Wielkość magnesów a moment obrotowy

Dział dotyczący napędów z silnikiem umieszczonym w piastach kół.
ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
Kajman
Forumowicz
Posty: 1264
Rejestracja: 18 maja 2018, 9:51

Wielkość magnesów a moment obrotowy

Post autor: Kajman »

25A, to jak XF15r w zestawach z Chin. W sumie XF19r na początku był ze sterownikami 30A, potem poszaleli na 40A. No ciekawe co z tego będzie. Najciekawsze byłoby porównanie tych 3 silników na tym samym prądzie i napięciu. Oczywiście xf15r na przegranej pozycji od razu, ale to dzielny maluch.
tkoko
Forumowicz
Posty: 4925
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Silnik XP04 (750W przekładniowy na kasetę)

Post autor: tkoko »

Kajman pisze:
10 lip 2022, 20:53
....... Najciekawsze byłoby porównanie tych 3 silników na tym samym prądzie i napięciu. Oczywiście xf15r na przegranej pozycji od razu, ale to dzielny maluch.
Jeżeli RPM wszystkich silników przy tym samym napięciu i mocy będzie jednakowe to zapewne nie będzie wyraźnej różnicy poza temperaturą silników.
Awatar użytkownika
Kajman
Forumowicz
Posty: 1264
Rejestracja: 18 maja 2018, 9:51

Re: Silnik XP04 (750W przekładniowy na kasetę)

Post autor: Kajman »

No będzie, rozmiar magnesów mimo wszystko determinuje moment obrotowy
tkoko
Forumowicz
Posty: 4925
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Silnik XP04 (750W przekładniowy na kasetę)

Post autor: tkoko »

Kajman pisze:
10 lip 2022, 21:04
No będzie, rozmiar magnesów mimo wszystko determinuje moment obrotowy
Tyle że aby był "moment obrotowy" elektromagnes musi wytworzyć odpowiednią "moc" a ta będzie zbliżona, więc i "moment obrotowy" będzie zbliżony. Może przyśpieszenie będzie nieco większe w mocniejszym silniku ale w "normalnej" eksploatacji będzie to zapewne mało widoczne i bardziej zależne od sprawności silników.
Awatar użytkownika
Kajman
Forumowicz
Posty: 1264
Rejestracja: 18 maja 2018, 9:51

Re: Silnik XP04 (750W przekładniowy na kasetę)

Post autor: Kajman »

Moment obrotowy może/jest różny przy tej samej mocy dla różnych silników. Uzależnia to m.in. nawój oraz właśnie rozmiar magnesów.
Awatar użytkownika
tas
Administrator
Posty: 2964
Rejestracja: 27 kwie 2017, 15:10
Lokalizacja: Żywiec
Kontakt:

Re: Silnik XP04 (750W przekładniowy na kasetę)

Post autor: tas »

tkoko ma rację, nie będzie między nimi żadnej widocznej różnicy prócz temperatury jeśli porównuje się silniki z podobnym Kv.
25A w XF15 nie wynika z tego, że taki prąd jest dla tego silnika optymalny tylko wynika z marketingu, klient do chin nie odeśle, a klient nie wyedukowany patrzy tylko na cyferki i stąd wielka licytacja kto da więcej. Tak jak z bidonami po 40A i więcej. Z apół roku będa bidony dające 50A oby więcej niż konkurencja daje :)
Silniki, sterowniki, BMSy: https://nexun.pl tel: +48 33 50 00 105
Tanie ogniwa: https://e-foton.pl
----------------------
Mój blog o rowerach elektrycznych: http://ebike.nexun.pl
Awatar użytkownika
Kajman
Forumowicz
Posty: 1264
Rejestracja: 18 maja 2018, 9:51

Re: Silnik XP04 (750W przekładniowy na kasetę)

Post autor: Kajman »

Kv silnika czy prędkością po przełożeniu? Bo jak silnik ma to samo kv to ok, różnica może być mała, ale jeśli silnik ma niższe kv a nadrabia przekładnią, to będzie miał większy moment.
tkoko
Forumowicz
Posty: 4925
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Silnik XP04 (750W przekładniowy na kasetę)

Post autor: tkoko »

Kajman pisze:
10 lip 2022, 21:58
Kv silnika czy prędkością po przełożeniu? Bo jak silnik ma to samo kv to ok, różnica może być mała, ale jeśli silnik ma niższe kv a nadrabia przekładnią, to będzie miał większy moment.
Proste porównanie HUB'a z MID'em przy tych samych parametrach napięcia, mocy, RPM na kole,
https://ebikes.ca/tools/simulator.html? ... b=MG60_500
Jak widać do 15 km/godz HUB ma o 2 Nm! większy moment obrotowy od MID'a. od 15 do 40 km/godz oba napędy zachowują się dokładnie tak samo i mają dokładnie ten sam moment obrotowy. Powyżej 40 km/godz moment obrotowy MID'a jest nieco większy od HUB'a. Oczywiście przy zestawieniu innej pary silników te wartości mogą się nieco różnić ale 5 - 10% różnice miedzy nimi nie mają większego znaczenia w ocenie parametrów użytkowych.
Załączniki
HUB vs MID.JPG
Awatar użytkownika
Kajman
Forumowicz
Posty: 1264
Rejestracja: 18 maja 2018, 9:51

Re: Silnik XP04 (750W przekładniowy na kasetę)

Post autor: Kajman »

no ale co ty mi tu dwa różne napędy i porównujesz moment na kole? No tkoko pizza różni się od jajecznicy choć jedno i drugie zjesz ;) Znajdź dwie przekładniówki o róznych magnesach chociaż i daj im te same warunki ;)
tkoko
Forumowicz
Posty: 4925
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Silnik XP04 (750W przekładniowy na kasetę)

Post autor: tkoko »

Kajman pisze:
11 lip 2022, 11:06
........ Znajdź dwie przekładniówki o róznych magnesach chociaż i daj im te same warunki ;)
Może być Bafang mini 250 wat vs XOFO DD45 3 kW zastosowany jak MID/PRZEKŁADNIÓWKA z przełożeniem 2:1 w tych samych warunkach eksploatacji czyli to samo RPM na kole, ten sam sterownik / moc / prąd / sprawność itd. (wszystkie parametry obu silników masz w rubryczkach i na wykresie). Myślę że magnesy obu silników będą wystarczająco się różniły między sobą :D
Załączniki
HUB vs MID 2.JPG
Awatar użytkownika
tas
Administrator
Posty: 2964
Rejestracja: 27 kwie 2017, 15:10
Lokalizacja: Żywiec
Kontakt:

Re: Silnik XP04 (750W przekładniowy na kasetę)

Post autor: tas »

Kajman ilość (wielkość) magnesów nie ma bezpośredniego i jedynego przełożenia na wydajność/efektywność/moc silnika bo to zaledwie jeden z wielu czynników.
Porównaj sobie qs205 vs Mxus 5K. Ten pierwszy ma mniejsze magnesy niż 5K a jaką przepaść sobą prezentuje w porównaniu do tego Mxusa
Silniki, sterowniki, BMSy: https://nexun.pl tel: +48 33 50 00 105
Tanie ogniwa: https://e-foton.pl
----------------------
Mój blog o rowerach elektrycznych: http://ebike.nexun.pl
Awatar użytkownika
Kajman
Forumowicz
Posty: 1264
Rejestracja: 18 maja 2018, 9:51

Re: Silnik XP04 (750W przekładniowy na kasetę)

Post autor: Kajman »

Doskonale wiem że nie jedyne, nawet ten sam silnik nawinięty ręcznie a jego maszynowa kopia różnią się sprawnością i osiągami. Mam ciągle do czynienia w modelarstwie z identycznymi rozmiarowo silnikami, różniących się tylko magnesami i nawojem, mają zupełnie inny moment obrotowy przy tym samym zasilaniu.
Tkoko kurna miałeś 2 przekładniówki znależć, człowieku, znowu pizze z kanapkami porównujesz. Albo weź 2 direct, łatwiej będzie znależć i porównać. A nie żeś przekładnię jako huba zaznaczył i huba jako mida, no nie wierzę ;) Ta sama firma i 2 silniki, np qs 30h i 50h.
Awatar użytkownika
Kajman
Forumowicz
Posty: 1264
Rejestracja: 18 maja 2018, 9:51

Re: Silnik XP04 (750W przekładniowy na kasetę)

Post autor: Kajman »

Tkoko, żeby ci uprościć, badanie naukowe, gdzie badano wpływ zmiany rozmiaru magnesu na dane silnika, prąd był stały, zmienia się moment obrotowy i sprawność silnika. Tas, też możesz zweryfikować brak wpływu magnesów na moment obrotowy i sprawność silnika BLDC ;) :

"In this paper, the development of a three phase brushless DC motor (BLDC) was discussed. The performance of the motor as well as the effect of magnet sizing has been studied by using FEM. Based on the result, it shows that the modification of the magnet influences the output torque of the motor. It is observed from the result that the maximum output torque is achieved when both length and width of magnet is largest. The result also signifies that the increment of torque will not determine the increases in the motor efficiency as well"

"Figure 9 shows that the motor efficiency is slightly increases when the sizes of magnet are decreased. The maximum efficiency is about 60% at smallest size of magnet. This indicates that when the torque is high, it will not define that the efficiency is also high"

https://www.researchgate.net/publicatio ... s_DC_motor
tkoko
Forumowicz
Posty: 4925
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Silnik XP04 (750W przekładniowy na kasetę)

Post autor: tkoko »

Zgodnie z życzeniem porównanie DWA HUB'y PRZEKŁADNIOWE 1.2 Kw 3.8 kg w porównaniu z najmniejszym 2.5, kg G311 250 wat, PRZY TYCH SAMYCH PARAMETRACH ZASILANIA, TYM SAMYM STEROWNIKU, TYM SAMYM RPM KOŁA.
HUB G311 / 43 Nm vs eZee w wersji 250 RPM / 46 Nm, w wersji 350 RPM ma "tylko" 33 Nm.
HUB G311 / 43 Nm vs GMAC w wersji 8T/ 44 Nm, w wersji 10T ma "tylko" 35 Nm.
Załączniki
HUB vs MIDa.JPG
Awatar użytkownika
Kajman
Forumowicz
Posty: 1264
Rejestracja: 18 maja 2018, 9:51

Re: Wielkość magnesów a moment obrotowy

Post autor: Kajman »

No dobra, ale badanie naukowe dokładnie rozprawiło się już z mitem braku wpływu magnesów na moment obrotowy. Nie kalkulator ze strony z niewiadomymi algorytmami i wiedzą autorów, tylko badanie naukowe, gdzie wpływ innych czynników zredukowano do minimum. Dla mnie koniec kropka, chyba że przeprowadzisz takie samo badanie i wyjdą ci inne wyniki.
tkoko
Forumowicz
Posty: 4925
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Wielkość magnesów a moment obrotowy

Post autor: tkoko »

Przypomnę o czym jest dyskusja
Kajman pisze:
10 lip 2022, 20:53
,,,,,,,,, Najciekawsze byłoby porównanie tych 3 silników na tym samym prądzie i napięciu. Oczywiście xf15r na przegranej pozycji od razu, ale to dzielny maluch.
Kajman pisze:
12 lip 2022, 8:42
No dobra, ale badanie naukowe dokładnie rozprawiło się już z mitem braku wpływu magnesów na moment obrotowy.
Co do badań naukowych
https://zaltec.pl/narzedzia/obroty-mome ... kalkulator
nie widzę we wzorze na WYLICZENIE MOMENTU OBROTOWEGO (Nm), w dowolnym silniku, żadnego odniesienia do wielkości magnesów. Z ciekawości możesz sprawdzić na ile wartości Nm z tego "kalkulatora" pokrywają się z wartościami zmierzonymi w konkretnych silnikach przez tych "amatorów". Wystarczy z pierwszej tabeli pobrać "RPM" i "MTR Power" by uzyskać wynik "Wheel torq".
Awatar użytkownika
Kajman
Forumowicz
Posty: 1264
Rejestracja: 18 maja 2018, 9:51

Re: Wielkość magnesów a moment obrotowy

Post autor: Kajman »

Ale to badanie to identyczne silniki tylko z innymi rozmiarami silników, a nie różne produkcje z róznymi nawojami i przełożeniami. To jest prosta fizyka, nie bardzo rozumiem skąd wnioski inne niż cały świat, że rozmiar magnesów nie ma wpływu na moment obrotowy, masz wykresy, dane, a wciąż ślepo swoje strony www i kalkulatorki stworzone przez bóg wie kogo.
Awatar użytkownika
tas
Administrator
Posty: 2964
Rejestracja: 27 kwie 2017, 15:10
Lokalizacja: Żywiec
Kontakt:

Re: Wielkość magnesów a moment obrotowy

Post autor: tas »

Kajman pisze:
12 lip 2022, 15:14
nie bardzo rozumiem skąd wnioski inne niż cały świat, że rozmiar magnesów nie ma wpływu na moment obrotowy
Możliwe, że chodzi o to, że przytaczasz badanie gdy silniki różnią się tylko magnesami, a to ten sam silnik.
Ale w obiegu nie ma silników, które różnią się tylko magnesami stąd magnesy nie tyle nie mają wpływu na moment obrotowy (moc znamionową) co są tylko jednym z klocków wpływających na moc i z łatwością można przytoczyć silniki, które mimo większych magnesów mają mniejszy moment (mniejszą moc) i odwrotnie.
Wystarczy że magnes jest inaczej wyprofilowany, ma inną grubość, jest zbudowany z innych materiałów czy ma inną siłę magnetyczną i już. Dlatego wykresy tkoko wydają mi się bardziej dopasowane do rzeczywistości.
Silniki, sterowniki, BMSy: https://nexun.pl tel: +48 33 50 00 105
Tanie ogniwa: https://e-foton.pl
----------------------
Mój blog o rowerach elektrycznych: http://ebike.nexun.pl
Awatar użytkownika
Kajman
Forumowicz
Posty: 1264
Rejestracja: 18 maja 2018, 9:51

Re: Wielkość magnesów a moment obrotowy

Post autor: Kajman »

Wykresy tkoko to są estymacje na podstawie wykresów zamieszczonych przez producentów, do tego często robionych na różnych sterownikach i stanowiskach pomiarowych, więc tam jest bardzo dużo zmiennych i uproszczeń które mogą dać ogromne przekłamania. Co innego , jakby one opierały się o pomiary na jednym stanowisku i takich samych warunkach. Ale niestety tak nie jest. QS np jakiś czas temu zmienił stanowisko pomiarowe i poinformował, że wykresów wcześniejszych z obecnymi nie można porównywać jako 1:1 bo warunki są inne. Czego na pewno człowiek piszący taki algorytm do strony robiącej te fajne wykresy nie wziął pod uwagę i nie skorygował danych, bo nie wiedział jak. Więc magnesy mają duży wpływ na moment obrotowy silnika, jednak nie są jedynym czynnikiem. To czy użyte w tym czy tamtym silniku mają takie same dane, czy wszystko zostało dobrze zaprojektowane i jak współgra, pokaże dopiero hamownia. Jednak można przyjąć tak na luźno, że silnik z większymi magnesami ma szanse na posiadanie większego momentu obrotowego. Zwłaszcza direct. Przekładnie to już nie takie proste, ale wciąż silnik z więszymi magnesami może mieć większy potencjał. Ponieważ jeśli oba zostały wykonane zgodnie ze sztuką, to magnes ma znaczenie. ;) Ale każdy może to oceniać jak chce przecież ;) Lub jak mu wygodnie ;)
tkoko
Forumowicz
Posty: 4925
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Wielkość magnesów a moment obrotowy

Post autor: tkoko »

1. silnik XF15. Sterownik 18 A / 48 V / max 850-970 wat
parametry;
FX15 - maks RPM z testów 350, maks Nm wg producenta 40 - 60 Nm, nom/max moc 0.5 - 1 kW
prawdopodobny odpowiednik (w mojej ocenie).
https://ebikes.ca/tools/simulator.html? ... &wheel=24i
Shenovi 8T - max RPM 390, max Nm (przy 18A) 50 Nm, maks moc jak wyżej.

2. silnik XP04. Sterownik 25 A / 48 V / max 1.2 - 1.4 kW.
parametry;
FP04 - maks RPM z testów 330, maks Nm wg producenta zapewne 60 - 80 Nm, nom/max moc 0.75 -1.4 kW.
prawdopodobny odpowiednik (w mojej ocenie).
https://ebikes.ca/tools/simulator.html? ... &wheel=24i
Clvte H3525 - max RPM 350, max Nm (przy 25A) 70 Nm, maks moc jak wyżej.

3. silnik XF19 35 A / 48 V / max 1.7 - 2 kW.
FP04 - maks RPM wg. producenta 400, maks Nm wg producenta 70 - 100 Nm, nom/max moc 1 - 2 kW.
prawdopodobny odpowiednik (w mojej ocenie). .
https://ebikes.ca/tools/simulator.html? ... &wheel=24i
9C+2707 - max RPM 450, max Nm (przy 35A) 80 Nm, maks moc jak wyżej

Poniżej prawdopodobne osiągi silników na "nominalnych" prądach/mocach oraz na sterowniku 18 A czyli przy tym samym napięciu/prądzie/mocy.
Na "Warszawę" wybrałbym osobiście XF15 jako "najlepszy" ale to moje zdanie :D
Załączniki
b XF15 XF04 25A1.JPG
Awatar użytkownika
Kajman
Forumowicz
Posty: 1264
Rejestracja: 18 maja 2018, 9:51

Re: Wielkość magnesów a moment obrotowy

Post autor: Kajman »

generalnie xf15 to jest jeden z najbardziej udanych małych przekładniowych jakie są na rynku, to co on znosi, to jest nieprawdopodobne.
Dede
Forumowicz
Posty: 2065
Rejestracja: 11 cze 2018, 5:19
Lokalizacja: Ruda Śląska

Re: Wielkość magnesów a moment obrotowy

Post autor: Dede »

Porównanie np mxus 30H i mxus 45H przy tym samym kv. Sterownik 45A bateria 13S. Kolega przy 30H nie umiał wjechać pod stromą górkę ale po wymianie na 45H już beż problemu wjechał.
Zasięg i prędkość nie zmieniło sie bo te same kv przyspienienie może trochę na korzyść 45H.

Więc jadąc spokojnie nie zauważył różnicy pomiędzy 30H a 45H ale jadąc pod stromą górkę zauważył dużą różnice.

Więc jadąc spokojnie nie zobaczymy różnicy ale jadąc pod górkę to zobaczymy różnice jakie szerokość ma magnesy silnik bo przekłada się na moment obrotowy.
tkoko
Forumowicz
Posty: 4925
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Wielkość magnesów a moment obrotowy

Post autor: tkoko »

Dede pisze:
16 lip 2022, 13:10
Porównanie np mxus 30H i mxus 45H przy tym samym kv. Sterownik 45A bateria 13S. Kolega przy 30H nie umiał wjechać pod stromą górkę ale po wymianie na 45H już beż problemu wjechał.
Zasięg i prędkość nie zmieniło sie bo te same kv przyspienienie może trochę na korzyść 45H.

Więc jadąc spokojnie nie zauważył różnicy pomiędzy 30H a 45H ale jadąc pod stromą górkę zauważył dużą różnice.

Więc jadąc spokojnie nie zobaczymy różnicy ale jadąc pod górkę to zobaczymy różnice jakie szerokość ma magnesy silnik bo przekłada się na moment obrotowy.
Pełna zgoda, zacytuję sam siebie co dokładnie mówiłem.
tkoko pisze:
10 lip 2022, 21:02
......... Jeżeli RPM wszystkich silników przy tym samym napięciu i mocy będzie jednakowe to zapewne nie będzie wyraźnej różnicy poza temperaturą silników.
tkoko pisze:
10 lip 2022, 21:37
........ Może przyśpieszenie będzie nieco większe w mocniejszym silniku ale w "normalnej" eksploatacji będzie to zapewne mało widoczne i bardziej zależne od sprawności silników.
Awatar użytkownika
Kajman
Forumowicz
Posty: 1264
Rejestracja: 18 maja 2018, 9:51

Re: Wielkość magnesów a moment obrotowy

Post autor: Kajman »

Mało widoczna różnica, wjechać lub nie na górkę ;)
tkoko
Forumowicz
Posty: 4925
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Wielkość magnesów a moment obrotowy

Post autor: tkoko »

Kajman pisze:
17 lip 2022, 10:09
Mało widoczna różnica, wjechać lub nie na górkę ;)
Tu masz dokładnie opisane co się stanie po zwiększeniu wymiaru/mocy magnesów;

https://ebikes.ca/product-info/grin-pro ... motor.html

"As a result the V2 motors spin about 5% slower than the V1 models. They have about 10% more drag torque but they can also climb hills with 10% less heat generation."

a teraz kalkulator w dłoń;

https://zaltec.pl/narzedzia/obroty-mome ... kalkulator
Załączniki
RPM1.JPG
Awatar użytkownika
Kajman
Forumowicz
Posty: 1264
Rejestracja: 18 maja 2018, 9:51

Re: Wielkość magnesów a moment obrotowy

Post autor: Kajman »

Serio znowu porównujesz 2 różne silniki z różnymi typami magnesów żeby wyciągnąć jakieś wnioski?? Pomijając fakt, że masz na tej stronie wykres pokazujący wzrost momentu obrotowego w związku ze większą siłą magnesów.
tkoko
Forumowicz
Posty: 4925
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Wielkość magnesów a moment obrotowy

Post autor: tkoko »

Kajman pisze:
17 lip 2022, 13:02
...... Pomijając fakt, że masz na tej stronie wykres pokazujący wzrost momentu obrotowego w związku ze większą siłą magnesów.
Załączniki
RPM9a.JPG
Awatar użytkownika
Kajman
Forumowicz
Posty: 1264
Rejestracja: 18 maja 2018, 9:51

Re: Wielkość magnesów a moment obrotowy

Post autor: Kajman »

I tu właśnie widać te twoje symulatory, producent silnika: "As a result the V2 motors spin about 5% slower than the V1 models. They have about 10% more drag torque". Powinno być koło 26Nm to raz. A dwa to tylko zmiana siły magnesu, zwiększ rozmiar magnesu do tego i wzrost i różnica w momencie będą proporcjonalnie większe. Więc wasze wydumki o braku wpływu rozmiaru magnesu na moment obrotowy silnika nie mają racji bytu, nauka to potwierdza, taka prawdziwa, nie symulator przez kogoś na www wrzucony. Pomijam fakt, że ktoś ci tu napisał o kolosalnej różnicy między tak samo zasilonymi silnikami 30H i 45H. Dostałeś badanie naukowe z jasnymi wnioskami i też nie potrafiłeś nic z tym zrobić. Jesteś niereformowalny.
Awatar użytkownika
tas
Administrator
Posty: 2964
Rejestracja: 27 kwie 2017, 15:10
Lokalizacja: Żywiec
Kontakt:

Re: Wielkość magnesów a moment obrotowy

Post autor: tas »

Kajman ale to raczej Ty mieszasz :D
1. Nie możesz sobie powiedzieć że jakby w silniku były większe magnesy... bo nie ma takich silników, że sobie możesz wybierać magnesy. Tkoko Ci to próbuje przekazać podsyłając wykresy różnych silników z różnymi magnesami, bo tylko takie istnieją. Więc te labo badania są bez sensu i nie stosowalne w praktyce /
2. Jeśli w silniku są szersze magnesy to automatycznie jest szerszy stojan, szersze uzwojenia, inna ilośc miedzi a to wpływa na parametry tak jak większe magnesy
3. Silniki charakteryzuje parametr Nm/A i przy takiej samej sprawności silników i jakiej samej prędkości obrotowej silniki mają takie samo Nm :P Co najwyżej mały z dużym będą się różnic mocą znamionową czyli ile tych amperów mogą przyjąć pod rosnącym obciążeniem kiedy to ten mniejszy odpadnie nie dalatego że ma małe magnesy tylko ma małe magnesy + mało miedzi + stojan inny itp.
Silniki, sterowniki, BMSy: https://nexun.pl tel: +48 33 50 00 105
Tanie ogniwa: https://e-foton.pl
----------------------
Mój blog o rowerach elektrycznych: http://ebike.nexun.pl
Awatar użytkownika
Kajman
Forumowicz
Posty: 1264
Rejestracja: 18 maja 2018, 9:51

Re: Wielkość magnesów a moment obrotowy

Post autor: Kajman »

Widzisz tas, ty masz wiedzę tylko z ebike, a ja z innych dziedzin. Inrunnery bezszczotkowe mają takie samo uzwojenie itd, a tylko sam wirnik (magnes) może mieć różną średnicę i długość, bez zmiany uzwojenia i całej reszty przy tym samym prądzie i napięciu otrzymujemy większy moment obrotowy. Stwierdziłęś zupełnie błędnie i mijając się z naukową prawdą że wielkośc magnesów nie ma bezpośredniego przełożenia na wydajność/efektywność silnika,co jest wierutną bzdurą i kłamstwem. WIelkość magnesów ma bezpośrednie przełożenie na moment obrotowy i sprawność silnika BLDC. Jest to jeden z czynników, ale MA BEZPOŚREDNIE PRZEŁOŻENIE na osiągi silnika.
tas pisze:
11 lip 2022, 13:43
Kajman ilość (wielkość) magnesów nie ma bezpośredniego i jedynego przełożenia na wydajność/efektywność/moc silnika bo to zaledwie jeden z wielu czynników.
Awatar użytkownika
Kajman
Forumowicz
Posty: 1264
Rejestracja: 18 maja 2018, 9:51

Re: Wielkość magnesów a moment obrotowy

Post autor: Kajman »

tas pisze:
17 lip 2022, 14:24
2. Jeśli w silniku są szersze magnesy to automatycznie jest szerszy stojan, szersze uzwojenia, inna ilośc miedzi a to wpływa na parametry tak jak większe magnesy
Widzisz Tas, sam tkoko dał linka do wykresu, gdzie masz taki sam stojan i całą resztę, zmieniono nie rozmiar a moc magnesów i wbrew temu co twierdzicie wyszło takie coś producentowi (czego oczywiście nie potrafią pokazać te śmieszne symulatory tkoko):

Obrazek

Kurna, jakby nie patrzeć, wzrost momentu obrotowego. Jakieś czary? Nie, fizyka.
Awatar użytkownika
tas
Administrator
Posty: 2964
Rejestracja: 27 kwie 2017, 15:10
Lokalizacja: Żywiec
Kontakt:

Re: Wielkość magnesów a moment obrotowy

Post autor: tas »

Wystarczy dać inny materiał magnetyczny i już masz wynik inny, dasz mniejszy stojan i też zmienisz momenty, dasz mniej miedi i też masz inny wynik.
Na takie parametry wpływa wiele parametrów a nie tylko wielkość magnesów :)

Tak ogólnie to mam wrażenie, że wszyscy tu mają rację bo w sumie rozmawiamy o tym samym tylko ja z punktu widzenia praktyki ebajkowej, Ty porównując silniki uwzględniając wyższą sprawność przy większych magnesach a Tkoko z lawiną wykresów udowadnia, że z wielkością magnesów idzie w parze ze zmianami stojana/miedzi :)
Silniki, sterowniki, BMSy: https://nexun.pl tel: +48 33 50 00 105
Tanie ogniwa: https://e-foton.pl
----------------------
Mój blog o rowerach elektrycznych: http://ebike.nexun.pl
Awatar użytkownika
Kajman
Forumowicz
Posty: 1264
Rejestracja: 18 maja 2018, 9:51

Re: Wielkość magnesów a moment obrotowy

Post autor: Kajman »

Wielkość magnesów ma zawsze wpływ, większy magnes daje większy moment, mniejszy magnes daje mniejszy moment. Nie można powiedzieć, że nie ma wpływu, bo to nieprawda. Ty odnosisz to do konkretnego twojego nowo wprowadzonego do sprzedaży silnika kontra xf19r, bo jest ci to na rękę biorąc pod uwagę, że ten nowy ma mniejsze magnesy. Ja nie twierdzę, że ten nowy maluch musi mieć mniejszy moment, ani nie twierdziłem, bo zmiennych jest dużo. Jednak nie można stwierdzić jak to zrobiłęś Ty, że magnesy nie mają bezpośrednego wpływu na moment obrotowy silnika. Mają. No i nie wciskaj mi stwierdzeń, których nie powiedziałem ;) Nigdzie nie napisałem, że wielkość magnesów ma decydujący wpływ. Napisałem że "wielkość magnesów determinuje moment obrotowy". I to jest fakt.
Awatar użytkownika
Kajman
Forumowicz
Posty: 1264
Rejestracja: 18 maja 2018, 9:51

Re: Wielkość magnesów a moment obrotowy

Post autor: Kajman »

tas pisze:
17 lip 2022, 14:53
Tak ogólnie to mam wrażenie, że wszyscy tu mają rację bo w sumie rozmawiamy o tym samym tylko ja z punktu widzenia praktyki ebajkowej, Ty porównując silniki uwzględniając wyższą sprawność przy większych magnesach a Tkoko z lawiną wykresów udowadnia, że z wielkością magnesów idzie w parze ze zmianami stojana/miedzi :)
No jesteśmy blisko, choć ten symulator tkoko mocno mnie zawiódł algorytmem bo przy tym samym silniku nie pokazał zmiany momentu w skali jaką zmierzył producent. Ja pisałem o ogólnej zasadzie. Która często "na skróty" pozwala ocenić możliwości silnika.
tkoko
Forumowicz
Posty: 4925
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Wielkość magnesów a moment obrotowy

Post autor: tkoko »

Przypomnę, jest to dokładnie ten sam silnik z tym samym uzwojeniem w którym producent zarówno silnika jak i kalkulatora na który się powołuję dokonał stosownych pomiarów obu silników w wersji V1 sprzed 2020 r i produkowanego po 2020r i obecnie silnika V2. Jedyna praktyczna różnice między nimi to wymiana łożysk i przewodów na większe! w V2. Elektrycznie i mechanicznie różnią się tylko MAGNESAMI V1 ma neodym 35UH został zamieniony w silniku V2 na neodym 40UH. Różnica "przyciągania ~7%. Oczywiście producent się myli bo te silniki nie mogą mieć takich samych parametrów przy mocniejszym/"większym" magnesie.
Kalkulator dokładnie pokazał te zmiany pierwszy wykres od góry
Załączniki
neodym1.JPG
RPM9a.JPG
Ostatnio zmieniony 17 lip 2022, 15:44 przez tkoko, łącznie zmieniany 2 razy.
Awatar użytkownika
Kajman
Forumowicz
Posty: 1264
Rejestracja: 18 maja 2018, 9:51

Re: Wielkość magnesów a moment obrotowy

Post autor: Kajman »

Ahaaa....producent się myli, symulator stworzony przez jakiegoś randoma w internecie bazujący na danych tego samego PRODUCENTA już nie ;) Zakończmy tutaj ;)
ODPOWIEDZ