Czujnik PAS i jego działanie
-
- Nowicjusz
- Posty: 22
- Rejestracja: 30 kwie 2020, 11:05
- Lokalizacja: Pruszcz Gdański
Czujnik PAS i jego działanie
Witam!
Mam pytanie odnośnie czujnika PAS i jego działania w sterowniku jak na zdjęciach:
Sterownik ten posiada ograniczenie mocy do 250W - poprzez zwarcie dwóch przewodów. Posiada też wejście na czujnik PAS. Niestety działanie tego czujnika przy ograniczeniu do 250W jest niepokojące - przy kręceniu pedałami odpala pełną moc. Mam też wrażenie że nie działa stopniowanie mocy w zależności od prędkości kręcenia pedałami. Szukałem trochę podobnych problemów na forum ale nic identycznego nie znalazłem. Czy to może być ten konkrety sterownik czy wszystkie tak mają? Ewentualnie czy ktoś ma jakiś patent na to. Mnie najbardziej chodzi o komfort jazdy (PAS) oraz zgodność z przepisami ( wspomaganie podczas krecenia pedałami.
Miałem też pomysł żeby zrobić taki patencik: Podczas kręcenia pedałami odblokowuje się manetka i wtedy można już prędkość regulować manetką (tam ograniczenie 250W działa). Czy takie rozwiązanie było zgodne z przepisami (wspomaganie podczas kręcenia pedałami jest, ograniczenie mocy jest, więcej jak 25km/h nie pojedzie - chyba że się ostro dopedałuje) i czy ma to wogóle sens?
Pozdrawiam!
Mam pytanie odnośnie czujnika PAS i jego działania w sterowniku jak na zdjęciach:
Sterownik ten posiada ograniczenie mocy do 250W - poprzez zwarcie dwóch przewodów. Posiada też wejście na czujnik PAS. Niestety działanie tego czujnika przy ograniczeniu do 250W jest niepokojące - przy kręceniu pedałami odpala pełną moc. Mam też wrażenie że nie działa stopniowanie mocy w zależności od prędkości kręcenia pedałami. Szukałem trochę podobnych problemów na forum ale nic identycznego nie znalazłem. Czy to może być ten konkrety sterownik czy wszystkie tak mają? Ewentualnie czy ktoś ma jakiś patent na to. Mnie najbardziej chodzi o komfort jazdy (PAS) oraz zgodność z przepisami ( wspomaganie podczas krecenia pedałami.
Miałem też pomysł żeby zrobić taki patencik: Podczas kręcenia pedałami odblokowuje się manetka i wtedy można już prędkość regulować manetką (tam ograniczenie 250W działa). Czy takie rozwiązanie było zgodne z przepisami (wspomaganie podczas kręcenia pedałami jest, ograniczenie mocy jest, więcej jak 25km/h nie pojedzie - chyba że się ostro dopedałuje) i czy ma to wogóle sens?
Pozdrawiam!
Commuter - rower uniwersalny:
viewtopic.php?f=30&t=5080
viewtopic.php?f=30&t=5080
-
- Forumowicz
- Posty: 1412
- Rejestracja: 14 gru 2019, 11:46
Re: Czujnik PAS i jego działanie
Potwierdzam, kontroler po wykryciu impulsów z czujnika PAS po prostu podaje pełną moc. Jeśli nie masz możliwości zmiany poziomu wspomagania (a do tego potrzebujesz jakiegoś interfejsu, przyciski z diodami LED, ekran LCD, itd.), nie możesz regulować siły wspomagania.
-
- Nowicjusz
- Posty: 22
- Rejestracja: 30 kwie 2020, 11:05
- Lokalizacja: Pruszcz Gdański
Re: Czujnik PAS i jego działanie
Ok - tak myślałem. A powiedzcie mi czy ten mój pomysł jest coś wart? Wyobrażałem to sobie w taki prostacki sposób, że impulsy z PAS-a ładowały by kondensator, ten otwierał po naładowaniu przekaźnik, a ten z kolei zamykał linię sygnałową od manetki. Czy ma to prawo zadziałać?
Czy sterownik sinus kt działa w podobny sposób czy już jego zachowanie jest sensowniejsze - chodzi mi o PAS?
Czy sterownik sinus kt działa w podobny sposób czy już jego zachowanie jest sensowniejsze - chodzi mi o PAS?
Commuter - rower uniwersalny:
viewtopic.php?f=30&t=5080
viewtopic.php?f=30&t=5080
- Pan_drzej
- Forumowicz
- Posty: 36
- Rejestracja: 23 lip 2019, 21:13
Re: Czujnik PAS i jego działanie
możesz kupić kontroler kt z LCD3 i tam sobie dozować wspomaganie PAS
-
- Forumowicz
- Posty: 4985
- Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
- Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice
Re: Czujnik PAS i jego działanie
Napisz krótko coś więcej na temat zestawu, sterownik, wyświetlacz, PAS, czym sterujesz poziomy wspomagania manetki, bo trochę trudno ocenić możliwości zestawu.
-
- Nowicjusz
- Posty: 22
- Rejestracja: 30 kwie 2020, 11:05
- Lokalizacja: Pruszcz Gdański
Re: Czujnik PAS i jego działanie
Tak planowałem przesiąść sie na sinusa z lcd3. Tylko na zdrowy rozum po co w PAS-ie taka komplikacja skoro to działa jak zwykły włącznik 1-0? Skoro dają różne ilości magnesów, można pobawić się z polaryzacją i gdyby sterownik to wykorzystał to byłaby, wydaje mi się, rewelacja ...
A czy ktoś używał KT z modułem bluetooth. Chciałbym nie dawać nic nowego na kiere, a ustawiac parametry w telefonie. Widtzualem takie sztuki w chinach.
A czy ktoś używał KT z modułem bluetooth. Chciałbym nie dawać nic nowego na kiere, a ustawiac parametry w telefonie. Widtzualem takie sztuki w chinach.
Commuter - rower uniwersalny:
viewtopic.php?f=30&t=5080
viewtopic.php?f=30&t=5080
-
- Nowicjusz
- Posty: 22
- Rejestracja: 30 kwie 2020, 11:05
- Lokalizacja: Pruszcz Gdański
Re: Czujnik PAS i jego działanie
Jeśli to do mnie to sterownik jest standardowym z zestawów rozprowadzanych przez jednego z forumowiczów. Nie posiada wyświetlacza a jedynie ogranicznik mocy na zasadzie zwarcia dwóch przewodów przy sterowniku. Przy takim ograniczeniu manetka dozuje moc z ograniczeniem mocy 250W, ale podłączony PAS załącza pełną moc. Jest to o tyle niebezpieczne, że chcąc używać zestawu "full legal" można się nieźle rozwalić.
Konstrukcja tutaj:
viewtopic.php?t=5080
Nie wiem co jeszcze mógłbym podać. Czujnik PAS standardowy, trzy przewody, 8 magnesów. Sterowanie charakterystycznym manetko-włączniko-wskaźnikiem.
Commuter - rower uniwersalny:
viewtopic.php?f=30&t=5080
viewtopic.php?f=30&t=5080
-
- Forumowicz
- Posty: 4985
- Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
- Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice
Re: Czujnik PAS i jego działanie
1. spróbuj wyjąć cztery magnesy z tarczy, czy również będziesz miał pełną moc.marcineeek pisze: ↑17 maja 2020, 13:07..... Nie wiem co jeszcze mógłbym podać. Czujnik PAS standardowy, trzy przewody, 8 magnesów. Sterowanie charakterystycznym manetko-włączniko-wskaźnikiem.
2. z tego co piszesz w swoim wątku, masz do czynienia z "prądem", więc najprostszym usprawnieniem będzie;
viewtopic.php?f=22&t=2557&hilit=konwerter+PAS+manetka
aby PAS mniej szarpał przy niskich obrotach, podwój liczbę magnesów w tarczy do 16 (masz tam zapewne wolne miejsca), i zmień wartości oporu i kondensatora zgodnie z wykresami dotyczącymi większej częstotliwości (~60%)
-
- Nowicjusz
- Posty: 22
- Rejestracja: 30 kwie 2020, 11:05
- Lokalizacja: Pruszcz Gdański
Re: Czujnik PAS i jego działanie
Ok - widzę że to jest coś na kształt tego co bym potrzebował.
Myślę że najbardziej uniwersalny byłby rower "dwusystemowy".
- Pierwsze ustawienie z PAS-em i ogranicznikiem mocy - full legal. Jazda przy tej mocy z wykorzystaniem tego typu wspomagania jest bardzo przyjemna i intuicyjna i gdyby tylko PAS w jakimś stopniu współpracował z kierującym i rowerem a do tego brał pod uwagę np. opór wiatru oraz profil trasy - to byłby ideał. Widzę że są rozwiązania wykorzystujące prędkość koła, czujniki nacisku (siły) są dostępne ale w konstrukcjach amatorskich raczej ich brak.
Sterowanie manetką przy takiej mocy nie jest efektywne, więc mógłby być od biedy włącznik/wyłącznik podający całą dostępną moc.
- Drugie ustawienie z dużą mocą - off road, gdzie korzystanie z PAS-a jest niewygodne a nawet niebezpieczne. Sterowanie manetką jest intuicyjne, dla wygody można stosować tempomat.
Gdyby PAS działał elastycznie, to może dałby radę i tu i tu, ale nie byłby legalny w myśl przepisów prawa.
Dlaczego rower miałby być uniwersalny - dwusystemowy?
- bo nie mam miejsca na dwa rowery,
- bo chciałbym zarówno pojeździć po ścieżkach rowerowych do pracy czy na plażę, ale również po lesie, po górkach czy na torze ...,
Czy byłby legalny - nie sądzę. W motocyklach to tak chyba nie działa, że można blokady mocy ściągnąć jednym kliknięciem po wjechaniu np. do lasu.
Myślę że najbardziej uniwersalny byłby rower "dwusystemowy".
- Pierwsze ustawienie z PAS-em i ogranicznikiem mocy - full legal. Jazda przy tej mocy z wykorzystaniem tego typu wspomagania jest bardzo przyjemna i intuicyjna i gdyby tylko PAS w jakimś stopniu współpracował z kierującym i rowerem a do tego brał pod uwagę np. opór wiatru oraz profil trasy - to byłby ideał. Widzę że są rozwiązania wykorzystujące prędkość koła, czujniki nacisku (siły) są dostępne ale w konstrukcjach amatorskich raczej ich brak.
Sterowanie manetką przy takiej mocy nie jest efektywne, więc mógłby być od biedy włącznik/wyłącznik podający całą dostępną moc.
- Drugie ustawienie z dużą mocą - off road, gdzie korzystanie z PAS-a jest niewygodne a nawet niebezpieczne. Sterowanie manetką jest intuicyjne, dla wygody można stosować tempomat.
Gdyby PAS działał elastycznie, to może dałby radę i tu i tu, ale nie byłby legalny w myśl przepisów prawa.
Dlaczego rower miałby być uniwersalny - dwusystemowy?
- bo nie mam miejsca na dwa rowery,
- bo chciałbym zarówno pojeździć po ścieżkach rowerowych do pracy czy na plażę, ale również po lesie, po górkach czy na torze ...,
Czy byłby legalny - nie sądzę. W motocyklach to tak chyba nie działa, że można blokady mocy ściągnąć jednym kliknięciem po wjechaniu np. do lasu.
Commuter - rower uniwersalny:
viewtopic.php?f=30&t=5080
viewtopic.php?f=30&t=5080
-
- Nowicjusz
- Posty: 23
- Rejestracja: 26 paź 2019, 20:01
- Lokalizacja: Kwidzyn
- Kontakt:
Re: Czujnik PAS i jego działanie
Mam sterownik sinus KT 12/22A z bluetooth bo też nie chciałem montować nic na kierownicy, a dodatkowo wyświetlacz LCD3.
BT ma swoje humory, bo na przykład nie działał czujnik PAS przy ustawieniach takich samych jak na wyświetlaczu, albo silnik dostawał wibracji i wyłączał się po kilku sekundach pracy na manetce. Straciłem kupę czasu sprawdzając przewody i ustawienia, aż zamieniłem moduł na wyświetlacz, skonfigurowałem i zamieniłem moduł z wyświetlaczem ponownie. Od tego czasu to w miarę działa.
Aplikacja w przeciwieństwie do wyświetlacza nie pokazuje mocy, temperatury, ani napięcia akumulatora. Dla odmiany pokazuje kadencję.
Co do działania PAS i manetki to obecnie jeżdżę w taki sposób, że sterownik mam ustawiony na 3ci bieg a na kierownicy mam manetkę w postaci przycisku "turbo" na dzielniku napięcia.
Sterownik na 3cim biegu daje około 350W przy 48V, powyżej 30kmh wspomaganie słabnie i przy 40kmh spada do zera.
Manetka od zera daje pełną moc która stopniowo słabnie wraz z prędkością. Powyżej 30kmh jest taka sama jak na PAS.
Wypróbowałem chyba wszystkie kombinacje parametrów P4, C4 i nie znalazłem takiej, gdzie manetka daje pełną moc niezależnie od prędkości.
Tym nie mniej jest to taka dwusystemowość. Nie dotykasz manetki to jedziesz na PAS z małą mocą, a używając manetki masz pełną moc bez przełączania.
BT ma swoje humory, bo na przykład nie działał czujnik PAS przy ustawieniach takich samych jak na wyświetlaczu, albo silnik dostawał wibracji i wyłączał się po kilku sekundach pracy na manetce. Straciłem kupę czasu sprawdzając przewody i ustawienia, aż zamieniłem moduł na wyświetlacz, skonfigurowałem i zamieniłem moduł z wyświetlaczem ponownie. Od tego czasu to w miarę działa.
Aplikacja w przeciwieństwie do wyświetlacza nie pokazuje mocy, temperatury, ani napięcia akumulatora. Dla odmiany pokazuje kadencję.
Co do działania PAS i manetki to obecnie jeżdżę w taki sposób, że sterownik mam ustawiony na 3ci bieg a na kierownicy mam manetkę w postaci przycisku "turbo" na dzielniku napięcia.
Sterownik na 3cim biegu daje około 350W przy 48V, powyżej 30kmh wspomaganie słabnie i przy 40kmh spada do zera.
Manetka od zera daje pełną moc która stopniowo słabnie wraz z prędkością. Powyżej 30kmh jest taka sama jak na PAS.
Wypróbowałem chyba wszystkie kombinacje parametrów P4, C4 i nie znalazłem takiej, gdzie manetka daje pełną moc niezależnie od prędkości.
Tym nie mniej jest to taka dwusystemowość. Nie dotykasz manetki to jedziesz na PAS z małą mocą, a używając manetki masz pełną moc bez przełączania.
Szosowy Bionx: viewtopic.php?f=30&t=4772&p=74445#p74445
-
- Forumowicz
- Posty: 4985
- Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
- Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice
Re: Czujnik PAS i jego działanie
I nie da Ci większej mocy/prędkości niż PAS, bo po prostu silnik osiąga maksymalne RPM, zarówno na manetce jak i PAS'ie, co skutkuje spadkiem i ustabilizowaniem się mocy/prądu/prędkości, w Twoim przypadku na około 40 km/godz. Prawdopodobnie przy PAS'ie osiągasz prędkość o 2 -3 km/godz większą, ze względu na "dołożenie" 100 -150 wat z nóg, oczywiście przy założeniu że jadąc na manetce nie kręcisz korbą.
-
- Nowicjusz
- Posty: 22
- Rejestracja: 30 kwie 2020, 11:05
- Lokalizacja: Pruszcz Gdański
Re: Czujnik PAS i jego działanie
Czyli można spróbować z kt i bluetooth. Brałeś w Polsce czy z Chin? Możesz podać źródło?
Takie coś by mi pasowało. Mała moc z PAS-a i guzik turbo. Manetka jest moim zdaniem mało wygodna, chyba że dużo większa moc (500-1000W i więcej) to wtedy modulacja mocy/prędkości/napięcia/prądu jest niezbędna. Takie 350W odpalone z guzika byłoby chyba ok.
Takie coś by mi pasowało. Mała moc z PAS-a i guzik turbo. Manetka jest moim zdaniem mało wygodna, chyba że dużo większa moc (500-1000W i więcej) to wtedy modulacja mocy/prędkości/napięcia/prądu jest niezbędna. Takie 350W odpalone z guzika byłoby chyba ok.
Commuter - rower uniwersalny:
viewtopic.php?f=30&t=5080
viewtopic.php?f=30&t=5080
-
- Forumowicz
- Posty: 1412
- Rejestracja: 14 gru 2019, 11:46
Re: Czujnik PAS i jego działanie
W systemie PAS nie sterujesz poziomem napięcia, tylko wysyłasz (mniej więcej) prostokątny sygnał TTL. Ten sygnał informuje kontroler, że ktoś kręci pedałami i kontroler zaczyna sterować silnikiem BLDC. A steruje z mocą ustawioną na kontrolerze. Może to być poziom 0-5 (przynajmniej w KT), prawdopodobnie jest to ustawiane poziomem wypełnienia prostokąta. W mojej ocenie rower, którym można czasem jeździć bez wspomagania (czyli nie falcon) najlepiej użytkuje się właśnie z czujnikiem PAS. Początkowo planowałem dodać także manetkę, ale mi przeszło. Poziom wspomagania można łatwo i szybko przełączyć, osobiście nie potrzebuję nic innego. Jazda z PAS jest wspaniała. No i można w razie czego włączyć tempomat, jak już człowieka całkiem leń ogarnie. Prawdopodobnie jednak w przypadku silniejszych konstrukcji temat nieco się odwraca.
-
- Forumowicz
- Posty: 4985
- Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
- Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice
Re: Czujnik PAS i jego działanie
PAS sam w sobie jest tempomatem
Na poszczególnych stopniach wspomagania osiągasz w zasadzie "stałą" moc/prędkość. Na podjeździe prędkość trochę spadnie, na zjeździe wzrośnie, ale przy stałej kadencji korby która jest wypadkową mocy silnika i nóg, prędkość jest stała.
W mojej konstrukcji np. PAS 8, to około 29 - 30km/godz, a już PAS 7, to 24 - 25 km/godz. Tak więc jadąc po płaskim terenie, mając inną wartość prędkości, od razu wiem że jadę na innym przełożeniu niż powinienem, mimo że odczucia z jazdy i wkładanej mocy są podobne.
Na poszczególnych stopniach wspomagania osiągasz w zasadzie "stałą" moc/prędkość. Na podjeździe prędkość trochę spadnie, na zjeździe wzrośnie, ale przy stałej kadencji korby która jest wypadkową mocy silnika i nóg, prędkość jest stała.
W mojej konstrukcji np. PAS 8, to około 29 - 30km/godz, a już PAS 7, to 24 - 25 km/godz. Tak więc jadąc po płaskim terenie, mając inną wartość prędkości, od razu wiem że jadę na innym przełożeniu niż powinienem, mimo że odczucia z jazdy i wkładanej mocy są podobne.
-
- Forumowicz
- Posty: 121
- Rejestracja: 22 lip 2018, 16:32
- Lokalizacja: Mikołów
Re: Czujnik PAS i jego działanie
@marcineeek - na starym forum ( arbiter ) zamieszczalem kod w bascomie do wpiecia PAS w manetke gazu . Do atmegi podpinalo sie czujnik pas i manetke i to wychodzilo na wejscie sterownika ( "gaz ") . Mialem ustawione 10 poziomow mocy ( pelna dowolnosc ) i dziłało to super . Mialem w swoim sterowniku dokładnie takie zachowanie jak opisujesz . Teraz to w sumie mozna taki kontroler zrobic na esp8266( wersja z PWM ) i sterowac ze smartfona a koszt gotowej plytki z mikroprocesorem i 4MB pamieci to 10PLN a masz wifi i pelno bibliotek
-
- Forumowicz
- Posty: 1412
- Rejestracja: 14 gru 2019, 11:46
Re: Czujnik PAS i jego działanie
No widzisz, to jest Twoje zdanie. Dla mnie każdy rower, nawet ze wspomaganiem, powinien zapewniać kręcenie pedałami (ba, najlepiej wymuszać). Nie musi to być mocny nacisk, ale jakiekolwiek kręcenie. To zapewnia organizmowi zdrowy ruch. Różne są powody jeżdżenia na ebajku.zeeltom pisze: ↑06 cze 2020, 4:50Tempomat w kontrolerze, to dość rzadka sprawa. Są tempomaty zewnętrzne, ale działają tylko z manetką, a nie PAS. Sam takich używam w moich konstrukcjach i przyznaję, że to jest naprawdę fajna i przydatna rzecz. Jak ktoś chce tylko pedałować, to po co mu silnik? Chce mieć lekko, to od tego są przerzutki. Coś za coś. Jeśli jest manetka, to PAS jest zbędny, bo ten sam efekt można uzyskać odkręcając lekko manetkę.
Jeżdżę lekkimi elektrykami od wielu lat i nie po to mam w nich silniki, by pedałować. Porównajmy to nieco do rowerów z silniczkami spalinowymi. Tam nie ma PAS i ludzie po to kupują rower z silnikiem, by nie pedałować. Pedały są tylko po to, by dojechać, jak zabraknie paliwa, czy prądu. Ale to jest tylko moje zdanie
Piszę tu o rowerze. Falcony nie są w moim odczuciu rowerami, tylko motorowerami, czasem motocyklami. Zmienił się tylko typ silnika.
-
- Forumowicz
- Posty: 1412
- Rejestracja: 14 gru 2019, 11:46
Re: Czujnik PAS i jego działanie
Jeszcze raz powiem, to jest Twoje zdanie. Dla mnie rower to rower, nie ma tu porównania do hulajnogi, czy skutera. Chcesz sobie zrobić skuter i olać pedałowanie, proszę bardzo. Rower powinien mieć możliwość napędzania pedałami, a system PAS zapewnia znakomite wsparcie dla mięśni i stawów.zeeltom pisze: ↑06 cze 2020, 9:59Rower nie powinien niczego wymuszać. To od kierowcy zależy, czy chce pedałować, czy nie. Nie po to wymyślono silnik, by kręcić pedałami.
Wyobraź sobie teraz hulajnogę elektryczną, w której silnik pracował by tylko wtedy, gdybyś się odpychał ciągle nogą.
A z natury, każdy rower ma pedały i zapewnia kręcenie nimi. Nigdy bym nie kupił rowerka z samym PAS-em. Po to jest silnik, żeby nie pedałować, a jak chcesz lżej pedałować, to po to są przerzutki w zwykłym rowerze. Dla mnie jedynym uzasadnieniem używania PAS przy pedałowaniu jest zwiększenie zasięgu jazdy przy tym samym wysiłku fizycznym. Może to być przydatne przy rekonwalescencji nóg, czy bioder, ale dla typowego rowerzysty, to jest oszukiwania samego siebie, że się lubi pedałować. Lubisz, to silnik ci nie jest potrzebny. W końcu dla maniaków pedałowania są rowerki stacjonarne. Możesz tam pedałować do woli
-
- Nowicjusz
- Posty: 22
- Rejestracja: 30 kwie 2020, 11:05
- Lokalizacja: Pruszcz Gdański
Re: Czujnik PAS i jego działanie
Panowie! Proszę o spokój. Doskonale znam zdanie zeeltoma i jestem w stanie zrozumieć Jego punkt widzenia. Ale drogi kolego gdy chcesz jechać po mieście po ścieżce, gdzie istnieje ryzyko kontroli drogowej, kiedy oprócz Ciebie jest mnóstwo rowerzystów oraz często pieszych. Gdy dochodzi do tego kwestia odpowiedzialności za kogoś komu taki rower złożysz/sprzedasz/podarujesz sprawa nie wyglada tak prosto. Po ulicy jazda to jeszcze większe ryzyko. Pojazd który powinien byc motorowerem z ubezpieczeniem OC jeździ bez ubezpieczenia i może spowodować zdarzenie nawet nie ze swojej winy. Kto wtedy będzie się tłumaczyć?
Osobiście tak jak pisalem byłem bardzo sceptycznie nastawiony do rowerów mevo, ale pokorzystałem sobie i powiem wam że jak ktoś potrzebuje sie przemieszczać po zatłoczonym mieście i nie spocić sie jak świnka to takie rozwiązanie jest naprawdę ok. Te rowery były strasznie toporne i ciężkie, bateria mała, napęd to był bafang mid podejrzewam ze 250w. No jeździło to po płaskim Trójmieście pięknie. Tak że co kto potrzebuje, w jakich warunkach jeździ no i osobiste preferencje oczywiście wyznaczają kierunek w którym należy skonfigurować sprzęt.
Osobiście tak jak pisalem byłem bardzo sceptycznie nastawiony do rowerów mevo, ale pokorzystałem sobie i powiem wam że jak ktoś potrzebuje sie przemieszczać po zatłoczonym mieście i nie spocić sie jak świnka to takie rozwiązanie jest naprawdę ok. Te rowery były strasznie toporne i ciężkie, bateria mała, napęd to był bafang mid podejrzewam ze 250w. No jeździło to po płaskim Trójmieście pięknie. Tak że co kto potrzebuje, w jakich warunkach jeździ no i osobiste preferencje oczywiście wyznaczają kierunek w którym należy skonfigurować sprzęt.
Commuter - rower uniwersalny:
viewtopic.php?f=30&t=5080
viewtopic.php?f=30&t=5080
-
- Nowicjusz
- Posty: 22
- Rejestracja: 30 kwie 2020, 11:05
- Lokalizacja: Pruszcz Gdański
Re: Czujnik PAS i jego działanie
Kolego, przyjacielu, mistrzu!smdrwf12300 pisze: ↑06 cze 2020, 9:33@marcineeek - na starym forum ( arbiter ) zamieszczalem kod w bascomie do wpiecia PAS w manetke gazu . Do atmegi podpinalo sie czujnik pas i manetke i to wychodzilo na wejscie sterownika ( "gaz ") . Mialem ustawione 10 poziomow mocy ( pelna dowolnosc ) i dziłało to super . Mialem w swoim sterowniku dokładnie takie zachowanie jak opisujesz . Teraz to w sumie mozna taki kontroler zrobic na esp8266( wersja z PWM ) i sterowac ze smartfona a koszt gotowej plytki z mikroprocesorem i 4MB pamieci to 10PLN a masz wifi i pelno bibliotek
Mam nawet takiego esp gdzies w szufladzie! Na pewno odszukam i spróbujemy! Jak ogarnę to napewno sie podziele efektami pracy i spostrzeżeniami. Ciekawe tylko jak to będzie chciało współpracować z przerzutkami?
Commuter - rower uniwersalny:
viewtopic.php?f=30&t=5080
viewtopic.php?f=30&t=5080
-
- Forumowicz
- Posty: 4985
- Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
- Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice
Re: Czujnik PAS i jego działanie
Zeltoom, ponownie zapraszam w Beskidy Ty ze swoim najmocniejszym "rowerem"ja z najsłabszym;
viewtopic.php?f=30&t=3330&p=59027&hilit ... MID#p59027
Do wyboru dwa podjazdy na tą sama przełęcz, asfalt "malinka", droga rekreacyjno - turystyczna
http://www.altimetr.pl/przelecz-przegibek2.html
lub
http://www.altimetr.pl/przelecz-przegibek.html
A tak na poważnie. Jeżeli komuś pasuje jazda 20 - 25 km/godz/ zasięg 30 - 50 km/godz, i jest zwolennikiem motoru(weru), ten wybierze manetkę.
Zdecydowana większość kupuje ROWER (ze wspomaganiem 250 -500 wat) po to by jechać efektywniej (szybciej dalej, w góry itd). I wbrew twojemu twierdzeniu, że na zwykłym analogu wystarczą przerzutki by jechać rowerem, to powiem z własnego doświadczenia że nie wystarczą. Tam gdzie mając 20 lat, bez problemu wjeżdżałem, i to bez przerzutek, aktualnie na analogu podchodzę, mimo przełożenia 1 do 1. Na wspomaganiu podjeżdżam bez zmiany przełożeń, lub z minimalną zmianą przełożenia. Dlaczego, bo nawet na przełożeniu 1 do 1, brakuje mi 200 wat mocy, które daje mi wspomaganie.
Teraz odnośnie "wyższości" manetki.
W wyżej wspominanym "budżetowym MID'zie", po awarii PAS'a założyłem manetkę, efekt:
Rower na tej samej baterii (w opisie bateria żony, aktualnie ze 100 pełnych ładowań), opisywanej niżej
viewtopic.php?f=19&t=599&hilit=starzenie+ogniw
1. Po dodaniu gazu, padł od razu (zadziałał BMS).
2. Po restarcie przejechał raptem 20 km (na PAS'ie min 50 km), z prędkością około 25 km/godz (na PAS'ie około 30 km/godz). W międzyczasie było kilka/naście restartów BMS'a, (na PAS'ie ani jednego)
3. Na tej baterii (nowa nominalnie 280Wh) dwa lata wcześniej, starym składakiem jeździłem w płaskim terenie na PAS'ie, 80 - 90 km, z prędkościami 25 - 30 km/godz, ale jadąc na Szyndzielnię, baterii starczyło zaledwie na PIĘĆ kilometrów. Stąd propozycja podjazdu na Przegibek, by zrozumieć jaka jest różnica między rowerem ze wspomaganiem PAS, a moto(rowerem).
4. Ta bateria (i silnik), aktualnie w rowerze zięcia, dwa tygodnie temu starczyła na 40 km, z prędkością około 33 km/godz, pół na pół asfalt/polne drogi.
5. Aktualnie na swoim rowerze, mimo dwóch zawałów, jeżdżę do 90 - 100 km, z trzema podjazdami 10 - 20%, na około 900 metrów, i to wszystko na baterii około 750 Wh, z prędkościami przelotowymi około 30 km/godz, maksymalnymi do 45 km/godz. I na żadnej manetce tego nie osiągnę.
Na koniec, żyjemy w wolnym kraju i każdy wybiera co mu pasuje.
Ale się rozpisałem
viewtopic.php?f=30&t=3330&p=59027&hilit ... MID#p59027
Do wyboru dwa podjazdy na tą sama przełęcz, asfalt "malinka", droga rekreacyjno - turystyczna
http://www.altimetr.pl/przelecz-przegibek2.html
lub
http://www.altimetr.pl/przelecz-przegibek.html
A tak na poważnie. Jeżeli komuś pasuje jazda 20 - 25 km/godz/ zasięg 30 - 50 km/godz, i jest zwolennikiem motoru(weru), ten wybierze manetkę.
Zdecydowana większość kupuje ROWER (ze wspomaganiem 250 -500 wat) po to by jechać efektywniej (szybciej dalej, w góry itd). I wbrew twojemu twierdzeniu, że na zwykłym analogu wystarczą przerzutki by jechać rowerem, to powiem z własnego doświadczenia że nie wystarczą. Tam gdzie mając 20 lat, bez problemu wjeżdżałem, i to bez przerzutek, aktualnie na analogu podchodzę, mimo przełożenia 1 do 1. Na wspomaganiu podjeżdżam bez zmiany przełożeń, lub z minimalną zmianą przełożenia. Dlaczego, bo nawet na przełożeniu 1 do 1, brakuje mi 200 wat mocy, które daje mi wspomaganie.
Teraz odnośnie "wyższości" manetki.
W wyżej wspominanym "budżetowym MID'zie", po awarii PAS'a założyłem manetkę, efekt:
Rower na tej samej baterii (w opisie bateria żony, aktualnie ze 100 pełnych ładowań), opisywanej niżej
viewtopic.php?f=19&t=599&hilit=starzenie+ogniw
1. Po dodaniu gazu, padł od razu (zadziałał BMS).
2. Po restarcie przejechał raptem 20 km (na PAS'ie min 50 km), z prędkością około 25 km/godz (na PAS'ie około 30 km/godz). W międzyczasie było kilka/naście restartów BMS'a, (na PAS'ie ani jednego)
3. Na tej baterii (nowa nominalnie 280Wh) dwa lata wcześniej, starym składakiem jeździłem w płaskim terenie na PAS'ie, 80 - 90 km, z prędkościami 25 - 30 km/godz, ale jadąc na Szyndzielnię, baterii starczyło zaledwie na PIĘĆ kilometrów. Stąd propozycja podjazdu na Przegibek, by zrozumieć jaka jest różnica między rowerem ze wspomaganiem PAS, a moto(rowerem).
4. Ta bateria (i silnik), aktualnie w rowerze zięcia, dwa tygodnie temu starczyła na 40 km, z prędkością około 33 km/godz, pół na pół asfalt/polne drogi.
5. Aktualnie na swoim rowerze, mimo dwóch zawałów, jeżdżę do 90 - 100 km, z trzema podjazdami 10 - 20%, na około 900 metrów, i to wszystko na baterii około 750 Wh, z prędkościami przelotowymi około 30 km/godz, maksymalnymi do 45 km/godz. I na żadnej manetce tego nie osiągnę.
Na koniec, żyjemy w wolnym kraju i każdy wybiera co mu pasuje.
Ale się rozpisałem
-
- Forumowicz
- Posty: 4985
- Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
- Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice
Re: Czujnik PAS i jego działanie
SILNIK JEST TEN SAM, BATERIA JEST RÓWNIEŻ TA SAMA, zarówno na PAS'ie, jak i na manetce kręcę TAK SAMO KORBĄ. W rowerze zmienia się tylko sterowanie PAS'em lub manetką. Więc z czego, Twoim zdaniem, wynika 60% spadek zasięgu ?
- WojtekErnest
- Forumowicz
- Posty: 3337
- Rejestracja: 02 maja 2017, 20:52
- Lokalizacja: Warszawa
Re: Czujnik PAS i jego działanie
Mysle ze 90% ebajkowcow robi wspomaganie elektryczne ROWERU, tak by nadal jeździć na rowerze czyli również pedalujac ale lżej i dalej. A reszta która używa tylko manetki, chce substytut motoroweru/motocykla lub pojazdu dla niepelnosprawnych. Po prostu...
Wcześniej : Pomógł 69 razy, postów 3,2+ tys. - wiadomo gdzie ...
-
- Forumowicz
- Posty: 1412
- Rejestracja: 14 gru 2019, 11:46
Re: Czujnik PAS i jego działanie
Jakbym sam siebie słyszałWojtekErnest pisze: ↑07 cze 2020, 16:00Mysle ze 90% ebajkowcow robi wspomaganie elektryczne ROWERU, tak by nadal jeździć na rowerze czyli również pedalujac ale lżej i dalej. A reszta która używa tylko manetki, chce substytut motoroweru/motocykla lub pojazdu dla niepelnosprawnych. Po prostu...
-
- Forumowicz
- Posty: 1412
- Rejestracja: 14 gru 2019, 11:46
Re: Czujnik PAS i jego działanie
Teraz ja nie rozumiem. Co tu jest do wymyślania, na PAS wspomagasz, na manetce zazwyczaj nie, albo słabiej. Silnik MUSI brać więcej prądu na manetce. To nie jest moja opinia, tylko ogólne statystyki użytkowników rowerów ze wspomaganiem.
-
- Forumowicz
- Posty: 4985
- Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
- Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice
Re: Czujnik PAS i jego działanie
Właśnie ze silnik nie dostaje prąd tak samo. PAS reagujący proporcjonalnie na obroty korby (a takie głównie używam), podaje "przewidywalnie" i narastające napięcie/moc do silnika, w zależności od RPM korby, i są to płynne bez gwałtownych "pików" wzrosty/spadki mocy, które "efektywnie" wspomagają pedałowanie. Manetka natomiast podaje napięcie/prąd "niekontrolowanie", co powoduje że znaczna część prądu idzie w grzanie silnika, bez większego wpływu na prędkość, ale za to z bardzo dużym wpływem na baterię, i osiągany zasięg.
Stąd;
1. "blokady" BMS'a, czyli prąd zwarciowy nieruchomego, lub zbyt wolno kręcącego się silnika, który występuje przy manetce, bo tu można dać "full" mocy, a nie występuje przy PAS'ie, gdyż taki prąd jest możliwy tylko przy wysokim RPM korby, tyle że wówczas kręcący się silnik pobiera coraz mniej prądu.
2. jazda z pełną mocą na manetce silnikiem 250 wat, szczególnie pod wiatr i wzniesienie, wpływa na zasięg tak jak przy podjeździe na Szyndzielnię. Na PAS, ten problem nie występuje, gdyż nie uzyskasz w tych warunkach 100 RPM na korbie.
Stąd różnica w zasięgu mojego roweru.
Oczywiście można pójść "na całość" i zwiększyć kilkukrotnie pojemność baterii, co zmniejszy różnicę między działaniem manetki i PAS'a. lecz opisywany rower wazy 17 kg, i nie mam najmniejszego zamiaru robić z niego Falcona, i męczyć rękę trzymając "odpowiednio" manetkę, by nie zostać na drodze bez prądu. Na PAS'ie wystarczy mi orientacyjna znajomość napięcia, by dojechać do domu, gdyż pobór prądu jest w miarę jednakowy.
-
- Forumowicz
- Posty: 1412
- Rejestracja: 14 gru 2019, 11:46
Re: Czujnik PAS i jego działanie
Dzisiaj na 7,4Ah zrobiłem 50km z PAS-em i nie wyczerpałem zupełnie akumulatora. Pokaż mi takie przebiegi na manetce.
-
- Nowicjusz
- Posty: 22
- Rejestracja: 30 kwie 2020, 11:05
- Lokalizacja: Pruszcz Gdański
Re: Czujnik PAS i jego działanie
Może spróbuję wytłumaczyć gdzie jest (może być) pies pogrzebany. Załóżmy że jedziemy dość wolno i chcielibyśmy sie szybko rozpędzić na manetce. Więc rozkręcamy ją do pełna. Sterownik pcha w silnik pełną moc, z czego pewna ilość idzie na pracę mechaniczną a część na grzanie się silnika. Kiedy to samo próbujemy robić na pas-ie, to nie dość że musimy też włożyć odpowiednio dużo pracy w pedałowanie co w bilansie mocy robi jakis tam procent na plus. Dodatkowo sterownik mógłby dozować moc w zależności od prędkości kręcenia pedałami, wiec mógłby podawać załóżmy pół mocy całkowitej gdy będziemy kręcić wolniej, a sto procent gdy już się rozpędzimy i lecimy prędkością przelotową. Prąd pobierany z akumulatora też jest wyznacznikiem ile energii możemy z niego wyciągnąć. Przy małych obciążeniach prądowych aku ma wiecej Ah (do wyciągnięcia z niego), a przy większych prądach mniej. Dodatkowo sterownik/bms odcina aku przy spadkach napięcia, ktore sa wprost proporcjonalne do obciążenia, zwłaszcza przy słabej jakości aku.
Mimo wszystko nie ma się co kłócić o wyższość Świąt Bożego Narodzenia nad Wielkanocą, bo dla jednego priorytetem jest co innego, a dla drugiego co innego. Cieszy mnie że coraz częściej można spotkać głosy ludzi nie zarażonych watowicą lub skutecznie z niej wyleczonych.
Mimo wszystko nie ma się co kłócić o wyższość Świąt Bożego Narodzenia nad Wielkanocą, bo dla jednego priorytetem jest co innego, a dla drugiego co innego. Cieszy mnie że coraz częściej można spotkać głosy ludzi nie zarażonych watowicą lub skutecznie z niej wyleczonych.
Commuter - rower uniwersalny:
viewtopic.php?f=30&t=5080
viewtopic.php?f=30&t=5080
-
- Forumowicz
- Posty: 4985
- Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
- Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice
Re: Czujnik PAS i jego działanie
Jeżeli chcesz proporcjonalnego PAS'a w swoim rowerze, to możesz wziąć "mój" konwerter PAS - manetka,
viewtopic.php?f=22&t=2557&p=36885&hilit ... tka#p36885
ale zamiast halla w schemacie, zastosuj kierunkowy czujnik MIKI.
viewtopic.php?f=30&t=4944&p=70049&hilit ... pas#p70049
układ podpinasz w gniazdo manetki w sterowniku. Jeżeli chcesz i manetkę, to sygnał podajesz na dodatkowy przełącznik.
viewtopic.php?f=22&t=2557&p=36885&hilit ... tka#p36885
ale zamiast halla w schemacie, zastosuj kierunkowy czujnik MIKI.
viewtopic.php?f=30&t=4944&p=70049&hilit ... pas#p70049
układ podpinasz w gniazdo manetki w sterowniku. Jeżeli chcesz i manetkę, to sygnał podajesz na dodatkowy przełącznik.
-
- Forumowicz
- Posty: 1412
- Rejestracja: 14 gru 2019, 11:46
Re: Czujnik PAS i jego działanie
Marcinek, PAS nie daje większej mocy, kiedy mocniej, albo szybciej pedałujesz, to mit. Kręcisz, on działa, daje tyle mocy, ile jest zaprogramowane w kontrolerze.marcineeek pisze: ↑07 cze 2020, 18:48Może spróbuję wytłumaczyć gdzie jest (może być) pies pogrzebany. Załóżmy że jedziemy dość wolno i chcielibyśmy sie szybko rozpędzić na manetce. Więc rozkręcamy ją do pełna. Sterownik pcha w silnik pełną moc, z czego pewna ilość idzie na pracę mechaniczną a część na grzanie się silnika. Kiedy to samo próbujemy robić na pas-ie, to nie dość że musimy też włożyć odpowiednio dużo pracy w pedałowanie co w bilansie mocy robi jakis tam procent na plus. Dodatkowo sterownik mógłby dozować moc w zależności od prędkości kręcenia pedałami, wiec mógłby podawać załóżmy pół mocy całkowitej gdy będziemy kręcić wolniej, a sto procent gdy już się rozpędzimy i lecimy prędkością przelotową. Prąd pobierany z akumulatora też jest wyznacznikiem ile energii możemy z niego wyciągnąć. Przy małych obciążeniach prądowych aku ma wiecej Ah (do wyciągnięcia z niego), a przy większych prądach mniej. Dodatkowo sterownik/bms odcina aku przy spadkach napięcia, ktore sa wprost proporcjonalne do obciążenia, zwłaszcza przy słabej jakości aku.
-
- Forumowicz
- Posty: 4985
- Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
- Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice
Re: Czujnik PAS i jego działanie
To co się potocznie nazywa PAS w rowerze, to jest tylko "dyrektywa" EU. Natomiast działanie, to już indywidualne podejście każdego producenta sterowników do roweru.
I tak,
1. w fabrycznym (zgodnym z PAS EU) możesz dostać "PAS", który tylko uruchamia MANETKĘ obrotem korby!
2. możesz dostać sterowniki, które proporcjonalnie do obrotów korby wspomagają, taki PAS, który działa tak jak manetka, gdyż jego napięcie jest proporcjonalne do RPM korby, podałem wyżej
3. są sterowniki np w MID'ach Bafang, Yoch, które podają maksymalną moc, dla wybranego PAS'a na wyświetlaczu. i ta moc spada w miarę zwiększania RPM korby.
4. są tensometry, czyli PAS'y reagujące na nacisk korby.
Tak więc to jak zachowuje się PAS w danym rowerze, zależy głównie os sterownika. Tak więc zarówno PAS z punktu 2 i 4, reagują "proporcjonalną" mocą na obroty, lub nacisk korby.
Ostatnio zmieniony 07 cze 2020, 19:26 przez tkoko, łącznie zmieniany 1 raz.
-
- Forumowicz
- Posty: 121
- Rejestracja: 22 lip 2018, 16:32
- Lokalizacja: Mikołów
Re: Czujnik PAS i jego działanie
@marcineeek : w watku podanym przez tkoko (viewtopic.php?f=22&t=2557&p=36885&hilit ... tka#p36885 ) widze ze jest moj załącznik z 2014 roku . W Esp8266 jest 1 ADC ( do 1.25 V ) i PWM ( filtr rc i na wyjcie manetki ... mozna przez diode germanowa lub schottkiego na wyjscie manteki celem separacji ) . Esp8266 w mode AP ( soft ) ... stawiasz webserwer z www ( tu sobie mozesz dowolne watosci wystawic klawisze odczyty itp bajery ) i ja jeszcze doklejeam kawalek kodu do update firmware wlasnie przez WWW ( wygodnei mozna wprowadzac zmany w kodzie zdalnie prez wifi ) . Projekt na 2 wieczory
-
- Forumowicz
- Posty: 341
- Rejestracja: 21 kwie 2020, 9:55
- Lokalizacja: Łódź
Re: Czujnik PAS i jego działanie
Od pewnego czasu śledzę wszystkie wpisy nt czujników PAS chcąc sobie wyrobić zdanie o ich działaniu.
Przyznaję, że trafiałem na różne opinie, co czasem burzyło mój dotychczasowy pogląd na tę sprawę. Usiłowałem odczytać ideę działania, oraz dowiedzieć się jakie sygnały wychodzą do sterownika.
Dopiero po przeczytaniu wypowiedzi Kolegi tkoko wszystko się wyjaśniło a spotykane dotychczas opinie nagle przestały być przeciwstawne.
Kiedyś, przy okazji wprowadzania przeróbek w swoim (fabrycznym) rowerze przyjrzałem się sygnałowi z czujnika ruchu korby (nie wiedziałem wówczas, że to czujnik PAS ). Zastanawiałem się, jak kontroler silnika rozróżnia kierunek obrotów korby posiłkując się sygnałem logicznym.
Tajemnica tkwi w wypełnieniu. Tak bez mierzenia, 20% - kierunek do przodu, 80% do tyłu (jeśli nie pomyliłem, bo to było 2 lata temu).
Co ciekawe, częstotliwość nie zależała od prędkości.
Widzę z tego, że PAS w moim rowerze podchodzi pod punkt 1. Kiedyś z ciekawości sprawdziłem to podczas jazdy pedałując wolniej niż wynikało to z prędkości. Pomimo kręcenia pedałami nie wspomagałem silnika, którego obroty zależały jedynie od nastawy w panelu sterującym.
Przyznaję, że trafiałem na różne opinie, co czasem burzyło mój dotychczasowy pogląd na tę sprawę. Usiłowałem odczytać ideę działania, oraz dowiedzieć się jakie sygnały wychodzą do sterownika.
Dopiero po przeczytaniu wypowiedzi Kolegi tkoko wszystko się wyjaśniło a spotykane dotychczas opinie nagle przestały być przeciwstawne.
Kiedyś, przy okazji wprowadzania przeróbek w swoim (fabrycznym) rowerze przyjrzałem się sygnałowi z czujnika ruchu korby (nie wiedziałem wówczas, że to czujnik PAS ). Zastanawiałem się, jak kontroler silnika rozróżnia kierunek obrotów korby posiłkując się sygnałem logicznym.
Tajemnica tkwi w wypełnieniu. Tak bez mierzenia, 20% - kierunek do przodu, 80% do tyłu (jeśli nie pomyliłem, bo to było 2 lata temu).
Co ciekawe, częstotliwość nie zależała od prędkości.
Widzę z tego, że PAS w moim rowerze podchodzi pod punkt 1. Kiedyś z ciekawości sprawdziłem to podczas jazdy pedałując wolniej niż wynikało to z prędkości. Pomimo kręcenia pedałami nie wspomagałem silnika, którego obroty zależały jedynie od nastawy w panelu sterującym.
-
- Forumowicz
- Posty: 4985
- Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
- Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice
Re: Czujnik PAS i jego działanie
Zacytuję jeszcze raz "realny" test manetki, i wnioski z niego, wpisy z dnia 13 listopada 2019r.
viewtopic.php?f=30&t=3330&p=48754&hilit ... MID#p48754
A teraz kilka negatywów użycia manetki zamiast PAS'a
1. blokowanie baterii (BMS'a) przy dodawaniu "gazu". Kilkuletnia bateria jest nominalnie na 15A, podczas kiedy sterownik jest na 20A. W przypadku PAS'a ta "wada" nie występuje, nie da się dodać nagle 20A pod obciążeniem.
2. bardzo ciężko jest ustawić optymalną/komfortową prędkość jazdy, gdyż 3/4 obrotu manetki, to są moce które sam generuję, a pozostałe 10 -20% to praktycznie pełna dostępna moc.
3. "wahania" poziomu wspomagania, spowodowane ruchami manetki, na wyboistej i kamienistej drodze.
4. wyraźny spadek zasięgu. Na porównywalnej trasie, brakło mi "wspomagania" na dojazd do domu, nie licząc kilkukrotnego resetu BMS'a.
5. niewygoda ciągłego trzymania manetki w jednakowym położeniu, i brak "swobody" ręki.
Nie da się realnie utrzymać manetkę na ~80% "bez ruchu" podczas jazdy. Każda nierówność powoduje drgania roweru/dłoni, nie wspomnę o zmianach nachylenia terenu, czy wietrze. Każde 1 mm ruchu manetki, na prawie pełnym wychyleniu, to "skok" prądu, i to duży, (pkt.2). Tak więc, nawet laboratoryjnie, nie da się manetką "odwzorować" wspomaganie PAS (mowa o narastającym wspomaganiu zależnym od RPM korby).
- WojtekErnest
- Forumowicz
- Posty: 3337
- Rejestracja: 02 maja 2017, 20:52
- Lokalizacja: Warszawa
Re: Czujnik PAS i jego działanie
A ja bym dodal do tego ze z uwagi na popularność PAS typu 1, to i tak to rozwiązanie nie spelnia celu, intencji zapisu ustawowego. Z drugiej strony zawodność rozwiązań opartych o czujniki reagujace na nacisk na pedaly, jest z koleji częstym powodem usterek w rowerach fabrycznych.
Więc w praktyce PAS nie zastępuje manetki, bo nie ma tam elementu zależnego od woli kierujacego. A ze przy pomocy PAS da sie wykazac oszczędność prądu, to oczywiste bo poskramia nasze indywidualne wyskoki
Wcześniej : Pomógł 69 razy, postów 3,2+ tys. - wiadomo gdzie ...
-
- Forumowicz
- Posty: 1412
- Rejestracja: 14 gru 2019, 11:46
-
- Forumowicz
- Posty: 4985
- Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
- Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice
Re: Czujnik PAS i jego działanie
Ale gościu który założył temat "CZUJNIK PAS I JEGO DZIAŁANIE" MA w swoim rowerze MANETKĘ, zresztą tak jak i PAS. Tyle ze działanie jego PAS,a go nie satysfakcjonuje, i chce się dowiedzieć jak działa PAS, i co zrobić by działał tak jak tego oczekuje, a nie dyskusji o manetce którą posiada.
-
- Nowicjusz
- Posty: 22
- Rejestracja: 30 kwie 2020, 11:05
- Lokalizacja: Pruszcz Gdański
Re: Czujnik PAS i jego działanie
Jaaaa. Ale zamieszanie. Panowie (i Panie?)! Mniej więcej wiemy co do czego służy i jakie ma zady i walety. Widać że jeśli chodzi o PAS to wszystko zależy od radosnej twórczości producentów. Manetkę założyłem bo byla w zestawie i bez niej nie dałoby sie włączyć sterownika. Chciałem korzystać z czujnika pas, ale na ograniczniku mocy jest to może nie niemożliwe ale mocno uciążliwe, dlatego chciałem zapytać czy może mam zły sterownik a może czujnik pas jest felerny. Teraz widzę że to zależy od zbyt dużej ilości rzeczy i:
- bez wyświetlacza lub innego komputerka do sterownika lub wymiany sterownika nic nie zdziałam,
- mogę sobie zbudować układ który dowolnie pobierze sygnały z pasa i manetki i wypluje sygnał manetki do sterownika, taki jak potrzebuje,
- fanow pasa jak i manetki jest dużo i każdy okopał sie na swojej pozycji i nie dopuszcza myśli ze komuś wygodniej może się jeździć inaczej.
Myślę że temat został wyczerpany a dalsze kłótnie nie sprzyjają dobrej atmosferze na forum więc może zamkniemy temat?
Pozdrawiam wszystkich zainteresowanych!
- bez wyświetlacza lub innego komputerka do sterownika lub wymiany sterownika nic nie zdziałam,
- mogę sobie zbudować układ który dowolnie pobierze sygnały z pasa i manetki i wypluje sygnał manetki do sterownika, taki jak potrzebuje,
- fanow pasa jak i manetki jest dużo i każdy okopał sie na swojej pozycji i nie dopuszcza myśli ze komuś wygodniej może się jeździć inaczej.
Myślę że temat został wyczerpany a dalsze kłótnie nie sprzyjają dobrej atmosferze na forum więc może zamkniemy temat?
Pozdrawiam wszystkich zainteresowanych!
Commuter - rower uniwersalny:
viewtopic.php?f=30&t=5080
viewtopic.php?f=30&t=5080
-
- Forumowicz
- Posty: 4985
- Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
- Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice
Re: Czujnik PAS i jego działanie
A sprawdziłeś czy sterownik nie posiada wyjścia 3 speed, gniazdo/wtyczka z trzema przewodami, czarny w środku, bez czerwonego?marcineeek pisze: ↑10 cze 2020, 8:21..... - bez wyświetlacza lub innego komputerka do sterownika lub wymiany sterownika nic nie zdziałam, ....
-
- Nowicjusz
- Posty: 22
- Rejestracja: 30 kwie 2020, 11:05
- Lokalizacja: Pruszcz Gdański
Re: Czujnik PAS i jego działanie
Nie ma. Ten do włączniko/wskaźniko/manetki jest pięciożyłowy lub sześciożyłowy i z tego co widzę dałoby się wyjąć sam włącznik więc pozostałe trzy lub cztery to napięcie i manetka. Poza tym ogranicznikiem są hamulce, wejście napięcia, wyjście na silnik, hallotrony, PAS. Chyba nie ma u mnie wyjścia na lampkę, ale to nie istotne. Tutaj rozpiska:
Osobiście to kultura pracy tego trapezowego (prostokątnego) sterownika średnio mi przypasowała i mocno się zastanawiałem nad zamianką na sinusa KT lub BARMALA, ale to może za jakiś czas. Popróbuję z tym programem w BASCOMIE - spróbuję go w jakiejś interesującej mnie części przepisać na ARDUINO IDE i z użyciem ESP8266 potestować.
Osobiście to kultura pracy tego trapezowego (prostokątnego) sterownika średnio mi przypasowała i mocno się zastanawiałem nad zamianką na sinusa KT lub BARMALA, ale to może za jakiś czas. Popróbuję z tym programem w BASCOMIE - spróbuję go w jakiejś interesującej mnie części przepisać na ARDUINO IDE i z użyciem ESP8266 potestować.
Commuter - rower uniwersalny:
viewtopic.php?f=30&t=5080
viewtopic.php?f=30&t=5080
-
- Forumowicz
- Posty: 1412
- Rejestracja: 14 gru 2019, 11:46
Re: Czujnik PAS i jego działanie
Ja mam w KT wyjście na lampki, ale... tam masz pełne napięcie akumulatora (u mnie nawet do 54V) i max. pobór prądu 100mA. A i to nie jestem pewny, ponieważ na PCB sterownika widzę LM317T (1.5A) i 78L05 w obudowie SO-08 (5V/100mA). A z tych 100mA trochę jest potrzebne do różnych podsystemów, na PAS idzie kilka mA, na manetkę, i tak dalej. Lepiej chyba zrobić oświetlenie nie korzystając z tego złącza.marcineeek pisze: ↑10 cze 2020, 22:10Chyba nie ma u mnie wyjścia na lampkę, ale to nie istotne.
...mocno się zastanawiałem nad zamianką na sinusa KT lub BARMALA...
Używam KT Sinus (niewielkiej mocy) i jestem naprawdę zadowolony z akustycznej kultury pracy.
- Yasiu77
- Moderator
- Posty: 1323
- Rejestracja: 20 mar 2018, 20:17
- Lokalizacja: Szczyrk
-
- Forumowicz
- Posty: 1412
- Rejestracja: 14 gru 2019, 11:46
Re: Czujnik PAS i jego działanie
Niektórym nie przeszkadza dźwięk, a ja na to zwracam uwagę. Zbyt głośne urządzenia mnie rozpraszają.zeeltom pisze: ↑11 cze 2020, 4:29Naprawdę tak boli was dźwięk zwykłego kontrolera? W całej tej zabawie w napęd elektryczny to chodzi o dźwięk, czy frajdę z jazdy elektrykiem? A to PAS nie pasuje, a to silnik za głośny, bo nie sinus, a to siodełko nie takie, a to opony za głośne... A ja wsiadam na swoje pojazdy i po prostu sobie jeżdżę
-
- Forumowicz
- Posty: 1412
- Rejestracja: 14 gru 2019, 11:46
Re: Czujnik PAS i jego działanie
Kolega widzę mocno spolaryzowany Jazda w słuchawkach jest nielegalnazeeltom pisze: ↑11 cze 2020, 10:20No to ja odpadam z dyskusji. Dla mnie frajdą jest jazda, a nie dźwięk silnika. Włącz blokowca, a na uszy załóż słuchawki z ulubioną muzyką. To polecam malkontentom, którym przeszkadza dźwięk silnika elektrycznego Wyłączam się z tego tematu, bo to nie ma zupełnie sensu.
-
- Forumowicz
- Posty: 4985
- Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
- Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice
Re: Czujnik PAS i jego działanie
A co polecisz komuś, kto chce słuchać śpiewające w okolicy ptaki, a od słuchawek bolą go uszy.
Cały czas się zastanawiam, nad tematem dyskusji, "CZUJNIK PAS I JEGO DZIAŁANIE"
- verre
- Forumowicz
- Posty: 767
- Rejestracja: 27 maja 2018, 18:52
- Lokalizacja: Śląskie
Re: Czujnik PAS i jego działanie
widocznie PAS działa na uszy oraz życie seksualne mrówek, udowodnij mi tkoko, że nie
😁😁😁😁😁...😁😁😁
- elektrotonus
- Forumowicz
- Posty: 1259
- Rejestracja: 19 lut 2018, 15:53
- Lokalizacja: Warszawa
Re: Czujnik PAS i jego działanie
Chciałem zainstalować PAS do korby octalink.
Znalazłem taki PAS ale na 10 magnesów
https://www.aliexpress.com/item/4001015 ... hweb201603_
Będzie odpowiedni ?
Czy można jakoś zaadoptować wersje z kwadrat?
Łukasz
Znalazłem taki PAS ale na 10 magnesów
https://www.aliexpress.com/item/4001015 ... hweb201603_
Będzie odpowiedni ?
Czy można jakoś zaadoptować wersje z kwadrat?
Łukasz
- Wheller DD 250 W - w planowanej modernizacji :-) https://tiny.pl/tnmmg
- Rockrider MID 750 W - "Srebrna Strzała" ;-) https://tiny.pl/tnmmh
- Samurai DD 3500 W - prawie gotowy :) https://tiny.pl/tnmxv
- Rockrider MID 750 W - "Srebrna Strzała" ;-) https://tiny.pl/tnmmh
- Samurai DD 3500 W - prawie gotowy :) https://tiny.pl/tnmxv
- pxl666
- Forumowicz
- Posty: 5833
- Rejestracja: 27 cze 2018, 23:05
- Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice
Re: Czujnik PAS i jego działanie
A ja się podepne z pytaniem czy macie w pl źródło pasa z tensometrem montowanego w suporcie ? Do sterowania hubem . Kiedyś to było w decathlonie ale znikło. Jedynie co na alibabie ale albo 20szt albo cena chora. Chyba że to faktycznie tak drogi szpas w wykonaniu...
- elektrotonus
- Forumowicz
- Posty: 1259
- Rejestracja: 19 lut 2018, 15:53
- Lokalizacja: Warszawa
Re: Czujnik PAS i jego działanie
- Wheller DD 250 W - w planowanej modernizacji :-) https://tiny.pl/tnmmg
- Rockrider MID 750 W - "Srebrna Strzała" ;-) https://tiny.pl/tnmmh
- Samurai DD 3500 W - prawie gotowy :) https://tiny.pl/tnmxv
- Rockrider MID 750 W - "Srebrna Strzała" ;-) https://tiny.pl/tnmmh
- Samurai DD 3500 W - prawie gotowy :) https://tiny.pl/tnmxv
-
- Forumowicz
- Posty: 1412
- Rejestracja: 14 gru 2019, 11:46
Re: Czujnik PAS i jego działanie
To jest chyba suport typu Octalink? Jeśli tak, to jest tu mniej miejsca na PAS, inna średnica koła z magnesami i mniejsza przestrzeń między blatem, a suportem. Wiem, bo walczyłem z tym u siebie. Zrezygnowałem z najmniejszego blatu (i tak odpoczywa) i w to miejsce dałem kółko DIY z magnesami.elektrotonus pisze: ↑08 wrz 2020, 9:16Chciałem zainstalować PAS do korby octalink.
Znalazłem taki PAS ale na 10 magnesów
https://www.aliexpress.com/item/4001015 ... hweb201603_
Będzie odpowiedni ?
Czy można jakoś zaadoptować wersje z kwadrat?
Łukasz
- pxl666
- Forumowicz
- Posty: 5833
- Rejestracja: 27 cze 2018, 23:05
- Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice
Re: Czujnik PAS i jego działanie
w giancie xtc850 miałem octalink i tarczę pas wkleiłem w najmniejszy blatmiki pisze: ↑08 wrz 2020, 14:37To jest chyba suport typu Octalink? Jeśli tak, to jest tu mniej miejsca na PAS, inna średnica koła z magnesami i mniejsza przestrzeń między blatem, a suportem. Wiem, bo walczyłem z tym u siebie. Zrezygnowałem z najmniejszego blatu (i tak odpoczywa) i w to miejsce dałem kółko DIY z magnesami.elektrotonus pisze: ↑08 wrz 2020, 9:16Chciałem zainstalować PAS do korby octalink.
Znalazłem taki PAS ale na 10 magnesów
https://www.aliexpress.com/item/4001015 ... hweb201603_
Będzie odpowiedni ?
Czy można jakoś zaadoptować wersje z kwadrat?
Łukasz