Łączenie pakietów cylindrycznych i płaskich

Dział zawiera tematy związane z akumulatorami, ładowarkami oraz BMSami
kxd231
Nowicjusz
Posty: 3
Rejestracja: 21 lis 2022, 15:12

Łączenie pakietów cylindrycznych i płaskich

Post autor: kxd231 »

Witam wszystkich zgromadzonych jako, że jest to mój pierwszy post ale do rzeczy :)
Posiadam pakiet z hulajnogi Li-ion 18650 10s3p 10Ah, daje mi to słaby zasięg ok. 20 km więc troszkę mało, znalazłem w okolicy inny gotową baterie z roweru elektrycznego RIH. Bateria także Li-ion 36v 10Ah. Zakładałem, że w środku tej baterii też zastane ogniwa 18650 ale znajdują się tam płaskie ogniwa 5099130l.

Czy jest dozwolone jest łączenie tych pakietów równolegle?

Jedyne co znalazłem na temat tych ogniw:

Kod: Zaznacz cały

http://amitatech.com/Uploads/download/Cell%20spec%20download.pdf
wit
Forumowicz
Posty: 460
Rejestracja: 19 lut 2018, 11:42
Lokalizacja: Skierniewice

Re: Łączenie pakietów cylindrycznych i płaskich

Post autor: wit »

tak, ale...
do zasilania musisz dodać mocne diody najlepiej Schottkiego ewentualnie prostownicze -po jednej na baterię -żeby zablokować możliwość popłynięcia prądów wyrównawczych z baterii do baterii.
W szereg z plusem wyjścia każdej baterii dajesz diodę, i dopiero diody łączysz bezpośrednio i dalej do hulajki.

Do ładowania musisz to każdorazowo rozłączać i ładować każda baterię oddzielnie.

W zasadzie niewiele zwiększasz tym moc zestawu ale zasięg się sumuje.

Zaczynasz jazdę -rozładowuje się bateria która ma wyższe napięcie, potem po zrównaniu napięć idą obie razem -potem słabsza się kończy -spada napięcie, odcina bms a mocniejsza jeszcze jakiś czas działa samotnie.

jeśli połączysz równolegle bezpośrednio bez diod zabezpieczających -to bateria o chwilowo wyższym napięciu będzie doładowywać tą słabsza -możliwe, że bardzo dużym prądem i pewnie coś (elektronikę) szlag trafi. Może trafić z przytupem i poświstem -dymem i płomieniem nawet...
Awatar użytkownika
tas
Administrator
Posty: 2964
Rejestracja: 27 kwie 2017, 15:10
Lokalizacja: Żywiec
Kontakt:

Re: Łączenie pakietów cylindrycznych i płaskich

Post autor: tas »

Nie próbuj tak robić bo skończysz na YT albo innym Dzienniku Warszawskim w sekcji interwencje strażaków ;)
Silniki, sterowniki, BMSy: https://nexun.pl tel: +48 33 50 00 105
Tanie ogniwa: https://e-foton.pl
----------------------
Mój blog o rowerach elektrycznych: http://ebike.nexun.pl
kxd231
Nowicjusz
Posty: 3
Rejestracja: 21 lis 2022, 15:12

Re: Łączenie pakietów cylindrycznych i płaskich

Post autor: kxd231 »

Rozumiem, całość tutaj rozchodzi się o różne prace pakietów. Moc jakoś nie jest mi potrzebna 35kmh wystarczajaco ale zasięg tym bardziej jesienią jest już słaby. Co do ładowania niby nie problem rozłączać bo ładować 20Ah jedna ładowarka 2A to trochę schodzi, dokupię najwyżej drugą. Co do tych diód to nie będą się grzać zbytnio przy hamowaniu silnikiem? W zasadzie czy tam mogą wystąpić aż tak duże prądy? Przy prądzie ładowania max 3C płaskich a te 18650 pewnie też koło tego sprawy nie załatwił by zwykły bezpiecznik, tak teoretycznie :)
roland
Forumowicz
Posty: 213
Rejestracja: 26 cze 2019, 8:14
Lokalizacja: Wrocław

Re: Łączenie pakietów cylindrycznych i płaskich

Post autor: roland »

kxd231 pisze:
22 lis 2022, 11:12
Co do tych diód to nie będą się grzać zbytnio przy hamowaniu silnikiem?
Pisząc takie rzeczy sądzę że nie rozumiesz istoty problemu i tak jak Tas napisał wcześniej daruj sobie eksperymenty bo grozi to niebezpieczeństwem
Awatar użytkownika
lukk
Forumowicz
Posty: 771
Rejestracja: 05 lut 2020, 11:20
Lokalizacja: Kraków

Re: Łączenie pakietów cylindrycznych i płaskich

Post autor: lukk »

no jak dasz diody (nieważne czy zwykłe, czy jakieś aktywne w konfiguracji diody idealnej) to już silnikiem nie pohamujesz, bo prąd w stronę żadnej z baterii nie popłynie
roland
Forumowicz
Posty: 213
Rejestracja: 26 cze 2019, 8:14
Lokalizacja: Wrocław

Re: Łączenie pakietów cylindrycznych i płaskich

Post autor: roland »

Mało tego że nie pohamuje to jeszcze pewnie spali sterownik przy pierwszej solidnej próbie przyhamowania hamulcem regeneracyjnym.
Dede
Forumowicz
Posty: 2065
Rejestracja: 11 cze 2018, 5:19
Lokalizacja: Ruda Śląska

Re: Łączenie pakietów cylindrycznych i płaskich

Post autor: Dede »

wit pisze:
22 lis 2022, 8:49

jeśli połączysz równolegle bezpośrednio bez diod zabezpieczających -to bateria o chwilowo wyższym napięciu będzie doładowywać tą słabsza -możliwe, że bardzo dużym prądem i pewnie coś (elektronikę) szlag trafi. Może trafić z przytupem i poświstem -dymem i płomieniem nawet...
hamulcem regeneracyjnym plus diody to przepis na tykający zapłon instalacji i akumulatora.
Jak wiadomo dioda nie pozwala ładować akumulatora przez sterownik więc 100% że sterownik się zepsuje mosfety w nim, problem jest poważny bo awaria mosfetów zazwyczaj robi się zwarcie instalacji, jeśli nie mamy bezpiecznika przed sterownikiem to poprostu uszkodzimy BMS od zwarcia i ostatecznie może dość do poważnego zwarcia bateri i zapłonu.

Z diodami może trafić z przytupem i poświstem -dymem i płomieniem nawet...
barszcz2
Forumowicz
Posty: 166
Rejestracja: 26 paź 2019, 15:06
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Re: Łączenie pakietów cylindrycznych i płaskich

Post autor: barszcz2 »

Lepiej rozważ opcję przepinania się między bateriami i używaj jedną po drugiej.
wit
Forumowicz
Posty: 460
Rejestracja: 19 lut 2018, 11:42
Lokalizacja: Skierniewice

Re: Łączenie pakietów cylindrycznych i płaskich

Post autor: wit »

nikt nie mówił, że ta hulajka ma hamowanie regeneracyjne. raczej bym się nie spodziewał w hulajce...
tkoko
Forumowicz
Posty: 4924
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Łączenie pakietów cylindrycznych i płaskich

Post autor: tkoko »

wit pisze:
23 lis 2022, 22:21
nikt nie mówił, że ta hulajka ma hamowanie regeneracyjne. raczej bym się nie spodziewał w hulajce...
Pierwsza z brzegu hulajnoga.
https://manuals.plus/pl/kugoo/s1-portab ... z7lXVsnUYE
Załączniki
kugo.jpg
Awatar użytkownika
lukk
Forumowicz
Posty: 771
Rejestracja: 05 lut 2020, 11:20
Lokalizacja: Kraków

Re: Łączenie pakietów cylindrycznych i płaskich

Post autor: lukk »

No i sam autor pytał, czy diody się nie zagrzeją przy hamowaniu silnikiem. A jak hamowanie to raczej regeneracyjne.
wit
Forumowicz
Posty: 460
Rejestracja: 19 lut 2018, 11:42
Lokalizacja: Skierniewice

Re: Łączenie pakietów cylindrycznych i płaskich

Post autor: wit »

mój błąd -nie doczytałem. to jedyna opcja -przepinanie baterii.
W.P.
Forumowicz
Posty: 323
Rejestracja: 21 kwie 2020, 9:55
Lokalizacja: Łódź

Re: Łączenie pakietów cylindrycznych i płaskich

Post autor: W.P. »

kxd231 pisze:
21 lis 2022, 15:32
Czy jest dozwolone jest łączenie tych pakietów równolegle?
tas pisze:
22 lis 2022, 9:12
Nie próbuj tak robić bo skończysz na YT albo innym Dzienniku Warszawskim w sekcji interwencje strażaków ;)
Zastanawiam się czy rzeczywiście taka współpraca dwóch akumulatorów jest niemożliwa. Oba złożone z ogniw Li_Ion, oba na 36V.
To oczywiste, że bezpośrednie połączenie obu akumulatorów wywoła przepływ prądu wyrównawczego, co wynika z różnego stopnia naładowania.

Cóż jednak stoi na przeszkodzie by połączyć oba poprzez żarówkę by zmniejszyć prąd wyrównawczy. Po czasie napięcia wyrównają się i będzie można połączyć je bezpośrednio. Nie będą potrzebne diody a także (jeśli sterownik to oferuje) będzie możliwe hamowanie z odzyskiem energii.
Awatar użytkownika
lukk
Forumowicz
Posty: 771
Rejestracja: 05 lut 2020, 11:20
Lokalizacja: Kraków

Re: Łączenie pakietów cylindrycznych i płaskich

Post autor: lukk »

Ja od jakiegoś czasu bawię się w testowanie łączenia 2 różnych pakietów 13s7p, jeden na VTC6, drugi na MJ1, na tych samych BMSach. I właśnie tak jak piszesz, najpierw łączę je przez rezystancję (jakieś 0.25Ohm), żeby napięcia się wyrównały, potem zwieram na sztywno gdy różnica napięć jest na poziomie pojedynczych miliwoltów. Dopiero początek testów, ale póki co wygląda to całkiem obiecująco, a na zimę jest spoko, bo mam mniejsze sagi i sumarycznie większy zasięg niż na pojedynczych bateriach podłączanych kolejno.
Zagrożenie widzę w momencie gdyby pojawiło się jakieś konkretne rozbalansowanie i jeden z BMSów odetnie szybciej przy ładowaniu albo rozładowaniu. Wtedy napięcie na drugiej baterii się zmieni i po ponownym załączeniu BMSa popłynie prąd zwarciowy. Na to na razie nie mam remedium.
W.P.
Forumowicz
Posty: 323
Rejestracja: 21 kwie 2020, 9:55
Lokalizacja: Łódź

Re: Łączenie pakietów cylindrycznych i płaskich

Post autor: W.P. »

lukk pisze:
27 lis 2022, 19:36
Zagrożenie widzę w momencie gdyby pojawiło się jakieś konkretne rozbalansowanie i jeden z BMSów odetnie szybciej przy ładowaniu albo rozładowaniu. Wtedy napięcie na drugiej baterii się zmieni i po ponownym załączeniu BMSa popłynie prąd zwarciowy. Na to na razie nie mam remedium.
To słuszna uwaga.
Przyznaję, że zapowietrzyłem się próbując znaleźć jakieś proste rozwiązanie układowe. Może i dałoby się to rozwiązać ale złożoność układu skutecznie go dyskwalifikuje.
Awatar użytkownika
WojtekErnest
Forumowicz
Posty: 3335
Rejestracja: 02 maja 2017, 20:52
Lokalizacja: Warszawa

Re: Łączenie pakietów cylindrycznych i płaskich

Post autor: WojtekErnest »

O ile przemyślane łączenie pakietow bez BMS, da się zrobić bezpiecznie, to jeśli są osobne BMS to już nie. Systemy fabryczne dopuszczające pracę dwóch pakietow, działają na zasadzie inteligentnego przełączania pakietow a nie ich zwierania na siłę
Wcześniej : Pomógł 69 razy, postów 3,2+ tys. - wiadomo gdzie ...:-)
Awatar użytkownika
lukk
Forumowicz
Posty: 771
Rejestracja: 05 lut 2020, 11:20
Lokalizacja: Kraków

Re: Łączenie pakietów cylindrycznych i płaskich

Post autor: lukk »

Widzę 2 opcje:
-modyfikacja BMSa, tak żeby po odłączeniu się zatrzaskiwał i wymagał np. wciśnięcia jakiegoś przycisku reset do ponownego załączenia,
-wyprowadzenie (jako sygnał, przez rezystancję) z baterii dodatkowego przewodu informującego o napięciu baterii sprzed BMSa i dodanie na zewnątrz dodatkowej płyteczki z kluczami, która w przypadku rozłączenia BMSa odetnie daną baterię. Tu można by się pokusić o jakąś automatykę, w sensie po załączeniu BMSa zwierać baterie najpierw przez jakąś rezystancję.

EDIT:
W opcji 1, można by zrobić układzik, który np. odetnie jedno z ogniw i zamiast tego podłączy pulldown na tej sekcji od strony BMSa. Więc wystarczyłoby wtedy ingerować w wiązkę z cel do BMSa, a nie w samego BMSa, i taki układzik mógłby być w miarę uniwersalny :)
Awatar użytkownika
WojtekErnest
Forumowicz
Posty: 3335
Rejestracja: 02 maja 2017, 20:52
Lokalizacja: Warszawa

Re: Łączenie pakietów cylindrycznych i płaskich

Post autor: WojtekErnest »

Opcja 3 Jeden BMS na oba zrównoleglone pakiety.....
Wcześniej : Pomógł 69 razy, postów 3,2+ tys. - wiadomo gdzie ...:-)
Dede
Forumowicz
Posty: 2065
Rejestracja: 11 cze 2018, 5:19
Lokalizacja: Ruda Śląska

Re: Łączenie pakietów cylindrycznych i płaskich

Post autor: Dede »

Opcja 4 zrobić power bank, akumulator BMS z ładowarką

Dla kolegi zrobiłem power bank dla roweru i jest zadowolony. Jak gdzieś dalej jedzie to zabiera że sobą power bank z ładowarką.
W.P.
Forumowicz
Posty: 323
Rejestracja: 21 kwie 2020, 9:55
Lokalizacja: Łódź

Re: Łączenie pakietów cylindrycznych i płaskich

Post autor: W.P. »

Mam pytanie do Kolegi Dede. Co rozumiesz pod określeniem power bank? Czym różni się od baterii akumulatorów?
Zwykle power bank zapewnia stałe co do wartości napięcie na wyjściu oraz posiada układ nadzorujący ładowanie. Czy tutaj jest podobnie?
Dede
Forumowicz
Posty: 2065
Rejestracja: 11 cze 2018, 5:19
Lokalizacja: Ruda Śląska

Re: Łączenie pakietów cylindrycznych i płaskich

Post autor: Dede »

Power bank to nic innego jak bateria z BMSem tylko ze przenośna i nie podłączoną na stałe z innym akumulatorem.
Żeby używać tego power banku to należy używać ładowarki.
Ładowarka to nic innego jak dostarczenie energii kontrolowany sposób stabilnym prądem i napięciem CC i CV z zabezpieczeniem dla akumulatora który się ładuje.
Za ładowarkę możemy użyć przetwornice step up down ale tylko modele które moją regulowany prąd i napięcie CC i CV.

Dla kolegi zrobiłem power bank 10S5P samsung 35E BMS 10S
Ładowarka (przetwornica step up 40A) ustawione napięcie wyjściowe 54,6V dla 13S, prąd regulowany od 1A do 10A przez potencjometr, zabezpieczenia na skutek przeciążenia lub zwarcia lub niskiego napięcia.

Zrobiłem dla kolegi taki zestaw bo priorytetem było:
-Możliwość podłączenia każdej chwili obojętnie jaki stan naładowania był power bank czy akumulator roweru,
-Miała być wersja mobilna na dalsze wycieczki,
-Obsługa podłączenia ma być prosta podłączamy wtyczkę i ma działać,
-Ma mieć zabezpieczenia.
-Możliwość szybkiego ładowania roweru (wyładowanie power banku 60min)

Trochę o wadach jak każde urządzenie które ładuje to ma straty energii parę % wiec z ładowarką zamiast 100% to uzyskamy ~90% energii power banku koło ~10% straty na ładowarce będą.

Zdjęcie trakcie testu ładowarki i power banku
Załączniki
IMG-20220721-WA0002.jpg
W.P.
Forumowicz
Posty: 323
Rejestracja: 21 kwie 2020, 9:55
Lokalizacja: Łódź

Re: Łączenie pakietów cylindrycznych i płaskich

Post autor: W.P. »

Ładnie wygląda. Warto czasem mieć coś takiego po ręką w warsztacie.
15A... Czy nie miałeś problemów z nabyciem przewodów? Wiem, że pytanie brzmi dość niedorzecznie, kiedy dziś można kupić wszystko.

Kilka lat temu też robiłem podobny power bank do swojego roweru w wersji 10S10P z dodatkiem przetwornicy zapewniającej stałe napięcie na wyjściu 44V w dopuszczalnym zakresie napięcia dla akumulatorów.

Problemem było znalezienie przewodu, którym mógłbym połączyć w/w moduł ze sterownikiem w rowerze. Zacząłem od płaskiego głośnikowego 2x2,5mm². Po chwili miękł od ciepła przy 10A. Wreszcie udało mi się znaleźć niemal identyczny, ale opisany 2x2,5mm² Cu.

Ostatnie doświadczenie to przewód sieciowy.
Do szybkiego ładowania w/w zestawu dorobiłem ładowarkę 42V/12A. Kiedyś złapałem pierwszy z brzegu przewód sieciowy by podłączyć ładowanie. Po chwili porządkując "klocki" na stole niemal oparzyłem się o przewód sieciowy zasilający ładowarkę. Ładny krótki biały przewód sieciowy, który pozostał po próbie naprawy chińskiej akumulatorowej lampki.

Warto o tym wiedzieć wobec zalewu chińszczyzny. W niektórych przewodach występują śladowe ilości miedzi.

Jeszcze jedno pytanie. Czy na zdjęciu to przetwornica 230V na 54,6V, czy też posiłkujesz się innym źródłem napięcia np. akumulatorem samochodowym czy zasilaczem?
Dede
Forumowicz
Posty: 2065
Rejestracja: 11 cze 2018, 5:19
Lokalizacja: Ruda Śląska

Re: Łączenie pakietów cylindrycznych i płaskich

Post autor: Dede »

Na zdjęciu wygląda jak na akumulator samochodowy ale to tylko obudowa a środku było 10S5P.
Obudowy idzie kupić na aliexpress różnych rodzajach, większe obudowy mają też uchwyty do transportu.
https://a.aliexpress.com/_EwqdKfD

Przewody głośnikowe nie używam i unikać przewodów CCA czasem nie opisują że są to kable CCA i dla tego wszystkiego się grzeje do zasilania się nie nadają.

Ja do zasilania używam przewody AWG izolacji sylikonowej są drogie ale bardzo dobre i elastyczne bardzo.
https://a.aliexpress.com/_EQKmvSL

Power bank jest ładowany domu pod 230V ładowarką 10S.
Do power banku jest też dedykowana przetwornica step up co z 10S można ładować rower co ma akumulator 13S kontrolowany sposób CC i CV.

Znalazłem zdjęcie jak ładuje rower terenie trakcie przerwy. W ciągu 60min uzyskał dodatkowe zasięg o 30km nie dużo bo power bank mały ale o czas mobilna stacja ładowania ma przy sobie.
Załączniki
IMG-20220918-WA0003_copy_640x480.jpg
W.P.
Forumowicz
Posty: 323
Rejestracja: 21 kwie 2020, 9:55
Lokalizacja: Łódź

Re: Łączenie pakietów cylindrycznych i płaskich

Post autor: W.P. »

Oglądając poprzednie zdjęcie pomyślałem, że przetwornica służy do ładowania przenośnego akumulatora.
To zdjęcie rozwiewa wszelkie wątpliwości.
No ale czy nie lepiej ładować akumulator roweru bezpośrednio z sieci? Ja na dłuższe wyjazdy do znajomych zabieram ze sobą ładowarkę. Podczas spotkania, w ciągu 1-2 godzin mam naładowany pakiet.
Dede
Forumowicz
Posty: 2065
Rejestracja: 11 cze 2018, 5:19
Lokalizacja: Ruda Śląska

Re: Łączenie pakietów cylindrycznych i płaskich

Post autor: Dede »

Ładowanie 50km od domu może być problematyczne szukanie osób co może nam użyczyć prądu z sieci.

Pomysł własnego power banku to ze możemy doładować bez planowania wcześniej o postój i szukania prądu i martwić czy uda się doładować.
Awatar użytkownika
WojtekErnest
Forumowicz
Posty: 3335
Rejestracja: 02 maja 2017, 20:52
Lokalizacja: Warszawa

Re: Łączenie pakietów cylindrycznych i płaskich

Post autor: WojtekErnest »

Mobilny power bank ma te zaletę ze jest mobilny. Czyli służy do doładowania beż dostępu do 230V.
Wcześniej : Pomógł 69 razy, postów 3,2+ tys. - wiadomo gdzie ...:-)
W.P.
Forumowicz
Posty: 323
Rejestracja: 21 kwie 2020, 9:55
Lokalizacja: Łódź

Re: Łączenie pakietów cylindrycznych i płaskich

Post autor: W.P. »

Na wypady w plener rzecz nieoceniona. Z ładowarką tylko do znajomych.
I oby byli w domu :D
Awatar użytkownika
lukk
Forumowicz
Posty: 771
Rejestracja: 05 lut 2020, 11:20
Lokalizacja: Kraków

Re: Łączenie pakietów cylindrycznych i płaskich

Post autor: lukk »

Taka ciekawostka, przypadkiem znaleziona na ali: https://a.aliexpress.com/_EHwhAKR
Dede
Forumowicz
Posty: 2065
Rejestracja: 11 cze 2018, 5:19
Lokalizacja: Ruda Śląska

Re: Łączenie pakietów cylindrycznych i płaskich

Post autor: Dede »

lukk pisze:
03 gru 2022, 9:51
Taka ciekawostka, przypadkiem znaleziona na ali: https://a.aliexpress.com/_EHwhAKR
Jedna bateria idzie przez diodę więc przy hamowaniu regeneracyjnym spalimy sterownik.
Awatar użytkownika
lukk
Forumowicz
Posty: 771
Rejestracja: 05 lut 2020, 11:20
Lokalizacja: Kraków

Re: Łączenie pakietów cylindrycznych i płaskich

Post autor: lukk »

No w zasadzie to nie rozumiem w czym to ma byc lepsze niz puszczenie obu baterii przez diody.
Awatar użytkownika
WojtekErnest
Forumowicz
Posty: 3335
Rejestracja: 02 maja 2017, 20:52
Lokalizacja: Warszawa

Re: Łączenie pakietów cylindrycznych i płaskich

Post autor: WojtekErnest »

A skąd takie info ze mest tam jedynie dioda ?.
Tam wg mojej wiedzy jest przełączanie mosfetami, a sterowanie automatycznie przełącza ze slabszego aku na mocniejszy. Nie ma oddawania mocy równolegle. Jest jedynie wymóg aby lodczas podlaczenia oba aku miały równe napięcie
Wcześniej : Pomógł 69 razy, postów 3,2+ tys. - wiadomo gdzie ...:-)
Dede
Forumowicz
Posty: 2065
Rejestracja: 11 cze 2018, 5:19
Lokalizacja: Ruda Śląska

Re: Łączenie pakietów cylindrycznych i płaskich

Post autor: Dede »

WojtekErnest pisze:
03 gru 2022, 22:34
A skąd takie info ze mest tam jedynie dioda ?
Bo jest schemat na ich stronie z ofertą aliexpress i wyraźnie zaznaczone że jest dioda schottky.

Jedna bateria jest na stałe podpięta przez diodę schottky a drugi akumulator przez przełącznik mosfet.

Nie ma tutaj dwóch przełączników jeden na baterię który przełącza pomiędzy bateriami.

Dla tego że nie ma dwóch przełączników należy podpiąć dwie baterię o tym samym napięciu inaczej pójdzie to z dymem.
Załączniki
-1141367666-381780285.jpg
Awatar użytkownika
WojtekErnest
Forumowicz
Posty: 3335
Rejestracja: 02 maja 2017, 20:52
Lokalizacja: Warszawa

Re: Łączenie pakietów cylindrycznych i płaskich

Post autor: WojtekErnest »

Ok, są różne rozwiązania. Ale i tu wg schematu (zapewne) drugi aku jest włączany (MCU) dopiero wtedy gdy napięcie podstawowego wyraźnie spadnie. Tak sądzę
Wcześniej : Pomógł 69 razy, postów 3,2+ tys. - wiadomo gdzie ...:-)
W.P.
Forumowicz
Posty: 323
Rejestracja: 21 kwie 2020, 9:55
Lokalizacja: Łódź

Re: Łączenie pakietów cylindrycznych i płaskich

Post autor: W.P. »

Zastanawiam się nad praktycznym zastosowaniem tego przełącznika. Jak to ma być w praktyce.
Chcę wydłużyć zasięg wyjazdu więc zabieram drugi akumulator. Czy to będzie rower, czy hulajka to gdzieś muszę go schować - plecak, koszyk, bagażnik. Opisywany przełącznik pozwala mi na automatyczne przełączenie źródeł zasilania, ale wcześniej to dodatkowe musi być podłączone do instalacji.

Czy nie wygodniej byłoby po prostu mieć ze sobą drugi akumulator i podłączyć go jak zajdzie potrzeba?
Chyba, że ten dodatkowy jest z innej "stajni" (kształt, złącza, etc).

Co do przełącznika źródeł to ja zwykle traktuję takie schematy jako poglądowe. Żeby cokolwiek powiedzieć o działaniu to należałoby dokonać kilku pomiarów warsztatowych.

Wiele tu padło w dyskusji nt skutków równoległego połączenia dwóch akumulatorów o rożnych napięciach.
Patrzę na schemat i zastanawiam się, co stałoby się gdyby najpierw podłączyć baterię B naładowana do 41V (zakładam pakiet 10S) a po chwili dodać drugą A rozładowaną do 36V. Ot, tak z pośpiechu, z zapomnienia.

Obie zostaną połączone równolegle. Co się stanie? Może zadziała któryś z BMS-ów, może nie wytrzyma dioda (ta ze schematu), co ciekawe nawet jak się uszkodzi to raczej na zwarcie i przełącznik będzie dalej wyglądał na sprawny.
Awatar użytkownika
WojtekErnest
Forumowicz
Posty: 3335
Rejestracja: 02 maja 2017, 20:52
Lokalizacja: Warszawa

Re: Łączenie pakietów cylindrycznych i płaskich

Post autor: WojtekErnest »

W Twoim wariancie, sądzę ze będzie zasilanie na początku z A, a B będzie odłączona . Dopiero gdy A spadnie do 33V lub nizej wtedy MCU poda sygnał załączenia mosfeta i aku B, poda wysokie napiecie, co oznacza ze A nie będzie dalej rozładowany.
Wcześniej : Pomógł 69 razy, postów 3,2+ tys. - wiadomo gdzie ...:-)
tkoko
Forumowicz
Posty: 4924
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Łączenie pakietów cylindrycznych i płaskich

Post autor: tkoko »

W.P. pisze:
04 gru 2022, 12:07
......
Patrzę na schemat i zastanawiam się, co stałoby się gdyby najpierw podłączyć baterię B naładowana do 41V (zakładam pakiet 10S) a po chwili dodać drugą A rozładowaną do 36V. Ot, tak z pośpiechu, z zapomnienia.

Obie zostaną połączone równolegle. Co się stanie? Może zadziała któryś z BMS-ów, może nie wytrzyma dioda (ta ze schematu), co ciekawe nawet jak się uszkodzi to raczej na zwarcie i przełącznik będzie dalej wyglądał na sprawny.
Pewnie bateria "A" (o mniejszym napięciu) będzie wyłączona do momentu zrównania napięć obu baterii.
Awatar użytkownika
WojtekErnest
Forumowicz
Posty: 3335
Rejestracja: 02 maja 2017, 20:52
Lokalizacja: Warszawa

Re: Łączenie pakietów cylindrycznych i płaskich

Post autor: WojtekErnest »

Nie zakladajcie wariantu że jeden pakiet doładowuje drugi. Przecież dwa pakiety moga mieć rowne napiecie ale różne BMS. Np jeden z oddzielnym -C i -P a drugi ze wspólnym kanałem.
Nie sądzę (na 99% ) ze konstruktor dopuściłby tak ryzykowne ladowanie zwrotne przez diodę mosfeta. Schemat wskazuje ze to dziala tak jak wcześniej opisałem . I to proste rozwiązanie wydaje mi się bezpieczne i zgodne ze sztuką.
Wcześniej : Pomógł 69 razy, postów 3,2+ tys. - wiadomo gdzie ...:-)
W.P.
Forumowicz
Posty: 323
Rejestracja: 21 kwie 2020, 9:55
Lokalizacja: Łódź

Re: Łączenie pakietów cylindrycznych i płaskich

Post autor: W.P. »

tkoko pisze:
04 gru 2022, 16:03
Pewnie bateria "A" (o mniejszym napięciu) będzie wyłączona do momentu zrównania napięć obu baterii.
No właśnie... Bez możliwości pobawienia się układem możemy sobie jedynie "pogdybać", snując akademickie dyskusje.

Najbardziej pasuje mi interpretacja zakładająca, że po podłączeniu 2 akumulatorów napięcie na wyjściu pochodzi od B (symboliczny wyłącznik odcina akumulator A). MCU kontroluje napięcie B i po odpowiednio niskiej wartości załącza A. Praca równoległa nie występuje, gdyż wobec różnicy napięć baterii dioda jest zaporowo.

Pozostaje pytanie co z hamowaniem regeneracyjnym podczas pracy na B.
tkoko
Forumowicz
Posty: 4924
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Łączenie pakietów cylindrycznych i płaskich

Post autor: tkoko »

W.P. pisze:
04 gru 2022, 17:52
........
Najbardziej pasuje mi interpretacja zakładająca, że po podłączeniu 2 akumulatorów napięcie na wyjściu pochodzi od B (symboliczny wyłącznik odcina akumulator A). MCU kontroluje napięcie B i po odpowiednio niskiej wartości załącza A. Praca równoległa nie występuje, gdyż wobec różnicy napięć baterii dioda jest zaporowo........
Już warunek że "oba akumulatory muszą mieć to same napięcie", w mojej ocenie wyklucza takie działanie, równie dobrze możesz osobno wpiąć jeden lub drugi aku do sterownika bez wydawania 100 zł na "złączkę". Swoją drogą nie widzę sensu na taki patent jeżeli nie można złączyć dowolnych aku z dowolnymi napięciami, nikt przecież nie będzie mierzył za każdym razem jakie napięcia mają aku. Co w przypadku różnych napięć, nadal osobno jeden lub drugi aku? bez sensu.
W.P.
Forumowicz
Posty: 323
Rejestracja: 21 kwie 2020, 9:55
Lokalizacja: Łódź

Re: Łączenie pakietów cylindrycznych i płaskich

Post autor: W.P. »

tkoko pisze:
04 gru 2022, 19:10
Swoją drogą nie widzę sensu na taki patent jeżeli nie można złączyć dowolnych aku z dowolnymi napięciami, nikt przecież nie będzie mierzył za każdym razem jakie napięcia mają aku. Co w przypadku różnych napięć, nadal osobno jeden lub drugi aku? bez sensu.
Ależ można. To przełącznik, który ma przełączyć z wyładowanego na naładowany (odłączyć B i załączyć A).
Zrobi to jeśli napięcie na B spadnie poniżej akceptowalnego. Nie ważne czy wyłączy BMS, czy MCU "obserwujący" napięcie na B. Po prostu dalsza jazda będzie na A.

Jedno jest pewne. Amator planowanego długiego wyjazdu na pewno użyje dwóch naładowanych do pełna akumulatorów.
Awatar użytkownika
WojtekErnest
Forumowicz
Posty: 3335
Rejestracja: 02 maja 2017, 20:52
Lokalizacja: Warszawa

Re: Łączenie pakietów cylindrycznych i płaskich

Post autor: WojtekErnest »

Akumulatory muszą mieć to samo napięcie nie tylko że względów bezpieczeństwa, ale i faktu że musi być stabilna sytuacja dla elektroniki MCU, aby 'wiedziała' jak rozpocząć nadzór obu stopniowo rozjeżdżających się pakietów. A to czy ten moduł może działać z regeneracja, znakomicie komplikuje sprawy konstrukcyjne i poziom bezpieczeństwa.
Ważne dla modułu czy wyłączy MCU czy BMS I jestem pewien, że zadaniem MCU jest również niedopuszczenie do wyłączenia BMS. Tym bardziej że wśród dodatkowych aku mogą być egz z uszkodzonym BMS (bez wiedzy uzytkownika) oraz pakiety bez BMS. To wszystko musi być brane pod uwagę przez konstruktora tego pudełeczka.
Wcześniej : Pomógł 69 razy, postów 3,2+ tys. - wiadomo gdzie ...:-)
tkoko
Forumowicz
Posty: 4924
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Łączenie pakietów cylindrycznych i płaskich

Post autor: tkoko »

W.P. pisze:
04 gru 2022, 19:28
Ależ można. To przełącznik, który ma przełączyć z wyładowanego na naładowany (odłączyć B i załączyć A).......
No to pomyśl "logicznie. Masz dwa aku, i do wyboru masz;
włączasz oba aku w domu do dwu wtyczek "przełącznika",
lub;
włączasz jeden aku bezpośrednio do sterownika w domu i drugi aku w trakcie jazdy.
Pytanie brzmi; za co płacisz 100 zł.
Awatar użytkownika
WojtekErnest
Forumowicz
Posty: 3335
Rejestracja: 02 maja 2017, 20:52
Lokalizacja: Warszawa

Re: Łączenie pakietów cylindrycznych i płaskich

Post autor: WojtekErnest »

Aku B jest z założenia aku zapasowym, włączanym warunkowo, Czyli jak sądzę logika dzialania jest następująca :
a) MCU otrzyma napięcie referencyjne max aku A, to jest start dla "pudelka"
b) Jeśli napięcie aku A odchyli się w dół np o 30%, wtedy klucz/mosfet załącza (zatrzaskowo) aku
B, jednocześnie aku A nie jest już obciążany.
Po prostu...
Ps. Zapis o jednakowych napięciach moze w intencjach dotyczyć że nie można łączyć aku 36/42V z aku 48/54V. Taki zapis dla "blondynów " 😀
Wcześniej : Pomógł 69 razy, postów 3,2+ tys. - wiadomo gdzie ...:-)
W.P.
Forumowicz
Posty: 323
Rejestracja: 21 kwie 2020, 9:55
Lokalizacja: Łódź

Re: Łączenie pakietów cylindrycznych i płaskich

Post autor: W.P. »

tkoko pisze:
04 gru 2022, 20:34
Pytanie brzmi; za co płacisz 100 zł.
He, he... Ale dyskusja rozgorzała :)
A wszystko to przypuszczenia wobec braku możliwości wykonania pomiarów.
Miło chociaż podyskutować kiedy za oknem plucha a oczyszczone z letniego kurzu rowery czekają na nowy sezon.

A co do w/w cytatu to proszę 2-gi akapit z mojej wypowiedzi z dziś o 12.07.
kxd231
Nowicjusz
Posty: 3
Rejestracja: 21 lis 2022, 15:12

Re: Łączenie pakietów cylindrycznych i płaskich

Post autor: kxd231 »

Trochę mnie nie było przez ten czas ale za to co nie co pogrzebałem w internecie :) Zamiast diody shotkyego można dać tzw. idealna diodę, która przy przepływie prądu jaki może tu być założymy 25A wytraca ułamek wata mocy oraz klika mV spadku, jednak pozostaje sprawa możliwego uszkodzenia sterownika przez prąd od regeneracji, którą mimo wszystko mogę po prostu wyłączyć na LCD co teoretycznie rozwiązuje ten problem
Obecny pakiet już rozgrzebałem wywalilem ori BMS, jak będę miał jeszcze coś czasu to założę nowy.
Co do tego połączenia no tu faktycznie ciężko coś wymodzić żeby spać spokojnie później :) dlatego też, będę szukał zwykłego przełącznika żeby przepinać baterie gdy padnie.

Znalazłem tez inne rozwiazanie, niestety drogie ale jest w stanie rozpoznać prąd wsteczny akumulatorów od prądu regeneracji, więc tu pewnie będzie jakiś już mikrokontroler, który mierzy prądy na wyprowadzeniach: https://m365.embedden.com/rita_adapter
barszcz2
Forumowicz
Posty: 166
Rejestracja: 26 paź 2019, 15:06
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Re: Łączenie pakietów cylindrycznych i płaskich

Post autor: barszcz2 »

WojtekErnest pisze:
29 lis 2022, 8:00
O ile przemyślane łączenie pakietow bez BMS, da się zrobić bezpiecznie, to jeśli są osobne BMS to już nie. Systemy fabryczne dopuszczające pracę dwóch pakietow, działają na zasadzie inteligentnego przełączania pakietow a nie ich zwierania na siłę
Możesz rozwinąć? Co sie może odwalić przy próbie połączenia i używania 2 pakietów z BMSami? Na wstępie załóżmy, że pakiety zostały wyrównane.
zielony71
Forumowicz
Posty: 1298
Rejestracja: 21 kwie 2021, 5:22
Lokalizacja: Kielce

Re: Łączenie pakietów cylindrycznych i płaskich

Post autor: zielony71 »

W czasie używania będą się rozładowywały nierównomiernie, a później jeden pakiet będzie ładował drugi. Bez żadnego ograniczenia prądu ładowania.
Potrzebujesz huba w dobrej cenie: viewtopic.php?t=10489 lub napisz.
Awatar użytkownika
tas
Administrator
Posty: 2964
Rejestracja: 27 kwie 2017, 15:10
Lokalizacja: Żywiec
Kontakt:

Re: Łączenie pakietów cylindrycznych i płaskich

Post autor: tas »

W tej samej temperaturze oba pakiety mają różną obciążalność prądową więc różny przysiad i pod obciążeniem nie są równomiernie rozładowywane.
Nawet niewielka różnica w RW powoduje, że np 90% prądu pobierane jest przez pakiet 1 a 10% przez pakiet 2. Po zaprzestaniu rozładowywania zaczyna się dziki przepływ prądu między takimi pakietami gdzie jedynym ograniczeniem owego prądu jest wyobraźnia :D
Silniki, sterowniki, BMSy: https://nexun.pl tel: +48 33 50 00 105
Tanie ogniwa: https://e-foton.pl
----------------------
Mój blog o rowerach elektrycznych: http://ebike.nexun.pl
barszcz2
Forumowicz
Posty: 166
Rejestracja: 26 paź 2019, 15:06
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Re: Łączenie pakietów cylindrycznych i płaskich

Post autor: barszcz2 »

tas pisze:
26 lut 2023, 10:18
W tej samej temperaturze oba pakiety mają różną obciążalność prądową więc różny przysiad i pod obciążeniem nie są równomiernie rozładowywane.
Nawet niewielka różnica w RW powoduje, że np 90% prądu pobierane jest przez pakiet 1 a 10% przez pakiet 2. Po zaprzestaniu rozładowywania zaczyna się dziki przepływ prądu między takimi pakietami gdzie jedynym ograniczeniem owego prądu jest wyobraźnia :D
A jak to się ma do określanego dla BMS prądu ładowania? Na moim BMSie to jest 25A. Oznacza to ze BMS tego pilnuje czy poprostu sie uwali powyzej tej wartosi?
ODPOWIEDZ