Podpięcie kontrolera NO NAME

Tematy związane ze sterownikami, wyświetlaczami oraz ich konfiguracją sprzętową (połączenie przewodów) i programową (MENU konfiguracyjne, serwisowe)
ODPOWIEDZ
bartR
Nowicjusz
Posty: 7
Rejestracja: 11 mar 2023, 18:08

Podpięcie kontrolera NO NAME

Post autor: bartR »

IMG_20230402_193550.jpg
IMG_20230402_193622882.jpg
IMG_20230402_192823291.jpg
Dzień dobry, przymierzając się do elektryfikacji roweru na którym jeżdżę od lat, kupiłem okazyjnie koło z silnikiem Mxus xp03 350W z uszkodzonymi kołami przekładni planetarnej. Uszkodzenie ogarnę, kola już płyną natomiast otrzymałem w zestawie kontroler. Produkt prawdopodobnie z głębokiej prowincji, załączyłem zdjęcia wraz z tłumaczeniem Googla.
Tu prosiłbym o pomoc i radę. Wyprowadzenia: nie mam pewności co do czego. Chciałbym podpiąć Halle i manetkę z voltomierzem. Wiem które fazowe, na akumulator, hamulce. Przypuszczam że biała wtyczka z czarnym i żółtym może być zasilaniem na akcesoria. Przede wszystkim co do do halli, wszystkie sterowniki mają dużą białą wtyczkę, u mnie przewodami kolorystycznie byłaby ta czarna, ale jako że to sterownik z wyswietlaczem to nie wiem czy nie jest to właśnie wyjście na niego. Zostają dwie wtyczki z czerwonym i czarnym ( da się je spiąć) , szara jednopinowa spięta, tu przypuszczam że to ogranicznik prędkości lub samonauka, i dwie czarne trzy pinowe z kolorami niebieski czerwony czarny i czerwony biały czarny ( manetka, PAS, siła wspomagania?🤔). Zostaje pojedynczy czarny, dość gruby, podejrzewam że to może być włącznik sterownika.
Reasumując: czy próbować podpiąć to co dostałem, jeśli nie ma wyjścia na Halle, to ich nie podpinać, czy kupić mocniejszy kontroler 350W którym wykorzystam pełna moc kola z wyjściem na Halle? Jak pisałem chciałbym manetkę kciukową, bez wyświetlacza, to pierwszy projekt, który ma mnie zaznajomić ze wspomaganiem elektrycznym, na ambitniejsze przyjdzie czas.
Liczę na pomoc i rady. Z góry dziękuję.
tkoko
Forumowicz
Posty: 4925
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Podpięcie kontrolera NO NAME

Post autor: tkoko »

Sądzę że uruchomienie tego sterownika na manetce, ale bez wyświetlacza LCD, jest mało prawdopodobne.
Czarne złącze 5-PIN (czarny, czerwony, żółty, niebieski, zielony) to prawdopodobnie złącze wyświetlacza LCD. Złącze 3-PIN (czarny, czerwony, granatowy) to prawdopodobnie PAS, Złącze 3-PIN (czarny, biały, czerwony) to manetka. Złącza 2-PIN (czarny, czerwony) to zapewne zasilanie lamp itp. Złącza 1-PIN (czary/biały) to być może samonauka. Złącze 2-PIN (czarne, żółte) to prawdopodobnie hamulec.
Podejrzewam że jest to sterownik typu "GT". Jeżeli tak to bez wyświetlacza zadziała jedynie PAS, a i to nie zawsze. Dodatkowo we wtyczce wyświetlacza zapewne trzeba będzie dobrać odpowiednie połączenie przewodów, gdyż wtyczka/sterownik ma "nietypowe" wyprowadzenie przewodów/kolorów.
bartR
Nowicjusz
Posty: 7
Rejestracja: 11 mar 2023, 18:08

Re: Podpięcie kontrolera NO NAME

Post autor: bartR »

Czyli nie ma tu wyjścia na czujniki halla? Jak się zachowa silnik wyposażony w czujniki, a sterowany bez ich użycia? Z zebranych na szybko informacji wiem, że może gorzej startować, mieć mniejszą moc i bardziej się grzać. Jeśli tak jest, to nawet jesli ten sterownik zaskoczy, to w dłuższej perspektywie trzeba by czegoś poszukać?
tkoko
Forumowicz
Posty: 4925
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Podpięcie kontrolera NO NAME

Post autor: tkoko »

bartR pisze:
02 kwie 2023, 23:28
Czyli nie ma tu wyjścia na czujniki halla? Jak się zachowa silnik wyposażony w czujniki, a sterowany bez ich użycia? Z zebranych na szybko informacji wiem, że może gorzej startować, mieć mniejszą moc i bardziej się grzać. Jeśli tak jest, to nawet jesli ten sterownik zaskoczy, to w dłuższej perspektywie trzeba by czegoś poszukać?
Jeżeli sterownik jest fabrycznie "bezczujnikowy", to nie ma większej różnicy w ruszaniu z halami lub bez hali. Zamierzasz, jak mniemam, ruszać na manetce więc może wystąpić (nie musi) kilka "szarpnięć" przy ruszaniu, których nie będzie przy ruszaniu "na PAS'ie". Co do mocy to może być nawet większa niż z halami (np.w S6-61). Co do grzania, różnica jest nieistotna.
bartR
Nowicjusz
Posty: 7
Rejestracja: 11 mar 2023, 18:08

Re: Podpięcie kontrolera NO NAME

Post autor: bartR »

Dzięki za pomoc, spróbuję to ,, odpalić,, , z jakim skutkiem, dam znać.
tkoko
Forumowicz
Posty: 4925
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Podpięcie kontrolera NO NAME

Post autor: tkoko »

bartR pisze:
03 kwie 2023, 9:02
Dzięki za pomoc, spróbuję to ,, odpalić,, , z jakim skutkiem, dam znać.
Podłącz silnik, manetkę, PAS ze sterownikiem. Jeżeli nie masz w zestawie wyświetlacza, to we wtyczce 5-PIN będziesz musiał zewrzeć przewód czerwony z żółtym (być może z niebieskim) najlepiej przez opór 1k. Na czerwonych przewodach PAS i manetki powinno pojawić się napięcie ~5 V. Po zakręceniu PAS/korbą (sprawdź w obie strony) silnik powinien ruszyć.
bartR
Nowicjusz
Posty: 7
Rejestracja: 11 mar 2023, 18:08

Re: Podpięcie kontrolera NO NAME

Post autor: bartR »

Witam ponownie. Dzisiaj odpaliłem silnik. Działa bez halli, podając zmienne napięcie na niebieski w złączu trzy pinowym reguluję predkosc.
Jest jednak ale: po podłączeniu zasilania do sterownika / w momencie zetknięcia przewodów mocno iskrzy, mimo zerowego poboru prądu - czy to normalne? / Koło niezależnie od położenia manetki stoi. Muszę na chwilę zewrzeć i rozłączyć jednopinowy szary i koło rusza i działa normalnie. Jeśli rozepnę zasilanie trzeba procedurę rozpocząć od nowa.
Czy ten szary to forma stacyjki? A może samonauka która musi odczytać jakie urządzenia są podpięte i dopiero wtedy reaguje na manetkę. Jeszcze pytanie, jak najlepiej zrobić stacyjkę? Podawanie 5v lub masy na kolory w pieciopinowym złączu niczego nie zmienia.
Może po prostu na aku dać włącznik, a na szary stycznik? Podobno najprostsze rozwiązania są najlepsze 😆
tkoko
Forumowicz
Posty: 4925
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Podpięcie kontrolera NO NAME

Post autor: tkoko »

bartR pisze:
05 kwie 2023, 19:47
........ Dzisiaj odpaliłem silnik. Działa bez halli, podając zmienne napięcie na niebieski w złączu trzy pinowym reguluję predkosc.
........ Jest jednak ale: po podłączeniu zasilania do sterownika / w momencie zetknięcia przewodów mocno iskrzy, mimo zerowego poboru prądu - czy to normalne?
........ Koło niezależnie od położenia manetki stoi. Muszę na chwilę zewrzeć i rozłączyć jednopinowy szary i koło rusza i działa normalnie. Jeśli rozepnę zasilanie trzeba procedurę rozpocząć od nowa.
........ Czy ten szary to forma stacyjki? A może samonauka która musi odczytać jakie urządzenia są podpięte i dopiero wtedy reaguje na manetkę.
......... Jeszcze pytanie, jak najlepiej zrobić stacyjkę? Podawanie 5v lub masy na kolory w pieciopinowym złączu niczego nie zmienia.
1. czyli na niebieskim w 3-PIN'owym łączu masz PAS zgodnie z przypuszczeniem.
2. przy łączeniu sterownika z aku zawsze iskrzy bo ładują się kondensatory w sterowniku.
3. tak jak wspomniałem wcześniej sterowniki typu "GT" bez wyświetlacza nie uruchomią manetki bo sterownik "startuje" z parametrem "P10 = 0", a do działania manetki potrzeba "P10 = 1 lub 2".
4. szare złącze to "samonauka". Łatwo to sprawdzisz. Po złączeniu przewodów silnik albo kręci prawidłowo kołem, albo słychać że silnik "kręci" ale koło się nie porusza bo silnik kręci w złą stronę (silnik przekładniowy). Dla sprawdzenia że tak się dzieje wystarczy podłączyć amperomierz miedzy sterownik a aku i zmierzyć prąd.
5. "stacyjkę" masz zapewne na żółtym (lub niebieskim) przewodzie w złączu 5-PIN. Na ten przewód podajesz napięcie aku (lub zwierasz czerwony z żółtym). Dla bezpieczeństwa, przy pierwszym łączeniu użyj oporu 1k. Swoja drogą jak uruchomiłeś sterownik jeżeli nie miałeś zwartego "Power Lock" (żółtego lub niebieskiego) we wtyczce 5-PIN.
bartR
Nowicjusz
Posty: 7
Rejestracja: 11 mar 2023, 18:08

Re: Podpięcie kontrolera NO NAME

Post autor: bartR »

Jak mówiłem, po podpięciu zasilania i faz, rozpięcie szarego powoduje start silnika. Spróbuję jak radzisz, najważniejsze że się kręci. Dzięki za pomoc.
tkoko
Forumowicz
Posty: 4925
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Podpięcie kontrolera NO NAME

Post autor: tkoko »

bartR pisze:
05 kwie 2023, 21:56
Jak mówiłem, po podpięciu zasilania i faz, rozpięcie szarego powoduje start silnika. .......
Jeżeli już, to raczej złączenie tych przewodów powinno zakręcić kołem.
Jak połączysz sterownik z aku zmierz napięcie na czerwonych przewodach w 3-PIN'owych wtyczkach, zapewne będzie zerowe. Aby sterownik był włączony, musi na czerwonych przewodach w 3-PIN'owych wtyczkach pojawić się napięcie ~5 V. Do tego potrzebne jest "zwarcie" przewodów czerwonego i zapewne żółtego w 5-PIN'owej wtyczce. Po podłączeniu czujnika PAS do 3-PIN'owej wtyczki z granatowym/niebieskim przewodem silnik zapewne zakręci.
Jeżeli podłączysz wyświetlacz (typu GT), zapewne będzie możliwość zmian parametrów sterownika/silnika, w tym jazda na manetce.
bartR
Nowicjusz
Posty: 7
Rejestracja: 11 mar 2023, 18:08

Re: Podpięcie kontrolera NO NAME

Post autor: bartR »

Jednak jest tak jak napisałem, silnik pracuje na manetce bez jakiejkolwiek ingerencji w złącze wyświetlacza. Po świętach będę miał już docelowy akumulator więc całość zainstaluje w rowerze i wtedy sobie jeszcze poeksperymentuję, na razie bez wyświetlacza, bo z założenia miało być prosto, a rower nie rzucać się zbyt w oczy, mniejsze prawdopodobieństwo że go stracę.
ODPOWIEDZ