Silnik bezprzekładniowy przy niskiej prędkości.

Omówienie modeli silników. Ich dane techniczne, zastosowanie, moc, napięcie itp.
ODPOWIEDZ
zielony71
Forumowicz
Posty: 662
Rejestracja: 21 kwie 2021, 5:22
Lokalizacja: Kielce

Silnik bezprzekładniowy przy niskiej prędkości.

Post autor: zielony71 »

Zapewne wielu z Was ma zainstalowany w rowerze watomierz, albo wyświetlacz pokazuje chwilową moc silnika.
Interesuje mnie zapotrzebowanie na moc w silnikach bezprzekładniowych przy prędkości 10 km/h. Najlepiej jakby było lekko pod górkę.
U mnie jest to ponad 300W i zastanawiam się czy to normalne.
Zielony pojazd re-cyklingowy - viewtopic.php?f=30&t=6880
Awatar użytkownika
Mr.Freeman
Forumowicz
Posty: 60
Rejestracja: 16 maja 2019, 10:45
Lokalizacja: Podkarpacie

Re: Silnik bezprzekładniowy przy niskiej prędkości.

Post autor: Mr.Freeman »

U mnie przekładniowy pod górki i przy takich niskich prędkościach jest o połowę oszczędniejszy. Jeździłem wcześniej na Mxus 30H 1500W (7x9), teraz MXUS XF15C 350W, zasilane oba tym samym sterownikiem 48V z prądem ustawionym na max 12A. Waga kierowcy 60KG:)
zielony71
Forumowicz
Posty: 662
Rejestracja: 21 kwie 2021, 5:22
Lokalizacja: Kielce

Re: Silnik bezprzekładniowy przy niskiej prędkości.

Post autor: zielony71 »

Tak, mój przekładniowy też ma mniejszy apetyt. Dlatego pytam innych o bezprzekładniowe, żeby się upewnić czy to problem akurat mojego silnika, czy ogólnie tak jest.
Zielony pojazd re-cyklingowy - viewtopic.php?f=30&t=6880
tkoko
Forumowicz
Posty: 3736
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Silnik bezprzekładniowy przy niskiej prędkości.

Post autor: tkoko »

zielony71 pisze:
19 maja 2022, 8:49
.... Interesuje mnie zapotrzebowanie na moc w silnikach bezprzekładniowych przy prędkości 10 km/h. Najlepiej jakby było lekko pod górkę.
U mnie jest to ponad 300W i zastanawiam się czy to normalne.
Co znaczy "lekko pod górę", 1% czy np. 10% :D Jak w niedzielę będzie OK to Ci zmierzę prąd/moc Trotter 500 wat po płaskim i "pod górkę" przy 10 i 20 km/godz.
Coś tu przedobrzyłeś z różnicą. Dla 10 km/godz masz 320 -170 = 150 wat, a dla 20 km/godz masz 507 - 383 to "tylko" 124 waty.
Przy podjeździe ~5% Trotter 500 wat (max 800 wat) brał ~300 wat / ~11 km/godz, i ~500 wat przy podjeździe ~9% i 8 km/godz.
zielony71
Forumowicz
Posty: 662
Rejestracja: 21 kwie 2021, 5:22
Lokalizacja: Kielce

Re: Silnik bezprzekładniowy przy niskiej prędkości.

Post autor: zielony71 »

Lekko po górkę, to w moim przypadku około 2%, ale jestem realistą i nie podejrzewam żeby komuś chciało się szukać dokładnie takiego wzniesienia :-D
Zielony pojazd re-cyklingowy - viewtopic.php?f=30&t=6880
tkoko
Forumowicz
Posty: 3736
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Silnik bezprzekładniowy przy niskiej prędkości.

Post autor: tkoko »

Awatar użytkownika
Yasiu77
Moderator
Posty: 1156
Rejestracja: 20 mar 2018, 20:17
Lokalizacja: Szczyrk

Re: Silnik bezprzekładniowy przy niskiej prędkości.

Post autor: Yasiu77 »

Raczej to normalne, bezprzekładniówką trzeba szybko jeździć :)
tkoko
Forumowicz
Posty: 3736
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Silnik bezprzekładniowy przy niskiej prędkości.

Post autor: tkoko »

A ja jeszcze raz powtórzę że to mit.
Poniżej jest symulacja 250 watowego silnika przekładniowego Bafang G 311 (500 wat max), z silnikiem bezprzekładniowym XOFO DD45 1 kW (max 3 Kw), przy zbliżonym RPM koła, i tym samym napięciu zasilania.
Pierwszy test to maksymalna prędkość obu silników w płaskim terenie.
Drugi test to 1.5% podjazd obu silników z prędkością 10 km/godz.
Trzeci test to 1.5% podjazd obu silników z prędkością 20 km/godz.
Wystarczy porównać moc obu silników przy tej samej prędkości by stwierdzić że tylko sprawność silnika przy danej prędkości ma wpływ na osiągi silnika, oczywiście przy założeniu że inne parametry są identyczne (RPM koła, rower, masa, opony, droga itp).
W tym konkretnym przypadku silnik bezprzekładniowy zużywa mniej prądu od silnika przekładniowego przy tej samej prędkości (silnik bezprzekładniowy ma większą sprawność).
Załączniki
test4.JPG
Dede
Forumowicz
Posty: 1473
Rejestracja: 11 cze 2018, 5:19
Lokalizacja: Ruda Śląska

Re: Silnik bezprzekładniowy przy niskiej prędkości.

Post autor: Dede »

Te wykresy trochę nie praktyczne i nie ma co ich porównywać.
Według wykresu środkowego silnik przekładniowy i bezprzekładniowy mają vmax koło 13km/h a pomiary są liczone przy 10km/h to tylko teoretycznie ale kto używa silnika bezprzekładniowego silnika gdzie vmax jest na poziomie 13km/h nikt nie używa takich silnika więc pomiar bez sensu.
Tak samo porównywać silnika gdzie jest sterownik 20A i 40A wiadomo że trochę zmieni wykresy.

Praktycznie a nie teoretycznie silnik przy 10km/h lub mniejsza prędkość silnik przekładniowy lub Mid-Drive używa mniej prądu od silnika bezprzekładniowego.

Silnik bezprzekładniowy ma największe uzycie energii przy małych obrotach więc 10km/h lub mniej, bo przy małych prędkościach ma małą sprawność.

Silnik bezprzekładniowy który ma Vmax na wysokim poziomie np. 50km/h to przy 10km/h ma duże użycie energii, jeśli mamy silnik np. Który ma vmax 90km/h to ma jeszcze większe użycie energii od silnika który ma vmax 50km/h.

Więc silnik bezprzekładniowy jeśli chcemy mieć małe użycie to musimy mieć nawój wolniejszy czym mniejsze vmax tym bardziej oszczędny praktycznie przy prędkości 10km/h.

Jedynie co się zgadza z wykresów jeśli mamy silnik bezprzekładniowy i przekładniowy które mają identyczne vmax mają identyczne parametry. Ale praktycznie silnik przekładniowy zawsze jest mniejsze vmax od silnika bezprzekładniowy przy danym napięciu, chyba że ma się silnik bezprzekładniowy wolny np. T8 i osiąga vmax podobne do przekładniowego to będzie podobne użycie energii.
zielony71 pisze:
19 maja 2022, 8:49
Zapewne wielu z Was ma zainstalowany w rowerze watomierz, albo wyświetlacz pokazuje chwilową moc silnika.
Interesuje mnie zapotrzebowanie na moc w silnikach bezprzekładniowych przy prędkości 10 km/h. Najlepiej jakby było lekko pod górkę.
U mnie jest to ponad 300W i zastanawiam się czy to normalne.
Napisz co to za zestaw bateria silnik nawój i jakie vmax?
Jak pisałem wcześniej to wszystko zależy od silnika nawoju i rodzaj silnika I każdy inny zestaw będzie różnie pobierały energii przy 10km/h.
zielony71
Forumowicz
Posty: 662
Rejestracja: 21 kwie 2021, 5:22
Lokalizacja: Kielce

Re: Silnik bezprzekładniowy przy niskiej prędkości.

Post autor: zielony71 »

Silnik to dość popularny toprun, zasilany z baterii 36V (12S 1P lifepo4).
Niestety nie wiem jaki to nawój. Co do V max to pod obciążeniem w kole 26 da się osiągnąć 40 km/h, a bez obciążenia licznik pokazał mi 60 km/h, ale tu akurat mam wątpliwości co do prawidłowości wskazania.
Zielony pojazd re-cyklingowy - viewtopic.php?f=30&t=6880
tkoko
Forumowicz
Posty: 3736
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Silnik bezprzekładniowy przy niskiej prędkości.

Post autor: tkoko »

Dede pisze:
23 maja 2022, 18:49
.... Praktycznie a nie teoretycznie silnik przy 10km/h lub mniejsza prędkość silnik przekładniowy lub Mid-Drive używa mniej prądu od silnika bezprzekładniowego. .......
Praktyczny pomiar ul. Wenecka ~190 metrów test w obie strony moich "rumaków".
* Yoch, MID (przekładniowy); - 21 km/godz - 2.8 Wh / 33 s, ~290 Wh/godz / 14 Wh/km
* DXF z GT HUB (przekładniowy); - 21 km/godz - 3.0 Wh / 33 s, ~330 Wh/godz / 16 Wh/km
* Moon z GT, MID (przekładniowy); - 21 km/godz - 3.0 Wh / 32 s, ~330 Wh/godz / 16 Wh/km
* Trendl z GT, MID (przekładniowy); - 21 km/godz - 4.2 Wh / 32 s, ~470 Wh/godz / 23 Wh/km
* Trendl z ZS, MID (przekładniowy); - 19 km/godz - 4.3 Wh / 36 s, ~430 Wh/godz / 23 Wh/km
^ Trotter, HUB (bezprzekładniowy); - 20 km/godz, średnia moc z czterech przejazdów po ~100 metrów (w obu kierunkach) przy dosyć dużych porywach wiatru to ~273 waty (wg. kalkulatora ~200 watów)
* Trotter 1 przejazd; - 19 km/godz, 3.1 Wh /36 s, - łączny czas 4 (niepełnych) przejazdów = 139 s
* Trotter 2 przejazd; - 21 km/godz, 2.8 Wh / 33 s, - łączne zużycie prądu 10.6 Wh
* Trotter 3 przejazd; - 20 km/godz, 2.7 Wh, 34 s, - łączne średnie watogodziny - 274.5 Wh/godz
Tak więc PRAKTYCZNIE mój HUB bezprzekładniowy 500 wat ma najmniejsze zużycie prądu ze wszystkich przekładniowych silników 250 wat przy podobnej (porównywalnej) prędkości na tej samej drodze.
Wybierz silnik/rower przekładniowy z listy powyżej (oprócz Trendline z ZS bo musiałbym go ponownie składać) a zrobię taki sam pomiar przy prędkości 10 i 20 km/godz jak w przypadku HUB'a Trotte.
Awatar użytkownika
pxl666
Forumowicz
Posty: 4739
Rejestracja: 27 cze 2018, 23:05
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Silnik bezprzekładniowy przy niskiej prędkości.

Post autor: pxl666 »

Krzychu ale te rowery mają chyba różne średnice obręczy i różne masy ram ?
Dede
Forumowicz
Posty: 1473
Rejestracja: 11 cze 2018, 5:19
Lokalizacja: Ruda Śląska

Re: Silnik bezprzekładniowy przy niskiej prędkości.

Post autor: Dede »

zielony71 pisze:
23 maja 2022, 20:16
Silnik to dość popularny toprun, zasilany z baterii 36V (12S 1P lifepo4).
Niestety nie wiem jaki to nawój. Co do V max to pod obciążeniem w kole 26 da się osiągnąć 40 km/h, a bez obciążenia licznik pokazał mi 60 km/h, ale tu akurat mam wątpliwości co do prawidłowości wskazania.
A masz ten silnik przerobiony na zewnętrzny sterownik czy masz orginalnym sterowniku silniku?
On ma chyba parametry 24v 250W i sterownik środku silniku oryginalne?

Jak kręci do 60km/h i przy 36V chyba a ze miałeś naładowany koło 40V lub więcej to wychodzi ze masz silnik koło ~1,5km/h z 1 volta z bateri więc jest to silnik szybki nie oszczędny.
Nie osiągniesz 60km/h bo nie masz odpowiedniej mocy żeby pod obciążeniem osiągnąć taka prędkość.

Więc silnik pod tym napięciem ma za duże kv i dla tego jest nie oszczędny a z powodu małej mocy na pewno przez sterownik nie osiągniesz więcej niż te 40km/h. Ogólnie zestaw nie dobrany do odpowiednich osiągów.

Oszczędny silnik przy małej prędkości mowa o 10km/h to są które maja małe kv silnika a nie duże kv więc inaczej mówiąc oszczędny to taki co ma prędkość mniejszą niż 1km/h z 1V z bateri, więc silnik który ma 1,5km/h z volta z bateri to nie oszczędny silnik a połączenie z małej mocy sterownik nie osiągniesz vmax silnika który ten nawój osiąga bez obciążenia.
zielony71
Forumowicz
Posty: 662
Rejestracja: 21 kwie 2021, 5:22
Lokalizacja: Kielce

Re: Silnik bezprzekładniowy przy niskiej prędkości.

Post autor: zielony71 »

Sterownik zewnętrzny 15A w szczycie.
Bateria była w pełni naładowana, czyli można liczyć te 40V.
To jakie zasilanie proponujesz, żeby dało się jechać te 50 km/h?
Zielony pojazd re-cyklingowy - viewtopic.php?f=30&t=6880
Dede
Forumowicz
Posty: 1473
Rejestracja: 11 cze 2018, 5:19
Lokalizacja: Ruda Śląska

Re: Silnik bezprzekładniowy przy niskiej prędkości.

Post autor: Dede »

zielony71 pisze:
23 maja 2022, 21:51
Sterownik zewnętrzny 15A w szczycie.
Bateria była w pełni naładowana, czyli można liczyć te 40V.
To jakie zasilanie proponujesz, żeby dało się jechać te 50 km/h?
15Ax40V=600W to bardzo mało nie pojedziemy więcej niż te ~40km/h.
Jeśli bateria pozwala to zwiększyć prąd sterownika ale szybko spalić można silnik bo to tylko silnik 250W.

Nie ma możliwości żeby był szybki i oszczędny i to na takim małym silniku.

Żeby jechać 50km/h moc powinna być ponad 1000W mocy ciągłej nie chwilowej a dla tego silnika to raczej za dużo.

Napięcia bym nie zwiększał bo bez problemu osiąga 60km/h bez obciążenia brakuje prądu mocy żeby osiągnąć V max silnika.
tkoko
Forumowicz
Posty: 3736
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Silnik bezprzekładniowy przy niskiej prędkości.

Post autor: tkoko »

Pisałem to samo;
viewtopic.php?p=107001#p107001
ale zielony nie chce mi uwierzyć :D
zielony71
Forumowicz
Posty: 662
Rejestracja: 21 kwie 2021, 5:22
Lokalizacja: Kielce

Re: Silnik bezprzekładniowy przy niskiej prędkości.

Post autor: zielony71 »

Coś tam dodatkowo docisnę w pedałach - powiedzmy te 200W?
Ważne, żeby poruszać się w obszarach najwyższej sprawności silnika. Bo wtedy energia idzie na ruch, a nie grzanie uzwojeń. Nie wiem jak wygląda wykres sprawności dla tego silnika, zwłaszcza po przewoltowaniu, ale jak patrzę na wykresy sprawności innych silników, to maksymalną sprawność osiągają znacząco poniżej maksymalnego RPM.
Zielony pojazd re-cyklingowy - viewtopic.php?f=30&t=6880
Awatar użytkownika
pxl666
Forumowicz
Posty: 4739
Rejestracja: 27 cze 2018, 23:05
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Silnik bezprzekładniowy przy niskiej prędkości.

Post autor: pxl666 »

zielony71 pisze:
24 maja 2022, 7:45
Coś tam dodatkowo docisnę w pedałach - powiedzmy te 200W?
Ważne, żeby poruszać się w obszarach najwyższej sprawności silnika. Bo wtedy energia idzie na ruch, a nie grzanie uzwojeń. Nie wiem jak wygląda wykres sprawności dla tego silnika, zwłaszcza po przewoltowaniu, ale jak patrzę na wykresy sprawności innych silników, to maksymalną sprawność osiągają znacząco poniżej maksymalnego RPM.
200w to dociskanie takie niemałe
Dede
Forumowicz
Posty: 1473
Rejestracja: 11 cze 2018, 5:19
Lokalizacja: Ruda Śląska

Re: Silnik bezprzekładniowy przy niskiej prędkości.

Post autor: Dede »

Tak sprawność maxymalna jest trochę poniżej maksymalnego RPM. Przykład rower na silniku mxus 30H 6T przy bateri 48V i sterowniku 45A osiąga bez oporów 51km/h a na prostej jedzie 45km/h a lekko w dół jedzie 49km/h.
Jadąc 45km/h na miarę prostej mam koło ~1000w poboru mocy.

Według wykresów jak byś zobaczył czy szybszy silnik który jedzie Vmax to przy niskich obrotach ma małą sprawność.

Dla tego Mid-Drive przy prędkości poniżej 10km/h mogą być mega oszczędne przy odpowiednim przełożeniu żeby mógł pracować przy prawie maksymalnego RPM.

Chyba że jedziemy Mid-Drive z położeniem szybkim a jedziemy bardzo wolno i Mid-Drive nie osiąga max RPM to jest tym przypadku małą sprawność i większe uzycie energii.

Ale Mid-Drive który ma przełożenie podobne do bezprzekładniowego który może osiągnąć prędkości takie same to Mid-Drive nie ma lepszych parametrów od bezprzekładniowego.
ODPOWIEDZ