KT-LCD3 - silnik nie rusza.

Tematy związane ze sterownikami, wyświetlaczami oraz ich konfiguracją sprzętową (połączenie przewodów) i programową (MENU konfiguracyjne, serwisowe)
ODPOWIEDZ
Kaemus
Forumowicz
Posty: 84
Rejestracja: 29 maja 2018, 18:50
Lokalizacja: Cieszyn

KT-LCD3 - silnik nie rusza.

Post autor: Kaemus »

Cześć,
chciałem poprosić o pomoc w diagnozie takiej sytuacji:

Bateria 36V, silnik w kole 350W. Do teraz jeździło to na fabrycznym sterowniku i bez wyświetlacza. Kupiłem KT-LCD3 i większy sterownik.
W skrócie problem polega na tym, że silnik nie rusza ani z PAS, ani z manetki.

Pierwszą rzeczą, która mnie zastanowiła, to że wyświetlacz pokazuje symbol pustej baterii. Czyta napięcie raczej poprawnie (39,8 V), bateria
jest częściowo rozładowana. Zmieniałem ustawienie odpowiedzialne za napięcie odcięcia, ale nic nie dała zmiana z 0 (dobiera to automatycznie) na 2 (odcięcie przy 30V). Cały czas symbol pustej baterii i brak reakcji silnika.

Po lekturze tematu w sieci próbowałem zamienić kolory przewodów idące do silnika (niebieski vs. zielony), ale dalej nic.

Na początek, żeby ułatwić sobie diagnozę, chciałem spytać, czy silnik powinien ruszać z manetki, nawet jeśli:
- nie podłączę przewodów odcięcia od hamulców
- nie podłączę przewodu PAS, albo połączenie będzie niewłaściwe (pytam, bo zarówno po stronie roweru jak i sterownika była męska wtyczka, więc musiałem ciąć i lutować - jest szansa, że tu coś nie gra)

Ustawienia manetki mam fabryczne - powinien ruszać z samej manetki, bez PASa.

Aha - nie mam podłączonych czujników Halla, w moim rowerze tego nie ma.

Będę wdzięczny za wskazanie drogi - co mierzyć, sprawdzać itd.

KM.
tkoko
Forumowicz
Posty: 4925
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: KT-LCD3 - silnik nie rusza.

Post autor: tkoko »

Wygląda na to że jest problem z komunikacją między wyświetlaczem a sterownikiem. Aby to zdiagnozować odłącz wyświetlacz. We wtyczce wychodzącej ze sterownika do wyświetlacz zewrzyj czerwony i niebieski/granatowy przewód. Sprawdź czy silnik zakręci na manetce.
slow
Forumowicz
Posty: 522
Rejestracja: 16 mar 2018, 14:41
Lokalizacja: podkarpackie

Re: KT-LCD3 - silnik nie rusza.

Post autor: slow »

Pokaż foto sterownika z etykietą
Kaemus
Forumowicz
Posty: 84
Rejestracja: 29 maja 2018, 18:50
Lokalizacja: Cieszyn

Re: KT-LCD3 - silnik nie rusza.

Post autor: Kaemus »

Zwarcie tych przewodów nic nie dało.

Przesyłam zdjęcie sterownika:

https://postimg.cc/S21x74tm

KM.
tkoko
Forumowicz
Posty: 4925
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: KT-LCD3 - silnik nie rusza.

Post autor: tkoko »

Kaemus pisze:
04 mar 2022, 20:05
Zwarcie tych przewodów nic nie dało.
....
To sprawdź czy po zwarciu tych przewodów na gnieździe manetki pojawia się napięcie 4.2V. Jeżeli brak napięcia zapewne sterownik jest uszkodzony. Jeżeli jest napięcie zewrzyj opornikiem 1 - 5k przewody czerwony i kolorowy (zielony, biały) w gnieździe manetki (manetka odłączona) by sprawdzić czy silnik ruszy.
Kaemus
Forumowicz
Posty: 84
Rejestracja: 29 maja 2018, 18:50
Lokalizacja: Cieszyn

Re: KT-LCD3 - silnik nie rusza.

Post autor: Kaemus »

Napięcie jest, ale po zawarciu w gnieździe manetki nic się nie dzieje. Mam tam też inne kolory, niż piszesz: czerwony, Czarny, niebieski - są zgodne z instrukcją sterownika.

Km.
slow
Forumowicz
Posty: 522
Rejestracja: 16 mar 2018, 14:41
Lokalizacja: podkarpackie

Re: KT-LCD3 - silnik nie rusza.

Post autor: slow »

Wg mnie nie masz co szukać przyczyn sprzętowych w manetce czy silniku. Pokazuje pustą baterię wiec nie kręci silnikiem.
Może chińczykom coś się pomyliło i dali wersje 48V z nadrukiem 36V/48V.
Naładuj baterię na full to będzie ok 42V i nawet gdyby to była wersja 48V to powinien zakręcić.
A znak hamulca nie świeci przypadkiem na wyświetlaczu?
tkoko
Forumowicz
Posty: 4925
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: KT-LCD3 - silnik nie rusza.

Post autor: tkoko »

Kaemus pisze:
05 mar 2022, 13:07
Napięcie jest, ale po zawarciu w gnieździe manetki nic się nie dzieje. Mam tam też inne kolory, niż piszesz: czerwony, Czarny, niebieski - są zgodne z instrukcją sterownika.
Podładuj więc baterię maksymalnie tak jak proponuje Slow i sprawdź jeszcze raz sterownik z manetką lecz bez wyświetlacza. Może faktycznie masz sterownik 48V. Jeżeli przy napięciu powyżej 40V sterownik nie ruszy silnikiem sprawdź najpierw napięcie zasilania hali. Jeżeli na halach będzie napięcie a silnik nadal nie będzie działał, czeka Cię zapewne dokładna kontrola połączeń/uszkodzeń silnika, hali, i być może sterownika.
Kaemus
Forumowicz
Posty: 84
Rejestracja: 29 maja 2018, 18:50
Lokalizacja: Cieszyn

Re: KT-LCD3 - silnik nie rusza.

Post autor: Kaemus »

Podładowałem baterię na maxa - w tym wypadku niecałe 42V. Spróbowałem też z inną baterią, też 36V, która ładuje się do 42,3V.
Niestety dalej nic.

Co do hali - nie bardzo ten temat rozumiem, nigdy nie miałem z nimi do czynienia. W tym zestawie jedyny z nimi związany element, to gniazdo po stronie sterownika. Czy to mam mierzyć? Jest tam 6 wejść. Między żadnymi nie ma napięcia.

Przeprowadziłem dzisiaj testy i robi się dziwnie:

1. Podłączyłem na powrót stary sterownik. Nowy wyświetlacz podłączony do niego pokazuje pełną baterię.
Tyle, że PAS działa teraz w dziwaczny sposób - silnik rusza, kiedy kręcę pedałami do tyłu. Silnik kręci się do przodu.
To samo dzieje się przy nowym i starym wyświetlaczu (stary wyświetlacz to tak naprawdę taki panel z diodami).
Manetki tu nie testowałem, bo stary sterownik nie ma takiego złącza.

Nie mam pojęcia co tu zrąbałem, bo teoretycznie powinienem wrócić dokładnie do punktu wyjścia.

2. Podłączyłem znowu nowy sterownik. Pokazał pełną baterię, ale tylko przy nie podłączonej manetce. Jak tylko ją podłączałem, to bateria robiła się pusta. Silnik nie reagował na PAS.

3. Podłączyłem znowu stary sterownik, żeby jeszcze raz na własne oczy zobaczyć to dziwaczne zachowanie.

4. Wróciłem do nowego sterownika i nie udało mi się uzyskać efektu z punktu nr 2. Pokazuje znowu pustą baterię niezależnie od tego czy mam podłączoną manetkę, czy nie. To samo pokazuje stary wyświetlacz - miga ostrzeżenie o pustej baterii.
Może bateria się przez te próby trochę rozładowała i dlatego ta zmiana? Znowu nie mam pojęcia co mogłem zmienić/zepsuć w międzyczasie.

Pomyślałem, że pożyczę w tygodniu od kumpla baterię 48V i podepnę. Mogę to zrobić przy silniku 36V tak na moment dla testów?

KM.
tkoko
Forumowicz
Posty: 4925
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: KT-LCD3 - silnik nie rusza.

Post autor: tkoko »

Kaemus pisze:
06 mar 2022, 18:06
..... 1. Podłączyłem na powrót stary sterownik. Nowy wyświetlacz podłączony do niego pokazuje pełną baterię.
Tyle, że PAS działa teraz w dziwaczny sposób - silnik rusza, kiedy kręcę pedałami do tyłu. Silnik kręci się do przodu.
To samo dzieje się przy nowym i starym wyświetlaczu (stary wyświetlacz to tak naprawdę taki panel z diodami).......
Czyli wyświetlacz prawdopodobnie jest OK. Co do PAS'a to również jest OK, po prostu musisz obrócić o 180* tarczę z magnesami.
Kaemus pisze:
06 mar 2022, 18:06
..... 2. Podłączyłem znowu nowy sterownik. Pokazał pełną baterię, ale tylko przy nie podłączonej manetce. Jak tylko ją podłączałem, to bateria robiła się pusta. Silnik nie reagował na PAS.....
Jeżeli na starym sterowniku nowy wyświetlacz działał, podłącz więc stary panel LED i sprawdź czy silnik rusza na PAS'ie.
Kaemus pisze:
06 mar 2022, 18:06
..... 4. Wróciłem do nowego sterownika i nie udało mi się uzyskać efektu z punktu nr 2. Pokazuje znowu pustą baterię niezależnie od tego czy mam podłączoną manetkę, czy nie. To samo pokazuje stary wyświetlacz - miga ostrzeżenie o pustej baterii.
Może bateria się przez te próby trochę rozładowała i dlatego ta zmiana? Znowu nie mam pojęcia co mogłem zmienić/zepsuć w międzyczasie......
Prawdopodobnie masz problem na przewodzie ze sterownika do wyświetlacza. Musisz dokładnie sprawdzić czy gdzieś nie ma przerwy, złego łącza itp. Powyginaj w różnych miejscach przewód obserwując wyświetlacz czy pojawi się poziom naładowania baterii.
Kaemus pisze:
06 mar 2022, 18:06
.... Co do hali - nie bardzo ten temat rozumiem, nigdy nie miałem z nimi do czynienia. W tym zestawie jedyny z nimi związany element, to gniazdo po stronie sterownika. Czy to mam mierzyć? Jest tam 6 wejść. Między żadnymi nie ma napięcia.......
Tu masz opis;
https://ebike.nexun.pl/diagnostyka-silnika/
niemniej jednak silnik działa to raczej nie masz problemu z halami.
Kaemus
Forumowicz
Posty: 84
Rejestracja: 29 maja 2018, 18:50
Lokalizacja: Cieszyn

Re: KT-LCD3 - silnik nie rusza.

Post autor: Kaemus »

Od ostatniego postu przetestowałem totalnie wszystkie kombinacje (stary/nowy sterownik, manetka/bez manetki, stary/nowy wyświetlacz), poczytałem gdzie i co się dało i jestem przekonany, że to wadliwy sterownik. Konkretnie coś, co w nim odpowiada za komunikację z wyświetlaczem.

Na Endless ktoś opisywał takie same symptomy. W jego przypadku odlutował się jakiś rezystor. U mnie nic w środku nie biega, ale może i tak to otworzę, bo czas na otwarcie sporu z dostawcą minął :(

No nic, na szczęście to nie jakaś fortuna.

Dziękuję Wam za pomoc.
KM.
Awatar użytkownika
zero79
Forumowicz
Posty: 151
Rejestracja: 19 mar 2018, 21:45
Lokalizacja: Stargard

Re: KT-LCD3 - silnik nie rusza.

Post autor: zero79 »

A jaki to jest silnik?
Czy łączysz to tymi HIGO złączkami?

Jakie masz ustawienia parametrów P i C ?
slow
Forumowicz
Posty: 522
Rejestracja: 16 mar 2018, 14:41
Lokalizacja: podkarpackie

Re: KT-LCD3 - silnik nie rusza.

Post autor: slow »

Jak masz go wywalić to możesz mi go wysłać do sprawdzenia. Może się uda naprawić
Kaemus
Forumowicz
Posty: 84
Rejestracja: 29 maja 2018, 18:50
Lokalizacja: Cieszyn

Re: KT-LCD3 - silnik nie rusza.

Post autor: Kaemus »

zero79 pisze:
15 mar 2022, 17:37
Czy łączysz to tymi HIGO złączkami?
Jakie masz ustawienia parametrów P i C ?
Nie, to nie HIGO złączki, ale konektory, jakie fabrycznie są w sterowniku i rowerze.
Co do parametrów P i C, to przetestowałem wszystkie warianty (poziom odcięcia napięcia itd.).

Ani razu nie udało mi się uzyskać symbolu pełnej baterii. Było to możliwe tylko przy takim manewrze:
1. Podłączam stary sterownik - tu wszystko działa fajnie (na PAS, bo manetki brak w starym sterowniku).
2. Podłączam nowy sterownik - przy pierwszym włączeniu wyświetlacza jest symbol pełnej baterii, ale silnik nie rusza ani na PAS, ani z manetki.
3. Przy drugim i kolejnych włączeniach jest już symbol pustej baterii.

KM.
tkoko
Forumowicz
Posty: 4925
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: KT-LCD3 - silnik nie rusza.

Post autor: tkoko »

Jeżeli po zwarciu przewodów niebieskiego i czerwonego w gnieździe wyświetlacza (bez wyświetlacza) silnik nie ruszył ani na PAS'ie ani manetce to sterownik zapewne jest wadliwy. Możesz jeszcze zamienić miejscami przewody żółty z zielonym i sprawdzić co czy uaktywnią się wskazania baterii. Czarny czerwony niebieski zostają na swoich miejscach (powinny łączyć się kolorami).
Awatar użytkownika
zero79
Forumowicz
Posty: 151
Rejestracja: 19 mar 2018, 21:45
Lokalizacja: Stargard

Re: KT-LCD3 - silnik nie rusza.

Post autor: zero79 »

A jaki to jest silnik?
Kaemus
Forumowicz
Posty: 84
Rejestracja: 29 maja 2018, 18:50
Lokalizacja: Cieszyn

Re: KT-LCD3 - silnik nie rusza.

Post autor: Kaemus »

tkoko pisze:
16 mar 2022, 14:34
Jeżeli po zwarciu przewodów niebieskiego i czerwonego w gnieździe wyświetlacza (bez wyświetlacza) silnik nie ruszył ani na PAS'ie ani manetce to sterownik zapewne jest wadliwy. Możesz jeszcze zamienić miejscami przewody żółty z zielonym i sprawdzić co czy uaktywnią się wskazania baterii. Czarny czerwony niebieski zostają na swoich miejscach (powinny łączyć się kolorami).
Tymi kolorami też już żonglowałem - wskazania baterii bez zmian.
slow
Forumowicz
Posty: 522
Rejestracja: 16 mar 2018, 14:41
Lokalizacja: podkarpackie

Re: KT-LCD3 - silnik nie rusza.

Post autor: slow »

Dziś przyszedł do mnie sterownik KT z lcd5.
Problem podobny tylko odwrotnie.
Cały czas pokazuje pełną baterię.
Silnik co prawda działa, każda inna funkcja działa, wskazanie liczbowe napięcia działa prawidłowo, odcięcie przy 30/40V działa (wtedy wskaźnik pokazuje pustą) tylko ten nieszczęsny wskaźnik naładowania.
Zmiany parametru p5 nic nie dają. miałem tych sterowników kilkanaście i pierwszy raz takie coś.
Problem jest na pewno w sterowniku bo zapinałem inne sprawne wyświetlacze lcd oraz led i problem ciągle jest
Kaemus
Forumowicz
Posty: 84
Rejestracja: 29 maja 2018, 18:50
Lokalizacja: Cieszyn

Re: KT-LCD3 - silnik nie rusza.

Post autor: Kaemus »

Wracam do wątku, bo forumowicz (wielkie podziękowania dla slow) sprawdził i wychodzi na to, że po prostu ten sterownik nie obsługuje silników bez czujników halla. Skontaktowałem się ze sprzedawcą (ali) twierdząc, że kiedy kupowałem, z opisu wynikało, że będzie działać bez halli, ale rzecz jasna nic tu nie wskóram.

W każdym razie całe zamieszanie wynika z niekompatybilności sprzętu.

Ciekawe czy uda mi się znaleźć sterownik, który będzie działał bez hali i współpracował z wyświetlaczem KT...
Kaemus
Forumowicz
Posty: 84
Rejestracja: 29 maja 2018, 18:50
Lokalizacja: Cieszyn

Re: KT-LCD3 - silnik nie rusza.

Post autor: Kaemus »

Kolejny powrót do wątku.

Kupiłem nowy sterownik: https://pl.aliexpress.com/item/20125045 ... pt=glo2pol.
Tym razem na pewno taki, który obsługuje też silniki bez halli (jak mój).

Nie działa PAS, ale czytałem, że tak może być i trzeba dorobić sobie element.

Działa na manetce. To koniec dobrych informacji, bo o ile z kołem w powietrzu
jest ok, to pod obciążeniem (po płaskim, jeździec 70 kg) silnik wydaje się z siebie
po kilku metrach odgłos zarzynanego osła: https://photos.app.goo.gl/QKbRcDyxEJz9Hmws8

Filmik z testów piwnicznych. Koło zwalnia, bo obciążam go hamulcem, a potem staje
zupełnie z tym dzikim dźwiękiem. Po odpuszczenia hamulca znowu normalnie rusza
z manetki. Tak jak pisałem wyżej - to samo dzieje się bezhamowania, na płaskim terenie.

Podłączałem tylko: zasilanie (kabel "ignition" do plusa), 3 fazy, manetkę i PAS.

Poproszę o pomoc - co może być nie tak? Coś mechanicznego w kole? Ale dlaczego wtedy
silnik staje?

km.
Awatar użytkownika
tas
Administrator
Posty: 2964
Rejestracja: 27 kwie 2017, 15:10
Lokalizacja: Żywiec
Kontakt:

Re: KT-LCD3 - silnik nie rusza.

Post autor: tas »

Kto bez hali jeździ ten niedźwiedzia w lesie nie spotka :)

Tam masz 2 efekty.
Zarówno głośna praca silnika jak i buczenie podczas zatrzymania i dawania gazu są normalnym efektem braku hallotronowego sterowania. Trzeba przy diagnozie brać na to poprawkę.
Silniki, sterowniki, BMSy: https://nexun.pl tel: +48 33 50 00 105
Tanie ogniwa: https://e-foton.pl
----------------------
Mój blog o rowerach elektrycznych: http://ebike.nexun.pl
tkoko
Forumowicz
Posty: 4925
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: KT-LCD3 - silnik nie rusza.

Post autor: tkoko »

tas pisze:
03 lip 2022, 15:52
........ Zarówno głośna praca silnika jak i buczenie podczas zatrzymania i dawania gazu są normalnym efektem braku hallotronowego sterowania. Trzeba przy diagnozie brać na to poprawkę.
Dosyć odważna teza. Porównanie tych samych sterowników jeden w wersji z halami drugi bez, na tym samym silniku; filmik "ZS H vs F.mp4" (poniżej testu smarów 1)
http://chomikuj.pl/tkoko
Kaemus
Forumowicz
Posty: 84
Rejestracja: 29 maja 2018, 18:50
Lokalizacja: Cieszyn

Re: KT-LCD3 - silnik nie rusza.

Post autor: Kaemus »

tas pisze:
03 lip 2022, 15:52
Kto bez hali jeździ ten niedźwiedzia w lesie nie spotka :)

Tam masz 2 efekty.
Zarówno głośna praca silnika jak i buczenie podczas zatrzymania i dawania gazu są normalnym efektem braku hallotronowego sterowania. Trzeba przy diagnozie brać na to poprawkę.
Tyle, że on przestaje wspomagać na końcu (równocześnie z początkiem tego hałasu). Co mu się każe zatrzymać?

Ogólnie widzę, że ten silnik bez halli to kopalnia problemów. Rozumiem, że jedyna opcja to wymiana?

KM.
Awatar użytkownika
tas
Administrator
Posty: 2964
Rejestracja: 27 kwie 2017, 15:10
Lokalizacja: Żywiec
Kontakt:

Re: KT-LCD3 - silnik nie rusza.

Post autor: tas »

jeśli silnik nie działa prawidłowo w trybie bez czujnikowym to zazwyczaj wskazuje na problem z samym silnikiem, trzeba otworzyć i popatrzeć, zmierzyć rezystancję uzwojeń (jeśli masz mili omomierz)
Silniki, sterowniki, BMSy: https://nexun.pl tel: +48 33 50 00 105
Tanie ogniwa: https://e-foton.pl
----------------------
Mój blog o rowerach elektrycznych: http://ebike.nexun.pl
Kaemus
Forumowicz
Posty: 84
Rejestracja: 29 maja 2018, 18:50
Lokalizacja: Cieszyn

Re: KT-LCD3 - silnik nie rusza.

Post autor: Kaemus »

tas pisze:
03 lip 2022, 20:33
jeśli silnik nie działa prawidłowo w trybie bez czujnikowym to zazwyczaj wskazuje na problem z samym silnikiem, trzeba otworzyć i popatrzeć, zmierzyć rezystancję uzwojeń (jeśli masz mili omomierz)
A czy fakt, że silnik działa poprawnie na tym pierwotnym sterowniku (12A, oczywiście też be halli) nie dowodzi, że silnik jest ok?
tkoko
Forumowicz
Posty: 4925
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: KT-LCD3 - silnik nie rusza.

Post autor: tkoko »

Już się trochę pogubiłem.
1. Masz silnik z "oryginalnym" sterownikiem (podaj dane) na którym silnik do końca działał bez problemu, tak?.
2. wymieniłeś w sprawnym silniku sterownik na KT z LCD (podaj dane) na który to sterowniku silnik nie działa.
3. wymieniłeś teraz sterownik na GT który jak zauważyłem przy swoich GT potrafi uruchomić silnik bez hali ale w "oficjalnych" opisach (także w Twojej aukcji) nie spotkałem wzmianki że (każdy) GT obsługuje silniki bez hali. Może być tak że samonauka radzi sobie z uruchomieniem silnika lecz sterownik "gubi się" podczas eksploatacji. Spróbuj przeprowadzić samonaukę kilka razy bo miałem taki przypadek że za pierwszym razem tez miałem dziwne objawy.
Kaemus
Forumowicz
Posty: 84
Rejestracja: 29 maja 2018, 18:50
Lokalizacja: Cieszyn

Re: KT-LCD3 - silnik nie rusza.

Post autor: Kaemus »

tkoko pisze:
04 lip 2022, 17:05
1. Masz silnik z "oryginalnym" sterownikiem (podaj dane) na którym silnik do końca działał bez problemu, tak?.
Zgadza się. Sterownik, który przyjechał z rowerem: https://photos.app.goo.gl/gqoomnLkK6e3uGjs5
Działa, ale nie pozwala na użycie manetki i blokuje prędkość do 25 km/h.
tkoko pisze:
04 lip 2022, 17:05
2. wymieniłeś w sprawnym silniku sterownik na KT z LCD (podaj dane) na który to sterowniku silnik nie działa.
Zgadza się. Wygląda na to, że ten sterownik (https://pl.aliexpress.com/item/40010765 ... pt=glo2pol) nie obsługuje silników bez czujnika halla.
Teraz w ofercie jest to opisane czarne na białym, nie wydaje mi się, że tak było, kiedy kupowałem.
tkoko pisze:
04 lip 2022, 17:05
3. wymieniłeś teraz sterownik na GT który jak zauważyłem przy swoich GT potrafi uruchomić silnik bez hali ale w "oficjalnych" opisach (także w Twojej aukcji) nie spotkałem wzmianki że (każdy) GT obsługuje silniki bez hali. Może być tak że samonauka radzi sobie z uruchomieniem silnika lecz sterownik "gubi się" podczas eksploatacji. Spróbuj przeprowadzić samonaukę kilka razy bo miałem taki przypadek że za pierwszym razem tez miałem dziwne objawy.
Nauczony przykrym doświadczeniem z pkt. 2 spytałem sprzedawcę czy ten konkretny sterownik będzie działał bez czujników. Potwierdzili, że tak.
Przeprowadziłem jeszcze raz samonaukę. Nie wiem jak to powinno wyglądać, ale dzieje się coś takiego:
a. Łączę kabelki samonauki i koło nie rusza (słychać jakby w środku w silniku się coś obracało).
b. Rozłączam kabelki i łączę ponownie - koło rusza w dobrym kierunku (bez niepokojących objawów typu hałas itp).
c. Rozłączam kabelki i łączę ponownie - znowu sytuacja jak w pkt. a.
d. Łączę ponownie i znowu koło się poprawnie kręci.

Niestety przy obciążeniu silnik dalej zatrzymuje się z ogromnych hałasem (tym razem skojarzył mi się z zepsutym/zardzewiałym hamulcem bębnowym, który w pewnym momencie blokuje się z podobnym dźwiękiem).

Dodam, że pomiędzy grzebaniem przy tym problemie wkładam stary sterownik (nr 1) i wszystko działa jak powinno.

km.
zielony71
Forumowicz
Posty: 1298
Rejestracja: 21 kwie 2021, 5:22
Lokalizacja: Kielce

Re: KT-LCD3 - silnik nie rusza.

Post autor: zielony71 »

Za dużo tej samonauki. Zakończ na punkcie b.
Potem już tych kabelków od samonauki nie ruszaj tylko sama manetka/PAS.
Jeżeli dalej będzie ten dziwny dźwięk to proponuję wypróbować jeszcze inny kontroler.
Potrzebujesz huba w dobrej cenie: viewtopic.php?t=10489 lub napisz.
tkoko
Forumowicz
Posty: 4925
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: KT-LCD3 - silnik nie rusza.

Post autor: tkoko »

Kaemus pisze:
05 lip 2022, 16:13
........
Nauczony przykrym doświadczeniem z pkt. 2 spytałem sprzedawcę czy ten konkretny sterownik będzie działał bez czujników. Potwierdzili, że tak.
Przeprowadziłem jeszcze raz samonaukę. Nie wiem jak to powinno wyglądać, ale dzieje się coś takiego:
a. Łączę kabelki samonauki i koło nie rusza (słychać jakby w środku w silniku się coś obracało).
b. Rozłączam kabelki i łączę ponownie - koło rusza w dobrym kierunku (bez niepokojących objawów typu hałas itp).
c. Rozłączam kabelki i łączę ponownie - znowu sytuacja jak w pkt. a.
d. Łączę ponownie i znowu koło się poprawnie kręci.......
OK skoro sprzedawca stwierdził że sterownik obsługuje silniki bez hali to wypada mu wierzyć.
Samonauka przebiega prawidłowo. Masz silnik przekładniowy stąd, w pierwszym i trzecim przypadku) słychać pracę silnika lecz koło się nie rusza (działa wolnobieg jak w tylnej przerzutce), po rozłączeniu i ponownym połączeniu silnik zmienia kierunek i koło zaczyna się kręcić w prawidłową stronę. Ponowne zwarcie przewodów ponownie zmienia kierunek obrotów silnika, i tak w koło.
W momencie kiedy silnik kręci kołem w odpowiednią stronę, rozłączasz przewody, resetujesz/wyłączasz sterownik (możesz nawet odłączyć baterię) załączasz układ i sprawdzasz poprawność pracy.
Jeżeli na "oryginalnym" sterowniku KT silnik nie wpadał w taki rezonans, to wygląda to dosyć kiepsko. Spróbuj jak zachowa się silnik na mniejszych/różnych obrotach.
Kaemus
Forumowicz
Posty: 84
Rejestracja: 29 maja 2018, 18:50
Lokalizacja: Cieszyn

Re: KT-LCD3 - silnik nie rusza.

Post autor: Kaemus »

tkoko pisze:
05 lip 2022, 17:55
W momencie kiedy silnik kręci kołem w odpowiednią stronę, rozłączasz przewody, resetujesz/wyłączasz sterownik (możesz nawet odłączyć baterię) załączasz układ i sprawdzasz poprawność pracy.
Jeżeli na "oryginalnym" sterowniku KT silnik nie wpadał w taki rezonans, to wygląda to dosyć kiepsko. Spróbuj jak zachowa się silnik na mniejszych/różnych obrotach.
Zrobiłem tak i dalej to samo.

Potestowałem trochę zachowanie w terenie. Udało mi się ruszyć z manetki, ale tylko jeśli wychylałem ją na max 20%. Jeśli próbowałem agresywniej
od razu to samo - silnik stawał i hałas na całe osiedle. Za to jak się lekko rozpędziłem na pochyłej drodze, to potem po płaskim na manetce leciał jak burza (na oko 30 km/h albo i więcej). Wychodzi na to, że coś jest nie tak po przekroczeniu pewnego progu obciążenia, przy czym ten próg jest bardzo niski.
Mam wrażenie (intuicyjne, bo nie mam pojęcia jak działa taki silnik), jakby pod obciążeniem napęd się rozłączał (jak sprzęgło) i obracająca się w dalszym ciągu część tarła o część, która się zatrzymała. Ma to jakiś sens?

Dodam, że jak już pojawi się hałas i zatrzymanie silnika, to muszę puścić manetkę i ponownie nacisnąć, żeby silnik zareagował.

Przy sterowniku nr 1 nawet jak zdarzyło mi się na chwilę męczyć silnik na bardzo niskich obrotach, to nic podobnego się nie działo (przy czym tam na PAS).

Dzięki wielkie za pomoc - elektryka używam i w jakimś tam zakresie serwisuję od 7 lat, ale to MID i się ta wiedza nie za bardzo przekłada :)

km.
tkoko
Forumowicz
Posty: 4925
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: KT-LCD3 - silnik nie rusza.

Post autor: tkoko »

Kaemus pisze:
05 lip 2022, 21:03
....... Mam wrażenie (intuicyjne, bo nie mam pojęcia jak działa taki silnik), jakby pod obciążeniem napęd się rozłączał (jak sprzęgło) i obracająca się w dalszym ciągu część tarła o część, która się zatrzymała. Ma to jakiś sens?

Dodam, że jak już pojawi się hałas i zatrzymanie silnika, to muszę puścić manetkę i ponownie nacisnąć, żeby silnik zareagował.

Przy sterowniku nr 1 nawet jak zdarzyło mi się na chwilę męczyć silnik na bardzo niskich obrotach, to nic podobnego się nie działo (przy czym tam na PAS)........
Być może silnik wymaga wymiany nylonowych zębatek. Przy słabszym sterowniku i na PAS'ie obciążenie tych zębatek mogło być na tyle niskie że nie sprawiały problemu. Po zwiększeniu mocy sterownika i ruszaniu z manetki być może zębatki nylonowe "przeskakują".
zielony71
Forumowicz
Posty: 1298
Rejestracja: 21 kwie 2021, 5:22
Lokalizacja: Kielce

Re: KT-LCD3 - silnik nie rusza.

Post autor: zielony71 »

Też teraz pomyślałem, że to wolnobieg przeskakuje pod większym obciążeniem.
Potrzebujesz huba w dobrej cenie: viewtopic.php?t=10489 lub napisz.
Kaemus
Forumowicz
Posty: 84
Rejestracja: 29 maja 2018, 18:50
Lokalizacja: Cieszyn

Re: KT-LCD3 - silnik nie rusza.

Post autor: Kaemus »

zielony71 pisze:
05 lip 2022, 21:57
Też teraz pomyślałem, że to wolnobieg przeskakuje pod większym obciążeniem.
Czy te dwa tropy (przeskakujący wolnobieg i wymiana nylonowych zębatek) to jeden wątek, czy dwa zupełnie osobne?

Potestowałem jeszcze, tym razem symulując trochę PAS. Faktycznie dużo później i rzadziej zaczyna się to jęczenie.
Praktycznie jeśli już się rozpędzę do około 7-10 km/h, to już się to nie zdarza, nawet przy jeździe na samej manetce.
No ale jeśli trafi się większe wzniesienie, to prędkość spada i historia się powtarza.

Przy okazji skojarzyłem, że przy pierwszym "oryginalnym" sterowniku jak prędkość mocno spadała (silne wzniesienie),
to silnik wydawał z siebie taki niewielki, ale słyszalny jęk (dalej odpowiednio działając). Mogę sobie wyobrazić, że
teraz jest to samo, ale 10x głośniej i z natychmiastowym zatrzymaniem silnika. Czyli przeszkadza faktycznie, tak jak pisaliście,
zbyt duże obciążenie.
zielony71
Forumowicz
Posty: 1298
Rejestracja: 21 kwie 2021, 5:22
Lokalizacja: Kielce

Re: KT-LCD3 - silnik nie rusza.

Post autor: zielony71 »

Teoretycznie osobne, ale najczęściej występują jako jedna część zamienna, więc na jedno wychodzi.
Jak rozbierzesz, to od razu będzie widać, czy zębatki mają wszystkie zęby, a wolnobieg to już będzie trudniej, bo z opisu wynika, że trzeba sporej mocy, żeby zaczął przeskakiwać, więc na pierwszy rzut oka może wyglądać OK.
Potrzebujesz huba w dobrej cenie: viewtopic.php?t=10489 lub napisz.
Kaemus
Forumowicz
Posty: 84
Rejestracja: 29 maja 2018, 18:50
Lokalizacja: Cieszyn

Re: KT-LCD3 - silnik nie rusza.

Post autor: Kaemus »

Myślę, że skończy się to tak, że koło trafi na oględziny do kogoś, kto to może ocenić.

Tak się tylko jeszcze zastanawiam, czy nie jest tak, że ten silnik w ogóle nie powinien
być używany z manetką i taką mocą - w sensie, że te zębatki są celowo nieodporne
na takie siły, żeby chronić resztę mechanizmu (na zasadzie najsłabszego ogniwa).
tkoko
Forumowicz
Posty: 4925
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: KT-LCD3 - silnik nie rusza.

Post autor: tkoko »

Jeżeli silnik ma nominalnie 250 wat (max 500 wat) to 350 wat (max 700 wat) w sprawnym silniku i płaskim terenie nie powinno być problemem.
Kaemus
Forumowicz
Posty: 84
Rejestracja: 29 maja 2018, 18:50
Lokalizacja: Cieszyn

Re: KT-LCD3 - silnik nie rusza.

Post autor: Kaemus »

Szukam w takim razie kogoś, kto w moich okolicach (Cieszyn, Bielsko...) mógłby na to koło spojrzeć, ewentualnie dobrać w końcu odpowiedni sterownik.

Zdjęcie silnika: https://photos.app.goo.gl/wPsbXzzkmzMt4nWN6

Oznaczenia silnika: 36V250W20 21B0373 H

Proszę o PW.

KM.
tkoko
Forumowicz
Posty: 4925
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: KT-LCD3 - silnik nie rusza.

Post autor: tkoko »

A jeszcze jedno pytanie. W jakim kole masz zamontowany silnik, bo z opisu wynikałoby że to silnik do 20" kół (szybki).
Kaemus
Forumowicz
Posty: 84
Rejestracja: 29 maja 2018, 18:50
Lokalizacja: Cieszyn

Re: KT-LCD3 - silnik nie rusza.

Post autor: Kaemus »

Wracam do tematu, żeby dać znać, że problem rozwiązany.

Wizja lokalna u tkoko (dziękuję!) wykazała, że problem jednak nie jest mechaniczny, a elektroniczny.

Sterownik nie obsługuje jednak wszystkich silników bez halli - w każdym razie nie obsługuje mojego. W pewnym momencie,
jak to ujął tkoko "traci synchro" - a dokładnie dzieje się to pod obciążeniem, jak pisałem wcześniej.

Najnowszy sterownik (S-KU63 https://sklepebike.pl/pl/p/Kontroler-S- ... 24V36-/501) załatwił sprawę.
Wszystko fajnie działa - manetka, PAS.

Dziękuję wszystkim za pomoc :)

KM.
ODPOWIEDZ