Silnik sparta Ion montaż czujników halla .

Dział dotyczący napędów z silnikiem umieszczonym w piastach kół.
ODPOWIEDZ
wichur
Forumowicz
Posty: 213
Rejestracja: 22 lut 2018, 11:59

Silnik sparta Ion montaż czujników halla .

Post autor: wichur »

Witam rozebrałem silnik od Sparty Ion , i nie ma w nim czujników Halla , chciałbym je tam wkleić na starym forum znalazłem zdjęcie z przeróbki ale nie jest opisane czy takie umieszczenie czujników zdało egzamin , jak byście byli obeznani w temacie proszę o pomoc . Czy taki czujnik bedzie odpowiedni do tego silnika https://allegro.pl/oferta/ss41-sot33-to ... 0946840600 .
Załączniki
halle.jpg
Awatar użytkownika
krzychu666
Forumowicz
Posty: 148
Rejestracja: 19 lut 2018, 19:52
Lokalizacja: wiskitki

Re: Silnik sparta Ion montaż czujników halla .

Post autor: krzychu666 »

SS41F hall do silnika
elektryczna damka MXUS 3K 18S 35ah 50 A, MAXIM -MXUS 500W 14S 20ah 25A
Mirol
Nowicjusz
Posty: 13
Rejestracja: 16 sty 2022, 13:17

Re: Silnik sparta Ion montaż czujników halla .

Post autor: Mirol »

Cześć Wichur mam również silniki ION SPARTA ,ogólnie są mi znane dwa rodzaje silników konstrukcyjnie rzecz biorąc , pod spotykaną jedną i tą samą nazwą "wrzucaną" często na forach mylnie w odpowiedziach do jednego i tego samego "wora" a tak naprawdę trzeba rozgraniczyć konstrukcyjnie na TOPRUN ION SPARTA ,oraz ION SPARTA "GD" ,pierwszy z nich to konstrukcja silnika BLDC oparta na 3 czujnikach halla przełączających wmontowanych bezpośrednio w rdzenie wirnika ,oraz drugi silnik "nowy chiński wytwór" ION SPARTA "GD" z jednostronnie zdejmowanym deklem ze sterowaniem za pomocą 6 czujników halla nie zamocowanych na rdzeniu a na korpusie wirnika co ~38,9stopnia i wyzwalanym przy pomocy pierścienia magnetycznego umieszczonego na odkręcanym deklu ale (i jak myślę zapewne dodatkowo zbierający informację o komutacji z uzwojeń wirnika). Z informacji jakie wyszukałem to czujniki nie przełączające a analogowe ,a system komutacji oparty nie na sterowaniu jak w Toprunie BLDC ,tylko PMSM ,(asynchroniczny sinusoidalny ) ,jedyny praktyczny sposób zasilania tego silnika w stanie wolnym znalazłem pod tym adresem poniżej ,czy jest to efektywny sposób? czytając wzmianki o tego typu silnikach myślę że absolutnie nie ze względu na jego brak kontroli w czasie rzeczywistym , ale nic innego nie udało mi się wyszukać, według informacji z prób bez prawidłowego kontrolowania sygnału silniki te się przy dłuższej jeździe smażą .Opinia jest ogólna że są słabiutkie , ale jak sądzę nie dlatego że takie są, tylko dlatego że brak jest informacji o dedykowanych do tego typu silnika sterownikach , a już tym bardziej sensownym podpinaniu czujników halla w układzie 120 czy 60 stopni jak w standardowych silnikach BLDC



Pozdrawiam
wichur
Forumowicz
Posty: 213
Rejestracja: 22 lut 2018, 11:59

Re: Silnik sparta Ion montaż czujników halla .

Post autor: wichur »

Zamontowałem czujniki w gwiazdę , ale czy działają nie wiem bo na sterowniku 350W , silnik rusza płynnie czy z czujnikami czy bez nie widać różnicy nie cofa do tyłu w pierwszym momencie i chodzi na 120 procent nawet bez czujników , musiał bym zamontować stary sterownik 250W na nim ruszał beza halli na starcie do tyłu , jak się zrobi cieplej to podłącze stary sterownik z hallami to będę widział czy działają . Ja na tym silniku śmigałem kilka lat fakt 250w i działa do dziś . Silnik w środku mam taki sam jak na filmiku co wstawiłeś .
Mirol
Nowicjusz
Posty: 13
Rejestracja: 16 sty 2022, 13:17

Re: Silnik sparta Ion montaż czujników halla .

Post autor: Mirol »

Spróbuj napisać do tego gościa z tematu poniżej
https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic3720029.html
być może on coś więcej ci powie na temat powodzenia montażu czujników halla w tym silniku bo jak się nie mylę to jeden z nich jest właśnie tym 24 słupki na 20 magnesów ,co prawda uruchomił ten pierwszy oficjalnie ,ale może doszedł również do "ładu z tym drugim silnikiem",
Ja mam również ten silnik co Ty ,jednak mam również silnik wersji Toprun ,on ma oryginalnie zamontowane czujniki halla na rdzeniu ,i z tego co wywnioskowałem są to czujniki bipolarne ponieważ przyłożenie pola magnetycznego powoduje zadziałanie i utrzymanie tego stanu do momentu zmiany kierunku pola magnetycznego na przeciwny nad czujnikiem ,samo odsunięcie magnesu nie spowodowało powrotu do przerwy w przepływie prądu na mierniku napięcia,ale to kwestia prób na silniku ,póki co ten silnik złożyłem pod montaż sterownika ,ten drugi na razie czeka na przeróbkę jako zapasowy
ŁukaszElektryk
Nowicjusz
Posty: 13
Rejestracja: 09 lis 2021, 13:17

Re: Silnik sparta Ion montaż czujników halla .

Post autor: ŁukaszElektryk »

Witam. Ja znowu podmieniłem czujniki analogowe na s41 czujniki umieszczone na boku płytki drukowanej plus oddzielny magnes ferrytowy. Zostawilem z 6 czujnikow 3 pierwsze . Niestety proba przerobki nie powiodła sie. Silnik sie kreci ale sterownik wywala bład e07 czyli zły kat czujników halla....
Obrazek
Ostatnio zmieniony 13 lut 2022, 14:55 przez ŁukaszElektryk, łącznie zmieniany 1 raz.
wichur
Forumowicz
Posty: 213
Rejestracja: 22 lut 2018, 11:59

Re: Silnik sparta Ion montaż czujników halla .

Post autor: wichur »

Ja jeszcze nie sprawdzałem czy czujniki w gwiazdę zdają egzamin , ale sam jestem ciekaw czy będzie dobrze . ŁukaszElektryk a jaki masz sterownik w sparcie .
ŁukaszElektryk
Nowicjusz
Posty: 13
Rejestracja: 09 lis 2021, 13:17

Re: Silnik sparta Ion montaż czujników halla .

Post autor: ŁukaszElektryk »

GT 100 z wyswietlaczem 60v + 30 A
teraz zamowilem sterownik bez czujnikow halla parametry te same tez na 60 v
wichur
Forumowicz
Posty: 213
Rejestracja: 22 lut 2018, 11:59

Re: Silnik sparta Ion montaż czujników halla .

Post autor: wichur »

Ten silnik zniesie 30A , zabezpieczenie termiczne masz zamontowane , a ja się bałem czy 17A 36v da rade mu podawać . Kupiłeś sterownik co chodzi z hallami i bez , tak by było najlepiej zawsze będziesz mógł dołożyć czujniki .
Mirol
Nowicjusz
Posty: 13
Rejestracja: 16 sty 2022, 13:17

Re: Silnik sparta Ion montaż czujników halla .

Post autor: Mirol »

Myślę że nie będzie ci działał zgodnie na popularnych sterownikach z takim ustawieniem czujników w trybie BLDC ,
Załączniki
ion ster.JPG
geoorge
Nowicjusz
Posty: 1
Rejestracja: 15 mar 2022, 9:56

Re: Silnik sparta Ion montaż czujników halla .

Post autor: geoorge »

wichur pisze:
27 lip 2021, 22:00
Witam rozebrałem silnik od Sparty Ion , i nie ma w nim czujników Halla , chciałbym je tam wkleić na starym forum znalazłem zdjęcie z przeróbki ale nie jest opisane czy takie umieszczenie czujników zdało egzamin , . .
Wydaje mi się że jeden czujnik trzeba obrócić o 180 stopni i powinno być dobrze.
Ja montowałem u siebie trochę inaczej (co 4 żłobki), ale silnik działa bardzo fajnie dużo lepiej od starszej wersji montowanej w Sparcie.
Jest bardzo cichy i ma większą moc.
Mirol
Nowicjusz
Posty: 13
Rejestracja: 16 sty 2022, 13:17

Re: Silnik sparta Ion montaż czujników halla .

Post autor: Mirol »

Cześć Geoorge,

Czy ustawiając co cztery rowki czujniki halla obracałeś czujnik środkowy o 180 stopni, czyli jeśli dobrze rozumiem w tryb 60 stopni?

Mojego Topruna trafiło, po przejechaniu 20km z prędkością ~27km/h przy lekkim wietrze od przodu , koła 28" , powrót ze zwartym uzwojeniem to " = droga przez mękę" masakra dla nóg. Teraz pogłębiłem rowek pod kable w ION ie (tym samym co na zdjęciu powyżej) i chciałem spróbować czy ten silnik faktycznie jest mocniejszy ,wykorzystał bym jeśli się pomieszczę z przewodami czujnik temperatury ,tym bardziej że w zagrzanych powyżej 80 stopni neodymach z masówek produkcyjnych jak przeczytałem w innym artykule w wielu przypadkach magnetyka spada do wartości równej kawałkowi blachy , i koło zaczyna wraz ze wzrostem temperatury działać jak gdyby hamowały łożyska w kole, być może to też spowodowane jest przesyceniem magnetycznym , w swoim zastosowałem sterownik KT 500W i zasilane 36V /12A , (czy to za dużo?) Najgorsze w tym wszystkim jest to że jak na logikę te silniki lubią małą średnicę kół ,czyli pracę na dużych obrotach ale z małym momentem, natomiast odpada wtedy tryb jazdy na czujnik PASS ,ponieważ przy zębatce 14 wolnobiegu trzeba by mieć motor w tyłku żeby nadążyć kręcić korbą ,wygląda to mniej więcej podobnie jak film komedia kina niemego z Charie Chaplinem ,rower jedzie / nóg nie widać

Proszę o info

Pozdrawiam
zielony71
Forumowicz
Posty: 1298
Rejestracja: 21 kwie 2021, 5:22
Lokalizacja: Kielce

Re: Silnik sparta Ion montaż czujników halla .

Post autor: zielony71 »

Usmażyłeś Topruna prądem 12A/36V? Ale to była jazda na samym silniku, bez pedałowania?
Od dłuższego czasu jeżdżę w podobnej konfiguracji i nic się nie dzieje. Tyle, że nie na samym silniku.
A co do przełożeń, to jak dasz z przodu blat 52T, a z tyłu zębatkę 11T, to do jakiś 50 km/h nie będzie efektu " z kreskówki".
Potrzebujesz huba w dobrej cenie: viewtopic.php?t=10489 lub napisz.
Mirol
Nowicjusz
Posty: 13
Rejestracja: 16 sty 2022, 13:17

Re: Silnik sparta Ion montaż czujników halla .

Post autor: Mirol »

To była jazda "na oporach" silnik i nogi nie dawały się rozpędzić, miałem tryb manetki ,plus pedałowanie, a tak jak napisałem gdy trochę przygrzałem go silnik zmniejszał moc a zwiększał opory toczenia co w sumie po pewnym czasie spowodowało "wyzerowanie licznika" i zaczęła się dla nóg droga krzyżowa. Myślę że ten silnik bardziej się nada do kół 20" , on w stanie swobodnym przy kołach 28" uzyskuje/ wskazuje (wskazywał) prędkość ~87km/h według licznika przy podaniu danych do "wyświetlacza" ilości magnesów i średnicy w zamontowanym kole tyle wyliczał komputer, to przy max 35 z lekkiej górki to już jest ponad połowa oporu. Co do zębatek, nie znalazłem jeszcze 11 zębowej na tył przy wolnobiegu jedno zębatkowym bez przerzutki, a po drugie sparte przerobiłem z oryginalnej z pełną osłoną na łańcuch więc nie próbowałem na przód wciskać większej, w dodatku przeglądając ogłoszenia mniemam że o ile przy tylnym kole część z nich ma w ramie oryginalne mocowanie przerzutki ,o tyle z przodu nie widziałem przerzutek, ja mam akurat wersję z jedną zębatką
zielony71
Forumowicz
Posty: 1298
Rejestracja: 21 kwie 2021, 5:22
Lokalizacja: Kielce

Re: Silnik sparta Ion montaż czujników halla .

Post autor: zielony71 »

Nadal nie rozumiem o co chodzi. Silnik i nogi nie dawały się rozpędzić? U mnie na 12 A i z pedałowaniem pozwala się rozpędzić przy wzniesieniu w granicach 4-5%. Po płaskim jadę do 35 km/h na oryginalnym napędzie. To co Ty miałeś 20 km cały czas pod górę i jeszcze pod wiatr?
Gwint przy silniku pozwala na przykręcenie standardowego wolnobiegu i chociaż nie próbowałem to myślę, że można nie montować przerzutki, tylko ręcznie ustawić łańcuch na najniższej zębatce takiego wolnobiegu.
Z przodu wymienić zębatkę na większą, choć pewnie trzeba też wtedy wymienić osłonę łańcucha na nieoryginalną.
Potrzebujesz huba w dobrej cenie: viewtopic.php?t=10489 lub napisz.
Mirol
Nowicjusz
Posty: 13
Rejestracja: 16 sty 2022, 13:17

Re: Silnik sparta Ion montaż czujników halla .

Post autor: Mirol »

PS jak znajdziesz i będziesz mógł przykręcić 11 zębowy wolnobieg który ci się tam zmieści to wtedy napisz , tylko wolnobieg nie kasetę,
co do koła ,to w momencie wyjazdu sprawdzałem opory na kole , toczyło się lekko , ale ta lekkość spadała w miarę upływu kilometrów, czym więcej kilometrów tym większy opór na kole ,z początku myślałem że coś mam z hamulcami ,ale po zdjęciu linki bez zmian, łożyska NSK nowe, teraz zdemontowałem (Ion a) pod przeróbkę tylko nie wiem do końca jak rozmieścić czujniki na wirniku ,oryginalnie ma ich 6 na tarczy współpracującej z pierścieniem dekla , powyżej Geoorge pisał że zamontował co 4 rowki , z tym że jak to się ma z dopiskiem jednego obróconego 180 stopni. czy dla montażu co 4 rowki czy dla co 120 stopni według montażu Wichura , czy w obu przypadkach ,a chciałbym uniknąć daremnego piłowania i klejenia pod halle rdzenia
Mirol
Nowicjusz
Posty: 13
Rejestracja: 16 sty 2022, 13:17

Re: Silnik sparta Ion montaż czujników halla .

Post autor: Mirol »

Zielony 71 masz tu jeszcze wątek z innej dyskusji od osoby która z tymi silnikami miała trochę więcej do czynienia, widać czy można go zajechać przy mocy powyżej 300W? a no można i to bez problemu. Forum "Arbiter"

"Nie wytrzyma, nie ma sensu, para w gwizdek. Przy 36V i kole 28 cali staje się gorący i uzwojenie zmienia kolor. Magnesy się odklejają. Tylko praca S15. Poza tym charakterystyka tego silnika jest idealna dla 20-24V, tam ma minimum strat w żelazie i miedzi i b. wysoką sprawność. Pow. 30 V sprawność leci na łeb, na szyję. Krzywa histerezy okropna. Komutacja przez brak kompensacji przy takim RPM wali się co odmalowywałem na oscyloskopie jak robiłem testy. Ten silnik znam od 8 lat na wylot. Latem w upały to już w ogóle bez sensu. Sam silnik jest piękny z b. nisikim momentem zaczepowym, wręcz genialny, ale w paśmie nominalnym. Przy 24V i 180W osiąga ok 92% sprawności. Sterownik w nim musi być trapezowy. Tak odmalowuje się wsteczna SEM. To rzadkość i trudno się tak magnesuje, ale on tak ma. Przy kontrolerze sin. straty się pogłębiają. Przy tanich prostokątach również. Idelany jest ten wbudowany i koniec! kropka!"
zielony71
Forumowicz
Posty: 1298
Rejestracja: 21 kwie 2021, 5:22
Lokalizacja: Kielce

Re: Silnik sparta Ion montaż czujników halla .

Post autor: zielony71 »

Tu masz zdjęcie z mojego roweru , silnikiem Sparty ze standardowym wolnobiegiem 7-rzedowym.
Wprawdzie najmniejsza zębatka to u mnie 13T, ale po prostu taką miałem, nie widzę powodu, żeby nie dało się zastosować takiej z 11T.
IMG_20220724_101912.jpg
Od razu dodam, że to tymczasowy montaż i brakuje jeszcze 5mm dystansu pomiędzy wolnobiegiem a ramą, przez co łańcuch nie wchodzi na najmniejszą zębatkę.
Co do samego silnika to dosyć długo jeździłem z nim w kole 28 zasilanym 36V 12A, ale rzeczywiście nigdy na samej manetce, bo silnik służy mi do wspomagania, a nie jako podstawowy napęd.
Teraz w ramach eksperymentu przełożyłem silnik w koło 26 cali i zasilam 48V 15 A.
Dołożyłem zabezpieczenie termiczne na 140 stopni i jak dotąd raz zadziałało.
Potrzebujesz huba w dobrej cenie: viewtopic.php?t=10489 lub napisz.
Mirol
Nowicjusz
Posty: 13
Rejestracja: 16 sty 2022, 13:17

Re: Silnik sparta Ion montaż czujników halla .

Post autor: Mirol »

U mnie w toprunie "była" jedna zębatka, więc rama powinna być z większym prześwitem pod przerzutki , myślałem żeby zakupić sobie do przekładki oryginalną ramę z demontażu po sparcie pod przerzutki ale póki co inne wydatki na głowie, w zapasie mam silnik "Iona" ten z rdzeniem słupkowym powyżej na zdjęciach i w nim mam też taki wolnobieg 7 rzędowy,z zębatką najmniejsza równą 13z natomiast 11 i 9z są spotykane w kasetach i tu się nie nadają , jedynie chyba pod układ na silniku centralnym (w suporcie) oraz kołem na kasecie ,ale i tak czeka mnie modyfikacja silnika pod czujniki halla
zielony71
Forumowicz
Posty: 1298
Rejestracja: 21 kwie 2021, 5:22
Lokalizacja: Kielce

Re: Silnik sparta Ion montaż czujników halla .

Post autor: zielony71 »

Potrzebujesz huba w dobrej cenie: viewtopic.php?t=10489 lub napisz.
Mirol
Nowicjusz
Posty: 13
Rejestracja: 16 sty 2022, 13:17

Re: Silnik sparta Ion montaż czujników halla .

Post autor: Mirol »

No to mnie zaskoczyłeś , szukałem wcześniej i w grafice i na stronach ,przyznaje i same kasety mi po otwarciu wychodziły .Nawet pisze w tytułach wolnobieg 11z ,a w tekście "jest to kaseta" albo ze zdjęcia widać kasetę. To ma sens, nie trzeba nogami robić wariata, 11z (w dodatku z przetoczeniem) Jeśli można by usunąć 2 największe zębatki na 5cio rzędówkę to by wystarczyło w zupełności
Dzięki
funker
Nowicjusz
Posty: 1
Rejestracja: 26 sie 2022, 14:51

Re: Silnik sparta Ion montaż czujników halla .

Post autor: funker »

Mam taki silnik w Sparta ion RX bez Halli, jednostronny dekiel. Ma ktoś konkretne info jak zamontować czujniki Halla i jaki użyć kontroler? Lub jaki użyć kontroler żeby nie bawić się w czujniki? Chce też zmienić baterię na 36v z 24 ni-mh
Bizon
Nowicjusz
Posty: 1
Rejestracja: 01 gru 2022, 20:21

Re: Silnik sparta Ion montaż czujników halla .

Post autor: Bizon »

Siemanko, czy masz jakieś informacje jak te czujniki halla maja być rozmieszczone ? Mam ten sam silnik chyba co ty
ODPOWIEDZ