Kłopot z czujnikiem PAS

Tematy związane ze sterownikami, wyświetlaczami oraz ich konfiguracją sprzętową (połączenie przewodów) i programową (MENU konfiguracyjne, serwisowe)
miki
Forumowicz
Posty: 1412
Rejestracja: 14 gru 2019, 11:46

Kłopot z czujnikiem PAS

Post autor: miki »

Dzisiaj podjąłem próbę tymczasowego zamontowania czujnika PAS w moim trekingu. Ponieważ mam tu wolnobieg octalink i tak będę musiał zrobić jakiś patent, ale... Zdjąłem korbę z trzema blatami, zamocowałem czujnik jak książka każe (pod nakrętkę supportu po stronie łańcucha/korby), a kółko z magnesami pozbawiłem tych plastikowych wąsów w środku i ono mi idealnie, z lekkim oporem, weszło na oś suportu. Ustawiłem szczelinę ok. 1,5mm i mogę kręcić tym kołem w dowolnym kierunku. Niestety kontroler nie popędza silnika (przedni przekładniowiec 250W) przy kręceniu w dowolną stronę. Myślałem, że sprawdzę, czy kierunek obrotów suportu jest właściwy, a tu cisza.

Teraz złącza.

Od strony kontrolera mam:
yellow - black - brown (spodziewam się, że to +5V, masa i linia prostokąta).

Od strony czujnika PAS:
yellow - red - blue (spodziewam się, że to sygnał, +5V i masa).

Przed podłączeniem czujnika PAS zasiliłem napięciem zewnętrznym +5V (red, a masa do blue). Podłączyłem multimetr do przewodu sygnałowego (yellow) i przy powolnym obracaniu kółkiem magnesowym miałem albo 0V, albo ok. 0,6V, cyklicznie i powtarzalnie. Multimetr pokazał też kilka Hz częstotliwości oraz wypełnienie prostokąta (około 43% przy obrocie w jedną stronę i ok. 48% przy obrocie w drugą stronę). Czyli są dwa czujniki Hall'a, co widać po tej zmianie wypełnienia. Trochę mnie martwi ten niski poziom napięcia, spodziewałem się raczej 0V i ok. 4,3V na przewodzie sygnałowym.

Proszę bardziej doświadczonych Kolegów o sprawdzenie tych kolorów na moich wtykach i ew. podpowiedź, co mogę sprawdzić. Z powodu wirusa nie mam dojścia do oscyloskopu, ale sądzę, że prosty multimetr z funkcją [Hz/Duty] powinien wystarczyć.
miki
Forumowicz
Posty: 1412
Rejestracja: 14 gru 2019, 11:46

Re: Kłopot z czujnikiem PAS

Post autor: miki »

Zmierzyłem napięcia na kostce od strony kontrolera:

yellow - black = 5V
brown - black = 4,33V (jakby +5V minus 0,7V na MOSFET)
no i logiczne 0,68V między yellow i brown.

Czy brown to na pewno przewód sygnałowy?
miki
Forumowicz
Posty: 1412
Rejestracja: 14 gru 2019, 11:46

Re: Kłopot z czujnikiem PAS

Post autor: miki »

Trochę jestem w kropce z tymi kolorami, u Nexun'a znalazłem dwa czujniki PAS z takimi kombinacjami kolorów:

brown +5V
yellow - Signal
black - Gnd

red +5V
black - Gnd
blue - Signal

Czy czujnik Pas jest wrażliwy na odwrotne podłączenie napięcia? Np. +5V podczas sprawdzania można podłączyć omyłkowo do wyjścia sygnału. Na razie nie kombinuję, tylko się zastanawiam. Niby Hall w swojej strukturze posiada diodę "życia" na pin'ie Vcc...

I jeszcze trafiłem na takich opis czujnika na Ali:
https://pl.aliexpress.com/item/33021896 ... lsrc=aw.ds

Ta kostka jest jak u mnie: yellow, red, blue. Patrząc na ten schemacik jak drut wychodzi, że środkowy przewód (red) to... masa... Wiem, że u Chinola kolorów się nie boją, ale nie chcę nic spalić.
Ostatnio zmieniony 06 kwie 2020, 19:33 przez miki, łącznie zmieniany 1 raz.
tkoko
Forumowicz
Posty: 4985
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Kłopot z czujnikiem PAS

Post autor: tkoko »

miki pisze:
06 kwie 2020, 18:27
Zmierzyłem napięcia na kostce od strony kontrolera:

yellow - black = 5V
brown - black = 4,33V (jakby +5V minus 0,7V na MOSFET)
no i logiczne 0,68V między yellow i brown.

Czy brown to na pewno przewód sygnałowy?
Brown, to zapewne zasilanie, czyli czerwony w czujniku PAS.
Żółty to sygnał, czyli tak samo jak w czujniku PAS.
miki
Forumowicz
Posty: 1412
Rejestracja: 14 gru 2019, 11:46

Re: Kłopot z czujnikiem PAS

Post autor: miki »

tkoko pisze:
06 kwie 2020, 19:32
miki pisze:
06 kwie 2020, 18:27
Zmierzyłem napięcia na kostce od strony kontrolera:

yellow - black = 5V
brown - black = 4,33V (jakby +5V minus 0,7V na MOSFET)
no i logiczne 0,68V między yellow i brown.

Czy brown to na pewno przewód sygnałowy?
Brown, to zapewne zasilanie, czyli czerwony w czujniku PAS.
Żółty to sygnał, czyli tak samo jak w czujniku PAS.
Zasilanie miałoby niższy potencjał, niż sygnał? Dodałem w poście wyżej link do Ali, tam jest dokładnie taki wtyk PAS, jak u mnie, te same kolory. Mógłbyś looknąć?
tkoko
Forumowicz
Posty: 4985
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Kłopot z czujnikiem PAS

Post autor: tkoko »

miki pisze:
06 kwie 2020, 19:35
.... Zasilanie miałoby niższy potencjał, niż sygnał? Dodałem w poście wyżej link do Ali, tam jest dokładnie taki wtyk PAS, jak u mnie, te same kolory. Mógłbyś looknąć?
"Typowe" zasilanie PAS'a i manetki w chińskich sterownikach to 4.2V. To ze na wejściu sygnału w sterowniku jest 5V, to nic nadzwyczajnego. To napięcie i tak jest "zbijane" do zera (0.4 - 0.8V) przez czujnik PAS.
KrzysiekEV
Forumowicz
Posty: 261
Rejestracja: 18 lut 2018, 14:33
Lokalizacja: Częstochowa

Re: Kłopot z czujnikiem PAS

Post autor: KrzysiekEV »

Co trochę jest problem z tymi kolorami PAS / sterownika.

Ja łączyłem tak : STEROWNIK - PAS
czarny - żółty (masa)
żółty - niebieski (sygnał)
brązowy - czerwony (+5V)

Niższe napięcie zasilania PAS jest bo leci przez diodę żeby nie upalić procka ,
wyższe sygnału bo jest pull-up do 5v bezpośrednio.
miki
Forumowicz
Posty: 1412
Rejestracja: 14 gru 2019, 11:46

Re: Kłopot z czujnikiem PAS

Post autor: miki »

No dobrze. Jak to teraz podłączyć do kostki czujnika PAS? Tam mam wg opisu:

1. Vcc
2. Gnd
3. Signal out

I kolejno kolory:

blue
red
yello

Nie wiem, czy jedynka to blue, czy yellow (obstawiam blue), ale to by oznaczało, że niebieskim oznaczyli Vcc(!), a czerwonym masę (!!!). Czy to jest możliwe?
miki
Forumowicz
Posty: 1412
Rejestracja: 14 gru 2019, 11:46

Re: Kłopot z czujnikiem PAS

Post autor: miki »

KrzysiekEV pisze:
06 kwie 2020, 20:06
Co trochę jest problem z tymi kolorami PAS / sterownika.

Ja łączyłem tak : STEROWNIK - PAS
czarny - żółty (masa)
żółty - niebieski (sygnał)
brązowy - czerwony (+5V)

Niższe napięcie zasilania PAS jest bo leci przez diodę żeby nie upalić procka ,
wyższe sygnału bo jest pull-up do 5v bezpośrednio.
Krzysztof, bingo! Nigdy w życiu bym nie wpadł na to, że w czujniku masa to żółty. Jest jeszcze mały drobiazg do doszlifowania. Teraz mam wspomaganie przy obracaniu pedałami i do przodu i do tyłu. Coś ominąłęm?
Awatar użytkownika
Sławek
Forumowicz
Posty: 53
Rejestracja: 08 mar 2020, 9:47

Re: Kłopot z czujnikiem PAS

Post autor: Sławek »

Pas :
Żółty - GND
Niebieski - signal
Czerowny - VCC

Ot, taka chińska logika podpięcia kolorów przewodów.
KrzysiekEV
Forumowicz
Posty: 261
Rejestracja: 18 lut 2018, 14:33
Lokalizacja: Częstochowa

Re: Kłopot z czujnikiem PAS

Post autor: KrzysiekEV »

Czujnik pasa jak ustawiony ? równolegle/prostopadle do tarczki ? są pasy co dają cały czas impulsy lewo/prawo
i to sterownik musi rozróżnić kierunek .
miki
Forumowicz
Posty: 1412
Rejestracja: 14 gru 2019, 11:46

Re: Kłopot z czujnikiem PAS

Post autor: miki »

Czekaj, muszę tą testową prowizorkę zamienić na solidniejsze złącza, bo mi tu sygnał zanika teraz. Ważne, że w ogóle silnik ruszył. Zrobię pewne połączenia i sprawdzę raz jeszcze. Kółko z magnesami jest równolegle do małego blatu, a czujnik wzdłuż (przód-tył). Kierunek mogę zmienić przez odwrotne przykręcenie modułu czujnika, konstrukcja ma takie sposób alternatywnego mocowania na jedną śrubkę.
miki
Forumowicz
Posty: 1412
Rejestracja: 14 gru 2019, 11:46

Re: Kłopot z czujnikiem PAS

Post autor: miki »

No dobrze, zrobiłem solidne złącze, teraz PAS pracuje zawsze, jednak włącza się przy obrocie w przód i w tył. Kurczę, przydałby się oscyloskop...
miki
Forumowicz
Posty: 1412
Rejestracja: 14 gru 2019, 11:46

Re: Kłopot z czujnikiem PAS

Post autor: miki »

Na zdjęciu pokazałem czujnik i sposób jego montażu (od strony korby). Tarcza z magnesami jest tymczasowo wciśnięta na oś suportu, szczelina między nią, a czujnikiem to 1-1,5 mm. Potem zrobię własne koło przykręcane w miejsce najmniejszego blatu, i tak go nie używam. Teraz o zachowaniu... Widzę, że wielkość szczeliny (i jej stała wartość na obwodzie) jest mocno krytyczna, trochę się zdziwiłem, jak zmienia się funkcjonowanie wspomagania. Przy lekkiej zmianie wielkości szczeliny na obwodzie wspomaganie zaczyna działać interwałowo :-) No i w dalszym ciągu mam wspomaganie przy kręceniu korbą w dowolną stronę, trochę mnie to dziwi, bo zarówno czujnik, jak i tarcza mają strzałki kierunkowe. W tej chwili nie ma to znaczenia, ponieważ jeszcze mogę kręcić w przód lub w tył. Kiedy odwróciłem tarczkę na drugą stronę (też widać magnesy), wspomaganie nie działa. Prawdopodobnie Hall (Hall'e) reagują na jeden konkretny biegun pola magnetycznego. Próbowałem się bawić ustawieniami w LCD3 (m.in. parametr C1), ale to niewiele zmienia. Oczywiście kiedy zmieniam poziom wspomagania (1-5), jest różna prędkość obrotu silnika. Oczywiście zmiany prędkości kręcenia korbą w pewnym "normalnym" zakresie nie zmieniają poziomu wspomagania, co jest chyba zgodne z logiką działania tego systemu wspomagania. Natomiast przy szybkim kręceniu korbą wspomaganie jest odłączane, być może system dochodzi do wniosku, że osiągnąłem prędkość maksymalną 25km/h. To tyle moich obserwacji. Czy przychodzi Wam coś do głowy w związku z tym wspomaganie przy kręceniu korbą zarówno do przodu, jak i do tyłu? Pewnie i tak zamontuję stycznik w klamkach hamulcowych, żeby przy hamowaniu odłączać wspomaganie, ale miło by było wyłączyć je też przy kręceniu korbą do tyłu.
pas_octalink.jpg
KrzysiekEV
Forumowicz
Posty: 261
Rejestracja: 18 lut 2018, 14:33
Lokalizacja: Częstochowa

Re: Kłopot z czujnikiem PAS

Post autor: KrzysiekEV »

miki
Forumowicz
Posty: 1412
Rejestracja: 14 gru 2019, 11:46

Re: Kłopot z czujnikiem PAS

Post autor: miki »

Tak, widziałem ten materiał. Moja tarczka ma 12 magnesów, więc trochę z rozpędu ustawiłem C1 = 6, ale być może on produkuje prostokąt z wypełnieniem > 50% i trzeba przyjąć jakąś wartość z lewej strony tabeli. Jutro to zbadam. Wielkie dzięki za Wasze dotychczasowe wsparcie Panowie. Bez Was prawdopodobnie bym najpierw popalił trochę półprzewodników, zanim by to wszystko ruszyło. Z dzisiejszego dnia zapamiętam sobie, że chińska masa (Gnd) to to kolor Yellow :-)
miki
Forumowicz
Posty: 1412
Rejestracja: 14 gru 2019, 11:46

Re: Kłopot z czujnikiem PAS

Post autor: miki »

Dzisiaj wyrzeźbiłem docelowe mocowanie czujnika PAS w moim suporcie typu Octalink. W tym rodzaju suportu jest najgorzej, po pierwsze - trudności z mocowaniem, po drugie - bardzo mało miejsca. Rzeźbiłem z pół dnia, w miejsce małego blatu dorobiłem kółko z laminatu FR4 1.6mm będące bazą dla trwałego, precyzyjnego zamocowania kółka z magnesami. Osiągnąłem szczelinę między 0,5 a 1 mm, co uważam za niezły wynik. Sposób mocowania daje nadzieję, że nic tu się nie będzie przesuwać.

Ostatnim tematem jest włączanie się silnika przy obrocie korby pedałów w dowolną stronę, czyli podczas pedałowania do tyłu także. Wcześniej pisałem, że czujnik wysyła prostokąt podczas kręcenia w przód (wypełnienie ok. 42%) i w tył (wypełnienie ok. 48%). Ta różnica w wypełnieniu sugeruje, że mamy w środku dwa czujniki Hall'a. Przyjmuję, że to kontroler powinien umieć rozpoznać kierunek "do przodu" i tylko wtedy napędzać silnik.

Próbowałem wszystkich ustawień LCD3 (parametr C1). Przy 0, 1 i 2 silnik nie pracuje, natomiast od 3 do 7 napędza w obie strony (tryb 3 i 4 nie są ujęte w instrukcji - str. 21 - tabela).

Czy możecie mi podsunąć jeszcze jakąś ścieżkę ustawień? Kontroler to KT Sinus 36V/48V 12A (25A). Reszta ustawień, jakie do tej pory sprawdzałem (światła, hamulce, poziomy wspomagania, tempomat) działa poprawnie. Jeżeli nie będzie innego wyjścia, zaprojektuję moduł z Attiny13 rozpoznający kolejność zboczy narastających (i w efekcie kierunek obrotu korby pedałowej), ten moduł będzie logicznie wycinał impulsy przy kręceniu pedałami do tyłu.
tkoko
Forumowicz
Posty: 4985
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Kłopot z czujnikiem PAS

Post autor: tkoko »

miki pisze:
08 kwie 2020, 20:57
..... Wcześniej pisałem, że czujnik wysyła prostokąt podczas kręcenia w przód (wypełnienie ok. 42%) i w tył (wypełnienie ok. 48%). Ta różnica w wypełnieniu sugeruje, że mamy w srodku dwa czujniki Hall'a. Przyjmuję, że to kontroler powinien umieć rozpoznać kierunek "do przodu" i tylko wtedy napędzać silnik.....
Problem polega moim zdaniem na tym, że "typowy" czujnik PAS wysyła sygnał tylko w jednym kierunku obrotu korby, i sterownik musi dostać prawidłowy sygnał jak na wykresie poniżej, pierwsza linia.
Załączniki
PAS sygnał.JPG
miki
Forumowicz
Posty: 1412
Rejestracja: 14 gru 2019, 11:46

Re: Kłopot z czujnikiem PAS

Post autor: miki »

Nie mam jeszcze dostępu do oscyloskopu, ale miernik pokazuje mi chyba ten drugi typ przebiegu. Patrzę na ten pierwszy przebieg i zastanawiam się, w jaki sposób on blokuje wyjście sygnału w przypadku pedałowania do tyłu...
miki
Forumowicz
Posty: 1412
Rejestracja: 14 gru 2019, 11:46

Re: Kłopot z czujnikiem PAS

Post autor: miki »

A może ktoś się orientuje, jak jest zbudowany ten pierwszy (na powyższym wykresie) typ czujnika, który produkuje przebieg przy obrocie jedynie w jednym kierunku? Jak to jest zrobione w środku? Ktoś to rozbierał?
tkoko
Forumowicz
Posty: 4985
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Kłopot z czujnikiem PAS

Post autor: tkoko »

miki pisze:
11 kwie 2020, 3:08
A może ktoś się orientuje, jak jest zbudowany ten pierwszy (na powyższym wykresie) typ czujnika, który produkuje przebieg przy obrocie jedynie w jednym kierunku? Jak to jest zrobione w środku? Ktoś to rozbierał?
Mam pięć tego typu czujników, jak na poniższym zdjęciu.
Specjalnie dla Ciebie przetestowałem jeden z moich czujników :D
"PAS org" - oryginalne/fabryczne połączenie (czarny masa, zielony sygnał).
"PAS mod" - zamiana masy z sygnałowym (zielony masa, czarny sygnał)

http://chomikuj.pl/tkoko

W "oryginalnym" (fabrycznym) podłączeniu (4.15V), czyli czerwony "+", czarny "-", a zielony "sygnał", czujnik "generował" sygnał od 0.000 do 0.1, lub odwrotnie, gdyż zależy to od bieguna magnesu. Niestety miernik był w trybie "auto", a na zdjęciach nie widać zakresu więc trudno mi określić faktyczne napięcie. Widać wyraźną różnicę między "nabiegiem" magnesu z jednej, bądź drugiej strony (sześć zdjęć środka). Z jednej strony, skokowy spadek (lub wzrost) napięcia, następuje przy dwukrotnej średnicy magnesu od czujnika, trwa przez przejście magnesu nad czujnikiem, i kończy się tuż za czujnikiem. Widać więc wyraźną zależność z której strony "nabiega" magnes nad czujnik.
W "modowanym" połączeniu, czyli po zamianie przewodów masy i sygnału, czujnik również reaguje na "nabieg" magnesu, lecz napięcie jest znacznie większe (trzy ostatnie zdjęcia), i skacze w przedziale 0.015 do 0.47, oraz układ wchodzi w tryb "bistabilny". Fakt że i przy nieprawidłowym podłączeniu, czujnik wysyła "sygnał", jest zapewne powodem "działania" PAS'a, lecz w obu kierunkach.
Co do budowy tego PAS, to trudno go raczej "rozebrać".
Załączniki
mix5.jpg
KrzysiekEV
Forumowicz
Posty: 261
Rejestracja: 18 lut 2018, 14:33
Lokalizacja: Częstochowa

Re: Kłopot z czujnikiem PAS

Post autor: KrzysiekEV »

Żeby luzem bez sterownika sprawdzić PAS trzeba dać zasilanie 5V i na sygnałowym do masy na teście diody pokaże 0.6v i max.
Albo opornik 10k od 5V do sygnałowego i dopiero mierzymy sygnał-masa napięcie, albo 5v - 2k - dioda-świecąca- sygnałowy i dioda ma migać .
PAS i halotrony silnika są Open-Collector , tylko manetka sama z siebie daje na wyjściu napięcie.
tkoko
Forumowicz
Posty: 4985
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Kłopot z czujnikiem PAS

Post autor: tkoko »

KrzysiekEV pisze:
11 kwie 2020, 18:27
Żeby luzem bez sterownika sprawdzić PAS trzeba dać zasilanie 5V i na sygnałowym do masy na teście diody pokaże 0.6v i max.
Albo opornik 10k od 5V do sygnałowego i dopiero mierzymy sygnał-masa napięcie, albo 5v - 2k - dioda-świecąca- sygnałowy i dioda ma migać .
PAS i halotrony silnika są Open-Collector , tylko manetka sama z siebie daje na wyjściu napięcie.
Ale ja nie "sprawdzałem" PAS'a, bo wiem że jest sprawny, i u mnie wszystkie działają prawidłowo, czyli tylko w jedną stronę. :D
Ja chciałem "pokazać" tylko MIKI'emu, jak działa fabrycznie sprawny "jednokierunkowy" PAS, przy "statycznym" pomiarze wyjścia sygnału miernikiem. To użytkownicy "sinusów" mają problem z "typowym" czujnikiem PAS.
miki
Forumowicz
Posty: 1412
Rejestracja: 14 gru 2019, 11:46

Re: Kłopot z czujnikiem PAS

Post autor: miki »

tkoko pisze:
11 kwie 2020, 18:04
miki pisze:
11 kwie 2020, 3:08
A może ktoś się orientuje, jak jest zbudowany ten pierwszy (na powyższym wykresie) typ czujnika, który produkuje przebieg przy obrocie jedynie w jednym kierunku? Jak to jest zrobione w środku? Ktoś to rozbierał?
Mam pięć tego typu czujników, jak na poniższym zdjęciu.
Specjalnie dla Ciebie przetestowałem jeden z moich czujników :D
"PAS org" - oryginalne/fabryczne połączenie (czarny masa, zielony sygnał).
"PAS mod" - zamiana masy z sygnałowym (zielony masa, czarny sygnał)

http://chomikuj.pl/tkoko

W "oryginalnym" (fabrycznym) podłączeniu (4.15V), czyli czerwony "+", czarny "-", a zielony "sygnał", czujnik "generował" sygnał od 0.000 do 0.1, lub odwrotnie, gdyż zależy to od bieguna magnesu. Niestety miernik był w trybie "auto", a na zdjęciach nie widać zakresu więc trudno mi określić faktyczne napięcie. Widać wyraźną różnicę między "nabiegiem" magnesu z jednej, bądź drugiej strony (sześć zdjęć środka). Z jednej strony, skokowy spadek (lub wzrost) napięcia, następuje przy dwukrotnej średnicy magnesu od czujnika, trwa przez przejście magnesu nad czujnikiem, i kończy się tuż za czujnikiem. Widać więc wyraźną zależność z której strony "nabiega" magnes nad czujnik.
W "modowanym" połączeniu, czyli po zamianie przewodów masy i sygnału, czujnik również reaguje na "nabieg" magnesu, lecz napięcie jest znacznie większe (trzy ostatnie zdjęcia), i skacze w przedziale 0.015 do 0.47, oraz układ wchodzi w tryb "bistabilny". Fakt że i przy nieprawidłowym podłączeniu, czujnik wysyła "sygnał", jest zapewne powodem "działania" PAS'a, lecz w obu kierunkach.
Co do budowy tego PAS, to trudno go raczej "rozebrać".
Dziękuję bardzo za te pomiary. Czyli, jak rozumiem, u Ciebie też idą impulsy przy obrocie w jedną ze stron, tylko w jedną z nich są po prostu silniejsze? To by świadczyło o ustawieniu czujnika Hall pod pewnym kątem (innym, niż 90 stopni). Czy dobrze rozumiem? Po zamianie masy i sygnału wyjściowego miejscami Twój czujnik wysyłał prostokąt przy obrocie w obie strony? A wcześniej tylko w jedną? Odwrócenie prostokąta jest prawidłowe, czujnik Hall po wykryciu pola magnetycznego powoduje spadek napięcia do zera (no... 0,2-0,4V), wtedy właśnie pojawia się zbocze opadające, którym spokojnie może sterować sterownikiem. Być może powinienem zrobić to samo u siebie... K...a, jakby toto miało 2 strony uczciwego opisu, nie byłoby tych wszystkich kłopotów. Jeszcze raz dzięki!

P.S.
W mierniku wybierz zakres [Range] na 0,00V wtedy będzie szybciej pokazywał wyniki.
miki
Forumowicz
Posty: 1412
Rejestracja: 14 gru 2019, 11:46

Re: Kłopot z czujnikiem PAS

Post autor: miki »

KrzysiekEV pisze:
11 kwie 2020, 18:27
Żeby luzem bez sterownika sprawdzić PAS trzeba dać zasilanie 5V i na sygnałowym do masy na teście diody pokaże 0.6v i max.
Albo opornik 10k od 5V do sygnałowego i dopiero mierzymy sygnał-masa napięcie, albo 5v - 2k - dioda-świecąca- sygnałowy i dioda ma migać .
PAS i halotrony silnika są Open-Collector , tylko manetka sama z siebie daje na wyjściu napięcie.
Tak, to są Hall'e typu omnipolarnego z OC na wyjściu. Ten mój czujnik reaguje tylko na jeden biegun pola magnetycznego, odwrócenie kółka z magnesami powoduje ciszę w czujniku. Fajne są te metody z rezystorami, muszę spróbować.
miki
Forumowicz
Posty: 1412
Rejestracja: 14 gru 2019, 11:46

Re: Kłopot z czujnikiem PAS

Post autor: miki »

tkoko pisze:
11 kwie 2020, 18:38
KrzysiekEV pisze:
11 kwie 2020, 18:27
Żeby luzem bez sterownika sprawdzić PAS trzeba dać zasilanie 5V i na sygnałowym do masy na teście diody pokaże 0.6v i max.
Albo opornik 10k od 5V do sygnałowego i dopiero mierzymy sygnał-masa napięcie, albo 5v - 2k - dioda-świecąca- sygnałowy i dioda ma migać .
PAS i halotrony silnika są Open-Collector , tylko manetka sama z siebie daje na wyjściu napięcie.
To użytkownicy "sinusów" mają problem z "typowym" czujnikiem PAS.
Mógłbyś rozwinąć to zdanie? Czyżby ten kłopot dotyczył szerzej kontrolerów o przebiegu sinusoidalnym?
tkoko
Forumowicz
Posty: 4985
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Kłopot z czujnikiem PAS

Post autor: tkoko »

zeeltom pisze:
12 kwie 2020, 2:55
A co ma typ kontrolera do zasady działania czujnika PAS? Poza sensorem siły nacisku na pedały wszystkie PAS działają tak samo. Podają impulsy prostokątne na wejście kontrolera.
Widać ma, skoro ostatnio kilka osób ma problem z uruchomieniem PAS'a, na "fabrycznej masie i sterowaniu", a po zmianie przewodów ma PAS, lecz działający w obu kierunkach, mimo wyraźnych strzałek na czujniku i tarczy, o właściwym kierunku obrotów PAS'a.
Awatar użytkownika
WojtekErnest
Forumowicz
Posty: 3337
Rejestracja: 02 maja 2017, 20:52
Lokalizacja: Warszawa

Re: Kłopot z czujnikiem PAS

Post autor: WojtekErnest »

Czy przypadkiem nie jest problem ze współczynnikiem wypelnienia tych impulsow ? Jednemu sterownikowi może być obojetne czy ma 50% czy 20%, czy ma regularny ksztalt prostokatny, czy szpilki, nachylenia a innym sterownikom np sinusoidalnym już nie jest to obojetne,
Wcześniej : Pomógł 69 razy, postów 3,2+ tys. - wiadomo gdzie ...:-)
tkoko
Forumowicz
Posty: 4985
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Kłopot z czujnikiem PAS

Post autor: tkoko »

Zrobiłem i test z podpiętym kolektorem do plusa w moim czujniku. :D
Wygląda na to, że "typowy" czujnik PAS, działa jak przerzutnik "bistabilny". Z tym że w jednym kierunku mamy; stan sygnału "niski / wysoki / niski", a w przeciwnym kierunku mamy stan sygnału "wysoki / niski / wysoki". Podobnie jest w wypadku zmiany bieguna magnesu. Stąd, w zależności czy impuls jest "narastający", czy "opadający", łatwo "zidetyfiniować" kierunek obrotów.
Także po "zamianie" masy z sygnałem mamy podobne działanie czujnika, tylko poziom sygnału jest znacznie mniejszy. Przy "oryginalnym" podłączeniu masy, sygnał między masą a sygnałowym to zero do pełnego napięcia zasilania (przy 8k do plusa), podczas gdy po zamianie przewodów jest 0 do 0.5V. :shock:
Przy odpowiednio "czułym" wejściu sterownika, jest więc możliwa reakcja na sygnały, i przy zamianie przewodów "masa", "sygnał".
miki
Forumowicz
Posty: 1412
Rejestracja: 14 gru 2019, 11:46

Re: Kłopot z czujnikiem PAS

Post autor: miki »

tkoko pisze:
12 kwie 2020, 11:34
Zrobiłem i test z podpiętym kolektorem do plusa w moim czujniku. :D
Wygląda na to, że "typowy" czujnik PAS, działa jak przerzutnik "bistabilny". Z tym że w jednym kierunku mamy; stan sygnału "niski / wysoki / niski", a w przeciwnym kierunku mamy stan sygnału "wysoki / niski / wysoki". Podobnie jest w wypadku zmiany bieguna magnesu. Stąd, w zależności czy impuls jest "narastający", czy "opadający", łatwo "zidetyfiniować" kierunek obrotów.
Także po "zamianie" masy z sygnałem mamy podobne działanie czujnika, tylko poziom sygnału jest znacznie mniejszy. Przy "oryginalnym" podłączeniu masy, sygnał między masą a sygnałowym to zero do pełnego napięcia zasilania (przy 8k do plusa), podczas gdy po zamianie przewodów jest 0 do 0.5V. :shock:
Przy odpowiednio "czułym" wejściu sterownika, jest więc możliwa reakcja na sygnały, i przy zamianie przewodów "masa", "sygnał".
I to właśnie sprawdzę we wtorek! Zanim zacznę sobie budować swój prywatny czujnik na dwóch Hall'ach. Jeszcze raz dzięki za dociekliwość.
tkoko
Forumowicz
Posty: 4985
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Kłopot z czujnikiem PAS

Post autor: tkoko »

Wrzuciłem na chomika oba nowe testy; "PAS org1" i "PAS mod1"

http://chomikuj.pl/tkoko

trzeba trochę poczekać aż chomik "udostępni" podgląd online, bez potrzeby pobierania.
miki
Forumowicz
Posty: 1412
Rejestracja: 14 gru 2019, 11:46

Re: Kłopot z czujnikiem PAS

Post autor: miki »

tkoko pisze:
12 kwie 2020, 11:56
Wrzuciłem na chomika oba nowe testy; "PAS org1" i "PAS mod1"

http://chomikuj.pl/tkoko

trzeba trochę poczekać aż chomik "udostępni" podgląd online, bez potrzeby pobierania.
Nie da rady tego obejrzeć bez tych durnowatych SMS'ów?
tkoko
Forumowicz
Posty: 4985
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Kłopot z czujnikiem PAS

Post autor: tkoko »

miki pisze:
12 kwie 2020, 13:47
... Nie da rady tego obejrzeć bez tych durnowatych SMS'ów?
Kliknij bezpośrednio w okno filmu (play online), a nie w "pobierz"
miki
Forumowicz
Posty: 1412
Rejestracja: 14 gru 2019, 11:46

Re: Kłopot z czujnikiem PAS

Post autor: miki »

tkoko pisze:
12 kwie 2020, 13:53
miki pisze:
12 kwie 2020, 13:47
... Nie da rady tego obejrzeć bez tych durnowatych SMS'ów?
Kliknij bezpośrednio w okno filmu (play online), a nie w "pobierz"
Ok, zmieniłem przeglądarkę i poszło. No, to jest bardzo ciekawy materiał dydaktyczny. Twój PAS też produkuje prostokąt przy obu kierunkach obrotu. Zmienia się logika (przy braku pola magnetycznego jest stan wysoki, przy zbliżeniu magnesu stan niski). W drugą stronę odwrotnie. No i chyba masz tam zatrzask (tzw. latch), bo widzę, że stany są pamiętane do kolejnego zbliżenia pola magnetycznego. Wynika z tego, że tam jest prawdopodobnie jeden czujnik Hall'a, który reaguje różnie przy obrocie w dwie strony. Dzięki za ten materiał. Chyba trzeba jednak pożyczyć ten oscyloskop i przyjrzeć się zjawisku dokładnie.
tkoko
Forumowicz
Posty: 4985
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Kłopot z czujnikiem PAS

Post autor: tkoko »

miki pisze:
12 kwie 2020, 14:29
...... Zmienia się logika (przy braku pola magnetycznego jest stan wysoki, przy zbliżeniu magnesu stan niski). W drugą stronę odwrotnie. No i chyba masz tam zatrzask (tzw. latch), bo widzę, że stany są pamiętane do kolejnego zbliżenia pola magnetycznego. ....
Stan wysoki, bądź niski, jest zarówno przy polu magnetycznym, jak i bez niego. To czy stan jest wysoki, bądź niski, zależy od użytego "bieguna" w magnesie, oraz od ostatnio "zapamiętanego" stanu i kierunku "nabiegu" magnesu. Tak więc przy odpowiednim biegunie magnesu, masz również stan wysoki, nie tylko niski. Stąd strzałki na tarczy z magnesami informujące kierunek, czyli inaczej, stan sygnału przy przejściu przez czujnik. Tylko jeden rodzaj sygnału jest prawidłowy (niski/wysoki), ale który, to trzeba by sprawdzić to na sterowniku, bo jak widzisz na filmach, jest to prowizorka, bez możliwości oceny który stan jest prawidłowy, niski czy wysoki.
miki
Forumowicz
Posty: 1412
Rejestracja: 14 gru 2019, 11:46

Re: Kłopot z czujnikiem PAS

Post autor: miki »

tkoko pisze:
12 kwie 2020, 16:48
miki pisze:
12 kwie 2020, 14:29
...... Zmienia się logika (przy braku pola magnetycznego jest stan wysoki, przy zbliżeniu magnesu stan niski). W drugą stronę odwrotnie. No i chyba masz tam zatrzask (tzw. latch), bo widzę, że stany są pamiętane do kolejnego zbliżenia pola magnetycznego. ....
Stan wysoki, bądź niski, jest zarówno przy polu magnetycznym, jak i bez niego. To czy stan jest wysoki, bądź niski, zależy od użytego "bieguna" w magnesie, oraz od ostatnio "zapamiętanego" stanu i kierunku "nabiegu" magnesu. Tak więc przy odpowiednim biegunie magnesu, masz również stan wysoki, nie tylko niski. Stąd strzałki na tarczy z magnesami informujące kierunek, czyli inaczej, stan sygnału przy przejściu przez czujnik. Tylko jeden rodzaj sygnału jest prawidłowy (niski/wysoki), ale który, to trzeba by sprawdzić to na sterowniku, bo jak widzisz na filmach, jest to prowizorka, bez możliwości oceny który stan jest prawidłowy, niski czy wysoki.
Ok, tym bardziej zastanawiające jest zachowanie tego mojego czujnika PAS. Z tego, co pamiętam, tarcza ma 12 magnesów zwróconych biegunami w tą samą stronę. Po odwróceniu tarczy czujnik nie generował impulsów. Sprawdzę to dokładniej raz jeszcze po świętach. Jak już pisałem wyżej, mogli wykorzystać efekt kątowy ustawiając Hall pod pewnym kątem w stosunku do osi pola magnetycznego, a w drugim stopniu stosując zatrzask.
miki
Forumowicz
Posty: 1412
Rejestracja: 14 gru 2019, 11:46

Re: Kłopot z czujnikiem PAS

Post autor: miki »

No dobrze, zamieniłem miejscami pin'y Vcc (+5V) i SignalOut (czyli czerwony i niebieski przewód w wiązce czujnika PAS). W tej konfiguracji kontroler nie widzi czujnika PAS i nie mam wspomagania. Oczywiście "przeleciałem" wszystkie ustawienia parametru C1.
tkoko
Forumowicz
Posty: 4985
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Kłopot z czujnikiem PAS

Post autor: tkoko »

miki pisze:
14 kwie 2020, 16:33
No dobrze, zamieniłem miejscami pin'y Vcc (+5V) i SignalOut (czyli czerwony i niebieski przewód w wiązce czujnika PAS). W tej konfiguracji kontroler nie widzi czujnika PAS i nie mam wspomagania. Oczywiście "przeleciałem" wszystkie ustawienia parametru C1.
Ale czerwonego (+) nie powinieneś zmieniać, i trudno żeby Ci w takiej konfiguracji cokolwiek działało. Testować możesz jedynie zamianę masy z sygnałem.
miki
Forumowicz
Posty: 1412
Rejestracja: 14 gru 2019, 11:46

Re: Kłopot z czujnikiem PAS

Post autor: miki »

K...urczę :-) A już wszystko rozłączyłem. No, ale nic, będę dociekliwy i porozstawiam to raz jeszcze.
miki
Forumowicz
Posty: 1412
Rejestracja: 14 gru 2019, 11:46

Re: Kłopot z czujnikiem PAS

Post autor: miki »

Niestety, czerwony po staremu (do brązowego w wiązce kontrolera), masa i sygnał zamienione miejscami i nic.
tkoko
Forumowicz
Posty: 4985
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Kłopot z czujnikiem PAS

Post autor: tkoko »

A sprawdzałeś tak jak ja, jak zachowuje się sam czujnik bez sterownika, jakie ma stany i na których przewodach. Przetestuj czujnik podobnie jak ja, opisz, będziemy może wiedzieć więcej w czym tkwi różnica.
miki
Forumowicz
Posty: 1412
Rejestracja: 14 gru 2019, 11:46

Re: Kłopot z czujnikiem PAS

Post autor: miki »

Czujnik mam w rowerze, sporo jest roboty za każdym razem przy testowaniu. Ale chyba pożyczę oscyloskop, wtedy wszystko będzie jasne.
tkoko
Forumowicz
Posty: 4985
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Kłopot z czujnikiem PAS

Post autor: tkoko »

miki pisze:
14 kwie 2020, 19:16
Czujnik mam w rowerze, sporo jest roboty za każdym razem przy testowaniu. Ale chyba pożyczę oscyloskop, wtedy wszystko będzie jasne.
Jak masz w rowerze, to weź i zrób tak jak pisał KrzysiekEV, czyli podłącz miernik w trybie pomiaru diod, z dowolnym zasilaczem/ładowarką na 5V. Sprawdź napięcia zarówno w kierunku przewodzenia, jak i zaporowym, oczywiście sam czujnik.
miki
Forumowicz
Posty: 1412
Rejestracja: 14 gru 2019, 11:46

Re: Kłopot z czujnikiem PAS

Post autor: miki »

No dobrze, ta trzecia metoda Krzysztofa okazała się najbardziej wyrazista. Podłączyłem kostkę PAS:

czerwony do +5V
żółty - masa

do tego od czerwonego Red LED + szeregowo rezystor 2k do Signal_Output.

Dioda miga mniej więcej tak samo równo w obu kierunkach. Tani multimetr pokazuje wypełnienie 37% (lewo) i 43% (prawo). Ale akurat za ten pomiar nie postawiłbym trzech włosów.

Pomiary od Signal_Output do masy dawały 3,75V / 0V - tu po drodze są zapewne dwa złącza półprzewodnikowe, stąd te straty napięcia.
Pomiary od +5V do Signal_Output dawały 5V / 0V.

Ten drugi pomiar pokazuje, że wyjście jest albo na poziomie +5V, albo na poziomie 0V.
tkoko
Forumowicz
Posty: 4985
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Kłopot z czujnikiem PAS

Post autor: tkoko »

1. jakie masz sygnały, gdy masę masz na niebieskim?
2. jakie masz "stany" sygnału (wysoki/niski), przy obrotach tarczy w obie strony, przy masie zarówno na żółtym jak i niebieskim.
Co do rzekomych"strat", na "podwójnych" hallach, to coś takiego nie występuje, bo hall to nie wzmacniacz, i może mieć tylko stan niski (0 - 0.7V), lub wysoki (powyżej 1 - 1.5V).
miki
Forumowicz
Posty: 1412
Rejestracja: 14 gru 2019, 11:46

Re: Kłopot z czujnikiem PAS

Post autor: miki »

Jeśli masę mam na niebieskim, a sygnał na żółtym, dioda praktycznie cały czas świeci, napięcie to 5V / 4,4V. Czyli spada o 0,6V. Oczywiście w obie strony tak samo.
miki
Forumowicz
Posty: 1412
Rejestracja: 14 gru 2019, 11:46

Re: Kłopot z czujnikiem PAS

Post autor: miki »

Nie pisałem o stratach na podwójnych Hall'ach (teraz nie jestem pewien, czy na bank są dwa Hall'e), tylko na diodzie zabezpieczającej (w niektórych Hall'ach zintegrowana) oraz np. na złączu MOSFET'a wyjściowego. Ale to tylko takie tam przypuszczenia.
miki
Forumowicz
Posty: 1412
Rejestracja: 14 gru 2019, 11:46

Re: Kłopot z czujnikiem PAS

Post autor: miki »

W każdym układzie pomiary są takie same przy obrocie w obie strony.
miki
Forumowicz
Posty: 1412
Rejestracja: 14 gru 2019, 11:46

Re: Kłopot z czujnikiem PAS

Post autor: miki »

Wróciłem do układu:

czerwony - +5V
żółty - masa
niebieski - Signal_Output

Pomiar między czerwonym (+5V), a żółtym (Singal_output) zachowuje się najbardziej "cyfrowo": +5V / 0V. Niezależnie od kierunku obrotu. Wynika z tego, że ten PAS tak ma.
tkoko
Forumowicz
Posty: 4985
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Kłopot z czujnikiem PAS

Post autor: tkoko »

miki pisze:
14 kwie 2020, 22:08
W każdym układzie pomiary są takie same przy obrocie w obie strony.
To albo nie masz "typowego" czujnika, albo masz coś "zrąbane". Prawidłowe działanie PAS możesz obejrzeć na filmiku PAS Trotter TDK-2W. Oczywiście PAS działa tylko w jedną stronę, co akurat nie jest pokazane na filmie, bo tam jest pokazane tylko ze "prawidłowy" PAS działa jak manetka, ale jak byś miał miał wątpliwości, nakręcę na rowerze jak PAS działa w obu kierunkach. :D

http://chomikuj.pl/tkoko
ODPOWIEDZ