Zabezpieczenie termiczne + czujnik temp. na JEDNYM przewodzie

Dział dotyczący napędów z silnikiem umieszczonym w piastach kół.
ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
tas
Administrator
Posty: 2965
Rejestracja: 27 kwie 2017, 15:10
Lokalizacja: Żywiec
Kontakt:

Zabezpieczenie termiczne + czujnik temp. na JEDNYM przewodzie

Post autor: tas »

Zanim nie zweryfikujemy czy to bezpieczne to nie polecam tak robić bo można sobie narobić szkód. Temat daję do obgadania..

Ostatnio zrobiłem filmik o zabezpieczeniu termicznym i później kilka osób mnie zapytało czemu odcinać od czujnika przewód, a nie dałoby się podłączyć równolegle i zabezpieczenie termiczne i czujnik term pod jeden kabelek i czy to będzie działać

No więc przetestowałem to na sinusie KT i faktycznie, to działa :O
W sumie to czemu by mogło nie działać? Co myślicie, dałoby się to promować jako polecaną metodę? Mamy wtedy zarówno pomiar temperatury jak i zabezpieczenie termiczne naraz na 1 przewodzie.
Obrazek
Obrazek

Podłączenie sygnału z NTC10k wyjściowego z silnika bezpośrednio do przewodu sygnałowego klamek ham wydaje się nie mieć wpływu na odczyt z tegoż przewodu temperatury przez wejście na czujnik temp. I teraz zwieranie do masy tego przewodu wył. termicznym powoduje odcięcie instalacji (działa to na hamulec)
Silniki, sterowniki, BMSy: https://nexun.pl tel: +48 33 50 00 105
Tanie ogniwa: https://e-foton.pl
----------------------
Mój blog o rowerach elektrycznych: http://ebike.nexun.pl
eMdzeJ
Forumowicz
Posty: 53
Rejestracja: 15 sie 2019, 15:32
Lokalizacja: podwarszawie

Re: Zabezpieczenie termiczne + czujnik temp. na JEDNYM przewodzie

Post autor: eMdzeJ »

wg mnie to będzie działać ale kosztem przekłamania odczytu temperatury. Trzeba sprawdzić na porządnie zagrzanym silniku - tak w okolicach zadziałania zabezpieczenia jak bardzo.
Awatar użytkownika
uwu
Nowicjusz
Posty: 18
Rejestracja: 16 sty 2019, 23:38

Re: Zabezpieczenie termiczne + czujnik temp. na JEDNYM przewodzie

Post autor: uwu »

Mogą być przekłamania na temperaturze. Żeby na wejściu od kłami utrzymać stan wysoki powinien być podciągnięty przez rezystor do zasilania microkontrolera. A do mierzenia temperatury prawdopodobnie używają dzielnika napięcia wiec także znajduje się tam rezystor do zasilania. Wiec jak złączymy wejścia K i T to tak jakbyśmy te rezystory podłączyli równolegle i dzielnik napięcia będzie dawał przekłamane wartości na sterownik. Ale nigdy nie badałem żadnego sterownika i to są tylko moje domysły.
Obrazek
Awatar użytkownika
tas
Administrator
Posty: 2965
Rejestracja: 27 kwie 2017, 15:10
Lokalizacja: Żywiec
Kontakt:

Re: Zabezpieczenie termiczne + czujnik temp. na JEDNYM przewodzie

Post autor: tas »

eMdzeJ pisze:
02 lis 2019, 15:25
wg mnie to będzie działać ale kosztem przekłamania odczytu temperatury. Trzeba sprawdzić na porządnie zagrzanym silniku - tak w okolicach zadziałania zabezpieczenia jak bardzo.
testowalem do 100st nie nie moglem zmiwrzyc przeklaman, byc moze trzeba by wyzej ogrzac
Silniki, sterowniki, BMSy: https://nexun.pl tel: +48 33 50 00 105
Tanie ogniwa: https://e-foton.pl
----------------------
Mój blog o rowerach elektrycznych: http://ebike.nexun.pl
Awatar użytkownika
Vegasnight9
Forumowicz
Posty: 565
Rejestracja: 04 cze 2018, 0:10
Lokalizacja: Żary

Re: Zabezpieczenie termiczne + czujnik temp. na JEDNYM przewodzie

Post autor: Vegasnight9 »

tas pisze:
02 lis 2019, 19:32
eMdzeJ pisze:
02 lis 2019, 15:25
wg mnie to będzie działać ale kosztem przekłamania odczytu temperatury. Trzeba sprawdzić na porządnie zagrzanym silniku - tak w okolicach zadziałania zabezpieczenia jak bardzo.
testowalem do 100st nie nie moglem zmiwrzyc przeklaman, byc moze trzeba by wyzej ogrzac
I tak pomiar temp to tylko takie info +/- dla nas. Grunt aby termik zadziałał a że temp na wyświetlaczu przekłamie o kilka stopni to nie ma znaczenia. Według mnie dobry patent :) Skorzystam :D
Jeżdżę na HT Viper GTS 3kW :arrow: viewtopic.php?f=30&t=1243
Awatar użytkownika
Inc0
Forumowicz
Posty: 873
Rejestracja: 28 lut 2018, 19:46

Re: Zabezpieczenie termiczne + czujnik temp. na JEDNYM przewodzie

Post autor: Inc0 »

żeby to zbadać dokładnie trzeba by silnik do celów badań doposażyć w dwa identyczne czujniki 10k ( najlepiej przyklejone w bezpośrednim sąsiedztwie termika )jeden podłączamy do termika tak jak to Tas rozrysował i dalej do wystawiacza odczyt temperatury z niego a drugi czujnik umieszczony dokładnie obok pierwszego ( chodzi o to żeby odczyt temperatury z obu odbywał sie w tym samym miejscu )do osobnego kontrolnego odczytu temperatury grzejemy silnik do odcięcia przez termik porównując wskazania z obu czujników w czasie testu
Lepsze jest największym wrogiem dobrego.
slow
Forumowicz
Posty: 522
Rejestracja: 16 mar 2018, 14:41
Lokalizacja: podkarpackie

Re: Zabezpieczenie termiczne + czujnik temp. na JEDNYM przewodzie

Post autor: slow »

A pokaż jaki ten bezpiecznik termiczny masz.
Nigdy nie widziałem takiego który w niskiej temperaturze jest rozwarty a powyżej granicznej się zwierał.
Awatar użytkownika
AST034
Forumowicz
Posty: 1090
Rejestracja: 20 mar 2018, 20:04
Lokalizacja: Edynburg, Szkocja

Re: Zabezpieczenie termiczne + czujnik temp. na JEDNYM przewodzie

Post autor: AST034 »

Masz dwa typy NC czyli normally closed - powyzej temperatury granicznej rozwiera
NO - normally open - zwiera powyzej temperatury granicznej. Mozna kupic bez problemu oba typy.
Mateusz78721
Forumowicz
Posty: 109
Rejestracja: 03 maja 2018, 23:51
Lokalizacja: Wloszczowa

Re: Zabezpieczenie termiczne + czujnik temp. na JEDNYM przewodzie

Post autor: Mateusz78721 »

Testuje ktoś?
Rowerelektryczny
Forumowicz
Posty: 44
Rejestracja: 23 wrz 2019, 21:14

Re: Zabezpieczenie termiczne + czujnik temp. na JEDNYM przewodzie

Post autor: Rowerelektryczny »

tas pisze:
02 lis 2019, 19:32
eMdzeJ pisze:
02 lis 2019, 15:25
wg mnie to będzie działać ale kosztem przekłamania odczytu temperatury. Trzeba sprawdzić na porządnie zagrzanym silniku - tak w okolicach zadziałania zabezpieczenia jak bardzo.
testowalem do 100st nie nie moglem zmiwrzyc przeklaman, byc moze trzeba by wyzej ogrzac
Cześć odgrzewam kotleta ;) zabieram się za montaż wyłącznika termicznego do Mxus 3k i pytanie czy coś wiadomo w w/w temacie dotyczącym łączenia równoległego czujnika temperatury i bezpiecznika termicznego ?
Mam dwa białe przewody w silniku i zamierzam wszystko podłączyć pod MPe, ewentualnie który przewód odciąć NTC10k ?
Zabezpieczenie już wklejone czekam tylko na podłączenie. W sumie raczej dwóch czujników nie będę potrzebował więc raczej mogę jednego się pozbyć ? Dobry pomysł?
madmax67
Forumowicz
Posty: 43
Rejestracja: 11 lut 2020, 14:34
Lokalizacja: Bieszczady

Re: Zabezpieczenie termiczne + czujnik temp. na JEDNYM przewodzie

Post autor: madmax67 »

Podpinam się pod zapytanie.
Montować na lini termistora czy nie? Jakieś problemy występują oprócz ewentualnych przekłamań odczytu?
Nawet lekko przekłamany pomiar temperatury mi nie przeszkadza..
Awatar użytkownika
tas
Administrator
Posty: 2965
Rejestracja: 27 kwie 2017, 15:10
Lokalizacja: Żywiec
Kontakt:

Re: Zabezpieczenie termiczne + czujnik temp. na JEDNYM przewodzie

Post autor: tas »

Wygląda, że w przypadku NTC10K czyli Sinusów KT to działa
Sabvotony ze swoim 1kR KTY źle reagują na takie podłaczenie i sie buntują
Silniki, sterowniki, BMSy: https://nexun.pl tel: +48 33 50 00 105
Tanie ogniwa: https://e-foton.pl
----------------------
Mój blog o rowerach elektrycznych: http://ebike.nexun.pl
madmax67
Forumowicz
Posty: 43
Rejestracja: 11 lut 2020, 14:34
Lokalizacja: Bieszczady

Re: Zabezpieczenie termiczne + czujnik temp. na JEDNYM przewodzie

Post autor: madmax67 »

Dziękuję za odpowiedź.
W takim razie zabieram się za otwieranie silnika.
Nowa umiejętność się pojawi.
Dede
Forumowicz
Posty: 2065
Rejestracja: 11 cze 2018, 5:19
Lokalizacja: Ruda Śląska

Re: Zabezpieczenie termiczne + czujnik temp. na JEDNYM przewodzie

Post autor: Dede »

A co byście powiedzieli zabezpieczenie silnika bez modyfikacji silniku.
Do oryginalnego czujnika z silnika dokładamy dodatkowy moduł czujnika temperatury termistor NTC na układzie LM393
Odpowiednia regulacja temperatury dowolna i możemy podpiąć dowolny przekaznik a on bedzie wyłączać i załączać zabezpieczenie.
Ryzunek przykładowy modułu temperatury.
Załączniki
20200308_081813.jpg
Dede
Forumowicz
Posty: 2065
Rejestracja: 11 cze 2018, 5:19
Lokalizacja: Ruda Śląska

Re: Zabezpieczenie termiczne + czujnik temp. na JEDNYM przewodzie

Post autor: Dede »

tas pisze:
24 lut 2020, 17:45
Wygląda, że w przypadku NTC10K czyli Sinusów KT to działa
Sabvotony ze swoim 1kR KTY źle reagują na takie podłaczenie i sie buntują
Nie dziła bo czujnik KTY83/122 zasada działa jest odwrotnie od czujnika NTC10K.
Dla NTC10K czym większa temperatura tym mniejsza rezystacja czujnika więc z czujnikiem termicznym NO będzie działać.

Dla KTY83/122 czym większa temperatura tym rezystacja większa wiec z czujnikiem termicznym NO nie bedzie działać bo jak zadziała termiczny to zrobi zwarcie do masy i rezystacja maleje a storownik pokaże najmniejszą temperaturę.
Zeby zadziałało na sabvotonie powinno byc czujnik termiczny NC i montaż równolegle bo przekroczeniu temperatury czujnik przerwie przewód i sabvoton pokaże największą temperaturę.
Pandzel
Forumowicz
Posty: 40
Rejestracja: 15 lis 2019, 0:39

Re: Zabezpieczenie termiczne + czujnik temp. na JEDNYM przewodzie

Post autor: Pandzel »

U mnie w rowerze zastosowałem wyżej wymienione zabezpieczenie
Efekt: pokazuje temperaturę ale odcina mi silnik przy 80*C
Zastosowałem za pierwszym razem termistor na 125*C i odcinało przy temperaturze 80*C
Rozebrałem silni i wrzuciłem termistor 140*C i też odcina mi gdy na wyświetlaczu pokazuje 80*C
Wniosek jest taki że prawdopodobnie czujnik temperatury powyżej 80*C ma zbyt małą rezystancję i sterownik czyta to tak jakby zadziałał termistor odcinający który zwiera przewody. Po odcięciu silnik jest ledwo wyczuwalnie ciepły, silnik przekładniowy MXUS GDR 19
W najbliższym czasie znów rozbiorę silnik i odetnę czujnik temperatury (zostawię tylko termistor 140*C) wtedy potwierdzę na 100% który czujnik odpowiada za problem.
Sterownik KT 48v 45a
roland
Forumowicz
Posty: 213
Rejestracja: 26 cze 2019, 8:14
Lokalizacja: Wrocław

Re: Zabezpieczenie termiczne + czujnik temp. na JEDNYM przewodzie

Post autor: roland »

Dede pisze:
08 mar 2020, 8:29
A co byście powiedzieli zabezpieczenie silnika bez modyfikacji silniku.
Do oryginalnego czujnika z silnika dokładamy dodatkowy moduł czujnika temperatury termistor NTC na układzie LM393
Odpowiednia regulacja temperatury dowolna i możemy podpiąć dowolny przekaznik a on bedzie wyłączać i załączać zabezpieczenie.
Ja pójdę tą drogą, taki prostacki moduł chcę sobie wyrzeźbić: po przekroczeniu zadanej temperatury będzie dawał sygnał na hamulec + załączał brzęczyk żeby dawać zwrotną informację. Trochę tu jest zagadnień w szczególności taki mostek pomiarowy który poradzi sobie z gigantycznymi zakłóceniami od przewodów fazowych.

pozdrawiam

Remigiusz
Pandzel
Forumowicz
Posty: 40
Rejestracja: 15 lis 2019, 0:39

Re: Zabezpieczenie termiczne + czujnik temp. na JEDNYM przewodzie

Post autor: Pandzel »

Pandzel pisze:
09 mar 2020, 9:43
U mnie w rowerze zastosowałem wyżej wymienione zabezpieczenie
Efekt: pokazuje temperaturę ale odcina mi silnik przy 80*C
Zastosowałem za pierwszym razem termistor na 125*C i odcinało przy temperaturze 80*C
Rozebrałem silni i wrzuciłem termistor 140*C i też odcina mi gdy na wyświetlaczu pokazuje 80*C
Wniosek jest taki że prawdopodobnie czujnik temperatury powyżej 80*C ma zbyt małą rezystancję i sterownik czyta to tak jakby zadziałał termistor odcinający który zwiera przewody. Po odcięciu silnik jest ledwo wyczuwalnie ciepły, silnik przekładniowy MXUS GDR 19
W najbliższym czasie znów rozbiorę silnik i odetnę czujnik temperatury (zostawię tylko termistor 140*C) wtedy potwierdzę na 100% który czujnik odpowiada za problem.
Sterownik KT 48v 45a
Mam podsumowanie po dzisiejszych testach, zrobiłem tak termistor 140*C został całkowicie odcięty i na obwodzie został tylko czujnik temperatury podłączony z jednej strony do GND a z drugiej strony do przewodu od temperatury oraz od hamulca w sterowniku. U mnie po przekroczeniu 80*C opór czujnika temperatury spadał do takiej wartości że sterownik rozumiał to jak zwarcie GND z hamulcem.
TZN u mnie nie działa ten patent, chyba że ktoś chce mieć czujnik temperatury który automatycznie odłącza silnik przy 80*C. To wtedy jest super.
Podsumowując nie polecam robić tego na jednym przewodzie.
Awatar użytkownika
tas
Administrator
Posty: 2965
Rejestracja: 27 kwie 2017, 15:10
Lokalizacja: Żywiec
Kontakt:

Re: Zabezpieczenie termiczne + czujnik temp. na JEDNYM przewodzie

Post autor: tas »

a jakby dać np 5kR szeregowo na przewód sygnałowy hamulca aby zwiększyć wypadkową rezystancję i próg samo aktywacji klamki od wył term?
Silniki, sterowniki, BMSy: https://nexun.pl tel: +48 33 50 00 105
Tanie ogniwa: https://e-foton.pl
----------------------
Mój blog o rowerach elektrycznych: http://ebike.nexun.pl
Dede
Forumowicz
Posty: 2065
Rejestracja: 11 cze 2018, 5:19
Lokalizacja: Ruda Śląska

Re: Zabezpieczenie termiczne + czujnik temp. na JEDNYM przewodzie

Post autor: Dede »

Charakterystyka oporności NTC 10kOhm przy 80*C jest rezystacja 1.249k tej wartości działa tobie hamulce. Dla 140*C rezystacja jest 0.231K.
Dodaj rezystor o wartości 1k do hamulca to uruchomi tobie przy 140*C zamiast 80*C
Załączniki
faea9b5242458e14b97333ecbe16.jpeg
Pandzel
Forumowicz
Posty: 40
Rejestracja: 15 lis 2019, 0:39

Re: Zabezpieczenie termiczne + czujnik temp. na JEDNYM przewodzie

Post autor: Pandzel »

tas pisze:
09 mar 2020, 21:55
a jakby dać np 5kR szeregowo na przewód sygnałowy hamulca aby zwiększyć wypadkową rezystancję i próg samo aktywacji klamki od wył term?
Tas wydaje mi się że to co mówisz nie ma w ogóle możliwości bo wtedy "zabijemy" całkowicie aktywację wyłącznika termicznego(przy takim oporze on nie przepuści w ogóle sygnału) ale nie jestem specjalistą i jeśli coś mówię nie tak to proszę mnie sprostować.

Dede pisze:
10 mar 2020, 0:56
Charakterystyka oporności NTC 10kOhm przy 80*C jest rezystacja 1.249k tej wartości działa tobie hamulce. Dla 140*C rezystacja jest 0.231K.
Dodaj rezystor o wartości 1k do hamulca to uruchomi tobie przy 140*C zamiast 80*C
Dede Bardzo trafna uwaga i wydaje mi się że to mogło by mieć sens. ze względu na mały silnik u mnie spróbuje wytestować 0.9Kohm. teoretycznie wtedy próg wynosił by 1.249-0.9=0.349 a to jest 124*C i tym sposobem robimy to na jednym czujniku co będę testował i oczywiście opisze na forum rezultat, a schemat będzie wyglądał w następujący sposob:
Załączniki
schemat.jpg
madmax67
Forumowicz
Posty: 43
Rejestracja: 11 lut 2020, 14:34
Lokalizacja: Bieszczady

Re: Zabezpieczenie termiczne + czujnik temp. na JEDNYM przewodzie

Post autor: madmax67 »

Ja by co, to działa bardzo fajnie.
Dołożyłem rezystor w okolicach 0,906k, musiałem złożyć z kilku które wylutowałem z jakiegoś urządzenia.
Jako że nie mam możliwości wyświetlać temperatury(sterownik nie obsługuje) jest wymagane podlutowanie się pod X4/temp i wtedy skorzystać ze schematu powyżej.
madmax67
Forumowicz
Posty: 43
Rejestracja: 11 lut 2020, 14:34
Lokalizacja: Bieszczady

Re: Zabezpieczenie termiczne + czujnik temp. na JEDNYM przewodzie

Post autor: madmax67 »

Po dzisiejszych testach przy rezystorach w sumie 3,9k i tolerancji +/-5% odcina przy 136 stopniach a "puszcza" przy 118.
Jestem zadowolony.
Działa rewelacyjnie, polecam dla tych co nie mają umiejętności,zacięcia lub braku czasu(jak ja) aby rozbierać silnik i wklejać termik.
Testujcie i dajcie znać jak u Was to działa.
madmax67
Forumowicz
Posty: 43
Rejestracja: 11 lut 2020, 14:34
Lokalizacja: Bieszczady

Re: Zabezpieczenie termiczne + czujnik temp. na JEDNYM przewodzie

Post autor: madmax67 »

Mam nadzieję że admin mnie nie przeklnie za post pod postem(ewentualnie scali :) ) ale chcę zachować ciągłość podczas testów.
Po weryfikacji temperatur okazało się że dopiero przy rezystorze 7,55k zaczęło być powtarzalnie i odcięcie jest na 135 +/- 5stopni .
Na tym zakończę testy.
Nadal proszę o weryfikację czy u Was to również działa.
Pandzel
Forumowicz
Posty: 40
Rejestracja: 15 lis 2019, 0:39

Re: Zabezpieczenie termiczne + czujnik temp. na JEDNYM przewodzie

Post autor: Pandzel »

Czas podzielić się wnioskami po dłuższych testach.
z niewidomych przyczyn tak jak już było pisane oporność do odcięcia jest inna niż obliczeniowo. W moim przypadku jest to 5,4K ohm i temperatura odcięcia wynosi około 125st C. Wcześniej próbowałem to zrobić według obliczeń czyli opornik 0.9K ohm i odcinało przy temperaturze 88st C. Gdy nie zastosowałem żadnego opornika temperatura odcięcia wynosiła 80st C. A gdy miałem założony 6.3K ohm nie odcięło mi aż do temperatury 140st C a dalej nie chciałem grzać, natomiast przy 4.5k ohm odcięcie następowało około 115st C. Z moich obserwacji wynika że jeśli w prawidłowym miejscu podłączymy opornik to sterownik czyta temperaturę bez przekłamań, natomiast musimy to zrobić w prawidłowym miejscu co jest bardzo istotne ze względu na ryzyko spalenia silnika. Jeśli chodzi o dobór opornika to musimy to zrobić sugerując się temperaturą z odczytu i tak dobierać opornik aby w naszym przypadku dobrze odcinało.
Poniżej zamieszczam dobre rozwiązanie oraz uchybienia żeby każdy dokładnie gdzie ma wrzucić opornik.
GND - wiadomo
T - czujnik temperatury w sterowniku
K - czujnik klamek hamulcowych.
4 dobrze.jpg
1 zle gnd.jpg
2 zle T K.jpg
3 źle T.jpg
Załączniki
4 dobrze.jpg
miki
Forumowicz
Posty: 1390
Rejestracja: 14 gru 2019, 11:46

Re: Zabezpieczenie termiczne + czujnik temp. na JEDNYM przewodzie

Post autor: miki »

Pandzel pisze:
09 kwie 2020, 19:54
Z moich obserwacji wynika że jeśli w prawidłowym miejscu podłączymy opornik to sterownik czyta temperaturę bez przekłamań, natomiast musimy to zrobić w prawidłowym miejscu co jest bardzo istotne ze względu na ryzyko spalenia silnika.
I to zdanie wg mnie jest kluczowe. Skoro ta zabawa nie jest pewna, lepiej nie ryzykować spalenia silnika. To oczywiście tylko moje, prywatne zdanie.
Pandzel
Forumowicz
Posty: 40
Rejestracja: 15 lis 2019, 0:39

Re: Zabezpieczenie termiczne + czujnik temp. na JEDNYM przewodzie

Post autor: Pandzel »

Jest pewna... Tylko trzeba w dobre miejsce się wlutować i mieć choć zielone pojęcie o tym co się robi. Jeśli ktoś zabiera się za takie rzeczy to musi być świadomy tego co robi. U mnie to działa i u madmax67 też, a nie ma opinii która podważała by działanie tego systemu(w praktyce). Więc na ten moment mogę śmiało powiedzieć że samym czujnikiem NTC możemy mierzyć temperaturę oraz odłączać silnik w sterownikach KT sinus, trzeba tylko umieć odpowiednio dobrać rodzaj opornika oraz umieścić go w prawidłowym miejscu, co opisałem wyżej.
madmax67
Forumowicz
Posty: 43
Rejestracja: 11 lut 2020, 14:34
Lokalizacja: Bieszczady

Re: Zabezpieczenie termiczne + czujnik temp. na JEDNYM przewodzie

Post autor: madmax67 »

@miki przecież masz wyżej schemat jak byk.
Nawet bez wiedzy z zakresu elektroniki masz namalowane.

"Zabawa" jest pewna ale trzeba delikatnie pomierzyć sobie rezystancję.
Jeżeli nie wiesz jak, najlepiej zlecić to komuś.
Awatar użytkownika
PaCki
Nowicjusz
Posty: 21
Rejestracja: 10 lut 2020, 13:13
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Re: Zabezpieczenie termiczne + czujnik temp. na JEDNYM przewodzie

Post autor: PaCki »

Witajcie, znajomi mówią o mnie że jestem jak PRĄD, bo idę po najniższej lini oporu.
Na dniach będę podłączał MXUS xh40 30h do sterownika kt60 16s i bardzo podoba mi się ten sposób zabezpieczenia,
użyję do tego helitrima czyli małego precyzyjnego 10-cio obrotowego potencjometru 10k koszt z 5zł
i ustawię na hamowanie w okolicach 130-135 stopni.
Jeżeli wszystko będzie działać to bankowo to zostawię , bo nie widzi mi się otwieranie silnika , mimo że dał bym sobie z Tym rady.
Opcja ta daje dwie możliwości z jednej fabrycznej funkcji - odczyt i zabezpieczenie
Jeżeli wkładać termika to tylko z odczytem temp i przeciąganiem przewodu, bo przy uszkodzonym przewodzie nie zadziała termik a odczyt coś ostrzeże.
a w opcji zabezpieczenia pasożytniczego, mamy wgląd czy czujnik jest sprawny i podłączenie opornika przed sterownikiem daje mniejsze ryzyko.
zobaczymy w praktyce. Pozdrawiam niech prąd będzie z wami
czarken2
Nowicjusz
Posty: 6
Rejestracja: 01 mar 2021, 9:31

Re: Zabezpieczenie termiczne + czujnik temp. na JEDNYM przewodzie

Post autor: czarken2 »

PaCki i jak, zmontowałeś, testowałeś?
Na dniach będę podłączał MXUS xh40 30h do sterownika kt60 16s i bardzo podoba mi się ten sposób zabezpieczenia,
użyję do tego helitrima czyli małego precyzyjnego 10-cio obrotowego potencjometru 10k koszt z 5zł
i ustawię na hamowanie w okolicach 130-135 stopni.
Jeżeli wszystko będzie działać to bankowo to zostawię , bo nie widzi mi się otwieranie silnika , mimo że dał bym sobie z Tym rady.
Awatar użytkownika
Wojtas
Forumowicz
Posty: 613
Rejestracja: 24 lut 2018, 19:42
Lokalizacja: Gdynia
Kontakt:

Re: Zabezpieczenie termiczne + czujnik temp. na JEDNYM przewodzie

Post autor: Wojtas »

Pandzel pisze:
09 kwie 2020, 19:54
Czas podzielić się wnioskami po dłuższych testach.
z niewidomych przyczyn tak jak już było pisane oporność do odcięcia jest inna niż obliczeniowo. W moim przypadku jest to 5,4K ohm i temperatura odcięcia wynosi około 125st C. Wcześniej próbowałem to zrobić według obliczeń czyli opornik 0.9K ohm i odcinało przy temperaturze 88st C. Gdy nie zastosowałem żadnego opornika temperatura odcięcia wynosiła 80st C. A gdy miałem założony 6.3K ohm nie odcięło mi aż do temperatury 140st C a dalej nie chciałem grzać, natomiast przy 4.5k ohm odcięcie następowało około 115st C. Z moich obserwacji wynika że jeśli w prawidłowym miejscu podłączymy opornik to sterownik czyta temperaturę bez przekłamań, natomiast musimy to zrobić w prawidłowym miejscu co jest bardzo istotne ze względu na ryzyko spalenia silnika. Jeśli chodzi o dobór opornika to musimy to zrobić sugerując się temperaturą z odczytu i tak dobierać opornik aby w naszym przypadku dobrze odcinało.
Poniżej zamieszczam dobre rozwiązanie oraz uchybienia żeby każdy dokładnie gdzie ma wrzucić opornik.
GND - wiadomo
T - czujnik temperatury w sterowniku
K - czujnik klamek hamulcowych.
4 dobrze.jpg
1 zle gnd.jpg
2 zle T K.jpg
3 źle T.jpg
Pandzel,
Jaki silnik zabezpieczałeś? Planuję takie rozwiązanie w mxusie 8x8.
Kands Maestro 29er
Mxus XF40C 8x8, ML7245 ~1600W
13S8P LGMJ1 ~48V
MPe v6
Erider T9
Awatar użytkownika
Yasiu77
Moderator
Posty: 1319
Rejestracja: 20 mar 2018, 20:17
Lokalizacja: Szczyrk

Re: Zabezpieczenie termiczne + czujnik temp. na JEDNYM przewodzie

Post autor: Yasiu77 »

Dawałem rezystor 5,6kR i przy około 120 stopniach odcinało przy silniku 30h.
Trochę wyświetlanie temperatury głupieje, bo jak naciśniemy klamkę hamulca np. na postoju to zwiększa się na chwilę temperatura, a jak puścimy to spada ale to niewielka niedogodność
Awatar użytkownika
Wojtas
Forumowicz
Posty: 613
Rejestracja: 24 lut 2018, 19:42
Lokalizacja: Gdynia
Kontakt:

Re: Zabezpieczenie termiczne + czujnik temp. na JEDNYM przewodzie

Post autor: Wojtas »

Czy schemat, który narysowałem jest ok?
Planowany silnik to MXUS 8x8, sterownik KT z wyświetlaczem. Wahania temperatury mi nie przeszkadzają byle odcinało ok. 120C.

Obrazek
Załączniki
ntc10k.png
Kands Maestro 29er
Mxus XF40C 8x8, ML7245 ~1600W
13S8P LGMJ1 ~48V
MPe v6
Erider T9
Awatar użytkownika
Yasiu77
Moderator
Posty: 1319
Rejestracja: 20 mar 2018, 20:17
Lokalizacja: Szczyrk

Re: Zabezpieczenie termiczne + czujnik temp. na JEDNYM przewodzie

Post autor: Yasiu77 »

Jest ok.
Awatar użytkownika
Wojtas
Forumowicz
Posty: 613
Rejestracja: 24 lut 2018, 19:42
Lokalizacja: Gdynia
Kontakt:

Re: Zabezpieczenie termiczne + czujnik temp. na JEDNYM przewodzie

Post autor: Wojtas »

Dziękuję. Zastanawiam się mocno czy rozbierać silnik i mimo wszystko dołożyć termik? Bardzo niechętnie do tego podchodzę bo jest to problematyczne. Może to zabezpieczenie wystarczy?
Kands Maestro 29er
Mxus XF40C 8x8, ML7245 ~1600W
13S8P LGMJ1 ~48V
MPe v6
Erider T9
Awatar użytkownika
Yasiu77
Moderator
Posty: 1319
Rejestracja: 20 mar 2018, 20:17
Lokalizacja: Szczyrk

Re: Zabezpieczenie termiczne + czujnik temp. na JEDNYM przewodzie

Post autor: Yasiu77 »

a będziesz przeciągał dodatkowy przewód by mieć to i to? Z termikiem na jednym przewodzie odcina ale nie widzisz temperatury a z rezystorem na tym samym białym masz i odcięcie i temperaturę na lcd.
Awatar użytkownika
Wojtas
Forumowicz
Posty: 613
Rejestracja: 24 lut 2018, 19:42
Lokalizacja: Gdynia
Kontakt:

Re: Zabezpieczenie termiczne + czujnik temp. na JEDNYM przewodzie

Post autor: Wojtas »

Tak sobie myślę, że jak już robić to od razu dać termik mimo wszystko. A jak już otworzę silnik to chyba lepiej to zrobić na osobnych dwóch przewodach, niezależnie od czujnika Ntc10k. Pytanie tylko czy istnieje jakiś sensowny kabel, który będzie zawierał 3 przewody fazowe i 7 cienkich przewodów. Nie widzi mi się sklejanie tego z osobnych przewodów.
Kands Maestro 29er
Mxus XF40C 8x8, ML7245 ~1600W
13S8P LGMJ1 ~48V
MPe v6
Erider T9
ODPOWIEDZ