Przypominam sponsorom reklam o deklaracjach dotyczących zlotu 2019.

Sabvoton - awaria

Tematy związane z kontrolerami do silników BLDC. Sposoby podłączenia, chłodzenie, prądy itp.
Dede
Posty: 285
Rejestracja: 11 cze 2018, 5:19
Lokalizacja: Ruda Śląska

Re: Sabvoton - awaria

Post autor: Dede » 07 lut 2019, 22:53

A wracając do chłodzenia mosfetów jak wspomniałem o sterowniku SVMC96120 że będę sprawdzał poprawność założonej pasty termoprzewodzącej, więc potwierdzam że znalazłem aż 3 błędy poskładana sterownika.

1. Pasta termoprzewodząca nie jest na całym mosfecie i od strony radiatora też jest nie poprawność, niektóre mosfety pokrycia są minimalne pasty termoprzewodzącej.

2. Były dwa zadziory po obróbce aluminium gwintowane pod śrubę na mosfet które mogą się przyczynić do przebicia prądu mosfetu z obudową.

3. Zamiast usunąć wadę zadzioru kawałek aluminium to zamontowane są dodatkowe podkładki izolujące pod mosfety powodując większą izolację cieplną mosfeta z radiatorem. Powinno być usunięcie tego zadziora a nie jego maskowanie dokładając izolację.

I teraz ciekawe ile takich sterowników z taką wadą jest na świecie a ile procent miało awarię.
Powiększając foto witać idealnie wady i błędy montażu.
Załączniki
SVMC96120-1205x2264.jpg

Awatar użytkownika
tatar
Moderator
Posty: 1890
Rejestracja: 19 lut 2018, 12:42
Lokalizacja: Warszawa

Re: Sabvoton - awaria

Post autor: tatar » 07 lut 2019, 23:40

Czyli chińskie wyroby coraz bardziej przypominają przysłowiową chińszczyznę.Jeżeli dołożyć do tego ograniczenia w sofcie,robi się nieciekawie.A tak na marginesie.Czy wiecie,że są już chińskie podróbki chińskich silników? :)

Dede
Posty: 285
Rejestracja: 11 cze 2018, 5:19
Lokalizacja: Ruda Śląska

Re: Sabvoton - awaria

Post autor: Dede » 09 lut 2019, 2:28

tas pisze:
07 lut 2019, 9:48
W sterownikach uszkodzonych termicznie ta pasta jest brazowa i przegrzana.
To dziekawe pierwszy raz słyszę a już sporo sprzętu naprawiłem a nie spotkałem żeby pasta termoprzewodząca biała zmieniła kolor na brozowy po przegrzaniu.

Sterowniku jest kilka mosfetów na jeden kanał połączone które muszą pracować spulnie i jednakowo, więc jednakową rezystacje na wszystkich mosfetach i pojemność przełączania.

Czym większa temperatura mosfeta to jego sprawność maleje i zwiększa się rezystacja mosfeta typ N a przy typu P maleje rezystacja, powyżej 90°C gwałtownie maleje sprawność a przy 125°C może być sprawność mosfetu później 50% maksymalna temperatura 175°C ale sprawność może być 10%

Więc jak radiator zwiększy temperaturę i pomiędzy radiatorem a mosfetem będzie zła przewodnosc cieplna z powodu złej nałozonej pasty może mosfet nagrzać powyżej 100°C i moze sie przypalić mimo że radiator będzie miał jedyne 40°C

Uroki mosfetów jest taki że po uszkodzeniu zazwyczaj robią zwarcie przejście prądu i zrobią zawarcie instalacji.

Dla tego jest bardzo ważne żeby temperatura była jednakowa i nie za duża jak mają współpracować kilka mosfetów a prąd ma być jednakowy dla wszystkich mosfetów wiec smarowanie pasty nie równomierne jest nie dopuszczalne.

Dla tego jeszcze nie spotkałem żeby pasta zmieniła kolor na brozowy bo musiało by być jak piekarniku powyżej 200°C wcześniej mosfet się uszkodzi niż pasta zmieni kolor.

Awatar użytkownika
tas
Administrator
Posty: 962
Rejestracja: 27 kwie 2017, 15:10
Lokalizacja: Żywiec
Kontakt:

Re: Sabvoton - awaria

Post autor: tas » 09 lut 2019, 8:18

ale chodzi o nie przyleganie tranzystora do radiatora :)
a taki co przylega tylko na kapton sie termicznie nie zepsuje bo w wiekszosci sterownikow nie stosuje sie pasty miedzy tranzystorem a izolacyjna tasma kapton
Silniki, sterowniki, BMSy: SKLEP tel: 792-304-416
Kod rabatowy dla forumowiczów: "FORUM"
Tanie akumulatory i ogniwa: SKLEP
----------------------
Mój blog o rowerach elektrycznych: BLOG

Awatar użytkownika
WojtekErnest
Posty: 964
Rejestracja: 02 maja 2017, 20:52
Lokalizacja: Warszawa

Re: Sabvoton - awaria

Post autor: WojtekErnest » 09 lut 2019, 8:38

W elektronice profesjonalnej zawsze dawalo sie pastę na izolatory. Jej brak zaletą raczej nie jest.
Wcześniej : Pomógł 67 razy, postów 3,1+ tys. - wiadomo gdzie ...:-)

Dede
Posty: 285
Rejestracja: 11 cze 2018, 5:19
Lokalizacja: Ruda Śląska

Re: Sabvoton - awaria

Post autor: Dede » 09 lut 2019, 9:39

Są wyjątki pasty nie daje się pod podkładki silikonowe ale już na mikowe ceramiczne kaponowe już należy używać pasty termoprzewodzącej

wwojciech
Posty: 198
Rejestracja: 20 lut 2018, 7:03

Re: Sabvoton - awaria

Post autor: wwojciech » 11 lut 2019, 7:17

Inna kwestia to za dużo pasty, ona ma tylko wypełnić nieidealna płaszczyznę zwiększając powierzchnię styku. Za dużo pasty pogarsza przepływ ciepła.

Dede
Posty: 285
Rejestracja: 11 cze 2018, 5:19
Lokalizacja: Ruda Śląska

Re: Sabvoton - awaria

Post autor: Dede » 11 lut 2019, 10:28

wwojciech pisze:
11 lut 2019, 7:17
Inna kwestia to za dużo pasty, ona ma tylko wypełnić nieidealna płaszczyznę zwiększając powierzchnię styku. Za dużo pasty pogarsza przepływ ciepła.
Masz rację jak jest za dużo też nie dobrze, ma być cienka warstwa pasty na całym powierzchni.
Jak ktoś będzie chciał poprawić paste to nie dawać za grubo.
Dobrze się nakłada pastę kartą plastikową równą cienką warstwę.

Awatar użytkownika
WojtekErnest
Posty: 964
Rejestracja: 02 maja 2017, 20:52
Lokalizacja: Warszawa

Re: Sabvoton - awaria

Post autor: WojtekErnest » 11 lut 2019, 12:53

Dede pisze:
11 lut 2019, 10:28

Dobrze się nakłada pastę kartą plastikową równą cienką warstwę.
I przed dokręceniem, obrócić dociśniętą podkładkę lub element chłodzony na obie strony aby zniwelować ew nierówności styku.
Wcześniej : Pomógł 67 razy, postów 3,1+ tys. - wiadomo gdzie ...:-)

Dede
Posty: 285
Rejestracja: 11 cze 2018, 5:19
Lokalizacja: Ruda Śląska

Re: Sabvoton - awaria

Post autor: Dede » 11 lut 2019, 13:06

WojtekErnest pisze:
11 lut 2019, 12:53

I przed dokręceniem, obrócić dociśniętą podkładkę lub element chłodzony na obie strony aby zniwelować ew nierówności styku.
A po dokręceniu, sprawdzić miernikiem omomierzem czy nie mamy przebicia do radiatora jak są podkładki izolujące.

ODPOWIEDZ