QS273 tuning 6T/3T przełączanie przez przełącznik

Dział dotyczący napędów z silnikiem umieszczonym w piastach kół.
Dede
Forumowicz
Posty: 2065
Rejestracja: 11 cze 2018, 5:19
Lokalizacja: Ruda Śląska

Re: QS273 tuning 6T/3T przełączanie przez przełącznik

Post autor: Dede »

Bzyk pisze:
01 paź 2021, 20:25
Na prędkość silnika ma wpływ nie ilość drutów ale ilość zwoi na poszczególnych cewkach czyli indukcyjność
Coś twoja teoria mija się z praktyką bo zauważyłem że producent nie zmienia ilość zwojów tylko ilość drutów.
Więc zależności od ilości drutów ma wpływ na prędkość.
Ostatnio zmieniony 01 paź 2021, 23:27 przez Dede, łącznie zmieniany 1 raz.
gość
Forumowicz
Posty: 433
Rejestracja: 20 maja 2019, 22:28

Re: QS273 tuning 6T/3T przełączanie przez przełącznik

Post autor: gość »

Rozumiem że dla producenta taniej jest nie ładować miedzi w opór w szybszych silnikach.
Nie mniej jednak post kolegi Bzyk dużo mi wyjaśnił.
Dede
Forumowicz
Posty: 2065
Rejestracja: 11 cze 2018, 5:19
Lokalizacja: Ruda Śląska

Re: QS273 tuning 6T/3T przełączanie przez przełącznik

Post autor: Dede »

Wyjaśnił ale z przyczyn technicznych jest tak a nie inaczej że nie ma możliwości zmieniać ilość zwojów silniku.

Jeśli mamy nawój szybki 3T i max ilość drutów jeśli zrobimy zamiast 3 zwojów zrobić 4 zwoje to musimy zmierzyć ilość drutów.
Więc zmniejszenie o 30% drutów zmniejszamy o 30% mniejsza prędkość i dodanie jednego zwojów to następne 30% zmniejszenie prędkości więc prędkość będzie o 60% mniejsza od 3T to wypadnie bardzo mała prędkość taka mała że nikt nie używa takich prędkości i nikt nie proponuje zmianę ilość zwojów.
Ostatnio zmieniony 02 paź 2021, 16:08 przez Dede, łącznie zmieniany 1 raz.
Dede
Forumowicz
Posty: 2065
Rejestracja: 11 cze 2018, 5:19
Lokalizacja: Ruda Śląska

Re: QS273 tuning 6T/3T przełączanie przez przełącznik

Post autor: Dede »



Zostało do zrobienia centrowane felgi i montaż opony.
Sobotę montaż do pojazdu i pierwsze testy na sterowniku.
zielony71
Forumowicz
Posty: 1298
Rejestracja: 21 kwie 2021, 5:22
Lokalizacja: Kielce

Re: QS273 tuning 6T/3T przełączanie przez przełącznik

Post autor: zielony71 »

No to trzymamy kciuki.
Potrzebujesz huba w dobrej cenie: viewtopic.php?t=10489 lub napisz.
Wojtek
Forumowicz
Posty: 179
Rejestracja: 02 maja 2019, 9:48

Re: QS273 tuning 6T/3T przełączanie przez przełącznik

Post autor: Wojtek »

Za to, że koło będzie kręcić się z tą samą prędkością i malał moment obrotowy?
zielony71
Forumowicz
Posty: 1298
Rejestracja: 21 kwie 2021, 5:22
Lokalizacja: Kielce

Re: QS273 tuning 6T/3T przełączanie przez przełącznik

Post autor: zielony71 »

Za to, że będzie działać zgodnie z założeniami autora. Niepotrzebnie podejrzewasz mnie o złośliwość.
Nie znam się i nie wiem czy ma to szanse działać, ale chwała mu za to, że próbuje i wszystko opisuje, bo nawet jak coś nie wyjdzie, to przynajmniej następcy będą wiedzieli jak tego nie robić.
Potrzebujesz huba w dobrej cenie: viewtopic.php?t=10489 lub napisz.
tkoko
Forumowicz
Posty: 4925
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: QS273 tuning 6T/3T przełączanie przez przełącznik

Post autor: tkoko »

Niezależnie od wyniku.
Załączniki
eistain.JPG
Wojtek
Forumowicz
Posty: 179
Rejestracja: 02 maja 2019, 9:48

Re: QS273 tuning 6T/3T przełączanie przez przełącznik

Post autor: Wojtek »

He, he, dobre, ale nie nabijajcie się. Nie trzeba być Einsteinem, by wiedzieć, że bez zmiany kv silnika, podczas przełączania jego uzwojenia, zmieniając jedynie przekrój, osiągnimy mniej lub bardziej efektywną grzałkę. Nic więcej.
Dede
Forumowicz
Posty: 2065
Rejestracja: 11 cze 2018, 5:19
Lokalizacja: Ruda Śląska

Re: QS273 tuning 6T/3T przełączanie przez przełącznik

Post autor: Dede »

A ja mam pytanie jak producent zmienia kv silnika?

A. ilością drutów (przekrój przewodu) a zostawia ilość cewek beż zmian

B. Zmienia ilość cewek a ilość drutów beż zmian

C. ilość drutów i cewek jest zmiena.

I kto wytłumaczy czym się różni nawoje orgnlnalne między 5T, 4T, 3.5T, 3T

Dla QS273 3T oryginalny nawój miał 45 drutów i 3 zwoje.
Ostatnio zmieniony 07 paź 2021, 20:45 przez Dede, łącznie zmieniany 1 raz.
Wojtek
Forumowicz
Posty: 179
Rejestracja: 02 maja 2019, 9:48

Re: QS273 tuning 6T/3T przełączanie przez przełącznik

Post autor: Wojtek »

Dede napisał:
A ja mam pytanie jak producent zmienia kv silnika?

A. ilością drutów (przekrój przewodu) a zostawia ilość cewek beż zmian

Nie.
W ten sposób producent może zwiększyć obciążalność prądową silnika, a co za tym idzie jego moment obrotowy i moc na wale. O ile nie spowoduje to, że rdzeń zbliży się do wejścia w stan nasycenia. Wtedy może jeszcze zmienić blachy rdzenia na poddające się wyższej magnetyzacji, z niższą zawartością węgla, precyzyjnie dobraną dawką krzemu, dokładnie cięte bez niszczenia struktury krzemowej. Ale kv nie ulegnie zauważalnej zmianie. Cena zaś tak. Nawet o setki procent.

B. Zmienia ilość cewek a ilość drutów beż zmian
???
Wtedy buduje przecież zupełnie inny silnik, zmienią się praktycznie wszystkie jego parametry. Czy ktoś mówi, że porsche 928 miało ten sam silnik co 944, bo zmieniła tylko ilość cylindrów z 4 na 8 i jest zdublowaną jednostką swojego mniejszego brata?

C. ilość drutów i cewek jest zmiena.
???

I kto wytłumaczy czym się różni nawoje orgnlnalne między 5T, 4T, 3.5T, 3T
Nie miałem okazji oglądać oryginalny nawój QS273.

Jeśli chcesz zmieniać kv swojego silnika, musisz swoje uzwojenia łączyć raz szeregowo, a raz równolegle. Wszystko maksymalnie upraszczając:
A. Gdy połączysz równolegle, Twój silnik przy prądzie np. 15A i napięciu 80V rozkręci się do np. 1000obr./min., a max. moment jaki uzyska to np. 25Nm przy np. 400obr./min. .

B. Gdy uzwojenia połączysz szeregowo, to przy tym samym zasilaniu uzyskasz 500obr./min., 50Nm przy 200obr./min..
obr.
C. Gdy połączysz równolegle, Twój silnik przy prądzie np. 150A i napięciu 80V rozkręci się do np. 1000obr./min., a max. moment jaki uzyska to np. 250Nm przy np. 400obr./min. .

D. Gdy uzwojenia połączysz szeregowo, to przy tym samym zasilaniu uzyskasz 500obr./min., 350Nm przy 200obr./min..

E. Gdy połączysz równolegle, Twój silnik przy prądzie np. 300A i napięciu 80V rozkręci się do np. 1000obr./min., a max. moment jaki uzyska to np. 350Nm przy np. 400obr./min. .

F. Gdy uzwojenia połączysz szeregowo, to przy tym samym zasilaniu uzyskasz... piec indukcyjny i żarówkę.

ad. A: 1000obr./min. - dlatego aż tyle, bo ze względu na małą liczbę zwojów, siła przeciw elektromotoryczna zrównoważy się z siłą elektromotoryczną dopiero przy w/w obrotach.
25Nm - dlatego tylko tyle, bo indukcja z małej liczby zwojów będzie niewielka.
przy np. 400obr./min – taka charakterystyka krzywej momentu danego silnika wynikająca m. in. z jego budowy

ad. B: 500obr./min. - dlatego tylko tyle, bo ze względu na dużą liczbę zwojów, siła przeciw elektromotoryczna zrównoważy się z siłą elektromotoryczną już przy w/w obrotach.
50Nm - dlatego aż tyle, bo indukcja z dużej liczby zwojów będzie spora.

ad. C: 1000obr./min. - dlatego aż tyle, bo ze względu na małą liczbę zwojów, siła przeciw elektromotoryczna zrównoważy się z siłą elektromotoryczną dopiero przy w/w obrotach.
250Nm - dlatego tylko tyle i aż tyle, bo indukcja z małej liczby zwojów i z dużego prądu będzie odpowiednia dla rdzenia.

ad. D: 500obr./min. - dlatego tylko tyle, bo ze względu na dużą liczbę zwojów, siła przeciw elektromotoryczna zrównoważy się z siłą elektromotoryczną już przy w/w obrotach.
350Nm - dlatego tylko tyle, bo indukcja z dużej liczby zwojów będzie za duża dla rdzenia, będzie się grzał, do tego prąd jest zbyt duży dla długiego, wielozwojowego uzwojenia (rezystancja), będzie się więc grzało.

ad. E i F sam sobie pewnie już wyjaśnisz.

Pozostaje jeszcze jedna ciekawa, obok kombinacji C, będąca sednem sprawy kombinacja: 75A i 80V dla połączenia szeregowego uzwojeń i 250Nm przy 200obr./min. i 500obr. max. Dlaczego tak, też pewnie sobie wyjaśnisz.
Ostatnio zmieniony 09 paź 2021, 19:57 przez Wojtek, łącznie zmieniany 1 raz.
Dede
Forumowicz
Posty: 2065
Rejestracja: 11 cze 2018, 5:19
Lokalizacja: Ruda Śląska

Re: QS273 tuning 6T/3T przełączanie przez przełącznik

Post autor: Dede »

Dalej brak odpowiedzi na moje pytanie jak producent silnika qs273 lub 205 zmienia nawój silnika ilością cewek czy ilością drutów?
Według informacji powinno zmienić ilością zwojów a mi się wydaje ze ilością drutów zmieniają swoje kv silnika.
Więc dalej mnie interesuje jak to jest oryginalnych silnikach pomiędzy 5T, 4T, 3.5T, 3T I czy się różnią te uzwojenia może jakieś przykład uzwojenia?
Awatar użytkownika
tas
Administrator
Posty: 2964
Rejestracja: 27 kwie 2017, 15:10
Lokalizacja: Żywiec
Kontakt:

Re: QS273 tuning 6T/3T przełączanie przez przełącznik

Post autor: tas »

to jest pełna nazwa nawoju
40x3T
25x5T
itd czyli zmienia się jednocześnie i ilość zwojów i przekrój
Silniki, sterowniki, BMSy: https://nexun.pl tel: +48 33 50 00 105
Tanie ogniwa: https://e-foton.pl
----------------------
Mój blog o rowerach elektrycznych: http://ebike.nexun.pl
Bzyk
Forumowicz
Posty: 71
Rejestracja: 17 kwie 2020, 13:30

Re: QS273 tuning 6T/3T przełączanie przez przełącznik

Post autor: Bzyk »

Producent zmienia przekrój przewodu z przyczyn technicznych, ale zawsze robi tak żeby w danych warunkach ten przekrój był max. Jeśli tak nie robi to oszukuje klienta.
Dede
Forumowicz
Posty: 2065
Rejestracja: 11 cze 2018, 5:19
Lokalizacja: Ruda Śląska

Re: QS273 tuning 6T/3T przełączanie przez przełącznik

Post autor: Dede »

tas pisze:
10 paź 2021, 10:12
to jest pełna nazwa nawoju
40x3T
25x5T
itd czyli zmienia się jednocześnie i ilość zwojów i przekrój
Dzięki za odpowiedź ilość drutów to producent podaje to już ustaliłem tylko zastanawiam ile zwojów ma konkretnie

Przekład czy silnik:
3T ma 3 zwoje
4T ma 4 zwoje
5T ma 5 zwoje
6T ma 6 zwoje
Czy tak dobrze myślę czy ilość zwojów jest inna?

Mam qs205 5T i wydawało mi że tak było 3 zwoje chyba że źle zobaczyłem dzisiaj wieczorem sprawdzę ile zwojów 5T ma silnik.
Dla qs273 4T też było 3 zwoje więc coś mi tutaj mi nie gra i dalej nie wiem ile zwojów ma mieć zależności od T
Jedynie co mi wiadomo aktualnie że zmieniają ilość drutów I to producent podaje każdym silniku.

Może ktoś wie ile zwojów ma poszczególnych silnikach?
Awatar użytkownika
tas
Administrator
Posty: 2964
Rejestracja: 27 kwie 2017, 15:10
Lokalizacja: Żywiec
Kontakt:

Re: QS273 tuning 6T/3T przełączanie przez przełącznik

Post autor: tas »

Nie przezwajam silników, tylko mogę bazować na obserwacji :)
Ogólna ilość miedzi się nie zmienia w silniku więc musi być to zawsze stosunek przekroju do długości.
Ale nie musi to być 5T = 5 zwojów.
Jak jest silnik np 25x5 to nie oznacza, że ma 25szt drutów, ani że 25mm2 ani nic tylko jest taka proporcja czegoś tam do czegoś tam realnie. Ja to tak rozumuję :)
Ostatnio zmieniony 11 paź 2021, 12:53 przez tas, łącznie zmieniany 1 raz.
Silniki, sterowniki, BMSy: https://nexun.pl tel: +48 33 50 00 105
Tanie ogniwa: https://e-foton.pl
----------------------
Mój blog o rowerach elektrycznych: http://ebike.nexun.pl
Bzyk
Forumowicz
Posty: 71
Rejestracja: 17 kwie 2020, 13:30

Re: QS273 tuning 6T/3T przełączanie przez przełącznik

Post autor: Bzyk »

Wojtek
Forumowicz
Posty: 179
Rejestracja: 02 maja 2019, 9:48

Re: QS273 tuning 6T/3T przełączanie przez przełącznik

Post autor: Wojtek »

Pewnie, że 5T to nie musi być 5 zwojów. Silnik ma mieć np.1000W, 1000 obr/min i 100Nm, przy zasilaniu z 16s osiągać optymalną sprawność dla rdzenia wykonanego z blach o konkretnej grubości, indukcyjności, szczeliny powietrznej, magnesów itd. Projektantowi wyszło, że trzeba nawinąć pięć zwojów dwudziestoma pięcioma mm² i będzie to 5T. W fabryce mogą to nawinąć zarówno dwudziestoma pięcioma drutami 1 mm² jak i trzydziestoma 0,83 mm². Silnik będzie trzymał się zadanych parametrów, klient będzie zadowolony. Chyba, że zacznie grzebać, zobaczy trzydzieści pięć drutów 0,71 mm² i puści plotkę, że od tego sprzedawcy są podrabiane silniki, bo nawijane cienkim drutem. Tyle, że to też będzie to samo. Gdy w fabryce zabraknie np. blachy transformatorowej 0,35 mm, wezmą wtedy co będzie pod ręką i zrobią rdzeń z np. 0,5 mm. Albo będzie blacha 0,35 mm², ale o gorszych parametrach. Osłabnie wówczas indukcja w rdzeniu, trzeba będzie nawinąć 6 zwojów, to zwiększy rezystancję, trzeba więc dołożyć jeszcze ze dwa druty by to skompensować. Grzebacz zacznie grzebać, wypuści plotkę o wysokiej jakości silnikach, bo mają „więcej miedzi”. Cokolwiek znaczy to chyba już słynne, ale nic nie mówiące o silniku „więcej miedzi”. Chińczyk wydał więcej na druty, mniej na blachy, wyszedł na zero, sprzedał towar z gorszego materiału, niepodatny na tuning i skutkiem ubocznym jeszcze wzrósł mu popyt. No i dodatkowo silnik 5T wcale nie wygląda na 5T. Trzeba więc wziąć konkretny egzemplarz, zobaczyć co ma nawinięte, w zależności co się chce uzyskać, po prostu go przewinąć wg wskazówek, które podałem wcześniej. Tak jak ten gościu w filmie powyżej.
Awatar użytkownika
radasss
Forumowicz
Posty: 494
Rejestracja: 31 mar 2018, 8:50
Lokalizacja: Poznań
Kontakt:

Re: QS273 tuning 6T/3T przełączanie przez przełącznik

Post autor: radasss »

Ponadto grzebacze nie potrafią ogarnąć co to nasycenie ferromagnetyka i traktują uzwojenie silnika jak odbiornik o charakterystyce opornika. Dam więcej woltów albo amperów to otrzymam na wale silnika proporcjonalny wzrost mocy - tak to sobie wydumali. Takie coś było by teoretycznie możliwe gdyby uzwojenie ( odpowiednio chłodzone ) było nawinięte bezrdzeniowo a magnesy na wirniku przewymiarowane ( żeby nie dało się ich przemagnesować w drugą stronę).
https://www.google.com/search?source=un ... =625&dpr=1
Ostatnio zmieniony 13 paź 2021, 8:41 przez radasss, łącznie zmieniany 1 raz.
warsztatmotocykli.pl
Dede
Forumowicz
Posty: 2065
Rejestracja: 11 cze 2018, 5:19
Lokalizacja: Ruda Śląska

Re: QS273 tuning 6T/3T przełączanie przez przełącznik

Post autor: Dede »

Silnik tuning działa jak 3T prędkość max 95km/h bez fluxa na oryginalnych 3T miałem 98km/h.
Przyspieszenie może trochę lepiej niż było i zasięg według MPe trochę większy ale jeszcze sprawdzić muszę jak zrobię więcej km.

Jeśli chodzi o temperatura silnika rewelacja po 25km jazdy mieszanej max 58°C, Muszę sprawdzić jak temperatura na podjazdach stromych ale już zauważyłem że temperatury są mniejsze niż było na orginalnym 3T

Silniku przełączenia faz czy jest mostkowane czy nie i tak dzała jak 3T więc jest podłączenie na stałe wszystkie uzwojenia więc mieliście rację więc pójdę inny kierunku. Z racji że mam dwa silniki qs273 zobaczyłem czy się różni 4T i 3T I już wszystko mi wiadomo.
Projekt nie udany ale są plusy mam 3T i większą ilość miedźi i temperatura jest mniejsza a silnik dostał nowa Oś co na pewno nie pęknie i mogę znowu odblokować sterownik na max i jeździć :-)

Drugi silnik qs273 zrobię też tuning 5T z większa ilością miedźi I pójdzie do drugiego pojazdu.
Bzyk
Forumowicz
Posty: 71
Rejestracja: 17 kwie 2020, 13:30

Re: QS273 tuning 6T/3T przełączanie przez przełącznik

Post autor: Bzyk »

Szacun że Ci się chciało przezwajac i że to opisałeś :)
tkoko
Forumowicz
Posty: 4925
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: QS273 tuning 6T/3T przełączanie przez przełącznik

Post autor: tkoko »

Jak to więc mówią "nie ma tego złego coby na dobre nie wyszło", szacun za wykonaną robotę.
Wojtek
Forumowicz
Posty: 179
Rejestracja: 02 maja 2019, 9:48

Re: QS273 tuning 6T/3T przełączanie przez przełącznik

Post autor: Wojtek »

Dede, tak sobie pomyślałem: jeśli z Ciebie taki eksperymentator, to żeby mieć jasny obraz tego co zyskuje się/traci po zmianie nawoju, może byś przerobił temat hamowni? Za kilkadziesiąt złotych można kupić prądnice od Stara, ze trzy takie sprzęgnąć ze sobą łańcuchem poprzez np. koła zębate od motoroweru, do tego jakieś grzałki jako obciążenie i już kilka kW można badać. Do silników można w miejsce tarczy hamulcowej przykręcić (poprzez jakiś adapter) zębatkę od Rometa i dalej łańcuchem do prądnic. Z tego co kojarzę, to masz w swoim arsenale przyrządów m. in. tachometr, można by więc bez problemu ustalić co daje tuning przy konkretnych obrotach/prędkości vs obciążenie.
Dede
Forumowicz
Posty: 2065
Rejestracja: 11 cze 2018, 5:19
Lokalizacja: Ruda Śląska

Re: QS273 tuning 6T/3T przełączanie przez przełącznik

Post autor: Dede »

Narazie będę robił drugi silnik QS273 też frezowanie i umieszczenie więcej miedźi. Ale tym razem nie będę robił 3T tylko 5T lub 4T jeszcze się zastanawiam.

Bądź razie według testu jest różnica zasięgu:
3T orginalny nawój zasięg ~65km
3T tuning zasięg ~90km
4T orginalny nawój zasięg ~90km

Więc myślę jeśli zrobić tuning 5T według mnie powinien mieć zasięg 140km normalnej jazdy lub jazda Eco co może zwiększyć zasięg 200km

Rezygnuje z szybkiego nawoju bo prądożerny i nie ekonomiczny jeśli chodzi o zasięg.
Ostatnio zmieniony 20 paź 2021, 22:16 przez Dede, łącznie zmieniany 2 razy.
Awatar użytkownika
radasss
Forumowicz
Posty: 494
Rejestracja: 31 mar 2018, 8:50
Lokalizacja: Poznań
Kontakt:

Re: QS273 tuning 6T/3T przełączanie przez przełącznik

Post autor: radasss »

Podziwiam zapał frezowania, przezwajania. Szkoda, że włożony wysiłek średnio przekłada się na znaczące efekty. Ale i tak wlk. szacun.
warsztatmotocykli.pl
Dede
Forumowicz
Posty: 2065
Rejestracja: 11 cze 2018, 5:19
Lokalizacja: Ruda Śląska

Re: QS273 tuning 6T/3T przełączanie przez przełącznik

Post autor: Dede »

radasss pisze:
21 paź 2021, 9:39
Podziwiam zapał frezowania, przezwajania. Szkoda, że włożony wysiłek średnio przekłada się na znaczące efekty. Ale i tak wlk. szacun.
Średnio przekłada się na znaczące efekty ty chyba żartujesz?
Wymiana ośki na wzmocnioną bo orginalna pękła trakcie jazdy i mało co mogłem do szpitala wylądować.
Dla tego wymiana ośki tym silniku dla mnie ma duże znaczące efekty dla zdrowia i życia.
Po tuningu temperatura jest wiele mniejsza niż orginalnym nawoju, a jak zrobię tuning 5T drugiego silnika to mogę mieć jeszcze większy zasięg dwa razy większy niż przy orginalnym 3T zamiast 65km to mam nadzieję ze zasięg wrośnie do 140km.

Efekty też zauważę trakcie ładowania na stacji będąc 50km od domu, dla tego idę tuning 5T żeby mieć większy zasięg a mniej czasu spędzić na ładowaniu akumulatora.
Ostatnio zmieniony 21 paź 2021, 11:18 przez Dede, łącznie zmieniany 2 razy.
binkom
Nowicjusz
Posty: 13
Rejestracja: 07 mar 2021, 20:23
Lokalizacja: Zabrze

Re: QS273 tuning 6T/3T przełączanie przez przełącznik

Post autor: binkom »

Dede pisze:
13 paź 2021, 23:38
Silnik tuning działa jak 3T prędkość max 95km/h bez fluxa na oryginalnych 3T miałem 98km/h.
Przyspieszenie może trochę lepiej niż było i zasięg według MPe trochę większy ale jeszcze sprawdzić muszę jak zrobię więcej km.

Jeśli chodzi o temperatura silnika rewelacja po 25km jazdy mieszanej max 58°C, Muszę sprawdzić jak temperatura na podjazdach stromych ale już zauważyłem że temperatury są mniejsze niż było na orginalnym 3T

Silniku przełączenia faz czy jest mostkowane czy nie i tak dzała jak 3T więc jest podłączenie na stałe wszystkie uzwojenia więc mieliście rację więc pójdę inny kierunku. Z racji że mam dwa silniki qs273 zobaczyłem czy się różni 4T i 3T I już wszystko mi wiadomo.
Projekt nie udany ale są plusy mam 3T i większą ilość miedźi i temperatura jest mniejsza a silnik dostał nowa Oś co na pewno nie pęknie i mogę znowu odblokować sterownik na max i jeździć :-)

Drugi silnik qs273 zrobię też tuning 5T z większa ilością miedźi I pójdzie do drugiego pojazdu.
Witam,
Dziś przeczytałem cały post i oczywistym jest że łączenie równoległe uzwojeń bez zmiany ampero-zwojów nie może zmienić kv - obrotów.
Ampero-zwoje jest to parametr który decyduje o strumieniu magnetycznym. Połączenie równolegle dodatkowych zwojów zmniejsza rezystancję uzwojeń oraz zwiększa bezpieczny prąd przed przegrzaniem. Ważnym jest parametr prąd na mmkw. przewodu.
Dla transformatorów bez dodatkowego chłodzenia wymuszonego do pracy ciągłej około 2,5Ammkw. Kiedyś spawarki transformatorowe z marketu które spawały 5- 7 minut i musiały się chłodzić przez 15minut , miały prąd 10 - 12 Ammkw. Ja mam silnik QS205 5T w Falconie V2 i mi się gotuje. Podjazd pod Szyndzielnię w styczniu silnik ogień - gotuje się.
Postanowiłem go troszkę przerobić rozdzieliłem uzwojenie tak aby otrzymać 6 niezależnych uzwojeń i wyprowadziłem 12 przewodów z silnika.Umożliwia to teoretycznie dowolne kojarzenie silnika. Dodam że QS 205 nie posiada 2 - czujników temp. - tak podaje producent -kłamie.
Robiłem to jakoś koniec marca tego roku - i silnika tak leży. Bo zakupiłem Motorower Derbi Senda 50 i do niego silnik QS 138 90H. Teraz nad tym projektem pracuję. Pozdrawiam Paweł
Ostatnio zmieniony 13 lis 2021, 21:22 przez binkom, łącznie zmieniany 3 razy.
binkom
Nowicjusz
Posty: 13
Rejestracja: 07 mar 2021, 20:23
Lokalizacja: Zabrze

Re: QS273 tuning 6T/3T przełączanie przez przełącznik

Post autor: binkom »

Przepraszam że nie na temat QS273 ale dużo mniejszy jego brat QS205 5T.
Postanowiłem przetestować mój silnik QS 205 5T. Testy wykonane tylko na nie obciążonym silniku.
Silnik został rozebrany usunięte przewody zasilające i rozlutowane przewody nawojowe. Stwierdzono 24 przewody x 0,53 - 0,54 mm połączone równoległe na kształt licy. Liczba zezwojów 5. Lica to kilkanaście - kilkadziesiąt przewodów jednocześnie nawijanych w celu uzyskania lepszego przepływu prądu i zniwelowanie naskórkowości. Przewód bez lakieru to 0,5mm daje to przekrój 0,19635 mm kw. Zakładając dla silnika prąd ciągły na poziomie 5 A na mmkw daje to nam 24 x 0,2 x 5 = 24 A, tyle silnik powinien przyjąć bez nadmiernego grzania się.
Przeprowadziłem po przez powiększony otwór w osi silnika 12 przewodów LGY 2,5 mmkw oraz jeden przewód LiCY 10x0,25 mmkw.
Rozdzieliłem przewody nawojowe tak aby w każdej fazie ( mamy w silniku 3 fazy UWV skojarzone w gwiazdę ) uzyskać po 12 drutów nawojowych w 2 grupach. Grupy te składają się z 12 drutów nawojowych (było ich 24 ) . Każda z 2 grup została wyprowadzona na zewnątrz silnika. Teraz możemy silnik skojarzyć w cztery różne układy uzwojeń.
Parametry testu silnika Zasilacz stabilizowany 51V o wydajności 60A. Kontroler Blokowy bezczujnikowy GT20200828 -15G100CA
DC-48-84V, Prąd 45 A max. Pomiar prędkości obrotowej koła Tachometr bezdotykowy ST-6236B.
Pierwszy pomiar: Uzwojenie połączone szeregowo czyli 12 x 10 i skojarzone w gwiazdę: obroty - 228 Obr/min. prąd - 1 A
Drugi pomiar: Uzwojenie połączone równolegle czyli 24 x 5 i skojarzone w gwiazdę: obroty - 456 Obr/min. prąd - 2,8 A
Trzeci pomiar: Uzwojenie połączone szeregowo czyli 12 x 10 i skojarzone w trójkąt: obroty - 394 Obr/min. prąd - 2,2 A
Czwarty pomiar: Uzwojenie połączone równolegle czyli 24 x 5 i skojarzone w trójką: obroty - 774 Obr/min. prąd - 7 A
i dodatkowo pomiar taki jak Drugi ale tylko z jednym uzwojeniem zasilanym a drugim działającym jako radiator jak pisał autor postu obroty zmalały o 2 czyli 454 Obr/min. prąd bez zmian czyli 2,8 A - bez znaczenia które uzwojenie pracuje a które odpoczywa - pomiary identyczne.
Teraz czas podłączyć do Sabka i Kelly aby przetestować. Nie wiem czy kontrolery będą obsługiwać silnik skojarzony trójkąt. Być może należało by zainstalować dodatkowe Halle przesunięte o odpowiedni kąt.
Nie wiem jak zachowa się silnik termicznie jako 10 T, czy uda się wjechać na Szyndzielnię i nie martwić się o temperaturę.
Ostatnio zmieniony 14 lis 2021, 18:56 przez binkom, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
radasss
Forumowicz
Posty: 494
Rejestracja: 31 mar 2018, 8:50
Lokalizacja: Poznań
Kontakt:

Re: QS273 tuning 6T/3T przełączanie przez przełącznik

Post autor: radasss »

Ja se chyba nawinę 50 x 7 i wtedy miedź w ogóle się nie będzie grzać. Przenikalnością rdzenia i nasyceniem się nie przejmuję bo przecież silnik można traktować jak rezystor - więcej amperów to na wale proporcjonalnie więcej mocy :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
warsztatmotocykli.pl
Dede
Forumowicz
Posty: 2065
Rejestracja: 11 cze 2018, 5:19
Lokalizacja: Ruda Śląska

Re: QS273 tuning 6T/3T przełączanie przez przełącznik

Post autor: Dede »

radasss pisze:
16 lis 2021, 12:46
Przenikalnością rdzenia i nasyceniem się nie przejmuję bo przecież silnik można traktować jak rezystor
Silnik to nie rezystor, a ktoś umie przeliczyć te wszystkie dane żeby wiedzieć ile można więcej a kiedy nie?
Jak nie idzie policzyć to zostaje testy albo wyjdzie gorzej albo lepiej.

Umnie wyszło na plus mam 30% więcej miedźi mniej się grzeje a jeszcze zasięg mi się poprawił o dodatkowe km.
Co dla nie których silnik ten nie powinien działać teoretycznie.
Tylko pytanie ile można więcej tak żeby się nie przejmować się teorią.

Więc drugi silnik idzie też to tuningu i sie przejmuję teorią ale muszą sprawdzić praktycznie co wyjdzie.
Ostatnio zmieniony 16 lis 2021, 14:14 przez Dede, łącznie zmieniany 3 razy.
Awatar użytkownika
radasss
Forumowicz
Posty: 494
Rejestracja: 31 mar 2018, 8:50
Lokalizacja: Poznań
Kontakt:

Re: QS273 tuning 6T/3T przełączanie przez przełącznik

Post autor: radasss »

Chyba nie skumałeś sarkazmu. Doskonale wiem, że ferromagnetyków z cewkami nie można traktować jak rezystor. Wystarczy w b. prosty sposób wyznaczyć punkt nasycenia rdzenia. I ma się wtedy dane do dalszych działań. W przeciwnym razie napoci się człowiek a zamierzonego efektu nie widać.
Gdybyś był w stanie zastąpić rdzeń blachami typy Permaloy to wtedy ma sens zwiększanie przekroju uzwojenia. Moc by wzrosła, sprawność i samopoczucie, że się coś sensownego wykonało.
Ostatnio zmieniony 16 lis 2021, 14:27 przez radasss, łącznie zmieniany 2 razy.
warsztatmotocykli.pl
Dede
Forumowicz
Posty: 2065
Rejestracja: 11 cze 2018, 5:19
Lokalizacja: Ruda Śląska

Re: QS273 tuning 6T/3T przełączanie przez przełącznik

Post autor: Dede »

Silnik od postaw nie będziemy budować z innych materiałów jedynie zostaje tuning i trochę polepszyć coś co już jest na rynku dostępne.

Teoretycznie silnik qs205 ma 3000W więc powinien być użytkowany do 3000W ale praktyką jest go karmienie 12kw i nikt nie przejmuję się teorią o nasycenia rdzenia przecież to 4 razy większa moc niż producent przewiduje.
Co ciekawe qs205 niektórzy po tuningu użytkują na 30kw i gdzie tu ta teoria o nasycenia rdzenia? kiedyś ktoś pisał że to nie ma prawa działać ten silnik ale projekt działa i co raz więcej ludzi użytkuje.

Więc teoria o nasyceniu rdzenia słyszałem ale nikt do tej pory nie policzył a praktyką użytkowania silnika witać ma swoje prawa nad teorią o nasycenia rdzenia.
Ostatnio zmieniony 16 lis 2021, 15:32 przez Dede, łącznie zmieniany 1 raz.
binkom
Nowicjusz
Posty: 13
Rejestracja: 07 mar 2021, 20:23
Lokalizacja: Zabrze

Re: QS273 tuning 6T/3T przełączanie przez przełącznik

Post autor: binkom »

Nasycenie rdzenia to nie teoria, to oczywistość. Projektując i wykonując dowolny transformator, a zrobiłem niezliczoną liczbę prostowników, rozruchów i kilka spawarek opartych o transformatory 1 fazowe i 3 trójfazowe od szkoły średniej, było to lat ileś temu gdy na rynku nie było nic.
Zawsze prace zaczynałem od obliczenia transformatora, dostępny rdzeń z blach stalowej z dodatkiem krzemu. Pomiar pola powierzchni rdzenia i wyliczenie strumienia magnetycznego w tym rdzeniu. Dalej to leciało liczba zwoi na Volt, a jeszcze trzeba uwzględnić częstotliwość pracy trafo.
Potem gęstość prądu w A/mmkw. i Jeszcze policzenie zajętości okna czy wejdzie uzwojenie.
Więc uwierz że nasycenie rdzenia to nie teoria i jeszcze rdzenie proszkowe to inna bajka i częstotliwość, a jeszcze szczelina powietrzna.
Silnik 3000 Kw - sprawność około 90%. Ten sam silnik pchamy do niego 12 Kw - 3 Kw przyjmuje ze sprawnością 90% pozostałe 9 Kw to średnio może 10 - 30 %. Dodajemy kolejne kilowaty i już może przyrośnie 5-10% dodanej mocy.
Być może trzeba będzie zbudować prostą hamownie dla jednośladu. Wał napędzany po przez koło pojazdu, obciążenie jakaś prądnica o regulowanym obciążeniu. System pomiarowy momentu obrotowego wraz z pomiarem prędkości obrotowej. Wystarczy teraz obliczyć moc. Podstawiamy wyniki do wzoru i mamy moc w W.
Co potrzebujemy oprócz mechaniki i prądnicy ( może być zamiast prądnicy inny dowolny hamulec regulowany ). System pomiaru prędkości - prosta sprawa, czujnik momentu - możemy użyć czujnik tensometryczny wagowy ( Belka tensometryczna) + przetwornik pomiarowy np. M-7016D-G ICP DAS. Do ogarnięcia czujników PLC i panel HMI.
Awatar użytkownika
radasss
Forumowicz
Posty: 494
Rejestracja: 31 mar 2018, 8:50
Lokalizacja: Poznań
Kontakt:

Re: QS273 tuning 6T/3T przełączanie przez przełącznik

Post autor: radasss »

Nie ma się co w drobiazgi bawić. Jutro podłączam QS'a pod 3x400 V. Prądu międzyfazowego mogę dostarczyć gdzieś 60 A, to ile powinienem mieć mocy na wale ? Po h.. obliczać, podłączyć i cieszyć się jak g... z bateryjki. Liczenie jeszcze nikomu na zdrowie nie wyszło. Na Księżyc polecieli bo akurat przypadkowo znaleźli silnik rakietowy słusznych rozmiarów. Tak się właściwie powinno podchodzić do trudniejszych zagadnień. Kwiczę ze śmiechu jak to piszę.
Ostatnio zmieniony 16 lis 2021, 22:42 przez radasss, łącznie zmieniany 2 razy.
warsztatmotocykli.pl
Awatar użytkownika
WojtekErnest
Forumowicz
Posty: 3335
Rejestracja: 02 maja 2017, 20:52
Lokalizacja: Warszawa

Re: QS273 tuning 6T/3T przełączanie przez przełącznik

Post autor: WojtekErnest »

😀 a urządzenia elektryczne łączy się metodą prób i błędów. Najwyżej się spala 😉
Wcześniej : Pomógł 69 razy, postów 3,2+ tys. - wiadomo gdzie ...:-)
tkoko
Forumowicz
Posty: 4925
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: QS273 tuning 6T/3T przełączanie przez przełącznik

Post autor: tkoko »

Zabawa z silnikami polega na tym że nasze rowery są składane z dowolnych komponentów co nie zawsze jest optymalnym rozwiązaniem. Skoro poprawiły się parametry silnika, to znaczy że wcześniej zespół silnik/sterownik nie pracował w zakresie optymalnych parametrów. Cały problem w "teoretycznych" obliczeniach silnika nie uwzględnia "zgodności" obu zespołów. Sam teraz testuję takie zależności i wygląda to następująco.

Oba rowery ten sam silnik (MID) Sunstar 250 wat o zbliżonej prędkości na kole.
* Moon + GT, Wenecka 190 m; przeł. 48/28T;____3.0 Wh / 34 s, 20.0 km/godz, ~330 Wh/godz / 16 Wh/km
* Trendl + ZS, Wenecka 190 m; przeł 58/18T;____4.3 Wh / 36 s, 19.0 km/godz, ~430 Wh/godz / 23 Wh/km

* Moon, Piasta 240 m; "PAS 9", przeł. 48/28_24T;__6.0 Wh /52/48s, 16.5/18 km/g, ~390 Wh/godz / 24/22 Wh/km
* Trendline, Piasta 240 m; przełożenie 58/18T;____9.6 Wh / 59 s, 14.5 km/godz, ~590 Wh/godz / 41 Wh/km

* Moon, Miarki 210 m; "PAS 9", przełożenie 48/14T;____5.9 Wh / 49 s, 15.5 km/godz, ~430 Wh/godz / 28 Wh/km
* Trendline, Miarki 210 m; przełożenie 58/18T;_______10.6 Wh / 54 s, 14.0 km/godz, ~710 Wh/godz / 50 Wh/km

Już na sterowniku GT silnik Sunstara pobiera "na luzie" (i pod obciążeniem) większy prąd niż silnik przekładniowy o podobnej mocy (DXF, TranzX), i jest to bardzo duża różnica bo 0.8/1.1A vs 2.2A. Sunstar zasilany z ZS pobiera w tych samych warunkach "na luzie" 3.5A. Tak więc w przypadku Dede "eksperyment" poprawiła zapewne sprawność roweru. Nawet bez hamowni bardzo łatwo sprawdzić realne parametry roweru. Wystarczy do tego watomierz, kamerka, termometr i trochę matematyki. :D
Ostatnio zmieniony 17 lis 2021, 8:04 przez tkoko, łącznie zmieniany 1 raz.
roland
Forumowicz
Posty: 213
Rejestracja: 26 cze 2019, 8:14
Lokalizacja: Wrocław

Re: QS273 tuning 6T/3T przełączanie przez przełącznik

Post autor: roland »

binkom pisze:
16 lis 2021, 20:51
Być może trzeba będzie zbudować prostą hamownie dla jednośladu. Wał napędzany po przez koło pojazdu, obciążenie jakaś prądnica o regulowanym obciążeniu. System pomiarowy momentu obrotowego wraz z pomiarem prędkości obrotowej. Wystarczy teraz obliczyć moc. Podstawiamy wyniki do wzoru i mamy moc w ...
Prostszym i powszechnie stosowanym rozwiązaniem jest hamownia bezwładnościowa czyli że tak powiem z "hamulcem bezwładnościowym". Bęben o znanej masie a dokładniej o znanym momencie bezwładności. Przy odpowiednim momencie bezwładności takim że prędkość rozpędzania jest pomijalnie mała dla algorytmów sterownia silnikiem i wystarczająco duża żeby rozpędzenie do max obrotów nie trwało wieki wystarczy precyzyjnie mierzyć prędkość obrotową w czasie, potem zróżniczkować i otrzymujemy moc w funkcji czasu a po prostych przeliczeniach moc w funkcji prędkości a np sprzężając z pomiarem mocy także sprawność w funkcji prędkości itd. Sprzęt chyba do zrobienia przez każdego bardziej zdolnego budowniczego rowerów elektrycznych.
binkom
Nowicjusz
Posty: 13
Rejestracja: 07 mar 2021, 20:23
Lokalizacja: Zabrze

Re: QS273 tuning 6T/3T przełączanie przez przełącznik

Post autor: binkom »

Ok. Do zbudowania mega proste. Pomyślałem o możliwości testowania silnika przy niskich obrotach przez założony czas - symulacja podjazdu pod stromą górę. Prędkość powiedzmy 15km/h czas próby 10 - 20 minut - i założony moment obrotowy.
Ostatnio zmieniony 17 lis 2021, 20:10 przez binkom, łącznie zmieniany 1 raz.
Wojtek
Forumowicz
Posty: 179
Rejestracja: 02 maja 2019, 9:48

Re: QS273 tuning 6T/3T przełączanie przez przełącznik

Post autor: Wojtek »

Hi, hi, i jak ustalisz ten moment bezwładności? No i masa tego koła, tak że 100kg albo więcej dopiero zacznie nabierać sensu. Pisałem parę postów wcześniej - prądnica od starej ciężarówki albo czołgu ~3kW za parę stówek, obciążenie w postaci grzałek od pralki, watomierz z Ali za parę dyszek, zębatki i łańcuch od Romera i to wszystko co potrzeba.
Awatar użytkownika
radasss
Forumowicz
Posty: 494
Rejestracja: 31 mar 2018, 8:50
Lokalizacja: Poznań
Kontakt:

Re: QS273 tuning 6T/3T przełączanie przez przełącznik

Post autor: radasss »

:lol: Co wy chłopaki ! Do czego hamownia ? Wystarczy więcej miedzi na żłobku i już po sprawie :lol:
Ostatnio zmieniony 18 lis 2021, 6:52 przez radasss, łącznie zmieniany 1 raz.
warsztatmotocykli.pl
Dede
Forumowicz
Posty: 2065
Rejestracja: 11 cze 2018, 5:19
Lokalizacja: Ruda Śląska

Re: QS273 tuning 6T/3T przełączanie przez przełącznik

Post autor: Dede »

Jeszcze nie znam osób co miały hamownię dla testów silnika elektrycznego na własny użytek, ja tam wolę sprawić ile km przejadę na swoim rowerku według parametrów BMS Smart i komputera MPe.

Według producenta silników czym wolniej jedziemy to sprawność silnika maleje.

Największą sprawność ma silnik okolicach vmax więc wybierając silnik szybki gdzie możemy jechać 100km/h to przy 20km/h jego sprawność jest nie do z akceptowania dla mnie bardzo mały zasięg duże uzycie energii.

Wybierając silnik wolny gdzie vmax jest 50km/h to mamy oszczędny silnik co przekłada na większy zasięg i sprawność.

Więc jeśli mówimy o dodawaniu dodatkowej miedźi przekłada się na mniejsze temperatury silniku a ktoś jest przeciwnym tego dodawania miedźi nich sobie odejmnie na pewno sobie poprawi temperaturę silniku
roland
Forumowicz
Posty: 213
Rejestracja: 26 cze 2019, 8:14
Lokalizacja: Wrocław

Re: QS273 tuning 6T/3T przełączanie przez przełącznik

Post autor: roland »

Wojtek pisze:
17 lis 2021, 23:14
Hi, hi, i jak ustalisz ten moment bezwładności? No i masa tego koła, tak że 100kg albo więcej dopiero zacznie nabierać sensu.
Obliczę na podstawie geometrii bębna i właściwości użytych materiałów, tego typu zadania pojawiają się na I roku studiów kierunków mechanicznych.
EDIT: z ciekawości googlnąłem i znalazłem amatorską hamownię inercyjną: http://www.gofastforless.com/tools/dyno.htm
Ciekawostka: użyty bęben to bęben z mini walcarki.
Wojtek pisze:
17 lis 2021, 23:14
Pisałem parę postów wcześniej - prądnica od starej ciężarówki albo czołgu ~3kW za parę stówek, obciążenie w postaci grzałek od pralki, watomierz z Ali za parę dyszek, zębatki i łańcuch od Romera i to wszystko co potrzeba.
Jeszcze potrzeba system pomiaru momentu hamującego.

Zeszliśmy do dyskusji wyższości hamowni inercyjnej nad obciążeniową, chyba warto się zatrzymać.

pozdrawiam

Roland
Ostatnio zmieniony 18 lis 2021, 12:26 przez roland, łącznie zmieniany 2 razy.
Awatar użytkownika
radasss
Forumowicz
Posty: 494
Rejestracja: 31 mar 2018, 8:50
Lokalizacja: Poznań
Kontakt:

Re: QS273 tuning 6T/3T przełączanie przez przełącznik

Post autor: radasss »

Dede ja szanuję Twój wkład pracy w poprawę parametrów silnika tylko nie rozumiem, że nie potrafisz zrozumieć że nie tylko od ilości miedzi zależy sprawność silnika. Tak by może było, gdyby wyeliminować ferromagnetyczną część stojana. W linku niedługi materiał. Byłem kiedyś na rozmowach z konstruktorami silników w Komel'u. http://www.komel.katowice.pl/ZRODLA/FULL/86/ref_24.pdf
Ciekawy jest rysunek nr 3 obrazujący jak rosną straty w blachach w funkcji indukcji magnetycznej ( w uproszczeniu - jeżeli odjąć straty w rezystancji miedzi to można przyjąć w funkcji prądu uzwojenia ).
Poniżej fajny, wysokosprawny silnik - takiego typu mam zamontowany w Aprilia SX ( nie będę podnosił mu sprawności ilością miedzi ;) )
https://www.masinaelectrica.com/130kw-m ... struction/
Ostatnio zmieniony 19 lis 2021, 4:07 przez radasss, łącznie zmieniany 3 razy.
warsztatmotocykli.pl
Dede
Forumowicz
Posty: 2065
Rejestracja: 11 cze 2018, 5:19
Lokalizacja: Ruda Śląska

Re: QS273 tuning 6T/3T przełączanie przez przełącznik

Post autor: Dede »

Ja ciebie rozumie że przerobienie stojana ma wpływ na parametry, ale ja nic nowego nie wymyśliłem firma qsmoto ma ofercie też wydłużone żłobki i więcej miedźi więc ja tylko przerobiłem coś co już na rynku jest ofercie.

Jeśli qsmoto ma ofercie podobne stojany jak mój po frezowaniu więc na pewno to u nich działa i wszystko mają policzone i testowanie na hamowni, a te grubości stojana które mam są jeszcze dopuszczalne do użytku.

Qsmoto ma dużo rodzajów modeli silników i wersji v1 do v4
Model qs273 v2 ma możliwość wydłużenia żłobków i umieszczenia więcej miedźi bo stojan jest bardzo gruby. Porównywać z innymi silnikami to większość silników nie ma możliwości wydłużenia żłobków bo ich grubość jest bardzo mała więc frezowanie na pewno pogorszy sprawność silnika , ja nie proponuję ta metodę dla wszystkich silników bo nie ma takiej możliwości więc temat dotyczą tylko qs273 v2 bo tylko on ma potencjał do tuningu frezowania.

Po tuningu qs273 parametry się poprawiły to dla czego mam z tego rezygnować z jakiego powodu?
Korzystać gorszej wersji nie mam zamiaru oryginalnej wersji qs273 v2.

Jeszcze będę przerabiać drugi silnik tak jak pierwszy ale zrobię wolniejszy nawój i testować.
Ostatnio zmieniony 20 lis 2021, 12:28 przez Dede, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
radasss
Forumowicz
Posty: 494
Rejestracja: 31 mar 2018, 8:50
Lokalizacja: Poznań
Kontakt:

Re: QS273 tuning 6T/3T przełączanie przez przełącznik

Post autor: radasss »

Jeśli uważasz, że wkład pracy włożony w tego typu przeróbki zwraca Ci się z nawiązką to ok. Ja jestem zdania, że gdyby dorwać super materiał na blachy stojana to wycinam laserem ile potrzeba i wtedy zyski są dużo lepsze. Niestety nie udało mi się znaleźć takowego.
warsztatmotocykli.pl
roland
Forumowicz
Posty: 213
Rejestracja: 26 cze 2019, 8:14
Lokalizacja: Wrocław

Re: QS273 tuning 6T/3T przełączanie przez przełącznik

Post autor: roland »

radasss pisze:
19 lis 2021, 3:32
http://www.komel.katowice.pl/ZRODLA/FULL/86/ref_24.pdf
Ciekawy jest rysunek nr 3 obrazujący jak rosną straty w blachach w funkcji indukcji magnetycznej ( w uproszczeniu - jeżeli odjąć straty w rezystancji miedzi to można przyjąć w funkcji prądu uzwojenia ).
Sorry trochę późno się odnoszę to tego wykresu stratności blachy, chcę zwrócić uwagę że stratność rośnie wraz z częstotliwością (częstotliwość do potęgi 1.4) a w silnikach bezprzekładniowych częstotliwość przemagnesowywania blachy jest stosunkowo niska = ilość par magnesów * ilość obrotów koła na sekundę, przy kole 26 cali i 19 par magnesów i prędkości 50 km/g daje ok 120 Hz, sądzę tzn wydaje mi się że stratność przemagnesowywania blachy nie jest czynnikiem dominującym ponad stratnośc oporową drutu nawojowego, w szczególności w sytuacji podjazdów pod strome wzniesienia gdzie prędkości są niskie a prądy ogromne.

pozdrawiam

Roland
Awatar użytkownika
radasss
Forumowicz
Posty: 494
Rejestracja: 31 mar 2018, 8:50
Lokalizacja: Poznań
Kontakt:

Re: QS273 tuning 6T/3T przełączanie przez przełącznik

Post autor: radasss »

Każdy sinik, każdy ma optymalny zakres obrotów. Jeśli obroty spadają poniżej minimalnych to nic nie pomoże. Przekrój nawoju również. Sprawność spada drastycznie.
warsztatmotocykli.pl
Dede
Forumowicz
Posty: 2065
Rejestracja: 11 cze 2018, 5:19
Lokalizacja: Ruda Śląska

Re: QS273 tuning 6T/3T przełączanie przez przełącznik

Post autor: Dede »

Sprawność silnika wysokoobrotowy przy niskich obrotach jest bardzo mała, np jadąc 10km/h jego sprawność jest na poziomie chyba 10% a 20% Więc koło ~80% straty energii.

Napisałem do firmy QS MOTO o informacje symulacji danych jak sprawność prędkość I moment obrotowy dla silnika 5T, 4T I 3T dla modelu QS273 4Kw V3 wersja rowerowa.
Jak będę miał odpowiednie informacje to udostępnienie.

Zauważyłem że jadąc powyżej 30km/h na orginalnym silniku 3T miarę wszystko porządku ale jadą 5km/h trochę pod górę dystans 2km zagotowałem silnik.
Jadąc tą samą trasę prędkości powyżej 30km/h temperatura była niska.

Czym wolniejszy nawój silnika to lepiej bo przy niskich obrotach bardziej oszczędny niż szybki nawój.
Ostatnio zmieniony 09 gru 2021, 17:59 przez Dede, łącznie zmieniany 3 razy.
Wojtek
Forumowicz
Posty: 179
Rejestracja: 02 maja 2019, 9:48

Re: QS273 tuning 6T/3T przełączanie przez przełącznik

Post autor: Wojtek »

Cięcie blach na rdzeń laserem to ja czarno widzę. To zmasakruje właściwości magnetyczne materiału. Tylko wykrojnik i nie byle jaki, bo nawet jakość krawędzi cięcia ma ogromny wpływ na efekt końcowy. Nie widzę szans by zrobić rdzeń lepszy niż fabryka.
ODPOWIEDZ