Strona 1 z 1

Silnik ION kilka pytań.

: 21 wrz 2020, 20:50
autor: Atebo
Zakupiłem rowerek Ghost. Silnik w tylnim kole. Silnik 250 W z opisu. Oczywiście nie sprawna instalacja elektryczna. Coś ktoś próbował grzebać ale coś mu nie poszło. Do rzeczy.
Rozebrałem silnik wywaliłem oryginalny sterownik pomierzyłem przejścia. Między uzwojeniami mam 0,2 Ohm w każdą stronę. Więc uzwojenia są raczej ok. Zamierzam zamontować kontroler KT bo taki u mnie zalega w garażu. Muszę poszukać kabla zasilającego.
1. Jaki polecacie kabel aby też miał wyprowadzenia do Halli? Max srednica kabla 6mm
2. Czy te 6 czujników w czarnym półksiężycu to halle? Chodzą we wnętrzu magnesu w pokrywie. Jak je połączyć do wyprowadzenia na zewnątrz?
3. Pytanie jeszcze o kolorowe kabelki. wychodziły ze sterownika i kończą się zalane żywicą na ośi silnika. Do czego one były?

Re: Silnik ION kilka pytań.

: 22 wrz 2020, 22:07
autor: Atebo
Dzisiaj porcja niepokrzanionych fotek.
które z hall-i powinienem wyprowadzić do zewnętrznego kontrolera?
Jest ich 6 szt.
Jest możliwość odcięcia się od PCB i wyprowadzenia sygnałów za silnik.

Re: Silnik ION kilka pytań.

: 23 wrz 2020, 13:41
autor: wit
Trochę zgaduje -nie mam identycznego silnika ale jest sporo podobieństw. (też mam ze sparty ion ale silnik inaczej wygląda -mój to toprun)

Kabel -raczej szukaj pojedynczych nitek -grube 3 nitki jako fazy -i cieniutkie do hali wepchniesz pomiędzy te grube. Jeden kabel ze wszystkim w środku -mało prawdopodobne że znajdziesz i że się zmieści o sensownym przekroju.

Czarny półksiężyc -bardzo mało prawdopodobne żeby to były hale... hale siedzą zazwyczaj na końcu zębów -lub pomiędzy zębami statora -tuż obok magnesów. I reagują gdy magnes je mija. Umieszczone daleko od obwodu/od magnesów reagowały by bardzo nie dokładnie. zgadywałbym, że hale moga być z drugiej strony statora -niepokazane na foto. Lub, że hali nie ma a silnik był tzw. bezsensorowy. Niektóre regulatory/sterowniki mogą działać bez hali.

Kolorowe obcięte kabelki -znowu zgaduję -prawdopodobnie jakiś sygnał typu komputerowego idący do innych elementów roweru. ion -to elektronika w silniku, w baterii i w komputerku przy kierownicy. I wszystkie łączą się przewodami sygnałowymi.
O silnikach sparty ion i o toprun już na forum było -poszukaj.

Re: Silnik ION kilka pytań.

: 23 wrz 2020, 21:25
autor: Atebo
Dzięki za odpowiedź. dookoła tych czujników kręci się magnes umieszczony na deklu silnika. Muszę zdjąć plastik i będę dokładnie wiedział co to za elementy. Kabelek do silnika już wypatrzyłem w Nexunie. Ma 6.5mm średnicy i tyle żył, że powinien być OK. Pomału rozkminiam to teoretycznie. Nie spieszy mi się zbytnio. Chcę synowi do wiosny sprzęt poskładać. Nie musi mieć potworka jak ja. Jemu wystarczy lekkie wspomaganie tylko z PAS do 350W max. Przypuszczam, że te kolorowe kabelki to jakiś ichni czujnik kadencji. Bo PAS-a rower nie ma.

Re: Silnik ION kilka pytań.

: 24 wrz 2020, 20:00
autor: wit
jeśli masz dodatkowe magnesy kręcące się wokół tego półksiężyca -to prawdopodobne, że na półksiężycu są hale. Trochę mało popularne -taki jakby całkowicie oddzielny układ sensorów. Niektóre silniki modelarskie mają podobną budowę -ale wtedy zazwyczaj na czujnikach optycznych a nie halotronach
Na pewno ważne (krytyczne) jest prawidłowe zamontowanie dekla z magnesami -pomylisz / obrócisz dekiel względem korpusu i będzie błąd określenia położenia wirnika... nie zadziała albo źle. Chyba, że jest jakiś znacznik żeby dekiel trafiał tylko w jednym położeniu .

W ogóle nie wiem czy będzie to jakiś typowy układ magnesów i czujnika -czy standardowe sterowniki to ogarną... Jak dla mnie dziwnie to wygląda... -brak wiedzy. Może ktoś widział taki układ...

Re: Silnik ION kilka pytań.

: 24 wrz 2020, 21:23
autor: Atebo
Pomęczę temat. Dziękuję za twoje uwagi. Jest tam ich 6 szt. 3 szt. wykorzystam a 3 zostawię w rezerwie. Szukam też na innych forach ale za dużo nie ma. Więc trzeba doświadczać. Nie ma pośpiechu więc będzie zabawa i dużo nauki.

Re: Silnik ION kilka pytań.

: 25 wrz 2020, 1:00
autor: KrzysiekEV
Tutaj tez ktoś przerabiał tego ION :
https://sevendaynews.com/2016/08/08/rev ... -overview/
Napisał o tych 6 halach :
"Pulled the cover. Inside the brain and 6 field workers. 6 hall sensors located 180 degrees, working with the ring magnet located on the left cover."
Czyli 6 hali co 180 stopni , podepnij diody LED i spisz tabelkę stanów , ale czy są w fazie z biegunami stojana ?
Dużo zabawy , koleś z linka wstawił swoje 3 hale , ale napisał ze z nimi sterownik bierze więcej amper niż bez (sensorless) na luzie 0.92A zamiast 2.6A , pod obciążeniem odwrotnie 10A zamiast 17A. Pewnie trzeba zrobić porządnie samo-naukę sterownika z halami.
Jak twój sterownik działa bez hali to problem mniej , oryginalny przewód silnika ma 3 żyły i wystarczy pod fazy bez dłubania.

Re: Silnik ION kilka pytań.

: 28 wrz 2020, 21:31
autor: Atebo
Mam do niego taki sterownik jak na zdjęciu powinien działać bez halli. Ale jak mam wybebeszony silnik to myślę, że się pomęczę i zainstaluję te 3 halle w wirniku. tak jak w linku który zamieściłeś.

Re: Silnik ION kilka pytań.

: 14 paź 2020, 22:34
autor: Atebo
Ostatecznie nie założyłem Halli. Z powyższym sterownikiem pracuje dostatecznie dobrze. Małolat jest zadowolony.

Re: Silnik ION kilka pytań.

: 15 lis 2021, 15:01
autor: ŁukaszElektryk
Witam. Czy ktos zakładał halle w tym silniku bo mysle w jaki sposob je zamontowac mam ten sam silnik...?

Pozdrawiam

Re: Silnik ION kilka pytań.

: 15 lis 2021, 18:57
autor: wichur
Ja montowałem w takim silniku umieściłem w gwiazdę co 120stopni , ale czy to działa nie wiem bo silnik tak samo płynne działa z podłączonymi hallami jak i bez . Kontroler mam 36v 350W . Na razie silnika jeszcze nie wsadzałem do roweru sprawdzałem w imadle może podczas jazdy będzie różnica .

Re: Silnik ION kilka pytań.

: 15 lis 2021, 19:13
autor: ŁukaszElektryk
Silnik z hallami rusza płynnie z miejsca bez halli trzeba mu troche pomoc

Re: Silnik ION kilka pytań.

: 15 lis 2021, 21:15
autor: wichur
Zależy od sterownika , miałem w tym silniku sterownik 250w i bez halli ruszał wpierw delikatnie do tyłu a potem przód , zmieniłem na 350w i założyłem czujniki rusza do przodu płynnie z hallami i bez . Musiał bym ten stary podłączyć to bym widział czy halle działają czy nie .

Re: Silnik ION kilka pytań.

: 19 lis 2021, 15:04
autor: Christofonix
Wracam do tego tematu, ponieważ mam podobny ( jak nie taki sam) silnik. Problem oczywiście z Hallami. W teorii sterownik, który kupiłem (KT36/48VPRCD) nie działa bez Halli. Czy jest prawdopodobne, że zadziała bez ich podłączenia? Jeśli nie to jak podłączyć Halle do tego silnika? Link podany wyżej niestety mi się nie otwiera. Zależy mi na sterowaniu z PAS i dobrze by było bez Halli co upraszcza sprawę ale nie wiem czy są dostępne takie sterowniki. Widzę, że pod tym tematem najwięcej osób się wypowiedziało co do tego silnika dlatego pytanie pada tutaj.

Re: Silnik ION kilka pytań.

: 19 lis 2021, 18:26
autor: zielony71
Trochę odwrociłeś kolejność :-) Najpierw kupiłeś sterownik, a teraz pytasz czy zadziała bez halli.
Może zapytaj w temacie dotyczącym tego konkretnie sterownika?
Tu ewentualnie możemy podpowiedzieć z jakimi sterownikami silnik na pewno będzie działał bez halli.

Re: Silnik ION kilka pytań.

: 19 lis 2021, 22:14
autor: wichur
Ja mam w tym silniku taki sterownik https://pl.aliexpress.com/item/20125045 ... fromDetail i działa bez halli . Nie ma szarpania przy ruszaniu .

Re: Silnik ION kilka pytań.

: 20 lis 2021, 5:04
autor: zielony71
Z takim kontrolerem na pewno działa bez halli, ale jest tak słaby (max 13A), że z kołem 28 sam nie ruszy, trzeba pomóc pedałami.
https://a.aliexpress.com/_mtClury

Re: Silnik ION kilka pytań.

: 21 lis 2021, 13:47
autor: ŁukaszElektryk
Ok To teraz Pytanie w ktorych miejscach wstawic halle jest miejsc 1,2,3,4,5,6

uzyc miejsc 1,2,3?

Re: Silnik ION kilka pytań.

: 21 lis 2021, 18:30
autor: miki
Ja bym olał te czujniki Hall'a.

Re: Silnik ION kilka pytań.

: 21 lis 2021, 23:43
autor: Witt
ten silnik maksymalnie wytrzyma 15A później robi się czarny w środku. Nie używam tego silnika bez hali, wyje przegrzewa się. A sillnik przegrzany nie ma już 250W tylko 100W.

Re: Silnik ION kilka pytań.

: 21 lis 2021, 23:53
autor: ŁukaszElektryk
Witt pisze:
21 lis 2021, 23:43
ten silnik maksymalnie wytrzyma 15A później robi się czarny w środku. Nie używam tego silnika bez hali, wyje przegrzewa się. A sillnik przegrzany nie ma już 250W tylko 100W.
Halle zamontowałes w miejscach 1,2,3 czy inny układ?

Re: Silnik ION kilka pytań.

: 22 lis 2021, 0:11
autor: Witt
Przykro mi nie wiem co to 1,2,3 wiem że skrajne są w tej samej pozycji, środkowy odwrócony o 180 stopni. Teoretycznie sterowniki działają i na 60 stopni i na 120. Możesz spróbować co 120 stoponi wkleić tylko sprawdź czy sterownik to zczyta (w specyfikacji). Przeciąganie 3 fazowych i 5 do czujników to koszmar w tym silniku. Dlatego już nie przerabiam IONów i Toprunów,

Re: Silnik ION kilka pytań.

: 01 gru 2021, 15:43
autor: ŁukaszElektryk


Takie cos mi wyszło halle zapalaja sie 3,2,1,0

Re: Silnik ION kilka pytań.

: 20 sty 2022, 15:36
autor: Tauron
witam , u mnie ten ION smiga na sterowniczku 300W i bez hali i nie ma problemow z ruszaniem , nooo 3K turbo to to nie jest ale na kole 28 jako wspomaganie w przednim kole spokojnie sobie radzi . rasowo do miejskiej jazdy .