Pobór energi Wh/km 3T vs 4T

Dział dotyczący napędów z silnikiem umieszczonym w piastach kół.
ODPOWIEDZ
Dede
Forumowicz
Posty: 2087
Rejestracja: 11 cze 2018, 5:19
Lokalizacja: Ruda Śląska

Pobór energi Wh/km 3T vs 4T

Post autor: Dede »

Wymieniłem silnik 4T na 3T mam podejrzenie ze wzrosła pobór energi Wh/km.
Jest jakaś różnica jeśli jadąc stałą prędkością 20km/h czy silnik 3T pobierze więcej energi Wh/km od 4T czy to bedzie znikoma ruznica oby dwuch silnikach?
Awatar użytkownika
MixhaL
Forumowicz
Posty: 240
Rejestracja: 10 sie 2018, 14:56

Re: Pobór energi Wh/km 3T vs 4T

Post autor: MixhaL »

Silnik 3T pobiera więcej energii podczas rozpędzania/wyprzedzania w porównaniu do 4t. Na płaskim tyle samo powinny pobierać, teoretycznie.
Dede
Forumowicz
Posty: 2087
Rejestracja: 11 cze 2018, 5:19
Lokalizacja: Ruda Śląska

Re: Pobór energi Wh/km 3T vs 4T

Post autor: Dede »

Właśnie mi chodzi o spokojną jazdę i stała prędkość, mam wrażenie ze pobór energi jest wiekrzy.
Ma ktoś charakterystyke silnika 3T 4T 5T sprawności od zależności od obrotów?
roland
Forumowicz
Posty: 213
Rejestracja: 26 cze 2019, 8:14
Lokalizacja: Wrocław

Re: Pobór energi Wh/km 3T vs 4T

Post autor: roland »

Ciekawe pytanie, kiedyś już je poruszałem:
viewtopic.php?f=14&t=5909&p=81688#p81688
próbowałem szukać odpowiedzi na endless-sphere, znalazłem długaśny post na oko w temacie zabookmarkowałem go ale jeszcze nie wróciłem do niego:
https://endless-sphere.com/forums/viewt ... &start=625
Moje obecne rozumienie sytuacji jest takie, dla takich samych silników różniących się nawojem, przy mocach i prędkościach dużo niższych niż maksymalne, pobór mocy i sprawność są takie same. Powiedzenie "Silnik 3T pobiera więcej energii podczas rozpędzania/wyprzedzania w porównaniu do 4t" jest prawdą ale chyba należało by powiedzieć: "silnik 3T pozwala sterownikowi wpompować więcej mocy w silnik w trakcie rozpędzania niż silnik 4T".

pozdrawiam

Roland
Dede
Forumowicz
Posty: 2087
Rejestracja: 11 cze 2018, 5:19
Lokalizacja: Ruda Śląska

Re: Pobór energi Wh/km 3T vs 4T

Post autor: Dede »

Ustawiłem symulacje dla sterownik 200A z baterii i 450A fazy dla silnika MXUS 3006 VS 3005
https://ebikes.ca/tools/simulator.html? ... tor=MX3006

Dla silnika wysokoobrotowego można więcej mocy pompować więcej mocy w silnik w trakcie rozpędzania ale sprawność jest mniejsza od wolnoobrotowego wiec silnik wysokoobrotowy pobiera więcej Wh/km co zauważyłem ze rzeczywistsze jest mniejszy zasięg u mnie i wzruszył pobór Wh/km

według symulatora spokojna jazda wiec prąd do 45A z sterownika pobór Wh/km jest podobny obu silnikach, przy mniejszych obrotach silnika sytuacja się zmienia jeśli sterownik dostarczy więcej mocy, to silnik wysokoobrotowy pobiera więcej Wh/km i mamy mniejszy zasięg.

wiec podsumowując silnik o mocy MXUS 3000W i dostarczmy moc max do 3000W nie ma różnicy pomiędzy silnikiem wysokoobrotowym a wolnoobrotowym drastycznie sytuacja się zmienia jeśli dostarczamy moc powyżej mocy nominalna silnika, wiec przy silniku 3000W jeśli dostarczamy więcej mocy to silnik wysokoobrotowy jest mniej wydajny i pobiera więcej Wh/km do przekłada na mniejszy zasięg.

Najczęściej jadę terenie 20km/h do 50km/h to silnik wysokoobrotowy tym przypadku jest mniej ekonomiczny i pobiera więcej prądu wiec wracam do wolnoobrotowego bo miałem większy zasięg i szybszy start do 50km/h vmax sporadycznie osiągam wiec wystarczy mi 4T a nie 3T
Załączniki
moto3.gif
Awatar użytkownika
PoulN
Forumowicz
Posty: 366
Rejestracja: 17 lip 2018, 20:14
Lokalizacja: Miasto Wież i Róż

Re: Pobór energi Wh/km 3T vs 4T

Post autor: PoulN »

Zrobiłem kiedyś eksperyment, chciałem sprawdzić jak można najoszczedniej jeździć, ale żeby jako-tako się odpychał.
Prąd ustawiony na 70A DC, fazy 175A, manetka na 100A (mniej ustawić nie mogę)
Jakby delikatnie sie nie operowało manetką, to samo nabieranie prędkości zżera dość sporo prądu i przesadne "zamulanie" wcale nie przełożyło sie na jakieś ogromne zwiększenie zasięgu. Masa i opory toczenia robią swoje, tego sie nie przeskoczy. Wręcz przeciwnie przy szybszym nabieraniu prędkości do powiedzmy ~40km/h powodowało sumarycznie mniejsze zużycie niz bujanie sie ledwo odchylając manetkę.
Mowa o 5t serii, który okazał sie tak naprawdę 5t minus, w porównaniu z 4t tuning gówno straszne pod kazdym względem.

Mój rekord na Kariwie to przez 9km, zjedzone 0.6V, czas ~24min ;) do przejechania wg. BMS' a zostało wówczas ~350km...
Ostatnio zmieniony 03 mar 2021, 21:50 przez PoulN, łącznie zmieniany 2 razy.
<<>>Merida: 16s8p >><< Kariwa: 26s15p<<>>
Dede
Forumowicz
Posty: 2087
Rejestracja: 11 cze 2018, 5:19
Lokalizacja: Ruda Śląska

Re: Pobór energi Wh/km 3T vs 4T

Post autor: Dede »

Dzisiaj zrobiłem 70km i trochę czasu na testy.

Każdy test robiłem po przejechaniu 0.5km odczyty według komputera MPeV6.

Asfaltowa płasko mam średnio na silniku 3T:
10km/h 21,9Wh/km
20km/h 26,3Wh/km
30km/h 30,5Wh/km
40km/h 40.1Wh/km

Droga Leśna
40km/h 47Wh/km

Wedlug komputera czym wolniej jedziemy to dalej zajedziemy.

Mam baterie 3960 Wh zrobiłem 70km trochę eko i power max średnia wychodzi 56,5Wh/km

Jak bym miał jechać 10km/h to bym zrobił 180km ale komu by się chciało jechać 18 godzin :D

Nie robiłem testu poprzednim silniku dla 4T ale według wskazań MPe to miałem wiekrzy zasięg przy 4T i leprze przyspieszenie.

Tez czuje ze 3T jest słabszy brakuje mocy na podjazdach stromych wrażenie ze sie męczy mimo ze max moc z sterownika. Na 4T czułem wiecej mocy nawet trochę za dużo i zmieniłem moc sterownika na mniejszy.
Awatar użytkownika
PoulN
Forumowicz
Posty: 366
Rejestracja: 17 lip 2018, 20:14
Lokalizacja: Miasto Wież i Róż

Re: Pobór energi Wh/km 3T vs 4T

Post autor: PoulN »

Wiesz, jest tak, albo nie jest, ze 3T czy 4T, czy tam inne, nie koniecznie muszą być tymi, za które się je uważa :)

Kiedyś dokładnie policzyłem, że jadąc stałą prędkością po równym asfalcie w bezwietrzną pogodę ~55-60km/h brał mi ~40Wh/km. Mowa o 4t tuning, całość z kierownikiem ~140kg, Kenda 262...
<<>>Merida: 16s8p >><< Kariwa: 26s15p<<>>
Dede
Forumowicz
Posty: 2087
Rejestracja: 11 cze 2018, 5:19
Lokalizacja: Ruda Śląska

Re: Pobór energi Wh/km 3T vs 4T

Post autor: Dede »

Jak zmienie przyszłości na 4T to na pewno zrobię pomiary żeby porównać zasięg 3T vs 4T
U ciebie jest ~140kg a u mnie całość jest ~180kg to ponad 40kg wiecej wiec przekłada na większe użycie Wh/km wzrost tez dużo daje bo mam 195cm wiec jestem jak żagiel.
Awatar użytkownika
PoulN
Forumowicz
Posty: 366
Rejestracja: 17 lip 2018, 20:14
Lokalizacja: Miasto Wież i Róż

Re: Pobór energi Wh/km 3T vs 4T

Post autor: PoulN »

Dokładnie, to robi duuużą różnicę.
<<>>Merida: 16s8p >><< Kariwa: 26s15p<<>>
W.P.
Forumowicz
Posty: 343
Rejestracja: 21 kwie 2020, 9:55
Lokalizacja: Łódź

Re: Pobór energi Wh/km 3T vs 4T

Post autor: W.P. »

Wczytując się w podane przez Kolegę Dede wyniki postanowiłem sprawdzić jak lokuje się mój rower. To w zasadzie taki "Bobo" (starsi użytkownicy forum skojarzą markę) w stosunku do rowerów o jakich piszą Koledzy.
Bazuję na opisie z 3 marca.

30km/h => 30,5Wh/km
Oznacza to, że jazda z prędkością 30km/h pochłania 30,5Wh na każdy kilometr.

30km/h czyli 0,5km/min

Zatem przejazd 1km trwa 2 min.

30,5Wh/km to (30,5W x 60min)/km czyli 1830Wmin/km

1830W w ciągu 1 minuty pozwala na przebycie 1 km
lub
1830W/2 w ciągu 2 minut - także umożliwia przebycie 1 km

Po uporządkowaniu:

Silnik zasilano mocą 915W
Przez minutę pobrano 915Wmin
Przejazd 1km zajął 2 minuty wobec czego pobrano energię 1830Wmin/km (30,5Wh/km)


W swoim rowerze nie mam komputerka, który podawałby mi bieżące wyniki. Mogę posiłkować się wskazaniami woltomierza i amperomierza wyznaczając tym sposobem moc pobieraną z zespołu zasilającego.
Przy jeździe po płaskim w bezwietrzną pogodę z prędkością 30km/h bez pedałowania (przepraszam za określenie), przy napięciu 44V prąd wynosi 12A.

To daje moc 528W

Przez 2 minuty przejeżdżam 1km, zatem pobrana energia to 528W x 2min = 1056Wmin/km
co po przeliczeniu daje:

1056W x 1/(60h) = 17,6Wh/km

Ostatecznie więc:

30km/h => 17,6Wh/min
Dede
Forumowicz
Posty: 2087
Rejestracja: 11 cze 2018, 5:19
Lokalizacja: Ruda Śląska

Re: Pobór energi Wh/km 3T vs 4T

Post autor: Dede »

Ja mam MPe co juz przelicza ale łatwiej policzyć moc podzielić na prędkość aktualnie co jedzie sie.
Np.
528W/30km/h=17,6Wh/km

17,6Wh/km to dobry wynik i mały pobór energi.
Jaka waga roweru i jaki silnik model i ile T ma silnik?
W.P.
Forumowicz
Posty: 343
Rejestracja: 21 kwie 2020, 9:55
Lokalizacja: Łódź

Re: Pobór energi Wh/km 3T vs 4T

Post autor: W.P. »

No rzeczywiście proste przeliczenie, nie znałem tej metody. Po prostu odświeżyłem sobie fizykę sprzed lat :) .
Roweru nigdy nie zważyłem, jego masę mogę oszacować na ok. 20kg. Do tego akumulatory ok. 7kg no i ja 82kg.
Rower fabryczny EcoBike Traveller Lux z silnikiem 250W umieszczonym centralnie. Nie mam wiedzy na temat jego konstrukcji wewnętrznej.
ODPOWIEDZ