Problem z silnikiem BLDC

Dział dotyczący napędów z silnikiem umieszczonym w piastach kół.
ODPOWIEDZ
Marcin1306
Nowicjusz
Posty: 5
Rejestracja: 29 wrz 2018, 8:25

Problem z silnikiem BLDC

Post autor: Marcin1306 »

Witam!

Drogą kupna nabyłem hulajnogę elektryczną o nazwie speedway 4.

Jest tam silnik BLDC który uległ uszkodzeniu. poniżej w linku do YT wysyłam film który obrazuje problem, sam od siebie dodam że silnik stracił na mocy, nie jest już w stanie rozpędzić mnie do takich prędkości jak wcześniej, ma dużo większe opory toczenia i wydaje bardzo głośne, nieprzyjemne dźwięki.

Również wstawiam zdjęcia całego silnika- widać na nich jakiś pył, czy swego rodzaju "piasek" ale na pewno nie jest to nic z zewnątrz. musiało to już tam być ale pod inną postacią- moim zdaniem jest to klej.

Proszę o pomoc czy informację co mogę z tym zrobić, czym to wyczyścić i dlaczego tak się stało. wg. mnie była to kwestia zbyt wysokiej temperatury.

Z silnika do kontrolera idą 3 przewody, całość zasilana jest akumulatorem LI-po 30,5 Ah 52V- Z nim jest wszystko w porządku.
jest to silnik direct o mocy znamionowej 600W max 1600W (Dane producenta)

Zdjęcia



PS. w czym mogę umyć silnik,czy nasmarować go w środku aby było mniejsze tarcie wirnika o stojan ? Bo mam wrażenie że to powoduje duże opory
wit
Forumowicz
Posty: 460
Rejestracja: 19 lut 2018, 11:42
Lokalizacja: Skierniewice

Re: Problem z silnikiem BLDC

Post autor: wit »

spoko. Szmata, drobny papier ścierny -przeczyść obudowę -wirnik z magnesami, przedmuchaj sprężonym powietrzem i delikatnie dobrym towotem.

Bardzo ostrożnie stojan -z daleka od uzwojeń bo jak pociągniesz papierem ściernym to izolacje zerwiesz z uzwojeń.

jeśli podejrzewasz sól w silniku - przemyj delikatnie wodą destylowaną -i wysusz.



i nadal pytanie z forum modelarskiego -skąd wiesz, że aku sprawne -mierzyłeś pod obciążeniem? skąd wiesz, że sterownik sprawny ?

Może sterownik "zgłupiał" masz tam może tryb samonauki ? może pomogłoby uruchomienie sterownika w trybie nauki...

mierzyłeś może oporność uzwojeń silnika oraz oporność do masy ?
Marcin1306
Nowicjusz
Posty: 5
Rejestracja: 29 wrz 2018, 8:25

Re: Problem z silnikiem BLDC

Post autor: Marcin1306 »

aku sprawne ponieważ jestem elektrykiem, z pakietami lipo/ li-ion mam do czynienia dość często.
po obciążeniu 40A spadek napięcia jest akceptowalny.
Sterownika niestety nie jestem w stanie sprawdzić, ale zasięgnąłem rady u człowieka zajmującego się silnikami i stwierdził On 100% awarię silnika- spaliły się uzwojenia, oraz przetarły zwoje.
oporność między uzwojeniami też na to wskazuje- wynosi 0,22 ohm a na innym 0,18/19 ohm
biorąc pod uwagę nawet błędy pomiarowe miernika czy słabych przewodów pomiarowych, nadal coś jest nie tak.
przebicia do masy nie ma.
wit
Forumowicz
Posty: 460
Rejestracja: 19 lut 2018, 11:42
Lokalizacja: Skierniewice

Re: Problem z silnikiem BLDC

Post autor: wit »

szkoda, ze od razu nie pisałeś, że jesteś elektrykiem...Sorki za wcześniejsze pytania o podstawy... nie wiedziałem, że jesteś elektrykiem.

oporność -za małe rozbieżności -przy tak malej oporności błąd pomiarowy jest większy od wyniku... Nawet jeśli dysponuje się dobrym mostkiem pomiarowym wyniki są mało miarodajne -silniki rowerowe, hulajnogowe maja skrajnie mała oporność uzwojeń... różnice rzędu setnych oma to tworzy różny zacisk krokodylków na przewodzie... czy mierzone było chociaż czteroprzewodowo ?
na zdjęciu nie widać ani spalenia, ani przetarcia uzwojeń...
możesz spróbować zmierzyć poszczególne prądy fazowe cęgi Ditsa z pomiarem przebiegów odkształconych. Choc nadal pozostanie pytanie silnik czy sterownik -nie ma 100% pewności... Chyba, że widać coś podejrzanego...

spróbuj podpiąć sterownik pod inny praktycznie dowolny silnik rowerowy bldc. Jeśli masz u siebie tylko 3 przewody z sterownika do silnika -to jest to bezczujnikowy i podpinasz tylko fazy. podobnie -spróbuj podpiąć ten silnik pod dowolny sterownik bezczujnikowy.

Na pocieszenie -takie silniki ( w sensie większość rowerowych bldc) dość łatwo się przewija... choć nie wiem jak ten typ konkretnie...
Marcin1306
Nowicjusz
Posty: 5
Rejestracja: 29 wrz 2018, 8:25

Re: Problem z silnikiem BLDC

Post autor: Marcin1306 »

Pomiar odbywał się na bardzo dobrych jakościowo przewodach oraz mierniku za 5k pln, na innych podobnych silnikach pomiary były prawidłowe, a tutaj zawsze ten sam co by się nie robiło, więc chyba jestem w stanie mu zaufać.
Na zdjęciu tego nie widać a w rzeczywistości, udałem się do mężczyzny który zajmuje się przewijaniem silników, oglądaliśmy go i wskazał mi miejsca w których najprawdopodobniej doszło do uszkodzenia, miejsca gdzie nawet drut został przerwany i powstały spore przebarwienia.
Okazuje się że przewinięcie tego konkretnego silnika to bardzo dużo pracy i mała gwarancja na długie działanie ponieważ są tam 4 druty położone równolegle, co oznacza że trzeba by ciągnąć 4 szpulki drutu na raz, i że całośc jest tak zminiaturyzowana i upchana że koszty będą nie współmierne do wartości nowego silnika.
wit
Forumowicz
Posty: 460
Rejestracja: 19 lut 2018, 11:42
Lokalizacja: Skierniewice

Re: Problem z silnikiem BLDC

Post autor: wit »

ludzie z tego forum przewijają podobne silniki samodzielnie ręcznie, sam też przewijałem. Troszkę pracochłonne ale dość proste.


To, ze 4 druty równoległe -ułatwia pracę -jest mniej zwojów do nawinięcia. Typowy przezwajacz silników 3f -robi gotowe cewki na przyrządzie -potem je tylko wkłada. Mozna to zrobić jesli stojan jest na zewnątrz a wirnik w środku w "naszych" bldc jest odwrotnie -to autrunnery -maja stojan wewnątrz -i tu nie włoży się gotowych cewek. Jest po prostu mniej typowo i przezwajacze się boją takich silników. Trzeba zachować staranność i liczyć zwoje -nie da się robić bezmyślnie wg wzorca....

Tutaj uzwojenia "się szyje" nawija ręcznie bezpośrednio w rowki stojana.
W takim układzie stojan wewnątrz jest to łatwe do wykonania -w rowek wchodzi kilka (zazwyczaj od 6 do 10) zwoi nawijanych kilkakrotnie złożonym drutem. Musisz delikatnie rozwinąć zaczynając od wyprowadzenia i policzyć zwoje -notujesz co który ząb i kierunek nawijania (kierunek w niektórych bldc jest zmienny!) .Zaczepiasz drut np od klamki w pokoju do klamki w łazience -robisz wiązkę złożonego -co kilkanaście cm delikatnie owijasz gruba nicią -i nawijasz cała wiązką -jedna fazę ciągłym odcinkiem drutu po kolei zęby. Przewiązania z nitki zabezpieczają wiązkę przed splataniem -nawijając usuwasz je. Niektórzy zamiast wiązać wiązkę drutów lekko je skręcają -wg mnie utrudnia to ciasne układanie uzwojeń w żłobkach statora.
ODPOWIEDZ