Potrzebna pomoc w doborze kontrolera i baterii.
- exmotech
- Forumowicz
- Posty: 323
- Rejestracja: 22 lut 2018, 16:19
Potrzebna pomoc w doborze kontrolera i baterii.
Rama z silnikiem QS205 jako mid. Przełożenia nie znam bo zębatki nie dotarły ale ta z przodu (na silniku) jest o jakieś 30-40% mniejsza od tej na kole (mniej zębów), więc wnioskuję, że redukcja 30-40%. Czyli silnik zasuwa dość szybko. I teraz zaczynają się schody...
1. Szukam sterownika z prądem w okolicy 140A. Iść w sinus czy blokowy? Blokowe lepiej pracują na wysokich obrotach, blokowe trochę generują dźwięku ale mi to nie przeszkadza. Nie narzekam też na ruszanie z miejsca (nie trzęsie za bardzo) przy obecnym Mxus V3/45A, więc QS205 przy 140A chyba też mnie nie zawiedzie. No ale sinus jest finezyjny i dobrze ciągnie od dołu. Zależy mi na dużych prędkościach bo będę używać 'roweru' do dojazdów. Który będzie lepszy? Obecnie na luzaka rozpędzam się do 60kmh a trochę trudniej do 80kmh. Chciałbym utrzymać dobre przyspieszanie do 80kmh i w sumie szybciej mi nie trzeba. Który sterownik? Blokowy czy Sinus? Jeśli tak to jaki proponujecie? Pamiętajcie, że u mnie silnik kręci się ok 40% szybciej niż koło 17" moto
2. Planuję zbudować baterię 18s25p. Wystarczy? Czy iść jednak w 20s23p?
1. Szukam sterownika z prądem w okolicy 140A. Iść w sinus czy blokowy? Blokowe lepiej pracują na wysokich obrotach, blokowe trochę generują dźwięku ale mi to nie przeszkadza. Nie narzekam też na ruszanie z miejsca (nie trzęsie za bardzo) przy obecnym Mxus V3/45A, więc QS205 przy 140A chyba też mnie nie zawiedzie. No ale sinus jest finezyjny i dobrze ciągnie od dołu. Zależy mi na dużych prędkościach bo będę używać 'roweru' do dojazdów. Który będzie lepszy? Obecnie na luzaka rozpędzam się do 60kmh a trochę trudniej do 80kmh. Chciałbym utrzymać dobre przyspieszanie do 80kmh i w sumie szybciej mi nie trzeba. Który sterownik? Blokowy czy Sinus? Jeśli tak to jaki proponujecie? Pamiętajcie, że u mnie silnik kręci się ok 40% szybciej niż koło 17" moto
2. Planuję zbudować baterię 18s25p. Wystarczy? Czy iść jednak w 20s23p?
-
- Forumowicz
- Posty: 244
- Rejestracja: 26 mar 2020, 13:02
- Lokalizacja: Kutno, Łódzkie
Re: Potrzebna pomoc w doborze kontrolera i baterii.
Z qs 205 dogadają się wszystkie typy sterowników: wektorowy, sinus i blokowiec.
Są też sterowniki wektorowe np. Sabvoton 72150
Sabvoton posiada coś takiego jak flux i pojedziesz z podobną prędkością do blokowca.
Jak sinus to np. Kelly
Jak chcesz prędkość i przyśpieszenie bierz 20s.
Są też sterowniki wektorowe np. Sabvoton 72150
Sabvoton posiada coś takiego jak flux i pojedziesz z podobną prędkością do blokowca.
Jak sinus to np. Kelly
Jak chcesz prędkość i przyśpieszenie bierz 20s.
Maciej
- exmotech
- Forumowicz
- Posty: 323
- Rejestracja: 22 lut 2018, 16:19
Re: Potrzebna pomoc w doborze kontrolera i baterii.
Wiem, ale chciałbym wiedzieć czy przy dużych prędkościach wydajniejszy będzie blokowy czy sinus.
-
- Forumowicz
- Posty: 244
- Rejestracja: 26 mar 2020, 13:02
- Lokalizacja: Kutno, Łódzkie
Re: Potrzebna pomoc w doborze kontrolera i baterii.
Niestety mam za małą wiedzę aby odpowiedzieć na to pytanie. Najlepiej zapytaj tasa.
Maciej
-
- Forumowicz
- Posty: 4985
- Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
- Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice
Re: Potrzebna pomoc w doborze kontrolera i baterii.
Szybszy ale mniej ekonomiczny będzie zapewne blokowy (o kilka procent), ekonomiczniejszy ale wolniejszy będzie natomiast sinus (też o kilka procent).
- exmotech
- Forumowicz
- Posty: 323
- Rejestracja: 22 lut 2018, 16:19
Re: Potrzebna pomoc w doborze kontrolera i baterii.
No dobra, to skreślmy pierwszy punkt jeśli to kilka procent. A teraz pytanie czy warto iść w 20s23 czy jednak zostać przy niższym woltażu. W teorii napięcie odpowiada za obroty czyli prędkość, ale w praktyce powyżej pewnego progu oporów powietrza i toczenia już samo zwiększenie mocy na sterowniku zwiększa prędkość dla maksymalnej dla danego woltażu i nawoju.
Po prostu nie chcę się udupić zbyt wolną baterią. To będzie pojazd taki bardziej szosowy, więc prędkość jest dla mnie ważna. A poza tym myślę, że przy teoretycznych 10KW silnik Qs205 i tak jakoś tam ruszy z miejsca.
Po prostu nie chcę się udupić zbyt wolną baterią. To będzie pojazd taki bardziej szosowy, więc prędkość jest dla mnie ważna. A poza tym myślę, że przy teoretycznych 10KW silnik Qs205 i tak jakoś tam ruszy z miejsca.
- pxl666
- Forumowicz
- Posty: 5822
- Rejestracja: 27 cze 2018, 23:05
- Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice
Re: Potrzebna pomoc w doborze kontrolera i baterii.
jest tez srogim idiotyzmem o ile to nie ciężka maszyna z konkretnymi heblami
-
- Forumowicz
- Posty: 4985
- Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
- Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice
Re: Potrzebna pomoc w doborze kontrolera i baterii.
Sam odpowiadasz sobie na swoje pytanie.
Co do oporu powietrza i maksymalnego RPM silnika. Opór powietrza rośnie wykładniczo, czyli na każde podwojenie prędkości potrzebujesz czterokrotnie więcej mocy silnika. "2S" / 1kW dodatkowe, w każdych warunkach zwiększy prędkość, no chyba że już przy mniejszej mocy/prędkości silnik osiąga maksymalne RPM (np. przy bardzo małym kole).
- exmotech
- Forumowicz
- Posty: 323
- Rejestracja: 22 lut 2018, 16:19
Re: Potrzebna pomoc w doborze kontrolera i baterii.
Chłopaki, ja wiem jak wyliczyć z grubsza teorię związaną z ilością RPM na każdy wolt, przeliczyć to na obwód koła (bo moto 17 jest inne niż rowerowe 26") i w końcu na to ile jeden obrót przesunie mnie do przodu. Ale dochodzą inne czynniki, które są do wyliczenia ale bardzo to komplikują: waga, opór powietrza, ogumienie czy nawet temperatura. Bardziej się spodziewałem praktycznej odpowiedzi na zasadzie: mam qs205 50h w kole i przy xxx amperów robię 105kmh, przy całkowitej wadze 140kg. Dzięki temu z grubsza będę mógł wyliczyć sobie ile to jest 70% z 105kmh.
Dzięki za troskę związaną z bezpieczeństwem i legalnością, ale chwilowo jestem w Kalifornii, gdzie limit mocy dla rowerów w teorii to 750W ale praktyka wygląda tak, że przy tak szerokich drogach miejsca jest dla wszystkich i policja jedyne co robi to macha i się uśmiecha jak śmigam swoim dotychczasowym rowerem ok 60-70kmh. Po prostu trochę inny świat. Jako, że w moim rowerze powoli pada pakiet, zdecydowałem się na ramę Pozitiff MD, QS205, podwójne tarcze z przodu, mocny regen, opony shinko dual sport itd. Będę jechał może 20kmh więcej niż dotychczas ale jakościowo i pod względem bezpieczeństwa będzie to mega przeskok w porównaniu z rowerem.
Dzięki za troskę związaną z bezpieczeństwem i legalnością, ale chwilowo jestem w Kalifornii, gdzie limit mocy dla rowerów w teorii to 750W ale praktyka wygląda tak, że przy tak szerokich drogach miejsca jest dla wszystkich i policja jedyne co robi to macha i się uśmiecha jak śmigam swoim dotychczasowym rowerem ok 60-70kmh. Po prostu trochę inny świat. Jako, że w moim rowerze powoli pada pakiet, zdecydowałem się na ramę Pozitiff MD, QS205, podwójne tarcze z przodu, mocny regen, opony shinko dual sport itd. Będę jechał może 20kmh więcej niż dotychczas ale jakościowo i pod względem bezpieczeństwa będzie to mega przeskok w porównaniu z rowerem.
- Tooropek
- Forumowicz
- Posty: 2053
- Rejestracja: 08 wrz 2018, 10:50
Re: Potrzebna pomoc w doborze kontrolera i baterii.
Pozitiff mid, ciekawie się zapowiada i karmienie qsa wysokim napięciem. Zapodaj temat z budowy jak będziesz miał złożoną ramę, silnik, koła.
* Akumulatory * Bidony * 36V/48V. Zapraszam na priv.
-
- Forumowicz
- Posty: 4985
- Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
- Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice
Re: Potrzebna pomoc w doborze kontrolera i baterii.
Matematycznie z kalkulatora. Przy teoretycznych "optymalnych" parametrach silnika dla obu napięć masz;
Napięcie - 65/72V
Natężenie -140A
sprawność - 82%
Nm - 500 (strzelam )
maksymalna prędkość - 140 km/godz.
waga - 140 kg.
pojemność baterii - 50 Ah
dla 65 V, maksymalna prędkość to 109 km/godz, a zasięg 39 km.
dla 72 V, maksymalna prędkość to 112 km/godz a zasięg 40 km.
Napięcie - 65/72V
Natężenie -140A
sprawność - 82%
Nm - 500 (strzelam )
maksymalna prędkość - 140 km/godz.
waga - 140 kg.
pojemność baterii - 50 Ah
dla 65 V, maksymalna prędkość to 109 km/godz, a zasięg 39 km.
dla 72 V, maksymalna prędkość to 112 km/godz a zasięg 40 km.
- exmotech
- Forumowicz
- Posty: 323
- Rejestracja: 22 lut 2018, 16:19
Re: Potrzebna pomoc w doborze kontrolera i baterii.
Dzięki za więcej informacji. Rama póki co się robi i nie wiem kiedy będzie (wysyłka na drugi kontynent). Póki co osprzęt będzie następujący:
1. Pozitiff MD
2. DNM USD-8
3. Silnik QS205 V3
4. Zębatka silnika 27T
5. Zębatka koła 41T
6. Koło tył moto 17"
7. Koło przód moto 19"
8. Podwójny hamulec tarczowy z przodu
9. Sterownik ??????
10. Baterie LG MH1 3.2Ah 10A ale wiem, że dla nich prąd to 7A max. Mam ich chyba 800szt do wykorzystania.
Mam to szczęśliwe położenie, że kupuję te baterie za równowartość 4zł/szt z nieużywanych pakietów, więc mogę ich sporo napchać. Nie używam też koszyków i cele sklejam 'na zakładkę' tak że kolejny rząd wchodzi w zagłębienia poprzedniego rzędu. Po prostu jak jakieś sekcje zaczną padać to wymienię pakiet, choć parę razy też wymieniałem pojedyncze cele poprzez nacięcie koszulki i wypchnięcie celi. Da się jak trzeba. Nie wiem ile baterii ostatecznie użyję, bo nie chcę też generować jakiejś wielkiej wagi a potrzebuję zasięg na około 100km przy spokojnej jeździe (40kmh i bez pałowania) albo 40km rozrywki. Wiem, że zmieszczę około 500 cel.
No i dlatego ta maksymalna prędkość mnie martwi. Chcę mieć możliwość osiągnięcia 80-90kmh przy poborze jak najniższym na celę. Zakładając miejsce na 500 cel, mogę zrobić albo 20s25p i pobierać 6A z celi. Albo mogę zrobić 18s28p i pobierać 5A.
Niby niuans i cele niedrogie ale jednak chcę to zrobić dobrze bo po co marnować pieniądze i wymieniać po roku 'przepalony' rozjechany pakiet. Ten jeden amper może mieć znaczenie.
No i w sumie teraz to tyle. Czekam na ramę. Będzie taka jak na zdjęciu poniżej.
1. Pozitiff MD
2. DNM USD-8
3. Silnik QS205 V3
4. Zębatka silnika 27T
5. Zębatka koła 41T
6. Koło tył moto 17"
7. Koło przód moto 19"
8. Podwójny hamulec tarczowy z przodu
9. Sterownik ??????
10. Baterie LG MH1 3.2Ah 10A ale wiem, że dla nich prąd to 7A max. Mam ich chyba 800szt do wykorzystania.
Mam to szczęśliwe położenie, że kupuję te baterie za równowartość 4zł/szt z nieużywanych pakietów, więc mogę ich sporo napchać. Nie używam też koszyków i cele sklejam 'na zakładkę' tak że kolejny rząd wchodzi w zagłębienia poprzedniego rzędu. Po prostu jak jakieś sekcje zaczną padać to wymienię pakiet, choć parę razy też wymieniałem pojedyncze cele poprzez nacięcie koszulki i wypchnięcie celi. Da się jak trzeba. Nie wiem ile baterii ostatecznie użyję, bo nie chcę też generować jakiejś wielkiej wagi a potrzebuję zasięg na około 100km przy spokojnej jeździe (40kmh i bez pałowania) albo 40km rozrywki. Wiem, że zmieszczę około 500 cel.
No i dlatego ta maksymalna prędkość mnie martwi. Chcę mieć możliwość osiągnięcia 80-90kmh przy poborze jak najniższym na celę. Zakładając miejsce na 500 cel, mogę zrobić albo 20s25p i pobierać 6A z celi. Albo mogę zrobić 18s28p i pobierać 5A.
Niby niuans i cele niedrogie ale jednak chcę to zrobić dobrze bo po co marnować pieniądze i wymieniać po roku 'przepalony' rozjechany pakiet. Ten jeden amper może mieć znaczenie.
No i w sumie teraz to tyle. Czekam na ramę. Będzie taka jak na zdjęciu poniżej.
-
- Forumowicz
- Posty: 4985
- Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
- Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice
Re: Potrzebna pomoc w doborze kontrolera i baterii.
Przy powyższych założeniach, "matematycznie" powinieneś uzyskać;
napięcie - 65 V
prąd max - 140 A
moment obrotowy - 120 Nm
sprawność - 75 %
waga - 140 kg
poj aku - 50 Ah
możliwa prędkość maksymalna około 100 km/godz, a realny zasięg przy maksymalnej prędkości poniżej 40 km (zależy od wielu czynników).
przy prędkości 40 km/godz, możliwy zasięg do 140 km.
napięcie - 65 V
prąd max - 140 A
moment obrotowy - 120 Nm
sprawność - 75 %
waga - 140 kg
poj aku - 50 Ah
możliwa prędkość maksymalna około 100 km/godz, a realny zasięg przy maksymalnej prędkości poniżej 40 km (zależy od wielu czynników).
przy prędkości 40 km/godz, możliwy zasięg do 140 km.