Strona 1 z 1

Sterownik BLDC na 300V DC

: 27 sie 2018, 11:02
autor: tas
Kupiłem silnik BLDC 83kW do przyszłego projektu.
Jest to normalny zwyczajny BLDC z magnesami i hallami, działa bardzo dobrze na sterowniku GT1500 :P
No ale potrzebuje czegoś na napięcie ~90s
Czy znacie producenta takich sterowników, mam dość dużą trudność w znalezieniu czegoś na napięcia wyższe niż 144V

Obrazek

Re: Sterownik BLDC na 300V DC

: 27 sie 2018, 21:26
autor: equid
http://www.evwest.com/catalog/index.php ... dgguvmhod7
coś tu chyba znajdziesz co cie zadowoli ;)

Re: Sterownik BLDC na 300V DC

: 27 sie 2018, 21:29
autor: Rugos
Na pewno nie zadowoli portfela ;)

Re: Sterownik BLDC na 300V DC

: 27 sie 2018, 21:45
autor: tas
ale tam same DC i AC :(
ciekawe czy w ogóle ktokolwiek robi bldc takich mocy :D

Re: Sterownik BLDC na 300V DC

: 27 sie 2018, 22:19
autor: Rugos
A ten oryginalny z fiata?

Re: Sterownik BLDC na 300V DC

: 28 sie 2018, 8:53
autor: equid
Przy jednym pisze takie coś
Motor Controls:
AC Induction and Permanent Magnet motor control algorithms.

Silnik z stałymi magnesami to chyba jest zwykły bezszczotka, czy się myle?

Re: Sterownik BLDC na 300V DC

: 28 sie 2018, 8:56
autor: equid
Jak nie te to widziałem że ktoś robi taki mocniejszy sterownik na jakimś sterowniku opensourc

Re: Sterownik BLDC na 300V DC

: 28 sie 2018, 19:01
autor: wwojciech
Zawsze można użyć np barmala sterownik i wykorzystać końcówkę mocy z jakiegoś elektryka (np leafa). Ktoś w pl robil własny sterownik do motoru dużej mocy ale nie pamiętam na którym forum:)

Re: Sterownik BLDC na 300V DC

: 28 sie 2018, 20:20
autor: KrzysiekEV
Na starym forum : Kawasaki ZZeRo Projekt https://forum.arbiter.pl/viewtopic.php? ... sc&start=0

Duże moce to już trzeba duże zabawki : https://allegro.pl/uzytkownik/Michal266 ... V-1-1-0817
Ten wygląda nieźle cenowo https://allegro.pl/0podwojny-tranzystor ... ml#thumb/2
3 sztuki trzeba na pełny mostek .
Do tego sterowanie z VESC albo TI InstaSpin które próbuje obeznać .
To tez fajne ale czy rozwijane jeszcze : https://www.instructables.com/id/200kW- ... ctric-Car/

Re: Sterownik BLDC na 300V DC

: 28 sie 2018, 21:48
autor: Olo
Poszukaj tutaj:

http://www.sevcon.com/products/high-vol ... s/gen5-s9/

Jak nie tu to pozostaje szukać w Meksyku jakiejś używki...

Re: Sterownik BLDC na 300V DC

: 28 sie 2018, 21:59
autor: tas
dziękuję za linki, studiuję :)

Re: Sterownik BLDC na 300V DC

: 28 sie 2018, 22:24
autor: gienek333
Może warto się pokusić o spłodzenie czegoś wspólnymi siłami :idea: Falownik do silnika idukcyjnego od BLDC różni się głównie sprzężeniem zwrotnym. Jak kolega Barmal się zgłosi, to ja mogę pomóc (mam trochę sprzętu). Z grubsza do wyższych napięć używa się tranzystorów IGBT. Mos-Fety mają tak, że im wyższe napięcie tym większe R źródło- dren, przy bipolarnych jest U ce sat które wynosi ok 3V (dla dużych prądów), można dać dużo fetów, ale rośnie pojemność bramki i czas przełączania. Pomiar prądu fazy robi się halotronem (takim jak do manetki), który wkłada się w obwód (pierścień) magnetyczny wokół przewodu fazy.

Re: Sterownik BLDC na 300V DC

: 28 sie 2018, 22:33
autor: equid
Jak będziecie robić sterownik to mogę wam zrobić obudowe/radiator do tego potworka ;)

Re: Sterownik BLDC na 300V DC

: 28 sie 2018, 22:58
autor: tas
VESC wygląda najbardziej obuecująco, nie ma ograniczeń mocy ani napiecia własciwie ale skąd PCB załatwić to ja nie mam pojecia jeszcze

Re: Sterownik BLDC na 300V DC

: 28 sie 2018, 23:33
autor: gienek333
Ograniczenie to głównie prąd. Napięcie ograniczają tranzystory i kondensatory, a iloczyn to moc, ale ta w BLDC (z magnesami) jest związana z obrotami. Jak silnik ma 80 kW 300V i przy 10000 rpm, to przy 5000 masz 40 kW i powyżej 10000 nie przeskoczysz (bez zmiany napięcia zasilania sterownika). Jeszcze jedna uwaga, 300V może być tzw wartością skuteczną (ang. RMS) i zasilanie sterownika to ponad 400V.

Re: Sterownik BLDC na 300V DC

: 29 sie 2018, 7:47
autor: equid
https://hackaday.com/2017/09/11/open-so ... ontroller/
vesc tylko troche lepsze parametry ;)
Może da się gdzies kupić gotowe pcb od twórców

Re: Sterownik BLDC na 300V DC

: 29 sie 2018, 8:31
autor: tas
Tzn znamionowo aku ma 335V około, więc po naładowaniu podchodzi pod 400V
Chcę to jakoś ogarnąć bo z ampery czy z tej 500E będzie dostępne coraz więcej silników w tanich kwotach i na pewno temat na forum będzie wracać.
A mieć ~100kW wektorowego brzmi ciekawie :)

Re: Sterownik BLDC na 300V DC

: 30 sie 2018, 9:53
autor: tas
Ok, chyba stanęło na zrobieniu tego VESCa.
W sumie to może być ciekawe, mam nadzieję, że pomożecie bo to nie będzie łatwe :)
Założę jednak osobny temat bo myślę, że budowa takiego sterownika od podstaw to będzie bardzo interesujący materiał.

Re: Sterownik BLDC na 300V DC

: 04 wrz 2018, 17:49
autor: Patriko
Tas, liczyłeś może jaką prędkość obrotową ma silnik na każdy volt? Czytając wątek o o bugowie E-buggy w fajnych pieniądzach można kupić peugeota silnik z przekładnią jednostopniową z całym zawieszeniem tylnym np. https://allegro.pl/dyfer-silnik-elektry ... ml#thumb/1

Re: Sterownik BLDC na 300V DC

: 04 wrz 2018, 18:43
autor: Rugos
Tylko ten z peugeota jest dużo słabszy (tylko ;) ) 37 koni.

Re: Sterownik BLDC na 300V DC

: 04 wrz 2018, 19:00
autor: tas
Silnik przy 370V ma 10k RPM
Przy 4-5k RPM ma 200Nm co jest fajne, ale zaraz za nim jest redukcja 10:1 i mamy 500RPM i mile łechtające 2000Nm i to tylko przy 83kW a ja go zamierzam trochę przeciążyć :)
Jak szukać dawcy taniego to np Mitsubishi Outlander PHEV ma silnik elektryczny na 300V (tzn ma 2 silniki) 60kW i idzie go wyrwać za jakieś śmieszne 1500zł

Re: Sterownik BLDC na 300V DC

: 04 wrz 2018, 19:06
autor: Patriko
Eee stare PSA miały 27koników i to w dodatku na szczocie DC, a dźwigały 900kg żelastwa. Lepsze chłodzenie to i chwilowe 50koni albo i więcej przyjmie, a mamy już całe zawieszenie do przeszczepu ;)

Re: Sterownik BLDC na 300V DC

: 04 wrz 2018, 19:20
autor: Patriko
tas pisze:
04 wrz 2018, 19:00
Silnik przy 370V ma 10k RPM
Przy 4-5k RPM ma 200Nm co jest fajne, ale zaraz za nim jest redukcja 10:1 i mamy 500RPM i mile łechtające 2000Nm i to tylko przy 83kW a ja go zamierzam trochę przeciążyć :)
Jak szukać dawcy taniego to np Mitsubishi Outlander PHEV ma silnik elektryczny na 300V (tzn ma 2 silniki) 60kW i idzie go wyrwać za jakieś śmieszne 1500zł
Znaczy się Wattowica osiągnęła ostatni INSANE MODE :D

Ostatnio mocno rozmyślałem o konwersji małego autka i zadawałem sobie pytanie czy da radę w dzisiejszych czasach zrobić to na licie za powiedzmy 10k zł.
Wysyp ostatnio jest silników i akumulatorów z PHEV/EV. Sprzedawane za bezcen, bo nie ma popytu na coś co się nie psuje.
Sprawę sterowania silnikiem już ogarniasz, a co z ładowaniem? balansowaniem tylu eSów? są jakieś zestawy na tak wysokie napięcie?

Re: Sterownik BLDC na 300V DC

: 04 wrz 2018, 22:20
autor: Paweł
Batrium chociażby

Re: Sterownik BLDC na 300V DC

: 04 wrz 2018, 22:40
autor: tas
całość aku 93s LiIon będzie zabezpieczona 5 najtańszymi BMSami 20s 50A i ładowana stacją 5 zasilaczy, czyli prosto, tanio, przyjemnie :)

Re: Sterownik BLDC na 300V DC

: 05 wrz 2018, 2:57
autor: Sietas
A mid to pies że buggy robisz :p?

Re: Sterownik BLDC na 300V DC

: 05 wrz 2018, 7:57
autor: tas
nie robie buggy tylko zbieram elementy, budowa dopiero wczesnym latem :)

Re: Sterownik BLDC na 300V DC

: 05 wrz 2018, 18:53
autor: wwojciech
tas pisze:
04 wrz 2018, 22:40
całość aku 93s LiIon będzie zabezpieczona 5 najtańszymi BMSami 20s 50A i ładowana stacją 5 zasilaczy, czyli prosto, tanio, przyjemnie :)
Jeśli rowerowo to powinien napęd byc z 4x mxus 5K i 4 sabki:)

Re: Sterownik BLDC na 300V DC

: 06 wrz 2018, 20:11
autor: smdrwf12300
Tas ogladałem wczoraj troche na YT o tym Fiacie 500E i tym silniku co nabyles . Te 2 rurki to jak sie domyslam in/out do chlodzenia .Przewidujesz chlodnice do silnika i osobna do sterownika ? W orginalnym Fiacie widzialem ze baterie tez sa chlodzone. Jakie tam temperatury sie pojawiaja na tych 3 komponentach ( silnik , kontroler, bateria ) .

Re: Sterownik BLDC na 300V DC

: 06 wrz 2018, 20:58
autor: tas
Silnik ma chłodzenie i musi go mieć i u mnie też bedzie (co ciekawe silnik jest zamknięty w dodatkowej hermetycznej obudowie i od razu mu wlewam pól litra oleju co moim zdaniem pozwoli na przeciążenie go 2x minimum choć ja tego nie zrobie, max 30%, z uwagi na to, że mi padnie przekładnia i dyfer). Aku nie zamierzam chłodzić, dopuszczam pracę w temp nawet do 60st bo nie zależy mi na żywotności 10 letniej. Taki typ pojazdu ma ograniczoną żywotność z uwagi na charakter jazdy.

Re: Sterownik BLDC na 300V DC

: 06 wrz 2018, 21:32
autor: smdrwf12300
No ja sie zastanawiam jak w słonecznej Californi chłodzą te baterie .Na forum 500-etki ludzie pisza o znacznych spadkach pojemnosci baterii nawet juz po roku . Hamowanie z regenem dziala przez ta przekładnie 10:1 ? Ciekawe czy jak zalejesz sam silnik olejemm to co bedzie przy tych 10tys rpm-ow ... bo tak mi sie cos po glowie placze ze tam jakies dziwne efekty sie robia jak ciecz jest "mieszana" z ogromnymi predkosciami ... chyba nawet jakis patent byl na wydajny piec grzewczy ktory wlasnie bazowal na tym efekcie . Ale moge sie mylic

Re: Sterownik BLDC na 300V DC

: 08 lut 2024, 22:58
autor: firepunch
tas pisze:
27 sie 2018, 11:02
Kupiłem silnik BLDC 83kW do przyszłego projektu.
Udalo sie dokończyć projekt i dobrac sterowanik na 300V ?