Kłopot z czujnikiem PAS
-
- Forumowicz
- Posty: 1412
- Rejestracja: 14 gru 2019, 11:46
Kłopot z czujnikiem PAS
Dzisiaj podjąłem próbę tymczasowego zamontowania czujnika PAS w moim trekingu. Ponieważ mam tu wolnobieg octalink i tak będę musiał zrobić jakiś patent, ale... Zdjąłem korbę z trzema blatami, zamocowałem czujnik jak książka każe (pod nakrętkę supportu po stronie łańcucha/korby), a kółko z magnesami pozbawiłem tych plastikowych wąsów w środku i ono mi idealnie, z lekkim oporem, weszło na oś suportu. Ustawiłem szczelinę ok. 1,5mm i mogę kręcić tym kołem w dowolnym kierunku. Niestety kontroler nie popędza silnika (przedni przekładniowiec 250W) przy kręceniu w dowolną stronę. Myślałem, że sprawdzę, czy kierunek obrotów suportu jest właściwy, a tu cisza.
Teraz złącza.
Od strony kontrolera mam:
yellow - black - brown (spodziewam się, że to +5V, masa i linia prostokąta).
Od strony czujnika PAS:
yellow - red - blue (spodziewam się, że to sygnał, +5V i masa).
Przed podłączeniem czujnika PAS zasiliłem napięciem zewnętrznym +5V (red, a masa do blue). Podłączyłem multimetr do przewodu sygnałowego (yellow) i przy powolnym obracaniu kółkiem magnesowym miałem albo 0V, albo ok. 0,6V, cyklicznie i powtarzalnie. Multimetr pokazał też kilka Hz częstotliwości oraz wypełnienie prostokąta (około 43% przy obrocie w jedną stronę i ok. 48% przy obrocie w drugą stronę). Czyli są dwa czujniki Hall'a, co widać po tej zmianie wypełnienia. Trochę mnie martwi ten niski poziom napięcia, spodziewałem się raczej 0V i ok. 4,3V na przewodzie sygnałowym.
Proszę bardziej doświadczonych Kolegów o sprawdzenie tych kolorów na moich wtykach i ew. podpowiedź, co mogę sprawdzić. Z powodu wirusa nie mam dojścia do oscyloskopu, ale sądzę, że prosty multimetr z funkcją [Hz/Duty] powinien wystarczyć.
Teraz złącza.
Od strony kontrolera mam:
yellow - black - brown (spodziewam się, że to +5V, masa i linia prostokąta).
Od strony czujnika PAS:
yellow - red - blue (spodziewam się, że to sygnał, +5V i masa).
Przed podłączeniem czujnika PAS zasiliłem napięciem zewnętrznym +5V (red, a masa do blue). Podłączyłem multimetr do przewodu sygnałowego (yellow) i przy powolnym obracaniu kółkiem magnesowym miałem albo 0V, albo ok. 0,6V, cyklicznie i powtarzalnie. Multimetr pokazał też kilka Hz częstotliwości oraz wypełnienie prostokąta (około 43% przy obrocie w jedną stronę i ok. 48% przy obrocie w drugą stronę). Czyli są dwa czujniki Hall'a, co widać po tej zmianie wypełnienia. Trochę mnie martwi ten niski poziom napięcia, spodziewałem się raczej 0V i ok. 4,3V na przewodzie sygnałowym.
Proszę bardziej doświadczonych Kolegów o sprawdzenie tych kolorów na moich wtykach i ew. podpowiedź, co mogę sprawdzić. Z powodu wirusa nie mam dojścia do oscyloskopu, ale sądzę, że prosty multimetr z funkcją [Hz/Duty] powinien wystarczyć.
-
- Forumowicz
- Posty: 1412
- Rejestracja: 14 gru 2019, 11:46
Re: Kłopot z czujnikiem PAS
Zmierzyłem napięcia na kostce od strony kontrolera:
yellow - black = 5V
brown - black = 4,33V (jakby +5V minus 0,7V na MOSFET)
no i logiczne 0,68V między yellow i brown.
Czy brown to na pewno przewód sygnałowy?
yellow - black = 5V
brown - black = 4,33V (jakby +5V minus 0,7V na MOSFET)
no i logiczne 0,68V między yellow i brown.
Czy brown to na pewno przewód sygnałowy?
-
- Forumowicz
- Posty: 1412
- Rejestracja: 14 gru 2019, 11:46
Re: Kłopot z czujnikiem PAS
Trochę jestem w kropce z tymi kolorami, u Nexun'a znalazłem dwa czujniki PAS z takimi kombinacjami kolorów:
brown +5V
yellow - Signal
black - Gnd
red +5V
black - Gnd
blue - Signal
Czy czujnik Pas jest wrażliwy na odwrotne podłączenie napięcia? Np. +5V podczas sprawdzania można podłączyć omyłkowo do wyjścia sygnału. Na razie nie kombinuję, tylko się zastanawiam. Niby Hall w swojej strukturze posiada diodę "życia" na pin'ie Vcc...
I jeszcze trafiłem na takich opis czujnika na Ali:
https://pl.aliexpress.com/item/33021896 ... lsrc=aw.ds
Ta kostka jest jak u mnie: yellow, red, blue. Patrząc na ten schemacik jak drut wychodzi, że środkowy przewód (red) to... masa... Wiem, że u Chinola kolorów się nie boją, ale nie chcę nic spalić.
brown +5V
yellow - Signal
black - Gnd
red +5V
black - Gnd
blue - Signal
Czy czujnik Pas jest wrażliwy na odwrotne podłączenie napięcia? Np. +5V podczas sprawdzania można podłączyć omyłkowo do wyjścia sygnału. Na razie nie kombinuję, tylko się zastanawiam. Niby Hall w swojej strukturze posiada diodę "życia" na pin'ie Vcc...
I jeszcze trafiłem na takich opis czujnika na Ali:
https://pl.aliexpress.com/item/33021896 ... lsrc=aw.ds
Ta kostka jest jak u mnie: yellow, red, blue. Patrząc na ten schemacik jak drut wychodzi, że środkowy przewód (red) to... masa... Wiem, że u Chinola kolorów się nie boją, ale nie chcę nic spalić.
Ostatnio zmieniony 06 kwie 2020, 19:33 przez miki, łącznie zmieniany 1 raz.
-
- Forumowicz
- Posty: 4985
- Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
- Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice
Re: Kłopot z czujnikiem PAS
Brown, to zapewne zasilanie, czyli czerwony w czujniku PAS.
Żółty to sygnał, czyli tak samo jak w czujniku PAS.
-
- Forumowicz
- Posty: 1412
- Rejestracja: 14 gru 2019, 11:46
Re: Kłopot z czujnikiem PAS
Zasilanie miałoby niższy potencjał, niż sygnał? Dodałem w poście wyżej link do Ali, tam jest dokładnie taki wtyk PAS, jak u mnie, te same kolory. Mógłbyś looknąć?
-
- Forumowicz
- Posty: 4985
- Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
- Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice
Re: Kłopot z czujnikiem PAS
"Typowe" zasilanie PAS'a i manetki w chińskich sterownikach to 4.2V. To ze na wejściu sygnału w sterowniku jest 5V, to nic nadzwyczajnego. To napięcie i tak jest "zbijane" do zera (0.4 - 0.8V) przez czujnik PAS.
-
- Forumowicz
- Posty: 261
- Rejestracja: 18 lut 2018, 14:33
- Lokalizacja: Częstochowa
Re: Kłopot z czujnikiem PAS
Co trochę jest problem z tymi kolorami PAS / sterownika.
Ja łączyłem tak : STEROWNIK - PAS
czarny - żółty (masa)
żółty - niebieski (sygnał)
brązowy - czerwony (+5V)
Niższe napięcie zasilania PAS jest bo leci przez diodę żeby nie upalić procka ,
wyższe sygnału bo jest pull-up do 5v bezpośrednio.
Ja łączyłem tak : STEROWNIK - PAS
czarny - żółty (masa)
żółty - niebieski (sygnał)
brązowy - czerwony (+5V)
Niższe napięcie zasilania PAS jest bo leci przez diodę żeby nie upalić procka ,
wyższe sygnału bo jest pull-up do 5v bezpośrednio.
-
- Forumowicz
- Posty: 1412
- Rejestracja: 14 gru 2019, 11:46
Re: Kłopot z czujnikiem PAS
No dobrze. Jak to teraz podłączyć do kostki czujnika PAS? Tam mam wg opisu:
1. Vcc
2. Gnd
3. Signal out
I kolejno kolory:
blue
red
yello
Nie wiem, czy jedynka to blue, czy yellow (obstawiam blue), ale to by oznaczało, że niebieskim oznaczyli Vcc(!), a czerwonym masę (!!!). Czy to jest możliwe?
1. Vcc
2. Gnd
3. Signal out
I kolejno kolory:
blue
red
yello
Nie wiem, czy jedynka to blue, czy yellow (obstawiam blue), ale to by oznaczało, że niebieskim oznaczyli Vcc(!), a czerwonym masę (!!!). Czy to jest możliwe?
-
- Forumowicz
- Posty: 1412
- Rejestracja: 14 gru 2019, 11:46
Re: Kłopot z czujnikiem PAS
Krzysztof, bingo! Nigdy w życiu bym nie wpadł na to, że w czujniku masa to żółty. Jest jeszcze mały drobiazg do doszlifowania. Teraz mam wspomaganie przy obracaniu pedałami i do przodu i do tyłu. Coś ominąłęm?KrzysiekEV pisze: ↑06 kwie 2020, 20:06Co trochę jest problem z tymi kolorami PAS / sterownika.
Ja łączyłem tak : STEROWNIK - PAS
czarny - żółty (masa)
żółty - niebieski (sygnał)
brązowy - czerwony (+5V)
Niższe napięcie zasilania PAS jest bo leci przez diodę żeby nie upalić procka ,
wyższe sygnału bo jest pull-up do 5v bezpośrednio.
- Sławek
- Forumowicz
- Posty: 53
- Rejestracja: 08 mar 2020, 9:47
Re: Kłopot z czujnikiem PAS
Pas :
Żółty - GND
Niebieski - signal
Czerowny - VCC
Ot, taka chińska logika podpięcia kolorów przewodów.
Żółty - GND
Niebieski - signal
Czerowny - VCC
Ot, taka chińska logika podpięcia kolorów przewodów.
-
- Forumowicz
- Posty: 261
- Rejestracja: 18 lut 2018, 14:33
- Lokalizacja: Częstochowa
Re: Kłopot z czujnikiem PAS
Czujnik pasa jak ustawiony ? równolegle/prostopadle do tarczki ? są pasy co dają cały czas impulsy lewo/prawo
i to sterownik musi rozróżnić kierunek .
i to sterownik musi rozróżnić kierunek .
-
- Forumowicz
- Posty: 1412
- Rejestracja: 14 gru 2019, 11:46
Re: Kłopot z czujnikiem PAS
Czekaj, muszę tą testową prowizorkę zamienić na solidniejsze złącza, bo mi tu sygnał zanika teraz. Ważne, że w ogóle silnik ruszył. Zrobię pewne połączenia i sprawdzę raz jeszcze. Kółko z magnesami jest równolegle do małego blatu, a czujnik wzdłuż (przód-tył). Kierunek mogę zmienić przez odwrotne przykręcenie modułu czujnika, konstrukcja ma takie sposób alternatywnego mocowania na jedną śrubkę.
-
- Forumowicz
- Posty: 1412
- Rejestracja: 14 gru 2019, 11:46
Re: Kłopot z czujnikiem PAS
No dobrze, zrobiłem solidne złącze, teraz PAS pracuje zawsze, jednak włącza się przy obrocie w przód i w tył. Kurczę, przydałby się oscyloskop...
-
- Forumowicz
- Posty: 1412
- Rejestracja: 14 gru 2019, 11:46
Re: Kłopot z czujnikiem PAS
Na zdjęciu pokazałem czujnik i sposób jego montażu (od strony korby). Tarcza z magnesami jest tymczasowo wciśnięta na oś suportu, szczelina między nią, a czujnikiem to 1-1,5 mm. Potem zrobię własne koło przykręcane w miejsce najmniejszego blatu, i tak go nie używam. Teraz o zachowaniu... Widzę, że wielkość szczeliny (i jej stała wartość na obwodzie) jest mocno krytyczna, trochę się zdziwiłem, jak zmienia się funkcjonowanie wspomagania. Przy lekkiej zmianie wielkości szczeliny na obwodzie wspomaganie zaczyna działać interwałowo No i w dalszym ciągu mam wspomaganie przy kręceniu korbą w dowolną stronę, trochę mnie to dziwi, bo zarówno czujnik, jak i tarcza mają strzałki kierunkowe. W tej chwili nie ma to znaczenia, ponieważ jeszcze mogę kręcić w przód lub w tył. Kiedy odwróciłem tarczkę na drugą stronę (też widać magnesy), wspomaganie nie działa. Prawdopodobnie Hall (Hall'e) reagują na jeden konkretny biegun pola magnetycznego. Próbowałem się bawić ustawieniami w LCD3 (m.in. parametr C1), ale to niewiele zmienia. Oczywiście kiedy zmieniam poziom wspomagania (1-5), jest różna prędkość obrotu silnika. Oczywiście zmiany prędkości kręcenia korbą w pewnym "normalnym" zakresie nie zmieniają poziomu wspomagania, co jest chyba zgodne z logiką działania tego systemu wspomagania. Natomiast przy szybkim kręceniu korbą wspomaganie jest odłączane, być może system dochodzi do wniosku, że osiągnąłem prędkość maksymalną 25km/h. To tyle moich obserwacji. Czy przychodzi Wam coś do głowy w związku z tym wspomaganie przy kręceniu korbą zarówno do przodu, jak i do tyłu? Pewnie i tak zamontuję stycznik w klamkach hamulcowych, żeby przy hamowaniu odłączać wspomaganie, ale miło by było wyłączyć je też przy kręceniu korbą do tyłu.
-
- Forumowicz
- Posty: 261
- Rejestracja: 18 lut 2018, 14:33
- Lokalizacja: Częstochowa
Re: Kłopot z czujnikiem PAS
Strona 21 sa opisane sygnały PAS https://www.google.pl/url?sa=t&rct=j&q= ... qeeJT-UrWz
-
- Forumowicz
- Posty: 1412
- Rejestracja: 14 gru 2019, 11:46
Re: Kłopot z czujnikiem PAS
Tak, widziałem ten materiał. Moja tarczka ma 12 magnesów, więc trochę z rozpędu ustawiłem C1 = 6, ale być może on produkuje prostokąt z wypełnieniem > 50% i trzeba przyjąć jakąś wartość z lewej strony tabeli. Jutro to zbadam. Wielkie dzięki za Wasze dotychczasowe wsparcie Panowie. Bez Was prawdopodobnie bym najpierw popalił trochę półprzewodników, zanim by to wszystko ruszyło. Z dzisiejszego dnia zapamiętam sobie, że chińska masa (Gnd) to to kolor Yellow
-
- Forumowicz
- Posty: 1412
- Rejestracja: 14 gru 2019, 11:46
Re: Kłopot z czujnikiem PAS
Dzisiaj wyrzeźbiłem docelowe mocowanie czujnika PAS w moim suporcie typu Octalink. W tym rodzaju suportu jest najgorzej, po pierwsze - trudności z mocowaniem, po drugie - bardzo mało miejsca. Rzeźbiłem z pół dnia, w miejsce małego blatu dorobiłem kółko z laminatu FR4 1.6mm będące bazą dla trwałego, precyzyjnego zamocowania kółka z magnesami. Osiągnąłem szczelinę między 0,5 a 1 mm, co uważam za niezły wynik. Sposób mocowania daje nadzieję, że nic tu się nie będzie przesuwać.
Ostatnim tematem jest włączanie się silnika przy obrocie korby pedałów w dowolną stronę, czyli podczas pedałowania do tyłu także. Wcześniej pisałem, że czujnik wysyła prostokąt podczas kręcenia w przód (wypełnienie ok. 42%) i w tył (wypełnienie ok. 48%). Ta różnica w wypełnieniu sugeruje, że mamy w środku dwa czujniki Hall'a. Przyjmuję, że to kontroler powinien umieć rozpoznać kierunek "do przodu" i tylko wtedy napędzać silnik.
Próbowałem wszystkich ustawień LCD3 (parametr C1). Przy 0, 1 i 2 silnik nie pracuje, natomiast od 3 do 7 napędza w obie strony (tryb 3 i 4 nie są ujęte w instrukcji - str. 21 - tabela).
Czy możecie mi podsunąć jeszcze jakąś ścieżkę ustawień? Kontroler to KT Sinus 36V/48V 12A (25A). Reszta ustawień, jakie do tej pory sprawdzałem (światła, hamulce, poziomy wspomagania, tempomat) działa poprawnie. Jeżeli nie będzie innego wyjścia, zaprojektuję moduł z Attiny13 rozpoznający kolejność zboczy narastających (i w efekcie kierunek obrotu korby pedałowej), ten moduł będzie logicznie wycinał impulsy przy kręceniu pedałami do tyłu.
Ostatnim tematem jest włączanie się silnika przy obrocie korby pedałów w dowolną stronę, czyli podczas pedałowania do tyłu także. Wcześniej pisałem, że czujnik wysyła prostokąt podczas kręcenia w przód (wypełnienie ok. 42%) i w tył (wypełnienie ok. 48%). Ta różnica w wypełnieniu sugeruje, że mamy w środku dwa czujniki Hall'a. Przyjmuję, że to kontroler powinien umieć rozpoznać kierunek "do przodu" i tylko wtedy napędzać silnik.
Próbowałem wszystkich ustawień LCD3 (parametr C1). Przy 0, 1 i 2 silnik nie pracuje, natomiast od 3 do 7 napędza w obie strony (tryb 3 i 4 nie są ujęte w instrukcji - str. 21 - tabela).
Czy możecie mi podsunąć jeszcze jakąś ścieżkę ustawień? Kontroler to KT Sinus 36V/48V 12A (25A). Reszta ustawień, jakie do tej pory sprawdzałem (światła, hamulce, poziomy wspomagania, tempomat) działa poprawnie. Jeżeli nie będzie innego wyjścia, zaprojektuję moduł z Attiny13 rozpoznający kolejność zboczy narastających (i w efekcie kierunek obrotu korby pedałowej), ten moduł będzie logicznie wycinał impulsy przy kręceniu pedałami do tyłu.
-
- Forumowicz
- Posty: 4985
- Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
- Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice
Re: Kłopot z czujnikiem PAS
Problem polega moim zdaniem na tym, że "typowy" czujnik PAS wysyła sygnał tylko w jednym kierunku obrotu korby, i sterownik musi dostać prawidłowy sygnał jak na wykresie poniżej, pierwsza linia.miki pisze: ↑08 kwie 2020, 20:57..... Wcześniej pisałem, że czujnik wysyła prostokąt podczas kręcenia w przód (wypełnienie ok. 42%) i w tył (wypełnienie ok. 48%). Ta różnica w wypełnieniu sugeruje, że mamy w srodku dwa czujniki Hall'a. Przyjmuję, że to kontroler powinien umieć rozpoznać kierunek "do przodu" i tylko wtedy napędzać silnik.....
-
- Forumowicz
- Posty: 1412
- Rejestracja: 14 gru 2019, 11:46
Re: Kłopot z czujnikiem PAS
Nie mam jeszcze dostępu do oscyloskopu, ale miernik pokazuje mi chyba ten drugi typ przebiegu. Patrzę na ten pierwszy przebieg i zastanawiam się, w jaki sposób on blokuje wyjście sygnału w przypadku pedałowania do tyłu...
-
- Forumowicz
- Posty: 1412
- Rejestracja: 14 gru 2019, 11:46
Re: Kłopot z czujnikiem PAS
A może ktoś się orientuje, jak jest zbudowany ten pierwszy (na powyższym wykresie) typ czujnika, który produkuje przebieg przy obrocie jedynie w jednym kierunku? Jak to jest zrobione w środku? Ktoś to rozbierał?
-
- Forumowicz
- Posty: 4985
- Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
- Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice
Re: Kłopot z czujnikiem PAS
Mam pięć tego typu czujników, jak na poniższym zdjęciu.
Specjalnie dla Ciebie przetestowałem jeden z moich czujników
"PAS org" - oryginalne/fabryczne połączenie (czarny masa, zielony sygnał).
"PAS mod" - zamiana masy z sygnałowym (zielony masa, czarny sygnał)
http://chomikuj.pl/tkoko
W "oryginalnym" (fabrycznym) podłączeniu (4.15V), czyli czerwony "+", czarny "-", a zielony "sygnał", czujnik "generował" sygnał od 0.000 do 0.1, lub odwrotnie, gdyż zależy to od bieguna magnesu. Niestety miernik był w trybie "auto", a na zdjęciach nie widać zakresu więc trudno mi określić faktyczne napięcie. Widać wyraźną różnicę między "nabiegiem" magnesu z jednej, bądź drugiej strony (sześć zdjęć środka). Z jednej strony, skokowy spadek (lub wzrost) napięcia, następuje przy dwukrotnej średnicy magnesu od czujnika, trwa przez przejście magnesu nad czujnikiem, i kończy się tuż za czujnikiem. Widać więc wyraźną zależność z której strony "nabiega" magnes nad czujnik.
W "modowanym" połączeniu, czyli po zamianie przewodów masy i sygnału, czujnik również reaguje na "nabieg" magnesu, lecz napięcie jest znacznie większe (trzy ostatnie zdjęcia), i skacze w przedziale 0.015 do 0.47, oraz układ wchodzi w tryb "bistabilny". Fakt że i przy nieprawidłowym podłączeniu, czujnik wysyła "sygnał", jest zapewne powodem "działania" PAS'a, lecz w obu kierunkach.
Co do budowy tego PAS, to trudno go raczej "rozebrać".
-
- Forumowicz
- Posty: 261
- Rejestracja: 18 lut 2018, 14:33
- Lokalizacja: Częstochowa
Re: Kłopot z czujnikiem PAS
Żeby luzem bez sterownika sprawdzić PAS trzeba dać zasilanie 5V i na sygnałowym do masy na teście diody pokaże 0.6v i max.
Albo opornik 10k od 5V do sygnałowego i dopiero mierzymy sygnał-masa napięcie, albo 5v - 2k - dioda-świecąca- sygnałowy i dioda ma migać .
PAS i halotrony silnika są Open-Collector , tylko manetka sama z siebie daje na wyjściu napięcie.
Albo opornik 10k od 5V do sygnałowego i dopiero mierzymy sygnał-masa napięcie, albo 5v - 2k - dioda-świecąca- sygnałowy i dioda ma migać .
PAS i halotrony silnika są Open-Collector , tylko manetka sama z siebie daje na wyjściu napięcie.
-
- Forumowicz
- Posty: 4985
- Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
- Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice
Re: Kłopot z czujnikiem PAS
Ale ja nie "sprawdzałem" PAS'a, bo wiem że jest sprawny, i u mnie wszystkie działają prawidłowo, czyli tylko w jedną stronę.KrzysiekEV pisze: ↑11 kwie 2020, 18:27Żeby luzem bez sterownika sprawdzić PAS trzeba dać zasilanie 5V i na sygnałowym do masy na teście diody pokaże 0.6v i max.
Albo opornik 10k od 5V do sygnałowego i dopiero mierzymy sygnał-masa napięcie, albo 5v - 2k - dioda-świecąca- sygnałowy i dioda ma migać .
PAS i halotrony silnika są Open-Collector , tylko manetka sama z siebie daje na wyjściu napięcie.
Ja chciałem "pokazać" tylko MIKI'emu, jak działa fabrycznie sprawny "jednokierunkowy" PAS, przy "statycznym" pomiarze wyjścia sygnału miernikiem. To użytkownicy "sinusów" mają problem z "typowym" czujnikiem PAS.
-
- Forumowicz
- Posty: 1412
- Rejestracja: 14 gru 2019, 11:46
Re: Kłopot z czujnikiem PAS
Dziękuję bardzo za te pomiary. Czyli, jak rozumiem, u Ciebie też idą impulsy przy obrocie w jedną ze stron, tylko w jedną z nich są po prostu silniejsze? To by świadczyło o ustawieniu czujnika Hall pod pewnym kątem (innym, niż 90 stopni). Czy dobrze rozumiem? Po zamianie masy i sygnału wyjściowego miejscami Twój czujnik wysyłał prostokąt przy obrocie w obie strony? A wcześniej tylko w jedną? Odwrócenie prostokąta jest prawidłowe, czujnik Hall po wykryciu pola magnetycznego powoduje spadek napięcia do zera (no... 0,2-0,4V), wtedy właśnie pojawia się zbocze opadające, którym spokojnie może sterować sterownikiem. Być może powinienem zrobić to samo u siebie... K...a, jakby toto miało 2 strony uczciwego opisu, nie byłoby tych wszystkich kłopotów. Jeszcze raz dzięki!tkoko pisze: ↑11 kwie 2020, 18:04Mam pięć tego typu czujników, jak na poniższym zdjęciu.
Specjalnie dla Ciebie przetestowałem jeden z moich czujników
"PAS org" - oryginalne/fabryczne połączenie (czarny masa, zielony sygnał).
"PAS mod" - zamiana masy z sygnałowym (zielony masa, czarny sygnał)
http://chomikuj.pl/tkoko
W "oryginalnym" (fabrycznym) podłączeniu (4.15V), czyli czerwony "+", czarny "-", a zielony "sygnał", czujnik "generował" sygnał od 0.000 do 0.1, lub odwrotnie, gdyż zależy to od bieguna magnesu. Niestety miernik był w trybie "auto", a na zdjęciach nie widać zakresu więc trudno mi określić faktyczne napięcie. Widać wyraźną różnicę między "nabiegiem" magnesu z jednej, bądź drugiej strony (sześć zdjęć środka). Z jednej strony, skokowy spadek (lub wzrost) napięcia, następuje przy dwukrotnej średnicy magnesu od czujnika, trwa przez przejście magnesu nad czujnikiem, i kończy się tuż za czujnikiem. Widać więc wyraźną zależność z której strony "nabiega" magnes nad czujnik.
W "modowanym" połączeniu, czyli po zamianie przewodów masy i sygnału, czujnik również reaguje na "nabieg" magnesu, lecz napięcie jest znacznie większe (trzy ostatnie zdjęcia), i skacze w przedziale 0.015 do 0.47, oraz układ wchodzi w tryb "bistabilny". Fakt że i przy nieprawidłowym podłączeniu, czujnik wysyła "sygnał", jest zapewne powodem "działania" PAS'a, lecz w obu kierunkach.
Co do budowy tego PAS, to trudno go raczej "rozebrać".
P.S.
W mierniku wybierz zakres [Range] na 0,00V wtedy będzie szybciej pokazywał wyniki.
-
- Forumowicz
- Posty: 1412
- Rejestracja: 14 gru 2019, 11:46
Re: Kłopot z czujnikiem PAS
Tak, to są Hall'e typu omnipolarnego z OC na wyjściu. Ten mój czujnik reaguje tylko na jeden biegun pola magnetycznego, odwrócenie kółka z magnesami powoduje ciszę w czujniku. Fajne są te metody z rezystorami, muszę spróbować.KrzysiekEV pisze: ↑11 kwie 2020, 18:27Żeby luzem bez sterownika sprawdzić PAS trzeba dać zasilanie 5V i na sygnałowym do masy na teście diody pokaże 0.6v i max.
Albo opornik 10k od 5V do sygnałowego i dopiero mierzymy sygnał-masa napięcie, albo 5v - 2k - dioda-świecąca- sygnałowy i dioda ma migać .
PAS i halotrony silnika są Open-Collector , tylko manetka sama z siebie daje na wyjściu napięcie.
-
- Forumowicz
- Posty: 1412
- Rejestracja: 14 gru 2019, 11:46
Re: Kłopot z czujnikiem PAS
Mógłbyś rozwinąć to zdanie? Czyżby ten kłopot dotyczył szerzej kontrolerów o przebiegu sinusoidalnym?tkoko pisze: ↑11 kwie 2020, 18:38To użytkownicy "sinusów" mają problem z "typowym" czujnikiem PAS.KrzysiekEV pisze: ↑11 kwie 2020, 18:27Żeby luzem bez sterownika sprawdzić PAS trzeba dać zasilanie 5V i na sygnałowym do masy na teście diody pokaże 0.6v i max.
Albo opornik 10k od 5V do sygnałowego i dopiero mierzymy sygnał-masa napięcie, albo 5v - 2k - dioda-świecąca- sygnałowy i dioda ma migać .
PAS i halotrony silnika są Open-Collector , tylko manetka sama z siebie daje na wyjściu napięcie.
-
- Forumowicz
- Posty: 4985
- Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
- Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice
Re: Kłopot z czujnikiem PAS
Widać ma, skoro ostatnio kilka osób ma problem z uruchomieniem PAS'a, na "fabrycznej masie i sterowaniu", a po zmianie przewodów ma PAS, lecz działający w obu kierunkach, mimo wyraźnych strzałek na czujniku i tarczy, o właściwym kierunku obrotów PAS'a.
- WojtekErnest
- Forumowicz
- Posty: 3337
- Rejestracja: 02 maja 2017, 20:52
- Lokalizacja: Warszawa
Re: Kłopot z czujnikiem PAS
Czy przypadkiem nie jest problem ze współczynnikiem wypelnienia tych impulsow ? Jednemu sterownikowi może być obojetne czy ma 50% czy 20%, czy ma regularny ksztalt prostokatny, czy szpilki, nachylenia a innym sterownikom np sinusoidalnym już nie jest to obojetne,
Wcześniej : Pomógł 69 razy, postów 3,2+ tys. - wiadomo gdzie ...
-
- Forumowicz
- Posty: 4985
- Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
- Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice
Re: Kłopot z czujnikiem PAS
Zrobiłem i test z podpiętym kolektorem do plusa w moim czujniku.
Wygląda na to, że "typowy" czujnik PAS, działa jak przerzutnik "bistabilny". Z tym że w jednym kierunku mamy; stan sygnału "niski / wysoki / niski", a w przeciwnym kierunku mamy stan sygnału "wysoki / niski / wysoki". Podobnie jest w wypadku zmiany bieguna magnesu. Stąd, w zależności czy impuls jest "narastający", czy "opadający", łatwo "zidetyfiniować" kierunek obrotów.
Także po "zamianie" masy z sygnałem mamy podobne działanie czujnika, tylko poziom sygnału jest znacznie mniejszy. Przy "oryginalnym" podłączeniu masy, sygnał między masą a sygnałowym to zero do pełnego napięcia zasilania (przy 8k do plusa), podczas gdy po zamianie przewodów jest 0 do 0.5V.
Przy odpowiednio "czułym" wejściu sterownika, jest więc możliwa reakcja na sygnały, i przy zamianie przewodów "masa", "sygnał".
Wygląda na to, że "typowy" czujnik PAS, działa jak przerzutnik "bistabilny". Z tym że w jednym kierunku mamy; stan sygnału "niski / wysoki / niski", a w przeciwnym kierunku mamy stan sygnału "wysoki / niski / wysoki". Podobnie jest w wypadku zmiany bieguna magnesu. Stąd, w zależności czy impuls jest "narastający", czy "opadający", łatwo "zidetyfiniować" kierunek obrotów.
Także po "zamianie" masy z sygnałem mamy podobne działanie czujnika, tylko poziom sygnału jest znacznie mniejszy. Przy "oryginalnym" podłączeniu masy, sygnał między masą a sygnałowym to zero do pełnego napięcia zasilania (przy 8k do plusa), podczas gdy po zamianie przewodów jest 0 do 0.5V.
Przy odpowiednio "czułym" wejściu sterownika, jest więc możliwa reakcja na sygnały, i przy zamianie przewodów "masa", "sygnał".
-
- Forumowicz
- Posty: 1412
- Rejestracja: 14 gru 2019, 11:46
Re: Kłopot z czujnikiem PAS
I to właśnie sprawdzę we wtorek! Zanim zacznę sobie budować swój prywatny czujnik na dwóch Hall'ach. Jeszcze raz dzięki za dociekliwość.tkoko pisze: ↑12 kwie 2020, 11:34Zrobiłem i test z podpiętym kolektorem do plusa w moim czujniku.
Wygląda na to, że "typowy" czujnik PAS, działa jak przerzutnik "bistabilny". Z tym że w jednym kierunku mamy; stan sygnału "niski / wysoki / niski", a w przeciwnym kierunku mamy stan sygnału "wysoki / niski / wysoki". Podobnie jest w wypadku zmiany bieguna magnesu. Stąd, w zależności czy impuls jest "narastający", czy "opadający", łatwo "zidetyfiniować" kierunek obrotów.
Także po "zamianie" masy z sygnałem mamy podobne działanie czujnika, tylko poziom sygnału jest znacznie mniejszy. Przy "oryginalnym" podłączeniu masy, sygnał między masą a sygnałowym to zero do pełnego napięcia zasilania (przy 8k do plusa), podczas gdy po zamianie przewodów jest 0 do 0.5V.
Przy odpowiednio "czułym" wejściu sterownika, jest więc możliwa reakcja na sygnały, i przy zamianie przewodów "masa", "sygnał".
-
- Forumowicz
- Posty: 4985
- Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
- Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice
Re: Kłopot z czujnikiem PAS
Wrzuciłem na chomika oba nowe testy; "PAS org1" i "PAS mod1"
http://chomikuj.pl/tkoko
trzeba trochę poczekać aż chomik "udostępni" podgląd online, bez potrzeby pobierania.
http://chomikuj.pl/tkoko
trzeba trochę poczekać aż chomik "udostępni" podgląd online, bez potrzeby pobierania.
-
- Forumowicz
- Posty: 1412
- Rejestracja: 14 gru 2019, 11:46
Re: Kłopot z czujnikiem PAS
Nie da rady tego obejrzeć bez tych durnowatych SMS'ów?tkoko pisze: ↑12 kwie 2020, 11:56Wrzuciłem na chomika oba nowe testy; "PAS org1" i "PAS mod1"
http://chomikuj.pl/tkoko
trzeba trochę poczekać aż chomik "udostępni" podgląd online, bez potrzeby pobierania.
-
- Forumowicz
- Posty: 4985
- Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
- Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice
-
- Forumowicz
- Posty: 1412
- Rejestracja: 14 gru 2019, 11:46
Re: Kłopot z czujnikiem PAS
Ok, zmieniłem przeglądarkę i poszło. No, to jest bardzo ciekawy materiał dydaktyczny. Twój PAS też produkuje prostokąt przy obu kierunkach obrotu. Zmienia się logika (przy braku pola magnetycznego jest stan wysoki, przy zbliżeniu magnesu stan niski). W drugą stronę odwrotnie. No i chyba masz tam zatrzask (tzw. latch), bo widzę, że stany są pamiętane do kolejnego zbliżenia pola magnetycznego. Wynika z tego, że tam jest prawdopodobnie jeden czujnik Hall'a, który reaguje różnie przy obrocie w dwie strony. Dzięki za ten materiał. Chyba trzeba jednak pożyczyć ten oscyloskop i przyjrzeć się zjawisku dokładnie.
-
- Forumowicz
- Posty: 4985
- Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
- Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice
Re: Kłopot z czujnikiem PAS
Stan wysoki, bądź niski, jest zarówno przy polu magnetycznym, jak i bez niego. To czy stan jest wysoki, bądź niski, zależy od użytego "bieguna" w magnesie, oraz od ostatnio "zapamiętanego" stanu i kierunku "nabiegu" magnesu. Tak więc przy odpowiednim biegunie magnesu, masz również stan wysoki, nie tylko niski. Stąd strzałki na tarczy z magnesami informujące kierunek, czyli inaczej, stan sygnału przy przejściu przez czujnik. Tylko jeden rodzaj sygnału jest prawidłowy (niski/wysoki), ale który, to trzeba by sprawdzić to na sterowniku, bo jak widzisz na filmach, jest to prowizorka, bez możliwości oceny który stan jest prawidłowy, niski czy wysoki.
-
- Forumowicz
- Posty: 1412
- Rejestracja: 14 gru 2019, 11:46
Re: Kłopot z czujnikiem PAS
Ok, tym bardziej zastanawiające jest zachowanie tego mojego czujnika PAS. Z tego, co pamiętam, tarcza ma 12 magnesów zwróconych biegunami w tą samą stronę. Po odwróceniu tarczy czujnik nie generował impulsów. Sprawdzę to dokładniej raz jeszcze po świętach. Jak już pisałem wyżej, mogli wykorzystać efekt kątowy ustawiając Hall pod pewnym kątem w stosunku do osi pola magnetycznego, a w drugim stopniu stosując zatrzask.tkoko pisze: ↑12 kwie 2020, 16:48Stan wysoki, bądź niski, jest zarówno przy polu magnetycznym, jak i bez niego. To czy stan jest wysoki, bądź niski, zależy od użytego "bieguna" w magnesie, oraz od ostatnio "zapamiętanego" stanu i kierunku "nabiegu" magnesu. Tak więc przy odpowiednim biegunie magnesu, masz również stan wysoki, nie tylko niski. Stąd strzałki na tarczy z magnesami informujące kierunek, czyli inaczej, stan sygnału przy przejściu przez czujnik. Tylko jeden rodzaj sygnału jest prawidłowy (niski/wysoki), ale który, to trzeba by sprawdzić to na sterowniku, bo jak widzisz na filmach, jest to prowizorka, bez możliwości oceny który stan jest prawidłowy, niski czy wysoki.
-
- Forumowicz
- Posty: 1412
- Rejestracja: 14 gru 2019, 11:46
Re: Kłopot z czujnikiem PAS
No dobrze, zamieniłem miejscami pin'y Vcc (+5V) i SignalOut (czyli czerwony i niebieski przewód w wiązce czujnika PAS). W tej konfiguracji kontroler nie widzi czujnika PAS i nie mam wspomagania. Oczywiście "przeleciałem" wszystkie ustawienia parametru C1.
-
- Forumowicz
- Posty: 4985
- Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
- Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice
Re: Kłopot z czujnikiem PAS
Ale czerwonego (+) nie powinieneś zmieniać, i trudno żeby Ci w takiej konfiguracji cokolwiek działało. Testować możesz jedynie zamianę masy z sygnałem.
-
- Forumowicz
- Posty: 1412
- Rejestracja: 14 gru 2019, 11:46
Re: Kłopot z czujnikiem PAS
K...urczę A już wszystko rozłączyłem. No, ale nic, będę dociekliwy i porozstawiam to raz jeszcze.
-
- Forumowicz
- Posty: 1412
- Rejestracja: 14 gru 2019, 11:46
Re: Kłopot z czujnikiem PAS
Niestety, czerwony po staremu (do brązowego w wiązce kontrolera), masa i sygnał zamienione miejscami i nic.
-
- Forumowicz
- Posty: 4985
- Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
- Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice
Re: Kłopot z czujnikiem PAS
A sprawdzałeś tak jak ja, jak zachowuje się sam czujnik bez sterownika, jakie ma stany i na których przewodach. Przetestuj czujnik podobnie jak ja, opisz, będziemy może wiedzieć więcej w czym tkwi różnica.
-
- Forumowicz
- Posty: 1412
- Rejestracja: 14 gru 2019, 11:46
Re: Kłopot z czujnikiem PAS
Czujnik mam w rowerze, sporo jest roboty za każdym razem przy testowaniu. Ale chyba pożyczę oscyloskop, wtedy wszystko będzie jasne.
-
- Forumowicz
- Posty: 4985
- Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
- Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice
Re: Kłopot z czujnikiem PAS
Jak masz w rowerze, to weź i zrób tak jak pisał KrzysiekEV, czyli podłącz miernik w trybie pomiaru diod, z dowolnym zasilaczem/ładowarką na 5V. Sprawdź napięcia zarówno w kierunku przewodzenia, jak i zaporowym, oczywiście sam czujnik.
-
- Forumowicz
- Posty: 1412
- Rejestracja: 14 gru 2019, 11:46
Re: Kłopot z czujnikiem PAS
No dobrze, ta trzecia metoda Krzysztofa okazała się najbardziej wyrazista. Podłączyłem kostkę PAS:
czerwony do +5V
żółty - masa
do tego od czerwonego Red LED + szeregowo rezystor 2k do Signal_Output.
Dioda miga mniej więcej tak samo równo w obu kierunkach. Tani multimetr pokazuje wypełnienie 37% (lewo) i 43% (prawo). Ale akurat za ten pomiar nie postawiłbym trzech włosów.
Pomiary od Signal_Output do masy dawały 3,75V / 0V - tu po drodze są zapewne dwa złącza półprzewodnikowe, stąd te straty napięcia.
Pomiary od +5V do Signal_Output dawały 5V / 0V.
Ten drugi pomiar pokazuje, że wyjście jest albo na poziomie +5V, albo na poziomie 0V.
czerwony do +5V
żółty - masa
do tego od czerwonego Red LED + szeregowo rezystor 2k do Signal_Output.
Dioda miga mniej więcej tak samo równo w obu kierunkach. Tani multimetr pokazuje wypełnienie 37% (lewo) i 43% (prawo). Ale akurat za ten pomiar nie postawiłbym trzech włosów.
Pomiary od Signal_Output do masy dawały 3,75V / 0V - tu po drodze są zapewne dwa złącza półprzewodnikowe, stąd te straty napięcia.
Pomiary od +5V do Signal_Output dawały 5V / 0V.
Ten drugi pomiar pokazuje, że wyjście jest albo na poziomie +5V, albo na poziomie 0V.
-
- Forumowicz
- Posty: 4985
- Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
- Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice
Re: Kłopot z czujnikiem PAS
1. jakie masz sygnały, gdy masę masz na niebieskim?
2. jakie masz "stany" sygnału (wysoki/niski), przy obrotach tarczy w obie strony, przy masie zarówno na żółtym jak i niebieskim.
Co do rzekomych"strat", na "podwójnych" hallach, to coś takiego nie występuje, bo hall to nie wzmacniacz, i może mieć tylko stan niski (0 - 0.7V), lub wysoki (powyżej 1 - 1.5V).
2. jakie masz "stany" sygnału (wysoki/niski), przy obrotach tarczy w obie strony, przy masie zarówno na żółtym jak i niebieskim.
Co do rzekomych"strat", na "podwójnych" hallach, to coś takiego nie występuje, bo hall to nie wzmacniacz, i może mieć tylko stan niski (0 - 0.7V), lub wysoki (powyżej 1 - 1.5V).
-
- Forumowicz
- Posty: 1412
- Rejestracja: 14 gru 2019, 11:46
Re: Kłopot z czujnikiem PAS
Jeśli masę mam na niebieskim, a sygnał na żółtym, dioda praktycznie cały czas świeci, napięcie to 5V / 4,4V. Czyli spada o 0,6V. Oczywiście w obie strony tak samo.
-
- Forumowicz
- Posty: 1412
- Rejestracja: 14 gru 2019, 11:46
Re: Kłopot z czujnikiem PAS
Nie pisałem o stratach na podwójnych Hall'ach (teraz nie jestem pewien, czy na bank są dwa Hall'e), tylko na diodzie zabezpieczającej (w niektórych Hall'ach zintegrowana) oraz np. na złączu MOSFET'a wyjściowego. Ale to tylko takie tam przypuszczenia.
-
- Forumowicz
- Posty: 1412
- Rejestracja: 14 gru 2019, 11:46
-
- Forumowicz
- Posty: 1412
- Rejestracja: 14 gru 2019, 11:46
Re: Kłopot z czujnikiem PAS
Wróciłem do układu:
czerwony - +5V
żółty - masa
niebieski - Signal_Output
Pomiar między czerwonym (+5V), a żółtym (Singal_output) zachowuje się najbardziej "cyfrowo": +5V / 0V. Niezależnie od kierunku obrotu. Wynika z tego, że ten PAS tak ma.
czerwony - +5V
żółty - masa
niebieski - Signal_Output
Pomiar między czerwonym (+5V), a żółtym (Singal_output) zachowuje się najbardziej "cyfrowo": +5V / 0V. Niezależnie od kierunku obrotu. Wynika z tego, że ten PAS tak ma.
-
- Forumowicz
- Posty: 4985
- Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
- Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice
Re: Kłopot z czujnikiem PAS
To albo nie masz "typowego" czujnika, albo masz coś "zrąbane". Prawidłowe działanie PAS możesz obejrzeć na filmiku PAS Trotter TDK-2W. Oczywiście PAS działa tylko w jedną stronę, co akurat nie jest pokazane na filmie, bo tam jest pokazane tylko ze "prawidłowy" PAS działa jak manetka, ale jak byś miał miał wątpliwości, nakręcę na rowerze jak PAS działa w obu kierunkach.
http://chomikuj.pl/tkoko