Maksymalna temperatura magnesów

Dział dotyczący napędów z silnikiem umieszczonym w piastach kół.
ODPOWIEDZ
Dede
Forumowicz
Posty: 2065
Rejestracja: 11 cze 2018, 5:19
Lokalizacja: Ruda Śląska

Maksymalna temperatura magnesów

Post autor: Dede »

Maksymalna temperatura pracy spiekanych magnesów neodymowych waha się od 80 do 200 °C, w zależności od materiału magnetycznego.

Zrobiłem test magnesu na temperaturę 180C° i byłem zaskoczony wynikiem na działanie na temperaturę.

Magnes neodymowy który miałem nie jest to model do silników ale podstawowy taki do przykręcana.
Magnes miał pole magnetyczne 238mT przed działaniem na temperaturę.


Po paru minutą na działanie temperatury 180C° pole magnetyczne jest zaledwie 12mT


Działanie temperatury 180C° zmieniło pole magnetyczne z 100% na 5% straty są aż 95% wiec to już nie magnes tylko kawałek metalu.



Pole magnetyczne magnesów QS273 dochodzi do 442mT i wiadomo do jakich temperatury mogą pracować żeby nie narażać na spadek pola magnetycznego?

Jakie macie doświadczenia po spaleniu uzwojenia czy był spadek mocy lub sprawnośći silnika?

Zrobiłbym test na magnesach oryginalnych z silnika ale nie posiadam aktualnie żeby wykorzystać do testów chyba że ktoś podeślę magnesy to zrobię test.
slow
Forumowicz
Posty: 522
Rejestracja: 16 mar 2018, 14:41
Lokalizacja: podkarpackie

Re: Maksymalna temperatura magnesów

Post autor: slow »

Wiele lat temu jak chińczycy nie robili jeszcze silników 3f do modeli zdalnie sterowanych sam takie wykonywałem ze starych silników z cdromów.
Wklejało się tam neodymy zamiast oryginalnego pierścienia.Raz zdarzyło mi się że piasta się oderwała i trzeba było podlutować. Po tym silnik stracił całkowicie kompresje i przestał w ogóle działać.
Zrobiłem potem test. Magnesy które miałem przy 110stopniach trwale przestawały być magnesami.
Dede
Forumowicz
Posty: 2065
Rejestracja: 11 cze 2018, 5:19
Lokalizacja: Ruda Śląska

Re: Maksymalna temperatura magnesów

Post autor: Dede »

Przy 110C° do już bardzo mało.
Jestem ciekawy jaka jest różnica temperatury silnikach pomiędzy uzwojeniu a magnesami.
Np. Niektórzy silniki jak qs205 z wyłączeniem 140C° niż on zadziała to uzwojenia mogą dochodzić do 180C° tylko jakie mogą być temperatury magnesów i zakres ich działa tak żeby nie stracić na ich sprawnośći.

Ciekawe jak wygląda sytuacja np dodawaniu ferrofluid gdzie temperatura przekazuje do magnesów?
wit
Forumowicz
Posty: 460
Rejestracja: 19 lut 2018, 11:42
Lokalizacja: Skierniewice

Re: Maksymalna temperatura magnesów

Post autor: wit »

Magnesy neodymowe zależnie od typu materiału mają różne max temperatury pracy -Podstawowy najtańszy najczęściej występujący typ może pracować max do 80*C. W zasadzie ta temp jest określana dla zamkniętego układu magnetycznego gdy nie występują pola rozmagnesowujące.
Czyli 2 magnesy położone obok siebie i z obu stron nakryte zworami -tak żeby zamknąć strumień bieguna N pierwszego magnesu do bieguna S drugiego i odwrotnie.

w Silniku jest gorzej -wirnik jak zwora zamyka pole magnetyczne -ale dalej mamy szczelinę oraz zęby statora z cewkami które rozmagnesowują...
więc maagnes słabnie już przy troszkę niższej temperaturze..

lepsze magnesy N...H wytrzymują 120 itd ale są droższe i zazwyczaj już nowe mają mniejsze natężenie pola (lub są mocniej droższe...)
potem jest N....SH do 150* -ale te już sa bardzo drogie...

I teraz zgaduj czy Chińczyk wkłada tanie magnesy -czy drogie... ja obstawiam podstawowy typ N.
czyli jak magnes dojdzie do 70*C -to .....
Ewentualnie w lepszych silnikach mogą się trafić magnesy N...H do 120*C a w praktyce wytrzymujące około 110*.

Magnesy mają około 20-30 stopni niższą temp niż uzwojenia. Ferrofluid nie powoduje dodatkowego grzania -tylko schładza stojan względem magnesow -z ferrofluidem temp magnesów jest bliska temp uzwojeń ! -czyli zabezpieczenia temperaturowe powinny być sporo niżej.

Normalnie nagrzanie uzwojeń do zadziałania zabezpieczenia uzwojeń 140*C to spadek momentu (I potencjalnie wzrost szybkości) w lepszych silnikach mających N...H a całkowite zniszczenie tych na gorszych magnesach N...

PS. zrobiłem kilka (raczej sto kilka ;) silniczków modelarskich i temat rozeznawałem dokładnie....
Dede
Forumowicz
Posty: 2065
Rejestracja: 11 cze 2018, 5:19
Lokalizacja: Ruda Śląska

Re: Maksymalna temperatura magnesów

Post autor: Dede »

wit pisze:
18 sty 2022, 19:35
Magnesy mają około 20-30 stopni niższą temp niż uzwojenia. Ferrofluid nie powoduje dodatkowego grzania -tylko schładza stojan względem magnesow -z ferrofluidem temp magnesów jest bliska temp uzwojeń ! -czyli zabezpieczenia temperaturowe powinny być sporo niżej.
Dokładnie a gdzieś czytałem że ferrofluid należy obniżyć temperaturę wyłączenia silnika z powodu że odklejają magnesy, tylko czy z powodu temperatury czy chemii ferrofluid odklejają magnesy no i czy osłabiają magnesy.

Jeśli zostaną przegrzane magnesy i osłabią to silnik będzie trochę słaby od razu tego nie zauważymy bo będzie to stopniowo obniżanie sprawnośći.

Jak bym miał taki magnesy od silnika mógłbym zrobić testy, może przyszłości zrobię jak gdzieś dostanę take magnesy.
Awatar użytkownika
tas
Administrator
Posty: 2964
Rejestracja: 27 kwie 2017, 15:10
Lokalizacja: Żywiec
Kontakt:

Re: Maksymalna temperatura magnesów

Post autor: tas »

Kiedys pytalem Mxusa to odpowiedzieli, ze daja magnesy do 140st
Ostatnio zmieniony 18 sty 2022, 21:31 przez tas, łącznie zmieniany 1 raz.
Silniki, sterowniki, BMSy: https://nexun.pl tel: +48 33 50 00 105
Tanie ogniwa: https://e-foton.pl
----------------------
Mój blog o rowerach elektrycznych: http://ebike.nexun.pl
Dede
Forumowicz
Posty: 2065
Rejestracja: 11 cze 2018, 5:19
Lokalizacja: Ruda Śląska

Re: Maksymalna temperatura magnesów

Post autor: Dede »

tas pisze:
18 sty 2022, 21:31
Kiedys pytalem Mxusa to odpowiedzieli, ze daja magnesy do 140st
A dla QS205 i QS273 powinno chyba też być 140st?
A masz może niepotrzebnie magnesy jakieś na zbyciu do testów?
Awatar użytkownika
tas
Administrator
Posty: 2964
Rejestracja: 27 kwie 2017, 15:10
Lokalizacja: Żywiec
Kontakt:

Re: Maksymalna temperatura magnesów

Post autor: tas »

poszukam
Silniki, sterowniki, BMSy: https://nexun.pl tel: +48 33 50 00 105
Tanie ogniwa: https://e-foton.pl
----------------------
Mój blog o rowerach elektrycznych: http://ebike.nexun.pl
Awatar użytkownika
Przemek
Forumowicz
Posty: 1003
Rejestracja: 03 maja 2017, 17:13
Lokalizacja: Katowice

Re: Maksymalna temperatura magnesów

Post autor: Przemek »

Dede, że tak minimalnie za offtopuje, jak masz taki elegancki miernik możesz zrobić pomiary jak sieje magnetycznie "skrzynia" z bateriami i sterownikiem oraz kable fazowe pod obciążeniem ?
wit
Forumowicz
Posty: 460
Rejestracja: 19 lut 2018, 11:42
Lokalizacja: Skierniewice

Re: Maksymalna temperatura magnesów

Post autor: wit »

generalnie za tą samą wielkość magnesu i podobną 'siłę" magnes podstawowy N do teoretycznie 80*C (praktycznie do 70) kosztuje 1x
wtedy magnes do 120* (110) kosztowałby 2x
a magnes do 150*(140) kosztowałby 5x

w modelarstwie -gdzie osiągi względem rozmiaru silnika są duuuużo większe niż w rowerach 90% silników ma te podstawowe N,
średnia markowa półka ma magnesy do 120* N...H i kosztuje około 5-8x drożej od tych tanich silników
a tylko nieliczne "wyczynowe"mają magnesy N...SH do 150* powiedzmy że cena za podobnej wielkości mały silnik będzie jak 45zł -345zł i 1400zł...
oczywiście różnica cen to ogólnie klasa i precyzja wykonania -ale ilustruje "problem" I nadal zgadywanka jakie magnesy siedzą w silnikach rowerowych ...

Osobiście myślę, że w silnikach rowerowych są głównie najtańsze magnesy podstawowe N do 80* i tylko w "lepszych/markowych/droższych silnikach N..H do 120*.
W jakiekolwiek użycie magnesów N...SH w "chińskich" silnikach rowerowych zwyczajnie nie uwierzę. podobnie jak nie uwierzę w stosowanie miedzi z atestem 200*C a na pewno nie druty z miedzi o wysokiej czystości z atestem 220*C


PS -robiłem silniczki modelarskie ważące 26g /średnicy 28mm /długie 10mm które miały moc ponad 200W
i normalną temp uzwojeń około 160*C a wirnika i magnesów około 110*... druty uzwojeń miały atest do 220*C magnesy do 150*C.

Takie silniczki przed wyłączeniem należało wystudzić na małych obrotach bo jeśli zgasiło się gorące z pełnej mocy to się rozpadały... ceny materiałów i konieczna precyzja na takie maleństwo powalały.

Wracając do silników rowerowych lekkie przegrzanie magnesów powoduje początkowo nieznaczny spadek pola -mniejszy moment lub moment kompensowany większym poborem prądu -ewentualnie nieco trudniej podjechać pod górkę.
Ale jednocześnie taki silnik może być szybszy -rośnie max prędkość -i mało kto zauważy, że dzieje się coś złego... ale...

- silnik bierze większy prąd i mocniej się grzeje -w tym magnesy -więc szybciej traci właściwości i znowu wzrasta pobierany prąd -aż coś trzaśnie -albo magnesy już gwałtownie "stracą pole" albo spalą się uzwojenia... które prawdopodobnie są z drutu nawojowego do max 160*C a jedynie wyjątkowo w lepszych silnikach do 180*C.
Cudów nie ma -rządzi księgowy i ograniczanie kosztów produkcji...
Dede
Forumowicz
Posty: 2065
Rejestracja: 11 cze 2018, 5:19
Lokalizacja: Ruda Śląska

Re: Maksymalna temperatura magnesów

Post autor: Dede »

wit pisze:
19 sty 2022, 22:03
Osobiście myślę, że w silnikach rowerowych są głównie najtańsze magnesy podstawowe N do 80* i tylko w "lepszych/markowych/droższych silnikach N..H do 120*.
W jakiekolwiek użycie magnesów N...SH w "chińskich" silnikach rowerowych zwyczajnie nie uwierzę. podobnie jak nie uwierzę w stosowanie miedzi z atestem 200*C a na pewno nie druty z miedzi o wysokiej czystości z atestem 220*C
Jeśli chodzi o druty chińskie to testowałem je kolor izolacji zmienia się przy 200*C a spalona izolacja jest przy 220*C
Polski druty z atestem na 200*C kolor izolacji zmienił dopiero przy 272*C a spalony przy 287*C.
Różnica chiński a Polski z certyfikatem to przepaść 70*C
Więcej informacji jest temacie na forum viewtopic.php?f=14&t=7240

U siebie mam wymienione druty z certyfikatem i mógłbym zwiększyć temperatury na wyłączenie ale obawiam się o magnesy a nie o spaleniu silnika.
wit
Forumowicz
Posty: 460
Rejestracja: 19 lut 2018, 11:42
Lokalizacja: Skierniewice

Re: Maksymalna temperatura magnesów

Post autor: wit »

Dede pisze:
19 sty 2022, 23:58
Jeśli chodzi o druty chińskie to testowałem je kolor izolacji zmienia się przy 200*C a spalona izolacja jest przy 220*C
czyli prawdopodobnie drut do 160*C. uszkodzenie uzwojeń zazwyczaj następuje jeszcze zanim kolor izolacji się zmieni.
ODPOWIEDZ