Łączenie pakietów cylindrycznych i płaskich

Dział zawiera dane techniczne oraz informacje o ładowaniu akumulatorów litowych i ich pochodnych
ODPOWIEDZ
kxd231
Nowicjusz
Posty: 2
Rejestracja: 21 lis 2022, 15:12

Łączenie pakietów cylindrycznych i płaskich

Post autor: kxd231 »

Witam wszystkich zgromadzonych jako, że jest to mój pierwszy post ale do rzeczy :)
Posiadam pakiet z hulajnogi Li-ion 18650 10s3p 10Ah, daje mi to słaby zasięg ok. 20 km więc troszkę mało, znalazłem w okolicy inny gotową baterie z roweru elektrycznego RIH. Bateria także Li-ion 36v 10Ah. Zakładałem, że w środku tej baterii też zastane ogniwa 18650 ale znajdują się tam płaskie ogniwa 5099130l.

Czy jest dozwolone jest łączenie tych pakietów równolegle?

Jedyne co znalazłem na temat tych ogniw:

Kod: Zaznacz cały

http://amitatech.com/Uploads/download/Cell%20spec%20download.pdf
wit
Forumowicz
Posty: 340
Rejestracja: 19 lut 2018, 11:42
Lokalizacja: Skierniewice

Re: Łączenie pakietów cylindrycznych i płaskich

Post autor: wit »

tak, ale...
do zasilania musisz dodać mocne diody najlepiej Schottkiego ewentualnie prostownicze -po jednej na baterię -żeby zablokować możliwość popłynięcia prądów wyrównawczych z baterii do baterii.
W szereg z plusem wyjścia każdej baterii dajesz diodę, i dopiero diody łączysz bezpośrednio i dalej do hulajki.

Do ładowania musisz to każdorazowo rozłączać i ładować każda baterię oddzielnie.

W zasadzie niewiele zwiększasz tym moc zestawu ale zasięg się sumuje.

Zaczynasz jazdę -rozładowuje się bateria która ma wyższe napięcie, potem po zrównaniu napięć idą obie razem -potem słabsza się kończy -spada napięcie, odcina bms a mocniejsza jeszcze jakiś czas działa samotnie.

jeśli połączysz równolegle bezpośrednio bez diod zabezpieczających -to bateria o chwilowo wyższym napięciu będzie doładowywać tą słabsza -możliwe, że bardzo dużym prądem i pewnie coś (elektronikę) szlag trafi. Może trafić z przytupem i poświstem -dymem i płomieniem nawet...
Awatar użytkownika
tas
Administrator
Posty: 2640
Rejestracja: 27 kwie 2017, 15:10
Lokalizacja: Żywiec
Kontakt:

Re: Łączenie pakietów cylindrycznych i płaskich

Post autor: tas »

Nie próbuj tak robić bo skończysz na YT albo innym Dzienniku Warszawskim w sekcji interwencje strażaków ;)
Silniki, sterowniki, BMSy: https://nexun.pl tel: 792-304-416
Tanie akumulatory i ogniwa: https://e-foton.pl
----------------------
Mój blog o rowerach elektrycznych: http://ebike.nexun.pl
kxd231
Nowicjusz
Posty: 2
Rejestracja: 21 lis 2022, 15:12

Re: Łączenie pakietów cylindrycznych i płaskich

Post autor: kxd231 »

Rozumiem, całość tutaj rozchodzi się o różne prace pakietów. Moc jakoś nie jest mi potrzebna 35kmh wystarczajaco ale zasięg tym bardziej jesienią jest już słaby. Co do ładowania niby nie problem rozłączać bo ładować 20Ah jedna ładowarka 2A to trochę schodzi, dokupię najwyżej drugą. Co do tych diód to nie będą się grzać zbytnio przy hamowaniu silnikiem? W zasadzie czy tam mogą wystąpić aż tak duże prądy? Przy prądzie ładowania max 3C płaskich a te 18650 pewnie też koło tego sprawy nie załatwił by zwykły bezpiecznik, tak teoretycznie :)
roland
Forumowicz
Posty: 165
Rejestracja: 26 cze 2019, 8:14
Lokalizacja: Wrocław/Międzygórze

Re: Łączenie pakietów cylindrycznych i płaskich

Post autor: roland »

kxd231 pisze:
22 lis 2022, 11:12
Co do tych diód to nie będą się grzać zbytnio przy hamowaniu silnikiem?
Pisząc takie rzeczy sądzę że nie rozumiesz istoty problemu i tak jak Tas napisał wcześniej daruj sobie eksperymenty bo grozi to niebezpieczeństwem
Awatar użytkownika
lukk
Forumowicz
Posty: 572
Rejestracja: 05 lut 2020, 11:20
Lokalizacja: Kraków

Re: Łączenie pakietów cylindrycznych i płaskich

Post autor: lukk »

no jak dasz diody (nieważne czy zwykłe, czy jakieś aktywne w konfiguracji diody idealnej) to już silnikiem nie pohamujesz, bo prąd w stronę żadnej z baterii nie popłynie
roland
Forumowicz
Posty: 165
Rejestracja: 26 cze 2019, 8:14
Lokalizacja: Wrocław/Międzygórze

Re: Łączenie pakietów cylindrycznych i płaskich

Post autor: roland »

Mało tego że nie pohamuje to jeszcze pewnie spali sterownik przy pierwszej solidnej próbie przyhamowania hamulcem regeneracyjnym.
Dede
Forumowicz
Posty: 1499
Rejestracja: 11 cze 2018, 5:19
Lokalizacja: Ruda Śląska

Re: Łączenie pakietów cylindrycznych i płaskich

Post autor: Dede »

wit pisze:
22 lis 2022, 8:49

jeśli połączysz równolegle bezpośrednio bez diod zabezpieczających -to bateria o chwilowo wyższym napięciu będzie doładowywać tą słabsza -możliwe, że bardzo dużym prądem i pewnie coś (elektronikę) szlag trafi. Może trafić z przytupem i poświstem -dymem i płomieniem nawet...
hamulcem regeneracyjnym plus diody to przepis na tykający zapłon instalacji i akumulatora.
Jak wiadomo dioda nie pozwala ładować akumulatora przez sterownik więc 100% że sterownik się zepsuje mosfety w nim, problem jest poważny bo awaria mosfetów zazwyczaj robi się zwarcie instalacji, jeśli nie mamy bezpiecznika przed sterownikiem to poprostu uszkodzimy BMS od zwarcia i ostatecznie może dość do poważnego zwarcia bateri i zapłonu.

Z diodami może trafić z przytupem i poświstem -dymem i płomieniem nawet...
barszcz2
Forumowicz
Posty: 70
Rejestracja: 26 paź 2019, 15:06

Re: Łączenie pakietów cylindrycznych i płaskich

Post autor: barszcz2 »

Lepiej rozważ opcję przepinania się między bateriami i używaj jedną po drugiej.
wit
Forumowicz
Posty: 340
Rejestracja: 19 lut 2018, 11:42
Lokalizacja: Skierniewice

Re: Łączenie pakietów cylindrycznych i płaskich

Post autor: wit »

nikt nie mówił, że ta hulajka ma hamowanie regeneracyjne. raczej bym się nie spodziewał w hulajce...
tkoko
Forumowicz
Posty: 3917
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Łączenie pakietów cylindrycznych i płaskich

Post autor: tkoko »

wit pisze:
23 lis 2022, 22:21
nikt nie mówił, że ta hulajka ma hamowanie regeneracyjne. raczej bym się nie spodziewał w hulajce...
Pierwsza z brzegu hulajnoga.
https://manuals.plus/pl/kugoo/s1-portab ... z7lXVsnUYE
Załączniki
kugo.jpg
Awatar użytkownika
lukk
Forumowicz
Posty: 572
Rejestracja: 05 lut 2020, 11:20
Lokalizacja: Kraków

Re: Łączenie pakietów cylindrycznych i płaskich

Post autor: lukk »

No i sam autor pytał, czy diody się nie zagrzeją przy hamowaniu silnikiem. A jak hamowanie to raczej regeneracyjne.
wit
Forumowicz
Posty: 340
Rejestracja: 19 lut 2018, 11:42
Lokalizacja: Skierniewice

Re: Łączenie pakietów cylindrycznych i płaskich

Post autor: wit »

mój błąd -nie doczytałem. to jedyna opcja -przepinanie baterii.
W.P.
Forumowicz
Posty: 212
Rejestracja: 21 kwie 2020, 9:55
Lokalizacja: Łódź

Re: Łączenie pakietów cylindrycznych i płaskich

Post autor: W.P. »

kxd231 pisze:
21 lis 2022, 15:32
Czy jest dozwolone jest łączenie tych pakietów równolegle?
tas pisze:
22 lis 2022, 9:12
Nie próbuj tak robić bo skończysz na YT albo innym Dzienniku Warszawskim w sekcji interwencje strażaków ;)
Zastanawiam się czy rzeczywiście taka współpraca dwóch akumulatorów jest niemożliwa. Oba złożone z ogniw Li_Ion, oba na 36V.
To oczywiste, że bezpośrednie połączenie obu akumulatorów wywoła przepływ prądu wyrównawczego, co wynika z różnego stopnia naładowania.

Cóż jednak stoi na przeszkodzie by połączyć oba poprzez żarówkę by zmniejszyć prąd wyrównawczy. Po czasie napięcia wyrównają się i będzie można połączyć je bezpośrednio. Nie będą potrzebne diody a także (jeśli sterownik to oferuje) będzie możliwe hamowanie z odzyskiem energii.
Awatar użytkownika
lukk
Forumowicz
Posty: 572
Rejestracja: 05 lut 2020, 11:20
Lokalizacja: Kraków

Re: Łączenie pakietów cylindrycznych i płaskich

Post autor: lukk »

Ja od jakiegoś czasu bawię się w testowanie łączenia 2 różnych pakietów 13s7p, jeden na VTC6, drugi na MJ1, na tych samych BMSach. I właśnie tak jak piszesz, najpierw łączę je przez rezystancję (jakieś 0.25Ohm), żeby napięcia się wyrównały, potem zwieram na sztywno gdy różnica napięć jest na poziomie pojedynczych miliwoltów. Dopiero początek testów, ale póki co wygląda to całkiem obiecująco, a na zimę jest spoko, bo mam mniejsze sagi i sumarycznie większy zasięg niż na pojedynczych bateriach podłączanych kolejno.
Zagrożenie widzę w momencie gdyby pojawiło się jakieś konkretne rozbalansowanie i jeden z BMSów odetnie szybciej przy ładowaniu albo rozładowaniu. Wtedy napięcie na drugiej baterii się zmieni i po ponownym załączeniu BMSa popłynie prąd zwarciowy. Na to na razie nie mam remedium.
ODPOWIEDZ