 2426
Rejestracja: 27 kwie 2017, 15:10
Lokalizacja: Żywiec
Kontakt:

Re: Zabezpieczenie termiczne silnika, poprzez termometr

Post autor: tas »

NTC 10K podpinasz przez rezystor do klamki ham.
Jeśli temp wzrośnie, rezystancja NTC spada aż do wykrycia masy. Więcej na ten temat znajduje się tutaj:
viewtopic.php?f=14&t=4052

Cały układ ma postać 1 rezystora, każdy to umie zbudować :P
Silniki, sterowniki, BMSy: https://nexun.pl tel: 792-304-416
Tanie akumulatory i ogniwa: https://e-foton.pl
----------------------
Mój blog o rowerach elektrycznych: http://ebike.nexun.pl
ArcziK36
Nowicjusz
Posty: 16
Rejestracja: 23 lut 2019, 14:44

Re: Zabezpieczenie termiczne silnika, poprzez termometr

Post autor: ArcziK36 »

Czyli mam zrobic tak jak na "Schemat 4 - DObrze ! " ??

Tylko pytanie jaki rezystor żeby przy ok 120 stopni odcinało ?
W.P.
Forumowicz
Posty: 188
Rejestracja: 21 kwie 2020, 9:55
Lokalizacja: Łódź

Re: Zabezpieczenie termiczne silnika, poprzez termometr

Post autor: W.P. »

Trochę się zapędziłem myśląc w pierwszej chwili o prostym układzie zapewniającym precyzję kontroli temperatury, możliwym do wykonania, uruchomienia i wyskalowania w domowych warunkach.
He, he, to nie akwarium z rybkami ale tylko silnik, gdzie rozrzut informacji o przekroczeniu dopuszczalnej wartości może być duży.

Po przeczytaniu wątku wskazanego przez Kolegę tas myślę, że najlepsze rozwiązanie zaproponował Kolega dede wpisem z 8 marca 2020. Oczywiście dla zapewnienia separacji wystarczyłby transoptor zamiast przekaźnika.
ArcziK36
Nowicjusz
Posty: 16
Rejestracja: 23 lut 2019, 14:44

Re: Zabezpieczenie termiczne silnika, poprzez termometr

Post autor: ArcziK36 »

Czyli kupić takie cudo jak na zdj. Do vcc wpiac zasilanie ( podejrzewam że 5v ) gnd masa, a ostatni pin do przewodu klamki
Ntc wylutowac i wlutowac ten z silnika ( przewody z kostki halli )

I wyregulowac potencjometrem .

Dobrze myślę?? Czy to tak nie działa??
W.P.
Forumowicz
Posty: 188
Rejestracja: 21 kwie 2020, 9:55
Lokalizacja: Łódź

Re: Zabezpieczenie termiczne silnika, poprzez termometr

Post autor: W.P. »

ArcziK36 pisze:
24 cze 2022, 12:38
Dobrze myślę?? Czy to tak nie działa??
W zasadzie tak. Jednak trudno udzielić konkretnej odpowiedzi bez znajomości układu połączeń w konkretnym pojeździe.
Zacząłbym od upewnienia się:
Czy czujnikiem jest pozystor, czy termistor. Przypuszczalnie ten drugi czyli NTC.
Czy wyprowadzenia czujnika nie są wstępnie połączone z czymkolwiek w silniku przez producenta. Przypuszczalnie nie ale warto sprawdzić.
Czy będzie skąd wziąć zasilanie: masa i +5V.
Czy klamki hamulców łączą wejście kontrolera z masą. Na pewno tak jest ale jak sprawdzać to sprawdzać.

Jeśli powyższe warunki są spełnione to w kolejnym etapie pozostaje:
Albo nabyć w/w płytkę i zamontować,
albo pokusić się o samodzielną konstrukcję, nieznacznie rozbudowaną o regulację histerezy (próg wyłączenia i próg odblokowania) oraz o optyczną informację (pulsująca dioda LED) o zablokowaniu napędu z powodu przegrzania silnika.
Elementy są ogólnie dostępne i niedrogie, jednak przedsięwzięcie wymaga miernika, lutownicy i "kawałka" warsztatu.

Ps. W poprzednim wpisie proponowałem dodatkowo transoptor. To bardzo daleko posunięta asekuracja. Jeśli powyższe warunki będą spełnione to można wyjście łączyć bezpośrednio z wyjściem klamek. Użyty w układzie komparator LM393 ma wyjście typu OC (otwarty kolektor), więc działa jak styk przekaźnika.
ODPOWIEDZ