Silnik bezprzekładniowy przy niskiej prędkości.
-
- Forumowicz
- Posty: 955
- Rejestracja: 21 kwie 2021, 5:22
- Lokalizacja: Kielce
Silnik bezprzekładniowy przy niskiej prędkości.
Zapewne wielu z Was ma zainstalowany w rowerze watomierz, albo wyświetlacz pokazuje chwilową moc silnika.
Interesuje mnie zapotrzebowanie na moc w silnikach bezprzekładniowych przy prędkości 10 km/h. Najlepiej jakby było lekko pod górkę.
U mnie jest to ponad 300W i zastanawiam się czy to normalne.
Interesuje mnie zapotrzebowanie na moc w silnikach bezprzekładniowych przy prędkości 10 km/h. Najlepiej jakby było lekko pod górkę.
U mnie jest to ponad 300W i zastanawiam się czy to normalne.
Mam do sprzedania silnik: viewtopic.php?f=33&t=9376
- Mr.Freeman
- Forumowicz
- Posty: 65
- Rejestracja: 16 maja 2019, 10:45
- Lokalizacja: Podkarpacie
Re: Silnik bezprzekładniowy przy niskiej prędkości.
U mnie przekładniowy pod górki i przy takich niskich prędkościach jest o połowę oszczędniejszy. Jeździłem wcześniej na Mxus 30H 1500W (7x9), teraz MXUS XF15C 350W, zasilane oba tym samym sterownikiem 48V z prądem ustawionym na max 12A. Waga kierowcy 60KG:)
-
- Forumowicz
- Posty: 955
- Rejestracja: 21 kwie 2021, 5:22
- Lokalizacja: Kielce
Re: Silnik bezprzekładniowy przy niskiej prędkości.
Tak, mój przekładniowy też ma mniejszy apetyt. Dlatego pytam innych o bezprzekładniowe, żeby się upewnić czy to problem akurat mojego silnika, czy ogólnie tak jest.
Mam do sprzedania silnik: viewtopic.php?f=33&t=9376
-
- Forumowicz
- Posty: 4361
- Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
- Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice
Re: Silnik bezprzekładniowy przy niskiej prędkości.
Co znaczy "lekko pod górę", 1% czy np. 10%

Coś tu przedobrzyłeś z różnicą. Dla 10 km/godz masz 320 -170 = 150 wat, a dla 20 km/godz masz 507 - 383 to "tylko" 124 waty.
Przy podjeździe ~5% Trotter 500 wat (max 800 wat) brał ~300 wat / ~11 km/godz, i ~500 wat przy podjeździe ~9% i 8 km/godz.
-
- Forumowicz
- Posty: 955
- Rejestracja: 21 kwie 2021, 5:22
- Lokalizacja: Kielce
Re: Silnik bezprzekładniowy przy niskiej prędkości.
Lekko po górkę, to w moim przypadku około 2%, ale jestem realistą i nie podejrzewam żeby komuś chciało się szukać dokładnie takiego wzniesienia 

Mam do sprzedania silnik: viewtopic.php?f=33&t=9376
-
- Forumowicz
- Posty: 4361
- Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
- Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice
- Yasiu77
- Moderator
- Posty: 1248
- Rejestracja: 20 mar 2018, 20:17
- Lokalizacja: Szczyrk
Re: Silnik bezprzekładniowy przy niskiej prędkości.
Raczej to normalne, bezprzekładniówką trzeba szybko jeździć 

-
- Forumowicz
- Posty: 4361
- Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
- Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice
Re: Silnik bezprzekładniowy przy niskiej prędkości.
A ja jeszcze raz powtórzę że to mit.
Poniżej jest symulacja 250 watowego silnika przekładniowego Bafang G 311 (500 wat max), z silnikiem bezprzekładniowym XOFO DD45 1 kW (max 3 Kw), przy zbliżonym RPM koła, i tym samym napięciu zasilania.
Pierwszy test to maksymalna prędkość obu silników w płaskim terenie.
Drugi test to 1.5% podjazd obu silników z prędkością 10 km/godz.
Trzeci test to 1.5% podjazd obu silników z prędkością 20 km/godz.
Wystarczy porównać moc obu silników przy tej samej prędkości by stwierdzić że tylko sprawność silnika przy danej prędkości ma wpływ na osiągi silnika, oczywiście przy założeniu że inne parametry są identyczne (RPM koła, rower, masa, opony, droga itp).
W tym konkretnym przypadku silnik bezprzekładniowy zużywa mniej prądu od silnika przekładniowego przy tej samej prędkości (silnik bezprzekładniowy ma większą sprawność).
Poniżej jest symulacja 250 watowego silnika przekładniowego Bafang G 311 (500 wat max), z silnikiem bezprzekładniowym XOFO DD45 1 kW (max 3 Kw), przy zbliżonym RPM koła, i tym samym napięciu zasilania.
Pierwszy test to maksymalna prędkość obu silników w płaskim terenie.
Drugi test to 1.5% podjazd obu silników z prędkością 10 km/godz.
Trzeci test to 1.5% podjazd obu silników z prędkością 20 km/godz.
Wystarczy porównać moc obu silników przy tej samej prędkości by stwierdzić że tylko sprawność silnika przy danej prędkości ma wpływ na osiągi silnika, oczywiście przy założeniu że inne parametry są identyczne (RPM koła, rower, masa, opony, droga itp).
W tym konkretnym przypadku silnik bezprzekładniowy zużywa mniej prądu od silnika przekładniowego przy tej samej prędkości (silnik bezprzekładniowy ma większą sprawność).
-
- Forumowicz
- Posty: 1787
- Rejestracja: 11 cze 2018, 5:19
- Lokalizacja: Ruda Śląska
Re: Silnik bezprzekładniowy przy niskiej prędkości.
Te wykresy trochę nie praktyczne i nie ma co ich porównywać.
Według wykresu środkowego silnik przekładniowy i bezprzekładniowy mają vmax koło 13km/h a pomiary są liczone przy 10km/h to tylko teoretycznie ale kto używa silnika bezprzekładniowego silnika gdzie vmax jest na poziomie 13km/h nikt nie używa takich silnika więc pomiar bez sensu.
Tak samo porównywać silnika gdzie jest sterownik 20A i 40A wiadomo że trochę zmieni wykresy.
Praktycznie a nie teoretycznie silnik przy 10km/h lub mniejsza prędkość silnik przekładniowy lub Mid-Drive używa mniej prądu od silnika bezprzekładniowego.
Silnik bezprzekładniowy ma największe uzycie energii przy małych obrotach więc 10km/h lub mniej, bo przy małych prędkościach ma małą sprawność.
Silnik bezprzekładniowy który ma Vmax na wysokim poziomie np. 50km/h to przy 10km/h ma duże użycie energii, jeśli mamy silnik np. Który ma vmax 90km/h to ma jeszcze większe użycie energii od silnika który ma vmax 50km/h.
Więc silnik bezprzekładniowy jeśli chcemy mieć małe użycie to musimy mieć nawój wolniejszy czym mniejsze vmax tym bardziej oszczędny praktycznie przy prędkości 10km/h.
Jedynie co się zgadza z wykresów jeśli mamy silnik bezprzekładniowy i przekładniowy które mają identyczne vmax mają identyczne parametry. Ale praktycznie silnik przekładniowy zawsze jest mniejsze vmax od silnika bezprzekładniowy przy danym napięciu, chyba że ma się silnik bezprzekładniowy wolny np. T8 i osiąga vmax podobne do przekładniowego to będzie podobne użycie energii.
Jak pisałem wcześniej to wszystko zależy od silnika nawoju i rodzaj silnika I każdy inny zestaw będzie różnie pobierały energii przy 10km/h.
Według wykresu środkowego silnik przekładniowy i bezprzekładniowy mają vmax koło 13km/h a pomiary są liczone przy 10km/h to tylko teoretycznie ale kto używa silnika bezprzekładniowego silnika gdzie vmax jest na poziomie 13km/h nikt nie używa takich silnika więc pomiar bez sensu.
Tak samo porównywać silnika gdzie jest sterownik 20A i 40A wiadomo że trochę zmieni wykresy.
Praktycznie a nie teoretycznie silnik przy 10km/h lub mniejsza prędkość silnik przekładniowy lub Mid-Drive używa mniej prądu od silnika bezprzekładniowego.
Silnik bezprzekładniowy ma największe uzycie energii przy małych obrotach więc 10km/h lub mniej, bo przy małych prędkościach ma małą sprawność.
Silnik bezprzekładniowy który ma Vmax na wysokim poziomie np. 50km/h to przy 10km/h ma duże użycie energii, jeśli mamy silnik np. Który ma vmax 90km/h to ma jeszcze większe użycie energii od silnika który ma vmax 50km/h.
Więc silnik bezprzekładniowy jeśli chcemy mieć małe użycie to musimy mieć nawój wolniejszy czym mniejsze vmax tym bardziej oszczędny praktycznie przy prędkości 10km/h.
Jedynie co się zgadza z wykresów jeśli mamy silnik bezprzekładniowy i przekładniowy które mają identyczne vmax mają identyczne parametry. Ale praktycznie silnik przekładniowy zawsze jest mniejsze vmax od silnika bezprzekładniowy przy danym napięciu, chyba że ma się silnik bezprzekładniowy wolny np. T8 i osiąga vmax podobne do przekładniowego to będzie podobne użycie energii.
Napisz co to za zestaw bateria silnik nawój i jakie vmax?zielony71 pisze: ↑19 maja 2022, 8:49Zapewne wielu z Was ma zainstalowany w rowerze watomierz, albo wyświetlacz pokazuje chwilową moc silnika.
Interesuje mnie zapotrzebowanie na moc w silnikach bezprzekładniowych przy prędkości 10 km/h. Najlepiej jakby było lekko pod górkę.
U mnie jest to ponad 300W i zastanawiam się czy to normalne.
Jak pisałem wcześniej to wszystko zależy od silnika nawoju i rodzaj silnika I każdy inny zestaw będzie różnie pobierały energii przy 10km/h.
-
- Forumowicz
- Posty: 955
- Rejestracja: 21 kwie 2021, 5:22
- Lokalizacja: Kielce
Re: Silnik bezprzekładniowy przy niskiej prędkości.
Silnik to dość popularny toprun, zasilany z baterii 36V (12S 1P lifepo4).
Niestety nie wiem jaki to nawój. Co do V max to pod obciążeniem w kole 26 da się osiągnąć 40 km/h, a bez obciążenia licznik pokazał mi 60 km/h, ale tu akurat mam wątpliwości co do prawidłowości wskazania.
Niestety nie wiem jaki to nawój. Co do V max to pod obciążeniem w kole 26 da się osiągnąć 40 km/h, a bez obciążenia licznik pokazał mi 60 km/h, ale tu akurat mam wątpliwości co do prawidłowości wskazania.
Mam do sprzedania silnik: viewtopic.php?f=33&t=9376
-
- Forumowicz
- Posty: 4361
- Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
- Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice
Re: Silnik bezprzekładniowy przy niskiej prędkości.
Praktyczny pomiar ul. Wenecka ~190 metrów test w obie strony moich "rumaków".
* Yoch, MID (przekładniowy); - 21 km/godz - 2.8 Wh / 33 s, ~290 Wh/godz / 14 Wh/km
* DXF z GT HUB (przekładniowy); - 21 km/godz - 3.0 Wh / 33 s, ~330 Wh/godz / 16 Wh/km
* Moon z GT, MID (przekładniowy); - 21 km/godz - 3.0 Wh / 32 s, ~330 Wh/godz / 16 Wh/km
* Trendl z GT, MID (przekładniowy); - 21 km/godz - 4.2 Wh / 32 s, ~470 Wh/godz / 23 Wh/km
* Trendl z ZS, MID (przekładniowy); - 19 km/godz - 4.3 Wh / 36 s, ~430 Wh/godz / 23 Wh/km
^ Trotter, HUB (bezprzekładniowy); - 20 km/godz, średnia moc z czterech przejazdów po ~100 metrów (w obu kierunkach) przy dosyć dużych porywach wiatru to ~273 waty (wg. kalkulatora ~200 watów)
* Trotter 1 przejazd; - 19 km/godz, 3.1 Wh /36 s, - łączny czas 4 (niepełnych) przejazdów = 139 s
* Trotter 2 przejazd; - 21 km/godz, 2.8 Wh / 33 s, - łączne zużycie prądu 10.6 Wh
* Trotter 3 przejazd; - 20 km/godz, 2.7 Wh, 34 s, - łączne średnie watogodziny - 274.5 Wh/godz
Tak więc PRAKTYCZNIE mój HUB bezprzekładniowy 500 wat ma najmniejsze zużycie prądu ze wszystkich przekładniowych silników 250 wat przy podobnej (porównywalnej) prędkości na tej samej drodze.
Wybierz silnik/rower przekładniowy z listy powyżej (oprócz Trendline z ZS bo musiałbym go ponownie składać) a zrobię taki sam pomiar przy prędkości 10 i 20 km/godz jak w przypadku HUB'a Trotte.
- pxl666
- Forumowicz
- Posty: 5188
- Rejestracja: 27 cze 2018, 23:05
- Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice
Re: Silnik bezprzekładniowy przy niskiej prędkości.
Krzychu ale te rowery mają chyba różne średnice obręczy i różne masy ram ?
-
- Forumowicz
- Posty: 1787
- Rejestracja: 11 cze 2018, 5:19
- Lokalizacja: Ruda Śląska
Re: Silnik bezprzekładniowy przy niskiej prędkości.
A masz ten silnik przerobiony na zewnętrzny sterownik czy masz orginalnym sterowniku silniku?zielony71 pisze: ↑23 maja 2022, 20:16Silnik to dość popularny toprun, zasilany z baterii 36V (12S 1P lifepo4).
Niestety nie wiem jaki to nawój. Co do V max to pod obciążeniem w kole 26 da się osiągnąć 40 km/h, a bez obciążenia licznik pokazał mi 60 km/h, ale tu akurat mam wątpliwości co do prawidłowości wskazania.
On ma chyba parametry 24v 250W i sterownik środku silniku oryginalne?
Jak kręci do 60km/h i przy 36V chyba a ze miałeś naładowany koło 40V lub więcej to wychodzi ze masz silnik koło ~1,5km/h z 1 volta z bateri więc jest to silnik szybki nie oszczędny.
Nie osiągniesz 60km/h bo nie masz odpowiedniej mocy żeby pod obciążeniem osiągnąć taka prędkość.
Więc silnik pod tym napięciem ma za duże kv i dla tego jest nie oszczędny a z powodu małej mocy na pewno przez sterownik nie osiągniesz więcej niż te 40km/h. Ogólnie zestaw nie dobrany do odpowiednich osiągów.
Oszczędny silnik przy małej prędkości mowa o 10km/h to są które maja małe kv silnika a nie duże kv więc inaczej mówiąc oszczędny to taki co ma prędkość mniejszą niż 1km/h z 1V z bateri, więc silnik który ma 1,5km/h z volta z bateri to nie oszczędny silnik a połączenie z małej mocy sterownik nie osiągniesz vmax silnika który ten nawój osiąga bez obciążenia.
-
- Forumowicz
- Posty: 955
- Rejestracja: 21 kwie 2021, 5:22
- Lokalizacja: Kielce
Re: Silnik bezprzekładniowy przy niskiej prędkości.
Sterownik zewnętrzny 15A w szczycie.
Bateria była w pełni naładowana, czyli można liczyć te 40V.
To jakie zasilanie proponujesz, żeby dało się jechać te 50 km/h?
Bateria była w pełni naładowana, czyli można liczyć te 40V.
To jakie zasilanie proponujesz, żeby dało się jechać te 50 km/h?
Mam do sprzedania silnik: viewtopic.php?f=33&t=9376
-
- Forumowicz
- Posty: 1787
- Rejestracja: 11 cze 2018, 5:19
- Lokalizacja: Ruda Śląska
Re: Silnik bezprzekładniowy przy niskiej prędkości.
15Ax40V=600W to bardzo mało nie pojedziemy więcej niż te ~40km/h.
Jeśli bateria pozwala to zwiększyć prąd sterownika ale szybko spalić można silnik bo to tylko silnik 250W.
Nie ma możliwości żeby był szybki i oszczędny i to na takim małym silniku.
Żeby jechać 50km/h moc powinna być ponad 1000W mocy ciągłej nie chwilowej a dla tego silnika to raczej za dużo.
Napięcia bym nie zwiększał bo bez problemu osiąga 60km/h bez obciążenia brakuje prądu mocy żeby osiągnąć V max silnika.
-
- Forumowicz
- Posty: 4361
- Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
- Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice
-
- Forumowicz
- Posty: 955
- Rejestracja: 21 kwie 2021, 5:22
- Lokalizacja: Kielce
Re: Silnik bezprzekładniowy przy niskiej prędkości.
Coś tam dodatkowo docisnę w pedałach - powiedzmy te 200W?
Ważne, żeby poruszać się w obszarach najwyższej sprawności silnika. Bo wtedy energia idzie na ruch, a nie grzanie uzwojeń. Nie wiem jak wygląda wykres sprawności dla tego silnika, zwłaszcza po przewoltowaniu, ale jak patrzę na wykresy sprawności innych silników, to maksymalną sprawność osiągają znacząco poniżej maksymalnego RPM.
Ważne, żeby poruszać się w obszarach najwyższej sprawności silnika. Bo wtedy energia idzie na ruch, a nie grzanie uzwojeń. Nie wiem jak wygląda wykres sprawności dla tego silnika, zwłaszcza po przewoltowaniu, ale jak patrzę na wykresy sprawności innych silników, to maksymalną sprawność osiągają znacząco poniżej maksymalnego RPM.
Mam do sprzedania silnik: viewtopic.php?f=33&t=9376
- pxl666
- Forumowicz
- Posty: 5188
- Rejestracja: 27 cze 2018, 23:05
- Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice
Re: Silnik bezprzekładniowy przy niskiej prędkości.
200w to dociskanie takie niemałezielony71 pisze: ↑24 maja 2022, 7:45Coś tam dodatkowo docisnę w pedałach - powiedzmy te 200W?
Ważne, żeby poruszać się w obszarach najwyższej sprawności silnika. Bo wtedy energia idzie na ruch, a nie grzanie uzwojeń. Nie wiem jak wygląda wykres sprawności dla tego silnika, zwłaszcza po przewoltowaniu, ale jak patrzę na wykresy sprawności innych silników, to maksymalną sprawność osiągają znacząco poniżej maksymalnego RPM.
-
- Forumowicz
- Posty: 1787
- Rejestracja: 11 cze 2018, 5:19
- Lokalizacja: Ruda Śląska
Re: Silnik bezprzekładniowy przy niskiej prędkości.
Tak sprawność maxymalna jest trochę poniżej maksymalnego RPM. Przykład rower na silniku mxus 30H 6T przy bateri 48V i sterowniku 45A osiąga bez oporów 51km/h a na prostej jedzie 45km/h a lekko w dół jedzie 49km/h.
Jadąc 45km/h na miarę prostej mam koło ~1000w poboru mocy.
Według wykresów jak byś zobaczył czy szybszy silnik który jedzie Vmax to przy niskich obrotach ma małą sprawność.
Dla tego Mid-Drive przy prędkości poniżej 10km/h mogą być mega oszczędne przy odpowiednim przełożeniu żeby mógł pracować przy prawie maksymalnego RPM.
Chyba że jedziemy Mid-Drive z położeniem szybkim a jedziemy bardzo wolno i Mid-Drive nie osiąga max RPM to jest tym przypadku małą sprawność i większe uzycie energii.
Ale Mid-Drive który ma przełożenie podobne do bezprzekładniowego który może osiągnąć prędkości takie same to Mid-Drive nie ma lepszych parametrów od bezprzekładniowego.
Jadąc 45km/h na miarę prostej mam koło ~1000w poboru mocy.
Według wykresów jak byś zobaczył czy szybszy silnik który jedzie Vmax to przy niskich obrotach ma małą sprawność.
Dla tego Mid-Drive przy prędkości poniżej 10km/h mogą być mega oszczędne przy odpowiednim przełożeniu żeby mógł pracować przy prawie maksymalnego RPM.
Chyba że jedziemy Mid-Drive z położeniem szybkim a jedziemy bardzo wolno i Mid-Drive nie osiąga max RPM to jest tym przypadku małą sprawność i większe uzycie energii.
Ale Mid-Drive który ma przełożenie podobne do bezprzekładniowego który może osiągnąć prędkości takie same to Mid-Drive nie ma lepszych parametrów od bezprzekładniowego.
-
- Nowicjusz
- Posty: 5
- Rejestracja: 16 maja 2023, 12:54
Re: Silnik bezprzekładniowy przy niskiej prędkości.
Cześć tkoko!tkoko pisze: ↑22 maja 2022, 10:01A ja jeszcze raz powtórzę że to mit.
Poniżej jest symulacja 250 watowego silnika przekładniowego Bafang G 311 (500 wat max), z silnikiem bezprzekładniowym XOFO DD45 1 kW (max 3 Kw), przy zbliżonym RPM koła, i tym samym napięciu zasilania.
Pierwszy test to maksymalna prędkość obu silników w płaskim terenie.
Drugi test to 1.5% podjazd obu silników z prędkością 10 km/godz.
Trzeci test to 1.5% podjazd obu silników z prędkością 20 km/godz.
Wystarczy porównać moc obu silników przy tej samej prędkości by stwierdzić że tylko sprawność silnika przy danej prędkości ma wpływ na osiągi silnika, oczywiście przy założeniu że inne parametry są identyczne (RPM koła, rower, masa, opony, droga itp).
W tym konkretnym przypadku silnik bezprzekładniowy zużywa mniej prądu od silnika przekładniowego przy tej samej prędkości (silnik bezprzekładniowy ma większą sprawność).
A gdzie mogę znaleść ten kalkulator ze zdięcia?
-
- Forumowicz
- Posty: 4361
- Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
- Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice
-
- Nowicjusz
- Posty: 5
- Rejestracja: 16 maja 2023, 12:54
Re: Silnik bezprzekładniowy przy niskiej prędkości.
dzięki jak przeglądałem później to też znalazłem na forum 
