QS273 tuning 6T/3T przełączanie przez przełącznik
-
- Forumowicz
- Posty: 2087
- Rejestracja: 11 cze 2018, 5:19
- Lokalizacja: Ruda Śląska
QS273 tuning 6T/3T przełączanie przez przełącznik
Po testach QS273 4T i 3T najlepsze wybór dla mnie byłby 4,5T
Według użytkowania i testów:
Nawój 3T
Plusy:
-można jechać powyżej 100km/h i to jedyny plus.
Minusy:
-mała moc na starcie mimo dostarczenia dużej mocy od sterownika
-mała sprawność przy małych prędkościach
-duży pobór energi Wh/km
-mały zasięg km mimo dużej pojemności akumulatora.
Nawój 4T
Plusy:
-większa moc od 3T
-większa sprawność od 3T
-mniejsze użycie Wh/km od 3T
-wiekrzy zasięg km od 3T
Minusy:
Mniejsza prędkość od 3T
Osobiście chciałbym uzyskać większą sprawność i zasięg zamiast Vmax prędkości dla tego będę robił tuning na nawój 4,5T
Tuning będzie polegał na:
-wymianę oski na wzmocnioną bo oryginalna pękła
-frezowanie stojana żeby uzyskać więcej miedźi uzwojenia
-wymiana przewodów oryginalnych na 25mm2 (4AWG)
Tak wygląda stojan qs273 oryginalny nawój był 45x4T
Drut miedziany użyty był 0,5mm 45 drutów i 3 zwoje każdym żłobku
Wstępnych wyliczeń długość drutu jednego uzwojenia 624cm co daje na całym silniku 842,4m koło 1,48kg
Według użytkowania i testów:
Nawój 3T
Plusy:
-można jechać powyżej 100km/h i to jedyny plus.
Minusy:
-mała moc na starcie mimo dostarczenia dużej mocy od sterownika
-mała sprawność przy małych prędkościach
-duży pobór energi Wh/km
-mały zasięg km mimo dużej pojemności akumulatora.
Nawój 4T
Plusy:
-większa moc od 3T
-większa sprawność od 3T
-mniejsze użycie Wh/km od 3T
-wiekrzy zasięg km od 3T
Minusy:
Mniejsza prędkość od 3T
Osobiście chciałbym uzyskać większą sprawność i zasięg zamiast Vmax prędkości dla tego będę robił tuning na nawój 4,5T
Tuning będzie polegał na:
-wymianę oski na wzmocnioną bo oryginalna pękła
-frezowanie stojana żeby uzyskać więcej miedźi uzwojenia
-wymiana przewodów oryginalnych na 25mm2 (4AWG)
Tak wygląda stojan qs273 oryginalny nawój był 45x4T
Drut miedziany użyty był 0,5mm 45 drutów i 3 zwoje każdym żłobku
Wstępnych wyliczeń długość drutu jednego uzwojenia 624cm co daje na całym silniku 842,4m koło 1,48kg
Ostatnio zmieniony 16 lip 2021, 21:29 przez Dede, łącznie zmieniany 2 razy.
- Goliath
- Forumowicz
- Posty: 1320
- Rejestracja: 25 lut 2018, 1:02
- Lokalizacja: Izabelin-Dziekanówek
Re: QS273 tuning 4,5T
Kiedy planowane testy 4,5T ??
Jestem ciekaw jaki Vmax uzyskasz na fluksie i bez i jakim kosztem
Co do frezowania żłobków... nie wiem czy nie pogorszy to charakterystyki przenikania strumienia pola magnetycznego / zawęzisz okno dla niego
Jestem ciekaw jaki Vmax uzyskasz na fluksie i bez i jakim kosztem
Co do frezowania żłobków... nie wiem czy nie pogorszy to charakterystyki przenikania strumienia pola magnetycznego / zawęzisz okno dla niego
-
- Forumowicz
- Posty: 2087
- Rejestracja: 11 cze 2018, 5:19
- Lokalizacja: Ruda Śląska
Re: QS273 tuning 4,5T
Testy będę robić raczej koło sierpnia/września
Co do frezowania to chce iść jak producent zrobił wersji V4 aktualnie wydłużyć żłobki bo V3 są mniejsze.
Sprawdziłem i mogę wydłużyć o 4,5mm wersji V3
Frezowanie tylko mam za krótki frez muszę kupić dłuży.
Frezowanie 4mm porównywać z oryginałem to jest możliwość uzyskania dodatkowo jeden zwój zamiast 3 to 4 zwoje uzyskać większe T nie zmniejszają ilości drutów co nie wpłynie na grzanie silnika więc będzie odwrotnie mniejsze grzanie bo więcej miedźi będzie.
Problemem grzania silnika jest przy większym T bo jest mniej miedźi bo mniej drutów, ja nie chce iść w mniejszą ilość drutów żeby uzyskać 4,5T więc musze uzyskać dodatkowo jeden zwój zamiast zmniejszania ilości drutów.
Porównywać inne silniki V1 V2 V3 V4 witać ze tendencja jest powiększanie i co raz więcej miedźi silniku.
Co do frezowania to chce iść jak producent zrobił wersji V4 aktualnie wydłużyć żłobki bo V3 są mniejsze.
Sprawdziłem i mogę wydłużyć o 4,5mm wersji V3
Frezowanie tylko mam za krótki frez muszę kupić dłuży.
Frezowanie 4mm porównywać z oryginałem to jest możliwość uzyskania dodatkowo jeden zwój zamiast 3 to 4 zwoje uzyskać większe T nie zmniejszają ilości drutów co nie wpłynie na grzanie silnika więc będzie odwrotnie mniejsze grzanie bo więcej miedźi będzie.
Problemem grzania silnika jest przy większym T bo jest mniej miedźi bo mniej drutów, ja nie chce iść w mniejszą ilość drutów żeby uzyskać 4,5T więc musze uzyskać dodatkowo jeden zwój zamiast zmniejszania ilości drutów.
Porównywać inne silniki V1 V2 V3 V4 witać ze tendencja jest powiększanie i co raz więcej miedźi silniku.
Ostatnio zmieniony 30 cze 2021, 23:57 przez Dede, łącznie zmieniany 1 raz.
- Goliath
- Forumowicz
- Posty: 1320
- Rejestracja: 25 lut 2018, 1:02
- Lokalizacja: Izabelin-Dziekanówek
- Przemek
- Forumowicz
- Posty: 1005
- Rejestracja: 03 maja 2017, 17:13
- Lokalizacja: Katowice
Re: QS273 tuning 4,5T
Jeśli będziesz dawał do toczenia oś, i jeśli jest ona podobnie wykonana jak w 205 to osobiście pokusił bym się o zmianę jej kształtu po stronie wolnobiegu, zrobił bym szerszą w miejscu spłaszczenia, nie wiem jakie tam jest łożysko ale jeśli da sie dobrać łożysko o większej średnicy wewnętrznej zachowując średnicę zewnętrzną, to właśnie takie coś bym planował, pozdr
EDIT jakie "fi" masz tych żłobków ? mam sporo frezów monolity węglowe, idą jak w masło, może akurat będę miał wtedy możesz na mnie liczyć
EDIT jakie "fi" masz tych żłobków ? mam sporo frezów monolity węglowe, idą jak w masło, może akurat będę miał wtedy możesz na mnie liczyć
Ostatnio zmieniony 01 lip 2021, 7:22 przez Przemek, łącznie zmieniany 1 raz.
-
- Forumowicz
- Posty: 2087
- Rejestracja: 11 cze 2018, 5:19
- Lokalizacja: Ruda Śląska
Re: QS273 tuning 4,5T
Właśnie o tym pomyślałem i zmiana gwintu z oryginału M16 na M24. Część płaska gdzie przychodzi uchwyt ma średnicę 16mm oryginał nowy wymiar będzie od strony wolnobiegu 24,8mm a od strony przewodów aż 30,8mm.
Za nie długo wstawię rysunek techniczny nowej oski.
Średnica wewnętrzna dla przewodów oryginał 15mm będę powiększać na 16mm.
Frez juz kupiłem fi 6mm o długości 150mm i czekam na paczkę, jak coś to odezwę sie do Ciebie jeśli będę coś potrzebować.
-
- Forumowicz
- Posty: 2087
- Rejestracja: 11 cze 2018, 5:19
- Lokalizacja: Ruda Śląska
Re: QS273 tuning 4,5T
Po frezowanie umieściłem 330 drutów
Teraz najtrudniejsze zadanie bo koncepcja sie zmieniła i muszę wyliczyć ile drutów zawinąć i ilość zwojów.
Zmieniam plany co do tych 4,5T będę zmieniał na nawój 6T z możliwością mostkowania na 3T.
Zmostkowanie będzie przez moduł oparty na mosfetach będzie możliwość regulacji trakcie jazdy do wyboru na przełączniku 6T lub 3T.
Według obliczeń stępnych będę robił ilość zwojów 2x3x2 ilość drutów 2x30 na jedną fazę.
- Tooropek
- Forumowicz
- Posty: 2064
- Rejestracja: 08 wrz 2018, 10:50
Re: QS273 tuning 6T/3T przełączanie przez przełącznik
Czy masz koncepcję co do przełącznika? Czy to rozwiązanie podpatrzyłeś gdzieś? Jestem ciekaw co Ci wyjdzie z przewijki i własnych modów.
* Akumulatory * Bidony * 36V/48V. Zapraszam na priv.
- 2kola
- Forumowicz
- Posty: 271
- Rejestracja: 25 lip 2019, 15:56
Re: QS273 tuning 4,5T
Dziwne, że żaden producent silników do ebike nie wpadł na to żeby zrobić to fabrycznie (bo producenci silników do zabawek RC już dawno na to wpadli i można regulować kV przez mostkowanie kabli). Skończyły by się dylematy czy iść w prędkość czy moment obrotowy.Dede pisze: ↑16 lip 2021, 21:27Zmieniam plany co do tych 4,5T będę zmieniał na nawój 6T z możliwością mostkowania na 3T.
Zmostkowanie będzie przez moduł oparty na mosfetach będzie możliwość regulacji trakcie jazdy do wyboru na przełączniku 6T lub 3T.
Według obliczeń stępnych będę robił ilość zwojów 2x3x2 ilość drutów 2x30 na jedną fazę.
-
- Forumowicz
- Posty: 2087
- Rejestracja: 11 cze 2018, 5:19
- Lokalizacja: Ruda Śląska
Re: QS273 tuning 6T/3T przełączanie przez przełącznik
Dla czego producenci nie zrobili takich pomysłów moze dla tego ze małe zainteresowanie i to tego zamiast 3 fazy musi byc wyprowadzenie na 6 faz z możliwością zmostkowania.
Na początku myślałem zmostkowanie przewodów ręcznie przykreczane ale problem jest ze przed jazdą należy wybrać jaki nawój zrobić nie ma możliwości zmiany trakcie jazdy.
Pomyślałem o przekaźniku rozrusznika 200A na 24V na początku, ostatecznie myślę zrobienie na mosfetach przekaźnik podobna konstrukcja co przekaźnik SSR na mosfetach dla tego ze mam sporo mosfetów u siebie używane do wykorzystania to mogę zrobić bardzo mocny przekaźnik 3 fazowy to zmostkowania i wybrania trakcie jazdy wybór uzwojenia 6T lub 3T co bardzo ułatwia komfort jazdy.
Na początku myślałem zmostkowanie przewodów ręcznie przykreczane ale problem jest ze przed jazdą należy wybrać jaki nawój zrobić nie ma możliwości zmiany trakcie jazdy.
Pomyślałem o przekaźniku rozrusznika 200A na 24V na początku, ostatecznie myślę zrobienie na mosfetach przekaźnik podobna konstrukcja co przekaźnik SSR na mosfetach dla tego ze mam sporo mosfetów u siebie używane do wykorzystania to mogę zrobić bardzo mocny przekaźnik 3 fazowy to zmostkowania i wybrania trakcie jazdy wybór uzwojenia 6T lub 3T co bardzo ułatwia komfort jazdy.
-
- Forumowicz
- Posty: 433
- Rejestracja: 20 maja 2019, 22:28
Re: QS273 tuning 6T/3T przełączanie przez przełącznik
Elektryczna skrzynia biegów
Trzymam kciuki za projekt.
Trzymam kciuki za projekt.
-
- Forumowicz
- Posty: 2087
- Rejestracja: 11 cze 2018, 5:19
- Lokalizacja: Ruda Śląska
Re: QS273 tuning 6T/3T przełączanie przez przełącznik
Oś silnika jest juz połowie ukończona oryginalny gwint m16 zastąpił m24
-
- Forumowicz
- Posty: 408
- Rejestracja: 20 lut 2018, 0:11
Re: QS273 tuning 4,5T
330 drutów? W fabryce silnik ma nawój 45x4 co w oryginalnych żłobkach daje 360 drutów, ale da się zrobić żeby weszło 440 i to bez frezowaniaDede pisze: ↑16 lip 2021, 21:27
Po frezowanie umieściłem 330 drutów
Teraz najtrudniejsze zadanie bo koncepcja sie zmieniła i muszę wyliczyć ile drutów zawinąć i ilość zwojów.
Zmieniam plany co do tych 4,5T będę zmieniał na nawój 6T z możliwością mostkowania na 3T.
Zmostkowanie będzie przez moduł oparty na mosfetach będzie możliwość regulacji trakcie jazdy do wyboru na przełączniku 6T lub 3T.
Według obliczeń stępnych będę robił ilość zwojów 2x3x2 ilość drutów 2x30 na jedną fazę.
Z tym przełączaniem to chcesz zrobić 6T i mostkowanie na dwa obwody równolegle?
-
- Forumowicz
- Posty: 2087
- Rejestracja: 11 cze 2018, 5:19
- Lokalizacja: Ruda Śląska
Re: QS273 tuning 4,5T
A to ciekawe u mnie oryginalny nawój 4T miał 3 zwoje a nie 4 to w żłobkach było oryginał 270 a nie 360
Którym nawój T ma 4 zwoje?
Nie jestem pewny ale T3 T4 T5 maja wszytkie 3 zwoje tylko ilość drutów jest inna.
-
- Forumowicz
- Posty: 408
- Rejestracja: 20 lut 2018, 0:11
Re: QS273 tuning 4,5T
To nie tak działa. To że miałeś napisane na silniku 4T nie oznacza że to było 4T. W wątku obok już wspomniałem, że qs kłamie. Jeżeli miałeś na piętrze 333 nawinięte to był 3T a nie 4T. Tylko ciekawostka, że miałem 273 który miał w piętrze 321 nawinięte co nawet już gołym okiem było widać i silnik nie miał prawa działać bo w drugiej fazie było 222
Nawoje jaki kiedyś były to
32x555
45x444
48x434
60x333
Teraz są cyrki typu 48x323
-
- Forumowicz
- Posty: 2087
- Rejestracja: 11 cze 2018, 5:19
- Lokalizacja: Ruda Śląska
Re: QS273 tuning 6T/3T przełączanie przez przełącznik
Pomyłka obliczeń po ponownym kontroli ilość drutów nie było 330 tylko 440 drutów.
Jeszcze minimalnie powiększyłem okno dla uzwojenia i aktualnie jest możliwość na 500 drutów.
Więc mogę zrobić cztery uzwojenia dwie fazy po 30 drutów więc 480 druków przejdzie przez okno stojana plus czujnik temperatury.
Jeszcze bede robił testy pola magnetycznego i zobaczę co wyjdzie z obliczeń pomiędzy oryginalnym uzwojeniem 3 zwoje a po dodaniu jednego zwoja wiecej i dodaniu więcej drutów.
Jeszcze minimalnie powiększyłem okno dla uzwojenia i aktualnie jest możliwość na 500 drutów.
Więc mogę zrobić cztery uzwojenia dwie fazy po 30 drutów więc 480 druków przejdzie przez okno stojana plus czujnik temperatury.
Jeszcze bede robił testy pola magnetycznego i zobaczę co wyjdzie z obliczeń pomiędzy oryginalnym uzwojeniem 3 zwoje a po dodaniu jednego zwoja wiecej i dodaniu więcej drutów.
-
- Forumowicz
- Posty: 2087
- Rejestracja: 11 cze 2018, 5:19
- Lokalizacja: Ruda Śląska
Re: QS273 tuning 6T/3T przełączanie przez przełącznik
Wstępny schemat znalazłem internecie tylko dobrać elementy odpowiednie i ilość mosfetów.
Założenia ze będę dwa fazy podzielone na równo to prąd też będzie dzielony na dwa.
Prąd fazowy ze sterownika 450A to przekaźnik powinien być na minimum 225A
- Tooropek
- Forumowicz
- Posty: 2064
- Rejestracja: 08 wrz 2018, 10:50
Re: QS273 tuning 6T/3T przełączanie przez przełącznik
Dzięki za odpowiedź, mniej więcej wszystko jasne jak dla mnie.
Octocoupler będzie sterowany z 12V?
Octocoupler będzie sterowany z 12V?
* Akumulatory * Bidony * 36V/48V. Zapraszam na priv.
-
- Forumowicz
- Posty: 2087
- Rejestracja: 11 cze 2018, 5:19
- Lokalizacja: Ruda Śląska
Re: QS273 tuning 6T/3T przełączanie przez przełącznik
Chciałem 12v ale bardziej kłaniam sie pomysłem żeby zaadaptować z przełączniku 3 Speed od sabvotona to tym przypadku będzie zasilany przez sabvoton 5V.
Żeby nie robić dodatkowych przełączników to bym chciał coś takiego:
-High speed uruchamia mosfety (Przekaźnik) i uzyskuje 3T z fluxem
-Middle speed wyłącza mosfety (Przekaźnik) i uzyskuje 6T bez fluxa
-Low speed wyłącza mosfety (Przekaźnik) i uzyskuje 6T bez fluxa i zmniejsza moc sterownika i prędkość.
Żeby nie robić dodatkowych przełączników to bym chciał coś takiego:
-High speed uruchamia mosfety (Przekaźnik) i uzyskuje 3T z fluxem
-Middle speed wyłącza mosfety (Przekaźnik) i uzyskuje 6T bez fluxa
-Low speed wyłącza mosfety (Przekaźnik) i uzyskuje 6T bez fluxa i zmniejsza moc sterownika i prędkość.
- radasss
- Forumowicz
- Posty: 494
- Rejestracja: 31 mar 2018, 8:50
- Lokalizacja: Poznań
- Kontakt:
Re: QS273 tuning 6T/3T przełączanie przez przełącznik
Tak se czytam i nie dowierzam. To są tak daleko idące przeróbki silnika, że potrzeba wiele szczęścia aby to zadziałało. Pisałem już kilka razy o tzw. nasyceniu ferromagnetyka. To właśnie ten parametr należy sprawdzić w pierwszej kolejności.
warsztatmotocykli.pl
- tas
- Administrator
- Posty: 2995
- Rejestracja: 27 kwie 2017, 15:10
- Lokalizacja: Żywiec
- Kontakt:
Re: QS273 tuning 6T/3T przełączanie przez przełącznik
Oczami wyobraźni widzę 2 miesiące pracy a na koniec podczas przełączania uzwojeń overcurrent phase, sterownik traci synchronizacje i wydymia pół mosfetów
Silniki, sterowniki, BMSy: https://nexun.pl tel: +48 33 50 00 105
Tanie ogniwa: https://e-foton.pl
----------------------
Mój blog o rowerach elektrycznych: http://ebike.nexun.pl
Tanie ogniwa: https://e-foton.pl
----------------------
Mój blog o rowerach elektrycznych: http://ebike.nexun.pl
- WojtekErnest
- Forumowicz
- Posty: 3337
- Rejestracja: 02 maja 2017, 20:52
- Lokalizacja: Warszawa
Re: QS273 tuning 6T/3T przełączanie przez przełącznik
No wlasnie ten w sumie fajny pomysl konstrukcyjno-laboratoryjny, miałby być realizowany na wlaczonym zasilaniu sterownika ? To chyba jakieś nieporozumienie.
Wcześniej : Pomógł 69 razy, postów 3,2+ tys. - wiadomo gdzie ...
-
- Forumowicz
- Posty: 2087
- Rejestracja: 11 cze 2018, 5:19
- Lokalizacja: Ruda Śląska
Re: QS273 tuning 6T/3T przełączanie przez przełącznik
Od strony konstrukcyjnej nie widzę tutaj problemu.
Kto z wasz przełącza 3 Speed na gazie?
Wszyscy puszczają gaz z manetki i dobiero przełącza przełącznik później dodaje gazu z manetki.
Więc przełączanie odbywa sie na nie działającym sterowniku gdzie nie płynie prąd do silnika.
Synchronizacja nie ma prawa zagubienia bo za to są odpowiedzialne czujniki halla a nie uzwojenie.
Tez jestem ciekawy co wyjdzie z tuningu ale z strony elektroniki powinno działać.
Kto z wasz przełącza 3 Speed na gazie?
Wszyscy puszczają gaz z manetki i dobiero przełącza przełącznik później dodaje gazu z manetki.
Więc przełączanie odbywa sie na nie działającym sterowniku gdzie nie płynie prąd do silnika.
Synchronizacja nie ma prawa zagubienia bo za to są odpowiedzialne czujniki halla a nie uzwojenie.
Tez jestem ciekawy co wyjdzie z tuningu ale z strony elektroniki powinno działać.
-
- Nowicjusz
- Posty: 24
- Rejestracja: 19 mar 2018, 21:25
- Lokalizacja: Lipsko
Re: QS273 tuning 6T/3T przełączanie przez przełącznik
Super to wygląda jak bym się pokusił o tuning mniejszego qs 205 pewnie też w wersji v3 ma miejsce na frez.Nie mogę się doczekać wyników testu
-
- Forumowicz
- Posty: 2087
- Rejestracja: 11 cze 2018, 5:19
- Lokalizacja: Ruda Śląska
Re: QS273 tuning 6T/3T przełączanie przez przełącznik
Oglądałem QS205 i nie ma możliwości powiększenia frezem.
U góry QS205 5T na dole QS273 tuning.
Wybrałem wersję 3-4-3 zwoje i 60 drutów na jedną fazę która będzie podzielona na pół po 2x30 drutów żeby uzyskać dwie jednakowe fazy które będą mostkowane lub rozłączane.
Na tym zdjęciu witać oryginalne uzwojenie 4T QS273
Jest spora różnica ilości miedzi raczej nie mam co obawiać o temperatury.
-
- Nowicjusz
- Posty: 24
- Rejestracja: 19 mar 2018, 21:25
- Lokalizacja: Lipsko
Re: QS273 tuning 6T/3T przełączanie przez przełącznik
Rozumiem no szkoda ale samo przezwojenie powinno sporo dać a powiedz mi jeszcze jedną rzecz przy okazji bo mnie to nurtuje bo widziałem sporo silników i niektóre mają mniej grubszych drutów a np bearbike przezwajał qs 205 to widać było że było dużo więcej cieńszych, chodzi o te nawoje 4t,5t i tak dalej ? Ze im grubsze druty tym większy moment a im więcej cieńszych tym szybszy i słabszy będzie silnik ?
- zero79
- Forumowicz
- Posty: 151
- Rejestracja: 19 mar 2018, 21:45
- Lokalizacja: Stargard
Re: QS273 tuning 6T/3T przełączanie przez przełącznik
Dokładnie odwrotnie. Średnica drutu ma wpływ na prędkość, a ilość drutów ma wpływ na moment silnika.Cruiser pisze: ↑29 lip 2021, 21:52Rozumiem no szkoda ale samo przezwojenie powinno sporo dać a powiedz mi jeszcze jedną rzecz przy okazji bo mnie to nurtuje bo widziałem sporo silników i niektóre mają mniej grubszych drutów a np bearbike przezwajał qs 205 to widać było że było dużo więcej cieńszych, chodzi o te nawoje 4t,5t i tak dalej ? Ze im grubsze druty tym większy moment a im więcej cieńszych tym szybszy i słabszy będzie silnik ?
Czyli silnik z większym momentem będzie miał więcej przewodów o mniejszej średnicy.
Ostatnio zmieniony 29 lip 2021, 22:22 przez zero79, łącznie zmieniany 1 raz.
-
- Nowicjusz
- Posty: 24
- Rejestracja: 19 mar 2018, 21:25
- Lokalizacja: Lipsko
Re: QS273 tuning 6T/3T przełączanie przez przełącznik
Dzięki za wyjaśnienie czyli nawój bearbike jest taki pośredni bo widać było mnóstwo bardzo cienkich drutów.Pewnie też im więcej miedzi tym mniej się silnik grzeje.To jeszcze mam jedno pytanie a pro po napięcia i mocy a konkretnie czy lepiej mieć mniejsze napięcie a więcej A czy odwrotnie ? wydaje mi się że to napięcie grzeje silnik jak jest za mało A czy znowu jestem w błędzie ?
-
- Forumowicz
- Posty: 2087
- Rejestracja: 11 cze 2018, 5:19
- Lokalizacja: Ruda Śląska
Re: QS273 tuning 6T/3T przełączanie przez przełącznik
Należy policzyć ile mocy idzie do silnika według napięcia i ile amperów.
Napięcie nie może być za duże i też nie za niskie.
A to wszystko zależy od silnika nie powinno łączyć silnika wolnoobrotowego z wysokim napięciem
Ani odwrotnie niskie napięcie z silnikiem wysoko obrotowych.
Ogólnie mówiąc jeśli coś polepszamy to coś pogarszamy więc należy wyśrodkować.
Ogólnie to wysokoobrotowy silnik ma więcej miedźi ale na niskich obrotach ma małą sprawność mniejszy moment obrotowy.
Silnik nisko obrotowy ma mniej miedźi ale za to większy moment obrotowy ale szybciej się grzeje.
Więc wszystko zależy co chcemy uzyskać i co wymagamy od zestawu.
Przykład mojego silnika który robię tuning chce uzyskać 6T i 3T a dla czego dwa biegi bo każdy ma swoje plusy i minusy które nie chce rezygnować, najprościej wyśrodkować i używać np. 4T÷5T
6T ma mniej miedźi mojej wersji będzie trochę więcej to temperatura będzie ok. Dla czego chce 6T bo jest bardzo duży moment obrotowy i też mniejsze uzycie watów na km wiec lepsza sprawność % silnika bardziej oszczędny dla bateri więc mogę więcej km zrobić beż ładowania, Jedyna wada 6T to małą prędkość i oryginalnych silnikach temperatura grzania.
3T ma dużą prędkość i nie chce rezygnować z tej możliwości mimo ze tej opcji jest mały moment obrotowy przy niskich obrotach i prądożerny dużo idzie watów na km mimo spokojnej jazdy bo przy niskich obrotach ma małą sprawność % silnik i dużo energii idzie na straty.
Dla tego chce zrobić silnik gdzie będę miał dwa biegi i wybrać odpowiedni nawój silnika zależności od moich poczeb trakcie jazdy.
-
- Nowicjusz
- Posty: 24
- Rejestracja: 19 mar 2018, 21:25
- Lokalizacja: Lipsko
Re: QS273 tuning 6T/3T przełączanie przez przełącznik
Rozumiem no jeśli się uda i sterownik to ogarnie ale w sumie nawet jakby trzeba było dwa wrzucić to dla takiego projektu warto bo to na skale myślę światową pomysł, tak jak jak qs 205 jako mid Eryka tez nie widziałem czego podobnego tak wykonanego nigdzie na yt
Ostatnio zmieniony 30 lip 2021, 8:04 przez Cruiser, łącznie zmieniany 1 raz.
-
- Nowicjusz
- Posty: 24
- Rejestracja: 19 mar 2018, 21:25
- Lokalizacja: Lipsko
Re: QS273 tuning 6T/3T przełączanie przez przełącznik
Przy okazji tematu chciałem zapytać Cię jakie nawoje maja te silniki oba to q 205.Ten jest fabryczny to chyba V1:
https://ibb.co/0jVF4d5
Jest w miarę mocny i narowisty
A ten jest przezwojony przez Rafała M pewnie kojarzysz z ProBikes, niestety nie pamięta go bo dawno go kupiłem, chyba to V2 albo V3:
https://ibb.co/25cdNM3
https://ibb.co/N1GqWzP
https://ibb.co/7gpRM3Y
Ten jest zdecydowanie słabszy i oddaje moc gumowato.Pełne testy porobię już po dotarciu KLS 7212s z naprawy bo teraz mam zastępczy gt1500
https://ibb.co/0jVF4d5
Jest w miarę mocny i narowisty
A ten jest przezwojony przez Rafała M pewnie kojarzysz z ProBikes, niestety nie pamięta go bo dawno go kupiłem, chyba to V2 albo V3:
https://ibb.co/25cdNM3
https://ibb.co/N1GqWzP
https://ibb.co/7gpRM3Y
Ten jest zdecydowanie słabszy i oddaje moc gumowato.Pełne testy porobię już po dotarciu KLS 7212s z naprawy bo teraz mam zastępczy gt1500
Ostatnio zmieniony 30 lip 2021, 16:12 przez Cruiser, łącznie zmieniany 1 raz.
-
- Forumowicz
- Posty: 2087
- Rejestracja: 11 cze 2018, 5:19
- Lokalizacja: Ruda Śląska
Re: QS273 tuning 6T/3T przełączanie przez przełącznik
Tak wygląda silnik sześcioma fazami
Z jednej strony
Z drugiej strony
-
- Forumowicz
- Posty: 2087
- Rejestracja: 11 cze 2018, 5:19
- Lokalizacja: Ruda Śląska
Re: QS273 tuning 6T/3T przełączanie przez przełącznik
Maxymalny pole magnetyczne na magnesach 442,4mT QS273
Pomiary stojana przy 1A pole magnetyczne max 1,25mT.
Przy 6A pole magnetyczne 7,31mT.
To teoretycznie przy 360A prądu fazowego powinno być koło pole magnetyczne 442mT to będzie na poziomie pola magnetycznego magnesów.
Co ciekawe pomiary dla stojana QS205 5T są podobne przy 6A daje pole magnetyczne 7,5mT podobne jak na stojana QS273 tuning.
- Tooropek
- Forumowicz
- Posty: 2064
- Rejestracja: 08 wrz 2018, 10:50
Re: QS273 tuning 6T/3T przełączanie przez przełącznik
Świetna robota. Widać ogromny wkład pracy. Ciekaw jestem pierwszych testów, czy wszystko pójdzie zgodnie z Twoim zamysłem. Trzymam kciuki za powodzenie i obserwuje dalej temat.
Cewki zalewasz lakierem czy zostawiasz tak jak jest?
Cewki zalewasz lakierem czy zostawiasz tak jak jest?
* Akumulatory * Bidony * 36V/48V. Zapraszam na priv.
-
- Forumowicz
- Posty: 2087
- Rejestracja: 11 cze 2018, 5:19
- Lokalizacja: Ruda Śląska
Re: QS273 tuning 6T/3T przełączanie przez przełącznik
Oczywiście że zalewam lakierem EKOIMID
Każde cewki silnikach powinny być zalane lakierem.
Wybrałem lakier EKOIMID bo Lakier posiada certyfikat UL nr 20110516-E229510 potwierdzający klasę
temperaturową min.200 °C.
Oglądałem inne lakiery ale inne mają klasę temperaturową 130÷155°C więc odpadły z powodu niskiej temperatury.
Jedyna wada lakieru EKOIMID jest że należy go wypalić piecu czas suszenia:
3-5 godz. w temp. 150 °C
4-6 godz. w temp. 135 °C
8-16 godz. w temp. 120 °C
Suszenie zrobię piekarniku kuchenym na temp. ~130°C 8 godzin.
Przy okazji wypalania lakieru zrobię test magnesów czy temperatura 130°C zmniejsza ich działanie na pole magnetyczne i jakim stopniu.
Ostatnio zmieniony 13 sie 2021, 2:41 przez Dede, łącznie zmieniany 1 raz.
-
- Forumowicz
- Posty: 2087
- Rejestracja: 11 cze 2018, 5:19
- Lokalizacja: Ruda Śląska
Re: QS273 tuning 6T/3T przełączanie przez przełącznik
2 tygodnie urlopu czas kontynuować projekt.
Sprawdziłem używane mosfety IRFB4110 na sprawność i rezystancja w stanie przewodzenia RDS(on)
Rezystancja jest 3,2 mΩ do 4,2 mΩ
Są już podzielone na odpowiednie grupy zależności od RDS(on)
Następnym tygodniu będę budować obudowę i jak ich połączyć, wstępnie myślę że połączenie będzie 2x8 sztuk na jedną fazę, co daje 48sztuk na trzy fazy.
Sprawdziłem używane mosfety IRFB4110 na sprawność i rezystancja w stanie przewodzenia RDS(on)
Rezystancja jest 3,2 mΩ do 4,2 mΩ
Są już podzielone na odpowiednie grupy zależności od RDS(on)
Następnym tygodniu będę budować obudowę i jak ich połączyć, wstępnie myślę że połączenie będzie 2x8 sztuk na jedną fazę, co daje 48sztuk na trzy fazy.
- WojtekErnest
- Forumowicz
- Posty: 3337
- Rejestracja: 02 maja 2017, 20:52
- Lokalizacja: Warszawa
Re: QS273 tuning 6T/3T przełączanie przez przełącznik
Rezystancja jest 3,2 mΩ do 4,2 mΩ
Czy aby ten pomiar jest powtarzalny ? Ja bym sprawdzil ponownie te egz z wyższym RW, po wyczyszczeniu styku, dociśnięciu. To są tak male wartości ze powątpiewam w ich powtarzalność w przedstawionych na zdj. warunkach.
Czy aby ten pomiar jest powtarzalny ? Ja bym sprawdzil ponownie te egz z wyższym RW, po wyczyszczeniu styku, dociśnięciu. To są tak male wartości ze powątpiewam w ich powtarzalność w przedstawionych na zdj. warunkach.
Wcześniej : Pomógł 69 razy, postów 3,2+ tys. - wiadomo gdzie ...
-
- Forumowicz
- Posty: 2087
- Rejestracja: 11 cze 2018, 5:19
- Lokalizacja: Ruda Śląska
Re: QS273 tuning 6T/3T przełączanie przez przełącznik
To nie pierwszy raz tak sprawdzam mosfety i zawsze się zgadzają pomiary.
Metoda którą ja wykonuje mogę ocenić czy mosfet jest podróbka gorszej jakości większym RDS(on) czy oryginalne według katalogu RDS(on).
Nawet oryginały trakcie produkcji innej partii mogą być inne RDS(on) według katalogu IRFB4110 producent przewiduje typ. 3,7mΩ max 4,5mΩ
Przyjąć według katalogu producenta przewiduje do 4,5mΩ więc dwie sztuki na 99 mosfetów mam 4,2mΩ to zaliczamy do oryginalnych i nie ma tutaj gdybać ze dwie sztuki gorszej produkcji się trafiło lub uważać za zły pomiar.
Najwięcej mosfetów mam od 3,4mΩ do 3,6mΩ
Już miałem różne mosfety nie oryginały kupione na allegro lub aliexpress gdzie RDS(on) był dwa razy nawet trzy razy większy niż przewiduje producent.
Tych nie oryginalnych mosfetów kryształ półprzewodnika jest o wiele mniejszy od oryginału dla tego mam odpowiedni miernik rezystancji na mΩ i wykluczyć nie oryginalne mosfety czy nawet podział na rezystacje jeśli mają działać kilka sztuk równolegle.
Metoda którą ja wykonuje mogę ocenić czy mosfet jest podróbka gorszej jakości większym RDS(on) czy oryginalne według katalogu RDS(on).
Nawet oryginały trakcie produkcji innej partii mogą być inne RDS(on) według katalogu IRFB4110 producent przewiduje typ. 3,7mΩ max 4,5mΩ
Przyjąć według katalogu producenta przewiduje do 4,5mΩ więc dwie sztuki na 99 mosfetów mam 4,2mΩ to zaliczamy do oryginalnych i nie ma tutaj gdybać ze dwie sztuki gorszej produkcji się trafiło lub uważać za zły pomiar.
Najwięcej mosfetów mam od 3,4mΩ do 3,6mΩ
Już miałem różne mosfety nie oryginały kupione na allegro lub aliexpress gdzie RDS(on) był dwa razy nawet trzy razy większy niż przewiduje producent.
Tych nie oryginalnych mosfetów kryształ półprzewodnika jest o wiele mniejszy od oryginału dla tego mam odpowiedni miernik rezystancji na mΩ i wykluczyć nie oryginalne mosfety czy nawet podział na rezystacje jeśli mają działać kilka sztuk równolegle.
Ostatnio zmieniony 02 wrz 2021, 5:39 przez Dede, łącznie zmieniany 2 razy.
-
- Forumowicz
- Posty: 2087
- Rejestracja: 11 cze 2018, 5:19
- Lokalizacja: Ruda Śląska
Re: QS273 tuning 6T/3T przełączanie przez przełącznik
Dzisiaj odebrałem ośki silnika o to one
Zmiana gwintów z M16 na M24 i otwór na przewody zwiększony o dodatkowy 1mm średnicy.
Przewody fazowe będą 6x8AWG dla tego że to silnik będzie 6 fazowy.
Zmiana gwintów z M16 na M24 i otwór na przewody zwiększony o dodatkowy 1mm średnicy.
Przewody fazowe będą 6x8AWG dla tego że to silnik będzie 6 fazowy.
- Goliath
- Forumowicz
- Posty: 1320
- Rejestracja: 25 lut 2018, 1:02
- Lokalizacja: Izabelin-Dziekanówek
-
- Forumowicz
- Posty: 179
- Rejestracja: 02 maja 2019, 9:48
Re: QS273 tuning 6T/3T przełączanie przez przełącznik
Wydaje mi się, że będą raczej przełączane, raz szeregowo, raz równolegle. Inaczej to chyba nie ma sensu. Ale ni w ząb nie kumam nawoju 3-4-3 a nie 4-4-4. Dlaczego tak?Wybrałem wersję 3-4-3 zwoje i 60 drutów na jedną fazę która będzie podzielona na pół po 2x30 drutów żeby uzyskać dwie jednakowe fazy które będą mostkowane lub rozłączane.
-
- Forumowicz
- Posty: 2087
- Rejestracja: 11 cze 2018, 5:19
- Lokalizacja: Ruda Śląska
Re: QS273 tuning 6T/3T przełączanie przez przełącznik
Podłączenie będzie zmostkowane równoległe albo będzie używane 30 lub zmostkowane 2x30=60 drutów
Zwiększać ilość zwojów zmniejszamy prędkość,
jak zwiększamy ilość zwojów to zwiększamy prędkość.
Ja zwiększyłem ilość zwojów o 10% i zwiększyłem ilość drutów o 10% więc uzyskałem 20% więcej miedźi a dalej zostaje prędkość orginalna jak przy T3.
Jeśli będę używać T6 30 drutów i nie będzie używane druga połowa drutów ale są plusy druga połowa nie używana będzie robiła jako odbiornik ciepła i jako dodatkowy radiator uzwojenia.
Zwiększać ilość zwojów zmniejszamy prędkość,
jak zwiększamy ilość zwojów to zwiększamy prędkość.
Ja zwiększyłem ilość zwojów o 10% i zwiększyłem ilość drutów o 10% więc uzyskałem 20% więcej miedźi a dalej zostaje prędkość orginalna jak przy T3.
Jeśli będę używać T6 30 drutów i nie będzie używane druga połowa drutów ale są plusy druga połowa nie używana będzie robiła jako odbiornik ciepła i jako dodatkowy radiator uzwojenia.
-
- Forumowicz
- Posty: 179
- Rejestracja: 02 maja 2019, 9:48
Re: QS273 tuning 6T/3T przełączanie przez przełącznik
Hmm, intrygujące. No, ale być może powinienem pójść do szkoły. Dawno tak nie byłem. Albo Ciebie czeka po uruchomieniu projektu rozczarowanie.
-
- Forumowicz
- Posty: 2087
- Rejestracja: 11 cze 2018, 5:19
- Lokalizacja: Ruda Śląska
Re: QS273 tuning 6T/3T przełączanie przez przełącznik
Czy się rozczaruje to sie okaże.
Qsmoto ma swoim ofercie silniki 6 fazowy dla nich to nie nowość wykonaniu 2x3 fazowy
Zobacz sobie projekty silników jak BLDCH Dual-stator gdzie jednym silniku są dwa stojany i jest to silnik 6 fazowy i napędzane dwuma sterownikami.
Są silniki dla samolotów elektycznych gdzie silnik jest 6 (2x3) fazowy i jeden stojan ale napędzane dwuma sterownikami jak jeden ma awarie to zostaje 50% mocy tym silniku na jednym sterowniku.
Ja nie będę dwuma sterownikami sterował więc projekt zrobiłem dwie odcielne fazy gdzie po zmostkowaniu chce uzyskać 6T lub 3T
Qsmoto ma swoim ofercie silniki 6 fazowy dla nich to nie nowość wykonaniu 2x3 fazowy
Zobacz sobie projekty silników jak BLDCH Dual-stator gdzie jednym silniku są dwa stojany i jest to silnik 6 fazowy i napędzane dwuma sterownikami.
Są silniki dla samolotów elektycznych gdzie silnik jest 6 (2x3) fazowy i jeden stojan ale napędzane dwuma sterownikami jak jeden ma awarie to zostaje 50% mocy tym silniku na jednym sterowniku.
Ja nie będę dwuma sterownikami sterował więc projekt zrobiłem dwie odcielne fazy gdzie po zmostkowaniu chce uzyskać 6T lub 3T
- radasss
- Forumowicz
- Posty: 494
- Rejestracja: 31 mar 2018, 8:50
- Lokalizacja: Poznań
- Kontakt:
Re: QS273 tuning 6T/3T przełączanie przez przełącznik
Wolę pasjonatów od malkontentów, ale jak Tobie uda się zrobić choć kilka tysięcy kilometrów, bezawaryjnie na tym przełączanym systemie to jesteś The Best do n potęgi. Rzeczy można komplikować, nawet bardzo byle nie bardziej
warsztatmotocykli.pl
-
- Forumowicz
- Posty: 433
- Rejestracja: 20 maja 2019, 22:28
Re: QS273 tuning 6T/3T przełączanie przez przełącznik
Mam takie laickie pytanie.
Jeśli na przykład taki mxus 3k turbo ma nawój 6t to da się przełączyć przewody żeby czasem było 3t?
Jeśli na przykład taki mxus 3k turbo ma nawój 6t to da się przełączyć przewody żeby czasem było 3t?
Ostatnio zmieniony 16 wrz 2021, 17:28 przez gość, łącznie zmieniany 1 raz.
- tas
- Administrator
- Posty: 2995
- Rejestracja: 27 kwie 2017, 15:10
- Lokalizacja: Żywiec
- Kontakt:
Re: QS273 tuning 6T/3T przełączanie przez przełącznik
Właśnie Dede to bada, czy się to da zrobić
Silniki, sterowniki, BMSy: https://nexun.pl tel: +48 33 50 00 105
Tanie ogniwa: https://e-foton.pl
----------------------
Mój blog o rowerach elektrycznych: http://ebike.nexun.pl
Tanie ogniwa: https://e-foton.pl
----------------------
Mój blog o rowerach elektrycznych: http://ebike.nexun.pl
-
- Forumowicz
- Posty: 2087
- Rejestracja: 11 cze 2018, 5:19
- Lokalizacja: Ruda Śląska
Re: QS273 tuning 6T/3T przełączanie przez przełącznik
Nie ma możliwości przełączyć 6T na 3T.
Teoretycznie jeśli byś miał 3T to idzie zrobić z 3T na 4T 5T 6T bo idzie odlutować odpowiednią ilość drucików i te druciki które nie są używane zaizolować a korzystać tyle ile chcemy ale musimy mieć odpowiednią ilość drutów.
Mówię teoretycznie bo jeszcze swojego silnika nie uruchomiłem żeby ta teorię sprawdzić, chyba że ktoś już próbował zmniejszyć nawój obcinając druciki silniku?
Teoretycznie jeśli byś miał 3T to idzie zrobić z 3T na 4T 5T 6T bo idzie odlutować odpowiednią ilość drucików i te druciki które nie są używane zaizolować a korzystać tyle ile chcemy ale musimy mieć odpowiednią ilość drutów.
Mówię teoretycznie bo jeszcze swojego silnika nie uruchomiłem żeby ta teorię sprawdzić, chyba że ktoś już próbował zmniejszyć nawój obcinając druciki silniku?
-
- Forumowicz
- Posty: 433
- Rejestracja: 20 maja 2019, 22:28
Re: QS273 tuning 6T/3T przełączanie przez przełącznik
Ok dziękuję za odpowiedź.
Myślałem że 6T ma więcej drutów i da się je spiąć równoległe żeby było 3T.
Widać źle zrozumiałem to co teraz Robisz...
Myślałem że 6T ma więcej drutów i da się je spiąć równoległe żeby było 3T.
Widać źle zrozumiałem to co teraz Robisz...
-
- Forumowicz
- Posty: 71
- Rejestracja: 17 kwie 2020, 13:30
Re: QS273 tuning 6T/3T przełączanie przez przełącznik
Jest jedna stała która się nie zmienia, to wielkość okna, albo nawijasz więcej zwoi ale żeby je zmieścić robisz to mniejsza ilością drutów, albo nawijasz mniej zwoi i możesz pozwolić sobie wtedy nawijać większą ilością drutów. Na prędkość silnika ma wpływ nie ilość drutów ale ilość zwoi na poszczególnych cewkach czyli indukcyjność (zdolność do przeciwstawiania się zmiana prądu). Ilość drutów będzie miała wpływ na wielkość prądu jaką będzie mógł przyjmować silnik bez przegrzania, więc 3t z uwagi na mniejszą ilość zwoi jest nawijany większą ilością drutów bo zostaje więcej miejsca w oknie i może on tym samym przyjąć większy prąd.