Silnik 36V 250W - czy pójdzie na 48V?

Dział dotyczący napędów z silnikiem umieszczonym w piastach kół.
ODPOWIEDZ
miki
Forumowicz
Posty: 1390
Rejestracja: 14 gru 2019, 11:46

Silnik 36V 250W - czy pójdzie na 48V?

Post autor: miki »

Mam przekładniowego Bafanga 250W (starsza wersja 195rpm), nie jestem pewny, czy to będzie mój docelowy silnik. Całą instalację planuję wykonać na 48V (LiFePO4 15S - czyli 48V, a po naładowaniu 54V). No i nie jestem pewny, czy ten silnik wytrzyma wyższe napięcie oraz czy wytrzyma je sterownik tego typu:

http://mxus.pl/sterowniki/19-sterownik- ... dalny.html

Jeżdzę praktycznie tylko po asfaltach, podjazdy takie, jak na Kaszubach, nie planuję się wygłupiać, chodzi mi o "klepanie" kilometrów" i wsparcie na podjazdach. Wolałbym pracować z napięciem 48V, chcę wykonać taki akumulator jako bardziej rozwojowy (czytam, że mniejsze straty). Jeżeli się mylę, proszę o zasugerowanie innej konfiguracji LiFePO4 (3,2V, max. 3,65V).
Baranski86
Forumowicz
Posty: 443
Rejestracja: 04 paź 2019, 19:14

Re: Silnik 36V 250W - czy pójdzie na 48V?

Post autor: Baranski86 »

Czesc,Ten sterownik jest na 36v. Mysle że silnik wytrzyma przewoltowanie na 48v i jakieś 15-17 amper. Będzie zrywniejszy i mocniejszy niż na 36v. A z ogniw lijon 18650 nie chcesz zrobić.Na forum kolega sprzedaje ostatnio kupiłem po 4 zł ogniwa. Taka konfiguracja 13s6p albo 13s7p np na LG mg1 to będzie duży zasięg z 50km na samej manetce , a ze wspomaganiem dużo więcej. Jak zrobisz samemu baterie to Cię wyniesie około 400-450zl z bmsem.
miki
Forumowicz
Posty: 1390
Rejestracja: 14 gru 2019, 11:46

Re: Silnik 36V 250W - czy pójdzie na 48V?

Post autor: miki »

Czyli mówisz, że dla tego sterownika to będzie za dużo? Sterownik na 36V odcina przy ok. 30V, dlatego próbuję kalkulować, jak podnieść napięcie, żeby mieć więcej tej energii do wykorzystania. Silnik przy 36V powinien pobierać 7A (w szczycie 14A), więc raczej się nie ugotuje (tak sądzę), a plastikowa przekładnia powinna polubić sygnał sinus ze sterownika (np. łagodne ruszanie). Teoretycznie podzespoły tego sterownika powinny wytrzymać do 63V (elektrolity, prawdopodobnie też MOSFET'y), jeżeli tak nie jest, mogę je wymienić na wersje wysokonapięciowe (powiedzmy 80-100V). Co do samych ogniw... Chcę zrobić rower do miasta i na trasę, ten pierwszy wariant z małym akumulatorem (masa), a drugi taki, żebym mógł przejechać 100-200km. Na Li-Ion musiałbym zbudować dość duży i drogi pakiet. Ogniwa LiFePO4 mają mniejszą gęstość elektryczną, ale można je szybko naładować w trasie. Planowałem w wersji "trasa" akumulator o zasięgu ok. 80-100km. Ładowanie 1C, czyli w ok. godzinę (no, powiedzmy 1:10) mam znowu naładowany akumulator. Taki mam pomysł. Wydaje mi się, że na forum więcej jest osób dojeżdżających na stosunkowo niewielkie odległości (do 50km dziennie) lub wyczynowców z leśnych duktów. Moje jeżdżenie w trasie jest więc nieco inne.
miki
Forumowicz
Posty: 1390
Rejestracja: 14 gru 2019, 11:46

Re: Silnik 36V 250W - czy pójdzie na 48V?

Post autor: miki »

Chyba spałem jeszcze, oczywiście że sterownik sinus na 48V! Dzięki temu będę miał pracę od 54V do odcięcia przy ok. 40V.
miki
Forumowicz
Posty: 1390
Rejestracja: 14 gru 2019, 11:46

Re: Silnik 36V 250W - czy pójdzie na 48V?

Post autor: miki »

Druga opcja jest z akumulatorem na 36V, tylko wtedy nie wiem, jaki pakiet zrobić: 12S (38,4/43,2V), 13S (41,6/46,8V)? Gdyby jednak dać sterownik na 36V (który przeżyje wyższe napięcie zasilania) odcinający przy ok. 30V, wtedy na pakiet 12S dostanę rozładowanie ogniw do ok. 2,5V. Przy 13S odpowiednio 2,3V. Wykresy z noty katalogowej pokazują, że nic im nie będzie. Poziom 2,5V jest wręcz katalogowy.
Awatar użytkownika
Tooropek
Forumowicz
Posty: 2028
Rejestracja: 08 wrz 2018, 10:50

Re: Silnik 36V 250W - czy pójdzie na 48V?

Post autor: Tooropek »

miki pisze:
07 sty 2020, 10:47
Druga opcja jest z akumulatorem na 36V, tylko wtedy nie wiem, jaki pakiet zrobić: 12S (38,4/43,2V), 13S (41,6/46,8V)? Gdyby jednak dać sterownik na 36V (który przeżyje wyższe napięcie zasilania) odcinający przy ok. 30V, wtedy na pakiet 12S dostanę rozładowanie ogniw do ok. 2,5V. Przy 13S odpowiednio 2,3V. Wykresy z noty katalogowej pokazują, że nic im nie będzie. Poziom 2,5V jest wręcz katalogowy.
Bms przy 2,80 odcina najniżej więc i tak do 2,5V na cele nie zejdziesz. Sterownik na 13S, aku 13S i ustawiasz na lcd najniższy poziom odcięcia i wszystko w temacie. Silnik przeżyje jak nie będzie dostawał na starcie za dużo prądu, bardziej chodzi o przekładnie, która może szybko zacząć przepuszczać. Ja dałem w kolegi rowerze 30A blokowca i pomielił przekładnie na amen po kilku ciężkich startach z manetki.
* Akumulatory * Bidony * 36V/48V. Zapraszam na priv.
Baranski86
Forumowicz
Posty: 443
Rejestracja: 04 paź 2019, 19:14

Re: Silnik 36V 250W - czy pójdzie na 48V?

Post autor: Baranski86 »

Tooropek pisze:
07 sty 2020, 11:37
miki pisze:
07 sty 2020, 10:47
Druga opcja jest z akumulatorem na 36V, tylko wtedy nie wiem, jaki pakiet zrobić: 12S (38,4/43,2V), 13S (41,6/46,8V)? Gdyby jednak dać sterownik na 36V (który przeżyje wyższe napięcie zasilania) odcinający przy ok. 30V, wtedy na pakiet 12S dostanę rozładowanie ogniw do ok. 2,5V. Przy 13S odpowiednio 2,3V. Wykresy z noty katalogowej pokazują, że nic im nie będzie. Poziom 2,5V jest wręcz katalogowy.
Bms przy 2,80 odcina najniżej więc i tak do 2,5V na cele nie zejdziesz. Sterownik na 13S, aku 13S i ustawiasz na lcd najniższy poziom odcięcia i wszystko w temacie. Silnik przeżyje jak nie będzie dostawał na starcie za dużo prądu, bardziej chodzi o przekładnie, która może szybko zacząć przepuszczać. Ja dałem w kolegi rowerze 30A blokowca i pomielił przekładnie na amen po kilku ciężkich startach z manetki.
Dokładnie tak ,jak pisze Tooropek ,nie za dużo amper .Ja mam siknik 250w 36v i sterownik 48v 17amper .Jeżdżę dość długo i nic się nie dzieje. Jak mogę doradzić to rób od razu na 48v 13s baterie.Silnik będzie zrywniejszy .Miałem na 36v jeździł dobrze, ale na 48v lepiej ,jest trochę szybszy o te 5-7 km i zrywniejszy. Jeslinchodzi o zasięg, to jak będziesz instalowac jakiś sterownik z lcd żeby mieć wspomaganie Pas , albo wspomagać się manetką i jednak pocałować,to zasięg się wydłuży znacząco. Przykładowo mam baterie 13s5p 14,5 ah i przejeżdżam ma samej manetce 40kilometrow. W jakiej cenie są te ogniwa lifepo4? Czy to wyjdzie napewno taniej? Na lijon taka bateria na długie dystanse np. 13s10p 130ogniw x5zl Plus bms jeśli z aliexpress to 60zl , holdery około 90zl taśma z 70 zł 10m chyba starczy. I samemu taka bateria około 28ah przy prędkościach do 35kmh to pozwoli na bardzo długie dystanse, a cenowo jak z ogniw z depakietu z rocznika 2018-2019 bateria wychodzi naprawdę tanio ok.900zl. Mnie bateria 13s5p razem z obudowa hailong wyszła 550zl .
Baranski86
Forumowicz
Posty: 443
Rejestracja: 04 paź 2019, 19:14

Re: Silnik 36V 250W - czy pójdzie na 48V?

Post autor: Baranski86 »

Przykładowo sterownik z Ali z wyswietlaczem 120zl
119,75 zł 44%OFF | Elektryczny kontroler rowerowy 24 V-48 V 250W 36 V-48 V 350W bezszczotkowy kontroler e-bike z wyświetlaczem LCD skuter rowerowy kontroler
https://s.click.aliexpress.com/e/Ewms4x5bV

Na takim jeżdżę i sie super sprawuje.
Baranski86
Forumowicz
Posty: 443
Rejestracja: 04 paź 2019, 19:14

Re: Silnik 36V 250W - czy pójdzie na 48V?

Post autor: Baranski86 »

Miki tu jej ma za dużo kombiniwania. Jeśli akumulator na 36v to 10s ,a jeśli na 48v 13s. Bms sobie sam odetnie napięcie przy końcu baterii, a jeśli chcesz to ustawiać to mi odcinal przy ok. 3v na ogniwo przy 10s, i podobnie na 13s. To co piszesz, że kondensatory wytrzymują do 63v w sterowniku 48v to prawda bo mam jeszcze baterie 14s na tym sterowniku, ale nie wiem jak się zachowa silnik przekladniowy . Ja mam dd z tylu na 45amper i fajnie to jeździ. Nie kombinował bym tez z 12s ,bo tak to ładowarka 10s niedoladuje Ci ogniw , a 13s przeładuje. A tak to podpinasz ,ladowarka sama zakończy ładowanie i sie nie przejmujesz ,kiedy wyłączyć przy jakim napięciu, a bms wyrówna Ci ogniwa ,co tez jest ważne.
miki
Forumowicz
Posty: 1390
Rejestracja: 14 gru 2019, 11:46

Re: Silnik 36V 250W - czy pójdzie na 48V?

Post autor: miki »

Baranski86 pisze:
07 sty 2020, 13:42
Przykładowo sterownik z Ali z wyswietlaczem 120zl
119,75 zł 44%OFF | Elektryczny kontroler rowerowy 24 V-48 V 250W 36 V-48 V 350W bezszczotkowy kontroler e-bike z wyświetlaczem LCD skuter rowerowy kontroler
https://s.click.aliexpress.com/e/Ewms4x5bV

Na takim jeżdżę i sie super sprawuje.
Czy to jest sterownik z sygnałem typu "sinus"? To ważne.
miki
Forumowicz
Posty: 1390
Rejestracja: 14 gru 2019, 11:46

Re: Silnik 36V 250W - czy pójdzie na 48V?

Post autor: miki »

Tooropek pisze:
07 sty 2020, 11:37
Bms przy 2,80 odcina najniżej więc i tak do 2,5V na cele nie zejdziesz. Sterownik na 13S, aku 13S i ustawiasz na lcd najniższy poziom odcięcia i wszystko w temacie. Silnik przeżyje jak nie będzie dostawał na starcie za dużo prądu, bardziej chodzi o przekładnie, która może szybko zacząć przepuszczać. Ja dałem w kolegi rowerze 30A blokowca i pomielił przekładnie na amen po kilku ciężkich startach z manetki.
Masz na myśli BMS do ogniw LiFePO4? Co do mocy... skoro silnik chce 7A (do 14A w porywach), planuję kupić sterownik, który da tyle mocy. Albo jeszcze lepiej sterowni KT 36/48V z mocą powiedzmy do 500-750W, a za pomocą wyświetlacza KT3 (czy jak to się nazywa) ograniczyć programowo moc do tych 350W (bo silnik po podaniu 48V pewnie tyle mocy zeżre). Mam świadomość, że tam są te plastikowe zębatki.
miki
Forumowicz
Posty: 1390
Rejestracja: 14 gru 2019, 11:46

Re: Silnik 36V 250W - czy pójdzie na 48V?

Post autor: miki »

Baranski86 pisze:
07 sty 2020, 13:40
Dokładnie tak ,jak pisze Tooropek ,nie za dużo amper .Ja mam siknik 250w 36v i sterownik 48v 17amper .Jeżdżę dość długo i nic się nie dzieje. Jak mogę doradzić to rób od razu na 48v 13s baterie.Silnik będzie zrywniejszy .Miałem na 36v jeździł dobrze, ale na 48v lepiej ,jest trochę szybszy o te 5-7 km i zrywniejszy. Jeslinchodzi o zasięg, to jak będziesz instalowac jakiś sterownik z lcd żeby mieć wspomaganie Pas , albo wspomagać się manetką i jednak pocałować,to zasięg się wydłuży znacząco. Przykładowo mam baterie 13s5p 14,5 ah i przejeżdżam ma samej manetce 40kilometrow. W jakiej cenie są te ogniwa lifepo4? Czy to wyjdzie napewno taniej? Na lijon taka bateria na długie dystanse np. 13s10p 130ogniw x5zl Plus bms jeśli z aliexpress to 60zl , holdery około 90zl taśma z 70 zł 10m chyba starczy. I samemu taka bateria około 28ah przy prędkościach do 35kmh to pozwoli na bardzo długie dystanse, a cenowo jak z ogniw z depakietu z rocznika 2018-2019 bateria wychodzi naprawdę tanio ok.900zl. Mnie bateria 13s5p razem z obudowa hailong wyszła 550zl .
Dokładnie o takie informacje mi chodziło, o przetestowany zestaw silnik-bateria-sterownik. PAS założę na pewno. Bateria Li-Ion 28Ah pozwoli przejechać prawdopodobnie 120-190km. Same ogniwa ważą 6,5kg, plus obudowa, razem powiedzmy około 8-9kg. Cały pomysł na użycie ogniw LiFePO4 w trasach wynika z tego, że można je szybko ładować. Nawet co dwie godziny (z takim małym silnikiem szacuję 45-60km asfaltem) ładowanie na jakiejś stacji paliw, albo w obiekcie typu McDonald. Jeżeli proces ładowania trwa od pół do godziny, można sobie takie przerwy zrobić. I wtedy nie przeszkadza niższe upakowanie energii w LiFePO4 w stosunku do LiIon, ani różnica w wadze. Takie aku 15S4P pozwoli przejechać 40-65km i waży 4,6kg plus obudowa. Można też rozważyć 15S6P (90 ogniw) co teoretycznie da dystans 55-100km i wagę ogniw 6,8kg. Rozważałem nawet podział tego ostatniego pakietu na dwa: do miasta 15S2P i drugi w trasę 15S4P - oczywiście przełączane. Wtedy w mieście mam stosunkowo lekki rower, a w trasę zabieram cały lit :-)

Ja wiem, że większość ludzi buduje na Li-Ion, ale LiFePO4 mają kilka fajnych cech: nie mają samozapłonu, mają duży prąd w obie strony i żyją kilka tysięcy cykli. Do wad należy większa waga (inaczej mniej Wh/kg), wyższa cena (zależy jak kupujesz) i przede wszystkim mniejsza powszechność na rynku. Mniejsze doświadczenie, nie wiadomo jakie BMS'y tutaj są sprawdzone (bo inne napięcia oznaczają inne BMS'y).

Nie wykluczam zbudowania dwóch pakietów na różnych typach ogniw, wtedy człowiek ma jakieś porównanie.

Jakich ogniw użyłeś, że wyszła Ci taka dobra cena za pakiet 13S5P? Mnie same ogniwa Sanyo GA z depakietu wychodzą na kalkulatorze drożej, a gdzie tu mowa o gotowej obudowie?
Baranski86
Forumowicz
Posty: 443
Rejestracja: 04 paź 2019, 19:14

Re: Silnik 36V 250W - czy pójdzie na 48V?

Post autor: Baranski86 »

Użyłem LG mg1, ten sterownik z aliexpress jest blokowy. To ciekawe co piszesz o ogniwach Lifepo4.Czy masz jakieś dojście do tanich ogniw?
https://m.olx.pl/oferta/akumulatory-266 ... =10&page=2
Baranski86
Forumowicz
Posty: 443
Rejestracja: 04 paź 2019, 19:14

Re: Silnik 36V 250W - czy pójdzie na 48V?

Post autor: Baranski86 »

58,80 zł 15%OFF | Daly 3.2V 48v LifePo4 15S bms 48V 20A 30A 40A 60A 18650 PCM tablica zabezpieczająca baterię BMS ze zrównoważonym modułem baterii litowej
https://s.click.aliexpress.com/e/lLEEcumGF

Bms lifepo4 15s ,różne amperaze cena 70-100zl

Ciekawa opcja , gdybym miał zbudować baterię na lata ,czy dziesięciolecia to chyba bym sobie zrobił, wyłożył piłkę 2x więcej za baterie ,ale 7000cykli,szacun.
miki
Forumowicz
Posty: 1390
Rejestracja: 14 gru 2019, 11:46

Re: Silnik 36V 250W - czy pójdzie na 48V?

Post autor: miki »

Jak napisałem, ma zalety i wady. Każdy ma nieco inne potrzeby, do jazdy dla przyjemności, do dojazdów do pracy, itd. moim zdaniem średnio się nadaje. Ale na dłuższe wycieczki, gdzie i tak zabierasz ciężką baterię Li-Ion (np. 130-160 ogniw) można go rozważać. Tylko deprymuje ten brak praktycznych doświadczeń z tymi ogniwami.
Edward
Nowicjusz
Posty: 4
Rejestracja: 20 mar 2021, 18:46

Re: Silnik 36V 250W - czy pójdzie na 48V?

Post autor: Edward »

Przeczytalem wczesniejsze post I jest to niby proste.,ale mam jeszcze pytanie Co sie stanie jak podlacze baterie 48v do silnika 36v 250v nie posadam odpowiedniego sterownika
tkoko
Forumowicz
Posty: 4925
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Silnik 36V 250W - czy pójdzie na 48V?

Post autor: tkoko »

Podłączając do silnika DC (w uproszczeniu z dwoma przewodami) silnik będzie się kręcił, a jego moc wzrośnie o około 30%. Do silnika BLDC, z trzema przewodami fazowymi plus możliwe przewody hali, ciężko fizycznie podłączyć aku. Jezeli jednak zechcesz to zrobić, spalisz silnik/uzwojenie/hale.
ODPOWIEDZ