Przycisk wł/wył na bidonie - zagrożenie pożarem!

Dział zawiera tematy związane z akumulatorami, ładowarkami oraz BMSami
ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
tas
Administrator
Posty: 2964
Rejestracja: 27 kwie 2017, 15:10
Lokalizacja: Żywiec
Kontakt:

Przycisk wł/wył na bidonie - zagrożenie pożarem!

Post autor: tas »

Zwracam uwagę, jeśli komuś umknęło na odkrytą/naświetloną niedawno zależność między przyciskiem włączającym i wyłączającym bidon a zagrożeniem pożarem akumulatora podczas ładowania.

Jeśli masz bidon z "pstryczkiem" to najpierw przeczytaj kilka kolejnych postów zaczynających się w od tego miejsca:
viewtopic.php?p=111590#p111590

Reasumując - NIE WOLNO ładować bidonów z włącznikiem ustawionym na wyłączony. Dotyczy to także wszystkich innych Smart BMS którym można wyłączyć gałąź mosfetów odpowiedzialną za ładowanie.
Uda się raz, uda się 10 razy ale czy kiedyś uda się 25 raz czy 200raz - nie wiadomo. Są różne bidony, są różne BMSy, są różne ładowarki. Szczególne niebezpieczeństwo podczas zapomnienia włączenia bidonu może czyhać na kogoś, kto ładuje swój bidon ładowarką mocniejszą niż 2A.

Najlepiej nie używać przycisku. Jeśli ten przycisk użytkujesz w obawie przed iskrzeniem styków to pamiętaj, że istnieją sposoby ograniczania iskrzenia bez używania przycisku. Przesmaruj styki bidonu niewielką ilością smaru maszynowego aby nie pracowały "na sucho". Tyle i aż tyle :)
Styki są elementem wymiennym, zakładając nawet, że zużyją się przedwcześnie po roku to wymiana ich na nowe kosztuje 20zł co jest raczej symbolicznym kosztem.
Silniki, sterowniki, BMSy: https://nexun.pl tel: +48 33 50 00 105
Tanie ogniwa: https://e-foton.pl
----------------------
Mój blog o rowerach elektrycznych: http://ebike.nexun.pl
Awatar użytkownika
pxl666
Forumowicz
Posty: 5764
Rejestracja: 27 cze 2018, 23:05
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Przycisk wł/wył na bidonie - zagrożenie pożarem!

Post autor: pxl666 »

ja używam tego wyłącznika jak wyłącznika obwodu ładowania bo z gniazda ładowania zasilam lampki , rozumiem ze bms sobie cały czas pracuje niezależnie
Dede
Forumowicz
Posty: 2065
Rejestracja: 11 cze 2018, 5:19
Lokalizacja: Ruda Śląska

Re: Przycisk wł/wył na bidonie - zagrożenie pożarem!

Post autor: Dede »

pxl666 pisze:
01 gru 2022, 14:56
ja używam tego wyłącznika jak wyłącznika obwodu ładowania bo z gniazda ładowania zasilam lampki , rozumiem ze bms sobie cały czas pracuje niezależnie
Dotyczy BMSa co ma opcję wyłączenia zasilania do sterownika i wszystkich urządzeń ale ma możliwość ładowania.
Więc BMS z wyłącznikiem co wyłącza jedną stronę mosfetów odpowiedzialnych za wyładowanie.
I BMSy smart gdzie można ręcznie wyłączyć i włączyć mosfety odpowiedzialnych za wyładowanie i ładowanie.


Jeśli u ciebie przełącznik jest podłączony do gniazdka ładowania a nie do BMSa że prąd nie wyłącza do sterownika to tym przypadku Ciebie to nie dotyczy.
Awatar użytkownika
lukk
Forumowicz
Posty: 771
Rejestracja: 05 lut 2020, 11:20
Lokalizacja: Kraków

Re: Przycisk wł/wył na bidonie - zagrożenie pożarem!

Post autor: lukk »

Tak z ciekawości przyjrzałem się stykom w swoim bidonie i jednej z szyn. Używane już prawie 3 lata:
styki2.jpg
Może jakoś super wiele nie widać, ale ogólnie wygląda to dobrze, zwykły BMS common port i 45A ciągnięte z tego bidonu (po 2 skrajne piny na batt i masę, środkowy niepodłączony). Co ciekawe ten środkowy niepodłączony pin jest lekko zaśniedziały, te boczne spoko, lekkie ślady iskrzenia i zero przytopień/przypaleń, mimo pracy ze sterownikiem 45A. A bidony dość często przepinane, bo w sumie mam 3.
korfos
Nowicjusz
Posty: 1
Rejestracja: 29 sty 2023, 16:30

Re: Przycisk wł/wył na bidonie - zagrożenie pożarem!

Post autor: korfos »

Ja swoją baterię mam już z trzy lata i praktycznie przez cały czas ładowałem ją bez problemu ładowarką 4A. Jakoś w połowie poprzedniego roku padł mi bms i po wymianie bateria już nie chciała się ładować z włącznikiem ustawionym na wyłączony. Myślałem że to po prostu problem z bmsem który mogę sobie zignorować, ale widzę że to wygląda że to zostało specjalnie tak zrobione.

@lukk
Co do styków to ja po dwóch wymianach gniazd przez ich delikatne stopienie dolutowałem się w końcu do nieużywanych pinów i do tej pory nie widać żadnych problemów (gdzieś 1.5roku) gdzie wcześniej czasem były problemy z przerywaniem połączenia kiedy jechałem przez trudny teren już po kilku miesiącach co powoli powodowało iskrzenie i nadtapianie złącza.
Awatar użytkownika
tas
Administrator
Posty: 2964
Rejestracja: 27 kwie 2017, 15:10
Lokalizacja: Żywiec
Kontakt:

Re: Przycisk wł/wył na bidonie - zagrożenie pożarem!

Post autor: tas »

styki po stronie bidonu i szyny powinny być pokryte minimalną ilością jakiegoś smaru, są do tego specjalne wazeliny techniczne typu "kontakt" ale doraźnie można użyć malutkiej ilosci smaru maszynowego - wydłuża to żywotność złącza nawet kilkukrotnie.
Silniki, sterowniki, BMSy: https://nexun.pl tel: +48 33 50 00 105
Tanie ogniwa: https://e-foton.pl
----------------------
Mój blog o rowerach elektrycznych: http://ebike.nexun.pl
elro75
Forumowicz
Posty: 160
Rejestracja: 02 sty 2020, 13:41

Re: Przycisk wł/wył na bidonie - zagrożenie pożarem!

Post autor: elro75 »

Mam taki BMS :
Obrazek
Biały przewód jest do bez iskrowego montowania baterii. Czy to chodzi o to gdy ten przewód jest rozwarty to nie można ładować ?
Dede
Forumowicz
Posty: 2065
Rejestracja: 11 cze 2018, 5:19
Lokalizacja: Ruda Śląska

Re: Przycisk wł/wył na bidonie - zagrożenie pożarem!

Post autor: Dede »

Zależy jak działa czy blokuje ładowanie czy nie?
Jeśli blokuje ładowanie to nie naładujesz.
Jeśli nie blokuje ładowania a tylko blokuje wyładowanie to znaczy że działa jedną strona mosfetów a druga strona mosfetów idzie przez diody i na nich wydzielona jest duża strata mocy.

Będziesz mógł ładować ale na pewno nie tyle co producent napisał.
Najlepiej sprawdź podłączyć ładowarkę i kontrola temperatury BMS wszystko powie jak będzie za ciepło to wiadomo że nie ładować.
ODPOWIEDZ