Zmiana sterownika w Skuterze elektrycznym, kilka pytań
-
- Nowicjusz
- Posty: 16
- Rejestracja: 16 maja 2019, 22:39
Zmiana sterownika w Skuterze elektrycznym, kilka pytań
Cześć,
Mam skuter elektryczny KSR Vionis, który kupiłem w zeszłym roku bez baterii. Baterię dorobiłem z 17 ogniw LG Chem E61V oraz smart BMS 80A.
Mierziło mnie ograniczenie do 45km/h, stąd decyzja o zmianie sterownika. Fabrycznie siedział tam jakiś LBMC brandowany przez UGBEST. generalnie 60V, 40A 2000W.
Kupiłem 2 sterowniki, srebrny - miał być prosty sterownik prostokątny, oraz złoty (załączam fotki środka) jako sinusoidalny z regenem, na którym mi zależało. Okazało się, że oba to sinusy, ale regen ma tylko złoty.
Założyłem złoty, mając na uwadze, że jego prąd to 40A, wlutowałem dodatkowy bocznik z plecionki - mój błąd, bo w oryginalnym sterowniku coś takiego podbiło prąd z 40A na 65A, tutaj było zdecydowanie więcej, w trakcie testów BMS odciął zasilanie przy 190A. poskrobałem bocznik i teraz mam koło 75A prądu maks, silnik po jeździe ma koło 30 stopni, sterownik troszkę więcej.
Tutaj mam kilka pytan:
1. ten sterownik ma 15 mosfetów, każda faza ma bodajże 2sztuki podłączone do plusa, 3 do minusa - jaki jest sens takiego wybiegu? Przecież te 2 "górne" zawsze będą bardziej obciążone prądowo. Czy chodzi o zmniejszenie energii wydzielanej jako ciepło dzięki zastosowaniu trzeciego tranzystora, co za tym idzie zmniejszeniu zastępczego Rds?
2. Na nominalnym ustawieniu mocy kręci się nadal do tych około 45 km/h, po włączeniu tego trybu 120% (zakładam, że jest to sterowanie ze zubożeniem pola) leci szybciej, ale nie są to jakieś spektakularne uzyski. Czyli mam pecha i kV silnika dobrane jest tak, że przy zasilaniu nominalnym mam prędkości w okolicach tych 45-50 km/h?
3. Czy te 75A będzie bezpieczną wartością do dłuższego użytkowania? wiem, że nikt nie ma szklanych kul temperatury silnika i sterownika będę oczywiście monitorował, ale nie mam jeszcze czucia jak prąd ciągły sterownika przekłada się na fazowy i gdzie jest bezpieczna strona. Tranzystory, które siedzą w sterowniku to S10H16R, mają niby te 160A, dodatkowo przy 50-60 prąd spada.
Myślałem, ze ten silnik Boscha ma jednak trochę zapasu, ale chyba się pomyliłem
Mam jeszcze 3 ogniwa E61V, pewnie trzeba będzie kupić BMS, ładowarkę i przerobić dziada na 20S
Mam skuter elektryczny KSR Vionis, który kupiłem w zeszłym roku bez baterii. Baterię dorobiłem z 17 ogniw LG Chem E61V oraz smart BMS 80A.
Mierziło mnie ograniczenie do 45km/h, stąd decyzja o zmianie sterownika. Fabrycznie siedział tam jakiś LBMC brandowany przez UGBEST. generalnie 60V, 40A 2000W.
Kupiłem 2 sterowniki, srebrny - miał być prosty sterownik prostokątny, oraz złoty (załączam fotki środka) jako sinusoidalny z regenem, na którym mi zależało. Okazało się, że oba to sinusy, ale regen ma tylko złoty.
Założyłem złoty, mając na uwadze, że jego prąd to 40A, wlutowałem dodatkowy bocznik z plecionki - mój błąd, bo w oryginalnym sterowniku coś takiego podbiło prąd z 40A na 65A, tutaj było zdecydowanie więcej, w trakcie testów BMS odciął zasilanie przy 190A. poskrobałem bocznik i teraz mam koło 75A prądu maks, silnik po jeździe ma koło 30 stopni, sterownik troszkę więcej.
Tutaj mam kilka pytan:
1. ten sterownik ma 15 mosfetów, każda faza ma bodajże 2sztuki podłączone do plusa, 3 do minusa - jaki jest sens takiego wybiegu? Przecież te 2 "górne" zawsze będą bardziej obciążone prądowo. Czy chodzi o zmniejszenie energii wydzielanej jako ciepło dzięki zastosowaniu trzeciego tranzystora, co za tym idzie zmniejszeniu zastępczego Rds?
2. Na nominalnym ustawieniu mocy kręci się nadal do tych około 45 km/h, po włączeniu tego trybu 120% (zakładam, że jest to sterowanie ze zubożeniem pola) leci szybciej, ale nie są to jakieś spektakularne uzyski. Czyli mam pecha i kV silnika dobrane jest tak, że przy zasilaniu nominalnym mam prędkości w okolicach tych 45-50 km/h?
3. Czy te 75A będzie bezpieczną wartością do dłuższego użytkowania? wiem, że nikt nie ma szklanych kul temperatury silnika i sterownika będę oczywiście monitorował, ale nie mam jeszcze czucia jak prąd ciągły sterownika przekłada się na fazowy i gdzie jest bezpieczna strona. Tranzystory, które siedzą w sterowniku to S10H16R, mają niby te 160A, dodatkowo przy 50-60 prąd spada.
Myślałem, ze ten silnik Boscha ma jednak trochę zapasu, ale chyba się pomyliłem
Mam jeszcze 3 ogniwa E61V, pewnie trzeba będzie kupić BMS, ładowarkę i przerobić dziada na 20S
-
- Forumowicz
- Posty: 1343
- Rejestracja: 21 kwie 2021, 5:22
- Lokalizacja: Kielce
Re: Zmiana sterownika w Skuterze elektrycznym, kilka pytań
Widzę, że znasz się na tym bardziej niż ja, więc trochę mi głupio doradzać, ale zmiana z 17s na 20s to około 20% więc tu moje pytanie, czy zwiększenie prędkości maksymalnej z 45 km/h na 55 km/h to jest cel, który chcesz osiągnąć? Tyle kombinacji dla 10 km/h?
Potrzebujesz huba w dobrej cenie: viewtopic.php?t=10489 lub napisz.
-
- Nowicjusz
- Posty: 16
- Rejestracja: 16 maja 2019, 22:39
Re: Zmiana sterownika w Skuterze elektrycznym, kilka pytań
No niby racja, ale te 3 ogniwa mi leżą bez pomysłu na zastosowanie, dodatkowo więcej energii przełoży się na większy zasięg - na oryginalnym 40A sterowniku i tym pakiecie dobijałem do 100km, zakładam, że teraz baterię będzie zjadał zdecydowanie szybciej. Te 45-50km łapałem na pakiecie rozładowanym do 3.6V na ogniwo, więc przy wyższym naładowaniu, dodatkowych celach i aktywnym zubażaniu pola powinno być już bliżej 70-80km/h, a to już przyzwoicie jak na miejski pomykacz
-
- Forumowicz
- Posty: 1343
- Rejestracja: 21 kwie 2021, 5:22
- Lokalizacja: Kielce
Re: Zmiana sterownika w Skuterze elektrycznym, kilka pytań
No jak leżą to faktycznie warto wykorzystać. Ale może jeszcze ze trzy dokupić? Patrzyłeś jaką osiąga prędkość z kołem w górze? Bo z tym 70-80 na 20s to może być nadmierny optymizm
Potrzebujesz huba w dobrej cenie: viewtopic.php?t=10489 lub napisz.
-
- Nowicjusz
- Posty: 16
- Rejestracja: 16 maja 2019, 22:39
Re: Zmiana sterownika w Skuterze elektrycznym, kilka pytań
Sterownik mam na 20S, jak zerkałem do środka, to kondensatory są na 100V, nie wiem czy przy 22-23S regen by działał.
Zanim dotrze do mnie, że to głupie, zamówiłem smart BMSa do 22S i ładowarkę na 20S
Przy 61V na pakiecie z kołem górze osiąga około 58km/h, z włączonym trybem szybkim coś koło 10km/h szybciej. Zobaczę jak wyjdzie w praniu.
Zanim dotrze do mnie, że to głupie, zamówiłem smart BMSa do 22S i ładowarkę na 20S
Przy 61V na pakiecie z kołem górze osiąga około 58km/h, z włączonym trybem szybkim coś koło 10km/h szybciej. Zobaczę jak wyjdzie w praniu.
-
- Forumowicz
- Posty: 1343
- Rejestracja: 21 kwie 2021, 5:22
- Lokalizacja: Kielce
Re: Zmiana sterownika w Skuterze elektrycznym, kilka pytań
przecież na tym złotym jak byk napisane 84V - to jest chyba 23SSterownik mam na 20S
Może do 60 km/h jakoś dobijesz, ale na więcej to bym na 20S nie liczył.
Potrzebujesz huba w dobrej cenie: viewtopic.php?t=10489 lub napisz.
-
- Nowicjusz
- Posty: 16
- Rejestracja: 16 maja 2019, 22:39
Re: Zmiana sterownika w Skuterze elektrycznym, kilka pytań
O kurde, rzeczywiście - to mi gwoździa zabiłeś, rzeczywiście jest 84V...
50 i 60 km/h to osiąga teraz na 17S mając jakieś 4V na celę, dziś testowałem
50 i 60 km/h to osiąga teraz na 17S mając jakieś 4V na celę, dziś testowałem
-
- Forumowicz
- Posty: 1343
- Rejestracja: 21 kwie 2021, 5:22
- Lokalizacja: Kielce
Re: Zmiana sterownika w Skuterze elektrycznym, kilka pytań
No to skoro teraz jednak jest 60 to po podkręceniu o 20% dobije maksymalnie do 70. Pewnie będzie trochę mniej, bo opór powietrza rośnie nieliniowo.
Potrzebujesz huba w dobrej cenie: viewtopic.php?t=10489 lub napisz.