Mxus 3k v3 turbo opory ruchu - Jazda bez wspomagania.

Dział dotyczący napędów z silnikiem umieszczonym w piastach kół.
ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
T_polowy
Forumowicz
Posty: 35
Rejestracja: 27 mar 2023, 22:12

Mxus 3k v3 turbo opory ruchu - Jazda bez wspomagania.

Post autor: T_polowy »

Witam.

Na jednej ze stron przeczytałem że silniki Mxus 3k v3 turbo stawiają duży opór w trakcie jazdy bez doładowania.

Chciałbym rozwinąć pojęcie "duży" -> jakieś bardziej obrazowe porównania.

Kombinuję naprawdę ciężki rower do wypadów nad wodę, pod namiot itp.
Sam rower będzie ważył jakieś 45kg(z MXus'em) + do 20kg na bagażniku (? a może nawet 25kg ?)

Napędu silnikowego zamierzam używać praktycznie tylko na podjazdach, po płaskim terenie nie mam zamiaru używać napędu elektrycznego.
Stąd też przy tych masach (i dystansach ok. 20km w jedną stronę, do przejechania bez przerw, potem powrót), te "DUŻE OPORY" silnika mocno mnie zmartwiły.
Awatar użytkownika
Yasiu77
Moderator
Posty: 1323
Rejestracja: 20 mar 2018, 20:17
Lokalizacja: Szczyrk

Re: Mxus 3k v3 turbo opory ruchu - Jazda bez wspomagania.

Post autor: Yasiu77 »

Czyli będziesz jezdził po równym na rowerze 65kg z 3k turbo tylko pedałując?
Awatar użytkownika
T_polowy
Forumowicz
Posty: 35
Rejestracja: 27 mar 2023, 22:12

Re: Mxus 3k v3 turbo opory ruchu - Jazda bez wspomagania.

Post autor: T_polowy »

@Yasiu77:
Tak mi się wydaje :P (ale to by była jazda z średnią prędkością ok. 15km/h).

Jeżeli by wystarczyło akumulatora 48V 15Ah to może bym używał wspomagania na 1 poziomie (tj. najsłabszego).

Aku musi mi starczyć na przejechanie około 45 km.
tkoko
Forumowicz
Posty: 4985
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Mxus 3k v3 turbo opory ruchu - Jazda bez wspomagania.

Post autor: tkoko »

T_polowy pisze:
16 kwie 2023, 11:04
Witam.

Na jednej ze stron przeczytałem że silniki Mxus 3k v3 turbo stawiają duży opór w trakcie jazdy bez doładowania.

Chciałbym rozwinąć pojęcie "duży" -> jakieś bardziej obrazowe porównania.

Kombinuję naprawdę ciężki rower do wypadów nad wodę, pod namiot itp.
Sam rower będzie ważył jakieś 45kg(z MXus'em) + do 20kg na bagażniku (? a może nawet 25kg ?)

Napędu silnikowego zamierzam używać praktycznie tylko na podjazdach, po płaskim terenie nie mam zamiaru używać napędu elektrycznego.
Stąd też przy tych masach (i dystansach ok. 20km w jedną stronę, do przejechania bez przerw, potem powrót), te "DUŻE OPORY" silnika mocno mnie zmartwiły.
Obrazowo będzie zapewne tak;
Jeżeli na "zwykłym" rowerze (bez oporów) o wadze 65 kg pojedziesz 20 - 25 km/godz (zależnie od Twojej mocy), to na HUB'ie bezprzekładniowym bez prądu może być to 10 - 15 km/godz przy tej samej Twojej mocy.
Awatar użytkownika
T_polowy
Forumowicz
Posty: 35
Rejestracja: 27 mar 2023, 22:12

Re: Mxus 3k v3 turbo opory ruchu - Jazda bez wspomagania.

Post autor: T_polowy »

No ładnie czyli pokonywanie tego oporu "pożre" ok 50% mocy (lub więcej) z kręcenia korbą - nieciekawie :/

To na ile wystarczy mi aku 48V 15Ah ?
(Z użyciem wspomagania na najniższym ok. 20% poziomie)

Trasa ma powiedzmy ok 40km z jednym większym podjazdem 10% długim na ok. 3km (różnica poziomów ok. 250m na 3km) plus kilka krótszych po 300m ale bardziej stromych.

Nawój silnika 6T
tkoko
Forumowicz
Posty: 4985
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Mxus 3k v3 turbo opory ruchu - Jazda bez wspomagania.

Post autor: tkoko »

T_polowy pisze:
16 kwie 2023, 12:32
To na ile wystarczy mi aku 48V 15Ah ?
Bateria 720 Wh.
Przy sterowniku 45 A, 48 V, 2 kW i pełnej mocy będzie to poniżej 20 minut jazdy. Przy prędkości 30 - 35 km/godz (400 - 600 wat) powinno starczyć na ~1.5 godz i 45 km. W miarę zmniejszania prędkości i dodatkowych watów z nóg zasięg wzrośnie do 100 km (i więcej).
Awatar użytkownika
tas
Administrator
Posty: 2995
Rejestracja: 27 kwie 2017, 15:10
Lokalizacja: Żywiec
Kontakt:

Re: Mxus 3k v3 turbo opory ruchu - Jazda bez wspomagania.

Post autor: tas »

nie mozesz zasilac 3k z akumulatora 15ah jest za maly i go uszkodzisz takim uzytkowaniem
Silniki, sterowniki, BMSy: https://nexun.pl tel: +48 33 50 00 105
Tanie ogniwa: https://e-foton.pl
----------------------
Mój blog o rowerach elektrycznych: http://ebike.nexun.pl
Awatar użytkownika
T_polowy
Forumowicz
Posty: 35
Rejestracja: 27 mar 2023, 22:12

Re: Mxus 3k v3 turbo opory ruchu - Jazda bez wspomagania.

Post autor: T_polowy »

Ja chciałbym się poruszać w przedziale prędkości 15 ~ 25km/hl

Dla nawoju 6T i aku 48V, v max. to i tak jakieś 27km/h.

To wszystko co napisałeś pokrywało by się z rzeczywistością gdyby efektywność silnika była stała w (pi razy oko) prawie całym zakresie prędkości.
A coś mi mówi że będzie niska (a nawet bardzo) przy małych prędkościach, kwestia jaka będzie przy ~15km/h.

@tas:
Ograniczenie prądowe/mocy (w ustawieniach sterownika) ?

edit:
Aku ma deklarowaną pojemność 20Ah, ale to chińczyk więc...
Właśnie szukam klucza od aku, jak wyjmę to rozbiorę i sprawdzę konfigurację ogniw.
SzczepanW2
Forumowicz
Posty: 125
Rejestracja: 21 wrz 2020, 22:03

Re: Mxus 3k v3 turbo opory ruchu - Jazda bez wspomagania.

Post autor: SzczepanW2 »

Konfiguracja roweru jaką przedstawiasz skonfrontowana z przedstawionymi przez Ciebie założeniami nie ma najmniejszego sensu. To tak jakby kupić sobie Kamaza, żeby wozić dziecko do przedszkola i podskoczyć pod sklep. Do Twoich założeń najodpowiedniejszy będzie MXUS XF15...
Awatar użytkownika
T_polowy
Forumowicz
Posty: 35
Rejestracja: 27 mar 2023, 22:12

Re: Mxus 3k v3 turbo opory ruchu - Jazda bez wspomagania.

Post autor: T_polowy »

@SzczepanW2:
Nie wykluczam zmiany silnika (min. po to ten wątek).
Konfiguracja roweru jaką przedstawiasz skonfrontowana z przedstawionymi przez Ciebie założeniami nie ma najmniejszego sensu.
Dlaczego Mxus 3k turbo ?
Przy masie ~65kg + 85kg (Ja) -> podjazdy, podjazdy... A i jeszcze podjazdy...
Do Twoich założeń najodpowiedniejszy będzie MXUS XF15...
Dlaczego ? (konkretne powody)
tkoko
Forumowicz
Posty: 4985
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Mxus 3k v3 turbo opory ruchu - Jazda bez wspomagania.

Post autor: tkoko »

T_polowy pisze:
16 kwie 2023, 13:14
To wszystko co napisałeś pokrywało by się z rzeczywistością gdyby efektywność silnika była stała w (pi razy oko) prawie całym zakresie prędkości.
A coś mi mówi że będzie niska (a nawet bardzo) przy małych prędkościach, kwestia jaka będzie przy ~15km/h.
Przy RPM silnika 30 % do 90 % sprawność waha się między 70 a 80%, więc 15 - 25 km/godz (przy max 30 - 35 km/godz) mieści się w zakresie optymalnej sprawności tego silnika.
Załączniki
sprawność 2.jpg
sprawność 1.jpg
zielony71
Forumowicz
Posty: 1325
Rejestracja: 21 kwie 2021, 5:22
Lokalizacja: Kielce

Re: Mxus 3k v3 turbo opory ruchu - Jazda bez wspomagania.

Post autor: zielony71 »

No jest to jakieś rozwiązanie, ale to już nie będzie lekki rower, nie tylko w czasie tych biwakowych wyjazdów, ale też na co dzień. No po prostu zawsze już będzie ciężki i bez prądu nie do jazdy.
Dlatego można rozważyć też inne rozwiązanie, czyli mocną przekładniowkę, co najmniej 500W nominalnie. Wprawdzie te 3 km pod górę to będzie dla niej wyzwanie, ale w czasie poniżej 10 minut (tyle będzie trwał ten podjazd), o ile wcześniej będzie zimna, to nie powinna się jeszcze zdążyć przegrzać. Szacuję to na podstawie czasu jaki jest potrzebny do zagotowania 3 litrów (kg) wody czajnikiem elektrycznym 1 kW.
Potrzebujesz huba w dobrej cenie: viewtopic.php?t=10489 lub napisz.
Awatar użytkownika
Yasiu77
Moderator
Posty: 1323
Rejestracja: 20 mar 2018, 20:17
Lokalizacja: Szczyrk

Re: Mxus 3k v3 turbo opory ruchu - Jazda bez wspomagania.

Post autor: Yasiu77 »

a mógłbyś pokazać nam ten rowerek 45kg? Mój nieskończony ulep też waży 45kg z 3k turbo ale jest aku 2700wh, to ciut więcej niż 720Wh ;) Może xp04 rozwiązał by problem, mocny, lekki, przekładniowy i można bez oporowo jechać bez prądu.
Załączniki
IM1G_20230416_140714.jpg
Awatar użytkownika
T_polowy
Forumowicz
Posty: 35
Rejestracja: 27 mar 2023, 22:12

Re: Mxus 3k v3 turbo opory ruchu - Jazda bez wspomagania.

Post autor: T_polowy »

@zielony71:
No jest to jakieś rozwiązanie, ale to już nie będzie lekki rower, nie tylko w czasie tych biwakowych wyjazdów, ale też na co dzień. No po prostu zawsze już będzie ciężki i bez prądu nie do jazdy.
Zakup dodatkowego aku 20Ah 48V też biorę pod uwagę, ale to jednak kolejny wydatek


@Yasiu77:

:P XD ... Także... no...

To jest DUOTTS F26
Załączniki
IMG_20230412_185351_2.jpg
Awatar użytkownika
T_polowy
Forumowicz
Posty: 35
Rejestracja: 27 mar 2023, 22:12

Re: Mxus 3k v3 turbo opory ruchu - Jazda bez wspomagania.

Post autor: T_polowy »

Masa 38kg -> tak deklaruje producent.

Od razu wolę uprzedzić dywagacje: deklarowana moc silników to kompletna Bajka.
Wysokość magnesów nie wynosi 40mm jak deklaruje producent tylko 30mm (średnica stojana 110mm) realna moc jednego silnika będzie pewnie ok. 350W (silniki są dwa). { tu mały offtop: Tak swoją drogą zastanawiam się nad różnicami silników do fata pomiędzy 350W a 500W (Bafang i klony) bo pakiety blach i magnesy wyglądają na takie same, kwestia samego nawoju? }

A i to się jeszcze okaże czy to prawda (w/w dane to deklaracje sprzedającego) jak rozkręcę silniki.

@Yasiu77:
Piękny potwór :)

Ale ja buduję rowerowego BRDM'a tak został ochszczony mój "projekt" XD
Ostatnio zmieniony 16 kwie 2023, 21:54 przez T_polowy, łącznie zmieniany 1 raz.
Dede
Forumowicz
Posty: 2083
Rejestracja: 11 cze 2018, 5:19
Lokalizacja: Ruda Śląska

Re: Mxus 3k v3 turbo opory ruchu - Jazda bez wspomagania.

Post autor: Dede »

Chcesz zmieniać dwa silniki przekładniowe na 3k turbo i zostawić pozostałe części?
Według mnie lepiej będzie zostawić dwa silniki przekładniowe.
Według oferty DUOTTS 26
Zmiana silnika tutaj nic nie pomoże bo do 3k turbo należy zmienić sterownik a orginalna bateria nie wydoli prądowo dla więcej mocy.

Więc zmieniać silnik na 3k turbo to należy zmienić sterownik i baterię z BMSem.

Tego roweru nie opłaca zmienić silnika na 3k turbo chodzi o koszta przeróbki.
Ostatnio zmieniony 16 kwie 2023, 22:00 przez Dede, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
T_polowy
Forumowicz
Posty: 35
Rejestracja: 27 mar 2023, 22:12

Re: Mxus 3k v3 turbo opory ruchu - Jazda bez wspomagania.

Post autor: T_polowy »

@Dede:
Od strony elektroniki to ja już to sobie ogarnę.

Fabryczne sterowniki chyba mają możliwość ustawienia ograniczenia prądu/mocy podawanych na silnik ? (Pytam - nie wiem).

Tak jak pisałem wcześniej drugi aku też jest opcją która wchodzi w grę.
Według mnie lepiej będzie zostawić dwa silniki przekładniowe.
Też nie wykluczam ale z tyłu przydałby się jednak 1kW (ale cena Alledrogo za 1kW Bafanga to ~2k cebulionów - sroga danina)
Awatar użytkownika
Yasiu77
Moderator
Posty: 1323
Rejestracja: 20 mar 2018, 20:17
Lokalizacja: Szczyrk

Re: Mxus 3k v3 turbo opory ruchu - Jazda bez wspomagania.

Post autor: Yasiu77 »

Zrób jak Dede pisze. Nic nie zmieniaj. Weź to poskładaj i jedź na testy, będzie Pan zadowolony :)
Dede
Forumowicz
Posty: 2083
Rejestracja: 11 cze 2018, 5:19
Lokalizacja: Ruda Śląska

Re: Mxus 3k v3 turbo opory ruchu - Jazda bez wspomagania.

Post autor: Dede »

T_polowy pisze:
16 kwie 2023, 21:59
Fabryczne sterowniki chyba mają możliwość ustawienia ograniczenia prądu/mocy podawanych na silnik ? (Pytam - nie wiem).
Silniki moc według oferty 750W wiec sterownik dostarcza w piku 750W jeśli chcesz używać 3k turbo żeby miało to sens go używania należy mieć moc 2000W a 3000W w górach.
Zmiana tylko silnika 3k turbo i używanie 750W sterownika to gorzej wyjdzie mniej momentu od z silnika przekładniowego.
Żeby był odpowiedni moment silnika należy dużym prądem karmić szczególnie w górach.
Awatar użytkownika
T_polowy
Forumowicz
Posty: 35
Rejestracja: 27 mar 2023, 22:12

Re: Mxus 3k v3 turbo opory ruchu - Jazda bez wspomagania.

Post autor: T_polowy »

Zmiana tylko silnika 3k turbo i używanie 750W sterownika to gorzej wyjdzie mniej momentu od z silnika przekładniowego.
Żeby był odpowiedni moment silnika należy dużym prądem karmić szczególnie w górach.
Wcale nie zamierzam używać fabrycznego sterownika z 3k turbo.

Tak jak mówiłem wcześniej - elektronikę sobie ogarnę.

Co do ograniczenia mocy/prądu podawanego na silnik - pytam w tym sensie że takie ustawienie w konfiguracji sterownika(w moim mniemaniu) jest rzeczą dość oczywistą ale przy obecnych trendach to już niekoniecznie.


Odnośnie sterowników i wyświetlaczy -> czy są takie które podają na bieżąco temperaturę silników ?
Awatar użytkownika
T_polowy
Forumowicz
Posty: 35
Rejestracja: 27 mar 2023, 22:12

Re: Mxus 3k v3 turbo opory ruchu - Jazda bez wspomagania.

Post autor: T_polowy »

Yasiu77 pisze:
16 kwie 2023, 22:07
Zrób jak Dede pisze. Nic nie zmieniaj. Weź to poskładaj i jedź na testy, będzie Pan zadowolony :)
Taki mam zamiar :)

I właśnie do tego bardzo potrzebuję wyświetlacza który podaje info o bieżącej temperaturze silników ... i nie tylko....

np. BMS'a z rejestratorem i UART'em lub czymś co pozwoli na akwizycję danych...
Awatar użytkownika
Yasiu77
Moderator
Posty: 1323
Rejestracja: 20 mar 2018, 20:17
Lokalizacja: Szczyrk

Re: Mxus 3k v3 turbo opory ruchu - Jazda bez wspomagania.

Post autor: Yasiu77 »

te silniki pewnie nie maja czujnika temperatury. Wydaje mi się, że w przekladniówkach z reguły jest hall do prędkości więc wyświetlacz z taką opcją niewiele wniesie. Możesz ewentualnie rozkręcić przekładniówkę , odciąć hala i dać czujnik temperatury. Popularne sterowniki sinusy kt z wyświetlaczami np. lcd3, mają wskazanie z czujników ntc10k do 140 stopni i można je zmodyfikować, że przy konkretnej temperaturze np. 110st C odetnie zasilanie silnika.
Awatar użytkownika
T_polowy
Forumowicz
Posty: 35
Rejestracja: 27 mar 2023, 22:12

Re: Mxus 3k v3 turbo opory ruchu - Jazda bez wspomagania.

Post autor: T_polowy »

Rozumiem że hall'a trzeba odciąć żeby zwolnić żyły na NTC'ka ?

Czujniki temp nie muszą być na stałe. Chcę sobie wyrobić jakieś rozeznanie jak będzie się kształtowała temperatura silników, w różnych "wariantach" tam gdzie najbardziej dostają w dupę przede wszystkim... podjazdy, duży ciężar na bagażniku, etc...

Nie wspomniałem (zapomniałem napisać) o tym wcześniej: taki "szczególik" odnośnie tylnego silnika, który będzie w całości przesłonięty sakwami (dużymi) więc obieg chłodzenia będzie mocno utrudniony... więc testy, testy, testy...

A BMS'y z rejestratorami z możliwością wyeksportowania danych (al'a CSV lub podobne) Czy to już może za duże wymogi od dostępnych urządzeń z przeznaczeniem na rynek konsumencki ?
tkoko
Forumowicz
Posty: 4985
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Mxus 3k v3 turbo opory ruchu - Jazda bez wspomagania.

Post autor: tkoko »

T_polowy pisze:
16 kwie 2023, 21:32
Od razu wolę uprzedzić dywagacje: deklarowana moc silników to kompletna Bajka.
Wysokość magnesów nie wynosi 40mm jak deklaruje producent tylko 30mm (średnica stojana 110mm) realna moc jednego silnika będzie pewnie ok. 350W (silniki są dwa). { tu mały offtop: Tak swoją drogą zastanawiam się nad różnicami silników do fata pomiędzy 350W a 500W (Bafang i klony) bo pakiety blach i magnesy wyglądają na takie same, kwestia samego nawoju? }
Możesz mi powiedzieć na jakiej podstawie z wymiarów magnesów chcesz stwierdzić że silnik nie ma deklarowanej przez producenta mocy. Proste porównanie dwóch silników (co prawda spalinowych bo łatwiej) jednakowej mocy.
https://www.google.com/search?q=Silnik+ ... s-wiz-serp
VS
https://www.google.com/search?q=silnik+ ... utc=sp-006

W silnikach elektrycznych masz podobnie (oba ~600 wat)
https://pl.aliexpress.com/item/40013158 ... 5zmBFHtYXr
vs
https://pl.aliexpress.com/item/10050014 ... pt=glo2pol

Jeszcze raz powtórzę, to fabryka/producent określa moc silnika przy której jego eksploatacja nie spowoduje awarii, bo to producent musi później rozpatrywać i płacić za naprawy.
To że użytkownicy zmieniają dowolnie parametry użytkowe silnika to już zupełnie inna bajka.
Awatar użytkownika
T_polowy
Forumowicz
Posty: 35
Rejestracja: 27 mar 2023, 22:12

Re: Mxus 3k v3 turbo opory ruchu - Jazda bez wspomagania.

Post autor: T_polowy »

tkoko pisze:
17 kwie 2023, 6:36
T_polowy pisze:
16 kwie 2023, 21:32
Od razu wolę uprzedzić dywagacje: deklarowana moc silników to kompletna Bajka.
Wysokość magnesów nie wynosi 40mm jak deklaruje producent tylko 30mm (średnica stojana 110mm) realna moc jednego silnika będzie pewnie ok. 350W (silniki są dwa). { tu mały offtop: Tak swoją drogą zastanawiam się nad różnicami silników do fata pomiędzy 350W a 500W (Bafang i klony) bo pakiety blach i magnesy wyglądają na takie same, kwestia samego nawoju? }
Możesz mi powiedzieć na jakiej podstawie z wymiarów magnesów chcesz stwierdzić że silnik nie ma deklarowanej przez producenta mocy. Proste porównanie dwóch silników (co prawda spalinowych bo łatwiej) jednakowej mocy.
https://www.google.com/search?q=Silnik+ ... s-wiz-serp
VS
https://www.google.com/search?q=silnik+ ... utc=sp-006

W silnikach elektrycznych masz podobnie (oba ~600 wat)
https://pl.aliexpress.com/item/40013158 ... 5zmBFHtYXr
vs
https://pl.aliexpress.com/item/10050014 ... pt=glo2pol

Jeszcze raz powtórzę, to fabryka/producent określa moc silnika przy której jego eksploatacja nie spowoduje awarii, bo to producent musi później rozpatrywać i płacić za naprawy.
To że użytkownicy zmieniają dowolnie parametry użytkowe silnika to już zupełnie inna bajka.
Nie będę tego nawet komentował.

Kolego @Tkoko, powiem wprost:

Twój post wprost wskazuje na brak odpowiedniej wiedzy z elektrotechniki, a i fizyki także.
SzczepanW2
Forumowicz
Posty: 125
Rejestracja: 21 wrz 2020, 22:03

Re: Mxus 3k v3 turbo opory ruchu - Jazda bez wspomagania.

Post autor: SzczepanW2 »

T_polowy pisze:
16 kwie 2023, 14:15
@SzczepanW2:
Nie wykluczam zmiany silnika (min. po to ten wątek).
Konfiguracja roweru jaką przedstawiasz skonfrontowana z przedstawionymi przez Ciebie założeniami nie ma najmniejszego sensu.
Dlaczego Mxus 3k turbo ?
Przy masie ~65kg + 85kg (Ja) -> podjazdy, podjazdy... A i jeszcze podjazdy...
Do Twoich założeń najodpowiedniejszy będzie MXUS XF15...
Dlaczego ? (konkretne powody)
Opory bez prądu w 3Kturbo Cię zaskoczą (oczywiście negatywanie), samo zasilanie go poniżej mocy nominalnej spowoduje że silnik będzie zupełnie nieefektywny i takie XF15 w wersji 30h fat będzie radziło sobie znacznie lepiej. Sam montaż 3KTurbo do tej chińskiej ramy jest co najmniej nie rozsądny ze względów bezpieczeństwa.
Dede
Forumowicz
Posty: 2083
Rejestracja: 11 cze 2018, 5:19
Lokalizacja: Ruda Śląska

Re: Mxus 3k v3 turbo opory ruchu - Jazda bez wspomagania.

Post autor: Dede »

SzczepanW2 pisze:
17 kwie 2023, 8:33
Sam montaż 3KTurbo do tej chińskiej ramy jest co najmniej nie rozsądny ze względów bezpieczeństwa.
Wachacz z aluminium może pęknąć przy 3k turbo.

Ja teraz buduje fatbike na 3k turbo ale robię wachacz stalowy i specialny uchwyt do tego silnika.
ODPOWIEDZ