Sterownik FOC barmal X1 X2 X4

Tematy związane ze sterownikami, wyświetlaczami oraz ich konfiguracją sprzętową (połączenie przewodów) i programową (MENU konfiguracyjne, serwisowe)
ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
EV-Maniak
Forumowicz
Posty: 3031
Rejestracja: 21 lut 2018, 9:45
Lokalizacja: Lublin

Re: Sterownik FOC barmal X1 X2 X4

Post autor: EV-Maniak »

Dzieki Bartuś👍

Nie mogę operować za mocno prawym offsetem i manetka bo mi odcina. Wywala prad powyżej 87 V. A nie chce HV cut off podnosić. Odcina jak manetke puszczam , nie jak naciskam, wówczas gwałtownie wzrasta napięcie nawet powyżej 90 V .
Co robię nie tak ?

To jakiś prąd wsteczny, czy co?

Edit

Po ustawieniu Id Kp i Id Ki na 1200 i 60 już prad wsteczny nie bije, ale nie mogę zejść z obrotami jakaś madrze...
Awatar użytkownika
barmal
Forumowicz
Posty: 365
Rejestracja: 03 maja 2017, 17:32

Re: Sterownik FOC barmal X1 X2 X4

Post autor: barmal »

Przy parametrach regulatora IdKp + IdKi na 0 może wystąpić rekuperacja. Niewielka ale wystarczająca na odcięcie przez sterownik. Dlatego odkręć manetkę i trzymając ją przestaw parametry według wyżej opisanych punktów. Jeśli stwierdzisz, że jest ok, po prostu zapisz parametry w aplikacji i wówczas puść manetkę. Sterownik odłączy tranzystory i nie odpali ich dopóki silnik się kręci. Tym sposobem unikniesz rekuperacji. Tak najłatwiej i bez rekuperacji poustawiać. Tym bardziej, że masz stosunkowo wysokie napięcie i niewiele brakuje do górnej granicy.

Parametry dla regulatorów pola(Id) i momentu/prądu(Iq) zmieniłem na mniej agresywne. Po drobnej zmianie w samych funkcjach regulatorów i symulacji. Stąd teraz 1200 i 60 jako standard. Przy czym to się tyczy nowego softu. Ale tu mogę uspokoić użytkowników (szczególnie tych czujnych ;-)), przy 500 i 50 też będzie jechał :-).
Awatar użytkownika
EV-Maniak
Forumowicz
Posty: 3031
Rejestracja: 21 lut 2018, 9:45
Lokalizacja: Lublin

Re: Sterownik FOC barmal X1 X2 X4

Post autor: EV-Maniak »

Ustawiłem Barmalka ! 🙂
Śmiga wszystko idealnie !
Te parametry Id Kp i Id Ki faktycznie muszą być na zero, gdy sie ustawia offsety, bo inaczej obraz sytuacji jest zaciemniony.

Ofsety mi wyszły :

Lewy - 11
Prawy - 9

Prędkość kola w lewo i w prawo taka sama 72km/h
Obroty lewe/prawe identyko 555 - 553
I Moto 20 A tak samo


Hehehe

Lewy i prawy set direct praktycznie ustawiony z tolerancją ZERO 👍😎

Bardzo, bardzo WSZYSTKIM dziękuję!
Bardzo, bardzo FAJNY sterowniczek!
Xantus
Forumowicz
Posty: 56
Rejestracja: 12 maja 2018, 12:02
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Sterownik FOC barmal X1 X2 X4

Post autor: Xantus »

Przetestowałem nowy soft i u mnie na przekładniówce jest gorzej, po autosecie silnik nie zatrzymuje się po odkręceniu i puszczeniu manetki tylko powolutku się kręci (jak jest w powietrzu). W trasie nie przyspiesza tak mocno jak wcześniej. Trzeba pomagać przy ruszaniu do jakichś 5km/h jak jest mniej silnik wali jak wiertarka udarowa, zgrzyta i piszczy. Możliwe że mam taki silnik i to wina przekładni ale przy ręcznym sofcie było lepiej a przy ustawieniu id ki na 1 była stała siła na kole bez pulsowania. Sprawdzałem różne prądy imotor i każdy wyższy niż ibattery powoduje pulsowanie i zgrzyty poniżej kilku km/h

Z racji przełożenia 5.3 mam wstawiony obwód koła 41cm i z jakiegoś powodu licznik kilometrów wskazuje max 40km/h i nie nalicza trasy jak jadę szybciej.

Zaznaczam też że problem ze startem może leżeć w mojej przekładni a nie sofcie. Poza tymi problemami silnik idzie jak burza na barmalux2 a support sterownika jest wzorowy :)
Awatar użytkownika
barmal
Forumowicz
Posty: 365
Rejestracja: 03 maja 2017, 17:32

Re: Sterownik FOC barmal X1 X2 X4

Post autor: barmal »

Za mało informacji. Jakie parametry, która wersja płytki, softu? Jeżeli starsza wersja pcb, czyli do indeksu „a” łącznie to możliwe, o czym niżej ale od „b” już raczej nie. Od indeksu „b” weszła zmiana w hardwarze halli.
W obecnym sofcie algorytm startu jest poprawiony i powinno być lepiej. A to, że konieczna jest „pomoc” podczas startu sygnalizuje na problemy z sygnałem halli. Od zera do określonego czasu zmiany stanu na hallach (czyli na przykład do 20ms) silnik startuje na 3 fazach (nie jak w blokowym na 2) ale z rozdzielczożcią 60° czyli niezbyt dużą. To z kolei generuje spore szpilki na fazach i jeśli mamy długi hybrydowy kabel to może się coś takiego pojawić. Teoretycznie... Niemniej jednak, dziwna sprawa.
Id na 1 to nienaturalny tryb i oznacza jedynie, że regulator pola nie działa albo działa minimalistycznie.

Dodatkowo, jak wspominałem poprawione regulatory pola i momentu/prądu ale po ustawieniu ich na podwójną wartość jest podobnie jak w starszej wersji. Z drobną różnicą, że nie wymuszam wyłączania po puszczeniu manetki. Czyli silnik się kręci tak długo aż prąd fazy nie spadnie do 0.

Wyjaśnienie dla dociekliwych: do tego aby we foc-u silnik działał mamy 2 transformacje i regulator: Transformacje Park-a i Clarke-a do przodu i tyłu.
1. Najpierw Clarke. W uproszczeniu, mierzymy prądy faz i po transformacji do przodu otrzymujemy jako wynik prądy Ialfa oraz Ibeta.
Ze wzoru: Ialfa = Ia, Ibeta = (Ia+2xIb)/1,732 (pierwiastek z 3)
2. Następnie, w 2-iej transformacji do przodu czyli Parka, uzyskujemy jako wynik prądy Id i Iq na podastawie prądów z Clarka (Ialfa i Ibeta) oraz pozycji wirnika, czyli SinAlfa i CosAlfa. Ze wzoru: Id = Ialfa x cosalfa + Ib x sinalfa oraz Iq = -Ialfa x sinalfa + Ib x cosalfa
3. Następnie przepuszczamy to wszystko przez regulatory i otrzymujemy jako wynik napięcia Vd i Vq. Tu pominę dalsze wzory bo nas nie interesują.
4. Oba napięcia ponownie transformujemy, tym razem jednak do tyłu, najpierw przy pomocy znanego nam już Parka, gdzie jako wynik mamy Valfa oraz Vbeta i następnie Clarka, gdzie mamy już do dyspozycji napięcia Va, Vb, Vc, które można bezpośrednio zapodać na fazy silnika.

Według punktu 1 i 2, oprócz pomiaru prądu mamy zdefiniowaną pozycję, która jest liczona i przyjmuje wartość 0 do 359 i prąd fazy, który jest mierzony przez wzmacniacz operacyjny przez bocznik. Jeżeli silnik się kręci po puszczeniu manetki to oznacza, że mierzony prąd nie przyjmuje wartości 0. Czyli puszczamy manetkę, silnik zwalnia (przy założeniu, że nie mamy regena), mierzony prąd tym samym powoli spada. Regulator próbuje go ustawić na 0 ale że mierzy jakiś szczątkowy prąd, reguluje z powrotem na tą minimalną wartość. I tak w kółko. Aż kiedyś w końcu nie będzie w stanie nic zmierzyć i silnik się zatrzyma. Im większa masa odśrodkowa silnika tym to dłużej trwa. To w teorii :-)

Co do naliczania prędkości, notorycznie zapominam się za to zabrać, cholera. Muszę sobie to dokładnie przesymulować :-)
Xantus
Forumowicz
Posty: 56
Rejestracja: 12 maja 2018, 12:02
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Sterownik FOC barmal X1 X2 X4

Post autor: Xantus »

Parametry przy których mam "udar" (wcześniejszy soft też miał ale mniejszy)
X2b najnowszy soft
Irated motor 60
IMAX motor 60
Testowałem do 120A, im większy tym gorzej się silnik zachowuje ale to zrozumiałe.
Iaccu drive 30
Magnets 16
Offset left -6
Offset right 22
Tu przy offsetach zaznaczam że za każdą autonauką wychodzą inne optymalne
Poprzednio było -11 i 16
Iqkp 800
Iqki 60
Idkp 800
Idki 60
Te parametry wyszły mi dziś na najlepsze przyspieszenie (sprawdzałem od 50 do 80 i od 500 do 1300) opisywane wczoraj wolno przyspieszające to standardowe 500,50.
Dziś aby ruszyć normalnie silnik potrzebował ok 7km.

Barmal, dasz radę zrobić nowy soft bez autoanauki bo widzę że u mnie daje radę tylko ręczne ustawianie. Wydaje mi się że chodzi o to że przekładnia ma różne bezwładności w jedną stronę a inną w drugą bo musi ruszyć kołem i to może zaburza pomiar.

Już wcześniej rozdzieliłem przewody hallotronowy i fazowe oraz sprawdzałem Halle i pomiar wychodził ok ale możesz jeszcze raz przypomnieć jak się je mierzy może coś robię źle.
Awatar użytkownika
EV-Maniak
Forumowicz
Posty: 3031
Rejestracja: 21 lut 2018, 9:45
Lokalizacja: Lublin

Re: Sterownik FOC barmal X1 X2 X4

Post autor: EV-Maniak »

Możliwe że mam wszystko dobrze przy ustawieniu Halle Change 0 (zero)? Czy mam go jakoś przestawić prewencyjnie ? 🙄

Czy ten parametr tylko służy na początku przy nauce sterownika , bo miałem 1 , przestawić na 1czy ile ?
Xantus
Forumowicz
Posty: 56
Rejestracja: 12 maja 2018, 12:02
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Sterownik FOC barmal X1 X2 X4

Post autor: Xantus »

@henio nic nie przestawiaj. Autonaukę włączasz właśnie przez ustawienie na 1 i zapisanie. Po autonauce i zapisaniu ta wartość wraca na 0 chyba że chcesz znowu rozpocząć autonaukę :).
Gdy masz soft z ręcznym ustawianiem jest tam 5 albo 7 pozycji i każda odpowiada za inne ustawienie przewodów ale to tak dla informacji.
Awatar użytkownika
barmal
Forumowicz
Posty: 365
Rejestracja: 03 maja 2017, 17:32

Re: Sterownik FOC barmal X1 X2 X4

Post autor: barmal »

Dokładnie tak jak napisał Xsantus. 1 to autonauka i po zakończeniu wraca na 0.

Dziwna sprawa. Nie kumam dlaczego tak się dzieje. Spróbuj może zamienić fazy w silniku i przepuścić przez autonaukę.
Co do softa bez autonauki to nie wydaje mi się, że będzie inaczej. Sama funkcja segreguje halle i ustawia je odpowiednio do faz. Reszta jest taka sama. Jakie napięcie masz na wejściu halli w sterowniku? koło 5 czy 9V?
Popatrzę w programie co i jak i dam znać.
Awatar użytkownika
EV-Maniak
Forumowicz
Posty: 3031
Rejestracja: 21 lut 2018, 9:45
Lokalizacja: Lublin

Re: Sterownik FOC barmal X1 X2 X4

Post autor: EV-Maniak »

Jaka jest wartość bocznika użytego w X2d ?
Ile ma A i mV? Kalibruje watomierz Michała i musze znać te wartości , a w instrukcji moze jest, ale za chorobę nie mogę odszukać...

Znalazłem , ale jak te wartości przeliczyć ?

Bocznik ma 2mOhm +/- 1%

To ile to będzie A i mV ?

Ok, już mam wzór :

CI=(0,512/0,0002) / 32768 = 0,078125
Awatar użytkownika
EV-Maniak
Forumowicz
Posty: 3031
Rejestracja: 21 lut 2018, 9:45
Lokalizacja: Lublin

Re: Sterownik FOC barmal X1 X2 X4

Post autor: EV-Maniak »

Mam takie pytanie techniczne :

Czy zbyt duża wartość ustawiona w parametrze I Moto Recu nie wpływa negatywnie na silnik, np na magnesy?
Bo np zbyt duże I Accu Recu źle wpływa na ogniwa. Zaleca sie nie przekraczać pewnego pułapu z not katalogowych dla ogniw. Nie ma takiej zależności dla siły hamowania I Moto Recu?
Awatar użytkownika
EV-Maniak
Forumowicz
Posty: 3031
Rejestracja: 21 lut 2018, 9:45
Lokalizacja: Lublin

Re: Sterownik FOC barmal X1 X2 X4

Post autor: EV-Maniak »

Bartuś, a czy jak dam kondensator do klaksonu , to nadal będzie odcinał Barmala? Jaki byś polecił bo mam np taki, dobry ? Lubię trąbić , ale mi sterownik się włącza, może jest jakiś sposób😞
Załączniki
IMG_20190420_174507-1248x1664.jpg
IMG_20190420_174507-1248x1664.jpg (23.84 KiB) Przejrzano 10436 razy
Awatar użytkownika
barmal
Forumowicz
Posty: 365
Rejestracja: 03 maja 2017, 17:32

Re: Sterownik FOC barmal X1 X2 X4

Post autor: barmal »

Ojjj to za duży. Ja testowałem z maluchami po kilkaset nanofaradów, do tego jeszcze dokładałem dławik. Ale nigdy mi nie odcinał sterownika, jedynie miałem zakłócenia na wyświetlaczu. Co konkretnie się dzieje i jak są pociągnięte kable?
Awatar użytkownika
EV-Maniak
Forumowicz
Posty: 3031
Rejestracja: 21 lut 2018, 9:45
Lokalizacja: Lublin

Re: Sterownik FOC barmal X1 X2 X4

Post autor: EV-Maniak »

Kable do klaksonu idą od szyny zasilającej, a ta do przetwornicy. Przetwornica podpięta do głównego plusa baterii i power (Bp) przy BMSie. Dodatkowo mam bezpiecznik dla przetwornicy.
Jest tak :
Jadę , naciskam klakson i sterownik stop. Wyłączam stacyjke , ponownie przekręcam, apka zaskakuje i już wszystko gra. Znów naciskam klakson i znów sterownik stop. Jakby sam dźwięk odcinał sterownik , dziwne .
Z innymi odbiornikami co są podpięte do przetwornicy wszystko dobrze - stop, kierunki , Convoy, halogen. I to nie jest tak, że wszystko na raz ciągnie prąd . Wszystko wyłączone , naciskam klakson i sterownik się zawiesza.

A tak na marginesie :
Sterowniczek pierwsza klasa! Co to maleństwo potrafi wyciągnąć ! A tempomat jaka super sprawa !
X2d mam ustawiony na 45 Accu Driwe, Max Moto 85 i Moto Rated 75. Maksymalna temperatura jak była na sterowniku to 48C i to przy ostrej jeździe . Mam potężny radiator i w nim otwory wentylacyjne. Miałem dać wloty do skrzynki , wiatrak , ale nie potrzeba , wystarczy tak zrobić - polecam :
Załączniki
IMG_20190411_111738-1248x1664.jpg
Awatar użytkownika
EV-Maniak
Forumowicz
Posty: 3031
Rejestracja: 21 lut 2018, 9:45
Lokalizacja: Lublin

Re: Sterownik FOC barmal X1 X2 X4

Post autor: EV-Maniak »

I fota z góry , bo może ktoś będzie chciał iść podobną drogą . Od strony płytki radiacyjnej jest gładko - nic nie modyfikowane . Skrzynka szczelna jak podwodniak , a mimo to sterownik się schładza . A na postoju to już wogóle błyskawicznie temp spada. Polecam 👍😉
Załączniki
IMG_20190411_110114-1664x1248.jpg
roman
Forumowicz
Posty: 38
Rejestracja: 24 lut 2018, 21:51

Re: Sterownik FOC barmal X1 X2 X4

Post autor: roman »

Czołem. Mam pewien problem ze sterownikiem. Otóż posiadam X-4, który ma pewne przejścia za sobą (upalona logika). Sterownik był już na "operacji" u Bartka, który się sporo nad nim napracował (Dzięki Bartku), zdiagnozował i przywrócił go do życia. Obecnie, sterownik kręci kołem, rowerek jeździ, ale sterownik dość szybko osiąga niebezpieczne temperatury ~85 st. - tu zwykle już całkowicie odpuszczam na pare minut i daje mu ochłonąć, ale gdyby go pociągnąć to myślę, że było by więcej. Zgodnie z poradami Bartka wykonałem kilka czynności (wyjęcie z obudowy, powtórna kalibracja offsetów), które mogły by poprawić temperatury, ale to niewiele dało i tutaj trochę kończą nam się pomysły.

Konfiguracja to: 20s8p, silnik QS 1000W, parametry sterownika (te ostatnie) to prądy: 45A/75A/85A (aku / moto / motomax), IxKx: 600/50. Pozostałe są mniej istotne - ale silnik ładnie kręci kołem, nie "wierci się", nie ma drgań, wibracji, itp. Sterownik siedzi w skrzynce bez obudowy, w samej skrzynce mam trochę ciasno. Najciekawsze jest to, że gdy sterownik osiąga 85 st. to w tym czasie motor ma jedynie 45 st (sprawdzając ręką rzeczywiście jest letni / lekko ciepły).

Poczytałem trochę na forum i zauważyłem, że niektórzy z Was mają podobną (lub wręcz taką samą) konfiguracje, ale na X-2 i temperatury nie są tak wysokie jak u mnie. W projekcie postawiłem na X-4 zamiast X-2, z myślą o tym by nie katować sterownika i by temp. były niskie. Tak jak wspominałem wcześniej - pomysły nam się kończą, także byłbym bardzo wdzięczny za jakiekolwiek sugestie.

Myślałem już o tym by wymienić wszystkie tranzystory mocy, ale to trochę desperacki krok. Chciałbym spróbować to jakoś potwierdzić, wpadłem na pomysł by poprosić Was o pomoc, tzn. poszukuję chętnego (najlepiej z X-4), który byłby w stanie przetestować mój sterownik. Chodziłoby o to aby mój sterownik zadziałał w tych samych "warunkach środowiskowych" u kogoś innego, kto aktualnie posiada X-2 lub X-4. Wtedy, dałoby się ocenić czy mój sterownik rzeczywiście nabiera zbyt dużych temperatur, czy może to coś innego u mnie w elektryce / konfiguracji całości. Zdaje sobie sprawę, że taka podmianka to sporo pracy, mój jest w wersji X4e, więc podobny lub X4f wymagał by najmniej pracy jeśli chodzi o kabelkologie. Podmianka z X-2 też by dała rada, ale wymiary, itp to wiele więcej pracy. Oczywiście za przysługę odpowiednio podziękuję, sokiem z gumijagód;) lub czymkolwiek innym.
Awatar użytkownika
EV-Maniak
Forumowicz
Posty: 3031
Rejestracja: 21 lut 2018, 9:45
Lokalizacja: Lublin

Re: Sterownik FOC barmal X1 X2 X4

Post autor: EV-Maniak »

Kurcze ... Dziwna sprawa z Twoim sterownikiem ...
Ale, że aż 86C ma i to wytrzymuje ?😲
No to ja się martwię by nie przekroczyć 50C ...
Awatar użytkownika
barmal
Forumowicz
Posty: 365
Rejestracja: 03 maja 2017, 17:32

Re: Sterownik FOC barmal X1 X2 X4

Post autor: barmal »

Zastanawiałem się i chciałem odpisać na PW ale może kogoś to zaciekawi... :-)
Po usterce przepięcia wymieniłem wszystkie IC mające styczność z 5V, łącznie z DCDC 13 do 5V. Dodatkowo jeden drajwer dla fetów. Fety sprawdzałem, każdy na bramce oscyloskopem i nie zauważyłem nic podejrzanego. Jednak ta temperatura trochę jest nazbyt wysoka. Z uwagi, że pomiar prądu działa, wzmacniacze są ok, komparator działa to jedyne co pozostaje to 2 drajwery dla fetów. Być może one/jeden z nich są/jest jeszcze uszkodzony lub na krawędzi. Nic innego nie przychodzi mi do głowy. Silnik sprawdzałem pod "ręcznym" obciążeniem i jakby któryś z półmostków byłby nieaktywny/uszkodzony, silnik by się zatrzymał. A tego nie robił. Przy czym obciążenie "ręczne" znaczy kilka amperów. Pod masywnym obciążeniem prądowym, czyli podczas jazdy może są jakieś niedosyty prądu dla drajwerów i fety nie przełączają jak należy...
Jeśli masz możliwość, sprawdź przy drajwerach diody i kondensatory na pompach ładunku i blokujących ujemne napięcie czy wszystkie identycznie się zachowują lub jeśli te są ok to same drajwery, czyli pozostałe 2. Jeśli chcesz je wymienić to IRS21867.
Nie wydaje mi się, że fety są uszkodzone, stąd zanim zaczniesz je wymieniać lepiej zacząć od mniejszego "zła", czyli sprawdzenia powyższych. Wszystko inne jest nowe...
Sietas
Forumowicz
Posty: 408
Rejestracja: 20 lut 2018, 0:11

Re: Sterownik FOC barmal X1 X2 X4

Post autor: Sietas »

A to nie jest może znowu wada silnika? Aktualnie testuje sobie qs'a 1000w który przy 50km/h bierze... 47A. Niby jeździ niby żadnych dźwięków dziwnych, żadnych wibracji tylko te prądy są ogromne co oczywiście grzeje I sam silnik I sterownik ( Kelly)
Awatar użytkownika
EV-Maniak
Forumowicz
Posty: 3031
Rejestracja: 21 lut 2018, 9:45
Lokalizacja: Lublin

Re: Sterownik FOC barmal X1 X2 X4

Post autor: EV-Maniak »

Z klaksonem co wyłączał Barmala juz wszystko ok. Dokładnie się przyjrzałem . Klakson wyłącza ale tylko gdy wszystkie odbiorniki podpięte do przetwornicy chodzą na maksa i dam ciągły ( przynajmniej 3s ) sygnał. Wówczas odcina Barmala. Jak krótko trąbnę to nic się nie dzieje . Po prostu halogen i Convoy ustawione na maksa dużo ciągną . Ale to przecież żadko daje na maksa oświetlenie i długo trąbię.
Nie będę dawał żadnego kondensatora , jest git 👍

Tak dla ciekawostki ustawiłem Barmala X2 do testu na 49 A i przeżył. Temperatura tylko lekko ponad 50C była . Ale do celowo , nie będę go tak katowałem i ustawiłem na 45A. Albo to zasługa moich radiatorów, albo bardzo wydajnego o wysokiej sprawności silnika , bo mam porządny customowy sprzęt na polskiej miedzi z nawojem 15x5 i 45H 👍😉
Awatar użytkownika
TomaS
Forumowicz
Posty: 930
Rejestracja: 03 maja 2017, 10:00
Lokalizacja: Trójmiasto

Re: Sterownik FOC barmal X1 X2 X4

Post autor: TomaS »

Maniak Twoją konfigurację wszyscy znają na pamięć :) Masz ją też w stopce, więc szkoda czasu na powtarzanie tego wszędzie. Ja ustawiałem barmala na 55A (max co dała pewna wersja softu) swojego czasu ale radiator był na zewnątrz i wiało wprost na niego przy jeździe.
Jeżdżę na:
1. :SAMURAI BANSHE
2. :CARRERA BANSHE
Awatar użytkownika
Wojtas
Forumowicz
Posty: 613
Rejestracja: 24 lut 2018, 19:42
Lokalizacja: Gdynia
Kontakt:

Re: Sterownik FOC barmal X1 X2 X4

Post autor: Wojtas »

Święte słowa. Nie mam w zwyczaju narzekać ale spamujesz w każdym wątku. Co gdzieś wchodzę aby coś przeczytać w jakimś temacie to widzę Twoje wypocinki, które z reguły nic nie wnoszą. Bez urazy ale pomyśl dwa razy zanim coś napiszesz.

Ja latam na 25-30A i temperatura nie przekracza 40C. Regen mam na 25 i 8 więc dość solidnie. Miałem kiedyś problem z grzaniem (choroby wieku niemowlecego) i okazało się, że przyczyną były słabo przykrecone kable fazowe w sterowniku. Może to to?
Kands Maestro 29er
Mxus XF40C 8x8, ML7245 ~1600W
13S8P LGMJ1 ~48V
MPe v6
Erider T9
Awatar użytkownika
EV-Maniak
Forumowicz
Posty: 3031
Rejestracja: 21 lut 2018, 9:45
Lokalizacja: Lublin

Re: Sterownik FOC barmal X1 X2 X4

Post autor: EV-Maniak »

TomaS pisze:
26 kwie 2019, 22:12
Maniak Twoją konfigurację wszyscy znają na pamięć :) Masz ją też w stopce, więc szkoda czasu na powtarzanie tego wszędzie. Ja ustawiałem barmala na 55A (max co dała pewna wersja softu) swojego czasu ale radiator był na zewnątrz i wiało wprost na niego przy jeździe.
55A można dać ? To żeś mi smaka narobił ...
A wówczas na jakie wartości ustawić I Rated Motor i I Max Motor ?
Awatar użytkownika
TomaS
Forumowicz
Posty: 930
Rejestracja: 03 maja 2017, 10:00
Lokalizacja: Trójmiasto

Re: Sterownik FOC barmal X1 X2 X4

Post autor: TomaS »

TomaS pisze:
26 kwie 2019, 22:12
55A (max co dała pewna wersja softu)
To była starsza wersja softu już niedostępna.
Jeżdżę na:
1. :SAMURAI BANSHE
2. :CARRERA BANSHE
siejeje
Forumowicz
Posty: 74
Rejestracja: 05 cze 2018, 13:23

Re: Sterownik FOC barmal X1 X2 X4

Post autor: siejeje »

Czy dla sterownika barmala odseparowanie przewodów fazowych od halli przynosi realną korzyść i jest koniecznie czy raczej nie ma sensu tego robić?
JarekS
Nowicjusz
Posty: 9
Rejestracja: 19 lut 2018, 9:05

Re: Sterownik FOC barmal X1 X2 X4

Post autor: JarekS »

Ja 2 lata jeżdżę bez na fabrycznym kablu i nie mam z tym żadnych problemów
szkuba
Forumowicz
Posty: 436
Rejestracja: 18 lis 2018, 20:22
Lokalizacja: Bydgoszcz
Kontakt:

Re: Sterownik FOC barmal X1 X2 X4

Post autor: szkuba »

Czy ktoś wie jak ogarnąć limity prędkości?. Moje wrażenie jest że limit prędkość działa w zależności od naładowania baterii. Wieksze napięcie większy limit, mniejsze napięcie mniejszy limit. Chcę osiągnąć w miarę dokładne limity prędkościowe.
przeróbki na rower elektryczny https://www.elektrorider.pl/
czujnik nacisku Sempu T4, Erider T9, ori Chińskie lub Open firmware Kuteng
także dla dzieci 8-12lat z czujnikiem nacisku. naprawy TSDZ2
Awatar użytkownika
Umbur
Moderator
Posty: 1346
Rejestracja: 27 kwie 2017, 11:02
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Re: Sterownik FOC barmal X1 X2 X4

Post autor: Umbur »

szkuba pisze:
27 cze 2019, 6:53
Czy ktoś wie jak ogarnąć limity prędkości?. Moje wrażenie jest że limit prędkość działa w zależności od naładowania baterii. Wieksze napięcie większy limit, mniejsze napięcie mniejszy limit. Chcę osiągnąć w miarę dokładne limity prędkościowe.
To jest normalne. Prędkość max zależy od woltażu. Wraz z rozładowywaniem aku spada woltaż, a co za tym idzie - prędkość max.
Awatar użytkownika
Mitar
Forumowicz
Posty: 679
Rejestracja: 19 lut 2018, 11:43
Lokalizacja: Gliwice

Re: Sterownik FOC barmal X1 X2 X4

Post autor: Mitar »

szkuba pisze:
27 cze 2019, 6:53
Czy ktoś wie jak ogarnąć limity prędkości?. Moje wrażenie jest że limit prędkość działa w zależności od naładowania baterii. Wieksze napięcie większy limit, mniejsze napięcie mniejszy limit. Chcę osiągnąć w miarę dokładne limity prędkościowe.
W aplikacji da się ustawić maksymalną ilość obrotów silnika na minutę, nie sprawdzałem jak to działa ale to może być to co potrzebujesz.
Nie wiem tez czy zapisuje się to razem z profilem ale chyba tak.
Awatar użytkownika
Mitar
Forumowicz
Posty: 679
Rejestracja: 19 lut 2018, 11:43
Lokalizacja: Gliwice

Re: Sterownik FOC barmal X1 X2 X4

Post autor: Mitar »

Czy ktoś jeździ na barmalu z manetką do hamowania , jak to się sprawdza? czy przy lekkim naciśnięciu czuć takie szarpanie jak przy hamowaniu 1/0 czy jest płynne?
Awatar użytkownika
EV-Maniak
Forumowicz
Posty: 3031
Rejestracja: 21 lut 2018, 9:45
Lokalizacja: Lublin

Re: Sterownik FOC barmal X1 X2 X4

Post autor: EV-Maniak »

Ja jakiś czas temu testowałem manetkę ustawioną na hamowanie po odcięciu i nie było żadnych szarpnięć, ale odczucie jak w aucie sportowym za to było - noga z gazu i buuuu... - hamowanie. Nawet fajne , ale raczej w górski teren. Na płaskim lub z niewielkimi wzniesieniami lepiej na klamkach.
Awatar użytkownika
Mitar
Forumowicz
Posty: 679
Rejestracja: 19 lut 2018, 11:43
Lokalizacja: Gliwice

Re: Sterownik FOC barmal X1 X2 X4

Post autor: Mitar »

Ale mi nie chodzi o przestawienie trybu hamowania takim jakim piszesz ,tylko hamowanie płynne drugą manetką.
Jak masz hamowanie na magnesach to masz albo 0 albo 100% hamowania a jak masz drugą manetkę to możesz płynnie hamować od 0 do 100%
siejeje
Forumowicz
Posty: 74
Rejestracja: 05 cze 2018, 13:23

Re: Sterownik FOC barmal X1 X2 X4

Post autor: siejeje »

Ja mam regena na manetce. Jakby regen był mocniejszy przy niskich prędkościach to płynne używanie manetki miałoby większy sens a tak to zazwyczaj odchylam na maxa bo siła hamowania regena jest stosunkowo niska, szczególnie przy niskich prędkościach. Accu recu mam ustawione na 15A, ale rzadko kiedy do tylu dochodzi, zazwyczaj nie przekracza 10A co daje zauważalną siłę hamowania ale oczywiście nie taką jak z hamulców. Odpowiadając na pytanie Mitara nie mam mowy o żadnym szarpaniu, wszystko działa płynnie.
Awatar użytkownika
Mitar
Forumowicz
Posty: 679
Rejestracja: 19 lut 2018, 11:43
Lokalizacja: Gliwice

Re: Sterownik FOC barmal X1 X2 X4

Post autor: Mitar »

A nie jest czasem tak ,że za siłę hamowania odpowiada parametr motor recu a nie accu recu? ile masz ustawione motor recu?

Ja nie chcę tego używać jako główny hamulec a raczej do płynnego zmniejszania prędkości.
markkar
Forumowicz
Posty: 271
Rejestracja: 03 maja 2017, 22:37
Lokalizacja: Białystok
Kontakt:

Re: Sterownik FOC barmal X1 X2 X4

Post autor: markkar »

Testuję przy max parametrach i działa to płynnie. Fajnie to się sprawdza przy zjazdach, dojazdach gdzie masz czas na hamowanie a raczej spowalnianie. Trochę siły i takiego konkretnego zatrzymania, po wciśnięciu maxa, brakuje ale przy tej konfiguracji nie ma co się dziwić (silnik NC).
Wcześniej miałem 0/1 ale szarpnięć nie kojarzę, może kwestia ustawienia mniejszego regena.
Awatar użytkownika
Mitar
Forumowicz
Posty: 679
Rejestracja: 19 lut 2018, 11:43
Lokalizacja: Gliwice

Re: Sterownik FOC barmal X1 X2 X4

Post autor: Mitar »

Może z szarpnięciem przesadzam bo to od razu kojarzy się z czymś nienaturalnym , bardziej chodzi o sam fakt odpalenia hamowani od razu na 100%
A na ile macie ustawione motor recu?

Zastanawia mnie czy jest jakaś zależność między parametrem motor recu a aku recu, chodzi o to czy bez problemu można ustawić powiedzmy aku na 8A a motor na 50A
Ostatnio zmieniony 09 sie 2019, 12:06 przez Mitar, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
Wojtas
Forumowicz
Posty: 613
Rejestracja: 24 lut 2018, 19:42
Lokalizacja: Gdynia
Kontakt:

Re: Sterownik FOC barmal X1 X2 X4

Post autor: Wojtas »

Motor recu 25A
Accu recu 7A
Czujnik w lewej klamce. W prawej nie mam celowo aby mieć wybór między hamowaniem regenowym a klasycznym.
Kands Maestro 29er
Mxus XF40C 8x8, ML7245 ~1600W
13S8P LGMJ1 ~48V
MPe v6
Erider T9
siejeje
Forumowicz
Posty: 74
Rejestracja: 05 cze 2018, 13:23

Re: Sterownik FOC barmal X1 X2 X4

Post autor: siejeje »

Mitar masz rację, motor recu zmienia siłę hamowania. Ustawiłem na 55A i jest zauważalna różnica, nawet przy niskich prędkościach regen jest w miarę mocny. Oczywiście cały czas manetką można płynnie regulować siłę hamowania.
PiotrKrochmal
Nowicjusz
Posty: 11
Rejestracja: 12 kwie 2019, 23:23

Re: Sterownik FOC barmal X1 X2 X4

Post autor: PiotrKrochmal »

Panowie pamiętajcie aby sobie sprawdzić w tabelach Waszych ogniw maksymalny prąd ładowania ogniwa.
IMHO nie sugeruje się ładowania ogniw prądem maksymalnym. Ja mam ogniwa Sanio GE prąd ładowania by datasheet std. 1475 mA więc dla bezpieczeństwa nie więcej niż 800mA na ogniwo przy 10P mogę pchać 8A ale więcej chyba raczej nie warto bo spada pewnie żywotność ogniwa.
Awatar użytkownika
Mitar
Forumowicz
Posty: 679
Rejestracja: 19 lut 2018, 11:43
Lokalizacja: Gliwice

Re: Sterownik FOC barmal X1 X2 X4

Post autor: Mitar »

Od tego są 2 parametry, jeden motor recu reguluje jaki poleci z koła prąd wsteczny (czyli siłę hamowania) a drugi acu recu reguluje ile z tego pierwszego ma iść na baterię. Czyli teoretycznie można mieć mocne hamowanie i bezpieczne ładowanie (regen)

Zastanawia mnie tylko gdzie idzie ta różnica która się traci, w grzanie silnika czy sterownika? i czy istnieje jakieś zalecenie aby nie ustawiać motor recu powyżej jakiejś wartości.
siejeje
Forumowicz
Posty: 74
Rejestracja: 05 cze 2018, 13:23

Re: Sterownik FOC barmal X1 X2 X4

Post autor: siejeje »

PiotrKrochmal pisze:
13 sie 2019, 9:39
Panowie pamiętajcie aby sobie sprawdzić w tabelach Waszych ogniw maksymalny prąd ładowania ogniwa.
IMHO nie sugeruje się ładowania ogniw prądem maksymalnym. Ja mam ogniwa Sanio GE prąd ładowania by datasheet std. 1475 mA więc dla bezpieczeństwa nie więcej niż 800mA na ogniwo przy 10P mogę pchać 8A ale więcej chyba raczej nie warto bo spada pewnie żywotność ogniwa.
Mógłbyś podać więcej szczegółów dlaczego podanie chwilowego prądu więcej niż 0.8A przy założeniu producenta 1.475A obniża żywotność ogniwa? Co dokładnie dzieje się ogniwu w tej sytuacji?
Pytam bo mam Sanyo GA gdzie producent przewiduje max prąd ładowania 1.675A i przy regenie mam prądy do 1.5A ale dosłownie na 2-3 sekundy. Dodam tylko że stale kontroluję temperaturę ogniw i powyżej 35 stopni nie używam regena, chociaż rzadko kiedy dobijam do 30 (producent podaje max temp ładowania 45 stopni).
PiotrKrochmal
Nowicjusz
Posty: 11
Rejestracja: 12 kwie 2019, 23:23

Re: Sterownik FOC barmal X1 X2 X4

Post autor: PiotrKrochmal »

siejeje pisze:
13 sie 2019, 22:49
PiotrKrochmal pisze:
13 sie 2019, 9:39
Panowie pamiętajcie aby sobie sprawdzić w tabelach Waszych ogniw maksymalny prąd ładowania ogniwa.
IMHO nie sugeruje się ładowania ogniw prądem maksymalnym. Ja mam ogniwa Sanio GE prąd ładowania by datasheet std. 1475 mA więc dla bezpieczeństwa nie więcej niż 800mA na ogniwo przy 10P mogę pchać 8A ale więcej chyba raczej nie warto bo spada pewnie żywotność ogniwa.
Mógłbyś podać więcej szczegółów dlaczego podanie chwilowego prądu więcej niż 0.8A przy założeniu producenta 1.475A obniża żywotność ogniwa? Co dokładnie dzieje się ogniwu w tej sytuacji?
Pytam bo mam Sanyo GA gdzie producent przewiduje max prąd ładowania 1.675A i przy regenie mam prądy do 1.5A ale dosłownie na 2-3 sekundy. Dodam tylko że stale kontroluję temperaturę ogniw i powyżej 35 stopni nie używam regena, chociaż rzadko kiedy dobijam do 30 (producent podaje max temp ładowania 45 stopni).
idę tropem zaleceń aby nie obciążać ogniw powyżej 50% maxA. O ile wiem chodzi głównie o to że się grzeją. A jak są spakietowane to nie mają się jak łatwo schłodzić. Więc wydaje mi się że w drugą stronę można dla bezpieczeństwa założyć analogiczne rozwiązanie.
zasik
Nowicjusz
Posty: 16
Rejestracja: 21 lut 2018, 10:37
Lokalizacja: Warszawa

Re: Sterownik FOC barmal X1 X2 X4

Post autor: zasik »

Czy istnieje możliwość podpięcia obu hamulców dających sygnał 0..5V do sterownika X2? Chciałbym, aby hamowanie którymkolwiek hamulcem odcinało silnik i ew. włączało regena. Jak rozumiem mamy jedno wejście Break, ale być może dałoby się połączyć ze sobą przewody sygnałowe z klamek hamulców? Jeśli tak, czy mógłby ktoś podpowiedzieć jak powinien wyglądać schemat? Czy można połączyć S obu klamek równolegle?
Awatar użytkownika
AST034
Forumowicz
Posty: 1090
Rejestracja: 20 mar 2018, 20:04
Lokalizacja: Edynburg, Szkocja

Re: Sterownik FOC barmal X1 X2 X4

Post autor: AST034 »

zasik pisze:
24 wrz 2019, 8:42
Czy istnieje możliwość podpięcia obu hamulców do sterownika X2? Chciałbym, aby hamowanie którymkolwiek hamulcem odcinało silnik i ew. włączało regena. Jak rozumiem mamy jedno wejście Break, ale być może dałoby się połączyć ze sobą przewody sygnałowe z klamek hamulców? Jeśli tak, czy mógłby ktoś podpowiedzieć jak powinien wyglądać schemat?
Po prostu podlacz rownolegle drugi czujnik, czyli kolejny czujnik do tego samego wyjscia, i tyle.
eMdzeJ
Forumowicz
Posty: 53
Rejestracja: 15 sie 2019, 15:32
Lokalizacja: podwarszawie

Re: Sterownik FOC barmal X1 X2 X4

Post autor: eMdzeJ »

Mam parę pytań wiec posiadający pewnie pomogą :)

1. Czy sterownik odcina prąd jak odczyta za dużą temperaturę silnika? Jak to robi? Ogranicza stopniowo czy bęc i nie ma? Jeśli odcina to czy nadal macie odcięcie termiczne w samym silniku?
2. Rozpatruje dwie wersje mocowania - w 3kąt bez obudowy i drugi z obudową pomalowaną na czarno + wydrukowany uchwyt do sztycy. Pierwszy pomysł standardowy ale mniej ogniw wejdzie i brak przewiewu. Drugi... jakoś nie mam przekonania bo musiałbym jeszcze wydrukować jakąś maskownice na kable i nie wiem czy to się da ogarnąć nie tylko żeby działało ale i jakoś wyglądało. Ma ktoś tu pomysł nr 2?
3. Czy jest jakaś apka aby mieć jednocześnie np na ekranie dane ze sterownika (prędkość i % baterii i temperaturę) + nawigację?
4. Czy samo odseparowanie przewodów fazowych od hali zaraz za silnikiem jest wystarczające czy trzeba jednak zakładać kondensatory?
Cziwello
Nowicjusz
Posty: 1
Rejestracja: 09 sie 2022, 18:33

Re: Sterownik FOC barmal X1 X2 X4

Post autor: Cziwello »

Witam grono doświadczonych forumowiczów. Mam sterownik barmal x2. Hamulec ustawiony na 1 czyli z manetki i po odjęciu „gazu” nie czuje hamowania rekuperacyjnego.
Wszystkie parametry odzysku dałem na max i nic. Proszę o porady jak zmusić sterownik do hamowania silnikiem.
ODPOWIEDZ