Ograniczenie obrotów w sterowniku , a moc dostarczana do silnika

Tematy związane ze sterownikami, wyświetlaczami oraz ich konfiguracją sprzętową (połączenie przewodów) i programową (MENU konfiguracyjne, serwisowe)
ODPOWIEDZ
elro75
Forumowicz
Posty: 160
Rejestracja: 02 sty 2020, 13:41

Ograniczenie obrotów w sterowniku , a moc dostarczana do silnika

Post autor: elro75 »

Cześć Wam ! Posiadam sterownik z ograniczeniem prędkości obrotowej silnika po zwarciu dwóch białych kabelków. Czy to ograniczenie obrotów działa tak, że do sterownika dostarczana jest mniejsza moc ? Czy mogę się cieszyć po ograniczeniu obrotów ta samą mocą silnika ? Rozumiem, że moc i moment obrotowy zależą od prędkości obrotowej. Jak to wszystko zrozumieć w przystępny sposób ?
Awatar użytkownika
tas
Administrator
Posty: 2995
Rejestracja: 27 kwie 2017, 15:10
Lokalizacja: Żywiec
Kontakt:

Re: Ograniczenie obrotów w sterowniku , a moc dostarczana do silnika

Post autor: tas »

To skomplikowane.
Sterowniki najczęściej zmniejszają prędkość i siłę jednocześnie (KT) lub osobno (Sabvotony) ale nawet jeśłi nie zmienia momentu obrotowego to on i tak spada samoczynnie i nawet ograniczenie samej prędkości na sterowniku, który nie reguluje prądu na silnik powoduje że silnik jest słabszy z samej tylko cechy silnika, który pobiera ze sterownika przy podawaniu mniejszego napięcia takiego prądu jaki mógłby pobrać gdyby kręcił się szybciej.

Więc odp brzmi "i tak, i nie, to zależy" :)
Silniki, sterowniki, BMSy: https://nexun.pl tel: +48 33 50 00 105
Tanie ogniwa: https://e-foton.pl
----------------------
Mój blog o rowerach elektrycznych: http://ebike.nexun.pl
elro75
Forumowicz
Posty: 160
Rejestracja: 02 sty 2020, 13:41

Re: Ograniczenie obrotów w sterowniku , a moc dostarczana do silnika

Post autor: elro75 »

Acha. Czyli raczej to nie działa podobnie jak przekładnia, że kosztem mniejszych obrotów mam większy moment.
Dede
Forumowicz
Posty: 2083
Rejestracja: 11 cze 2018, 5:19
Lokalizacja: Ruda Śląska

Re: Ograniczenie obrotów w sterowniku , a moc dostarczana do silnika

Post autor: Dede »

elro75 pisze:
21 lut 2022, 9:36

kosztem mniejszych obrotów mam większy moment.
To tylko przewinięcie silnika na wolniejszy to zwiększamy moment kosztem obrotów
elro75
Forumowicz
Posty: 160
Rejestracja: 02 sty 2020, 13:41

Re: Ograniczenie obrotów w sterowniku , a moc dostarczana do silnika

Post autor: elro75 »

Dede pisze:
21 lut 2022, 21:12
elro75 pisze:
21 lut 2022, 9:36

kosztem mniejszych obrotów mam większy moment.
To tylko przewinięcie silnika na wolniejszy to zwiększamy moment kosztem obrotów
Rozumiem, że trzeba w takim układzie nawinąć trochę więcej uzwojenia nieco cieńszym drutem ?
Czy są jakieś kalkulatory , które obliczają procentowe zwiększenie momentu ?
Awatar użytkownika
tas
Administrator
Posty: 2995
Rejestracja: 27 kwie 2017, 15:10
Lokalizacja: Żywiec
Kontakt:

Re: Ograniczenie obrotów w sterowniku , a moc dostarczana do silnika

Post autor: tas »

Jeśli nie masz jeszcze silnika to po prostu kup wolnobieżną wersję i po problemie :)
Silniki, sterowniki, BMSy: https://nexun.pl tel: +48 33 50 00 105
Tanie ogniwa: https://e-foton.pl
----------------------
Mój blog o rowerach elektrycznych: http://ebike.nexun.pl
elro75
Forumowicz
Posty: 160
Rejestracja: 02 sty 2020, 13:41

Re: Ograniczenie obrotów w sterowniku , a moc dostarczana do silnika

Post autor: elro75 »

tas pisze:
22 lut 2022, 10:51
Jeśli nie masz jeszcze silnika to po prostu kup wolnobieżną wersję i po problemie :)
Mam już silnik zamontowany w rowerze.Jest to silnik od hoverboardu. I ma trochę za słaby moment i w sumie za wysokie obroty. Nie mam już możliwości zbytniej żonglować zębatkami.Pracuje on jako MID.Łatwiejmi byłoby przewinąć go...tym bardziej, że mam już za sobą
przewinięty jeden silnik typu hub ( był spalony). Tylko czy zwiększenie liczby zwojów kosztem cieńszego drutu nie pociąga za sobą konieczności zasilania wyższym napięciem ?
Awatar użytkownika
tas
Administrator
Posty: 2995
Rejestracja: 27 kwie 2017, 15:10
Lokalizacja: Żywiec
Kontakt:

Re: Ograniczenie obrotów w sterowniku , a moc dostarczana do silnika

Post autor: tas »

A wiesz czym się skończy zmuszanie wolnoobrotowego silnika do kręcenia się tak jak wysokoobrotowy? ;)
Silniki, sterowniki, BMSy: https://nexun.pl tel: +48 33 50 00 105
Tanie ogniwa: https://e-foton.pl
----------------------
Mój blog o rowerach elektrycznych: http://ebike.nexun.pl
tkoko
Forumowicz
Posty: 4985
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Ograniczenie obrotów w sterowniku , a moc dostarczana do silnika

Post autor: tkoko »

tas pisze:
22 lut 2022, 20:42
A wiesz czym się skończy zmuszanie wolnoobrotowego silnika do kręcenia się tak jak wysokoobrotowy? ;)
On ma zamontowany silnik hoverboarda, a więc szybkoobrotowy (z 400 RPM) w rowerze (rozumiem że w kole). Musiałby zmniejszyć napięcie zasilania i zwiększyć prąd (zapewne przewinąć odpowiednio silnik).
elro75
Forumowicz
Posty: 160
Rejestracja: 02 sty 2020, 13:41

Re: Ograniczenie obrotów w sterowniku , a moc dostarczana do silnika

Post autor: elro75 »

tkoko pisze:
22 lut 2022, 20:56
tas pisze:
22 lut 2022, 20:42
A wiesz czym się skończy zmuszanie wolnoobrotowego silnika do kręcenia się tak jak wysokoobrotowy? ;)
On ma zamontowany silnik hoverboarda, a więc szybkoobrotowy (z 400 RPM) w rowerze (rozumiem że w kole). Musiałby zmniejszyć napięcie zasilania i zwiększyć prąd (zapewne przewinąć odpowiednio silnik).
Silnik jest zamontowany jako MID
Obrazek
napędza zębatki korby i chciałbym mieć większy moment przy mniejszych obrotach . Czy muszę ze względu na rezystancję drutu po przewinięciu na więcej zwojów cieńszym drutem zasilać silnik wyższym napięciem ?
tkoko
Forumowicz
Posty: 4985
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Ograniczenie obrotów w sterowniku , a moc dostarczana do silnika

Post autor: tkoko »

Skoro masz MID'a to zmień przełożenie/zębatki silnik <> korba, by mieć mniejszą prędkość a większy moment obrotowy na korbie. Tak z ciekawości jakie masz przełożenie silnik <> korba (jakie zębatki na silniku i korbie).
elro75
Forumowicz
Posty: 160
Rejestracja: 02 sty 2020, 13:41

Re: Ograniczenie obrotów w sterowniku , a moc dostarczana do silnika

Post autor: elro75 »

9T i 46T
tkoko
Forumowicz
Posty: 4985
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Ograniczenie obrotów w sterowniku , a moc dostarczana do silnika

Post autor: tkoko »

elro75 pisze:
22 lut 2022, 21:57
9T i 46T
To najprościej jednak zastosować zębatkę 58T na korbie.

https://pl.aliexpress.com/item/40012952 ... 5c0ft47ghF
Awatar użytkownika
tas
Administrator
Posty: 2995
Rejestracja: 27 kwie 2017, 15:10
Lokalizacja: Żywiec
Kontakt:

Re: Ograniczenie obrotów w sterowniku , a moc dostarczana do silnika

Post autor: tas »

Jakie masz Kv?
Poszukam takiego stojana co będzie mieć mniej i się wymienimy?
Silniki, sterowniki, BMSy: https://nexun.pl tel: +48 33 50 00 105
Tanie ogniwa: https://e-foton.pl
----------------------
Mój blog o rowerach elektrycznych: http://ebike.nexun.pl
tkoko
Forumowicz
Posty: 4985
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Ograniczenie obrotów w sterowniku , a moc dostarczana do silnika

Post autor: tkoko »

Mógłby jeszcze sprawdzić (jeżeli ma dostęp do mocniejszego sterownika) czy silnik przyjmie większą moc/prąd przy tym samym lub niższym napięciu.
elro75
Forumowicz
Posty: 160
Rejestracja: 02 sty 2020, 13:41

Re: Ograniczenie obrotów w sterowniku , a moc dostarczana do silnika

Post autor: elro75 »

tkoko pisze:
23 lut 2022, 8:56
Mógłby jeszcze sprawdzić (jeżeli ma dostęp do mocniejszego sterownika) czy silnik przyjmie większą moc/prąd przy tym samym lub niższym napięciu.
Mam sterownik 500W z ograniczeniem mocy.
Wedle moich obliczeń silnik dostał już przez jakiś czas 15 A i po jeździe lekko letni.
Tas <--- nie wiem ile kv ma silnik..kręci się na luzie dość szybko..nie chciałbym się wymieniać...stojan w moim jest trochę pordzewiały i szlifowany i silniki oba miały bicie musiałem podkładać blaszki pod śruby ( ktoś pewno skoczył na deskę)
tkoko
Forumowicz
Posty: 4985
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Ograniczenie obrotów w sterowniku , a moc dostarczana do silnika

Post autor: tkoko »

elro75 pisze:
23 lut 2022, 10:38
....
Mam sterownik 500W z ograniczeniem mocy.
...
Jeżeli nie zmieniałeś nominalnego napięcia silnika (nie podwyższałeś napięcia)to podłącz mocniejszy sterownik na maksymalnym prądzie i sprawdź czy silnik nie zakręci mocniej (nie jest fabrycznie przystosowany do większej mocy). Niemniej jednak, jeżeli aktualne obroty korby są za wysokie to racjonalnym jest obniżenie ich do optymalnych/akceptowalnych przez Ciebie obrotów przez zmianę przełożenia silnik <> korba.
elro75
Forumowicz
Posty: 160
Rejestracja: 02 sty 2020, 13:41

Re: Ograniczenie obrotów w sterowniku , a moc dostarczana do silnika

Post autor: elro75 »

Tak racja prościej chyba jednak zmienić przełożenie..Dużo nie brakuje w sumie.Znalazłem w Chinach zębatkę 8T. Zobaczę czy to zagra.Na hoverboardzie było napisane silnik max 350W.
tkoko
Forumowicz
Posty: 4985
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Ograniczenie obrotów w sterowniku , a moc dostarczana do silnika

Post autor: tkoko »

elro75 pisze:
23 lut 2022, 14:20
.....Na hoverboardzie było napisane silnik max 350W.
To są praktycznie dwie możliwości.
1. silnik ma faktycznie 350 wat i wówczas sterownik/silnik i tak nie poda większego prądu/mocy.
2. silnik jest "mocniejszy" i wówczas sterownik/silnik poda podwyższony prąd/moc.
Trzeba poeksperymentować.
ODPOWIEDZ