Kontroler, sterownik serii ZS-X11

Tematy związane ze sterownikami, wyświetlaczami oraz ich konfiguracją sprzętową (połączenie przewodów) i programową (MENU konfiguracyjne, serwisowe)
ODPOWIEDZ
tkoko
Forumowicz
Posty: 4985
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Kontroler, sterownik serii ZS-X11

Post autor: tkoko »

To mały opis z doświadczeń ze sterownikami ZX xxxxx

https://pl.aliexpress.com/item/10050025 ... 6215%22%7D

1. Należy zwrócić dokładną uwagę na to co się faktycznie chce kupić. Przy tych sterownikach opis do aukcji, faktyczne parametry sterownika a dołączane zdjęcia produktu bardzo się różnią. Należy głównie zwrócić uwagę (spytać sprzedawcy) na faktyczne napięcie maksymalne i wersję sterownika.
2. ZS-X11H z obsługą hali jest, wg opisu, trochę mocniejszy (400 - 450 wat) i ma wyższe napięcie końcowe (60V). Nominalny prąd to 16A, maksymalny 20A (zapewne 1200 wat przy 48 - 52V, z dobrym chłodzeniem).
3. ZS-X11F bez obsługi halii jest, wg opisu, trochę słabszy (380 wat) i ma niższe napięcie końcowe (50V). Nominalny prąd to 16A, maksymalny 30A (zapewne 1200 wat przy 36V, z dobrym chłodzeniem).
Teoretycznie sterowniki mają zabezpieczenie nadprądowe, zabezpieczenie zatrzymania silnika, prąd 20 - 30A przy chłodzeniu powietrzem. Obroty przód / tył, hamulec, stop. Zakres regulacji prędkości/napięcia wejścia od 0.2V do 4.5V. Poniżej testy bez obciążenia jak zachowują się oba sterowniki w porównaniu z oryginalnym sterownikiem GT-100 dedykowanym rowerom.

Porównanie sterownika GT-100 z ZS ...F, i ZS... H
0.4A = ~50 RPM korby | ~65 RPM korby | ~60 RPM korby
0.5A = ~80 RPM korby | ~75 RPM korby | ~75 RPM korby
1.0A = ~120 RPM korby | ~120 RPM korby | ~130 RPM korby
1.2A = ~140 RPM korby | ~160 RPM korby | ~160 RPM korby
1.5A = ~160 RPM korby | ~190 RPM korby | ~180 RPM korby
2.2A = ~180 RPM korby | -------------------- | ~200 RPM korby (1.8A)
---------------------------- | -------------------- | ~300 RPM korby (3.2A)

Trochę dziwne dla mnie jest, że przy tym samym silniku/obciążeniu oraz przy tym samym prądzie/mocy, jest tak duża różnica w RPM korby, szczególnie w przypadku sterownika z halami. Tak swoją drogą ten "nadmiar" prędkości jest dla mnie zaletą gdyż łatwiej mi będzie dostosować końcowe obroty do założeń.
Ponieważ nie jest to sterownik dedykowany bezpośrednio do rowerów, potrzeba kilka modyfikacji.
* manetka - aby móc zastosować "typową" manetkę z tym sterownikiem trzeba na wyjściu sygnałowym manetki dołożyć 1 - 2 diody tak by silnik nie uruchamiał się bez obrotu manetki. Typowe manetki mają minimalne napięcie powyżej 0.5V, podczas kiedy wejście sterownika ma min 0.2V.
* PAS - oryginalnego PAS'a nie da się użyć bezpośrednio w sterowniku. Najłatwiej skorzystać z konwertera PAS > manetka opisanego tutaj. I tutaj zapewne warto dodać diodę dla poprawy działania, szczególnie z ZS-X11H.
viewtopic.php?f=22&t=2557&p=100032&hili ... ka#p100032
* hamulec - wg. schematu można w zapewne użyć zarówno klamek High (brake) jak i Low (stop).
* reverse - sterownik umożliwia sterowanie obrotami w obu kierunkach.
* zabezpieczenie termiczne, obniżenie mocy zasilania o połowę.
* prędkość maksymalna silnika: 224 000 obr/min (2 bieguny), 74 000 obr/min (6 biegunów), 40 000 obr/min (12 biegunów), 35 000 obr/min (14 biegunów).
Odnośnie "mulenia" tych sterowników przy niskich obrotach, myślę że wynika to z niższej prędkości tych sterowników względem typowo rowerowych/hulajnogowych, ale to tylko domniemanie. W każdym razie nie udało mi się zatrzymać palcami tarczy/zębatki na najmniejszej prędkości/mocy sterownika. W mojej ocenie prędkość/moc startu silnika jest podobna do zwykłego sterownika rowerowego.
Działąnie tych sterowników z MID'em Sunstar 03 można obejrzeć na chomiku;

http://chomikuj.pl/tkoko

filmy "ZS H vs F", "PAS 4_12 magnesów", "PAS manetka".
Załączniki
DSCN1504a.JPG
Ostatnio zmieniony 25 paź 2021, 18:59 przez tkoko, łącznie zmieniany 6 razy.
Awatar użytkownika
pxl666
Forumowicz
Posty: 5837
Rejestracja: 27 cze 2018, 23:05
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Kontroler, sterownik serii ZS-X11

Post autor: pxl666 »

zmieścisz go w obudowie silnika ? ciekawe jak się będzie grzał z obciążeniem . ogólnie fajne płytki ale szkoda ze nie maja natywnie wbudowanej obsługi pas / manetka
tkoko
Forumowicz
Posty: 4985
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Kontroler, sterownik serii ZS-X11

Post autor: tkoko »

pxl666 pisze:
25 paź 2021, 22:44
zmieścisz go w obudowie silnika ? ciekawe jak się będzie grzał z obciążeniem . ogólnie fajne płytki ale szkoda ze nie maja natywnie wbudowanej obsługi pas / manetka
Gdybym miał taką potrzebę/chęć to zmieściłbym sterownik w obudowie silnika, ale nie chce mi się w to bawić.
To są sterowniki modelarskie. Manetkę podłączysz bez większego problemu. Wystarczy, że tak jak wcześniej pisałem dodasz dodatkowe diody "zerujące" manetkę. Teoretycznie i PAS rowerowy powinien być możliwy do podłączenia, bo sterownik obsługuje i sygnał cyfrowy PWM, lecz zarówno opisy jak przełączać sygnał analogowy na PWM (i odwrotnie), oraz jakie dokładnie parametry powinien mieć ten sygnał to na razie jest zagadką. Ponadto trzeba ręcznie przełaczać sygnał analog/PWM. Przy moim konwerterze mogę używać równocześnie Manetkę i PAS.
Załączniki
DSCN1510g.JPG
tkoko
Forumowicz
Posty: 4985
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Kontroler, sterownik serii ZS-X11

Post autor: tkoko »

Dalsze wnioski z testów sterownika.
1. aktualnie są w sprzedaży dwa typy obu rodzajów sterowników. Starsza wersja z jednym kondensatorem i nowsza z dwoma kondensatorami.
2. Prawidłowy schemat sterowania obu rodzajów sterowników jest na pierwszym zdjęciu. Trzy pierwsze od góry złączki do podłączenia sygnału analogowego (np. potencjometr 100k, manetka, PAS, PWM) +5V, sygnał, masa. Trzy dalsze w kolejności złączki to kierunek obrotów (zwierany do masy przy wyłączonym silniku), hamulec "High" (zwierany do plus 5V), stop o napięciu zależnym od napięcia na wejściu analogowym (zwierany do masy).
3. sterownik na zasilaniu warto zapewne zabezpieczyć bezpiecznikiem samochodowym 58V / 15 - 20A;
https://www.tme.eu/pl/katalog/bezpieczn ... 1449172%3B
4. sterowniki serii ZS.... w porównaniu do sterownika GT-100 są "na luzie" znacznie "oszczędniejsze", a np. z silnikiem Sunstar 03 kręcą do wyższych obrotów przy tej samej mocy. Porównanie ZS-X11H z GT-100na silniku hoveboarda i Sunstar 03.
hoveboard;
GT-100 - 1.3A / 300 RPM
ZS-X11H - 0.5A / 295 RPM
Sunstar 03;
GT-100 - 2.5A / 190 RPM
ZS-X11H - 3.5A / 295 RPM
ZS-X11H - 2.A / 210 RPM
ZS-X11H - 1.8A / 180 RPM
4. nie ma większych problemów z niskimi obrotami. Sterowniki serii ZS-X11 zachowują się podobnie do sterownika GT-100 przy tych mocach, patrz film "hoveboard ZS vs GT";
http://chomikuj.pl/tkoko
Sterowniki bez bajerów, z dosyć dużym prądem i napięciem, mające w zasadzie wszystko co potrzeba, wydajne, małe, tanie, bez większych problemów w uruchomieniu mimo braku "samonauki". Co prawda był mały kłopot opisany tutaj, viewtopic.php?p=100254#p100254 ale jest możliwe że to ja popełniłem jakiś błąd (szybkie testy). Jeżeli w użytkowaniu również będzie OK to tylko się cieszyć.
Załączniki
DSCN1510h.JPG
DSCN1510f.JPG
tkoko
Forumowicz
Posty: 4985
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Kontroler, sterownik serii ZS-X11

Post autor: tkoko »

Wnioski po testach z obciążeniem;

viewtopic.php?p=100613#p100613

Rowery mają ten sam silnik (MID) Sunstar 250 wat, lecz różne sterowniki.
Moon ma sterownik GT 250 wat, Trendline ma sterowniki GT 350 wat i ZS 480 wat.
* Moon GT, Wenecka 190 m;___przeł. 48/28T;____3.0 Wh / 34 s, 20.0 km/godz, ~330 Wh/godz / 16 Wh/km
* Trendl ZS, Wenecka 190 m;___przeł. 58/18T;____4.3 Wh / 36 s, 19.0 km/godz, ~430 Wh/godz / 23 Wh/km
* Trendl GT, Wenecka 190 m;___przeł. 58/18T;____4.2 Wh / 32 s, 21.0 km/godz, ~470 Wh/godz / 22 Wh/km

* Moon GT; Piasta 240 m;____przełożenie 48/14T;____6.1 Wh / 56 s, 15.5 km/godz, ~390 Wh/godz / 25 Wh/km
* Moon GT, Piasta 240 m;____przełożenie 48/28_24T;_6.0 Wh / 52/48s, 16.5/18 km/g, ~390 Wh/godz / 24/22 Wh/km
* Trendline ZS, Piasta 240 m;_przełożenie 58/18T;____9.6 Wh / 59 s, 14.5 km/godz, ~590 Wh/godz / 41 Wh/km
* Trendline, GT 10/20A;_____przełożenie 58/18T;____7.1/7.7 Wh / 54/53 s, 16 km/g, ~480/520 Wh/g / 30/33 Wh/km

* Moon GT, Miarki 210 m;_____przełożenie 48/14T;____5.9 Wh / 49 s, 15.5 km/godz, ~430 Wh/godz / 28 Wh/km
* Trendline ZS, Miarki 210 m;__przełożenie 58/18T;___10.6 Wh / 54 s, 14.0 km/godz, ~710 Wh/godz / 50 Wh/km
* Trendline GT, Miarki 210 m;__przełożenie 58/18T;____7.9 Wh / 51 s, 15.0 km/godz, ~560 Wh/godz / 37 Wh/km

ul. Piasta; pobór prądu / mocy Trendline. GT 350 wat podczas podjazdu był ustawiony na dwa prądy 10A i 20A.
GT 350 wat; "P14 = 10A"; max 16.5A, 640 - 480 - 430 wat, "P14 = 20A"; max 20A, 780 - 530 - 440 wat.
ZS 20A; max 26A, 980 - 480 - 310 wat

1. sterownik ogólnie można użyć (z pewnymi ograniczeniami) do zasilania silników rowerowych.
2. jako że jest to sterownik "modelarski" nie ma on ograniczenia maksymalnego prądu. Jedynym ograniczeniem prądu jest rezystancja silnika. Teoretycznie ma zabezpieczenie termiczne (obniża moc o połowę).
2. ponieważ jest to sterownik przystosowany głównie do wysokich obrotów silnika, przy ruszaniu z dużym obciążeniem (np. pod górkę) potrafi na moment tracić synchronizację do momentu osiągnięcia minimalnych obrotów/prędkości.
4. przez brak fabrycznej blokady prądu, silnik szczególnie pod dużym obciążeniem jest bardziej "watożerny" niż tradycyjne sterowniki rowerowe.
5. jeżeli chce się użyć tego sterownika do roweru, nie warto przewoltowywać silnika ponad jego "nominał". Prawdopodobnie korzystne będzie nawet zmniejszenie napięcia, aby prąd/moc zmieścić w fabrycznym zakresie mocy silnika.
6. najoptymalniejsze wykorzystanie potencjału sterownika jest w przypadku użycia PAS'a obrotowego. Odpada możliwość "przewatowania" silnika pod obciążeniem, bo wraz ze wzrostem obciążenia spada prędkość/RPM korby a więc i podawana moc na silnik.
7. nie mam aktualnie żadnego rozgrzebanego HUB'a na którym mógłbym sprawdzić działanie sterownika dla tego typu silnika, ale jak będzie okazja to sprawdzę zachowanie sterownika z takim silnikiem.
8. na razie mam czas do wiosny. Jeżeli uda mi się zamontować do Trendline przerzutki, to wykorzystam zapewne sterownik ZS z dodatkową regulacją mocy. Jeżeli plan z przerzutkami nie wypali, do rowerka pójdą GT 350 wat. Po pierwsze jest jakaś tam regulacja prądu/mocy, a po drugie rower jest szybszy/sprawniejszy.
Ostatnio zmieniony 17 lis 2021, 19:34 przez tkoko, łącznie zmieniany 4 razy.
ODPOWIEDZ